محمد شکوهی

mm1shokohi@gmail.com

بودجه حفظ نظام و تحمیل فقر و فلاکت بیشتر به مردم

انترناسیونال 898
محمد شکوهی

روزنامه شرق به تاریخ ١٥ آذر ماه در ادامه بررسی لایحه بودجه ١٤٠٠ جمهوری اسلامی صحبت از اختصاص بودجه ٩٤ میلیون یورویی به “طرح شهید عشوری” کرده است. هیچ اطلاعاتی درباره این طرح در دسترس نیست. آنچه با جست وجوی كلمه طرح شهید عشوری به دست می آید، مجموعه اطلاعاتی درباره بیوگرافی وی و طرح ملی «سه شنبه های تكریم» و چفیه های بهداشتی است!
در خبر دیگری سایت “دفاع مقدس” وابسته به وزارت اطلاعات و سپاه رژیم در باره این مزدور حکومت نوشته: عشوری اولین شهید “مدافع امنیت” و از سربازان گمنام امام زمان و وزارت اطلاعات است که ۲۴ خرداد سال ۹۶ در مقابله با “گروه‌های تکفیری” در سیستان و بلوچستان که قرار بود با جلیقه‌های انفجاری در شهر‌های مختلف از جمله تهران، دست به عملیات خرابکارانه بزنند، کشته شد!

در گزارش دیگری وب سایت ایثارگران استان گیلان؛ با اشاره به کشته شدن این “سرباز گمنام امام زمان” و ضرورت به اجرا گذاشتن طرح ملی «سه شنبه های تكریم»« و چفیه های بهداشتی» نوشته: “این طرح در راستای تکریم و توجه به فعالان حوزه فرهنگی، اجتماعی و دینی است که در فاز نخست به خانواده معظم شهدا و ایثارگران اختصاص یافته و طرح مذکور به همت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در سراسر استان برگزار می‌شود”. این فقط یک مورد در کنار دهها و صدها مورد اختصاص بودجه های هنگفت به نهادهای مذهبی و باندهای اطلاعاتی و امنیتی ودر یک کلام نیروهای سرکوبگر و مزدور حکومت است که برای گسترش جهل و خرافه مذهبی، تقویت تروریسم اسلامی باندهای آدمکش رژیم؛ نظیر”سربازان امام زمان” ومزدوران وزارت اطلاعات در بودجه منظور شده است. رقم ناقابل ٩٤ میلیون یورو!

نکته جالب در این میان منبع تامین این بودجه می باشد که از محل مصارف صندوق توسعه ملی می باشد.یعنی پول نقد حاضر و آماده. صدور مجوز برای برداشت از این صندوق در دست خامنه ای می باشد که با اجازه وی نهادهای حکومتی می توانند برای “اولویتهای نظام و رهبری” دست روی این پولها بگذارند. یکی از مواردی که در ماههای اخیر به دستور خامنه ای از این صندوق برداشت شد بعد ازکشتن سلیمانی بود که مبلغ ٢٠٠ میلیون یورو برای تقویت سیستم موشکی اختصاص داده شد.

بیت رهبری و دولت علاوه بر گرفتن مجوز برای اختصاص بودجه های هنگفت و فوری از صندوق توسعه ملی برای تامین هزینه های مورد نظر رژیم، در چندین مورد در ردیفهای بودجه سال آینده، بودجه های هنگفتی برای نهادهای مذهبی و اراذل و اوباش وگله های آخوند، دم و دستگاههای امنیتی و مغرشویی و… در نظر گرفته است. به اعتراف یکی از دست اندرکاران سازمان برنامه و بودجه دولت، هزاران میلیارد تومان بودجه از این طریق در اختیار این نهادها قرار می گیرد که بازدهی مشخصی و بخشا کار مشخصی ندارند. اینجا کمبود پول و اعتبار و تامین منبع برای بودجه معنایی ندارد.

همین الان خوزستان و ۲۰ استان دیگر درگیر سیل ویرانگر بوده صدها هزار نفر هست و نیستشان را از دست داده و نیاز به کمک های فوری دارند و حکومت به بهانه کمبود بودجه کاری برایشان نمی کند. به اعتراف خود باندهای حکومتی یکی از دلایل بالا آمدن فاضلاب و جاری شدن سیل بالا کشیدن بیش از ١٤٠ میلیون کمک سازمان بهداشت جهانی به پروژه های آب و فاضلاب بوده که معلوم نیست کجاها هزینه شده و به جیب کدام آقازاده مفتخور ریخته شده است.
از اختصاص بودجه و اعتبار برای این مردم خبری نیست. دربودجه سال آینده حکومت از اختصاص بودجه و میزان آن برای “حواث غیرمترقبه” از بلایای طبیعی گرفته تا بحران کرونا عدد و رقم مشخصی ارائه نشده و ارجاع داده شده به هزینه های جاری دولت و تعیین اولویت بندیهایش.

دهها مورد دیگر از ردیف های بودجه که ربط مستقیم به زندگی و معیشت مردم دارند، تامین منابع بودجه ای شان نامعلوم و نهایتا به رفع تحریمها و افزایش صادرات نفتی و افزایش درآمدهای دولت گره زده شده است.یعنی کاملا پا در هواست. فرض حکومت بر این است که تحریمها لغو میشود و صادرات نفت افزایش می یابد که در این صورت بودجه ای هم به این موارد ضروری اختصاص داده خواهد شد.

در این میان حتی برای مقابله با بیماری کرونا که بحران روز کشوربوده و روزانه صدهها نفر را میکشد و کلا جامعه فلج شده است، بودجه مشخصی برای مقابله با آن در نظر گرفته نشده و فقط به بودجه و اعتبارات وزارت بهداشت اشاره کلی در ردیف های ١٣ به بعد در بودجه شده است. روزنامه تعادل به نقل از نماینگان مجلس نوشته: “هیچ کس مبلغ دقیق آن را نمی‌داند اما طبق آنچه که نمایندگان مجلس گفته‌اند، در این بودجه هیچ هزینه‌ای برای خرید واکسن کرونا در نظر گرفته نشده است”.

میلیونها کارگر در یک سال گذشته از کار بیکار شده و هنوز بیمه بیکاری دوران کرونا را دریافت نکرده اند. هزاران پرستار در شرایط غیر قابل تصور و بخشا غیر انسانی و در نهایت فداکاری و از جان گذشتگی؛ با کمترین امکانات و تجهیزات پزشکی مشغول نجات جان بیماران می باشند؛ در بودجه جایی نداشته و در ردیف بودجه وزارت بهداشت گنجانده شده که به اعتراف خود وزارت بهداشت منابع مالی اش هنوز تامین نشده است. صدها هزار بازنشسته منتظر افزایش حقوق و بازپرداخت مطالباتشان می باشند و در ماههای اخیر اعتراضات گسترده ای را برپا داشته اند. در بودجه آتی خبری از اعتبار برای اینها دیده نمیشود. از دهها مورد دیگر ضروری که فرض بر این است که در بودجه بیاید نیز خبری نیست.

ردیف های بودجه که مصوب شده ومحل تامین اعتبارشان مشخص شده اینها می باشند. بودجه عمرانی دولت و وزارت خانه هایش، بطور ویژه بودجه وزارت اطلاعات، نهادهای امنیتی، “بودجه های فرهنگی”، اختصاص بودجه به ٢٩ نهاد و ارگان حکومتی که وظیفه شان مقابله با بی حجابی و تهاجم فرهنگی است، بودجه “شرکت های دانش بنیان” یعنی دم و دستگاه تولید موشک و تسلیحات، بودجه “جامعه تقریب مذاهب” یعنی نهاد گسترش تروریسم اسلامی رژیم در کشورهای منطقه، بودجه های هنگفت برای حوزه های علمیه و انجمن های قرآنی و..؛ بودجه صدا و سیما ارگان تبلیغاتی رژیم و بودجه هنگفت به فعالیتهای تروریستی رژیم در منطقه و…برای همه این موراد بودجه مصوب شده و ارقامش بروشنی اعلام شده است.

بودجه بندی در جمهوری اسلامی اساسا بر محور حفظ و بقای نظام و مجموعه دم و دستگاه عریض و طویل سرکوب و آدمکشی و جنایت اولویت بندی میشود. دهها مورد از مشکلات و مصائب مردم که بخشا عامل اصلی شان خود حکومت می باشد، بودجه ای ندارند و آنجایی هم که در لایحه بودجه در ردیف هایی قرار داده شده اند، تامین منابع مالی شان به آینده موکول شده است. متقابلا بودجه های هنگفت دم و دستگاه سرکوب وجنایت در کنار بودجه برای نهادها و ارگانهای اطلاعاتی و امنیتی و.. تصویب و بودجه هایشان معلوم می باشد.

یک محور مهم دیگر بودجه تحمیل سیاستهای ریاضت کشی اقتصادی و تعرض به معیشت مردم می باشد. سیاستهایی که از اجرای هدفمندی یارانه ها، گران کردن سوخت، زدن یارانه کالاهای اساسی؛ افزایش قیمت کالاهای اساسی مورد مصرف مردم به بهانه تحریمها و افزایش قیمت دلار، در کنار اخراج و بیکار سازی به بهانه کرونا و عدم پرداخت مقرری بیمه بیکاری و… می باشد.
میلیونها کارگر بیکار شده و هنوز بیمه بیکاری نگرفته اند، به اعتراف باندهای مجلسی کرونا بیش از ٦ میلیون شاغل را تحت تاثیر قرار داده که با خانواده هایشان جمعیتی بالای ١٥ میلیون نفر را شامل میشود که هیج منبع درآمد و گذرانی ندارند و محتاج کمک های دولتی می باشند. در بودجه خبری از اختصاص پول و اعتبار برای مقابله با این موضوع دیده نمیشود. اینجا دولت سیاست کثیف “صدفه بگیر کردن” این جمعیت را در پیش گرفته است. در این میان کرونا هم یک “نعمت الهی” دیگری برای حکومت شد که به این بهانه ارتجاعی ترین و ضد انسانی تعرضاتش را به سطح معیشت مردم تحمیل نماید. اوضاع در سال آتی بسیار بدتر از امسال خواهد شد.

جمهوری اسلامی ، دولت و مجلس و کل نظام؛ حکومت آدمکشان اسلامی سرمایه، دزدان وقاچاقچیان چپاولگری میباشند که شغل اصلی شان پر کردن جیهایشان است. بودجه بندی در این نظام یعنی تحمیل فقر و فلاکت، بیکاری و گرانی، عدم دسترسی به دوا و درمان در شرایط کرونایی و فشار هر چه بیشتر بر گرده مردم. در این بودجه و اساسا کل بودجه بندی حکومت در چهار دهه گذشته خواستها و مطالبات مردم، رفاه و معیشت مردم هیچ موقع جایی نداشته و ندارد. کارگران و مردم هر چیزی که دارند نتیجه اعتراض و مبارزه شان و تحمیل خواستهایشان به حکومت دزدان بوده است. حکومت آدمکشان اسلامی سرمایه فقط زبان زور و اعتراض و مبارزه را می فهمد. نباید اجازه داد جمهوری اسلامی بیش از این آوار بحران اقتصادی و سیاسی اش را بر سر مردم فروبریزد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *