bahram sorush

بهرام سروش

bahram.soroush@googlemail.com

مریم نمازی به عضویت «آکادمی بین المللی انسانگرائی» انتخاب شد

bahram sorush
بهرام سروش
از دیگر اعضای این آکادمی، چهره های سرشناسی مانند ریچارداوکینز، تسلیمه نسرین و سلمان رشدی هستند

این انتخاب هفته پیش اعلام شد. اما تقدیرهائی که این روزها از مریم نمازی در سطح بین المللی صورت می گیرد آنقدر سریع و پشت سر هم رخ می دهد که آدم گاهی فراموش می کند اتفاق خاصی افتاده است و چه بسا بعنوان یک خبر عادی دیگر از کنارش می گذرد!* اما خوب است روی همین انتخاب کمی مکث کنیم.
آکادمی بین المللی انسانگرائی در حقیقت لیستی هفتاد نفره از چهره های سرشناسی است که دیدگاه و فعالیت های آنها در عرصه انسانگرائی ارج نهاده می شود. این آکادمی از طرف نهاد «شورای انسانگرائی سکولار» بنیان گذاشته شده است. بگفته این شورا،‌ هدف از تاسیس این آکادمی، تجلیل از انسانگراهای برجسته و همینطور اشاعه آرمان ها و عقاید انسانگرائی است. در تعریف شورا از اعضای آکادمی آمده است:‌ «اعضای آکادمی:‌ ۱- پایبند به فکر و تفحص آزاد در تمام عرصه های فعالیت انسانی، ۲- متعهد به نگرشی علمی و کاربرد شیوه ای علمی در کسب دانش، و ۳- مدافع ارزش ها و اصول اخلاقی انسانگرائی هستند».
با این انتخاب، مریم نمازی در کنار چهره های سرشناسی که در اشاعه انسانگرائی سهم برجسته ای داشته اند، قرار می گیرد. چهره هائی مانند زیست‌شناس و منتقد سکولار ریچاد داوکینز، نویسنده و فعال علیه اسلام سیاسی تسلیمه نسرین، نویسنده انگلیسی سلمان رشدی، که خمینی بخاطر انتشار کتاب آیات شیطانی فتوا علیه او صادر کرد و بسیاری شخصیت های بین المللی دیگر. این انتخاب، برسمیت شناسی و تجلیل از فعالیت های سرسختانه و خستگی ناپذیر مریم نمازی در عرصه دفاع از حقوق مردم در برابر افکار و نیروهای ارتجاعی عصر ماست.
زمانی بود که در اوج نسبیت‌گرائی فرهنگی (اینکه هر کس و هر مردمی فرهنگ خودش را دارد که برایش خوب است، و حقوق اجتماعی اش هم تابعی از آن است)، صرف صحبت از آرمان ها و ارزش های جهانشمول و مشترک انسان موجی از حملات حق بجانب لیبرال ها و چپ های پست‌مدرنیست را بر می انگیخت. مریم نمازی درست در چنین شرایطی، در کنار غول فکری چون منصور حکمت و حزب کمونیست کارگری، پا به میدان نبرد علیه اندیشه ها و نیروهای ارتجاعی گذاشت. این جنگ البته بهیچ وجه پایان نیافته است. اما تا همینجا، به یمن این مبارزات، گام های بلندی در جهت جا انداختن حقوق جهانشمول انسان، مستقل از رنگ پوست، جنسیت و ملیت های انتسابی، برداشته شده است، طوری که صحبت از حقوق جهانشمول انسان و رد نسبیت فرهنگی و تمام تفکراتی که به هزار و یک بهانه فرهنگی، ملی و مذهبی حقوق مردم را محدود و نقض می کنند، به گفتمان عادی بخش مهمی از الیت سیاسی و فرهنگی جهان، بویژه در جهان غرب، تبدیل شده است. انتخاب مریم نمازی به آکادمی بین المللی انسانگرائی لحظه ای دیگر در تثبیت این پیشروی تعیین کننده و تجلیل از شخص مریم نمازی بخاطر فعالیت بی وقفه و برجسته اش در این عرصه است.
* ازجمله تقدیرنامه ها و جوائزی که مریم نمازی در طول فعالیت هایش در عرصه مبارزه علیه اسلام سیاسی و دفاع از سکولاریسم، آزاد اندیشی و برابری زن دریافت کرده است می توان به اینها اشاره کرد: همکار افتخاری انجمن سراسری سکولار بریتانیا، همکار افتخاری بین الملل راسیونالیست (خردگرا)، عضو افتخاری انجمن سکولار برزیل، برنده ژورنالیست سال از طرف جوایز «زن در زندگی علنی و اجتماعی» نهاد «دادز» (۲۰۱۳) و منتخب بعنوان یکی از ۴۵ زن برجسته دنیا در سال ۲۰۰۷ از طرف مجله اِل در کبک، کانادا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *