madan soma 257 x 175

ویژه فاجعه معدن مانیسا در شهر “سوما” ترکیه

madan soma 257 x 175
نسان نودینیان. داوود رفاهی
گزارش لیلا یوسفی از ترکیه: معترضان خشمگین از سانحه معدن در سوما، خواهان استعفای اردوغان شدند

گزارش اول:
به دلیل گسترش سریع خبر کشته شدن کارگران معدن و ناپدید شدن چهارصد تن در زیر زمین ، در ترکیه جهت ظاهرداری عزای نیمه عمومی اعلام شد و در بعضی مناطق پرچم ها به حالت نیمه افراشته درامدند.
جلوی درب اداره ی خصوصی سازی در انکارا، همچنان امروز هم مانند سی و چهار روز گذشته، کارگرانی که کارشان را از دست دادند، تجمع داشتند و بحالت سمبلیک سبد گل سیاه رنگی را به همراه یک نوشته به داخل ساختمان فرستاندند که بعد از مدت کوتاهی مامورین با بی احترامی از بالای نرده های در حیاط انرا پایین انداختند.
یکی از اعضای سندیکا و دوتن از کارگران هنگام گفتگو به این فاجعه اشاره کردند که بدلیل وجود صدها کارگرِ سیاه و بدون بیمه دولت و شرکت های خصوصی از دادن هرگونه امار صحیح تلفات و تعداد کارگرانی که هنوز در زیر زمین گیر افتادند خودداری میکند و در میان این کارگران حدود پنجاه تا بیشتر کودک سیزده ساله تا پانزده ساله هم وجود دارند.
اعتراضاتی از صبح امروز در این شهر در جریان است که تا عصر ادامه خواهد داشت. سندیکاهای کارگری فردا را روز اعتصاب عمومی اعلام کردند.

گزارش دوم:
از ساعت چهار بعدازظهر تشکل های دانشجویی و تعدادی از مردم و کارگران وابسته به سندیکای معادن از جلوی اداره ی خصوصی سازی در شهر انکارا، مقابل ( کورتولوش پارک) به سمت اداره ی کار راهپیمایی اعتراضی خود را شروع کردند و کمی جلوتر با سد پلیس مواجه شدند. بعد از نیم ساعت کشمش و تهدید دانشجوها با شکستن سد پلیس و بقیه ی معترضین با گرفتن مجوز توانستند به مسیر خود البته در محاصره ی پلیس ادامه بدهند. جلوی اداره ی کار دیگر پلیسی نبود و به دلیل اینکه مدیر عامل به محل حادثه در سوما رفته بود، گویا یکی از معاونین برای سخنرانی در جمع کارگران و مردم جلوی درب ورودی امد و به محض شروع با هو کشیدن مردم و شعارهای متعدد از قبیل: حکومت استعفا استعفا، یک روز خواهد امد و حکومت باید جواب پس بدهد. حکومت فاشیسم باید برود. کارگریم، حق با ماست، پیروزی از ان ماست و غیره… هنگاهی که کارگران کشته شده را شهید وطن خطاب کرد، کلاه های ایمنی معدن و شیشه های اب را بسویش پرتاب شد. بعد از پایان صحبت ها حدود ساعت شش عصر معترضین به سمت میدان اصلی ( کزلای) به راه افتادند و از ساعت چهار عصر تقریبا تمامی احزاب چپ و تعدادی از فدراسیون های دمکرات مردمی در میدان در انتظار سندیکای کارگران معدن بودند. متاسفانه از ساعت هفت شب به بعد تظاهرات در تمام کوچه و خیابان اطراف مرکز شهر توسط پلیس به خشونت کشیده شد و تا الان ساعت نه شب هم ادامه دارد. گاز فلفل بشدت هوا را حتا در منازل هم الوده کرده و چندین هلی کوپتر از صبح تا این لحظه مدام در حال گردش هستند. در شهر استانبول هم تظاهراتی برگزار شده و در منطقه سوما هم شاهد درگیری و اعتراض هنگام حضور نخست وزیر ترکیه بوده است.
جدای فاجعه ی اتفاق افتاده، تحصن کارگران که به گفته ی خودشان از هشت ماه پیش اغاز شده، هر روز جلوی ساختمان اداره ی خصوصی سازی و چند منطقه ی دیگر بطور همزمان همچنان ادامه دارد، که گزارش انرا مفصل و بطور جداگانه خواهید خواند. این کارگران خواهان توقف فروش معادن به بخش خصوصی و یا شرکت های واسطه هستند و باز پس گرفتن شغل خود با ایمنی کامل هستند.

جان کارگران ، بهای سود سرمایه
باردیگر سازوکاروشرایط مناسبات مزدی برای سودآوری وانباشت سرمایه ، فاجعه آفرید. روزچهارشنبه ٢٤ اردیبهشت (١٤ می) انفجار وآتش سوزی درعمق حدود٢کیلومتری درمعدن شهر سوما در استان مانیسا در ترکیه جان کارگران بسیاری راگرفت. اگر چه تاکنون خبرگزاریها ، اخباری مبنی بر بیش از ٢٥٠ قربانی و درمجموع بیش از ٤٠٠ کشته وزخمی ومفقودالاثر اعلام کرده اند. اما در تعداد واقعی قربانیان هنوز ابهامات وجود دارد. خانواده ها ومردم این شهر در بهت وحیرت و با اضطراب ونگرانی بسیار درمحل حادثه تجمع کرده و منتظر اخباری از عزیزانشان هستند. ازطرفی مردم خشمگین با پلیس درگیر شدند. عامل فنی این حادثه ، انفجار یکدستگاه برقی در عمق١٦٠٠ متری زیر زمین ، قطع برق وآتش سوزی اعلام شده که همچنان ادامه دارد! این معدن که متعلق به بخش خصوصی است شرایط ایمن واستانداردهای موجود کار درمعادن مشابه در کشورهای پیشرفته را نداشته است. علیرغم اینکه حوادث قربانی شدن کارگران معدن در ترکیه حداقل دوبار در سالهای ٢٠١٠ و١٩٩٢ در این کشور اتفاق افتاده است، اما از آنجاکه هزینه تامین شرایط ایمن مطابق با استانداردهای کنونی سرمایه داری نیز برای سرمایه داران ترکیه ، متضمن کاهش اندک سودشان میشود، از تامین وتضمین حداقل شرایط استاندارد سرباز زده ومانند رویکرداصلی دیگرسرمایه داران جهان بویژه در این قبیل کشورها با پائین نگهداشتن مزد و شرایط نا ایمن کار، وبا سودمحوری در تمام تصمیم گیریها، ضریب اینگونه فاجعه های انسانی را بالا میبرند. اتحادیه آزادکارگران ایران با تاسف وتاثربسیار، ضمن ابرازهمدردی عمیق با خانواده های قربانیان این حادثه مرگبار و عرض تسلیت به طبقه کارگر جهان، مناسبات سرمایه داری و حرص پایان ناپذیرسودآوری وانباشت حاصل ازدسترنج کارگران را در این مناسبات، عامل اصلی این فاجعه وحوادثی میداند که همه روزه در اقصی نقاط دنیا از طبقه کارگر قربانی میگیرد. اتحادیه آزادکارگران ایران استفاده همه جانبه وگسترده از همه امکانات را برای نجات جان بقیه کارگران گرفتارشده در معدن بفوریت خواستار است. مداوای مناسب زخمی شدگان ، جبران خسارت وپرداخت غرامت به بازماندگان این حادثه مرگبار، ابتدائی ترین مطالبه کارگران است. اتحادیه آزاد کارگران ایران-٢٥/٢/١٣٩٣

فریاد تظاهرکنندگان ترکیه به پلیس ضد شورش: آبپاش را بر روی شعله های معدن بگیرید
سرانجام عملیات نجات کارگران معدن سومای ترکیه به پایان رسید، اما این پایان فاجعه مرگ سیصد و یک معدنچی نیست. به گزارش١٨مه یورونیوز،تحقیقات درباره علت حادثه آغاز شده و شایعات زیادی هم درباره چگونگی آن منتشر شده است، از جمله ارتباط احتمالی شرکت استخراج معدن با حزب حاکم ترکیه. با این حال موضوعی که بار دیگر ذهن مردم را به خود مشغول کرده، شرایط سخت کاری معدنچیان و حقوق پایین آنها برغم خطرات متعدد این شغل دشوار است. یکی از معدنچیانی که از حادثه جان سالم بدر برده می گوید: «حقوق معدنچیان بسیار کم است. بنابراین باید بعد از سه ماه دوباره به این کار برگردم، خانواده من بسیار فقیر است. من دوست دارم کاری داشته باشم که با کامپیوتر در ارتباط باشد، اما به دلیل فقر و پایین بودن تحصیلاتم نمی توانم بجر کار معدن شعل دیگری پیدا کنم.»
در همین حال مراسم تدفین برخی از کشته شدگان معدن با حضور صدها نفر در شهر سوما برگزار شد. بسیاری از مردم ترکیه، دولت را به سهل انگاری در نظارت بر عملکرد کارفرما و عدم واکنش مناسب متهم می کنند. در مقابل دولت وعده داده تا تحقیقات لازم را برای روشن شدن ابعاد فاجعه انجام دهد. وزیر انرژی ترکیه در اینباره گفت: «بزودی بررسی های فنی، اداری و قانونی را در ارتباط با حادثه آغاز می کنیم و بدون توجه به اینکه آیا تقصیر متوجه بخش خصوصی یا دولتی است نتایج تحقیقات را منتشر خواهیم کرد.» از زمان حادثه هزاران نفر از مردم خشمگین ترکیه با حضور در خیابان ها، دولت را به هدف آماج انتقاد خود قرار داده اند. در تظاهرات اعتراض آمیز روز یکشنبه، پلیس ترکیه اقدام به استفاده از ماشین آبپاش کرد، اما تظاهرکنندگان شعار می دادند «این آبپاش را باید بر روی شعله های معدن بگیرید نه بر روی ما.» صدها مخالف نیز قصد داشتند برای برگزاری تظاهرات به شهر سوما بروند، اما پلیس از ورود آنها به شهر جلوگیری کرد. بیست وهشتم اردیبهشت ماه١٣٩٣

ممنوعیت تجمع در شهر سومای ترکیه و بازداشت معترضان
٢٨ اردیبهشت ١٣٩٣ وکیل‌هایی که برای کمک به خانواده قربانیان به سوما رفته بودند بازداشت شده‌اند
فرماندار شهر سوما در ترکیه، که چند روز پیش ٣٠٠ معدنچی در انفجار معدنی در آن کشته شدند، برگزاری تجمع را ممنوع و ایست‌های بازرسی برقرار کرده است. خبرنگاران می‌گویند شهروندان ترکیه از شهرهای مختلف برای همدردی با خانواده قربانیان به سوما می‌روند. بنا به گزارش‌ها پلیس ترکیه در نزدیکی شهر سوما ده‌ها تن را بازداشت کرده است. ١٧ نفر از وکلایی که برای کمک به خانواده‌های قربانیان راهی سوما شده بودند نیز در میان بازداشت‌شدگان هستند. امروز همچنین عملیات جستجو و نجات قربانیان انفجار با یافتن دو جنازه دیگر پایان یافت. به این ترتیب شمار کشته‌شدگان این حادثه به ٣٠١ نفر رسید. این بدترین حادثه معدن در تاریخ ترکیه بوده است. امروز به جز سوما در شهرهای دیگر ترکیه نیز اعتراضاتی در جریان بود. از جمله صدها نفر در ازمیر و استانبول و همچنین در آنکارا، پایتخت، دست به تظاهرات زدند.

عملیات جستجو در معدن ذغال سنگ ترکیه پایان یافت
در ترکیه، ناجیان و امدادگران به عملیات جست و جو در محل وقوع وخیمترین فاجعه معدن ذغال سنگ در آن کشور پایان می دهند. تانر ییلدیز، وزیر انرژی و منابع طبیعی، روز شنبه گفت امدادگران دو جسد دیگر را پیدا کردند و شمار کشته شدگان به ٣٠١ تن افزایش یافت. وی افزود آنها بر این عقیده اند که دو جسد اخیر، آخرین قربانیان باقیمانده در معدن سوما هستند. ییلدیز به خبرنگاران گفت ٤٨٥ معدنچی یا فرار کردند یا نجات داده شدند، و تیم های نجات پیش از پایان دادن به کوشش هایشان، سراسر معدن را جستجو خواهند کرد. پیشتر در روز شنبه، حریق جدیدی در معدن روی داد و عملیات نجات را مشکل ساخت. ییلدیز گفت حریق مهار شده است. مقامات ترکیه هنوز در باره علت انفجار ترانسفورماتور برق و حریق تحقیق می کنند. آنها می گویند اکثر کارگران در اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن جان سپردند. حادثه مرگبار موجی از اعتراض براه انداخته است. تظاهرکنندگان می گویند معیارهای ایمنی در معادن ترکیه ضعیف است. غروب جمعه، پلیس برای متفرق ساختن مردمی که حاضر نبودند در پی تظاهرات صلحجویانه ای برای گرامیداشت معدنچیان محل را ترک کنند، به گاز اشک آور و لوله های آب فشار قوی متوسل شد.رادیو آمریکا

رضا شهابی! هم طبقه ایهایم در ترکیه؛ خواهران و برادران زحمتکش؛ فاجعه ی تکان دهنده و تاسف بار معدن سوما و جان باختن، مجروح شدن و مفقود شدن صدها نفر از کارگران و هم طبقه ای هایمان، ما را در زندان غمگین و قلب مان را به درد آورد. من این ضایعه غم انگیز را به تمامی کارگران جهان به ویژه به کارگران معدن سوما، خانواده های کارگران جان باخته و سندیکاهای کارگری معدن، انرژی، آب و گاز و سایر نهادهای کارگری ترکیه صمیمانه تسلیت می گویم؛ دولت ترکیه و معدن داران مسئولین مستقیم این فاجعه دلخراش هستند. تا نظم سرمایه برپاست، جان کارگران در این نظم بی ارزش است. رضا شهابی عضو هیئت مدیره و مسئول مالی سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران و هومه ٢٦ اردیبهشت ١٣٩٣ زندان اوین-تهران

ابرازهمدردی سندیکای کارگران شرکت واحد با فاجعه دید گان كارگری كشور تركیه
قتل عام کارگران توسط کارفرماها را محکوم می کنیم! فاجعه هولنا ك و جانگذار كشته و زخمی شدن كارگران مظلوم معدنچی كشور تركیه موج بزرگی از غم و اندوه را در سراسر جهان و از جمله در كشور ما و به ویژه در میان جامعه كارگری بوجود آورد . سندیكای كارگران شركت واحد همراه با همدردی و همبستگی با خانواده های داغدار مراتب همدردی خود را به ایشان و جامعه كارگری و دیگر مردم تركیه اعلام می دارد و در این راستا خشم و اعتراضات گسترده مردمی و سازمان های مبارز كارگری علیه مقصران و مسئولان و مقامات دولتی را تائید كرده و حمایت خود رااز این اعتراضات اعلام و سركوب حركات اعتراضی را محكوم می كند. كشتار وحشتناك كارگران در حوادث كاری در كشور بنگلادش و تركیه و دیگر نقاط جهان نشان می دهد كه صاحبان شركت های بزرگ چند ملیتی فقط و فقط به افزایش سود و سرمایه خود می اندیشند و جان و زندگی كارگران برای انها اهمیتی ندارد،این وضعیت حاصل سركوب و تضعیف برنامه ریزی شده سازمان های كارگری در كشور های مختلف در چند دهه گذشته و غفلت و كم كاری سازمان بین الملی كار و دیگر نهادهای مسئول حقوق بشری می باشد. متاسفانه در كشور ما نیز این شرایط وخیم وجود دارد و امار بالای مرگ و میر و صدمه دیده گی در محیط های كار و حوادث حین كار، ان را بخوبی نشان می دهد. از انجا كه مسئولیت مستقیم حفظ جان و جلوگیری از صدمات از وظایف مهم و اولیه حاكمیت ها می باشد ، ما ضمن در خواست بركناری و مجازات مسئولان مقصر در حوادث حین كار با اعلام هشدار باش ،از مسئولان دولتی می خواهیم برای جلوگیری از تكرار فجایعی همچون فاجعه كشور تركیه وظایف خود را به دقت انجام دهند ،كم كاری و كوتاهی و سهل نگاری در این باره را كارگران به هیچ وجه نپذیرفته و نمی بخشند و پیشاپیش ان را محكوم می نمایند. سندیكای كارگران شركت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه اردیبهشت٩٣

بیانیه فدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری درباره «سوما»
مرکز خبر Sol: فدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری طی بیانیه ای اندوه خود را در مورد شنیده ها از فاجعه ی رخ داده در سوما ابراز کرد. این بیانیه با تاکید بر اتفاقی نبودن حادثه، خواستار پایان دادن به خصوصی سازی و تحقق بی کم و کاست اقدامات ایمنی و بهداشت کارگران شده است.
بیانیه به شرح زیر است: دبیرخانه فدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری با اندوه فراوان خبر کشته شدن ٢٠٠ کارگر و آسیب دیدن بسیاری دیگر را در فاجعه انفجار معادن زغال سنگ سوما واقع در حدود ٢٥٠ مایلی جنوب استانبول، در تاریخ ١٣ مه ٢٠١٤ را دریافت کرد. خودداری از به کارگیری فن آوری های جدید در معدن، عدم انجام منظم تعمیر و نگهداری، منطق سودگرای حاکم بر بخش خصوصی، اعمال نشدن موارد ایمنی ضروری، اقدام مجرمانه ی شدت بخشیدن به کار، خاموش رها کردن منبع نیروی مهار آتش سوزی که موجب مسمومیت صدها تن از کارگران با مونوکسید کربن می شود، علل وافعی موجود در پس این انفجار هستند. این تنها یک تصادف یا حادثه نیست. سال هاست که در معادن ترکیه، حوادث ناشی از کار و حوادث منجر به مرگ بسیاری به وقوع می پیوندد. فدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری با توجه به سیاست های خونین و رسوای بی توجهی به اقدامات تأمینی از سوی دولت ترکیه و شرکت های استخراج کننده معدن، خواستار پایان بخشیدن به خصوصی سازی منابع طبیعی و شرکت های دولتی، نوسازی فن آوری بکار گرفته شده در استخراج معادن، اجرای بی درنگ کنترل های امنیتی برای حفاظت از جان کارگران در معادن است. فدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری ضمن همدردی با خانواده ها و دوستداران قربانیان تضمین جبران کامل خسارات وارده به خانواده های قربانیان و کارگران مجروح را خواستار است. دبیرخانه فدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری

کشتار بیش از ٢٠٠ معدنچی در ترکیه
بر اساس خبرهایی که بامداد امروز به سراسر جهان مخابره شد بعد از ظهر روز گذشته، انفجار یک معدن ذغال سنگ در شهر ” سما ” در استان مانیسا در غرب ترکیه باعث مرگ بیش از ٢٠٠ نفر از کارگران معدنچی شده است. انفجار در عمق ١٦٠٠ متری زمین اتفاق افتاده و علت مرگ بسیاری از آنها مسمومیت با گاز منواکسید کربن اعلام شده است. این در حالی است که تعداد بی شمار دیگری محبوس شده اند و این احتمال وجود دارد که کشته شده گان افزایش پیدا کند. گزارش های خبری تعداد معدن چیان شاغل به کار در این معدن را ٧٨٧ نفر اعلام کرده اند. رئیس پیشین اتحادیه معدن چیان ترکیه این حادثه را ” بدترین قتل در محل کار ” نامیده است. اگر چه این نخستین سانحه از این دست در معادن ترکیه نیست، اما شدت و ابعاد تلفات انسانی آن، در نوع خود یک فاجعه محسوب می شود. در سال ١٩٩٢ نیز حدود ٢٧٠ نفر کارگر معدنچی در پی انفجار گاز جان باختند. در ٧٠ سال گذشته بیش از ٣ هزار کارگر معدن در ترکیه بر اثر حوادث و سوانح مختلف، جان خود را از دست داده اند .
زنان و مردان کارگر معدنچی ترکیه! هم طبقه ای ها!
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری که جمعی از کارگران و فعالین کارگری ایران در آن متشکل شده اند، همدردی خود را با خانواده های جان باخته گان، کارگران و اتحادیه ها و دیگر تشکل های کارگری ترکیه اعلام می دارد. ما به عنوان بخشی از طبقه کارگر ایران که بارها شاهد خبر مرگ کارگران معدنچی در کشور خود و کشورهائی مانند چین، افریقای جنوبی، افغانستان و دیگر نقاط جهان بوده ایم، چنین فاجعه هایی را نشانه ای از بربریت سرمایه داری معاصر می دانیم. بدون تردید راه جلوگیری از فجایعی مانند کشتار کارگران معدنچی در شهر سما، اتحاد و تشکل یابی کارگران حول مطالبات طبقاتی از جمله ایمنی در محیط کار و داشتن زندگی شایسته انسان امروزی است. همبستگی بین المللی کارگری و حمایت همه جانبه کارگران همه کشورها از دیگر کارگران در سراسر جهان، گامی موثر و تعیین کننده برای مقابله با توحش سرمایه داری است. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – ٢٤ اردیبهشت ١٣٩٣/ ١٤ می ٢٠١٤

اعتصاب اتحادیه‌های کارگری ترکیه در اعتراض به حادثه انفجار معدن
٢٥ اردیبهشت: همزمان با آغاز سه روز عزای عمومی در ترکیه در پی این حادثه، اتحادیه‌های کارگری اعلام کرده‌اند در اعتراض به وضعیت ایمنی کارگران، یک روز اعتصاب می‌کنند. اتحادیه‌های کارگری ترکیه اعلام کردند که خصوصی‌سازی بخش معدن در سال‌های اخیر، شرایط کاری را خطرناک‌تر از پیش کرده است چون صاحبان این معادن خصوصی، به قدر کافی برای تأمین امنیت معدنچیان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

دولت ترکیه عامل انفجار معدن و کشته شدن معدنچیان است
٢٥ اردیبهشت: در پی انفجار در معدن زغال سنگ در غرب ترکیه که بر اثر آن بیش از بیش از ٣٠٠نفر معدنچی جان خود را از دست داده اند، در ١١شهر ترکیه شاهد تظاهرات ضد دولتی اجرا شد.
هزاران نفر در شهرهای اسکی شهر ، آنکارا، سوما، ازمیت، ازمیر، گیره سون، استانبول، بورسا، کرک قلعه، چورلو و تراکیا به خیابانها آمده و علیه دولت آنکارا شعار دادند. تظاهرات در اسکی شهر که اغلب معترضان دانشجویان بودند به خشونت کشید.در دیگر شهرها نیز پلیس با گاز اشک آور و ماشین های آب پاش معترضان را متفرق کردند که در این میان شمار زیادی مصدوم و بازداشت شدند.
دیروز همچنین دانشجویان دانشگاه فنی خاورمیانه آنکارا و دیگر دانشجویان دانشگاه های این شهر در حالی که علیه دولت ترکیه شعار می دادند، به سوی ساختمان وزارت انرژی و منابع طبیعی در این شهر راهپیمایی کردند. تظاهرات کنندگان دولت آنکارا را مسبب حادثه انفجار معدن و کشته شدن معدنچی ها عنوان کردند. شماری از دانشجویان معترض نیز بازداشت شده اند. همزمان ٧٠٠نفر از معترضان نیز تصمیم به برگزاری تظاهرات در مقابل ساختمان وزارت انرژی ترکیه را داشتند که با مداخله پلیس مواجه شدند.

تظاهرات ٢٠هزار شهروند علیه دولت اردوغان در ازمیر
اعتراض به دولت رجب طیب اردوغان، درخصوص سانحه انفجار در یک معدن زغال سنگ در غرب ترکیه، در شماری از شهرهای این کشور ادامه یافت. روز پنجشنبه ١٥ماه مه بالغ بر ٢٠هزار معترض در شهر ازمیر به خیابان ها آمده و به تظاهرات پرداختند. این تظاهرات با مقاومت در برابر فرمان پلیس همراه شد. تظاهرکنندگان دولت اسلامگرای اردوغان را به سهل انگاری در رابطه با کارگران معدن متهم می کنند. علاوه بر ازمیر در شهر استانبول که در این فصل میزبان شمار قابل توجهی گردشگر است نیز تظاهرات ادامه دارد. همچنین حدود هزار تن از اعضای اتحادیه های کارگری متفاوت در آنکارا به سوی وزارت کار راهپیمایی کرده اند.

خشمگینان از فاجعه معدن در سومای ترکیه اردوغان را ‘هو’ کردند
بدنبال فاجعه معدن در ترکیه، خویشان و نزدیکان معدنچیان، در بازدید رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور از سوما، او را «هو» کردند و خشم خود را با کوبیدن مشت و لگد به خودروی وی نشان دادند. تظاهر کممدگان خواستار استغفای اردوعان شدند. احزاب مخالف هم دولت را به کوتاهی در تامین شرایط ایمنی و بهتر کاری متهم کردند.
اردوغان در سخیف ترین اظهار نظرها در خصوص فاجعه معدن گفت: «حوادثی از این دست همه وقت در معادن اتفاق می افتد و معمول است. می توانید دنبال این عبارت بگردید: حادثه در محل کار»
علاوه بر سوما در آنکارا و استانبول نیز صدها نفر که از شمار بالای تلفات جانی معدن خشمگین بودند، در اعتراض به شرایط ایمنی و کاری معدنچیان به خیابانها آمدند. پلیس ترکیه تعدادی از معترضان را دستگیر کرده است.

منتقدان اردوغان: فاجعه معدن سوما فقط حادثه نیست جنایت است
صدها نفر در آنکارا و استانبول، خشمگین از کشته شدن بیش از ٣٠٠ معدنچی با پلیس ترکیه درگیر شدند. آنان که ابتداء در برابر دفتر مرکزی شرکت «سوما هولدینگز»، شرکت خصوصی مالک معدن سوما، تجمع کرده بودند خواستار استغفای دولت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، شدند.منتقدان در شبکه های اجتماعی حساسیت آقای اردوغان به فاجعه معدن سوما را زیر سوال برده اند. آنان سخت از وی که حوادث معادن را بخشی از طبیعت کار در این گونه از محیط های کار دانسته است خشمگین اند. در آنکارا نیز پلیس برای پراکندن معترضان خشمگین گاز اشک آور شلیک کرد. معترضان در واکنش به سخنان آقای اردوغان نوشته بودند «این حادثه نیست جنایت است».

بیانیه کارگران ایران برای ابراز هم دردی با کارگران ترکیه!!!
بازهم کارفرمایان کارگران را قتل عام کردند. کارگران و مردم آزادیخواه ترکیه، وقتی خبر کشته شدن معدنچیان سوما در استان مانیسا را بر اثر انفجار معدن سوما در تاریخ ١٣/٥/٢٠١٤ شنیدیم با دل و جان منقلب شده، گریستیم ، یکبار دیگر سرمایه داران جان صدها کارگر ( تا کنون ٣٠٠ نفر) را گرفتند. در دنیای سرمایه داری، جان انسانها را به پول و سود تبدیل می کنند، هر روز آزادی انسانها را بیشتر سلب می کنند و هر روز خدمات عمومی و خدمات ایمنی را بیشتر حذف کرده به سود و ثروت کارفرمایان می افزایند، کارفرمایان تحت تسلط حکومت های سرمایه داری خود با چنان شتابی بدنبال کسب فوق سود هستند که استثمار انسان از انسان را به اوج خود رسانده اند، کار فرمایان تحت حمایت دولتهای خود برای افزایش سود سرمایه هر روز از وسائل ، ابزار ها ، خدمات و کنترل و بررسی استاندارد های ایمنی محل کار کسر می کنند ، از جمله (دولت ترکیه در تاریخ ٣٠ آپریل ٢٠١٤ برای صرفه جویی در هزینه کارفرمایان طرح کنترل و بررسی استاندارد های ایمنی در معدن سوما را رد کرده است یعنی ١٤ روز قبل، در حالی که اگر طرح فوق اجرایی می شد بدون شک امروز کارگران معدن سوما زنده بودند، این دلیل ثابت می کند که دولت ترکیه و کار فرمای شرکت سوما هولدینگز مرتکب جنایت آگاهانه شده اند، لازم است بدانیم ترکیه از لحاظ ناامنی محل کار که باعث کشته شدن کارگران می شود در اروپا مقام اول و در کل دنیا مقام سوم را دارد.)
در اقصا نقاط دنیا جهت افزایش سود سرمایه از طریق حذف کنترل استادارد ها و حذف ابزار ها و وسائل ایمنی، کارگران گروه ، گروه کشته می شوند و کارفرمایان با استفاده از وسائل و ابزار های تبلیغاتی خود کشته شدن کارگران را حوادث کار اعلام می کنند، طی سال گذشته چندین کارگاه خیاطی در کشور های مانند مالزی، اندونزی ، پاکستان ، بنگلادش و … بر اثر کمبود وسائل ایمنی و استاندارد نبودن، دچار آتش سوزی شده اند، یا به خاطر فرسوده بودن بنا ها فرو ریخته اند یا به دلیل عدم ایمن سازی، معادن زیادی در چین ، هند ، … و اکنون در ترکیه فروریخته یا دچار انفجار شدند، در پی چنین جنایات آگاهانه کارفرمایان و دولتشان، صد ها و هزاران کارگر جان خود را از دست داده اند. خانواده کارگران کشته شده ضمن تحمل درد و رنج عزیز از دست داده، باید تحت فشار های اقتصادی و روحی و روانی نیز خورد و خمیر شوند ، در مقابل این همه مصائب سرمایه داران و کارفرمایان تحت حمایت حکومت های خود هر روز به ثروت خود می افزایند. ما بعنوان بخشی از کارگران ایران متشکل در سندیکای کارگران نقاش استان البرز، کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ، کمیته دفاع از کارگران زندانی مهاباد، جمعی از کارگران و فعالین کارگری سنندج به همراه تعدادی از کارگران زندانی و زندانیان سیاسی در ایران با دلی پر خون و چشمان گریان کشته شدن کارگران معدن سوما در ترکیه را نه حاصل حوادث کار بلکه آن را جنایت کارفرمایان و دولتشان علیه کارگران قلمداد می کنیم ، ضمن ابراز همدردی با خانواده کارگران قتل عام شده و طبقه کارگر ترکیه، از تمامی تشکل های کارگری ، سازمانها و فعالین انقلابی و مردم آزادیخواه می خواهیم کارفرمایان و نهاد های دولتی که برای کسب سود بیشتر وسائل ایمنی را کم می کنند و در خصوص کشته شدن کارگران در معدن سوما کار فرمای شرکت سوما و مسئولین دولت ترکیه را برای محاکمه بعنوان عاملین و آمرین جنایت علیه بشریت به دادگاه بکشانند. و از تمامی کارگران و تشکل های کارگری در جهت پایان دادن به کشته شدن کارگران بطور متحدانه و هماهنگ حوادث کار را بعنوان جنایت علیه کارگران در محل کار دانسته و در جهت پایان دادن به آن مبارزه کنند. فراموش نکنیم اگر متحدانه و گسترده علیه جنایات در محل کار فعالیت نکنیم، کار فرمایان برای افزایش سود سرمایه با کمتر و کمتر کردن ایمنی کار کارگران بیشتری را به قتل خواهند رساند. سندیکای کارگران نقاش استان البرز کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری جمعی از کارگران و فعالین کارگری سنندج کمیته دفاع از کارگران زندانی مهاباد تعدادی از زندانیان کارگری و سیاسی سالن ١٢ گوهر دشت و زندان تبریز به اسامی :
شاهرخ زمانی ، صالح کهندل ، ناصح یوسفی ، پیروز منصوری ، افشین حیرتیان، حشمت اله طبر زدی، حمید روحانی ، محمد جراحی، خالد حردانی

فاجعۀ معدن سوما: کشتار در محل کار
انجمن همبستگی بین المللی کارگران (UID-DER)-ترجمه شبکه همبستگی کارگری
روز سیزدهم ماه مه، نظام استثمار و بهره کشی سرمایه داری، جان قریب به ٣٠٠ کارگر معدن زغال سنگ را گرفت و نام آن را «حادثۀ» سوما، شهری در غرب ترکیه، گذاشت. امروز هنوز تعداد نامعلومی از کارگران در زیر آوار به دام افتاده اند. این کشتار، بزرگترین «حادثۀ کار» در تاریخ ترکیه است. دلایل تکنیکی این رویداد هنوز نامشخص است. اما به دلیلی نامعلوم در معدن، آتش سوزی رخ داد که هنوز هم ادامه دارد. این آتش سوزی مونوکسید کربن ایجاد نمود که باعث مرگ کارگران گشت. اتفاقی را که در سوما رخ داده است نمی شود به «حادثۀ کار» تقلیل داد. آن چه که در سوما پیش آمده، کشتار دسته جمعی بود که کارفرمای «سوما هولدینگز» و همدستش، حکومت «حزب عدالت و توسعه» (APK) مرتکب شدند. از یک طرف، کارفرمایان طماع از وسایل و امکانات ایمنی لازم استفاده نمی کنند، از طرف دیگر، حکومت APK، که مسئولیت بازدید محل های کار را برای حفظ و رعایت ایمنی کارگران دارد، چشم خود را به روی وضعیت حاکم در محل های کار می بندد. ١٤ روز پیش، احزاب اپوزیسیون پارلمان، طرح پیشنهادی تازه ای در مورد معدن سوما به پارلمان ارائه کردند، اما این طرح پیشنهادی از طرف APK رد شد. اردغان در هر فرصتی که می یابد، اعلام می کند که سرسختانه مشغول برداشتن تمامی موانع از سر راه کارفرمایان بوده و «زنجیر»ها را از پای آن ها می خواهد بگسلد و حالا ما نتیجۀ این قطع کردن «زنجیرها» از پاهای کارفرمایان را در سوما می بینیم. معادن که نیاز به اقدامات بسیار مهم ایمنی داشته و برای کار در آن ها نیاز به کارگران واجد شرایط است، همه مشمول خصوصی سازی گردیده و به شرکت های خارجی سپرده شده است. کارفرمایان به منظور کاهش هزینه، اقدامات لازم را برای رعایت موارد ایمنی نمی کنند و در نتیجۀ آن، کارگرانی که واجد شرایط نیستند، به طور موقت استخدام شده اند و دستمزد پایینی می گیرند، در این معادن زیاد هستند. این دقیقاً در مورد معدن «سوما هولدینگز» صادق است. در مصاحبه ای که روزنامه «حریت» با صاحب اصلی این معدن «آلپ گورکان» کرده بود، گورکان به رشد کمپانی اش می بالید و می گفت که سالیانه ٦ میلیون تن زغال سنگ استخراج می کند. در این مصاحبه، او با غرور به این می بالید که توانسته بود مخارج استخراج را از ١٤٠ دلار به ٢٤ دلار کاهش دهد و گفت: «به این می گویند بخش خصوصی!». در نتیجۀ آن ما اکنون شاهد این می باشیم که این همه «دستاوردهای» کارفرمایان، چگونه به قیمت جان کارگران تمام می شود. دولت AKP نیز دولت رشد (اقتصادی) کارفرمایان بدون هیچ گونه «مانع» است. آن ها خوب می دانند که بین رشد اقتصادی و باقی ماندن در قدرت رابطه وجود دارد. در دوران حکومت AKP، نزدیک به ١٣ هزار کارگر تاکنون جان خود را در «حوادث» محل کار از دست داده و تعداد بسیار بیش از این هم مجروح و معلول شده اند. قابل یادآوری است که ١٩ سال است که ترکیه قانون ١٧٦ سازمان جهانی کار (ILO) را در رابطه با «ایمنی و سلامتی معادن» پذیرفته است. «تانر ییلدیز» وزیر نیرو که در مراسم گشایش این معدن حضور داشت، به کارفرمایان علامت داد که نیازی نیست نگران فشارها باشند. و درسال های گذشته نخست وزیر وقت، اردغان، سعی کرده بود که این «حادثه»ها را به این صورت در رابطه با کارگرانی که جان خود را در آن زمان از دست داده بودند، توجیه کند که: «این ذات کار است و خواست خدا است».
حوادث محل کار (یا بگوییم قتل هایی که در محل کار اتفاق می افتد) بزرگ ترین مسألۀ کارگران است. برای افزایش آگاهی در این زمینه، انجمن همبستگی بین المللی کارگران (UID-DER) نقداً کمپینی را تحت عنوان «حوادث محل کار سرنوشت ما نیستند، جلوی مرگ کارگران در محل کار را بگیریم» آغاز کرده بود. از طریق این کمپین، UID-DER به صدها هزار کارگر دست یافته و موفق شده بود تا ١٠٠ هزار امضا جمع آوری کند و نهایتاً آن طومار را به پارلمان تحویل دهد. تداوم این «حوادث» گویای اهمیت کمپین انجمن ما است. اکنون اعتراضات توده ای در کشور شکل گرفته است که بدون تعجب با سرکوب پلیس روبه رو گردیده است. وقتی اردوغان به بازدید «سوما» رفت با اعتراضات خانواده های معدنچیان مواجه شد. جمعیت شعار می داد: «نخست وزیر استعفا بده!»
اتحادیه های کارگری یک روز اعتصاب را در اعتراض به این اتفاق اعلام کردند. در نواحی صنعتی، کارگران کارخانه ها و معادن به اعتصاب پیوستند. بیش از ١٠ هزار معدنچی از «زنگول داغ» که شهرک معدنی است، در میان فعالترین این کارگران بوده اند. همچنین، پشتیبانی بین المللی از معدنچیان سوما صورت گرفته است. کارگران کوبا، ونزوئلا، بولیوی (به ویژه معدنچیان آن ها) در پشتیبانی از معدنچیان سوما دست از کار کشیدند.
UID-DER نیز فعالانه در اعتراض مناطق کارگری عمل کرده است. UID-DER خاطر نشان می کند که کارفرمایان و حکومت های وقت آن ها اقدامات ایمنی لازم را پیاده نخواهند کرد، مگر این که طبقۀ کارگر خود را سازماندهی نموده و به مبارزه برخیزد.
١٧ مه ٢٠١٤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *