atesabat kargari

گزیده ای از اخبار مبارزات کارگری در سال ٩٢

atesabat kargari

برای دومین روز متوالی؛کارگران نساجی کاشان در مقابل وزارت کار تجمع کردند
١٣٩٢-١١-١٣, ١٣:١٣
– روز ١٣ بهمن ٦٥ نفر از کارگران نساجی کاشان برای دومین روز متوالی در مقابل ساختمان وزارت کار جمهوری اسلامی تجمع کردند. این کارگران دو سال است که خواستار بازنشستگی خود از کار هستند و با وجود اینکه کار آنان شامل مشاغل سخت و زیان آور میشود، اما به بهانه اینکه این کارگران در سالهای ٨٣ و ٩٠ برای دو نوبت به “بیمه بیکاری” رژیم اسلامی معرفی شده اند و نیز اینکه منابع مالی کافی برای ارائه خدمات بیمه ای و بازنشستگی وجود ندارد، سازمان تامین اجتماعی جمهوری اسلامی با درخواست آنان موافقت نمی کند. بدین ترتیب از یکسو بیکارسازی این کارگران به چماقی برای تحمیل بی تامینی مطلق به آنان شده است و از سوی دیگر با دزدی های میلیاردی شان صندوق بازنشستگی را خالی کرده اند و این چنین جواب سربالا به کارگران میدهند. به گفته کارگران سهام اصلی کارخانه نساجی کاشان که حداقل ٦٠ سال سابقه فعالیت دارد در اختیار ١٠ شرکت دولتی است و در حال حاضر یک پیمانکار خصوصی بصورت اجرتی و سفارشی کارخانه را اداره می‌کند. کارگران باقیمانده این واحد تولیدی نیز در حال حاضر بصورت هفتگی و علی الحساب مبالغی را از مدیریت کارخانه دریافت می‌کنند. این نحوه پرداخت دستمزد و سطح ناچیز آن کارگران نساجی کاشان را در تنگنای اقتصادی بسیاری قرار داده است. شرایط سخت و زیان آور کار نیز فشاری مضاعفی بر آنان است و بسیاری از کارگران را به بیماریهای ناشی از کار مبتلا کرده است. در چنین وضعیت این کارگران خواستار بازنشستگی فوری خود و گرفتن حق و حقوقشان هستند.
– روز ٩ بهمن نزدیک به ٢٠٠ کارگر زاگرس قروه در اعتراض به تعویق ٧ ماه دستمزد خود در مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند. به گفته کارگران کارفرما حق بیمه کارگران را در ماه های تیر، مرداد، آبان، آذر و دی به حساب تامین اجتماعی واریز نکرده است. در این روز تعدادی از کارگران به نمایندگی از سایر معترضان به ملاقات «حسن رسولی» فرماندار شهرستان قروه رفتند تا اعتراض خود را به این وضعیت اعلام کنند. تجمع قبلی این کارگران در مقابل فرمانداری قروه در همین رابطه در ٢١ دی ماه بود.
– روز ٩ بهمن در جریان اعتراضات پی در پی کارگران معدن چادرملو در اعتراض به اخراج یکی از کارگران معترض در این کارخانه و پافشاری آنها بر روی خواستهایشان ٢٠ کارگر بازداشت شدند. بنا بر خبر احمد کمالی فرماندار اردکان بیشرمانه در گفتگو با ایلنا به حمایت از کارفرما کارگران را و اعلام میکند که مدیر عامل مجتمع سنگ آهن چادرملو از طریق قوه قضایی علیه تعدادی از کارگران شکایت کرده است و این کارگران روز ٩ بهمن توسط پلیس امنیت احضار و بازداشت شده اند. او با گستاخی تمام اعتراض کارگران برای دستمزدشان و در دفاع از همکار اخراجی شان را تحریک عده ای معدود قلمداد کرده و تازه مدعی اینست که دستمزد چند بار زیر خط فقر این کارگران اضافی هم هست. سپس با به به رخ کشیدن مراجع قانونی اعتصابات کارگری را زیر حمله قرار داده و مورد تهدید قرار میدهد.
بدین ترتیب فرماندار، قوه قضایی، قوانین و کل بساط رژیم اسلامی در خدمت کارفرمایان قرار داشته و این میان کارگران معترض را دستگیر و بازداشت میکنند و ٢٠ کارگر معدن چادرملو را راهی زندان کرده اند.
قضیه از این قرار است که روز ٨ بهمن بیش از دو هزار کارگر پیمانی معدن چادرملو در اعتراض به حکم هیات تشخیص اداره کار اردکان مبنی بر اخراج بهرام حسینی یکی از کارگران معترض در این کارخانه و دیگر خواستهایشان دست از کار کشیدند. جانیان اسلامی که از تجممع دو هزار کارگر و گسترش این مبارزات وحشت دارند. دست به این دستگیری ها زده اند. بهرام حسینی “دبیر انجمن صنفی” است. کارفرمایان که حتی تحمل خودی هایشان و انجمن های صنفی و شورای اسلامی را هم ندارند به بهرام حسنی نژاد با برشمردن ٢٠ مورد مبنی بر به هم زدن نظم کارگاه، حکم اخراج داده است. کارگران به این موضوع معترضند. در همین رابطه قبلا نیز کارگران این کارخانه در روزهای ٢٨ و ٢٩ دیماه تجمع داشتند.
قبل از این نیز در تاریخ ٦ آذر ماه حدود ٨٠٠ کارگر معدن چادرملو در اعتراض به سطح نازل دستمزدهای خود و همچنین اخراج بهرام حسنی نژاد بیش از یک ساعت دست از کار کشیده و تجمع کرده بودند و در واکنش به این اعتراض شورای تامین جمهوری اسلامی در شهر اردکان روز دوشنبه ١١ آذر تشکیل جلسه داد و با حضور نمایندگان کارگران و مدیران شرکت پیمانکاری آسفالت طوس، خواسته های کارگران را مورد بررسی قرار داد. در این جلسه اجرای طرح طبقه بندی مشاغل شرکت سنگ آهن چادرملو (پیمان دهنده) و لحاظ کردن پاداش تولید در محاسبه حق بیمه توسط شورای تامین اردکان لفظا پذیرفته شد؛ بدون اینکه صورتجلسه شورای تامین در اختیار کارگران قرار گیرد. در ادامه این اعتراضات، دو هزار کارگر معدن چادرملواز ساعت ٧ صبح روز ١٥ آذر در تمام شیفت‌ها دست از کار کشیدند و بر خواستهای خود پافشاری کردند. در ادامه این اتفاقات است که هم اکنون هیات تشخیص ادار کار اردکان حکم به اخراج بهرام حسنی داده است و روز ٨ بهمن دو هزار کارگر در اعتراض به این موضوع و پافشاری بر خواستهایشان به اعتراض برخاستند.
از ٢٠ سال قبل که فعالیت شرکت پیمانکاری آسفالت طوس با ٢ هزار کارگر در مجتمع صنعتی چادرملو آغاز شده است رعایت نشدن حقوق کار مورد اعتراض کارگران بوده است اما پیمانکاران توجهی به خواست کارگران نمی‌کردند. کارگران پیمانی معادن سنگ آهن چادرملو ٢٤ روز از ماه را به طور مداوم فعالیت می‌کنند.با وجود آنکه بیشتر کارگران از شهرستان‌ها و حتی استانهای دیگر به این معدن آمده‌اند، از خوابگاهی مناسب برخوردار نیستند. مسئول حراست فرمانداری اردکان در گفتگو با خبرگزاری رسمی دولت، درباره دلایل اعتراض کارگران گفته بود: «سه نفر که در این کارخانه باعث اغتشاش و بی‌نظمی می‌شدند به صورت قانونی و با توافق اداره کار اخراج شده بودند و دلیل اعتراض کارگران نیز همین بود و آن‌ها خواستار بازگشت افراد اخراجی بودند.” قانون کار جمهوری اسلامی در خدمت کارفرمایان و بازگذاشتن دست آنان برای سرکوب و اخراج کارگران است.
– روز ٧ بهمن کارگران سیمان آبیک در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و بازنگری حقوق و سایر مزایایشان و کاهش سطح حقوق و سایر مطالباتشان در مقابل ساختمان اداری این کارخانه تجمع کردند. این تجمع با قول مساعد مسئولان کارخانه پایان یافت. در این کارخانه ٤٠٠ کارگر به کار اشتغال دارند که برخی از آنان حداقل حقوق را میگیرند که به هیچ وجه کفاف معاش زندگیشان را نمیدهد. این درحالیست که طرح طبقه بندی مشاغل نیز که مبلغ ناچیزی به حقوقشان افزایش میدهد از سال ٨٧ اجرا نشده است. همچنین حق اضافه کاری و پاداش تولیدی که تا سال گذشته به کارگران پرداخت میگردید به مرور کاهش یافته است. در این میان مشکلات بیمه تکمیلی نیز مزید بر علت شده است و کارگران با وجود آنکه از سال گذشته اسناد پزشکی خود را به بیمه تکمیلی ارسال کرده‌اند و مبلغ قابل توجهی از حقوق آنان برای پرداخت سهم بیمه تکمیلی کسر میشود، هنوز موفق به دریافت هزینه‌ای درمانی خود نشده‌اند.
– صبح روز (دوشنبه٧ بهمن ماه) حدود ١٥٠ نفر از کارگران کارخانه یخچال سازی «ایران پویا» به نمایندگی از طرف دو هزار کارگر این کارخانه و در اعتراض به مشخص نبودن ٣ درصد از سهامشان در مقابل درب ورودی کارخانه دست به تجمع زدند. به گفته کارگران کارخانه ایران پویا در اسفند ماه سال گذشته منحل اعلام شد که با این کار بخش زیادی از آنان بیکار و بازخرید اجباری شدند. بعلاوه با آنکه انحلال آن بدون تایید هیچ نهاد مرتبطی انجام شد، هنوز تکلیف ٣ درصد از سهام این کارخانه که متعلق به کارگران است مشخص نیست. کارخانه ایران پویا تولید کننده انواع لوازم خانگی و یکی از پر درآمد‌ترین واحدهای کشور است. این کارخانه دارای دو بخش تولیدی شامل تولید لوازم خانگی و سازنده پروفیل‌های آلومینیومی است که کارخانه آلومینیوم آن هم اکنون با ١٠٠ کارگر فعال است.
– بعد از ظهر روز ٧ بهمن کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران با تجمع در مقابل استانداری آذربایجان شرقی خواستار پاسخگویی مقامات رژیم در استان به خواستهایشان شدند. این کارگران ٩ ماه است که مزد خود را دریافت نکرده اند. بنا بر خبر طی هشت ماه گذشته این چهارمین بار است که این کارگران برای پیگیری خواستهایشان تجمع میکنند. در همین رابطه کارگران تراکتورسازی ایران در تجمع قبلی خود در روز یکشنبه ٢٢ دیماه در مقابل دفتر امام جمعه رژیم در تبریز و استانداری رژیم در این شهر تجمع کردند . کارگران در راهپیمایی خود شعارهایی علیه مسئولین سر دادند و قصد ورود به محوطه استانداری را داشتند که مامورین سرکوبگر رژیم اسلامی مانع شدند. این کارگران در تجمعات قبلی خود در ٢١ و ١٧ دیماه مقابل دفتر امام جمعه تبریز و استانداری آذربایجان شرقی و همچنین مقابل سازمان صنایع و معادن آذربایجان شرقی تجمع داشتند. از جمله دیگر خواستها کارگران تراکتور سازی تبریز پرداخت حقوق عقب افتاده، سنوات کارگران بازنشسته شده، تمدید دفترچه‌های تأمین اجتماعی، پرداخت بدهی‌ها به سازمان تامین اجتماعی و بانک‌ها و از سرگیری دوباره تولید، هستند. کارگران تراکتورسازی تبریز با بلاتکلیفی کارخانه و تعطیلی خط تولید و رها شدن کارخانه از سوی مالک آن (شرکت سرمایه گذاری ملت) و خطر بیکار شدن از کار روبرویند. اعتراض کارگران تراکتورسازی تبریز ادامه دارد.
– روز ٦ بهمن پایان اعتصاب موفق دو روزه کارگران پتروشیمی فراوارش در مجتمع پتروشیمی بندر امام برای خواست افزایش مزد و حمایت از مبارزات کارگران پتروشیمی فجر بود. این کارگران در روز ٥ بهمن با خواست افزایش ٢٢ درصد به سطح دستمزدهایشان (قبل از اعلام حداقل رسمی مزد برای سال آینده) دست از کار کشیدند. در این روز حراست و مدیریت تلاش به پایان دادن این اعتصاب داشند، اما کارگران بر خواست خود پافشاری کردند و به اعتراضشان ادامه دادند. در نتیجه این اعتراضات مقرر شد که روز ٦ بهمن مدیریت این شرکت درجلسه مشترک با نمایندگان کارگران به خواست آنان رسیدگی کند. بدین ترتیب کارگران روز ٦ بهمن نیر به اعتصاب خود ادامه دادند و در این روز طی نشستی ما بین سه نفر از نمایندگان کارگران و مدیر عامل، روسای اداری و مالی این شرکت برگزار شد و کارگران موفق به دستیابی به خواستهای خود شدند و متن توافقنامه به طور رسمی به امضای طرفین رسید. بر اساس این توافقنامه مقرر شد که اولا به دستمزد پایه کارگران ٢٠% افزوده گردد ونحوه پرداخت بصورت ٧% از ماه جاری و ١٣% از ابتدای سال آینده خواهد بود. این افزایش ربطی به افزایش حداقل مزد سراسری در سال آینده ندارد. ثانیا برای ٢ ماه باقیمانده سال هر ماه مبلغ ١٠٠هزارتومان نیز نقدا علاوه بر دستمزد ماهیانه به حساب کارگران واریز خواهد شد.
– روز ٦ بهمن ١٣٠ کارگر دیگر ایران تایر از کار اخراج شد. در این روز بیش از ٦٠٠ کارگر قرار دادی و روز مزد کارخانه ایران تایر در اعتراض به تصمیم کارفرما مبنی بر اخراج کارگران روزمزدی، برای هفتمین روز متوالی دست از کار کشیدند. به گفته کارگران به دستور سهام دار اصلی کارخانه « هلدینگ گسترش پایا صنعت سینا » به بهانه کمبود منابع مالی و مواد اولیه تولید تصمیم گرفته‌اند تا پایان سال در چندین مرحله تعداد زیادی از کارگران کارخانه را اخراج کند. صبح روز یکشنبه (یکم بهمن) ماه، با اخراج ٨٠ کارگر روز مزدی مرحله نخست اخراج کارگران عملی شد. گفته میشود ٣٠٠ نفر از کارگران قراردادی در لیست اخراج قرار دارند که از کارگران قسمتهای مختلف کارخانه هستند و بعضا تا ١٥ سال سابقه کار دارند. بنا بر خبر دیگر کارفرمای این کارخانه با وارد کردن ماشین آلات پیشرفته تر تایرهای سیمی تولید کننده، اعلام کرده است که که دیگر نیازی به کار همه کارگران شاغل در کارخانه را ندارد. در این شرکت ١٠٥٠ کارگر به کار اشتغال دارند که بیش از ٤٠٠ نفر آنان بصورت قراردادی و روزمزد زیر نظر یک شرکت پیمانکاری و بدون برخورداری از حق امنیت شغلی، به کار اشتغال دارند. این اخراجها در حالی صورت میگیرد، که این کارگران حتی از حق بیمه بیکاری رژیم اسلامی نیز برخوردار نیستند. از جمله در همین رابطه هنگامیکه صبح روز ٦ بهمن تعدادی ازکارگران اخراجی ایران تایر پیگیر مستمری بیمه بیکاری خود از “اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی جمهوری اسلامی” در غرب تهران شدند، به آنان گفته شد که به دلیل آنکه کارفرما بیمه آنان را بصورت فصلی و پیمانکاری به اداره تامین اجتماعی پرداخت کرده استف این کارگران نمی‌توانند از خدمات مستمری بیمه بیکاری استفاده کنند و آنها را به دیوان عدالت اداری رژیم اسلامی حواله دادند. وضعیت کارگران در ایران تایر، گوشه ای از بی تامینی مطلق کارگران در ایران است. اعتراضات کارگران ایران خودرو ادامه دارد. کارخانه ایران تایر(جنرال تایر) یکی از کارخانجات مهم لاستیک سازی در ایران است که در سال ١٣٤٠ تاسیس شده و در تملک بنیاد مستضعفان جمهوری اسلامی قرار دارد. این درحالیست سوابق کار بعضی از کارگران اخراجی به ١٥ سال می‌رسد.
– روز ٦ بهمن جمعی کارگران شرکت مادیران که در استخدام رسمی این شرکت هستند، با در دست داشتن پلاکاردی در اعتراض به اخراجها در مقابل مجلس اسلامی تجمع کردند. این کارگران روز ٤ شنبه هفته گذشته نیز مقابل مجلس اسلامی تحصن داشتند، اما به خاطرتعطیلی آن، در این روز به تجمع اعتراضی خود ادامه دادند.
— روز ٦ بهمن تعداد ٦٠ نفر از کارگران سیمان لوشان در اعتراض به بازداشت ٥ نفر از همکاران خود و پیگیری دیگر خواستهایشان در مقابل فرمانداری شهرستان رودبار دست به تحصن زدند و با آتش زدن لاستیک صدای اعتراض خود را بلند کردند. بنا بر خبر این کارگران در روز ٥ بهمن در چندمین روز تجمع خود بخاطر ٤ ماه حقوق معوقه و وضعیت بلاتکلیف کارخانه تجمع داشتند. در این تجمع ٥ نفر از کارگران دستگیر شدند. گفتی است کارفرمایان سیمان لوشان که ٦٧ درصد سهام آن در مالکیت بنیاد مستضعفان و ٢٣درصد متعلق به بیمه سلامت (خدمات درمانی) می‌باشد. این کارخانه زیر نظر هلدینگ کاوه پارس مدیریت می‌شود و از تاریخ ٣١/٤/٩٢ به بهانه زیان ده بودن کارخانه، سوخت آن قطع و کارخانه به حال خود‌‌ رها شد.
– صبح روز یکشنبه (٦ بهمن ماه) جمعی از بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش تهران در اعتراض به عدم افزایش حقوق و مزایا، در مقابل درب شمالی ساختمان مجلس تجمع کردند.
– به گزارش منتشر شده در سایت اتحاد، صبح روز ٥ بهمن اعتصاب کارگران پیمانکار پتروشیمی فجر وارد چهارمین روز خود شد. در این روز کارگران همراه با خانواده هایشان در مقابل درب کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر تجمع کرده و خواهان آزادی ٢ نفر از همکاران بازداشتی خود شدند. همچنین علاوه بر پافشاری بر خواست فوق، این کارگران بر افزایش ٢٢ درصدی دستمزد خود پای فشردند. خواست افزایش ٢٢ درصدی مزد قبل از تعیین حداقل مزد سال آینده یک مطالبه اصلی در میان کارگران پتروشیمی های منطقه ماهشهر است. خانواده های کارگران نیز اعلام کرده اند تجمع اعتراضی خود را طی روزهای آینده برای آزادی ٢ نفر از کارگران معترض همچنان ادامه خواهند داد و در صورت عدم تحقق این خواستاشان تجمع خود را به مقابل فرمانداری ماهشهر خواهند کشاند
کارگران پتروشیمی فجر ماهشهر در روزهای قبل نیز به همین صورت از رفتن به سر کار خودداری کردند و در روز ٢ بهمن مدیریت از حربه شناخته شده تفرقه افکنی میان کارگران استفاده کرده و با وارد کردن کارگران روزمزد به جای کارگران اعتصابی به کارخانه تلاش کرد اعتراض آنان را عقب بزند. از سوی دیگر نمایندگان کارفرما و پیمانکار نیز کارگران را تهدید به این کرده اند که در صورت ادامه اعتراضشان اسامی آنها را به نهادهای امنیتی گزارش خواهند کرد. مجمع عمومی کارگری، مبارزه متحد کارگران، شرکت خانواده های کارگری از جمله نقطه قدرت های مبارزات کارگران پتروشیمی فجر و بطور واقعی تنها راه در هم شکستن تهدیدات رژیم اسلامی و جلو بردن مبارزات قدرتمند این کارگران است.
– روز ٥ بهمن کارگران و بازنشستگان معدن البرز غربی سنگرود در رودبار در اعتراض به پرداخت نشدن یکسال مزد و دیگر مطالباتشان در مقابل اداره بازنشستگی در این شهر تجمع کردند . به گفته کارگران بیش از ٢٠٠٠ نفر از کارگران بازنشسته معدن سنگرود با معضل یکسال تعویق دستمزدهایشان و تنگنای اقتصادی شدید قرار داردند.
– صبح روز ٣ بهمن مامورین رژیم اسلامی بدون هیچ اطلاع قبلی درب کارخانه سرب و روی زنجان را پلمب کردند. بدنبان این اقدام کارگران این کارخانه که از کار بیکار شده اند، در مقابل ساختمان استانداری شهر دست به تجمعی اعتراضی زدند. بنا بر خبر زمینهای اطراف این کارخانه به تعدادی از دست اندرکاران حکومتی و کارکنان استانداری فروخته شده است و در صورت تعطیلی کارخانه قیمت این زمینها نیز چندین برابر افزایش خواهد یافت. در این میان کارفرمایان و مقامات مسئول دست در دست هم موضوع آلودگی محیط زیست را در دست گرفته و به جای انتقال کارخانه به مکانی بیرون از شهر، کل کارخانه را به تعطیلی کشانده و کارگران را از کار بیکار کردند. کارگران به این موضوع معترضند و این اعتراضات ادامه دارد.
– روز ٣ بهمن اعتصاب کارگران شهرداری بهبهان وارد سیزدهمین روز خود شد. ان کارگران خواستار دستمزدهای معوقه خود هستند.
– روز چهارشنبه ٢ بهمن بیش از ٦٠٠ کارگر پلی اکریل اصفهان در اعتراض به دستگیری ٦ نفر از همکاران خود به اسامی «صفایی»، «مسعود فتاحی»، «سیروس پیام منی»، «احمد صابری»، «عباس حقیقی» و «جواد لطفی» و نیز در اعتراض به ادامه اجرای سیاست کوچک سازی کارخانه و خطر اخراجشان از کار، در محوطه کارخانه دست به تجمع زدند. بنا بر خبرهای منتشر شده کارگران بازداشتی عصر این روز توسط پلیس امنیت رژیم اسلامی در شهرستان مبارکه احضار و پس از مراجعه به داستانی منتقل گردیده و شب را در کلانتری ١١ مبارکه بسر کردند. باعستانی دادستان جمهوری اسلامی گفته است که پرونده آنها شروع به کار خواهد کرد.
گفتنی است آقایان لطفی، حقیقی و صابری پیش تر در تاریخ ٣٠ آبان ماه بازداشت شده بودند که پس از گذشت یک هفته آزاد شدند. این کارگران در ارتباط با شروع دور دوم اعتراضات کارگران پلی اکریل اصفهان دستگیر شده اند.
قضیه از این قرار است که ساعت ٧ صبح روز ٣٠ دی حدود ٤٠٠ نفر از کارگران پلی اکریل اصفهان در اعتراض به ادامه سیاست کوچک سازی کارخانه و تعطیلی بخش «اکریلیک ٢» در مقابل مسجد کارخانه تجمع کردند. سپس بعد از راهپیمایی در محوطه کارخانه به ساختمان اداری رفته و در مقابل دفتر مدیر عامل شرکت دست به تحصن زدند. در این حرکت اعتراضی کارگران معترض به بخش اکریلیک ٢ رفته و تابلوهای الیاف زاینده روز را از سر در این بخش پایین آوردند. سپس پس از وقفه‌ای کوتاه، بار دیگر در مقابل دفتر مدیر عامل کارخانه تحصن کردند. لازم به یادآوری است که زیر فشار اعتراضات این کارگران فرمانداری شهرستان مبارکه طی نامه ای در اول دیماه دستور متوقف شدن این روند را داده بود. اعتراضات کارگران پلی اکریل ادامه دارد.
گفتنی است بر اساس سیاست کوچک سازی، بخش‌های مختلف کارخانه پلی اکریل اصفهان به شرکت‌های کوچک تری در حال واگذاری است به طوری که آزمایشگاه به شرکت «نیک آزمون»، نیروگاه به «انرژی گستران»، پلی استر به «پلی استر هشت بهشت»، اکریلیک ٢ به «الیاف زاینده رود»، اسکله سازی به «شرکت خدمات بندری» و خدمات به شرکت «پهن گستر» انتقال پیدا می‌کند و انتقال شرکت اکریلیک ٢ به الیاف زاینده رود در مراحل پایانی پایانی خود قرار دارد.
به گفته کارگران از سوی کارفرما تولید در بخش اکریلیک ٢ تحت عنوان کمبود مواد اولیه، از اول بهمن ماه متوقف اعلام شد و به بیش از ١٨٠ کارگر این بخش گفته شد که بر سر کارشان حاضر نشوند. در همین راستا مدیرعامل به حراست کارخانه دستور پلمپ کردن بخش اکریلیک ٢ را داد تا کارگران وارد این بخش نشوند. کارگران با توجه به وجود مواد اولیه شرکت (اکریلو نیتریل) در بندر ماهشهر معتقدند تعطیلی بخش اکریلیک ٢ به منظور خلوت سازی کارخانه از وجود کارگران معترض، و اجرایی کردن سیاست کوچک سازی در غیاب آنان است.
قبل از این حرکت اعتراضی کارگران پلی اکریل در روزهای ٢٢ و ٢٣ دی ماه در اعتراض به عدم تمدید قراردادهای کاری خود در دو نوبت صبح و عصر در محوطه کارخانه تجمع کردند. به گفته کارگران قرارداد کاری جدید آنان یک ماهه منعقد شده است. در حالیکه قرارد آنها قبلا یکساله بوده است. کارگران پلی اکریل قبلا نیز در اعتراض به سیاست کوچک سازی کارخانه اعتراض و مبارزه داشتند. در رابطه با همین مبارزات کارفرمای این کارخانه ٢٠ نفر از فعالان کارگری را بخاطر اطلاع رسانی از مبارزات و خواستهایشان زیر فشار گذاشته و طی نامه ای تهدید آمیز آنها را تحت عنوان شرکت در “تجمعات غیر قانونی و شعار دهی و اطلاعی رسانی از اخبار مبارزات و خواستهای کارگران” تهدید به اخراج نمود. همچنین مقامات مسئول کارخانه حاضر به تمدید قرارداد کار کیومرث رحیمی، یکی از چهار کارگر بازداشت شده در دور دوم تجمعات اعتراضی کارگران و چند کارگر معترض دیگر نبود که با مقاومت و اعتراض دسته جمعی سایر کارگران از تصمیم خود منصرف شدند. کارگران به این تهدیدات معترضند و میگونید این تهدیدات آزادی بیان و تجمع آنها را زیر سئوال برده است.
کارگران پلی اکریل اصفهان پیش ‌تر نیز طی دور اول اعتراضات در روزهای ٨، ١١، ١٢ و ١٤ آبان ‌ماه با برگزاری تجمعاتی خواستار رسیدگی مسئولان استانی به مطالباتشان شده بودند و سپس بدنبال تعطیلی ده روزه در فاصله روزهای ١٥ تا ٢٥ آبان به سرکارشان بازگشتند. اما با توجه به اینکه خواست هایشان پاسخی نگرفت، دست به دور دوم اعتراضاتشان زدند و در روزهای ٢٦، ٢٧، ٢٨ و ٢٩ آبان در محوطه کارخانه تجمع کردند. در جریان این مبارزات در حوالی ساعت ٤ بامداد ٣٠ آبان چهار کارگر پلی اکریل به اسامی جواد لطفی، عباس حقیقی، کیومرث رحیمی و احمدی صابری در حوالی ساعت چهار بامداد روز ٣٠ آبان توسط نهادهای نظارتی بازداشت و به شهر «دستگرد» در ١٣ کیلومتری شمال شهر اصفهان منتقل شدند. بدنبال این دستگیریها کارگران در روزهای ٢، ٣، ٤، ٥ و ٦ آذر ماه به تجمعات اعتراضی خود ادامه داده و خواستار آزادی کارگران زندانی و دیگر مطالباتشان شدند. زیر فشار این اعتراضات روز ٦ آذر چهار کارگر بازداشتی پلی اکریل اصفهان پس از یک هفته بازداشت از زندان آزاد شدند. این کارگران در صبح روز ١٨ آذر ماه، در میان استقبال گرم همکاران وارد محل کارشان شدند. بدین ترتیب ٥٠٠ کارگری که به منظور استقبال از کارگران بازداشت شده در محل کار دست به تجمع زده بودند، بار دیگر بر خواسته های خود پافشاری کرده و تحقق آنها را خواستار شدند. در ادامه این مبارزات دور سوم تجمعات اعتراضی کارگران پلی اکریل از ٣٠ آذر شروع شد و هر روزه این کارگران در فاصله زمانی تغییر شیفت، از ساعت ٧ تا ٣٠: ٧ در محوطه کارخانه تجمع میکردند. کارگران پلی اکریل اصفهان میگویند که تا توقف کامل سیاست کوچک سازی کارخانه به مبارزاتشان ادامه خواهند داد.
کارگران معترض کارخانه پلی اکریل اصفهان پیش از این طی نامه‌ای خواسته‌های خود را در ١٠ مورد طرح کرده‌ بودند. استعفای برخی اعضای هیات مدیره کنونی کارخانه پلی اکریل اصفهان و همچنین حفظ و بررسی اسناد مربوط به عملکرد آن‌ها در صدر خواسته‌های ده گانه کارگران معترض قرار دارد. همچنین یک خواست مهم این کارگران افزایش ٢٠ درصد دستمزدهایشان است.
در پلی اکریل اصفهان ١٥٠٠ کارگر اشتغال دارند و سال‌هاست در قالب شش شرکت زیرمجموعه تحت مسئولیت شرکت مادر (هلدینگ) کار می‌کنند و حال با تصمیم کارفرما مبنی بر جدا سازی شرکت‌های زیر مجموعه، امنیت شغلیشان را در معرض خطر می‌بینند. بر اساس سیاست کوچک سازی این کارخانه، مجموعه شرکتهای پلی اکریل ایران در حال واگذاری است و قرار است آزمایشگاه به شرکت «نیک آزمون»، نیروگاه به «انرژی گستران»، پلی استر به «پلی استر هشت بهشت»، اکلیت ٢ به «الیاف زاینده رود»، اسکه سازی به «شرکت خدمات بندری» و بخش خدمات نیز به شرکت «پهن گستر» انتقال یابد. کارگران معتقدند با واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه، تعهدات کارفرما در قراردادهای کاریشان کمتر می‌شود. و این را مقدمه ای برای بیکارسازیها میدانند.
– روز ٣٠ دی کارگران پروژه های عمرانی ساختمانی و شهرک سازی کیسون در اعتراض به اخارج و ٦ ماه حقوق معوقه خود دست به اعتصاب زدند. در این حرکت اعتراض كارگران اعتصابی جهت پاسخ به دفتر مدیریت رفته و اعتراض خود را به حمایت آنان از کارفرمایان اعلام کرده و با خواست حضور کارفرما در جمع کارگران مدیریت را به گروگان نزد خود نگاهداشتند. سپس عصر این روز مدیران را رها کردند و قرار اعتراض برای روز بعد را گذاشتند. در ادامه این حرکت اعتراضی روز سه شنبه ١ بهمن کارگران در محل کار حاضر شده و دوباره دست از کار کشیدند. در این روز نیروهای سرکوب رژیم در محل حاضر شده و از کارگران خواست که به اعتصابشان پایان دهند. اما کارگران اعلام داشتند که تا دستمزد خود را دریافت نکنند دست از اعتصاب نخواهند کشید. ساعتی پس از آن پلیس کارگران معترض در وسط محوطه شرکت به محاصره خود در آورد و تعدادی را هم دستگیر کرد. کارگران نیز با در دفاع از خود با گارد ویژه درگیر شدند. این در گیری تا شب هنگام ادامه یافت. در پایان روز کارگران متوجه شدند که حدود صد نفر از همكارانشان دستگیر شده اند و برای آزادی همکارانشان و پیگیری خواستهای خود به مقابل مجلس رفته و در آنجا به تجمع خود ادامه دادند. این اعتراضات ادامه دارد.
شركت بین الملی كیسون در پروژه های عمرانی ساختمانی و شهرك سازی فعالیت می كند. این شرکت در اتوبان تهران-ساوه قرار دارد و هم اكنون پروژه شهرك سازی پرند را در دست اجرا دارد.در شهرك پرند ٦ هزار كارگر به کار اشتغال داشتند که تا کنون ١٢٠٠ نفر آنان اخراج شده اند. كارگران اخراجی و ٤٨٠٠ كارگر باقی مانده در این شرکت بیش از ٦ ماه حقوق طلب كار هستند. کارگران خواستار آزادی فوری کارگران دستگیر شده، پرداخت ٦ ماه حقوق معوقه و بازگشت به کار کارگران اخراجی و توقف اخراج ها در این شرکت هستند.
– صبح روز ٣٠ دی نزدیک به ١٠٠ تن از کارمندان کارخانه نساجی کاشان، به علت عدم پرداخت ٥٠ ماهه معوقه ها و اجرایی نشدن حق و حقوق بازنشستگی شان، مقابل وزارت کار تجمع کردند. تعداد کارگران و کارمندان کارخانه نساجی کاشان که با این مشکل روبرویند ٢٨٢ نفر است. حتی با توجه به وعده سال گذشته سازمان تامین اجتماعی مبنی بر پرداخت بیمه بیکاری مشمولان بازنشستگی، به جز تعداد معدودی از انها باقی افراد هنوز بازنشست نشده اند. در همین رابطه در ١٥ دی جلسه ای با حضور سید تقی نوربخش، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی، محسن زداع، معاون فنی و درآمدی سازمان تامین اجتماعی و منصوری نماینده کارخانه نساجی کاشان، مبنی بر پرداخت حق و حقوق و معوقه های کارگران و کارمندان این کارخانه برگزار شده بود که در آن قرار شده بود ظرف دو هفته طلب های آنان پرداخت شود. اما خبری نشد. این اعتراضات ادامه دارد.
– پیش از ظهر روز ٣٠ دی جمع زیادی از مستمری‌بگیران کانون بازنشستگان گیلان در مقابل این کانون تجمع کردند و خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند.کارگران میگویند بیش از هفت ماه فاکتورهای بیمارستانی آنها پرداخت نشده است.و طبق قرارداد با بیمه ایران قرار بود این فاکتورها در مدت دو ماه پرداخت گردد اما با قرارداد بیمه دی این موضوع انجام نشده است. به گفته کارگران زمانی که آنها برای دریافت حق بیمه تکمیلی و بیمه عمر خود به کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران استان در رشت مراجعه کردند به آنها گفته شد که قرارداد با بیمه دی لغو شده و بیمه آرمان نیز هزینه‌های دی را نپذیرفته و قرار است بیمه آتیه‌سازان مبلغ معوقه بیمه تکمیلی و بیمه عمر را پرداخت کند. در حالی که بیمه آتیه‌سازان بیمه عمر ندارد و پولی از این بابت پرداخت نمی‌کند. کارگران میگویند هر بازنشسته‌ای که فوت می‌کرد از آنجا که طرف قرارداد با بیمه دی بود این بیمه موظف بود ٢ میلیون تومان پرداخت کند و با لغو این قرارداد، بیمه آرمان ١.٥ میلیون تومان می‌داد که با این بیمه نیز قرارداد انجام نشد و بیمه آتیه‌سازان نیز بیمه عمر ندارد و در واقع مبلغی از بیمه عمر نصیب بازماندگان افراد متوفی نمی‌شود. به علاوه وضعیت بیمه تکمیلی نیز اصلاً مشخص نیست و حدود ١٠ ماهی که قراردادهایی صورت گرفته است حق بیمه تکمیلی کارگران پرداخت نشده و بازنشستگان این کانون در حال سرگردانی و بلاتکلیفی هستند.
– روز شنبه ٢٨ دی جمعی از کارگران کارخانه مینو در خرمدره نسبت به بدرفتاری و توهین کارگزاران رژیم در این کارخانه و همچنین محرومیت از حق بیمه تجمع اعتراضی برپا کردند
– بیش از هزار تن از کارگران تولید و تعمیرات پتروشیمی رازی و ١٨٠ تن از کارگران تعمیرات پتروشیمی بوعلی سینا در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه و دیگر مزایای کارگری به مدت ٩ روز تا پنجشنبه ٢٥ دیماه اعتصاب کردند.
– روز ٢٨ دی کارگران شرکتها و کارخانه های شهرک صنعتی سمنان در اعتراض به دستمزدهای معوقه خود مقابل اداره کار این شهر تجمع کردند.
– روز ٢٧ دی پرستاران شهر ماهشهر حضور سید حسن هاشمی وزیر بهداشت روحانی را به صحنه اعتراض خود تبدیل کردند. اعتراض این پرستاران به حداقل دو سال حقوق و مزایایشان است. پرستاران در این روز همزمان با دیدار حسن هاشمی از بیمارستان حاجیه نرگس، در مقابل این بیمارستان تجمع اعتراضی داشتند.
– روز ٢٦ دی کارگران لوله سازی اهواز در اعتراض به فروش خانه های خود توسط شرکت نفت , در نمایشگاه بین المللی در کیانپارس مقابل غرفه شرکت نفت تجمع اعتراضی برگزار کردند .
– روز ٢٦ دی ١٢٠٠ تن از کارگران شاغل در شرکتهای حفاری گچساران در اعتراض به فسخ قرار داد شرکتهای حفاری و بیکار شدن خود دست به تجمعی اعتراضی زدند.
– روز ٢٥ دی ٢٢٠ تن از کارگران اخراجی سد داریان در سقز دراستان کردستان در اعتراض اخراج خود از کار درمقابل اداره کار رژیم تجمع کردند .
– روز ٢٥ دی بیش از ٣٠٠ تن از کارکنان و کارگران شرکت آی. تی آی (مخابرات راه دور) شیراز، در اعتراض به واگذاری شرکت مخابرات و خطر بیکارسازی خود در خیابان بریجستون تجمع کردند. آنها به واگذاری شرکت مخابرات اعتراض کردند.
– روز ٢٥ دی ٢٢٠ تن از کارگران اخراجی سد داریان در سقز دراستان کردستان در اعتراض اخراج خود از کار درمقابل اداره کار رژیم تجمع کردند .
– روز ٢٥ دی بیش از ٣٠٠ تن از کارکنان و کارگران شرکت آی. تی آی (مخابرات راه دور) شیراز، در اعتراض به واگذاری شرکت مخابرات و خطر بیکارسازی خود در خیابان بریجستون تجمع کردند. آنها به واگذاری شرکت مخابرات اعتراض کردند.
– ١٥٠٠ کارگر معترض از نقاط مختلف کشور و از مراکزی چون ایران خودرو، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، کیان تایر، کارخانجات صنایع فلزی، پتروشیمی های منطقه ماهشهر، نساجی کردستان، فولاد زاگرس، شاهو، پرریس و از میان کارگران بیمارستانی و ساختمانی وغیره در اعتراض به غارت و چپاول صندوق سازمان تامین اجتماعی طوماری داده اند که در آن به عنوان بخشی از مالکان سازمان تامین اجتماعی، اعلام شکایت کرده اند. در این طومار کارگران خواستار محاکمه همه اشخاص حقیقی و حقوقی دست اندر کار این دزدی و چپاول شده اند. نکته قابل توجه اینکه این ١٥٠٠ کارگر هماهنگ کنندگان طومار ٤٠ هزار امضا بر سر خواست افزایش دستمزدها، پروین محمدی، جعفر عظیمی، شیث امانی، شاپور احسانی راد و شریف ساعد پناه را به عنوان نمایندگان خود برای پیگیری اعتراضاتشان اعلام داشتند. در ادامه همین حرکت است که هماهنگ کنندگان این حرکت اعتراضی برای پیگیری شکایت خود اقدام به گرفتن وکیل کرده و برای اینکار در ٢٤ دیماه به دفتر خلیل بهرامیان رفته و از او درخواست قبول و پیگیری حقوقی این اعتراض را کردند.
– روز ٢٤ دی کارگران شرکت آب و فاضلاب سنندج روز در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه حقوق عقب افتاده و نیز اخراج کارگران در مقابل این شرکت تجمع کردند. این اعتراضات ادامه دارد.
– روز ٢٤ دی ٥٠کارگر قند اهواز به وعده خود عمل کردند و همزمان با سفر روحانی به اهواز در مسیر عبور او از فرودگاه تجمعی اعتراضی بر پا کردند و بدین ترتیب با اعتراض خود بر سرخواستهایشان ورود روحانی را به صحنه اعتراض خود تبدیل کردند. این کارگران از روز گذشته به استقبال این حرکت اعتراضی رفته بودند و وقتی متوجه شدند که سفر روحانی در ٢٤ دی است قرار و وعده این روز را گذاشتند. کارگران قند اهواز ٩ ماه دستمزد نگرفته اند. هوای آلوده و مه آلود صبح باعث شده بود که خیلی ها با ماسک بیرون آمده بودند. مردم اهواز بخاطر خواستهایشان تا کنون چندین زنجیره اعتراضی انسانی تشکیل داده اند و برای امروز نیز قرار زنجیره انسانی گذاشته بودند که در اول صبح بخاطر هوای آلوده شهر خیلی از مردم نتوانستند از منزل خود بیرون بیایند. اما به تدریج هوا قابل تحمل تر شده است.
کارگران قند اهواز بعد از حرکت اعتراضی خود در این روز و توقف کوتاهی در مسیر فرودگاه به شهر بازگشتند. ٦٠ کارگر قند اهواز، کارگران لوله سازی اهواز و مردم اهواز حق و حقوقشان را میخواهند. آنها هوای سالم و محیط زندگی سالم میخواهند. دستمزدهای پرداخت نشده و دستمزدی شایسته یک زندگی انسانی میخواهند. طب و درمان رایگان میخواهند، بیمه بیکاری میخواهند. اینها از جمله خواستهایی اولیه و فوری برای کارگران و مردم اهواز است.
کارگران قند اهواز در ٣٨ ماه گذشته در بلاتکلیفی بسر کرده اند. این کارگران در دوسال گذشته بارها تجمع کرده و خواستهایشان را طلب کرده اند. کارگران اهواز خواهان راه اندازی کارخانه و کار خود و پرداخت فوری مطالبات معوقه و زندگی ای انسانی هستند.
– کارگران پتروشیمی رازی در چهارمین روز اعتراضشان روحانی را به پاسخگویی طلبیدند. روز ٢٤ دی همزمان با سفر های استانی روحانی، بیش از هزار کارگر پیمانی پتروشیمی رازی در اعتراض به تبعیض در حقوق و مزایای کارگران پیمانی در مقابسه با کارمندان رسمی و با خواست مستقیم شدن قرار دادهای کاری خود در مقابل دفتر مرکزی شرکت تجمع کردند و خواستار سفر روحانی به منطقه صنعتی بندر امام و جوابگویی به مشکلاتشان شدند. این چهارمین بار است که این کارگران طی دو هفته اخیر تجمع میکنند و بر خواستهایشان پافشاری میکنند. اما تا کنون پاسخی نگرفته اند و به گفته کارگران روز گذشته زیر فشار اعتراض آنان نشستی با کارفرمای اصلی پتروشیمی رازی به همراه سایر نمایندگان کارفرمایی که برای آنها نتیجه ای نداشته است و کارفرمای شرکت از کارگران مهلت خواسته است که در زمینه خواستهای آنان با اعضای هیات مدیر پتروشیمی رازی که در کشور ترکیه زندگی میکنند نشستی داشته باشد و در مورد آن تصمیم گیری کنند. خواست این کارگران بطور واقعی افزایش فوری سطح دستمزدهایشان است.
در این کارخانه ٣ هزار کارگر به کار اشتغال دارند که هزار و هشتصد و پنجاه نفر آنها کارگر پیمانی هستند. این کارگران زیر نظر چندین شرکت پیمانکاری همانند «پیشکامان فن اندیش»، «پیشگام فرا صنعت»، «تعمیرات نیروگاههای حرارتی خوزستان» و… فعالیت دارند. سطح حقوق کارگران پیمانی کارخانه به نسبت کارگران رسمی که در سمتهای اداری پتروشیمی فعالیت دارند بسیار ناچیز است. از جمله حقوق یک کارگر پیمانی بین ٥٠٠ هزار تا ٩٠٠ هزار تومان است این در حالیست که دریافتی ماهانه یک کارمند رسمی پتروشیمی چندین برابر یک کارگر است. اینها همه ابزاری برای ایجاد تفرقه درمیان کارگران است. کارگران خواستار برداشتن این فاصله و قرار داد دائم کاری هستند. کارگران خواستار افزایش فوری سطح دستمزدهایشان هستند.
– روز یکشنبه ٢٢ دی جمعی از کارگران اخراج شده از شرکت پونل پاکدشت در اعتراض به ٢٠ ماه حقوق پرداخت نشده خود درمقابل دادسرای رژیم در این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.
– روز شنبه ٢١ دیماه کارگران شهرداری بهبهان در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه خود دست به اعتصاب زدند و از جمع آوری زباله ها در خیابانها خودداری کردند. میکنند. این اعتصاب همچنان ادامه دارد.
– روز ١٧ دی کارگران شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران وارد هفتمین روز اعتراض خود شدند. قضیه از این قرار بود که شرکت پیمانکاری اکسین واسطه بین کارگران و گروه ملی بوده که زیر نظر تعدادی از بازنشسته‌های شرکت فعالیت می‌کند. در این شرکت پرسنلی که قرار بود نحوه استخدامی آنها قراردادی باشد، هنوز به صورت پیمانکاری کار میکردند که بعضا تا ١٥ سال سابقه کار دارند. حقوق این افراد نیز با وجود مشاغل سخت و کلیدی که بسیاری از امور اصلی شرکت را در دست دارند، در مقایسه با پرسنل رسمی بسیار ناچیز است و در حد نصف یا کمتر از یک سوم آنرا دریافت میکنند. این درحالیست که با اضافه کاری، روزانه حدود ١٦ ساعت کار می‌کنند. مطالبات این کارگران عبارت است از:اعمال نکردن چارت سازمانی و شغلی، نبود قرارداد شغلی معین، اختلاف شدید حقوق دریافتی بین نیروی قراردادی و پیمانکار، سال‌ها وعده‌های مدیران مبنی بر اعمال قرارداد و سوءاستفاده از کارگران پیمانکار و نبود نماینده کارگری که از مطالبات کارگران دفاع کند. این اعتراضات در ٩ دی شروع شد. به گفته کارگران بیش از ٧٠ درصد نیروهای این شرکت با امتحان ورودی در سال‌های گذشته و یا با سابقه کار بالا جذب شده‌اند و یک خواست مهم این کارگران اجرایی شدن وعده‌های مدیران قبل و فعلی شرکت گروه ملی مبنی بر عقد قرارداد مستقیم و حذف شرکت پیمانکار است. این کارگران زیر فشار کاری سنگین و وضعیت بد اقتصادی بسر میبرند. بعضا ناگزیر میشوند که ١٢٠ ساعت در ماه اضافه کار کنند و در هوای سرد و گرم خوزستان و با شرایط سخت کار کنند. اما از کمترین حقوق برخوردار باشند.
– ادامه اعتراضات کارگران ایران خودروبرای افزایش دستمزد-با توجه به اعتصاب غذای کارگران در ٣٠ آذر در ایران خودرو که برای افزاشی دستمزد صورت گرفت وهشدار سرپرستان به قطع اعتصاب غذا ، در هفته اول دیماه ٢ اعتصاب غذای دیگر درقسمت جنوبی ایران خودرو که بخش تولید و مونتاژ قرار دارد اجراشد .این اعتصاب غذا موجب آمدن مدیرعامل ایران خودرو به سالن غذا شد. مهندس هاشم یکه زارع با حضور در سالن غذا خوری با تاکید بر اینکه فروش و تولید ایران خودرو هنوز به روال عادی برنگشته است و درنتیجه کارگران نباید انتظار افزایش دستمزد را داشته باشند، افزود که اگر کسی نمی تواند با این دستمزد کارکند می تواند شرکت را ترک کند. این ادعا درحالی است که پیش فروش محصولات ایران خودرو کماکان ادامه دارد. و با افزایش ٢ نوبته قیمت های ایران خودرو در سال جاری،شرکت ایران خودرو سود بسیار خوبی را از فروش محصولاتش می برد. در حال حاضرافزایش دستمزد به خواست همگانی کارگران و کارمندان ایران خودرو تبدیل شده و هر روز بخش وسیع تری از کارگران شرکت به این افزایش دستمزد می پیوندند.
– بنا بر اخبار منتشر شده مدیرعامل شرکت فراصنعت در پتروشیمی بوعلی سینا (زیر نظر هلدینگ خلیج فارس) در ابتدای سال جاری به ١٦٠ کارگر پیمانی واحد تعمیرات و نگهداری قول داده بود تا مزد پایه آن‌ها مانند کارگران سایر کارخانه‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر حدود ٢٥ درصد افزایش پیدا کند که این مبلغ در ماه‌های اخیر به صورت کارت هدیه به کارگران پرداخت می‌شد. اما در قراردادی که اواخر شهریور ماه به کارگران ارائه شد، مزدپایه‌ آنها افزایش پیدا نکرده بود و کارگران نیز به نشانه اعتراض، بیش از ٣ ماه است که از امضای قرارداد خودداری می‌کنند.
در واکنش به خودداری بیش از ١٦٠ کارگر واحد تعمیرات و خودداری آنان از امضای قرارداد، از عصر یکشنبه ١٥ دی کارت ورود به کارخانه را از آن‌ها گرفت و کارگران از روز ١٦ دی ماه اجازه ورود به کارخانه را نداشتند. درادامه این اعتراضات روز ١٧ دی چند تن از نماینده کارگران به فرمانداری رفته و با «جعفر طباطبائی» فرماندار ماهشهر دیدار کردند که وی به آن‌ها گفت که قرارداد را امضا کنید و پس از ورود به کارخانه، مطالبات خود را پیگیری کنید. اما کارگران اعلام کردند که منطقی در این حرف نیست. اگر آنها قرارداد را امضا کنند، میان کارگران و پیمانکار توافق صورت گرفته است و اعتراض آنها به جایی نخواهد رسید. تا اینکه در ٢٣ دی در سومین روزی که پیمانکار از ورود کارگران به کارخانه جلوگیری کرده بود و کارگران به ناچار خارج از محوطه کارخانه تجمع کرده بودند، مینی بوسی حامل کارگران روزمزد را به کارخانه آوردند تا با تحریک و تهدید کارگران معترض آن‌ها را به امضای قرارداد وادار کنند. کارگران پتروشیمی بوعلی سینا زیر فشار خطر اخراج ناگزیر قرار داد را امضا کردند. اما اعلام کردند که خواست خود را پیگیری خواهند کرد. تاکید بر خواست بیمه بیکاری و توقف فوری اخراج ها باید خواست همه کارگران شاغل و بیکار باشد. با این خواستهاست که میشود جلوی تفرقه میان صفوف کارگران و استفاده از وجود صف میلیونی بیکاران به عنوان چماقی بر سر کارگر شاغل و خطر اخراجش از کار را گرفت. با این خواستهاست که میشود بیکارسازی ها را برای دولت و کارفرمایان گران تمام کرد. حداقل بیمه بیکاری باید متناسب با میزان حداقل دستمزدها و به گفته کارگران در قدم اول همین امروز دو میلیون تومان باشد.
– صبح روز ١٥ دی جمعی از کارگران کارخانه قند کامیاب خمینی شهر اصفهان در اعتراض به ٤ تا ١١ ماه تعویق پرداخت دستمزدهای خود و خطر تعطیلی کارخانه و بیکاری شان از کار در مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند. در این کارخانه بیش از ١٥٠ کارگر به کار اشتغال دارند. بنا بر خبر آخرین بار این کارخانه از ٢٣ تا ٢٧ آذر ماه بمدت ٤ روز به دلیل انباشت تدریجی بدهی‌ها تعطیل شد که با وساطت مسئولان اداره کار و فرمانداری خمینی شهر مجددا کارخانه تولید خود را از سر گرفت. همچنین کارخانه قند کامیاب به سازمان تامین اجتماعی بیش از یک میلیارد تومان بدهکار است و این موضوع باعث شده این سازمان به بهانه پرداخت نشدن طلب‌اش، با اعمال فشار به کارگران از تمدید اعتبار دفترچه‌های درمانی آنان خودداری کند. خلاصه اینکه بخش اعظمی از مشکلات این واحد تولیدی، تامین نشدن مواد اولیه تولید به دلیل بد حسابی‌های مالی کارفرما به فروشندگان مواد اولیه بوده است. در این میان این کارگران هستند که لطمه و خسارت می بینند.
در تجمع اعتراضی روز ١٥ دی مسئولان فرمانداری خمینی شهر با حضور در تجمع کارگران، از آنان خواستند، که به خانه‌های خود بازگردند و تا زمانی که مطالباتشان را از کارفرما دریافت نکرده‌اند به کارخانه باز نگردند. اما کارگران خواستار پیگیری حق و حقوق خود هستند. در نتیجه مذاکرات کارگران با مسئولان فرمانداری در این روز کارفرما موظف شده است ضمن پرداخت حقوق ایام بیکاری کارگران، با پرداخت بدهی‌های اداره گاز، مجددا کارگران را به کارخانه بازگرداند.
– روز ١٥ دی کارگران کارخانه سیمان لوشان در اعتراض به پرداخت نشدن ٤ ماه حقوق عقب افتاده تجمع کردند . کارگران این شرکت که ٢٥٠ نفرهستند و در هفته قبل از این نیز در مقابل فرمانداری رژیم در این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند و خواهان مطالبات عقب افتاده خود شدند.
– بدنبال یک هفته اعتراض و مبارزه صد کارگر کارخانه پولاد سازان فرآیند شهرستان شهریار روز ١٥ دی موفق به دریافت دستمزد معوقه خود شدند. بنا بر خبر کارگران از آبان ماه دستمزد خود را دریافت نکرده بودند. کارخانه پولاد سازان فرآیند تولید کننده انواع مخازن پالایشگاهی در شهرک صفا دشت شهرستان شهریار است. به گفته کارگران این شرکت مبالغ کلانی از برخی شرکتهای سفارش دهنده محصولاتش طلب دارد، به همین دلیل کمبود منابع مالی دامن‌گیر کارخانه شده است. از همین رو کارگران این کارخانه نگران از دست دادن کار خود در این کارخانه هستند.
– روز شنبه ١٤ دی حدود ١٠٠ نفر از کارگران کارخانه روغن نباتی قو برای دومین بار طی شش روز گذشته در اعتراض به عدم تحقق مطالباتشان و اخراج رئیس تعاونی مصرف کارگران دست به تجمع زدند. کاهش ناگهانی حقوق اضافه کاری و پاداش بهره‌وری، عدم بازبینی و افزایش نیافتن برخی مزایا مانند حق ناهار و ایاب و ذهاب و پرداخت مطالبات ماهیانه کارگران با ١٠ تا ١٥ روز تاخیر از جمله موضوعات اعتراض کارگران است. در تجمع روز ١٤ دی کارگران روغن نباتی قو نیروی انتظامی نیز حضور داشت و سرانجام با وعده رسیدگی به خواستهایشان این تجمع پایان یافت.
مدیریت این کارخانه بعد از تجمع روز نهم دیماه کارگران، معماریان رئیس تعاونی مصرف کارگران را به عنوان دست داشتن در تجمع اعتراضی کارگران، از کار اخراج کرد. به گفته کارگران، مدیریت کارخانه به جای پاسخگویی به اعتراض کارگران با چنین برخوردهایی قصد دارد به کارگران بفهماند بعد از هر تجمع اعتراضی احتمال دارد تعدادی اخراج شوند. کارگران نیز بر خواست خود پافشاری میکنند. در حال حاضر ٣٠٠ کارگر در این کارخانه مشغول بکار هستند.
– صبح روز ١٣ دی از ساعت ١٠ صبح حدود دویست نفر از کارگران مخابرات روستائی در اعتراض به عدم واریز بیمه هایشان به سازمان تامین اجتماعی در مقابل مجلس شورای اسلامی دست به تجمع زدند و خواهان رسیدگی به خواستهای خود شدند. بنا بر اظهار کارگران تجمع کننده تا سال ١٣٨٩ و قبل از خصوصی سازی در مخابرات روستائی، مبلغ ٣٣ میلیارد و ششصد میلیون تومان از حق بیمه این کارگران توسط دولت به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است و پس از خصوصی سازی نیز از سال ٨٩ به این سو بیمه های این کارگران که مبلغی معادل ٣٤ میلیارد تومان میشود توسط بخش خصوصی شرکت مخابرات به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است و پیگیریها و اعتراضات تاکنونی آنان علیرغم وعده های مسئولین تا کنون نتیجه ای در بر نداشته است. زیر فشار این حرکت اعتراض یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حضور در میان کارگران تجمع کننده اظهار داشت: بیمه شما تا قبل از خصوصی سازی توسط مجلس پیگیری و به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شده اما بدلیل اشتباهی که صورت گرفته سازمان تامین اجتماعی این مبلغ را به عنوان بیمه های شما منظور نکرده است و لذا باید وکلای شما با در دست داشتن سند این واریز آنرا از سازمان تامین اجتماعی پیگیری کنند. وی در ادامه اظهارات خود نسبت به واریز بیمه این کارگران پس از خصوصی سازی نیز اظهار داشت: این مسئله را باید از طریق شرکت مخابرات دنبال کنید. در این تجمع، کارگران مخابرات روستائی طوماری را نیز تنظیم و آنرا تحویل مسئولین مجلس شورای اسلامی دادند و حدود ساعت ٣٠/١١ دقیقه با وعده مسئولین مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به خواستهایشان به تجمع خود پایان دادند.
– صبح روز ١٣ دی همزمان با تجمع کارگران مخابرات روستایی حدود ٥٠٠ نفر از کارگران از تهران با در دست داشتن پلاکاردهائی مبنی بر اعتراض به غارت و چپاول سازمان تامین اجتماعی در مقابل مجلس شورای اسلامی دست به تجمع زده بودند. این تجمع با شرکت سران خانه کارگر از نقاط مختلف بر پا شده بود اما تعدادی از فعالین مستقل کارگری و هماهنگ طومار اعتراضی چهل هزار نفری کارگران نیز در آن شرکت داشتند و هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی بطور مرتب نظر کارگران را به اقدام اعتراضی و قضائی مستقلی جلب میکردند که با استقبال چشمگیری از سوی کارگران تجمع کننده مواجه شد.
– روز جمعه ١٣ دی بیش از صد كارگر اخراجی سیمان شهرکرد علیرغم سرمای بسیار شدید در مرکز استان چهار محال در مقابل مصلی تجمع اعتراضی داشتند . تعداد کارگران بیش ازتعدادنمازگزاران بودزیرا تعداد نمازگزاران دراین روز در شهرکرد کمتر از ٥٠ نفر بود با این تجمع دست اندركاران تبلیغات خواستندكه این كارگران را به نماز جمعه بکشانند اما حتی یک نفر هم تن به این کار نداد . کارگران که پلاکارد هایی در دست داشتند و از گرسنگی و اخراج شکایت می کردند توسط یورش ضد انسانی ماموران حكومتی به زور باتوم و تهدید از منطقه پراكنده شدند
– حدود یکصد نفر از کارگر نیروگاه دماوند صبح روز ٨ دی در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات معوقه خود در مقابل در ورودی نیروگاه تجمع کردند. در پی این تجمع اعتراضی کارفرما بابت ٢٠ درصد از مطالبات کارگران مبلغی در حدود یک میلیارد تومان به حساب ٥١٠ کارگر نیرو‌گاه واریز کرد. بنا بر خبر قرار بود در روز ٨ دی جلسه‌ای در خصوص تعیین تکلیف پرداخت معوقات مربوط به عیدی، پاداش، اضافه کاری و بن کارگری سال‌های ٩٠ تا ٩١ کارگران نیروگاه دماوند نیز برگزار شود. بدین ترتیب کارگران معترض نیروگاه دماوند با وعده های مقامات مسئول و فرماندار و دریافت ٢٠ درصد از طلب خود عصر روز ٨ دی موقتا به کار خود بازگشتند. قبل از آن نیر در روز ٧ دی این کارگران تجمع داشتند. به گفته کارگران ٥١٠ کارگر شاغل در این نیروگاه بیش از یک سال است بابت معوقات پراکنده حقوقی طی سال‌های ٩٠ تا ٩١، از جمله اضافه کاری، عیدی، پاداش و بن کارگری از این نیروگاه طلبکارند. بن کارگری، حق کنترل فرکانس و پاداش تولید کارگران از سال ٩٠ پرداخت نشده است. کارگران خواستار طلب های خود هستند و میگویند کارفرما مکلف است که هر سال دو دست لباس کار در اختیار کارگران قرار دهد. اما آنها همچنان با لباس‌های کار سال ٩٠ مشغول کارند. کارگران این کارخانه در یک سال و نیم گذشته ، دستمزد ماهیانه خود را همواره با تاخیر دریافت کرده‌اند. بعد از تجمع روز ١٨ آبان ماه، این کارگران مسئولان سیاسی شهرستان تهران با رضایت کارفرما وعده دادند که هر ماه بخشی از معوقات مالی کارگران را پرداخت کنند که متاسفانه این وعده عملی نشد.
– ظهر روز ١١ دی ماه کارگران حمل و نقل و آشپزخانه پالایشگاه گاز پارسیان شهرستان مهر دراعتراض به پایین بودن دستمزدهای خود و با خواست پرداخت مزایای مربوط به سختی کار و بدی آب و هوا که مبلغ آن ٣٠٠ هزار تومان در ماه میشود، دست به تجمع اعتراضی زدند. در این حرکت اعتراضی همه کارگران متحدانه شرکت داشتند. پس از گذشت چند ساعت با وعده مسئولان اداری و امور قراردادی پالایشگاه موقتا خاتمه یافت. این کارگران تا آذرماه سال جاری در استخدام شرکت پیمانکاری «پاک اندیش خان میرزا» بودند و در حال حاضر زیر نظر شرکت پارسیان توکل فعالیت دارند. طبق همین خبرروز دوشنبه ٩ دیماه نیز تمامی رانندگان سرویس‌های حمل و نقل کارکنان پالایشگاه در اعتراض به افزایش نیافتن دستمزد‌های خود دست از کار کشیدند. طبق قراردادی که میان مدیریت پالایشگاه با شرکت‌های پیمانکاری منعقد شده است، وظیفه جابجایی کارکنان پالایشگاه بر عهده ١٩ راننده مینی بوس قراردارد، و این کارگران خواستار این بودند که مدیریت پالایشگاه به وعده خود در خصوص افزایش ٣٠٠ هزار تومانی حقوق آن‌ها عمل کند. به دنبال اعتصاب کارگران مدیریت پالایشگاه دو دستگاه اتوبوس دیگر برای جابجایی کارکنان خود بکار گرفت. اما کارگران با شکستن شیشه های این دو اتوبوس به این اقدام مدیریت اعتراض کردند. بدنبال این اعتراضات ١٩ راننده مینی بوس های حمل و نقل کارکنان پالایشگاه به سرکار خود بازگشته و اعلام نموده اند که اگر پاسخ نگیرند، دوباره دست از کار خواهند کشید.
– روز ٦ دی کارگران کشت و صنعت هفت تپه با دریافت یک ماه حقوق خود و وعده پرداخت مابقی طلب هایشان تا هفته آتی به سر کارشان بازگشتند. در این روز زیر فشار کارگران مدیریت و عضو شورای اسلامی کار ناگزیر به شرکت در میان کارگران شدند. این دومین تجمع اعتراضی کارگران نیشر هفته تپه در این هفته بود. این کارگران در تاریخ ٣٠ آذرماه سال جاری نیر در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه حقوق و مزایا (حقوق مهر وآبان و یک ماه حقوق بابت پاداش سالیانه) معترض شده و در محوطه کارخانه تجمع کردند و ١٠ روز از حضور در مزارع خودداری کردند اما با وعده مدیر عامل و مسوولان شرکت برای حل مشکلات به کار بازگشتند. حاضر نشدن کارگران به مدت بیش از ١١ روز در محل کار به اخراج و بیکاری آنان منجر می شود لذا کارگران به صورت مقطعی به اعتراضاتشان ادامه دادند. کار نی بری از جمله مشاغل سخت و زیان آور است اما شرکت طبق توافقی که با بیمه کرده بیمه را به صورت شش ماه از سال پرداخت می کند با این حساب هر کارگر نی بر باید شصت سال کار کند تا مشمول بازنشستگی و استفاده از مزایای بیمه شود. افزایش دستمزد، پرداخت سنوات و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل از جمله خواسته های کارگران نی بر است. پنجاه و سومین دوره تولید شکر در کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه خوزستان از ٢٠ مهر امسال با آغاز برداشت محصول نیشکر از مزارع آغاز شد. کشت و صنعت هفت تپه، قدیمی ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است و نیم قرن از تاسیس آن می گذرد. ظرفیت تولید این کارخانه ١٠٠ هزار تن شکر در سال است اما به دلیل فرسودگی خط تولید، سالانه ٦٥ هزار تن شکر در آن تولید می شود.
– روز ٦ دی کارگران شرکت ساختمان‌سازی “کوهدشت” شهر سقز، در اعتراض به اینکه آغاز سال جاری تاکنون هیچ گونە حقوق و مزایایی دریافت نکردەاند، دست به تجمع زدند. شرکت کوهدشت کە دفتر آن در محلە “سیلو”ی شهر سقز واقع گردیده، حدود یک میلیارد تومان بە کارگران شاغل در این شرکت بدهکار بودە و طی ١٠ ماه گذشتە از پرداخت حقوق معوقه‌ی آنها امتناع کردەاست. در همین رابطه ٤٠ تن از کارگران این شرکت روز چهارشنبە چهارم دی‌ماه در مقابل دفتر این شرکت تجمعی اعتراضی برپا کرده بودند. شرکت مذبور تحت نظر سپاه پاسداران فعالیت می‌کند و بە کارگران گفتەاند کە اگر بە تجمع خود ادامە دهند، بە اتهام حمایت از “ضدانقلاب” از آنها شکایت بە عمل می‌آورند. شرکت پیمانکاری کوهدشت هم‌اکنون پروژە ساخت خانە‌های سازمانی “فاز ٢” شهر سقز را در دست دارد. هر موقع کارگران خواستار دریافت حقوق خود از مسئولین شرکت شدەاند، تنها ٣٠ تا ٤٠ هزار تومان بە آنها پرداخت کردەاند و این در حالی است کە بیشتر کارگران این شرکت متاهل و دارای فرزند هستند.
– روز ٥ دی کارگران شبکه آبیاری و زهکشی سد چمشیردر اعتراض به عدم پرداخت٥ ماه حقوقشان دست به اعتصاب زدند. در برابر این اعتراض مسئولان کارگاه قول دادند که ظرف ١٠ روز آینده دو ماه حقوق معوقه آنها را پرداخت کنند. سد چمشیر در حوزه گچساران و بر روی رودخانه زهره واقع است و شبکه آبیاری و زهکشی چمشیر در پایین دست سد و در پنج کیلومتری شهر زیدون و حوالی روستای حیدر کرار قرار دارد، این شبکه‌ها در واقع کار انتقال آب به اراضی استان بوشهر را انجام می‌دهند و برای حاصلخیز شدن زمین‌های شوره‌زار آن مناطق طراحی شده‌اند.
– روزیکشنبه ١ دی حدود٢٠٠نفر از کارگران شرکت گاما واقع در فاز ١٢ کنگان (عسلویه)به علت واگذاری شرکت به پیمانکار جدید واخراج دسته جمعی از کار، دست به اعتصاب زده واعلام داشتند که تا دریافت کامل تمامی حقوق ومزایای خود دست از اعتصاب نخواهند کشید وپای هیچ تسویه حسابی نخواهند رفت. این گزارش حاکی از این است که تمامی کارگران این شرکت که بالغ بر ٢٧٠ نفر میباشند مدت چندین ماه هیچ گونه حقوقی دریافت نکرده اند.
روز اول دیماه حدود ٢٠٠ نفر از کارگران شرکت گاما واقع در فاز ١٢ کنگان (عسلویه) به علت واگذاری شرکت به پیمانکار جدید و اخراج دسته جمعی دست به اعتصاب زده واعلام کردند که تا دریافت کامل تمام حقوق و مزایای خود دست از اعتصاب نخواهند کشد و پای هیچ تسویه حسابی نخواهند رفت. ٢٧٠ کارگر این شرکت چندین ماه است هیچگونه حقوقی دریافت نکرده اند.
– صبح روز اول دی برای دومین روز متوالی ٢٠٠٠ کارگر نی بر نیشکر هفت‌تپه بخاطر مطالبات معوقه خود دست از کار کشیده و در محوطه کارخانه تجمعی اعتراضی برپا داشتند. این کارگران دستمزد ماههای آبان و آذر، پاداش تولید مربوط به سال ٩١ را طلب دارند. اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، اخراج مدیران غیر متخصص و دو شغله و انحلال شورای اسلامی کارخانه از دیگر خواستهای فوری کارگران نیشکر هفت تپه است. به گفته کارگران در اعتراض این روز مدیریت شرکت با همراهی رئیس حراست کارخانه با حضور در میان کارگران اعتصابی شرکت نیشکر هفت تپه با وعده پرداخت دستمزدهای معوقه این کارگران در روزهای آینده، از آنان خواست به اعتصاب خود پایان دهند. اما کارگران اعتصابی بطور متحدانه ای اعلام کردند تا زمانی که دستمزدهای معوقه به حساب شان واریز نشود به اعتصاب خود پایان نخواهند داد. روز قبل از آن نیز در رابطه با همین خواستها ٦٥٠ نفر از این کارگران کارگر فصلی نی بر کاردر مزرعه را تعطیل کرده و با «نشستن در مزارع» وکمپ منتظر پاسخگویی مسئولان مجتمع کشت و صنعت هفت تپه شدند. حقوق کارگران نی‌بر هرماهه در دو نوبت در روزهای دوازدهم و بیست وچهارم به حساب کارگران واریزمی شود. کارگران فصلی نی بر در اردوگاه (کمپ) اقامت دارند و خانواد‌هایشان نیز در شهرستان‌ها و حتی استانهای مجاور سکونت دارند. اقامت کارگران نی بر در کمپ و هزینه‌های ایاب و ذهاب مخارجشان را چند برابر کرده است. طلب این کارگران بابت پاداش سال گذشته (٩١) به مبلغ حدود ٦٠٠ هزار تومان است که با گذشت بیش از نیمی‌از سال کارفرما هنوز قصد پرداخت آن را ندارد.
– ظهر روز شنبه ٣٠ آذر کارگران ایران خودرو در اعتراض به پایین بودن دستمزدها از رفتن به ناهارخوری و دریافت غذا خوددا ی کردند و خواهان افزایش حقوق و مزایای خود شدند. زمزمه اعتراض به پایین بودن دستمزدها در شرکت ایران خودرو مدتهاست وجود دارد و اعتراض ٣٠ آذر کارگران این کارخانه با شرکت حدود ٨٠ درصد کارگران مونتاژ ٤ (سواری) و تراشکاری صورت گرفت. مونتاژ ٤ ایران خودرو یکی از مهمترین قسمتهای این کارخانه بزرگ است و در آن حدود ١٠ هزار کارگر مشغول بکارند.
– روز ٣٠ آذر کارگران مجموعه صنعتی ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی با برپایی تجمع در مقابل استانداری در اعتراض به عدم پرداخت ٢٠ ماه حقوق خود شدند
– روز ٣٠ آذر کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری روانسر در اعتراض به دو ماه حقوق معوقه خود دست به تجمع اعتراضی زدند. در همین رابطه این کارگران بارها به شهرداری و شورای شهر مراجعه و هیچ جوابی دریافت نکردند، نهایتا شکایت خود را به فرمانداری این شهر بردند اما فرماندار رژیم به نام “صفری” در پاسخ به خواست برحق کارگران، آنان را آشوبگر خطاب و تهدید نمود.
-٢٨آذر: کارگران واحد تولیدی کاشی سمند شهرک صنعتی سمنان در اعتراض به عدم پرداخت ٩ ماه حقوق و مزایای معوقه خود مقابل استانداری سمنان تجمع کردند . کارگران خواستار دیدار با استاندار بودند
– روز ٢٥ آذر بازنشستگان پالایشگاه آبادان در مقابل ساختمان اصلی وزارت نفت در خیابان طالقانی دست به تجمع زدند. کارگران پلاکاردهایی را در دست داشتند که زنگنه وزیر نفت را مورد خطاب قرار داده بود. ماموران حراست وزارت نفت نیز در محل حاضر بوده و با گرفتن عکس از کارگران معترض آنها را زیر فشار گذاشته و برای جلوگیری از انعکاس خبر کارت خبرنگاری خبرنگار صراط را نیز ضبط کردند
-روز ٢٤ آذر ٢٤٠ نفر از کارگران کارخانه ذوب اهن اسدآباد همدان در اعتراض بهتعطیلی کارخانه و بیکار شدنشان از کار دست به تجمع اعتراضی زدند و خواستار بازگشایی مجدد کارخانه و بازگشت به کارشان شدند. این کارخانه برای دومین بار است که به حال تعطیل در آمده است.
– روزهای ٢٥ و ٢٦ آذر کارگران شرکت آبهای عمیق از زیر مجموعه‌های شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) دراعتراض به عدم پرداخت ٣ماه حقوقشان، در مقابل ساختمان اداری شرکت اجتماع کردند. بدنبال این تجمعات اعتراضی، کارفرمای شرکت آب‌های عمیق حقوق شهریور ماه را به کارگران پرداخت کرد. ٤٥٠ کارگر قراردادی شرکت آبهای عمیق از زیر مجموعه‌های شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) که در ساخت پروژه‌های دریایی فعالیت دارند، حقوق دو ماه گذشته‌شان را دریافت نکرده‌اند. همچنین ١٥٠کارگر متخحصص و باتجربه شرکت آب‌های عمیق در دو مرحله طی ماه‌های مرداد و شهریور سال جاری اخراج شده اند.
– روز ٢٣ آذر بازنشستگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به دلیل عدم دریافت طلب ١٦ میلیارد و ٤٠٠ میلیون تومانی خود پس از گذشت ١٠ سال، که قرار بود بالاخره در متمم بودجه ٩٢ شهرداری تهران محاسبه شود، در برابر شورا تجمع خواهند کرد.
– روز ٢٢ آذر کارگران شرکت نساجی «به بافان» واقع در شهرک صنعتی مبارکه اصفهان به اخراج خود بعد از پانزده سال اشتغال در این شرکت اعتراض کردند.
– روز ٢١ آذر کارگران شرکت آبرسانی اصفهان تولید کننده لوله واتصالات آب رسانی واقع در جاده مبارکه در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات خود در مقابل ساختمان اداری این شرکت تجمع کردند.
– روز ١٩ آذر ٣٠ تن از کارکنان شاغل و بازنشسته پالایشگاه آبادان در اعتراض به عدم فروش و یا واگذاری منازل سازمانی پالایشگاه آبادان به آنان در مقابل ساختمان وزارت نفت واقع در خیابان طالقانی تهران تجمع کردند.
– روز سه شنبه ١٩ آذر کارگران شرکت سازنده تجهیزات گاز و شوفاژ اخگر در اصفهان در اعتراض به پرداخت نشدن ١١ ماه حقوق عقب افتاده تجمع کردند , گردانندگان کارخانه در وحشت از گسترش این حرکت اعتراضی سه ماه حقوق کارگران معترض را پرداخت کردند.
– روز ١٩ آذر کارگران شرکت پاک وش ( این شرکت تولید کننده موادبهداشتی و شوینده است ) در شهرک صنعتی ساوه تجمع کردند و اعتراض خود را به نبودحداقلهای کاری و خدماتی ابراز کردند
– هفته دوم آذر جمعی از کارگران کارخانه روغن نباتی «پارس قو» در اعتراض به سیاست‌هایی که به تازگی از سوی مدیریت جدید این مجموعه برای محاسبه حقوق و مزایای آن‌ها اتخاذ شده است، در محوطه کارخانه تجمع کردند.
– روز ١٩ آذر کارگران فصلی مجتمع کشت و صنعت هفت تپه که طی روزهای گذشته (١٧ و ١٨ آذر ماه) در اعتراض به محقق نشدن وعده‌های کارفرما دست از کار کشیده بودند، پس از حضور مسئولان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان شوش در این مجتمع و انجام مذاکره، به طور موقت به سر کارهای‌شان بازگشتند. کارگران فصلی هفت تپه خواستار افزایش دستمزدها، رفع فاصله بیمه‌ای و اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور و طرح طبقه بندی مشاغل‌اند. کارگران به عدام افزایش دستمزدهایشان در سال جاری معترضند. به گفته کارگران بیمه کارگران نی بر به صورت اختیاری است که ماهانه کارگران ٤٠درصد از آن را به عنوان سهم خود به حساب تامین اجتماعی واریز می‌کنند. در توافق میان نمایندگان اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی و کارگران و مسئولان مجتمع کشت و صنعت هفت تپه قرار شد تا پایان هفته بعد به خواستهای آنان پاسخ داده شود
– روز ١٨ آذر جمعی از رانندگان سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با تجمع در محوطه وزارت کار رژیم در تهران به صدور حکم اخراج برخی از رانندگان و کارگران این شرکت اعتراض کردند و خواهان بازگشت آنها به سرکار شدند.
– روز ١٨ آذر کارگران کشتی سازی دی او تی وابسته به شرکت صدرا در بوشهر، دست به اعتصاب زدند و از رفتن سرکار خودداری کردند، کشتیهای این شرکت متعلق به سپاه پاسداران است که به دلیل اعتصاب کارگران از حرکت بازایستادند.
– روز ١٧ آذر شماری از کارگران و کارشناسان شرکت آبهای عمیق وابسته به صدرا بوشهر در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق خود طی ٣ ماه شهریور، مهر و آبان خود، دست به اعتراض زدند. به گفته کارگران پس از واگذاری شرکت صدرا از قرارگاه خاتم الانبیا سپاه به شرکت آبادراهان پارس در تابستان سال جاری، مالک جدید که فعالیت هایش در حوزه راه و ساختمان بوده و علاقه ای به فعالیت در بخش صنایع دریایی نشان نمی دهد، عملا شرکت صدرا را بلاتکلیف نگاه داشته اند و هر روز بخشی از نیروها را اخراج می کنند. در این مدت قریب ١٨٠ نیروی کارگری، کارشناسی و ستادی تعدیل و کنار گذاشته شده اند، و بخشی از نیروهایی هم که باقی مانده اند در چند ماه حقوق نگرفته و زندگی شان با مشکلات عدیده ای مواجه شده است.
– روز ١٧ آذر مهدی فراحی شاندیز، سید محمد ابراهیمی و حمید رضا حشم دار و روز ١٤ آذر شاهرخ زمانی، محمد جراحی، خالد حردانی از زندان گوهردشت از بیانیه رضا شهابی و بهنام ابراهیم زاده که در ١٤ آبان علیه اعدام و برای آزادی زندانیان سیاسی داده بودند، اعلام حمایت کردند.
– صبح روز ١٧ آذر ٦٥٠ نفر از کارگر فصلی «نی بٔر» مجتمع کشت و صنعت هفت تپه (که به کار تخصصی بریدن ساقه نی‌شکر اشتغال دارند) با خواست افزایش فوری دستمزدهایشان و در واکنش به محقق نشدن وعده‌های کارفرما دست از کار کشیده و با نشستن در مزارع منتظر پاسخگویی مقامات مسئول هستند. بنا بر خبر ها بدنبال اعتراضات قبلی این کارگران قرار شده بود که با آغاز فصل جدید کاری، حقوق کارگران نی بر اساس تورم افزایش یابد اما نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش نیز پیدا کرده است. در همین رابطه کارگران نی بر نیشکر هفت تپه در سال گذشته نیز به همراه همکاران‌ خود در مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر برای اعتراض به تهران رفتند و تجمعاتی اعتراضی برپا کردند. کارفرمایان این دو مجموعه علاوه بر افزایش دستمزد، به این کارگران وعده پرداخت سنوات، اجرای قانون طرح طبقه بندی مشاغل و رفع فاصله بیمه‌ای کارگران نی بر برای استفاده از بازنشستگی زود هنگام را داده بودند. به گفته این کارگران با توجه به آغار فصل جدید کاری از اول آبانمان و متحقق نشده هیچکدام از وعده های داده شده، آنها دوباره دست به اعتراض زده و اگر کارفرما به مطالبات آنان پاسخ ندهد همچنان به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.
گفتنی است که یک مشکل عمده کارگران نی بر در زمینه پرداخت مبلغ فاصله‌ی بیمه‌ای کارگران در تامین اجتماعی است. که افزایش آن در حرکت اعتراضی قبلی آنان در نشست بین نمایندگان کارفرمایان و کارگران با تامین اجتماعی مورد توافق قرار گرفته بود. براساس این توافق کارفرمایان دو مجموعه کشت وصنعت کارون شوشتر و هفت تپه موظف شده بودند مبلغ ٧٠ میلیارد تومان به حساب تامین اجتماعی بابت فاصله بیمه‌ای کارگران نی بر واریز کنند . اما تامین اجتماعی از دریافت این رقم خودداری می‌کند و مدعی است محاسبات انجام شده در این زمینه اشتباه بوده و باید کارفرمایان این دو مجموعه رقمی بیش از ٩٠ میلیارد تومان به حساب تامین اجتماعی واریز کنند. در این میان این کارگرانند که پاسکاری میشوند و بخاطر آن بخشی از این کارگران که پس از سالها کار در شرایط سخت و طاقت فرسا در سن بازنشستگی هستند، از حق و حقوق خود محرومند. از جمله هم اکنون عده زیادی از کارگران نی بر کشت و صنعت به سن بازنشستگی رسیده‌اند اما به دلیل تعویق در پرداخت حق بیمه توسط کارفرما امکان بازنشسته شدن و استفاده از مزایای بازنشستگی تامین اجتماعی را ندارند، سازمان تامین اجتماعی کار نیز این کارگران را جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب نمی‌کند.
– روز ١٦ آذر خانواده های ٢ فعال کارگری به نامهای مهرداد صبوری و افشین ندیمی در مقابل اداره اطلاعات در شهر کامیاران تجمع کردند و خواستار روشن شدن وضعیت فرزندان دربند خود شدند.
– روز ١٤ آذر ٣٠٠نفر از کارگران پیمانکاری شرکت نفت و گاز پارس عسلویه روز سه شنبه ساعت هشت صبح در اعتراض به دوماه حقوق معوقه مقابل ساختمان اداری این شرکت تجمع کردند.
– روز ١٤ آذر ١٠٠نفر از کارگران “کارخانه کاهی تبریز کنف” در واکنش به عدم پرداخت ٢٩ماه دستمزد و قطع بیمه خود اعتراض کرداد. ٢٨ ماه دستمزد ٢٥٠ نفر از کارگران این کارخانه پرداخت نشده خود دست به تجمع اعتراضی زدند. از تیرماه امسال نیز بیمه این کارگران قطع شده است. علاوه بر این ٩٦ نفر از کارگران این کارخانه شامل قانون سخت و زیان آور می شدند اما کارفرما مانع استفاده از این امتیاز بازنشستگی برای آنان شده است.
– ١٤ آذر ٢هزارکارگرنی بر کشت و صنعت کارون پس از گذشت سه روز از اعتصاب و تجمع پی در پی خود در پی وعده مدیریت به سر کارشان بازگشتند.
– روز ١٣ آذر اتحادیه آزاد کارگران ایران با حمایت از اعتصابات کارگران پتروشیمی های ماهشهر برای افزایش مزد، مصرانه خواهان افزایش فوری حداقل مزد کارگران شده و از عموم کارگران در سراسر کشور خواست که همگام با کارگران پتروشیمی های ماهشهر و کارگران امضا کننده طومار چهل هزار نفری به مبارزه برای افزایش فوری حداقل مزد بپیوندند و برای جلوگیری از هر گونه تصمیمات ضد کارگری در شورایعالی کار و تحمیل حداقل مزد زیر خط فقر در پایان سال، از هم اکنون متحدانه خواهان افزایش حداقل مزد تا سقف دو میلیون تومان شون
– روز ١٢ آذر اعتصاب کارگران پتروشیمی بسباران و خوارزمی با وعده افزایش مزد پایان گرفت. به گزارش سایت اتحاد بدنبال اعتصاب کارگران پیمانکاری پتروشیمی خوارزمی در روز دهم آذر ماه و سپس اعتصاب کارگران پتروشیمی بسباران در مجتمع پتروشیمی بندر امام در یازدهم آذر، مسئولین این شرکتها با حضور در میان کارگران اعتصابی وعده پیگیری افزایش مزد آنان را دادند و بعد از ظهر ١٢ آذر این کارگران بر سر کارهای خود بازگشتند. بنا بر همین گزارش در کشمکشی که میان کارگران اعتصابی و مسئولین پتروشیمی بسباران برای پایان اعتصاب صورت گرفت، این کارگران اعلام کردند حداقل مزد ما با توجه به شرایط اقتصادی موجود بدون اضافه کاری می باید دو میلیون تومان باشد تا ما قادر به ادامه کار و زندگی شویم. در ادامه این کشمکش، اعتصاب کارگران پتروشیمی بسباران با وعده های مسئولین این شرکت برای پیگیری افزایش مزد و همچنین پرداخت حدود ٥٠٠ هزار تومان پاداش نفت طی ماه آینده پایان گرفت. در پایان این اعتصاب کارگران پتروشیمی بسباران یک هفته به مسئولین شرکت جهت پاسخ عملی فرصت دادند و اعلام نمودند چنانچه در مدت یک هفته به خواست شان برای افزایش مزد رسیدگی نشود بار دیگر اعتصاب خود را از سر خواهند گرفت. بنا بر این گزارش چنین وضعیتی در پتروشیمی خوارزمی هم پیش آمد و کارگران اعتصابی این پتروشیمی نیز با وضعیتی مشابه ١٥٠٠ کارگر پتروشیمی بسباران روز ١١ آذر ماه به اعتصاب خود پایان دادند. این در حالی بود که کارگران پتروشیمی خوارزمی در روز دهم آذر ماه که دست به اعتصاب زده بودند همانروز با وعده های مسئولین شرکت برای افزایش مزد به اعتصاب خود خاتمه داده بودند که بدینوسیله تصحیح میگردد. بنا بر گزارش دیگری نیز که به اتحادیه آزاد کارگران ایران رسیده است در پی اعتصاب سه روزه کارگران پتروشیمی فراورش در مجتمع پتروشیمی بندر امام در اواخر مهر ماه و امضای دستور العمل افزایش مزد به میزان ٣٢ درصد از سوی مدیر عامل پتروشیمی بندر امام در روز بیست و نهم همان ماه، مقرر شده است طی هفته آینده این افزایش در مزد کارگران شرکت فراورش اعمال شود.
– روز ١١ آذر حدود یکصد نفر از کارگران مخابرات روستایی همدان با خواست انعقاد قرارداد تمام وقت کاری با شرکت مخابرات همدان در مقابل ساختمان شرکت مخابرات این شهر تجمع کردند.
– صبح روز ١١ آذر نیر دو هزار کارگر نی بر کشت و صنعت کارون شوشتر نیز در رابطه با خواست افزایش فوری دستمزدهایشان در مقابل ساختمان شرکت کشت و صنعت دست به تجمع زدند. این کارگران قبل از آن در ٩ آبان نیز تجمعی اعتراضی داشتند. و در شش سال گذشته بارها در تهران و در خوزستان دست به اعتراض زده و خواستهای خود را پیگیر شده اند.
– هفته دوم آذر ماه تعدادی از بازنشستگان پالایشگاه آبادان درمقابل وزارت نفت تجمع اعتراضی برگزار کردند و خواهان مطالبات عقب افتاده خود شدند
– روز ٩ آذر ٣٠٠ نفر از کارگران قطار شهری اهواز که در بخش‌های «حمل و نقل» و «حفاری تونل» کار میکنند در اعتراض به ٥ ماه دستمزد معوقه خود درست از کار کشیده و خواستار طلبهایشان از پیمانکار مجری احداث این پروژه (شرکت کیسون) شدند. این اعتراض از ٥ آذر شروع شده بود.
– روز ٩ آذر کارگران کارخانه روغن نباتی «پارس قو» در اعتراض به سیاست‌هایی که به تازگی از سوی مدیریت جدید این مجموعه برای محاسبه حقوق و مزایای آن‌ها اتخاذ شده است، در محوطه کارخانه تجمع کردند. در مدت هفت ماهی که از استقرار مدیریت جدید این مجموعه تولیدی می‌گذرد، در نحوه محاسبه و پرداخت حقوق ماهیانه کارگران تغییراتی ایجاد شده است. کاهش ناگهانی حقوق اضافه کاری و پاداش بهره‌وری، عدم بازبینی و افزایش نیافتن برخی مزایای دیگر مانند حق ناهار و ایاب و ذهاب و پرداخت مطالبات ماهیانه کارگران با ١٠ تا ١٥ روز تاخیر از جمله تغییراتی است که با استقرار مدیریت جدید در این واحد تولیدی روی داده است. در کارخانه روغن نباتی ٣٠٠ نفر قو مشغول به کارند.
– روز ٥ آذر کارگران متروی اهواز در اعتراض به دستمزدهای پرداخت نشده خود برای پنجمین روز متوالی در مقابل دفتر شرکت تجمع کردند.
– روز ٣ آذرعلیرغم تهاجم پلیس امنیت دولت تدبیر، تجمع اعتراضی کارگران در تهران در محل وزارت کار با قرائت قطعنامه با موفقیت به پایان رسید. به گزارش سایت اتحاد بدنبال نامه هماهنگ کنندگان طومار چهل هزار نفری کارگران به وزیر کار و عدم پاسخ شایسته وزیر کار به این نامه، این کارگران از حدود دو هفته پیش تصمیم به برگزاری تجمعی اعتراضی در مقابل وزارت کار گرفتند، صبح روز سوم آذر ماه در حالیکه مامورین پلیس امنیت پیشاپیش در اطراف وزارت کار مستقر شده بودند تا جلوی هر گونه تجمعی را بگیرند، دست به تجمع در محل وزارت کار زدند.
به گزارش سایت اتحاد بیش از ٣٠٠ کارگر شاغل و بازنشسته از کارخانه های تهران آمادگی خود را برای حضور در این تجمع اعلام کرده بودند و در این روز دسته دسته در حال حضور در محل وزارت کار بودند.در این تجمع کارگران شاغل و بازنشسته ای از شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، لاستیک البرز، صنایع فلزی، ایرانخودرو، پتروشیمی، کارگران ساختمانی و بیمارستانی و کارگرانی از شهر سنندج و برخی دیگر از کارخانجات تهران شرکت داشتند. این کارگران خواستهای خود را علاوه بر روی یک بنر بزرگ بر روی پلاکاردهایی نیز که بدست داشتند نوشته بودند و در قطعنامه شش بندی خود رئوس آن را اعلام کردند. در قطعنامه ٦ ماده ای کارگران در ایران بر خواست چندین برابر حداقل دستمزدها، اجزای قانون الزام و توقف غارت دستمزدهای زیر خط فقر کارگران تحت عنوان بیمه های تکمیلی، توقف فوری طرح استاد شاگردی و جایگزین کردن بالاترین استانداردهای جهانی روابط کار به جای آن، صدور فوری بخشنامه ای از سوی وزارت کار مبنی بر جریمه کارفرمایان خاطی پرداخت بموقع دستمزدها، توقف فوری کلیه اصلاحاتی که تلاش شده است بر قوانین کار و تامین اجتماعی وارد شود و پایان دادن به تمامی بی حقوقی هایی که کارفرمایان در بخش های مختلف تولیدی و خدماتی بر کارگران تحمیل میکنند و بالاخره برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری و اجرای کامل و بی نقص بیمه کلیه کارگران ساختمانی تاکید گذاشته شده بود.
– ١ آذر: ٦٠ کارگر پیمانی تاسیسات دانشگاه علم و صنعت در اعتراض به اخراج کارگران این مجموعه و شرایط دشوار کار خود در مقابل اداره خدمات این دانشگاه تجمع کردند. کارگران بخش تاسیسات دانشگاه علم و صنعت زیر نظر شرکت پیمانکاری «پارس آماد» فعالیت می‌کنند. ١٠ کارگر ماه گذشته اخراج شدند و پیمانکار اعلام کرده است ٢٠ کارگر دیگر نیز به زودی اخراج می‌شوند. علی رغم آنکه بسیاری از کارگران مدرک تحصیلی فوق دیپلم دارند و در رشته کاری‌شان متخصص هستند؛ کمتر از حداقل‌های مصوب وزارت کار به آن‌ها پرداخت می‌شود. شرکت پارس آماد برای حق شیفت شبانه بر خلاف آنچه قانون کار تعیین کرده تنها ١٨ هزار تومان به کارگران پرداخت می‌کند و علاوه بر این، فردای شیفت کارگران به آنها اجازه مرخصی (OFF) نمی‌دهد.
– روز ٢٨ آبان کارگران پتروشیمی بسباران با وعده پیگیری افزایش مزد، به اعتصاب خود پایان دادند. بنا بر خبر سایت اتحاد بدنبال موجی از خواست افزایش مزد که از اواخر مهر ماه در میان کارگران مجتمع پتروشیمی بندر امام آغاز شد و کارگران شرکت های فراورش و خوارزمی موفق شدند دستورالعمل افزایش ٣٢ درصدی مزد را به امضا مدیر عامل برسانند، روز ٢٧ آبانماه کارگران شرکت بسباران نیز دست به اعتصاب زدند و خواهان افزایش مزد خود شدند که ابتدا با تلاش کارفرما برای درهم شکستن اعتصاب مواجه شد، اما صبح ٢٨ آبان با وعده پیگیری مسئولین شرکت برای افزایش مزد کارگران، آنان به اعتصاب خود خاتمه دادند. بنا بر همین خبر افزایش مزد وعده داده شده از سوی مدیرعامل پتروشیمی بندر امام در مورد دستمزد کارگران شرکتهای فراورش و خوارزمی که می باید طبق توافق در آخر ابانماه اجرایی میشد به اجرا در نیامده و مقرر شده بود که از ماه آذر این افزایش مزد اعمال شود. کارگران شرکتهای فراورش و خوارزمی اعلام کرده اند در صورت عدم اعمال این افزایش از ماه بعد، بار دیگر دست به اعتصاب خواهند زد.
– روز ٢٩ آبان اعتصاب ٤ روزه کارگران شهرداری بهبان با دریافت یک ماه از هشت ماه حقوق معوقه شان پایان یافت. دستمزد ماهانه این کارگران ٥٠٠ هزار تومان در ماه است که همواره با تاخیر پرداخت میشود. زیر فشار این اعتراضات به کارگران قراردادی شهرداری یک حقوق و به کارگران روز مزد نیز ٥٠٠ هزار تومان مساعده داده شد.
– صبح روز ٢٨ آبان کارگران شرکت پتروشیمی بسباران پس از وعده ای که مسئولین شرکت جهت پیگیری افزایش مزد دادند بر سر کارهای خود بازگشتند. به گزارش سایت اتحاد بدنبال موجی از اعتراض بر سر خواست افزایش مزد که از اواخر مهر ماه در میان کارگران مجتمع پتروشیمی بندر امام آغاز شد و کارگران شرکت های فراورش و خوارزمی موفق شدند دستورالعمل افزایش ٣٢ درصدی مزد را به امضا مدیر عامل برسانند روز ٢٧ آبانماه کارگران شرکت بسباران نیز دست به اعتصاب زدند و خواهان افزایش مزد خود شدند که ابتدا با تلاش کارفرما برای درهم شکستن اعتصاب مواجه شد. اما صبح ٢٨ آبان با وعده پیگیری مسئولین شرکت برای افزایش مزد کارگران، آنان به اعتصاب خود خاتمه دادند. بنا بر همین گزارش افزایش مزد وعده داده شده از سوی مدیرعامل پتروشیمی بندر امام در مورد کارگران شرکتهای فراورش و خوارزمی که می باید طبق توافق در آخر ابانماه اجرایی میشد، به اجرا در نیامده است و مقرر شده از ماه آذرا این افزایش مزد اعمال شود. کارگران شرکتهای فراورش و خوارزمی اعلام کرده اند در صورت عدم اعمال این افزایش از ماه بعد، بار دیگر دست به اعتصاب خواهند زد.
– اتحادیه آزاد کارگران ایران، سندیکای شرکت واحد و تشکلهای مختلف کارگری با بیانیه های مختلف خود در این ماه مبارزات کارگران پلی اکریل را مورد حمایت قرار دادند.
– روز ٢٥ آبان کارگران شرکت شیمیایی فلزی خاور در پاکدشت در اعتراض به ٩ ماه دستمزد پرداخت نشده خود در مقابل دادسرای رژیم اسلامی تجمع کردند و پس از ماهها اعتراض و مبارزه موفق به گرفتن حکم توقیف کارخانه و پرداخت مطالبات عقب افتاده خود شدند.
– روز ٢١ آبان ٢٠٠ کارگر قطعات بتنی چینی گیلان در شهر رشت بعد از ٥ روز اعتراض موفق به دریافت دو ماه از ٤ ماه دستمزد معوقه خود شدند. علاوه بر دستمزد معوقه معضل دیگر کارگران این کارخانه عدم ایمنی شغلی است. از همین رو این کارگران همچنین خواستار حذف شرکت خدماتی «گیلان آفتاب یکتا» و تسویه حساب کامل کارفرما با سازمان تامین اجتماعی و تغییر وضعیت استخدامی خود از پیمانکاری به قرارداد مستقیم هستند. این اعتراضات از ١٣ آبان آغاز شده بود.
– روز ٢١ آبان اعتصاب کارگران شهرداری بهبهان در اعتراض به پرداخت نشدن ٨ ماه حقوق عقب افتاده خود وارد هشتمین روز خود شد.
– روز ٢٦ آبان کارگران پلی اکریل اصفهان بدنبال پایان گرفتن مهلت داده شده به مقامات کارخانه ، ، در اعتراض به سیاست کوچک سازی کارخانه و خطر بیکاری خود از کار و برای دیگر خواستهایشان دست به تجمع مجدد زدند. زیر فشار این اعتراضات فرماندار شهرستان مبارکه وعده رسیدگی به خواست آنان را داد و کارگران را به “خویستن داری” دعوت کرد. اما علیرغم این وعده ها کارگران این کارخانه صبح روز دوشنبه ٢٧ آبان نیز در محوطه کارخانه دست به تجمع اعتراضی زدند. همزمان با این تجمع اعتراضی جمعی از آنان به نمایندگی از کارگران راهی فرمانداری شدند تا خواستهایشان را پیگیری کنند. در این نشست مسئولان فرمانداری همان وعده های خود را تکرار کردند و از کارگران خواستار پایان دادن به تجمعاتشان شدند. نمایندگان کارگران تصمیم گیری به این موضوع را به طرح آن در میان همه کارگران و تصمیم گیری جمعی خود موکول کردند. یک خواست مهم کارگران عذرخواهی مدیریت کارخانه از اظهارات توهین آمیزی است که به کارگران کرده و اعتراضات برحق آنان را “مانع تراشی های دلالان فروش کالاهای چینی” خواندند.
کارگران پلی اکریل خواستهای خود را در ده بند تدوین کرده اند که از جمله خواستهایشان افزایش ٢٠ درصد به سطح دستمزدها، پرداخت معوقات کارگران مربوط به سختی کار و بهره وری خود و سایر همکارانشان، منتفی شدن اجرای طرح کوچک سازی این مجموعه و حفظ یکپارچگی کارخانه به عنوان یک صنعت مادر، افزایش مدت قراردادهای موقت کاری، بازبینی کامل طرح طبقه بندی مشاغل کنونی کارخانه با نظارت نمایندگان کارگران، استعفای برخی از اعضای هیات مدیره کنونی کارخانه ، روشن شدن وضعیت تعاونی مصرف و امکانات رفاهی کارخانه در مجتمع ویلایی چادگان و مهمانسرای مشهد،
در این نامه اعتراضی کارگران همچنین به نوع پرداختی کارکنان تامین نیرو با شرکت‌های “پاکسرند” و “فردوس” معترض بوده و خواستار رسیدگی فوری به وضعیت همکاران پیمانکاری خود شده‌اند.
لازم به یادآوری است که کارگران پلی اکریل در رابطه با همین خواستها در روزهای ٨، ١١، ١٢ و ١٤ آبان‌ماه، تجمع داشتند و به آنها وعده روز ٢٦ آبان را برای رسیدگی به خواستهایشان داده بودند.
در کارخانه پلی اکریل ١٥٠٠ کارگر به کار اشتغال دارد. مجموعه پلی اکریل از شش شرکت تشکیل شده که تحت مسئولیت شرکت مادر (هلدینگ) کار میکنند . اکنون با تصمیم کارفرما مبنی به واگذاری شرکتهای زیر مجموعه به پیمانکاران بیکاری کارگران را تهدید میکند.
از جمله قرار است بخش آزمایشگاه به شرکت نیک آزمون، شرکت نیروگاه به انرژی گستران، شرکت پلی استر به پلی استر هشت بهشت، شرکت اکلیت ٢ به الیاف زاینده رود، شرکت اسکه سازی به شرکت خدمات بندری و بخش خدمات به شرکت پهن گس‌تر انتقال یابد..
– روز ١٨ آبان کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی دماوند در اعتض به پرداخت نشدن حقوق های معوقه خود در مقابل درب نیروگاه دست به تجمع اعتراضی زدند. این کارگران از ماه های پیش به صورت فردی و به شیوه های مختلف به پرداخت نشدن اضافه کاری، پاداش ها و تاخیر در پرداخت دستمزد ماهانه اعتراض کرده بودند، اما در تماس با یکدیگر تصمیم به اعتراضی جمعی گرفتند. هر کارگر نیروگاه حدود ٧ میلیون تومان از کارفرما طلب دارند و کارگران هیچ تشکلی برای پیگیری مطالبات شان ندارند.نیروگاه ١٨ واحدی سیکل ترکیبی با ظرفیت ٢٨٠٠ مگاوات بزرگترین نیروگاه خاورمیانه است که به دنبال برنامه واگذاری نیروگاه ها از دولت به بخش خصوصی به بنیاد شهید واگذار شد.
– روز ١٦ آبان ١٣٠ نفر از پرسنل و کارگران شرکت گروه صنعتی فلات کوهرنگ که در تولید لبنیات ـ تجاری ˈکوهرنگˈ ـ بخاطر ٤ ماه دستمزد معوقه خود دست به اعتراض زدند. به گفته این کارگران حق بیمه تامین اجتماعی کارکنان این شرکت نیز از خردادماه سال جاری پرداخت نشده است. این شرکت به ٣٠ نفر از پرسنل از شش سال پیش تاکنون بیش از ١٣٠ میلیون تومان معوقه بدهکار است که هنوز این پرسنل نتوانسته اند معوقات خود را دریافت کنند. شش ماه است مدیرعامل این شرکت در محل شرکت حضور نیافته و هیچ کدام از مسوولان شرکت نیز پاسخگوی کارکنان نیستند. گروه صنعتی فلات کوهرنگ در شهر ˈکیانˈ از توابع شهرستان شهرکرد و در فاصله هفت کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.
– روز ١٥آبان کارگران سازمان پارک ها و فضای سبز و رفتگران شهرداری رشت به خاطر عدم پرداخت بموقع دستمزدهایشان مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر تجمع کردند.
– روز ١٤ آبان متقاضیان مسکن ویژه تهرانسر در اعتراض به افزایش قیمت این مسکن مقابل درب شمالی مجلس تجمع کردند. تجمع کنندگان نسبت به تعویق در تحویل مسکن‌های خود و همچنین افزایش ٥٠ میلیونی قیمت این مسکن ویژه اعتراض داشتند.
– روز١٤آبان اعضای شرکت‌‌های تعاونی تولیدی روستایی مقابل درب شمالی مجلس تجمع کردند. یکی از تجمع کنندگان ،با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره استخدام اعضای تعاونی تولیدی گفت:‌مجلس این قانون را به تصویب رسانده اما دولت آن را اجرایی نمی‌کند که ما نسبت به این موضوع انتقاد داریم. در حال حاضر حدود چهار هزار نفر در تعاونی تولیدی روستایی کشور فعالیت می‌کنند که خواستار اجرای مصوبه مجلس هستند.
– روز ١٣ آبان کارگران فاز ١٣ میدان گازی پارس جنوبی در عسلویه در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق چهار ماهه خود تجمع کردند. این تجمع با وعده مسوولان سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس مبنی بر پرداخت حقوق معوقه کارگران به پایان رسید.
– روز ١٢ آبان ٨٠ نفر از کارگران شرکت پیمانکاری «ساحل سبز خوزستان» وابسته به شهرداری منطقه دو اهواز با خواست یک ماه حقوق (مهر ماه ٩٢) به همراه سنوات یکسال گذشته (از آبان ماه ٩١) و همچنین حقوق اضافه کاری تعطیلات رسمی و پاسخ قاطع مسولان شرکت پیمانکاری ساحل سبز خوزستان در این زمینه، در پارک ایثار اهواز دست به تجمع اعتراضی زدند. تعداد کارگران فضای سبز شهرداری منطقه ٢ اهواز ١١٥ نفر هستند. به گفته کارگران کارفرمای شرکت ساحل سبز خوزستان از شهریور ماه سال ٩٠ با هیچ یک از کارگران خود قرار داد همکاری منعقد نکرده است. دریافت فیش حقوقی از دیگر مطالبات کارگران فضای سبز منطقه دو اهواز است که چندین سال است انجام نمی‌شود.
– روز ١١ آبان کارگران گرگان‌فلز دراعتراض به تعطیلی کارخانه،بیکاری وعدم دریافت١٥ماه حقوق خود مقابل استانداری گلستان تجمع کردند. به گفته کارگران این شرکت فقط ٨٠٠ میلیون تومان به بیمه بدهکار است و در جریان تعطیلی آن ٣٠ پرسنل رسمی و تعدادی غیررسمی از کار بیکار می‎شوند.
– روز ١١ آبان بازنشستگان تحت پوشش بیمه تکمیلی دی برای دریافت مطالبات خود در مقابل یکی از شعبات آن واقع در خیابان برفروشان( روبروی پارک هنرمندان) تجمع کردند. بازنشستگان تامین اجتماعی حدوداً دو سال است که برای دریافت خدمات درمانی، تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفته‌اند و کارگران به این موضوع اعتراض دارند. این بیمه هر روز مردم ناراضی را به مدت طولانی برای دریافت خسارت درمانی به شعبات خود کشانده است که در بسیاری موارد کار به بحث و جدل و بعضاً برخورد فیزیکی ارباب رجوع و کارمندان کشیده میشود و به جای پاسخ به کارگران نیروی انتظامی هر روز یکی از ماموریت‌هایش فرستادن یک مامور به شعبه خیابان ایرانشهر بیمه دی است. تجمع ١١ آبان در ادامه این اعتراضات صورت گرفت. در این روز مسئولان بیمه دی بعد از مواجه شدن با ازدحام جمعیت و فریادهای حاکی از نارضایتی، در دفتر مرکزی بیمه دی، جلسه فوق‌العاده‌ای برگزار کردند که نتیجه آن را مسئول روابط عمومی این شرکت اعلام کرده و به مردم قول داد تا روز ١٤ آبان مشکلاتشان حل شود. مراجعان با شنیدن این خبر کم‌کم پراکنده شدند، اما اعلام کردند اگر پاسخ نگیرند، دوباره تجمع خواهند کرد. بنا بر گزارشات مسئولان کانون بازنشستگان بعد از اتمام قرارداد بیمه دی، طی برگزاری مناقصه‌ای قرارداد جدیدی با بیمه دانا امضا کردند که طبق آخرین اطلاعات از ابتدای آذر سال جاری لازم‌الاجراست. کارگران خواستار بیمه درمانی رایگان هستند.
– ساعت ١١صبح روز ١٠ آبان ٨٠٠ نفره از ثبت نام کنندگان مسکن ویژه تهران در اعتراض به افزایش ٥٥ میلیون تومانی قیمت واحدهای این طرح در محل این پروژه واقع در تهرانسر تجمع کردند. آنها به این مسئله اعتراض دارند که چرا قیمت مسکن ویژه از ٢٥٠ میلیون تومان به ٣١٠ میلیون تومان افزایش یافته است، در حالی که مسئولان همواره بر قیمت ٢٥٠ میلیون تومانی این واحدها تاکید کرده‌ است. به گفته معترضین، آنها بیش از یک سال است که حدود ٥٥ میلیون تومان را واریز کرده اند اما در این مدت نه تنها با آنها امضا نشده است، بلکه همواره تحویل واحدهای مسکن ویژه خلف وعده شده است. قرار بود واحدهای مسکن ویژه را آذرماه ٩٢ واگزار شود. اما مسئولان اعلام می کنند ١٠ ماه دیگر این واحدها تحویل می شود.
– روز ٨ آبان کارگران پلی اکریل اصفهان به دلیل تغییر نوع قرار داد، حذف هزینه سختی کار از فیش حقوقی و در نهایت جداسازی شرکت‌های زیر مجموعه که منجر به تعدیل نیرو می‌شود مقابل درب این کارخانه تجمع کردند.
– از روز شنبه ٦ ابان ٧٥٠ نفر از کارگران نی‌بر شرکت نیشکر هفت تپه در اعتراض به مطالبات معوقه خود و خواست افزایش دستمزدهایشان دست به اعتصاب زدند. خواسته‌های کارگران اعتصابی پرداخت پاداش سال ٩١ و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و افزایش دستمزدهایشان می‌باشد. کارگران نی‌بر در دیدار با مدیریت شرکت نیشکر در روز سه‌شنبه ٧ آبان اعلام کرده‌اند که تا دستیابی به خواسته‌هایشان به اعتصاب ادامه خواهند داد.
– روز ٨ آبان کارگران فولاد زاگرس بدنبال سه روز اعتراض با دریافت بخشی از معوقات خود عازم قروه شدند. بدین ترتیب مدیر عامل فولاد زاگرس و مسئولین وزارت کار پس از سه روز فریب و آزار کارگران فولاد زاگرس در برابر عزم و اراده این کارگران به زانو در آمده و سه ماه از حقوق معوقه بعلاوه ٢٥٠ هزار تومان علی الحساب را به حساب کارگران واریز کرد. دوره سوم اعتراضات کارگران زاگرس قروه از ٥ آّبان آغاز شد. در تجمع اعتراضی روز ٦ آبان کارگران فولاد زاگرس مابین مدیر عامل فولاد زاگرس، مسئولین وزارت کار و نماینده های کارگران زاگرس پرداخت ٦٠٠ میلیون تومان از معوقات کارگران وعده داده شد و قرار شد که چک این مبلغ صبح روز هفتم از سوی سهامداران شرکت فولاد زاگرس(وزارت کار، سازمان تامین اجتماعی، شستا) صادر شود. اما صبح روز ٧ آبان مدیر عامل کارخانه در صدد بر آمد تا بخشی از این پول را برداشت کند و مبلغ کمتری به کارگران بپردازد. همین امر باعث شد کارگران فولاد زاگرس که از اول صبح در انتظار دریافت پول در مقابل وزارت کار بودند، دست به اعتراض بزنند. در این حرکت اعتراضی نیروی انتظامی کارگران معترض را در محاصره خود قرار دادند. اما کارگران به اعتراض خود ادامه دادند.
دور سوم اعتراضات کارگران فولاد زاگرس بعد از اعتراضات مهر ماه این کارگران آغاز شد. قضیه از این قرار بود که در شهریور سال جاری بدنبال سه ماه اعتراض فشرده کارگران فولاد زاگرس در مقابل مجلس و سایر نهادهای دولتی و در پی شکایات آنان از کارفرما، هیات تشخیص اداره کار شهرستان قروه رای به ابقا به کار و پرداخت کلیه مطالبات این کارگران داده بود .اما کارفرمای شرکت فولاد زاگرس ضمن عدم تمکین به این رای، اعتراض خود را نسبت به آن طی شکایتی به هیات حل اختلاف اداره کار شهرستان قروه ارائه کرده بود و بر این اساس ظهر روز چهارشنبه هیات حل اختلاف اداده کار قروه جلسه ای برگزار کرد. در این جلسه که همگی ٩ نفراعضای هیات حل اختلاف بعلاوه وکیل کارفرما و جعفر عظیم زاده به همراه چند تن از کارگران به نمایندگی از سوی کارگران فولاد زاگرس شرکت کرده بودند. همزمان با برگزاری جلسه هیات حل اختلاف اداره کار شهرستان قروه، مدیریت شرکت فولاد زاگرس از آنجا که میدانست کارگران در مقابل اداره کار تجمع کرده اند، تلاش کرد بخشی از خاک ضایعات چدنی به ارزش بیش از یکصد میلیون تومان را از کارخانه خارج کند اما دهها تن از کارگران فولاد زاگرس به محض اطلاع از این مسئله بلافاصله با عزیمت به محل کارخانه مانع خروج این مواد از آن شدند. کارگران شرکت فولاد زاگرس اعلام کردند تا رسیدن به خواست خود مبنی بر بازگشت بکار و دریافت کلیه مطالبات معوقه از کارفرما، لحظه ای از پای نخواهند نشست.
دور اول اعتراضات کارگران فولاد زاگرس از ١٨ تیرماه آغاز و تا شهریور ٩٢ ادامه یافت. این اعتراضات به دنبال اخراج ٢٣٥ کارگر این کارخانه و سه ماه حقوق معوقه و دیگر مطالباتشان از ١٨ تیر آغاز شد و بعد از دو ماه مبارزه متحدانه کارگران موفق به تحمیل صدور رای بازگشت به کار از سوی اداره کار شهرستان قروه شدند. بدین ترتیب روز ١٤ شهریور حکم ابقا بکار ٢٣٥ کارگر فولاد زاگرس قروه از سوی هیات تشخیص اداره کار شهرستان قروه صادر شد. بر اساس این حکم، کارفرما مکلف شده بود که تمامی معوقات کارگران فولاد زاگرس را تا پایان مرداد ماه پرداخت و با واریز حق بیمه آنان به حساب سازمان تامین اجتماعی، این کارگران را در کارهای سابق شان ابقا بکار نماید.
پس از گذشت بیش از سه ماه از اخراج کارگران فولاد زاگرس، هیات حل اختلاف اداره کار شهرستان قروه رای به ابقا بکار این کارگران و پرداخت کلیه معوقات آنان داد. قبلا در شهریور ماه سالجاری هیات تشخیص اداره کار شهرستان قروه نیز رای مشابهی صادر کرده بود اما کارفرما با عدم تمکین به رای این هیات، شکایتی را تسلیم هیات اختلاف نمود و بدون ارائه مستنداتی مبنی بر صحت ادعاهایش در مورد تعطیلی کارخانه و ضرر و زیان مالی خواهان ابطال رای هیات تشخیص اداره کار شهرستان قروه شد.
٢٣٥ کارگر فولاد زاگرس ١٨ تیر ماه سالجاری از کار خود اخراج شدند و کارفرما تلاش کرد با همکاری استانداری کردستان و اداره کار این کارگران را به بیمه بیکاری وصل کند. اما کارگران فولاد زاگرس در مقابل خواستهای کارفرما و اداره کار ایستادگی کردند و با برپائی تجمعات اعتراضی در مقابل مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای مسئول و همچنین تسلیم شکایتی به اداره کار شهرستان قروه خواهان بازگشت بکار و پرداخت کلیه معوقات خود شدند. طی این مدت ٢٤ کارگر اخراجی تلاشهای کارفرما و اداره کار شده و داوطلبانه به بیمه بیکاری وصل شدند. اما در نتیجه اعتراضات و شکایت کارگران زاگرس قروه، هیات تشخیص و هیات حل اختلاف اداره کار شهرستان قروه رای به بازگشت به کار ٢١١ کارگر اخراجی این کارخانه داد. در این رای کارفرما مکلف به پرداخت دستمزد کارگران تا زمان صدور رای (دهم مهر ماه) و کلیه معوقات آنان و همچنین واریز بیمه های کارگران به حساب سازمان تامین اجتماعی گردید.
مبارزات کارگران فولاد زاگرس درسهای آموزنده ای از اتحاد و همبستگی برای این کارگران و کل جنبش کارگری در پی داشت. تجمعات اعتراضی هر روزه کارگران و پیگیری خواستهایشان، اتکا به مجمع عموم عمومی بعنوان مکانی برای تصمیم گیری متحد، کشاندن اعتراض به بیرون از کارخانه و به مقابل مراجع قدرت جمهوری اسلامی در قروه و سنندج و تهران، اولتیماتوم دادن به گسترش اعتراض و همراه شدن خانواده هایشان و راهپیمایی در شهر سنندج، مقابله متحدانه در برابر دستگیری همكاران خود توسط نیروی انتظامی، فشار آوردن برای تحمیل مذاكره به نمایندگان مجلس و عقب راندن آنها و حمایت تشکلهای کارگری مانند اتحادیه آزاد کارگران ایران ، همه و همه از جمله نقطه قوتهای این حرکت اعتراضی کارگران فولاد زاگرس در قروه بود. کارگران ذوب آهن زاگرس در مبارزاتشان شکل عملی و جایگاه مجمع عمومی در متحد نگاهداشتن صف اعتراضشان را نشان دادند. از جمله صبح روزجمعه ٢٨ تیر در پارک شهر قروه مجمع عمومی تشکیل دادند و در مورد چگونگی ادامه مبارزاتشان تصمیم گرفتند. گزارش مبسوط حرکت اعتراضی کارگران ذوب آهن زاگرس و روز شمار ی از این اعتراضات را در لینک زیر میتوانید بخوانید.
– روز ٤ آبان اعضای تعاونی ٤٨٦ واحدی مسکن مهر سیرجان با نام تعاونی فردای ماندگار در مقابل فرمانداری سیرجان تجمع و نسبت به عملکرد بد هیئت مدیره این تعاونی اعتراض کردند. به گفته معترضین، آنها سال ٨٨ برای مسکن در این تعاونی ثبت‌نام کردند و قرار بود در شهریورماه سال ٩١ مسکن خود را تحویل بگیرند. اما تا کنون جوابی نگرفته اند. به گفته معترضان‌ هنوز زیر‌سازی‌، آسانسور‌ و راه‌پله‌های مسکن مهر باقیمانده است و شرکت تعاونی نیز اعلام کرده که باید ٢٣‌ میلیون تومان دیگر پرداخت کنند و در غیر این صورت از لیست مسکن حذف می‌شوند.
– روز ١ آبان کارگران کارخانه سرب و روی زنجان ظهر چهارشنبه در اعتراض به تعطیلی کارخانه و محرومیت خود از هر تامینی برای سومین بار طی سه ماه اخیر در مقابل استانداری زنجان تجمع و خواستار بازگشایی این کارخانه شدند.
– روز ٤ آبان اعضای تعاونی ٤٨٦ واحدی مسکن مهر سیرجان با نام تعاونی فردای ماندگار در مقابل فرمانداری سیرجان تجمع و نسبت به عملکرد بد هیئت مدیره این تعاونی اعتراض کردند. به گفته معترضین، آنها سال ٨٨ برای مسکن در این تعاونی ثبت‌نام کردند و قرار بود در شهریورماه سال ٩١ مسکن خود را تحویل بگیرند. اما تا کنون جوابی نگرفته اند. به گفته معترضان‌ هنوز زیر‌سازی‌، آسانسور‌ و راه‌پله‌های مسکن مهر باقیمانده است و شرکت تعاونی نیز اعلام کرده که باید ٢٣‌ میلیون تومان دیگر پرداخت کنند و در غیر این صورت از لیست مسکن حذف می‌شوند.
– روز ١ آبان دور تازه ای از اعتراضات کارگری در پتروشیمی بندر امام، مدیر عامل آنرا به پای مذاکره با کارگران معترض کشاند و مدیریت این پتروشیمی در جلسه ای که در ٣٠ مهر مابین نماینده های کارگران و معاون مدیر عامل و چند تن دیگر از مسئولین این پتروشیمی برگزار شد طی توافقی کتبی به تمامی خواستهای کارگران تن داد. بنا بر خبر سایت اتحاد بدنبال اعتصاب سه روزه کارگران شرکتهای پیمانکاری فراورش و خوارزمی در هفته قبلش، این اعتصاب با وعده مسئولین پتروشیمی جهت برگزاری جلسه ای برای رسیدگی به خواستهای کارگران پایان گرفت و طبق وعده داده شده روز دوشنبه ٢٩ مهر ماه این جلسه برگزار شد. در این جلسه کارگران خواستار افزایش ٣٢ درصد دستمزد و پرداخت حق نوبتکاری هماهنگ (طبق درصدی که به سایرکارکنان رسمی وقرارداد مستقیم پرداخت میشود) شدند. بنا بر این خر بدنبال اعتصاب سه روزه کارگران پیمانکاری شرکتهای فراورش و خوارزمی، موج این اعتراض کارگری به دیگر پتروشیمی های ماهشهر نیز کشیده شد و روزهای ٢٩ و ٣٠ مهر ماه کارگران پتروشیمی های بزرگ اروند و مارون نیز با خواستی مشابه کارگران پتروشیمی بندر امام دست به اعتصاب زدند. این در حالی است که کارگران شرکت بسباران در پتروشیمی بندر امام نیز در حال امضای طوماری با مضمون خواستهای کارگران فراورش بودند. بدنبال اعتراضات کارگری گسترده در پتروشیمی بندر امام در سالهای ٩٠ و ٩١ و پذیرش خواست کارگران مبنی بر انعقاد قرارداد مستقیم و برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری، مدیریت این پتروشیمی فقط ٣٠ درصد کارگران پیمانکاری را مشمول انعقاد قرارداد مستقیم کرد و مابقی آنان همچنان تحت پوشش شرکتهای پیمانکاری باقی ماندند.
– روز ١ آبان کارگران کارخانه سرب و روی زنجان ظهر چهارشنبه در اعتراض به تعطیلی کارخانه و محرومیت خود از هر تامینی برای سومین بار طی سه ماه اخیر در مقابل استانداری زنجان تجمع و خواستار بازگشایی این کارخانه شدند.
– روز ١ آبان دور تازه ای از اعتراضات کارگری در پتروشیمی بندر امام، مدیر عامل آنرا به پای مذاکره با کارگران معترض کشاند و مدیریت این پتروشیمی در جلسه ای که در ٣٠ مهر مابین نماینده های کارگران و معاون مدیر عامل و چند تن دیگر از مسئولین این پتروشیمی برگزار شد طی توافقی کتبی به تمامی خواستهای کارگران تن داد. بنا بر خبر سایت اتحاد بدنبال اعتصاب سه روزه کارگران شرکتهای پیمانکاری فراورش و خوارزمی در هفته گذشته، این اعتصاب با وعده مسئولین پتروشیمی جهت برگزاری جلسه ای برای رسیدگی به خواستهای کارگران پایان گرفت و طبق وعده داده شده روز دوشنبه ٢٩ مهر ماه این جلسه برگزار شد. در این جلسه کارگران خواستار افزایش ٣٢ درصد دستمزد و پرداخت حق نوبتکاری هماهنگ (طبق درصدی که به سایرکارکنان رسمی وقرارداد مستقیم پرداخت میشود) شدند. بنا بر این خر بدنبال اعتصاب سه روزه کارگران پیمانکاری شرکتهای فراورش و خوارزمی، موج این اعتراض کارگری به دیگر پتروشیمی های ماهشهر نیز کشیده شد و روزهای ٢٩ و ٣٠ مهر ماه کارگران پتروشیمی های بزرگ اروند و مارون نیز با خواستی مشابه کارگران پتروشیمی بندر امام دست به اعتصاب زدند. این در حالی است که کارگران شرکت بسباران در پتروشیمی بندر امام نیز در حال امضای طوماری با مضمون خواستهای کارگران فراورش بودند. بدنبال اعتراضات کارگری گسترده در پتروشیمی بندر امام در سالهای ٩٠ و ٩١ و پذیرش خواست کارگران مبنی بر انعقاد قرارداد مستقیم و برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری، مدیریت این پتروشیمی فقط ٣٠ درصد کارگران پیمانکاری را مشمول انعقاد قرارداد مستقیم کرد و مابقی آنان همچنان تحت پوشش شرکتهای پیمانکاری باقی ماندند.
– روز ٣٠ مهر ٣٠٠ نفر از بازنشستگان فولاد و ذوب آهن اصفهان به دلیل پرداخت نشدن حقوق شهریور و مهر ماه خود جلوی درب صندوق بازنشستگی ذوب آهن واقع در خیابان نشاط تجمع کردند. هنوز ٤١ هزار بازنشسته اصفهانی عضو این صندوق ٢ ماه حقوق معوقه معادل ١١٢ میلیارد تومان دارند. این رقم به غیر از مابه تفاوت حقوق و معوقات سال های گذشته آنان است. گفتنی است؛ عدم پرداخت و به تعویق افتادن حقوق بازنشستگان ذوب آهن طی ٢ سال گذشته موجب اعتراضی بازنشستگان شده است.
– روز ٢٤ مهر ٦٠٠ نفر از کارگران قرار دادی کارخانه آلومینیوم المهدی با امضای طوماری، خواستار یکسان سازی حقوق و سایر مزایا در رابطه با بدی آب و هوا شدند.
– روز ٢١ مهر کارکنان سازمان اتوبوسرانی زابل به عدم پرداخت بیش از سه ماه حقوق خود دست به تجمع اعتراضی زدند. قبلا طی جلسه ای مقرر شده بود که حقوق آنها پرداخت شود. در حرکت اعتراضی این روز کارکنان سازمان اتوبوسرانی زابل، فرماندار زابل وعده پرداخت حقوق معوقه آنان را برای هفته آتی داد.
– هفته دوم مهرماه حدود ٢٠٠ نفر از پرستاران بیمارستان خمینی در اعتراض به کمبود پرسنل پرستاری و اضافه کاری اجباری در محوطه این بیمارستان تجمع کردند. این تجمع اعتراضی به مدت ٢ ساعت به طول انجامید و با آمدن رئیس بیمارستان پرستاران از حیات به سالن آمفی تئا‌تر بیمارستان منتقل شدند. یک معضل پرستاران در این بیمارستان اضافه کاری های اجباری است. حتی بر اساس قانون خودشان پرستار میتواند تا ٨٠ ساعت اضافه کاری داشته باشد، آنهم با توافق دو طرفه درحالیکه در این بیمارستان تا ٢٠٠ ساعت نیز به پرستاران اضافه کاری اجباری داده میشود. چون میگویند نیرو کم است. اما پرستار جدید استخدام نمیکنند و حتی بخشی از همین پرستاران شاغل قرارداد موقت و پیمانی هستند.
این درحالیست که مزد اضافه کاری پرستاران نیز بموقع پرداخت نمیشود. از جمله در ماه مهر پرداخت آن به تاخیر افتاد و بعد از فشار اعتراضی پرستاران حق اضافه کاری آنها ، آنهم ٥ درصد کمتر از مبلغی که قرار بود به آنها پرداخت شد.همچنین علیرغم اینکه طی ٥ سال گذشته درآمد بیمارستان بالا رفته است اما میزان کارانه پرستاری یا ثابت مانده یا اینکه افزایش کندی داشته است. اینها همه از جمله دیگر موضوعات اعتراض پرستاران است.
– روز ٢٠مهر کارگران شرکت واگن پارس اراک در پنجمین روز اعتراض خود بخاطر تعویق دستمزدهای خود و خطر تعطیلی کارخانه و اخراجشان از کار در محوطه کارخانه تجمع کردند. به گفته کارگران تجهیزات موجود در انبار تنها برای تولید کمتر از دو ماه کافی است و معضل نپرداخته دستمزدها مدتی است که وجود دارد و هر ماه با واریز بخشی از مطالبات کارگران بطور موقت سعی میکنند اوضاع را آرام نگاهدارند. مساله قرارداد‌ها، خطر اخراج ها، و بی‌اعتبار بودن بیمه‌ها به دلیل مطالبات تأمین اجتماعی و در نتیجه بی‌اعتباری بیمه‌های تکمیلی به دلیل طلب شرکت بیمه‌گزار، تعطیلی سرویس‌های ایاب و ذهاب به دلیل عدم پرداخت حقوق رانندگان، قطع‌ گاه و بی‌گاه برق کارگاه به دلیل مطالبات شرکت برق از جمله مشکلات کارگران واگن پارس به شمار می‌روند.
– صبح امروز سه شنبه ١٦ مهر ماه ٩٢ نفر از کارگران آردل جهت اعتراض به تعویق پرداخت سه ماه حقوق و ١٠ ماه بیمه خود دست به تجمع اعتراضی در برابر دفتر مرکزی این شرکت واقع در خیابان ولیعصر – پارک ساعی زدند. بنا بر خبرا عدم پرداخت بیمه های کارگران به تامین اجتماعی از سوی کارفرما، سازمان تامین اجتماعی از تمدید و اعتبار دفترچه های کارگران خودداری میکند و برای بازنشستگی کارگران مشکل بوجود میاورد. این کارگران که سوابق بالایی دارند و ٨٢ نفر از آنان رسمی هستند در بلاتکلیفی به سر میبرند و مالک خصوصی این شرکت تولید را به صفر رسانده است. این شرکت که در گذشته زیر پوشش سازمان گسترش و دولتی بوده با اجرای اصل ٤٤ خصوصی سازی به بخش خصوصی واگذار شده و از سال ٨٤ به این سو مشکلات معیشتی کارگران شدت گرفته است.
– صبح روز ١٥ مهر صدها نفر از کارکنان مخابرات روستایی به نمایندگی از ٩ هزار نفر شاغلین این مرکز به تهران آمده و در اعتراض به اجرا نشدن استمرار بیمه و انعقاد قرارداد مستقیم کارخود، مقابل ساختمان شرکت مخابرات ایران تجمع کردند.
– روز ١٤ مهر ٤٠٠ نفر از کارگران کارخانه روغن‌نباتی جهان به منظور تبدیل وضعیت این کارخانه و خطر تعطیلی آن در مقابل آن تجمع کردند. کارگران این کارخانه برای رسیدگی به وضعیت خود چندین بار به اداره کار نیز مراجعه کرده‌اند؛ ولی تصمیم درستی در این زمینه گرفته نشده است. کارگران اعلام داشتند که در صورتی که به وضعیت موجود رسیدگی نشود، در مرحله بعد در مقابل استانداری زنجان تجمع خواهند کرد. تعداد کارگرانی که در حال نیمه تعطیل در کارخانه مشغول به کار هستند، حدود ٣٠٠ نفر است. این کارگران هر ماه باید تجمع کنند تا دستمزد خود را بگیرند. در تجمع روز ١٤ مهر به کارگران وعده پرداخت ٢٥ مهر ماه داده شد.
– روز ٨ مهر کارکنان فضای سبز مجموعه ورزشی آزادی در اعتراض به حقوق معوقه خود مقابل وزارت ورزش تجمع کردند.
– روز ٩ مهر روند کند ساخت مسکن ویژه تهران (تهرانسر) باعث شد بیش از ٧٠٠ متقاضی مسکن ویژه در محل پروژه تجمع کنند و خواستار سرعت ساخت این واحدهای مسکونی شوند. به گفته متقاضیان مسکن ویژه تهران (تهرانسر) این پروژه بیش از یک ماه است که هیچ پیشرفت فیزیکی ندارد.
– روز ١١ مهر کارگران روزمزد خانه کشتی برای پیگیری حق و حقوق به تعویق افتاده‌شان به فدراسیون کشتی مراجعه کردند که واکنش خطیب نسبت به آنها اخراج بود.
– روز ١١ مهر کارگران کارخانه خوراک دام و طیور هرم طلایی شرق نیشابوردر اعتراض به بی توجهی مدیریت به حق و حقوق شان از جمله عدم پرداخت بیمه، اضافه کاری، حق اولاد، حق مسکن و غیره دست به تجمع اعتراضی زدند. دریافتی کارگران ٤٦٤ هزار تومان است که حتی از رقم تعیین شده «حداقل مزد» بدون حقوق جانبی نیز کمتر است
– اداره کل تامین اجتماعی استان هرمزگان نزدیک به ٣٠٠ کارگر شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به جای آنکه تحت قانون مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته کند، به صورت عادی بازنشسته کرده است. روز ٧ مهر کارگران نیز به دلیل این تخلف از اداره کل تامین اجتماعی استان هرمزگان به دیوان عدالت اداری جمهوری اسلامی شکایت کردند. بنا بر خبر با توجه به اینکه کارگران دریانورد مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور: هزینه نوبت کاری، فوق العاده اشعه و سایر مزایای سختی کار این کارگران توسط کارفرما به تامین اجتماعی پرداخت نشده و تامین اجتماعی هم، این مزایا را در مستمری کارگران منظور نکرده است.در صورت محاسبه این مزایا، مستمری بازنشستگان تا سقف ٤٠٠ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.
– روز دوشنبه ٨ مهر بیش از ٥٠ نفر از بازنشسستگان تامین اجتماعی به نمایندگی از دیگر بازنشستگان جهت اعتراض به تمدید قرارداد با بیمه خصوصی دی در مقابل سازمان تامین اجتماعی تجمع کردند و خواهان دیدار با رئیس سازمان آقای نوربخش شدند. در این حرکت اعتراضی بیش از ٥٠٠ نفر، امضا کنند گان این طومار در نامه ایی خطاب به رئیس سازمان خواهان اجرای قانون الزام درمان سازمان تامین اجتماعی و لغو هرگونه بیمه تکمیلی توسط بخش خصوصی شدند. درپی این تجمع سه نفر از نمایندگان بازنشستگان ،آقای نوبخت و آقای غلامی و خانم پروین محمدی جهت مذاکره با آقای پرخان رئیس بخش بازنشستگان تامین اجتماعی از طرف بازنشستگان انتخاب شدند. در طی مذاکره با آقای پرخان ، نمایندگان تاکید ویژه گذاشتند که تن به بیمه تکمیلی و دزدیهای اینچنینی نخواهند داد و وظیفه سازمان را برای درمان کامل و رایگان گوشزد نمودند. این تجمع و مذاکرات بعد از طی یک ساعت با وعده اجرایی شدن آن از طرف سازمان به پایان رسید.
– روز ٢٠ شهریور ٤٠٠ نفر از کارگران شرکتهای پیمانکاری مستقر در جزیره صنعتی صدرا در اعتراض به عدم دریافت ٥ ماه دستمزدهایشان و بلند شدن زمزمه بیکارسازی ها دست به اعتصاب زدند.
– روز ١٨ شهریور سی نفر از کارگران کارخانه سیمان لوشان برای دومین بار در اعتراض به اخراج ها مقابل استانداری گیلان تجمع کردند. بنا بر خبر مسئولان کارخانه سیمان لوشان از ابتدای سال جاری به دنبال تعطیلی این کارخانه هستند. در این کارخانه ٢٠٠ نفر اشتغال دارند و مسئولان کارخانه ٧٣ نفر از انان را اخراج و به دنبال اخراج ٨٧ نفر از دیگر کارگران تا پایان شهریور جاری هستند.
– روز ١٨ شهریور ٦٨ تن از رانندگان سواری و خودروهای سبک بخش خصوصی همکار مخابرات از ساعت ٨ صبح در محل مرکز مخابرات استان تجمع کردند، رانندگان به عدم افزایش حقوق در سال جاری اعتراض دارند. از اول سال جاری تمام شرکت‌ها و ادارات دیگر افزایش حقوق متناسب با وضعیت شغلی پرسنل خود داشتند، اما شرکت مخابرات اقدامی در این راستا نکرده است. رانندگان تقاضای افزایش حقوق ١٠٠ درصدی دارند اما بعد از تاریخ ٣١ مرداد ماه در عقد قرار داد جدید فقط ٢٠ درصد به حقوق معترضین افزوده شده است. اگر شرکت مخابرات طبق وعده خود ٢٠ درصد به حقوق رانندگان اضافه کند تازه حقوق دریافتی به نصف نرخ مصوب خودشان می‌رسد یعنی در هر ساعات ٢ هزار تومان افزایش می‌یابد. رانندگان تا وقتی که به خواستهایشان رسیدگی نشود به تجمع و اعتراض مسالمت آمیز ادامه خواهند داد.
– روز ١٣ شهریور کارگران کارخانه‌ی سیمان استهبان واقع در استان فارس به دلیل برخوردهای توهین‌آمیز و غیر انسانی مدیریت این کارخانه دست به اعتصاب زدند. در جریان این اعتصاب کارگران نامبرده به نحوه ی برخورد مدیریت اعتراض کرده خواهان پایان این وضعیت گردیدند. اما در مقابل با توهین مجدد مدیر مواجه شدند. پس از درگیری لفظی بین مدیریت و کارگران، آنها اقدام به اخراج مدیر از محوطه‌ی کارخانه نمودند . روز ١٤ شهریور مدیر اقدام به شکایت از کارگران نمود که در اثر حکم دادگاه استهبان ٤ نفر از کارگران معترض بازداشت شدند. کارگران به اعتراض خود ادامه دادند و زیر فشار اعتراضات آنان کارگران بازداشتی آزاد شدند.
– روز ١٢ شهریور کارگران پروژه‌ی ساخت خانه‌های مسکونی روستاییان حومه‌ی سد آزاد سنندج (شهرک بنیدر -روستای باقرآباد) دست به اعتصاب زدند. کارگران این پروژه اعلام کرده‌اند که بدلیل عدم دریافت حقوق‌ها ودستمزدهای معوقه‌ی ٣ الی ٦ ماهه و عدم رسیدگی مسولان کار را تعطیل و تا پرداخت کامل حقوق خویش به اعتصاب ادامه خواهند داد.
– روز ١٧شهریور: کارمندان فدراسیون کشتی در اعتراض به پرداخت نشدن ٥ ماه حقوق و عدم پرداخت ٩ ماه حق بیمه های خود مقابل دفتر سرپرست این فدراسیون تحصن کرده و تجمع اعتراض‌آمیز برپا کردند.
– دور جدید اعتراضات کارگران کیان تایر از ١١ تیرماه شروع شد. بدنبال زمزمه واگذاری کارخانه کیان تایر(لاستیک البرز) به کارفرمای سابق آن، بار دیگر شعله های آتش از این کارخانه زبانه کشید و کارگران این کارخانه دست از کار کشیدند. شرفی در پی اعتراضات کارگران کیان تایر در سال ٨٧خلع ید شد. واگذاری مجدد کارخانه از تیرماه جاری به وی که برای کارگران به معنی به تعطیلی کشیده شدن مجدد کارخانه و از دست دادن کارشان بود، با اعترضات گسترده ای از سوی آنان مواجه گردید. بدنبال اعتراضات گسترده کارگران کیان تایر در سالهای ٨٦و ٨٧کارفرمای این کارخانه خلع ید شد و از آنزمان اداره آن در اختیار سازمان حمایت از صنایع قرار داشت. بنا بر اظهار کارگران علیرغم گذشت حدود ٤ سال از خلع ید مالک قبلی این کارخانه، مبلغ ٣٠٠ میلیون تومان از موجودی صندوق کارگران همچنان در اختیار نامبرده است و در طول این مدت آنان موفق به باز پس گیری آن نشده اند. همچنین این کارفرما حدود پنج میلیارد تومان بدهی بابت سپرده گذاری کارگران در صندوق قرض الحسنه و شش میلیارد تومان هم بابت سنوات بازنشستگان باید پرداخت کند.
بدین ترتیب مبارزات کارگران کیان تایر در مقابل سیاست بازگرداندان کارفرمای قبلی شرفی و خطر از دست رفتن کارشان تا شهریور ماه هر روزه ادامه یافت. بعد از تجمع روز ١٤ شهریور این کارگران مقابل نهاد رسیدگی به شکایات مردمی ریاست جمهوری اسلامی، در نشست مسئولین آن با نمایندگان کارگران، نامه ای خطاب به وزارت صنایع برای رسیدگی به خواستهای کارگران داده شد. کارگران کیان تایر پس از دریافت این نامه به سوی وزارت صنایع حرکت کردند و با تجمع در مقابل آن خواهان رسیدگی به خواستهای خود شدند. در این روز به کارگران وعده داده شد که ١٧ شهریوز در جلسه ای در وزارت صنایع در مورد خواست آنها رسیدگی خواهد شد. و روز ١٦ شهریور نیز برق کارخانه وصل شود. کارگران اعلام داشتند که در صورتیکه به آنان پاسخی داده نشود به اعتراضات خود ادامه خواهند داد. صبح ١٧ شهریور کارگران کیان تایر مقابل وزارت صنایع تجمع کردند. این تجمع بدنبال دو ماه کشمکش این کارگران بر سر خواستهایشان و خصوصا تجمع روز ١٣ شهریور ماه آنان در مقابل نهاد ریاست جمهوری و اولتیماتوم برای تشدید اعتراضاتشان صورت گرفت. در این تجمع اعتراضی کارگران زن کیان تایر نیز شرکت داشتند و از همان ساعات اولیه این تجمع نیروهای انتظامی و امنیتی به نحو چشمگیری در محل حاضر شده بودند. ساعت ١١ صبح این روز بود که زیر فشار اعتراض کارگران نشستی با نمایندگان کارگارن انجام گرفت و در نتیجه آن واگذاری کارخانه به مالک قبلی متوقف اعلام شد. همچنین قرار شد تا زمان استقرار هیات اجرایی سازمان حمایت از صنایع یک هیات ٤ نفره متشکل از دو نفر از مدیریت فعلی و دو نفر از سازمان حمایت از صنایع اداره کارخانه را بر عهده بگیرند و هیات اجرایی سازمان حمایت از صنایع حداکثر تا ٥ مهر ماه در کارخانه مستقر شود. اما علیرغم این توافق کارگران کیان تایر حاضر به پایان دادن به تجمع خود نشدند و اعلام کردند تا زمانی که حکم دو نفر از همکارانشان برای اداره کارخانه صادر نشود و وزارت صنایع نامه ای به وزارت نیرو برای وصل برق کارخانه ندهد، محل را ترک نخواهند کرد. بدنبال این خواست از سوی کارگران معترض کیان تایر و پس از مدتی کشمکش بر سر این مسئله، نهایتا حکم دو نفر فوق برای اداره کارخانه و نامه ای خطاب به وزارت نیرو برای وصل برق کارخانه صادر شد و پس از آن حوالی ساعت ١٤ ظهر کارگران کیان تایر به تجمع خود پایان دادند. بدین ترتیب بعد از دو ماه کشمکش در این روز کارگران کیان تایر موفق شدند بطور قاطعانه ای به خواسته خود مبنی بر عدم واگذاری کارخانه به مالک قبلی آن دست پیدا کنند.
کارخانه کیان تایر نزدیک به هزار و صد کارگر دارد. این کارگران با دو ماه مبارزه فشرده جلوی بازگشت شرفی به کارخانه را گرفتند و توانستند بخشی از خواستهایشان را تحمیل کنند. اتحاد کارگران کیان تایر، اتکا آنان به تصمیم گیری مجمع عمومی خود، حمایت آنان از نمایندگانشان، شرکت چشمگیر زنان کارگر در تجمع کارگران و پافشاری بر روی خواستهای خود از جمله نقطه قوت های مبارزات کارگران کیان تایر است. کارگران کیان تایر در مبارزات تا کنونی خود الگوهای خوبی از جایگاه عملی مجمع عمومی کارگری در پیشبرد مبارزه ای متحد را بدست داده اند. کارگران کیان تایر سالهاست که با مبارزات متحد خود توانسته اند جلوی تعطیلی کارخانه و بیکارسازیها را بگیرند و دستمزدهای پرداخت نشده خود را نقد کنند. مبارزات کارگران کیان تایر آموزنده است.
– روزهای هشتم و نهم شهریور ماه کارگران آذر خاک در پارس جنوبی مقابل دفتر شرکت پتروپایدار و شرکت نفت و گاز پارس دراعتراض به عدم پرداخت ٥ماه حقوقشان دست به تجمع اعتراضی زدند. اعتصاب این ٤٠٠ كارگرتا تاریخ ١٤ شهرویور ٩٢، هفتمین روز خود را می‌گذراند.
– روز ١٦ شهریور ٨٠٠ کارگر شرکت تهران جنوب وارد سومین روز اعتراض خود به عدم دریافت حقوق سه ماه گذشته خود شدند.
– روز ١٥ شهریور کارگرن شركت پایندان در اعتراض به سه ماه دستمزد پرداخت نشده خود وارد دومین روز اعتصاب خود شدند. قبل از آن نیز ٥٠٠ کارگر فازهای ١٥ و ١٦ این شرکت واقع در پارس جنوبی بخاطر عدم دریافت بیش از ٤ ماه حقوق خود و وضعیت بدی غذای و خوایگاههای خود دست به اعتصاب زده بودند.
– روز ١٠ شهریور ١١٠ نفر از کارگران شرکت پیمانکاری پناه ساز از شرکت های پیمانکاران فاز ١٤ منطقه ویژه انرژی پارس جنوبی در عسلویه در اعتراض به ٤ ماه دستمزد معوقه خود مقابل درب اصلی ورودی این فاز اقدام به تجمع و بستن درب اصلی نمودند. این تجمع بعد از چهار ساعت با مداخله مسئولان و دادن وعده هایی برای پرداخت حقوق های معوقه آنان با به پایان رسید.
– روز ٥ شهریور کارگران شرکت ملی سرب و روی زنجان برای دومین بار، و این بار به همراه خانواده‌های خود در مقابل استانداری زنجان تجمع کردند. قضیه از این قرار است که پس از بالا گرفتن اعتراضات مردم زنجان به دلیل آلاینده بودن کارخانه سرب و روی زنجان و متعاقبا تعطیلی این کارخانه در تاریخ ٢٣ مردادماه، ٤٠٠ کارگر شرکت ملی سرب و روی زنجان برای دومین بار به بیکارشدنشان از کار دست به تجمع زدند. به گفته کارگران در زمان تعطیلی کارخانه مسئولین وعده کار به آنها داده بودند، اما بعد از یک ماه آنها همچنان بیکار و بی تامین هستند. یکی از کارگران این کارخانه در توضیح همراهی خانواده‌ها در تجمع این روز ، گفت: بیکاری هر کدام از ما (کارگران) تنها منبع درآمد یک خانواده چهار – پنج نفره را نابود می‌کند. خانواده‌ها هم به اندازه ما نگرانند که اگر این وضعیت بلاتکلیفی ادامه پیدا کند، هیچ‌وقت به کار سابق‌مان بازنگردیم. کارگران شرکت ملی سرب و روی پیش از این، در تاریخ ٣٠ مرداد ماه در مقابل استانداری زنجان تجمع کرده بودند.
– روز ٦ شهریور کارگران مخابرت روستایی در اعتراض به وضعیت بیمه خود در مقابل مجلس اسلامی تجمع کردند. کارگران مخابرات روستایی كه از استانهای همدان، کرمان، یزد و شهرستان‌های کنگاور و بهاباد به تهران آمده‌اند، میگفتند: «صندوق تأمین اجتماعی موظف است کارگزاران و پیمانکاران حقیقی و افراد حقوقی و سایر افرادی که به ‌عنوان کارگر یا تحت هر عنوان دیگری طرف قرارداد مخابرات روستایی می‌باشند، را پس از واریز حق بیمه سهم کارگر توسط کارگزار و پیمانکار (کارگر) و تا زمان فروش سهام مدیریتی براساس قانون تأمین اجتماعی و قانون کار تحت پوشش بیمه قرار دهند.
– روز ٥ شهریوربازنشستگان ذوب آهن اصفهان در اعتراض به ٣ ماه حقوقهای معوقه خود مقابل ساختمان کانون بازنشستگان ذوب آهن اصفهان واقع در خیابان نشاط تجمع کردند.
– روز سوم شهریور کارگران شهرداری در نجف آباد بخاطر حقوق معوقه خود و شرایط برده وار کار با پیمانکاران دست به تجمع اعتراضی زدند . این تجمع اعتراض به شعار مرگ بر خامنه ای و شکستن شیشه های ساختمان شهرداری کشیده شد. دقایقی بعد از این حرکت اعتراضی، نیروهای لباس شخصی مجهز به سلاح وارد صحنه شدند و کارگران را وحشیانه مورد حمله قرار دادند. یکی از کارگران به نام سجادی خون آلود راهی بیمارستان شد. همچنین تعدادی از کارگران دستگیر شدند. که با فشار اعتراضی کارگران از بازداشت رها شدند.
– روز ٢٩ مرداد کارگران پیمانکار اجرایی شاغل در شرکت محور سازان در پارس جنوبی که در اعتراض به سه ماه دستمزدهای معوقه خود در اعتصاب میبردند، با موفقیت به اعتصاب خود پایان دادند. این موفقیت باعث شد که کارگران بلاواسطه شرکت محورسازان هم دست از کار بکشند و حقوقهای معوقه خود را نقد کنند.
– این موفقیتِ كارگران پیمانكار اجرایی باعث شد كه كاركنان بلاواسطه‌ی شركت محور‌سازان هم دست از كار بكشند و طولی نكشید كه آنان نیز حقوق معوق خود را دریافت كردند.
– روز ٢٨ مرداد کارگران شهرداری منطقه ١ اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن ٤ ماه حقوق و دست مزد و حق سنوات و عیدی سالانه خود در مقابل درب شهرداری منطقه تجمع کرده و خواستار پرداخت حقوقشان شدند.
– روز ١٨ مرداد جمعی از فعالین کارگری شهرستان‌های پاوه و مریوان حرکتی اعتراضی در محکومیت احکام صادره‌ی اخیر برای فعالین کارگری و بخصوص اعضای کمیته‌ی هماهنگی به شکل “گل گشت” برگزار کردند.
– روز١٦ مرداد اعتصاب کارگران در شرکت محور سازان واقع در پارس جنوبی در اعتراض به ٣ ماه حقوق معوقه وارد ششمین روز خود شد. این اعتصاب از تاریخ ٩ مرداد آغاز شده بود. این شركت به رغم دریافت ٩٠٠ میلیون تومان از كارفرمای خود، از پرداخت سه ماه حقوق كاركنانش خودداری كرده است. مدیران این شركت حتی همین اعتصاب ٦ روزه را هم بهانه كردند تا پول بیشتری از كارفرما بگیرند. کارگران اعلام کردند تا گرفتن حق و حقوشان به اعتصاب خود ادامه میدهند.
– روز ١٤ مرداد بیش از ١٠٠ نفر از کارگران شهرداری نواحی ١، ٣ و ٤ اهواز دراعتراض به عدم پرداخت٤ماه حقوق وچندسال مزایایشان، دست به اعتصاب زدند ودر مقابل استانداری خوزستان اجتماع کردند. زیر فشار این اعتراضات در این روزشهردار منطقه شش اهواز با حضور در استانداری و صحبت با نمایندگان اعتصاب کنندگان، قول داد تا عصر این روز بخشی از حقوق کارگران واریز شود. به گفته کارگران حدود پنج سال است که حق شب کاری، تعطیلی و دیگر مزایا را به آنان نداده اند. مزد آنان نیز هنوز بر اساس میزان دستمزدهای ٩٠ – ٩١ واریز می‌شود و هیچ افزایش حقوقی نداشته اند.
– روز ٩ مرداد کارگران شركت محور‌سازان در پارس جنوبی به خاطر تعویق پرداخت سه ماه دستمزدهایشان دست به اعتصاب زدند. بنا بر خبر پیمانکاران این شرکت در ١ مرداد بابت كار پروژه‌اش در پارس جنوبی ٩٠٠ میلیون تومان از كارفرمای خود دریافت كرده و به رغم دریافت این پول از پرداخت سه ماه حقوق كاركنان خود خودداری کردند. ش خودداری می‌كند.کارگران این شرکت قبلا نیز بخاطر عدم رعایت كیفیت غذای پرسنل و آلوده بودن غذا، که منجر به مسمومیت آنان و درگذشت یکی از همکارانشان شده بود، دست به اعتراض زده بودند.
– روز ٩ مرداد پرستاران و کادر درمانی بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر در اعتراض به عدم پرداخت کامل حقوق و مزایای خود دست به تحصن و اعتراض زدند. پرستاران و کارکنان معترض در سخنان خود اظهار داشتند که حق مسکن آنان به مدت ١٨ ماه است که پرداخت نشده است. همچنین ١٨ ماه است که مزایایی از جمله حق لباس به آنها تعلق نگرفته است. از جمله موارد اعتراضی آنها حذف حق جذب آنها از حقوق تیر ماه و پرداخت نشدن آن در ماه گذشته بوده است.
– هفته اول مرداد ماه جمعی از پزشکان متخصص درمانگاه تخصصی ابوالفضل بوشهر بودیم. در هفته گذشته تعدادی از پزشکان متخصص در اعتراض به عدم پرداخت کارانه خود در ماههای گذشته، در محل درمانگاه حضور نیافته و از پذیرش بیمار خودداری نمودند. ١٩ ماه است که کارانه پزشکان متخصص دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر از سوی مدیریت این دانشگاه به آنان پرداخت نشده است.
– روز ٨ مرداد کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیرنسبت به عدم پرداخت مطالباتشان(حق مسکن،مرخصی مناطق محروم، ماموریت، اضافه کار، حق لباس وشیر، کارانه و عدم پرداخت دیون) ازطرف مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهراعلام نارضایتی واعتراض کردند.
– روز ٦ مرداد کارگران کارخانه سیمان زرین رفسنجان دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوشان واخراج ١٠نفر از همکاران خود دست به اعتصاب زده و با تجمع در مقابل درب ورودی کارخانه راه ورودی را بستند.
– روز ٥ مرداد بیش از صد نفر از کارمندان شرکت بیمه آسیا روبروی ساختمان مرکزی خود تجمع کرده و خواستار تغییر حاج فتحعلی مدیر عامل این شرکت شدند. بنا بر خبر پس از گذشت ١٠ روز مرخصی مدیر عامل بیمه آسیا و بازگشت وی به دفتر کار تعدادی از کارمندان برای پافشاری به خواسته خود از هیات مدیره تجمع کردند. این معترضان به حضور مدیر عامل فعلی پس از پایان دادن به تجمع خود اعلام کردند که اگر تغییر انجام نشود روز دوشنبه مجدد تجمع خواهند داشت. با توجه به این‌که ٢٠ درصد سهام بیمه آسیا متعلق به دولت است، در تغییر مدیر عامل آن به غیر از بیمه مرکزی وزارت اقتصاد نیز صاحب نظر است. اعتراض کارگران به کاهش حقوق هایشان از خرداد ماه و در مقابل افزایش حقوق مدیران شرکت است. کارگران خواستار بازگشت حقوقهایشان به سطح قبلی و افزایش فوری آن بوده و بخاطر این اقدام خواهان استعفای مدیر عامل از کار شدند. دو هفته قبل از آن نیز این کارگران در همین رابطه دست به تجمع اعتراضی زده و برای تصمیم گیری به آنها مرخصی ای ده روزه داده شده بود و بعد از بازگشت از این مرخصی حرکت اعتراضی روز ٥مرداد انجام گرفت.
– روز ٢ مرداد ٧٠٠ کارگر کارخانه ی آلومینیوم المهدی هرمزگان با تجمع در رو به روی دفتر مدیرعامل کارخانه، اعتراض و خواستار برکناری وی از سمت خود شدند . دلیل اعتراض کارمندان و کارگران مجتمع آلومینیوم المهدی هرمزگان عدم برابری و عدالت کاری و حذف و کاهش آیتم های حقوقی اعلام شده است.
– شب ٢ مرداد شیفت شب کارگران خدمات شهری کارگران خدمات شهری قراردای شرکت نورتابان نوین در اعتراض به بیش از ٧٥ روز دستمزد معوقه خود دست به اعتصاب زدند.
– روز ١ مرداد کارمندان قراردادی و رسمی وزارت ورزش در اعتراض به وضعیت شلغی خود و با خواست حقوق کارکنان رسمی دست از کار کشیده و تجمعی اعتراضی برپا کردند. درهمین رابطه، ٢٠٠ نفر از کارمندان وزارت ورزش به دلیل عدم پرداخت حقوق و مطالبات‌شان در وزارت ورزش اعتراض و تحصن کردند. براساس این گزارش،این کارمندان به این موضوع معترض هستند که از ابتدای سال نه قراردادی با آنها امضاء شده و نه حقوقی گرفته‌اند.
– روز ١ مرداد از صبح تاغروب، بیش از ١٥٠ نفر از کارگران شرکت فارسیت دورود در اعتراض به ٦ ماه حقوق معوقه در مقابل دفترشرکت در خیابان بهشتی تجمع کردند. بنا بر خبر فقط یک خط تولید دراین کارخانه فعاللیت خود را ادامه می دهد که از ٥٠٠ نفر کارگر شرکت فقط ٤٠ نفر همچنان فعالیت خود را ادامه می دهند.
– روز ١ مرداد رانندگان ماشین های سنگین(دیزلی) حمل شن و ماسه در سه راه ورودی شهر جم دست به اعتصاب زدند. مهمترین دلایل اعتصاب این رانندگان دستمزد پایین ، ثابت ماندن کرایه حمل شن و ماسه از ابتدای سال ٩١ تا کنون و همچنین کمبود سوخت (گازوئیل) در شهرستان جم است. تا جایی که بعضی از جایگاه ها از دادن سهمیه کامل روزانه آنها خوداری میکنند (لازم به ذکر است سهمیه روزانه ماشین های سنگین ٣٠٠ لیتر می باشد ولی در بعضی از جایگاه ها بیشتر از ٢٠٠ لیتر به رانندگان داده نمی شود ) .
– روز ١ مرداد بیش از صد نفر از کارگران قراردادی فضای سبز شهرداری رشت در اعتراض به ٧٥ روز دستمزد پرداخت نشده خود مقابل استانداری گیلان واقع در خیابان معلم رشت تجمع کردند. کارگران پس از این تجمع توانستند دستمزدهای معوقه خود را کامل دریافت کنند.
– روز ٣٠ تیر کارگران شرکت قطعات توربین بعد ٢٩ روز اعتصاب بر سر خواست ها و مطالباتی چون توقف اخراج، بازگشت به كار كارگران اخراجی و پرداخت حقوق معوقه خود با عقب نشینی مدیریت به سرکارشان بازگشتند.
– روز ٣٠ تیر بیش از ١٠٠ کارگر به نمایندگی از كارگران ساختمانی نقاط مختلف كشور در بخش تماشاچیان صحن علنی مجلس دست به اعتراض زدند. این کارگران ساختمانی كه از شهرهای كوچك استان‌های خراسان‌شمالی، جنوبی و رضوی، سمنان، گلستان، مازندران، قم، فارس، یزد، لرستان، آذربایجان شرقی و تهران با حضور در ساختمان پارلمان نسبت به مصوبهٔ مجلس شورای اسلامی مبنی بر اختصاص ٩ هزار میلیارد ریال به سازمان تامین اجتماعی برای بیمهٔ کارگران ساختمانی معترضند. به گفته کارگران این مبلغ برای بیمه کردن یک میلیون و ٧٠٠ هزار کارگر ساختمانی واجد شرایط کافی نیست.
– روز ٢٧ تیر کارگران بیمارستان امیرکبیر اهواز در اعتراض به اخراج خود از کار و دستمزدهای معوقه خود در مقابل این بیمارستان تجمع کردند. بیمارستان امیر کبیر واقع در کوی انقلاب اهواز یکی از پروژه‌های استان خوزستان است که در تاریخ ١٥ مهر ٨٨ ١٣٨٨ شروع شد و قرار بود تا ٢٠ مرداد سال ١٣٩٠ به پایان رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد. اما در ٢٥ اسفند ٩١ پروژه متوقف و همه کارگران آن اخراج شدند. در این تجمع کارگران بیمارستان امیرکبیر اهواز خواستار پرداخت مطالبات خود تا پایان سال ٩١ و بازگشتشان به کار شدند. که تا کنون پرداخت نشده است. زیر فشار اعتراض کارگران قبلا مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان در تاریخ ١٥ اسفند ٩١ در مصاحبه‌ای با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده بود که تا اردیبهشت ماه سال ٩٢ این پروژه به اتمام می‌رسد، ولی خبری نشد. کارگران بیمارستان امیر کبیر اهواز خواستار بازگشت فوری خود به سر کار و طلبهایشان هستند.
– روز ٢٦ تیر اعتصاب کارگران شرکت قطعات توربین شهریار یک ماهه شد. این اعتصابات در اعتراض به اخراجها، حقوق های معوقه و فراردادهای برده وار کاری کارگران برپا شده بود. در حرکت اعتراضی روز ٢٦ تیر خانواده های کارگران اخراجی نیز در همراهی با همسرانشان جلوی درب کار شرکت تجمع داشتند.
در اعتراض به عدم تحقق مطالبات خود در اعتصاب به سر می برند؛ در شرایطی که کارگران و خانواده های آنان در حالت بیم و امید به سر می برند اما همچنان متحدانه پیگیر مطالبات خود هستند؛ قابل ذکر است خانواده های کارگران اخراجی نیز در همراهی با همسران شان جلو درب شرکت تجمع داشتند. بدنبال یک ماه اعتراض و زیر فشار مبارزات متحد کارگران در این روز مدیریت حاضر به نشست با نمایندگان کارگران شد. او در این نشست با قطع اخراج ها، بستن قراردادهای یکساله و پرداخت حقوق های معوقه موافقت کرد، اما یکی از شروع کارگران را که در آن گفته شده بود که اخراج هر کارگری، به هر دلیلی حتی “شرارت” بایستی با آگاهی کمیته انتظامی که نماینده کارگران در آن حضور دارد انجام گیرد، مخالفت کرد. از این رو از امضای صورتجلسه سر باز زد. بعد از آن روز مطلبی به نقل از مدیر عامل در روزنامه شهر انتشار یافت که در آن گفته شده بود که کارگران به خاطر اعتیاد اخراج شده اند. انتشار این مطلب موجب خشم کارگران شد و آنها با روزنامه مذکور تماس گرفتند و اعتراض خود را اعلام داشتند. کارگران همچنین اعلام کردند که به اعتراضات متحد خود تا تحمیل خواستهایشان به مدیریت ادامه خواهند داد.
– روز ٢٢ تیر کارگران کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی تبریز از روز ١٩ تا ٢١تیر ماه به نشانه اعتراض به عدم دریافت حقوق ماه‌های اردیبهشت و خرداد در مقابل محل کار خود تجمع کردند. این کارخانه زیر مجموعه تراکتور سازی تبریز بوده و در زمیه ساخت ماشین آلات راه سازی فعالیت داردو از سال ٨٧ به بخش خصوصی واگذار شده است.
– صبح روز ٧ تیر حدود ٥٠٠ کارگر کارخانه نیشکر هفت تپه دست به اعتصاب زدند. در این حرکت اعتراضی کارگران خواستهای خود را در ٥ بند به شرح زیر اعلام کردند:
١- بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل که از سال ١٣٨٧ پیگیریهای لازم در این مورد از سوی سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه صورت گرفته است. اما تاکنون ترتیب اثری به این ابلاغیه داده نشده است.
٢- اخراج اعضای هیات مدیره کارخانه به نامهای حسن عبدالهی، رضا مددی، کاظمینی و برزو احمدی که دو شغله هستند. برزو احمدی رئیس سابق اداره اطلاعات شوشتر بوده و در اخراج کارگران نیشکر هفت تپه در اعتراضات سالهای ٨٦ و ٨٧ این کارگران نقش موثری داشته است.
٣- ابقا بکار مدیر عامل فعلی کارخانه آقای فرشید مومن غریب که از کار خود تعلیق شده و احتمال اخراج وی بر سر زبانها افتاده است. وی از پرسنل قدیمی کارخانه نیشکر هفت تپه می باشد
٤- عدم واگذاری شرکت نیشکر هفت تپه و منازل سازمانی آن به سپاه
٥- شکسته شدن فضای امنیتی در شرکت نیشکر هفت تپه که بدنبال اعتراضات کارگران از سال ١٣٨٦ به این سو بر شرکت حاکم شده است بطوریکه از آن تاریخ به این سو با سیطره افراد امنیتی بر اداره شرکت بسیاری از کارگران معترض منجمله اعضای هیات مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه به نامهای علی نجاتی، فریدون نیکو فر، محمد حیدری، جلیل احمدی، رضا رخشان و قربان علیپور از کار خود اخراج شدند. از نظر کارگران مدیریت سعی داشت که استقلال شورای کارگری را از بین ببرد و کارگران این را قبول نخواهند کرد. مدیریرت کارگران را تهدید کرده بود که اگر روی خواسته هاشان پافشاری کنند و به اعتصاب ادامه دهند اخراج خواهند شد.
– روز ١ مرداد ٧٠٠ تن از کارگران آلومینوم المهدی و هرمزال در اعتراض به آنچه که مشکلات مدیریتی می خواندند، در محل این مجتمع تجمع کردند
– روز ١ مرداد ٧٠٠ تن از کارگران دو مجتمع تولید آلومنیوم در هرمزگان یعنی آلومنیوم المهدی و آلومنیوم هرمزآل با تحصن در محل کار خود نسبت به روند مدیریت و تصمیمات اتخاذ شده توسط مدیریت این مجتمع و خطر بیکار شدن خود از کار اعتراض کردند. این تجمع که برای بیش از ٨ ساعت به طول انجامید نهایتا به مصوبه ای با امضای سه تن از اعضای هیات مدیره آلومنیوم هرمزگان منتهی شد که در آن مدیرعامل این مجتمع برکنار اعلام شده است. کارگران متحصن مجموعه درخواست هایی را برای رسیدگی به استاندار هرمزگان اعلام داشتند که مهمترین آن جلوگیری از تعطیلی کارخانه بود.
– روز ٢٣ تیر کارکنان بیمه آسیا در مقابل ساختمان اصلی این شرکت تجمع کردند. دلیل اصلی این تجمع‌، اعتراض به میزان افزایش حقوق کارکنان در مقایسه با مدیرعامل بود و تبعیض در ارائه خدمات رفاهی در این شرکت بود. روی دیوار ساختمان پلاکاردی نصب شده بود که در آن به رشد ٣٠ درصدی حقوق مدیرعامل در برابر رشد ١٨ تا ٢٧ درصدی کارکنان اشاره شده بود. این دومین بار است که کارکنان این شرکت نسبت به این مسائل اعتراض می‌کنند.
– از صبح روز ٢٢ ساکنان شهرک‌های سامان، فرهنگیان و شرق میانرود شیراز با تجمع در مقابل فرمانداری شیراز نسبت به خلف وعده مسئولان و عدم وجود امکانات اولیه زندگی در محل سکونت خود اعتراض کردند. این افراد با تنظیم نامه‌ای خطاب به فرماندار شیراز اعتراض خود را در خصوص مشکلات محل سکونت خود از جمله برق، اتوبوس خط واحد، گازرسانی، مدرسه، کلانتری، فضای سبز و بوی ناشی از فاضلاب مطرح کردند. دو سال است که مسئولان وعده‌ی حل مشکلات شهرک‌هایشان را می‌دهند اما هیچ‌گونه کاری برای آنها انجام نداده‌اند.
– روز ٢٢ تیر کارگران کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی تبریزدراعتراض به تاخیر دو ماهه در پرداخت دستمزد ماه‌های اردیبهشت و خرداد در مقابل محل کار خود تجمع کردند. این کارخانه زیر مجموعه تراکتور سازی تبریز بوده و در زمینه ساخت ماشین آلات راه سازی فعالیت داردو از سال ٨٧ به بخش خصوصی واگذار شده است.
– روز ١٨ تیرجمعی از بازنشستگان شرکت اتوبوسرانی شهر تهران با تجمع در مقابل ساختمان شورای شهر به «محاسبه نشدن ده سال از سابقه بیمه‌شان» اعتراض كردند. تجمع كنندگان در مقابل ساختمان شورای شهر و با در دست داشتن پلاکاردهایی خطاب به شهردار و رئیس شورای شهر خواهان حق و حقوق خود شدند. بازنشستگان که تعدادشان به ٦٠٠ نفر می‌رسد هرکدام از اتوبوسرانی تهران ١٥ میلیون تومان مطالبه دارند.
کارگر صنعت برق:مدیریت قطعات توربین شهریار شرط کارگران را نپذیرفت، اعتصاب همچنان ادامه دارد
– روز ٢٧ خرداد کارگران شرکت قطعات توربین شهریار واقعی در جاده ملارد کرج با خواست افزایش دستمزدها و در برابر خطر بیکاری از کار دست به اعتصاب زدند. علاوه بر افزایش دستمزدها تمدید قرارداد بیمه ی درمانی با بیمه ی سینا، پرداخت کارانه ها، پاداشهای معوقه، عدم اخراج کارکنان قرارداد موقت و بهبود شرایط کار از دیگر مطالبات کارگران این شرکت صنعتی است. بنا بر خبر از بهمن ماه ١٣٩٠ مدیریت در راستای اخراج بخشی از کارکنان این واحد تولیدی اعمال فشار نموده، و در برابر مقاومت کارگران، به آنان اعلام نموده است که یا باید یک روز در میان کار کنند و یا اخراج بخشی از همکاران خود را بپذیرند. با اخراج سه نفر از تکنسینهای بش بازسازی که هر کدام بالای ده سال سابقه داشتند، موج بروز اعتراض شدید تر شد. و دو شیف صبح و عصر اعتصاب خود را ادامه دادند و تا ٩ تیر ادامه داشت. بطوریکه ﺍﺯ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﯼ ﻭ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻭﺍﺩﺍﺭﻩ ﮐﺎﺭ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺑﺎﺭ ﺑﻪ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻭﺧﻮﺍﺳﺘﺎﺭ ﻗﻄﻊ ﺍﻋﺘﺼﺎﺏ کارگران شدند. اما اعلام داشتند که تا رسیدن به خواستهایشان و بازگشت به کار همکاران اخراجی خود به اعتصاب ادامه خواهند داد. با اخراج ٤٢ نفر دیگر از کارگران شرکت قطعات توربین شهریار وابسته به توانیر استان البرز اعتراض کارگران اشکال گسترده تری بخود گرفت. از جمله روزدهم تیر ماه تعدادی از کارگران اخراجی این کارخانه به همراه خانواده های خود در مقابل در ورودی شرکت جمع شدند که این تجمع تا پایان ساعت کاری ادامه یافت.
ترس از گستردگی دامنه ی اعتصاب در این منطقه ی صنعتی و نیز پیشینه ی اعتراضات کارگران این شرکت باعث شد تا در روز چهارشنبه ١٢ تیر ماه نمایندگانی از نهادهای امنیتی شهر کرج در شرکت حضور یابند و با مسئولین شرکت جلساتی را برگزار کرده و خواهان حل و فصل هر چه سریعتر این موضوع و بازگشت آرامش به این شرکت شوند. در پی این جلسات، مدیر عامل شرکت مجبور گردید در بین کارگران حضور یافته و با آنها وارد مذاکره شود. در این جلسه صورتجلسه ای از سوی نمایندگان کارگران طی دو بند به مدیریت شرکت اعلام شد:
بند اول- توقف اخراجها؛ حتی اگر فردی به علت مسئله ای خاص (مثلا شرارت) قرار شد اخراج شود، بایستی با آگاهی و تائید کمیته ی انضباطی که نماینده ی کارگران در آن حضور دارد انجام شود. قراردادهای سه یا چهار ماهه، بایستی لغو و با کلیه ی کارگران قرارداد یکساله امضا شود.
بند دوم – کلیه ی حقوقهای معوقه پرداخت شود.
مدیریت شرکت در عین اینکه خواستهای کارگران، یعنی پرداخت حقوقهای معوقه و امضای قراردادهای یکساله را پذیرفت اما با شرط کارگران مبنی بر اینکه اخراجها باید متوقف شود و در صورت بروز موارد خاص نیز می بایست با نظارت کمیته ی انضباطی و با اعمال نظر نماینده ی کارگران صورت پذیرد، مخالفت نمود و گفت اخراج ها باید توسط مدیریت انجام شود. به این ترتیب اعتصاب کارگران همچنان ادامه یافت. تا بیست روز دیگر اعتصاب ادامه یافت و در این مدت و زیر فشار اعتراض کارگران دو تن از از مسئولین شرکت که در اخراج و تنظیم قراردادهای چند ماهه کارگران نقش داشتند، از کار برکنار شدند. همچنین مدیریت شرکت مجبور به پرداخت بخشی از پاداش های معوقه به کارگران شد.
اما بنا بر خبر هر کارگر نیروگاه حدود ٧ میلیون طلب کار بود . از همین را این اعتراضات برای نقد کردن باقی طلب ها و بازگشت به کار کارگران اخراج و دیگر خواستهای کارگران ادامه یافت. تا اینکه سرانجم در بیست و نهمین روز این اعترضات، در یکشنبه ٣٠ تیر مدیریت به خواست كارگران تمكین كرده و كارگران با موفقیتی که بدست آورده بودند، دست از اعتصاب كشیدند.
این چندمین بار در طول سالیان گذشته بود که اعتصاب و اعتراض کارگران این واحد صنعتی که یک مرکز مهم کارگری است، منجر به عقب نشینی مدیریت و مسئولین شرکت از سویی و حصول مطالبات کارگران از سوی دیگر شد.
جاده ی ملارد کرج، منطقه ای صنعتی است و شرکتهای تولیدی بسیاری در آنجا مستقر هستند. حمایت کارگران سایر کارخانجات و به خصوص سایر شرکتهای فعال در صنعت برق، از کارگران قطعات توربین شهریار کمترین کاری است که سایر هم سرنوشتان آنها می توانند برایشان انجام دهند.
– روز ١٦ تیر ١٥٠ نفر از کارگران شاغل کارخانه سیمان کرمان به دلیل واگذاری قسمت هایی از کارخانه به شرکت های پیمانکاری، دست به تجمع اعتراضی زدند.
– روز ١٨ تیر ٤٠ نفر از بازنشستگان صندوق فولاد کشور دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوقشان، مقابل استانداری اصفهان تجمع کردند. بنا بر خبر در حال حاضر صندوق فولاد کشور به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتقل شده و با این انتقال از تیر ماه ٩٢ حقوق بازنشستگان صندوق فولاد از سوی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت می‌شود، اما حقوق اردیبهشت و خرداد ماه این بازنشستگان باید از سوی مدیریت صندوق فولاد پرداخت میشد و از اینرو کارگران را پاسکاری کرده و حق و حقوقشان پرداخت نشده بود. زیر اعتراض کارگران حقوق اردیبهشت ماه این بازنشستگان به صورت کامل پرداخت گردید، اما برخی از این بازنشستگان هنوز حقوق خرداد ماه خود را دریافت نکرده‌ بودند و از همین روز در ١٨ تیر در مقابل استانداری اصفهان تجمع اعتراضی برپا کرده و حق و حقوق خود را طلب میکردند.
– ١٢٠٠ کارگر نورد لوله صفا اولتیماتوم دادند که اگر دستمزدهایشان تا ده تیر پرداخت نشود، دست از کار خواهند کشید. بنا بر خبر در تیر ماه ٩٢، ١٢٠٠ کارگر کارخانه نورد لوله صفا دو ماه بود که دستمزد خود را دریافت نکرده بودند. همچنین اضافه کاری فروردین ماه این کارگران نیز پرداخت نشده بود. از طرف دیگر کارفرمای این کارخانه که مالک کارخانه نورد پروفیل ساوه نیز میباشد دستمزد ١٢٠٠ کارگر این کارخانه را نیز از اول سال پرداخت نکرده بود. همچنین از اول سالجاری نیز بدلیل عدم واریز بیمه های کارگران این دو کارخانه، دفترچه های درمانی آنان نیز تمدید نشده بود. در مقابل این وضعیت این کارگران اولتیماتوم دادند که اگر تا دهم تیر طلبهایشان پرداخت نشود دست از کار خواهند کشید.
– روز ٤ تیر در پی اخراج ١١٠ نفر از کارگران مشغول به کار در سد ژاوه، کارفرما اعلام کرد که ٣ ماه حقوق معوقه همراه با سنوات کارگران را در طی سه ماه آینده به آنها پرداخت خواهد نمود. در اعتراض به این موضوع، کارگران اخراجی اعلام کردند که اگر حقوق معوقه و سنوات آنان در طی چند روز آینده پرداخت نشود در مقابل اداره کار سنندج دست به اعتصاب خواهند زد.
– روز ١٧ خرداد کارگران خبازی های سنندج و حومه طی بیانیه ای اعتراض خود را نسبت به عدم افزایش دستمزدهایشان اعلام داشتند.
– در خرداد ٩٢ سندیكای ﻛﺎرﮔﺮان ﺷﺮﻛﺖ واﺣﺪ اﺗﻮﺑﻮﺳﺮاﻧﻲ ﺗﮭﺮان و ﺣﻮﻣﮫ و نیز سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه به حضور طی نامه ای به آی ال او، سازمان جهانی کار حضور نمایندگان اعزامی از سوی وزرات كار به عنوان نمایندگان كارگران ایران درصدودومین اجلاس سالیانه سازمان جهانی کار را مورد اعتراض قرار دادند.
– روز ١٤ خرداد ٧ نفر از کارگران شرکت خدماتی پاک اندیش خان میرزا، وابسته به پالایشگاه پارسیان به نمایندگی از طرف ٥٠ کارگر این شرکت به برخورد توهین امیز و ناسزاگویی کارفرما در محیط کار دست به اعتراض زدند.
– روز ٦ خرداد کارگران کارخانه فارسیت برای دومین بار در طول یک ماه جهت اعتراض به عدم دریافت مطالبات و حقوق شش ماهه خود در مقابل فرمانداری شهرستان دورود تحصن کردند. در این تجمع اعتراضی تعدادی از کارگران به همراه کودکان خردسال خود شرکت کرده و میگفتند که چه کسی جوابگوی گرسنگی کودکان ما است؟ زیر فشار اعتراض کارگران سرپرست فرمانداری دورود، رئیس کارخانه فارسیت همچنین رئیس اداره کار شهرستان دورود در میان کارگران حاضر شدند و مشکلات کارگران این کارخانه را شنیدند. کارگران اعتراض کننده یکی دیگر از مشکلات خود را مشخص نبودن وضعیت خود بیان کردند و از عدم پاسخگویی مدیرعامل کارخانه به شدت ناراحت بودند
– روز ٦ خردادجمعی از کارگران نساجی سیمین اصفهان، عصر (دوشنبه) با تجمع مقابل مجلس خواستار اجرای بازنشستگی پیش از موعد در مورد کارگران این شرکت شدند. به گفته تجمع‌کنندگان ١٤٠ نفر از کارگران نساجی سیمین اصفهان خواستار بازنشستگی پیش از موعد با بیش از ٢٠ سال سابقه کار هستند. اما تامین اجتماعی با خواست کارگران مخالفت کرده است. نماینده های کارگران تجمع کننده در مقابل مجلس در روز جهانی کارگر خطاب به نایب رئیس مجلس: وضعیتی که امروز بر کارگران ایران تحمیل شده است قابل دوام نیست و هیچ سرکوبی نمیتواند مانع اعتراضات کارگری به وضعیت فلاکتبار کنونی شود
– بنا بر گزارش مندرج در سایت اتحاد بدنبال تجمع کارگری که از سوی هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی و همکاران این طومار از کارخانه های مختلف به مناسبت روز جهانی کارگر در مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شد. بدلیل تعطیل بودن مجلس در همانروز صورتجلسه ای با امضا نماینده های این کارگران و یکی از مشاورین مجلس شورای اسلامی در مورد مطالبات کارگران تنظیم شد و مقرر گردید پس از بازگشائی مجلس نماینده های کارگران تجمع کننده جهت رسیدگی به خواست هایشان به مجلس شورای اسلامی دعوت بشوند. پیرو این توافق ظهر روز ٣١ اردیبهشت ماه، نماینده های این کارگران پروین محمدی، شاپور احسانی راد و اشرف بنائی به مجلس شورای اسلامی دعوت شدند و طی ملاقاتی با نایب رئیس اول مجلس مراتب اعتراض شدید خود را به حداقل مزد ناچیز کارگران و گرانی های سرسام آور اعلام داشتند. در طول این دیدار با صحبتهای بسیار صریحی که از سوی نماینده های کارگران صورت گرفت نایب رئیس مجلس پاسخ قانع کننده ای برای نماینده های کارگران نداشت و در طول صحبتهای آنان سکوت کرده بود. وی در پایان این جلسه اظهار داشت: من در مجلس شورای اسلامی یک رای هستم با اینحال تلاش خواهم کرد همه این صحبتها را به دیگر نمایندگان منتقل کنم. در پایان این دیدار نماینده های کارگران با هشدار به دولت و مجلس اعلام کردند: وضعیتی که امروز بر کارگران ایران تحمیل شده است قابل دوام نیست و هیچ سرکوبی نمیتواند مانع اعتراضات کارگری به وضعیت فلاکتبار کنونی شود.
– روز سه شنبه ٣١ اردیبهشت ماه نمایندگی کارخانه ایران خودرو در سنندج (نمایندگی حیدری)، تحت عنوان ورشکستگی کارخانه ٣٧ نفر از کارگران شاغل در این نمایندگی را که هر کدام بین ٢ تا ١٧ سال سابقه کار داشتند را از کار اخراج کرد. کارگران اخراجی در اعتراض به این عمل کارفرما، صبح روز چهارشنبه اول خردادماه در مقابل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی سنندج تجمع کردند و خواهان بازگشت به کار شدند. نمایندگی ایران خودرو در سه راه شهرک نایسر سنندج واقع است.
– در ادامه ی اعتراضات کارگران ایران خودرو، قرار بر آن بود که کارگران، تا انتشار نشریه ” کارآمد” که بنا بود، قولهای مدیریت مبنی بر (پرداخت حق سنوات) سالیانه ٤٥ روز، برای کارگران در شرف بازنشستگی در آن مکتوب شود، منتظر شوند. شنبه ٢١ اردیبهشت، نشریه ی ” کارآمد” منتشر شد، اما نه از انتشار اعتراضات کارگری خبری بود و نه از قول و قرارهای مشعلچیان اثری. بعد از اعتراضات اولیه و اعتراض ٢٠٠ نفری، چند تجمع کوچکتر در کارخانه ی شمالی و کارگزینی کل صورت گرفت. مشعلچیان، یکی از مدیران منابع انسانی کارخانه، در گفتگو با معترضان، گفته بود، فرمهای پرداختی سالی یک ماه برای بازنشستگی تعویض شده و پرداختی ها مانند سال قبل، بین٤٠ تا ٤٥ روز می باشد. یکشنبه ٢٩ اردیبهشت، بار دیگر، حدود ٢٠٠ تا ٣٠٠ نفر، در کارخانه ی شمالی، مجاور دفتر نجم الدین، تجمع کردند. تعدادی از پرسنل حراست، به میان کارگران آمدند و یکی از حراستی ها در سخنرانی برای جمعیت، همان سخنان کلیشه ای را تکرار کرد؛ که ما با شما موافق هستیم، شرایط را درک کنید، بهانه به دست کسی ندهید و تجمع نکنید. بالاخره با اصرار حراستی ها قرار شد که چند نماینده به دفتر مشعلچیان بروند، بعضی از کارگران مخالف رفتن بودند و میگفتند، همینجا تجمع کنیم و متفرق نشویم، (بالاخره) حدود ١٠ کارگر به دفتر مشعلچیان رفتند. مشعلچیان بار دیگر تاکید کرد که پرداختی ها از ٤٠ تا ٤٥ روز می باشد، اما به هیچ عنوان حاضر نشد که این توافق را کتبا به اطلاع برساند.
تجمع کارگران کاشی گیلانا منجیل مقابل درب ورودی کارخانه ومسدودکردن جاده اصلی با آتش زدن لاستیک در اعتراض به عدم پرداخت ٩ماه حقوقشان
– روز ٢٨ اردیبهشت کارگران شرکت کاشی گیلانا در اعتراض به عدم پرداخت ٩ ماه حقوق خود و همچنین عدم تحقق وعده مسئولین، مقابل درب ورودی کارخانه تجمع کردند. به گفته کارگران نماینده، فرماندار و مسئولان شهرستان قول داده‌ بودند که دو ماه بعد از عید کلیه حقوق‌های معوقه پرداخت شود اما تا این زمان این وعده‌ها محقق نشده بود. از سوی دیگر با عدم خرید مواد برای تولید کارخانه به حال تعطیل درآمده و کارگران نگران بیکار شدن خود از کار بودند. مسئولان شهرستان بارها برای رفع این مشکل قول دادند و اقای حکیمی نماینده رودبار هفته قبلش به کارگران قول داده بود که مشکل کارگران طی یک هفته رفع خواهد شد. کارگران کارخانه کاشی گیلانا حتی قادر به خرید یک نان نیستند. کارگران و بازنشستگان کارخانه که تعدادشان به ٢٥٠ نفر می رسد با چنین مشکلی مواجه هستند. کارگران این کارخانه در ادامه اعتراض خود در این روز مدتی جاده ارتباط رشت – قزوین را مسدود نمودند که با حضور فرمانده نیروی انتظامی رودبار این مسیر بازگشایی شد. فرمانده نیروی انتظامی و بخشدار مرکزی رودبار در ادامه با حضور در جمع کارگران و شنیدن مشکلات، آنان را به پایان دادن به این تجمع فراخواند. به گفته کارگران شرکت کاشی گیلانا معوقات زیادی داشته است. کارگران زحمت کش این کارخانه نیستند. نه تنها حقوق دریافت نمی کنند، بلکه از لحاظ بیمه هم بلاتکلیف هستند. تمام آهن آلات شرکت نیز به بهانه پرداخت کردن حقوق و معوقات فروخته شده ولی پولی به کارگران پرداخت نشده است. کارگران کاشی گیلانا منجیل برای چندمین بار است که برای خواستهایشان در جلوی شرکت کاشی گیلانا گرد هم جمع شده و با آتش زدن چند حلقه لاستیک اعتراض میکنند. این کارگران چند ماه قبل نیز به همین منظور در جلوی اداره کار شهرستان رودبار تجمع نموده و حتی با مسئولین شهرستان نیز ملاقات نمودند، اما چیزی جز وعده و وعید عایدشان نشده است. از نیمه دوم سال ٨٩ مشکلات این کارگران حاد شد. کارگران کارخانه کاشی گیلانا طی سالهای اخیر چندین بار جلوی کارخانه و فرمانداری تجمع کرده‌اند تا بتوانند مشکلاتی که با آن روبرو هستند را رفع کنند.
– روز ٢٩ اردیبهشت کارگران شاغل در سد بنیر در اعتراض به عدم پرداخت ٤ ماه حقوق معوقه و نیز عیدی و پاداش سال گذشته خود از ساعت ٩ تا ١١ صبح در مقابل دفتر شرکت استراتوس پیمانکار این سد تجمع کردند و خواهان دریافت مطالبات خود شدند. لازم به ذکر است که سد بنیر در ٢٠ کیلومتری جاده سنندج – مریوان واقع شده که بیش از ٢٠٠ کارگر در دو شیفت در این پروژه مشغول به كار هستند.
– کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه بدنبال عدم پرداخت دستمزد فروردین ماه و عدم اعمال افزایش ٢٥ درصدی حداقل مزدهای سال ٩٢ در فیشهای حقوقی شان و خواست بازنگری در طرح بندی مشاغل از روز ٢٥ اردیبهشت دست به اعتراض زدند. مدیریت شرکت نیشکر هفت تپه اعلام کرده بود که توان مالی برای افزیش دستمزد با نرخ ٢٥ درصد را ندارند و تنها می توانند ١٠ تا ١٥ درصد دستمزدها را افزایش دهند. بدنبال این اعتراضات در روز ٢٧ اردیبهشت حقوق فروردین ماه این کارگران به حساب آنان واریز شد. همچنین در رابطه با اعمال ٢٥ درصد افزایش حداقل مزد نیز کارفرمای این کارخانه متعهد شد ٢٥ درصد افزایش حداقل مزد را در فیش حقوقی اردیبهشت ماه کارگران منظور کند. بعلاوه در رابطه با بازنگری در طرح طبقه بندی مشاغل، کارفرما تا روز چهارشنبه از کارگران مهلت خواست و مقرر شد این مسئله تا آنروز توسط وی در تهران پیگیری شود و نتیجه آن به آنان اعلام گردد. بدین ترتیب کارگران این کارخانه با پافشاری بر تحقق خواستهایشان بطور متحدانه ای به اعتصاب ادامه دادند و نهایتا موفق شدند کارفرما را وادار به عقب نشینی کنند. لازم به یادآوری است از سال ١٣٦٨ به این سو طرح طبقه بندی مشاغل در کارخانه نیشکر هفت تپه بازنگری نشده است. این در حالی است که در نتیجه پیگیریهای سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه دستور بازنگری در طرح طبقه بندی مشاغل در این کارخانه از سال ١٣٨٧ به مدیریت نیشکر هفت تپه و اداره کار شهرستان شوش ابلاغ شده است.
– صبح روز ٢٣ اردیبهشت ١٥٠ راننده شركت واحد اتوبوسرانی تهران همراه با خانواده های خود در اعتراض به افزایش قیمت ٢٥ هزار تومانی هر متر از مجتمعی كه در آن سكونت دارند, مقابل شهرداری تهران تجمع كردند., تجمع كنندگان كه در مجتمعی ١٦٤ واحدی در شهر ورامین سكونت دارند به افزایش قیمت هر متر از این مجتمع از ٤٥٠ به ٤٧٥ هزار تومان اعتراض داشتند.
– روز١٨اردیبهشت در طول مسیر جاده ساری- نکاعده ای از جوانان با فریاد بیکاری،گرانی مراتب اعتراض خود را نسبت به وضع موجود نشان دادند. برخی از کارگران که در طول مسیر به تعطیلی کارخانه ها اعتراض کرده بودند در مکان سخنرانی هم حاضرشدندوخواهان بررسی مشکلاتشان شدند.
– روز سه شنبه ١٧ اردیبهشت در کارخانه ایران خودرو حدود ٢٠٠ نفر از کارگرانی که در آستانه بازنشستگی هستند برای اعتراض به بلاتکلیفی خود (در خصوص نحوه ی محاسبه وپرداخت حق سنوات در زمان بازنشستگی) و به خصوص نسبت به شایعه پرداخت سالی یک ماه، در کارخانه شمالی، در مجاورت دفتر مدیرعامل (نجم الدین)، گرد آمدند.. گفتنی است در این جمع ٢٠٠ نفری به جز کارگرانی که در نوبت بازنشستگی بودند، کارگران جوان نیز شرکت داشتند. فردای آن روز یعنی چهارشنبه تعدادی کارگر بدون اطلاع از حرکت روز قبل، در کارگزینی کل جمع شدند و آنان نیز درخواست کردند تا نظرات مدیریت به طور شفاف در کارآمد درج شود و در غیر این صورت آنها نیز با تعداد زیادتری تجمع خواهند کرد.
– عصر روز ٢٠ اردیبهشت، ٤٠٠ كارگر ساختمانی، در اعتراض به عدم رسیدگی به مشكلات بیمه ای و نبود یك چارچوب مشخص برای پرداخت مزدشان، در مسجد سیدالشهدا واقع در محله ی تهرانپارس تجمع كردند.
– روز ١١ اردیبهشت در بندرسیرف ازطرف کارگران پارس جنوبی در بندر سیرف کارگران روز جهانی کارگر را گرامیداشتند. در این مراسم کارگران سخنرانی کردند و در این سخنرانی ها کارگران از مشکلات ومطالبات خود سخن گفتند. این مراسم با جشن و شادی کارگران پایان یافت.
روز ١٧اردیبهشت جمعی از کارگزاران مخابرات روستایی مقابل مجلس تجمع کردند. کارگزاران مخابرات روستایی خواستار استمرار بیمه و عقد قرار داد مستقیم با خود شرکت های مخابرات ایران طبق ضوابط و شرایط قانون مستقیم هستند. به گفته تجمع كنندگان در حال حاضر حدود دو هزار نفر به عنوان کارگزاران مخابراتی در روستاهای مشغول كار هستند. تجمع كنندگان كه از استانهای اصفهان و خراسان رضوی آمده بودند از نمایندگان مجلس به ویژه از اعضای کمیسیون‌های اجتماعی، صنایع و معادن و تلفیق و هیات رئیسه مجلس خواستند كه به تقاضای آنها رسیدگی كنند.
– روز ١١ اردیبهشت روز گرامیداشت اول مه روز جهانی کارگر بود. نقطه درخشان مراسم های این روز در تهران و در سنندج بود. تجمع اول مه در تهران در مقابل وزارت کار که از سوی هماهنگ کنندگان طومار سی هزار امضا با خواست افزایش دستمزدها برپا شده بود، با شعار “یک درصد تامین تامین، ٩٩ درصد گرسنه” که بر روی پلاکاردهایشان نوشته شده بود، صدای اعتراض این سی هزار کارگر و کل جامعه علیه فقر و گرانی و توحش سرمایه داری حاکم بود. این در حالی بود که بسیاری از کارگران و مردم معترض خود را به خیابان کنار آنجا رسانده بودند اما نیروهای حكومت مانع پیوستن آنها به صف اعتراض كارگران شدند. نمایندگانی از سوی کارگران با مقامات دولتی به گفتگو نشستند و خواست کارگران مبنی بر لغو تصمیم دولت بر سر میزان حداقل دستمزد سال ٩٢ را به اطلاع رساندند و اعلام داشتند که پیگیر این خواست خود خواهند بود.
– به مناسبت ١١ اردیبهشت روز جهانی کارگر، اعضای سندیكای كارگران شركت واحدعلیرغم فشارها و تمام سختی های پیش رو از اولین ساعات كاری در جمع همكاران خود حضور پیدا كردند و با توجه به فشار های كار فرما و عوامل حراست كه مرتب از اعضای رانندگان سندیكایی عكس و فیلم تهیه می كردند.تا شاید با رعب و وحشت از استقبال همكاران جلوگیری كنند ،اما خوشبختانه نه تنها موفق نشدند بلكه رانندگان از نمایندگان واقعی خود استقبال بیشتری كردند. اعضای سندیكا با پخش شرینی به استقبال همكاران خود رفتند و در چندین پایانه با رانندگان و كارگران شركت واحد دیدار كردند و روز كارگر را تبریك گفتند و در آخر به پایانه آزادی كه یكی از بزرگترین پایانه های اتوبوسرانی تهران است مراجعه كرده و با استقبال با شكوه رانندگان روبرو شدند كه با تجمع رانندگان و راهپیمائی در محل پایانه آزادی مراسم اول ماه مه را با حمل پلاكادری كه اول ماه مه را از طرف سندیكای كارگران شركت واحد تبریك گفته بود انجام دادند. در این مراسم بادر خواست آزادی رضا شهابی عضو هیئت مدیره سندیكای زندانی ازرئیس قوه قضائیه با جمع آوری امضاء از طرف رانندگان بپایان رسید . بعد از مراسم اول ماه مه اعضای سندیكای كارگران شركت واحد به دیدار بچه های كودكان كار رفتند و مورد استقبال مسئولین جمعیت كودكان كار و بچه های كودكان كار قرار گرفتند كه با گرفتن عكس و خواندن سرودهای به مناسبت جشن اول ماه مه این دیدار بپایان رسید .
– روز ١١ اردیبهشت در سنندج نیز پلاکاردهای سرخ اول مه و مارش با شکوه کارگران و مردم معترض در وسط این شهر برگزار شد. در جلوی صف مارش اول مه سنندج پلاکارد سرخ کارگران جهان متحد شوید میدرخشید و شعارهای “کارگران اتحاد، اتحاد” و “نان، مسکن، آزادی” در فضای شهر سنندج طنین انداخته بود. در این روز در راس ساعت ١٩ جمعی از کارگران و فعالین کارگری شهر سنندج با وجود شرایط فوق العاده امنیتی و حضور چشمگیر نیروهای امنیتی و نظامی مراسم اول ماه مه را در میدان غفور سنندج مراسم اول مه را گرامی داشتند. این مراسم در پاسخ به فراخوان جمعی از کارگران سنندج که روز قبل به کارگران شهر اعلام شده بود برگزار گردید. محل برگزاری در ابتدا خیابان فردوسی و نبش ناصر خسرو قید شده بود، و نیروهای امنیتی از ساعات اولیه ی روز چهارشنبه با حضور در محل مذکور و مانور دادن نیروهای ضد شورش سعی در ایجاد رعب و وحشت و جلوگیری از برگزاری مراسم اول ماه مه داشتند؛ اما کارگران با تغییر محل برگزاری در آخرین دقایق مانده به ساعت مقرر، جمعیت حاضر در میدان فردوسی را به سمت میدان غفور هدایت کردند. راس ساعت ١٩ با بالا رفتن پلاکاردها و پارچه نوشته ها مراسم در میان کف زدن و شعارهای کارگران شروع گردید.
– روز ١١ اردیبهشت در سقز در میدان هلو مقابل پاساژ ماد در وسط شهر تعدادی از کارگران و فعالین سیاسی جمع شدند و محمود صالحی از فعالین و رهبران کارگری سخنران این مراسم بود. در این روز علیرغم تهدیدات رژیم به دستگیری دست اندرکاران برگزاری اول مه، جمعی از کارگران از ساعت ٧ بعدازظهر به طرف پارک کودک در خیابان شهدا حرکت کردند و بعد از آن مسیر به طرف میدان آزادی و میدان هلو به شکل راه پیمای حرکت کردند.
– روز ١١ اردیهبشت هزار کارگر شرکت صدرای بوشهر وارد سومین روز اعتصاب متحد خود شدند و طی بیانیه ای این روز را گرامیداشتند. در این روز نمایندهای پیمانكار با حضور در جمع كارگران خواستار شكستن اعتصاب آنان شدند. اما كارگران امتناء كردند. پیمانكاران هم كارگاه ها را تعطیل كردند و دست به حربه تفرقه میان كارگران زده و از جمله شركت ساحل سازان جنوب سرویس های ایاب و ذهاب انان را فرا خواندند و آنها را مجبور به ترك شركت كردند. در ضمن در این روز ای میلی نیز از طرف علیرضا محجوب فرستاده شد كه در آن گفته بود در حال پیگیری مسئله كارگران صدرا است.
– به مناسبت روز ١١ اردیبهشت کارگران قطعنامه ها و بیانیه های خود را دادند. قطعنامه های اول مه کیفرخواست کارگران علیه توحش سرمایه داری بود. کارگران در بیانیه ها و قطعنامه هایشان بطور واقعی صدای اعتراض کل مردم به جان آمده را علیه فقر و گرانی و دستمزدهای چندین برابر زیر خط فقر را به صدا در آوردند. در این قعطنامه ها کارگران با خواستهایی چون لغو مجازات اعدام، برابری زن و مرد، حق تشکل، حق اعتصاب و حق تجمع بعنوان حقوق پایه ای کارگران و کل مردم، دفاع از حقوق کارگران افغان بعنوان شهروندان این جامعه، حق داشتن یک زندگی انسانی برای کودکان و لغو کار کودکان، تامین برای بازنشستگان و درمان رایگان برای همه، و دیگر خواستهای فوری خود صدای اعتراض کل جامعه را نمایندگی کردند. از جمله به مناسبت این روز قطعنامه ها و بیانیه هایی از سوی سندیکای شرکت واحد، اتحادیه آزاد کارگران ایران، برگزار کنندگان اول مه در سنندج، سندیکای کارگران خبازی های شهر سنندج و حومه، سندیکای کارگران خبازیهای مریوان و سرو آباد، رضا شهابی، کانون مدافعان حقوق کارگر، کانون نویسندگان ایران و … منتشر گردید.
– به مناسبت ١١ اردیبهشت روز جهانی کارگر فعالین کارگری سرشناس از جمله رضا شهابی، علی نجاتی، پدرام نصراللهی، بهنام ابراهیم زاده، شاهرح زندان، از زندان و از بیرون از زندان پیام دادند و سخنگوی خواستهای کل کارگران و کل جامعه شدند.
– روز ١١ اردیبهشت سندیکای کارگران خباز در سنندج روز جهانی کارگر را گرامی داشتند. این مراسم از ساعت ١٧ تا ١٨:٣٠ با حضور حدود ١٠٠ نفر از کارگران خباز در محل سندیکا برپا شد.
– چهارشنبه یازده اردیبهشت ١٣٩٢ برابر با اول ماه مه ٢٠١٣ زندانیان زندان تبریز روز جهانی کارگر را جشن گرفتند. در این جشن مختصر که به همت محمد جراحی برپا شد، در بند هشت کار درمانی زندان تبریز، شیرینی توزیع شد.
– ١١ اردیبهشت روز جهانی کارگر جمع هایی از کارگران و مردم معترض در شهرهایی چون پاوه و شهرهای هم جوار نوسود و نودشه این روز را گرامی داشتند.
– بعد از ظهر روز ٩ اردیبهشت مراسمی با حضور تعدادی از کارگران و اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری در گرامی داشت روز جهانی کارگر در خارج از شهر نقده برگزار شد.
– از ابتدای روز ١١ اردیبهشت جمعی از فعالین کارگری شهر مریوان به میان کارگران ساختمانی در سطح شهر و شهرک صنعتی و اکثر خبازیهای داخل شهر و همچنین به کوره پزخانه های آجرپزی “بیه کره” رفتند و با پخش کردن شیرینی و صحبت با کارگران و تبریک این روز به آنان این روز را گرامی داشتند. همچنین در روستای دزلی نیز تعدادی از فعالین کارگری با پخش شیرینی در میان کارگران و صحبت با آنان در رابطه با روز کارگر این روز را گرامی داشتند.
– روز یازدهم اردیبهشت روز جهانی كارگر بهنام ابراهیم زاده از چهره های شناخته شده جنبش كارگری ایران در شهرك صنعتی حسن آباد تهران به دیداركارگرانی رفت كه در این روز مشغول كار بودند. بهنام در این دیدارضمن تبریك روز كارگر با كارگران پیرامون برخورد كارفرمایان ودستمزدهای دریافتی وقانون كار وتشكل یابی ومتشكل شدن گفتگو كرد. اكثر این كارگران از وضعیت دستمزدها ی پایین وبرخورد كارفرمایان ووضعیت بهداشت وفشارهای اقتصادی وتورم وگرانی سرسام آورومشكلات كارگله مند وناراضی بودند.
– صبح روز پنج‌شنبه ١٢ اردیبهشت تعمیرکاران معترض سنندجی به همراه زن و بچه‌های خود در زمین‌هایی که پیشتر وعده‌ی واگذاری آنها به تعمیرکاران داده شده بود، حضور یافته و به وسیله لودر و گریدر اقدام به تسطیح این اراضی کردند. پس از حضور معترضین شهردار و مأمورین شهرداری و همچنین نیروهای یگان ویژه انتظامی در محل اعتراض حضور یافتند و قریب به ٦٠٠ نفر از تعمیرکاران معترض شهرک تعمیرکاران سنندج و خانواده‌هایشان، نیروهای انتظامی و مأموران شهرداری را از زمین‌های خود بیرون کردند. این زمین‌ها در پشت میدان تره‌بار سنندج واقع شده است. یکی از تعمیرکاران معترض اعلام کرده: “حدود ١٢ سال پیش، شرکت تعاونی تعمیرکاران سنندج مبلغ یک میلیون و نیم وجه نقد را جهت واگذاری زمین از تعمیرکاران اخذ کرده، اما تا کنون از واگذاری این زمین‌ها خودداری کرده‌اند”. پیشتر نیز تعمیرکاران معترض با چندین بار تجمع اعتراضی در مقابل استانداری و فرمانداری نسبت به عدم این واگذاری اعتراض خود را اعلام کرده و هر بار وعده‌های مسئولین روبرو شده بودند.تعمیر کاران معترض به همراه خانواده‌هایشان تا ساعات ٩ شب حاضر به تخلیه زمین‌های مذکور نشده‌ و اعلام کردند که تا جواب نگیرند به اعتراض خود ادامه میدهند.
– روز ٥ اردیبهشت کارگران بخش خدمات موتوری شهرداری شوشتر دراعتراض به عدم دریافت ٩ تا ١١ ماه حقوق خود وارد چهارمین روز اعتصاب خود شدند.
– صبح روز ٣ اردیبهشت ١٢٠٠ کارگر کارخانه نورد لوله صفا که بدنبال اخراج بیش از ١٠٠ نفر از کارگران و عدم پرداخت بخشی از دستمزد معوقه خود از صبح روز اول اردیبهشت ماه دست به اعتصاب زده بودند، پس از اینکه دستمزد معوقه بهمن ماه سال گذشته خود را دریافت کردند و کارفرما وعده پرداخت دستمزد اسفند ماه سال گذشته را در طی روزهای آینده داد، سر کار خود بازگشتند.
– روز ١ اردیبهشت حدود١٠٠نفراز کارگران «شرکتی» اداره کل راه آهن یزد ظهر در اعتراض به عدم تغییر وضعیت قرارداد كاری از از شرکتی به قرارداد مستقیم، مقابل استانداری یزد تجمع کردند. این کارگران پیش از این طی طوماری خواستار تغییر وضعیت قرارداد خود تا پایان فروردین ماه شده بودند.
– روز ١ اردیبهشت بیش از ٣٠ کارگر کارخانه کاشی رویال سمنان در اعتراض به تعطیلی کارخانه از سوی کارفرما وعدم دریافت دو ماه حقوق معوقه خود در مقابل استانداری سمنان تجمع کردند. از صبح ٣٠ فروردین (شنبه) کارخانه کاشی رویال سمنان ازجانب کارفرماتعطیل اعلام شده است.
– روز ١ اردیبهشت جمعی از کارکنان استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل اعتراض نسبت به حقوق و مزایای خود در محل استانداری تجمع کردند. این کارکنان نسبت به حقوق و مزایا کارمندی خود با حضور در محل استانداری اعتراض کردند.
– روز ٤ اردیبهشت تعدادی از کارگزاران مخابرات روستایی کل استان کشور به علت پرداخت نشدن١٤ ماه حقوق و مزایای خود و به اجرا در نیامدن مصوبه سال ٨٨ مجلس مبنی بر طرح بیمه کارگزاران مرکز مخابرات روستایی، جلوی مجلس اسلامی تجمع کردند. به گفته کارگران در سال ٨٨ طرح مذکور در مجلس شورای اسلامی، به تصویب رسید اما متاسفانه شرکت مخابرات ایران هنوز اقدام به اجرای این مصوبه نکرده است. بسیاری از این افراد ١٤ ماه است که از حق بیمه و پرداخت حقوق و مزایا بی‌بهره‌اند و این برای بار ششم است که جلوی درب مجلس جمع شده‌ایم اما متاسفانه به نتیجه مطلوب دست پیدا نکردیم.
– روز ٦ خرداد ٤٠ نفر از کارگران کارخانه فارسیت دورود با تحصن در فرمانداری خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شدند. کارگران معترض با انتقاد از سوء مدیریت مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت فارسیت، عدم حضور آنان در محیط کار جهت پاسخگویی لازم به کارگران و عدم پرداخت مطالبات آن‌ها را عامل تحصن خود عنوان كرداند. متحصنین نسبت به تصمیم مدیران ارشد این کارخانه در اخراج کارگران پیمانکار بالای ده سال سابقه کار معترض بودند. بنا بر گزارش بعد از مذاکرات این روز کارگران با مسئولان فرمانداری، مدیران کارخانه فارسیت وعده دادند که ٥ ماه حقوق معوق کارگران را پرداخت کنند.
– صبح روز اول اردیبهشت صد کارگر اخراجی کارخانه نورد لوله صفا در اعتراض به اخراج و عدم پرداخت حقوق شان بطور اعتراض آمیزی وارد این کارخانه شدند. ورود اعتراض آمیز صد کارگر اخراجی به داخل کارخانه نورد لوله صفا و پیوستن دیگر کارگران به آنان در صبح روز ١ اردیبهشت منجر به آغاز اعتصابی متحدانه در این کارخانه شد. مدیران کارخانه تلاش کردند با تهدید کارگران، آنان را وادار به شکستن اعتصاب کنند اما با واکنش شدید کارگران مواجه شدند که در مواردی به درگیریهای شدید لفظی ما بین کارگران و مدیران کارخانه کشیده شد.
بنا بر خبر سایت اتحاد صبح روز ٣١ فروردین کارفرمای این کارخانه با عدم تمدید قرارداد صد نفر از کارگران دست به اخراج آنان زد و برای تسهیل اخراجهای بیشتر، قرارداد شش ماهه و یکساله ١١٠٠ کارگر دیگر را فقط بمدت یکماه تمدید نمود. همه اینها در حالی است که قرار بود بیستم فروردین ماه قسمتی از مطالبات معوقه این کارگران پرداخت شود اما کارفرمای این کارخانه نه تنها در روز بیستم فروردین به وعده خود عمل نکرد، بلکه در اقدامی برای به تمکین واداشتن کارگران صد نفر از آنان را اخراج و قرارداد مابقی کارگران را بمدت یکماه تمدید کرد.
– ضبح روز ١ اردیبهشت همزمان با سفر محمود احمدی‌نژاد به اهواز، کارگران کارخانه قند و تصفیه شکر در اعتراض به ٢٧ ماه دستمزد معوقه خود و به تعطیلی کشیده شدن خط تولید در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند. در این روز کارگران برای دومین روز متوالی در سال جدید با در دست داشتن پلاکارد‌ها در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان استانی نسبت به مشکلاتشان مقابل استانداری شهر اهواز تجمع کردند.
– روز ٢٩فروردین حدود ٤٠ هزار نفر ازکارکنان پیمانکاری وزارت نفت در حرکتی اعتراضی اعلام کردند که آنها که تبدیل وضعیت شده اند نه حقوقشان بهرت شده است و نه مزایای آنها افزایش یافته است. این درحالیست که هنوز بیش از ١٠٠ هزار نیروی پیمانکاری باقی مانده بلاتکلیفند.
– روز ٢٩ فروردین: پس از برگزاری دو تجمع در روز های ٢٨و ٢٩فروردین،م قریب به ١٠٠ نفر از متقاضیان مسکن مهر پس از تجمع در مقابل ساختمان مسکن مهر واقع در خیابان جاوید به مقابل ساختمان شماره ٢ استانداری زنجان رفته و خواستار رسیدگی به مشکلاتشان از سوی مسئولان شدند. این افراد که از اعضای مجتمع‌های مسکونی «احرار» و «ساتراپ» هستند، از سال‏ ٨٧ و ٨٦ برای دریافت مسکن مهر ثبت نام کرده‏اند. بنا به گفته مسئولان و وعده‌های داده شده باید دو سال پیش واحدهای خود را تحویل می‏گرفتند که هنوز این وعده‌ها محقق نشده است و بنا به گفته ثبت نام‎کنندگان مسکن مهر خواستار واریز ٤ میلیون تومان به عنوان هزینه‏های مصالح شده‏اند. لازم به ذکر است، در حال حاضر نیز زمان مشخصی برای تحویل واحدهای مسکونی مهر برای متقاضیان تعیین نشده است و همین امر موجب تشدید اعتراض ساکنان شده است.
– روز ٢٧فروردین جمعی از كارگران كارخانه نساجی سیمین نو اصفهان با تجمع مقابل مجلس خواستار احقاق حقوق خود و بازنشستگی با ٢٠ سال سابقه كار شدند. این كارگران كه تعدادشان به حدود ٥٠ نفر می‌رسد به نمایندگی از ٢٠٠ كارگر این كارخانه مقابل مجلس تجمع كردند. كارگران معترض گفتند: براساس قانون بازنشستگی، حدود ٤٠٠ كارگر این كارخانه با ٢٠ سال سابقه كار بازنشسته شده‌اند اما از بازنشستگی حدود ٢٠٠ كارگر خودداری می‌كنند.
– روز ٢٦ فروردین جمعی از نیروهای شرکتی مشغول در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد در جلوی محل استانداری تجمع کردند. همچنین این کارکنان افزودند،حقوق و مزایا مرتب پرداخت نمی گردد،از سابقه کار بالای ١٠ سال برخوردار هستند که همچنان بلا تکلیف هستند.
– روز ٢٦ فروردین کارگران آهنگری تراکتورسازی تبریز در اعتراض به فضای امنیتی و ناامنی شغلی خود نامه ای اعتراضی نوشتند.
– روز ٢٨ فروردین ٣٠ تن از کارکنان شاغل و بازنشسته پالایشگاه آبادان در اعتراض به عدم فروش و یا واگذاری منازل سازمانی پالایشگاه آبادان، در مقابل ساختمان وزارت نفت واقع در خیابان طالقانی تهران تجمع کردند.
– روز ٢٤فروردین، جمعی از کارگران شرکتی (پیمانی) راه آهن یزد با امضای طوماری خطاب به اداره کل راه‌آهن این استان، نسبت به اجرایی نشدن مصوبات دولت در خصوص تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری به قرار دادکار معین هشدار دادند. به گفته این کارگران از تاریخ ٣١ فروردین ماه سال جاری که قرارداد کارشان پایان می‌یابد دیگر در قالب شرکت‌های پیمانکاری قادر به همکاری با راه آهن نیستند و لذا در صورت نیاز راه‌آهن به این کارگران متخصص باید قرارداد جدید کار بصورت مستقیم از طرف راه آهن منعقد شود.
– در نشست روزهای ٢٦ و ٢٧ مارس (٦ و ٧ اردیبهشت) اتحادیه کارگران مونتاژ استرالیا در قطعنامه ای به تصویب رسید. موضوع این قطعنامه حمایت از کارگران زندانی و زندانیان سیاسی در ایران و پشتیبانی از مبارزات کارگران و مردم ایران، آزادی فوری کارگران و زندانیان سیاسی، متوقف شدن فشار بر روی فعالین کارگری و فعالین سیاسی، انزوای جمهوری اسلامی در سطح جهانی و بایکوت آن در سازمان جهانی کار و همه مراجع بین المللی است.
– روز ١٧ فروردین خانواده ها و جمعی دیگر از کارگران و فعالین کارگری و اعضای کمیته هماهنگی برای پیگیری وضعیت پرونده بازداشت شدگان اعضای کمیته هماهنگی مقابل دادگستری شهر سنندج تجمع نمودند. خانواده های فعالین بازداشتی اعلام کردند که روز ١٨ فروردین بار دیگر برای پیگیری وضعیت پرونده عزیزان شان به دادگستری مراجعه می كنند.
– روز ٨ فروردین؛ کارگران فاز ١٧ و١٨ پارس جنوبی به دلیل نگرفتن حقوق دو ماه گذشته خود تهدید كردند كه اگر به خواسته شان توجه نشود دست به اعتصاب خواهند زد. روز پنچ شنبه ٨ فروردین این كارگران در مقابل دفتر محل كار خود حضور یافته و تهدید كردند که اگر طی چند روز آینده حقوق عقب افتاده شان پرداخت نشود دست ازكار خواهند كشید.
– روز ٨ فروردین دهها نفر از کارگران پیمانی شرکت گاز رفسنجان در مقابل ساختمان شرکت گاز این استان در اعتراض به تعویق دو ماه دستمزد خود دست به تجمعی اعتراضی زدند.
– روز ٨فروردین ده ها نفر از کارگران پیمانی شرکت گاز همدان به نمایندگی از بقیه همکاران خواستار رسیدگی به مشکلات کارگران شدند.
– روز ٨ فروردین پس از گذشت ١٧ روز از بازداشت شریف ساعد پناه عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و از هماهنگ کنندگان طومار ٣٠ هزار نفره کارگران، با وثیقه یکصد میلیون تومانی آزاد شد.
– روز هفدهم اسفند ٥ تن از فعالین کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکلهای کارگری به جرم تلاش برای برگزاری روز جهانی زن دستگیر شدند. سه روز پس از آن شریف ساعد پناه از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *