logo axbar kargari

اخبار کارگری

logo axbar kargari
نسان نودینیان – داوود رفاهی ١٧ دی ـ ٢٣دی ماه ١٣٩٢
اعتراضات کارگری

کارگران پتروشیمی بوعلی سینا با سیاست تهدید قرار داد را امضا کردند
بیش از ١٦٠ کارگر پیمانی پتروشیمی بوعلی سینا که به شرایط ناعادلانهٔ قرارداد پیشنهادی پیمانکار (شرکت فرا صنعت) معترض بودند و از امضای آن خودداری می‌کردند، پس از به کارگیری سیاست تهدید از جانب این شرکت پیمانکاری، به امضای قرارداد تن دادند. پس از سه ماه مقاومت و در سومین روزی که پیمانکار از ورود کارگران به کارخانه جلوگیری کرده بود و کارگران به ناچار خارج از محوطه کارخانه تجمع کرده بودند، مینی بوسی حامل کارگران روزمزد را به کارخانه آوردند تا با تحریک و تهدید ضمنی معترضان، آن‌ها را به امضای قرارداد ترغیب کنند. مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا (زیر نظر هلدینگ خلیج فارس) در ابتدای سال جاری به کارگران پیمانی واحد تعمیرات و نگهداری قول داده بود تا مزد پایه آن‌ها مانند کارگران سایر کارخانه‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر حدود ٢٥ درصد افزایش پیدا کند که این مبلغ در ماه‌های اخیر به صورت کارت هدیه به کارگران پرداخت می‌شد اما در قراردادی که اواخر شهریور ماه به کارگران ارائه شد، مزدپایه‌ آن‌ها افزایش پیدا نکرده بود و کارگران نیز به نشانه اعتراض، بیش از ٣ ماه بود که از امضای قرارداد خودداری می‌کردند.

کارگران پتروشیمی برای سومین بار تجمع کردند
٢٢دی: کارگران پتروشیمی رازی در سومین روز از اعتراضات‌شان به وجود تبعیض در حقوق و مزایای کارگران پیمانی و کارمندان رسمی بار دیگر در محوطه کارخانه تجمع کردند. در همین رابطه کارگران چهار روز پیشتر یعنی در روز ١٨ دی، در اعتراض به تبعیض در پرداخت حقوق در مقابل ساختمان دفتر مرکزی این شرکت در بندر امام تجمع کردند. تجمع کارگران پتروشیمی رازی در اعتراض به تبعیض در پرداخت حقوق بین کارگران پیمانی و کارمندان رسمی بود. مجموع کارگران پتروشیمی رازی سه هزار نفر هستند. کارگران پیمانی پتروشیمی رازی که زیر نظر چندین شرکت پیمانکاری همانند «پیشکامان فن اندیش»، «پیشگام فرا صنعت»، «تعمیرات نیروگاههای حرارتی خوزستان» و… فعالیت دارند حدود هزار و ٨٥٠ نفر هستند که در مقایسه با کارمندان اداری این کارخانه که زیرنظر شرکت اصلی کار می‌کنند، از حقوق و مزایای کمتری برخوردارند. از تاریخ یکم اسفند ماه که ٨٥ درصد سهام پتروشیمی رازی به بخش خصوصی (ترک) واگذار شد، مشکلات کارگران پیمانی نیز آغاز شده است. سطح حقوق کارگران پیمانی کارخانه به نسبت کارگران رسمی که در سمتهای اداری پتروشیمی فعالیت دارند بسیار ناچیز است و این تبعیض باید هر چه سریع‌تر برطرف شود. حقوق یک کارگر پیمانی بین ٥٠٠ هزار تا ٩٠٠ هزار تومان است این در حالیست که دریافتی ماهانه یک کارمند رسمی پتروشیمی چندین برابر یک کارگر است. کارگران درتجمع امروز خود همچنین خواستار لحاظ شدن سختی کار در حقوق و بیمه، دریافت سرویس ایاب و ذهاب و تامین یک وعده غذای گرم در روز است.

اعتراضات کارگران شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران یک هفته راپشت سرگذاشت
١٧دی: کارگران شرکت گروه ملی با وجود گذشت یک هفته از اعتراض‌‌ به دلیل عملی نشدن مطالباتشان همچنان در اعتراض هستند. شرکت پیمانکاری اکسین واسطه بین کارگران و گروه ملی بوده که زیر نظر تعدادی از بازنشسته‌های شرکت فعالیت می‌کند. پرسنلی که قرار بود نحوه استخدامی آنها قراردادی باشد هنوز به صورت پیمانکاری هستند. بعضی از پرسنل پیمانکاری تا ١٥ سال سابقه دارند. حقوق این افراد با وجود مشاغل سخت و کلیدی که بسیاری از امور اصلی شرکت را هم انجام می‌دهند در مقایسه با پرسنل رسمی بسیار ناچیز است (به نصف یا کمتر از یک سوم هم می‌رسد) آنهم در حالی که با اضافه کار روزانه حدود ١٦ ساعت کار می‌کنند. مطالبات کارگران معترض: اعمال نکردن چارت سازمانی و شغلی، نبود قرارداد شغلی معین، اختلاف شدید حقوق دریافتی بین نیروی قراردادی و پیمانکار، سال‌ها وعده‌های مدیران مبنی بر اعمال قرارداد و سوءاستفاده از کارگران پیمانکار و نبود نماینده کارگری از مطالبات کارگران است. درهمین رابطه: ٩دی: اعتراض کارگران شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران به عدم اجرایی شدن وعده‌های مسئولان مبنی بر عقد قرارداد مستقیم و حذف شرکت پیمانکار نیروی انسانی! یکی از کارگران شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران: بیش از ٧٠ درصد نیروهای این شرکت با امتحان ورودی در سال‌های گذشته و یا با سابقه کار بالا جذب شده‌اند. یکی از خواسته‌های کارگران اجرایی شدن وعده‌های مدیران قبل و فعلی شرکت گروه ملی مبنی بر عقد قرارداد مستقیم و حذف شرکت پیمانکار نیروی انسانی است زیرا برای کارگران شرکت‌های سطح شهر اهواز از جمله فولاد خوزستان، نورد لوله، شرکت نفت و سازمان آب و برق عقد قرارداد مستقیم و تعدیل وضعیت انجام شد. از سوی مسئولان شرکت در سال‌های اخیر وعده‌های زیادی به کارگران داده شده ولی به جز تعداد اندکی که جزو شاغلین بخش‌های اداری که بخش اعظم آن‌ها نیز بانوانی که نان آور خانواده‌هایشان نیستند را شامل می‌شود در حالی که نیروهای تاثیر گذاری که در بخش‌های صنعتی و اجرایی مشغول به کار هستند و بار اصلی تولید کارخانه به دوش آن‌هاست مجبورند ١٢٠ ساعت در ماه اضافه کار کنند و در هوای سرد و گرم خوزستان و با شرایط سخت به فعالیت بپردازند ولی از کمترین حقوق برخوردار باشند.

ادامه تجمعات اعتراضی کارگران تراکتورسازی ایران
٢١دی: کارگران ماشین آلات تراکتورسازی ایران در مقابل دفتر امام جمعه تبریز و استانداری آذربایجان شرقی تجمع کردند. به گفته یکی از کارگران، امام جمعه تبریز ضمن تعیین نماینده‌ای از جانب خود، نامه‌ای نیز به استاندار آذربایجان شرقی ارسال کرده است. کارگران تجمع کننده پس از پیگیری موضوع از طریق امام جمعه تبریز به سمت استانداری آذربایجان شرقی حرکت کنند. کارگران که بیش از ٩ ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند قصد ورود به محوطه استانداری آذربایجان شرقی را داشتند که ماموران نیروی انتظامی اجازه این تجمع را ندادند. معاون جدید سیاسی امنیتی استاندار آذربایحان شرقی با اشاره به گفتگو با کارگران معترض اظهار داشت: با توافقی که صورت گرفت مقرر شده است در مهلتی ١٠ روزه مشکلات کارگران بررسی و اقدام جدی در این خصوص به عمل آید. مقرر شده است عصر امروز و فردا در جلسات شورای تأمین مشکلات کارگران ریشه یابی و برای رفع آن تصمیمی عاجل گرفته شود. در پی قول قاطع معاون جدید سیاسی امنیتی استانداری آذربایجان شرقی کارگران به تجمع خود پایان دادند. کارگران تراکتورسازی ایران پیش از این با تجمع در مقابل استانداری آذربایجان شرقی و ساختمان صنعت، معدن و تجارت استان، خواستار دریافت مطالبات‌شان شده بودند. پرداخت ٩ ماه حقوق عقب افتاده، سنوات کارگران بازنشسته شده، تمدید دفترچه‌های تأمین اجتماعی، پرداخت بدهی‌ها به سازمان تامین اجتماعی و بانک‌ها و از سرگیری دوباره تولید را از جمله ممهترین خواسته‌های کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی عنوان شده است.

ناامنی محیط کار

گاز در تعمیرگاهی درشهرضا جان کارگر جوان راگرفت
٢١دی: کارگری ٣٣ ساله که برای گرم کردن خود از گاز پیک نیک استفاده کرده بود ، جان خود را از دست داد. این حادثه به علت استفاده از گاز پیک نیک برای گرم کردن تعمیرگاه ، رخ داد.

کاشان: جان باختن ٤کارگرجوان
١٩دی: ٥ کارگر جوان در یک منزل مسکونی بر اثر انتشار گاز منو اکسید کربن مسموم شدند که ٤ نفر آنان در دم جان باختند. کارگر دیگر هم به علت مسمومیت شدیدبه بیمارستان شهید بهشتی کاشان منتقل شد. علت این حادثه رعایت نکردن اصول ایمنی در نصب لوله دودکش بخاری اعلام شد.

مرگ کارگر ٢١ ساله در تونل قطار شهری اهواز
١٧دی: کارگر پیمانی پروژه قطار شهری اهواز پس از حدود ده ساعت کار مداوم، بر اثر تصادف با واگن حمل خاک کشته شد. «علی زادحزباوی» کارگر ٢١ ساله پروژه قطارشهری (در حال احداث) اهواز که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «کیسون» استخدام شده بوده است،١٥دی در هنگام کار در تونلی کم‌عرض در عمق زمین بر اثر گیر کردن لباس کارش به واگن حمل بار، چندین متر به روی زمین کشیده شد و پس از برخورد سرش با دیواره تونل جان باخت.

کارگران

برگزاری جلسه دادگاهی خالد حسینی فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری
به گزارش رسیده روز دوشنبه مورخ ١٦/١٠/ ٩٢ خالد حسینی طی یک محاکمه ده دقیقه ای در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به اتهام عضویت در کمیته هماهنگی دادگاهی شد. قاضی پرونده از این فعال کارگری خواست از این کمیته استعفا دهد که با مقاومت نام برده روبرو شد. لازم به ذکر است که خالد حسینی، عضو کمیته هماهنگی برای چهارمین بار است که دادگاهی می شود. کمیته هماهنگی ضمن محکوم کردن محاکمه خالد حسینی خواهان آزادی تمام کارگران و فعالین کارگری در بند می باشد.
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری-١٨ دی ١٣٩٢

برگزاری جلسه دادگاهی خالد حسینی فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری
به گزارش رسیده روز دوشنبه مورخ ١٦/١٠/ ٩٢ خالد حسینی طی یک محاکمه ده دقیقه ای در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به اتهام عضویت در کمیته هماهنگی دادگاهی شد. قاضی پرونده از این فعال کارگری خواست از این کمیته استعفا دهد که با مقاومت نام برده روبرو شد. لازم به ذکر است که خالد حسینی، عضو کمیته هماهنگی برای چهارمین بار است که دادگاهی می شود. کمیته هماهنگی ضمن محکوم کردن محاکمه خالد حسینی خواهان آزادی تمام کارگران و فعالین کارگری در بند می باشد.
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری-١٨ دی ١٣٩٢

بهنام ابراهیم زاده – سرطان پایان کودکی نیست!
دیماه سال ١٣٩١ بود که خبر ابتلا به سرطان خون و بستری شدن تنها فرزندم نیمای عزیز آنهم در درون زندان و پشت دیوارهای بلند و سیم خاردارهای اوین به گوشم رسید وقتی پدرم با آن چهره و سیمای همیشگی اما غمگین در ملاقات کابینی و شیشه ای میخواست طوری وانمود کند که اتفاق خاصی رخ نداده است ؛ میان کلماتش نام محک را به زبان آورد دنیا به یک باره بر سرم ویران شد برایم باور نکردنی بود اما واقعیت بود ؛ خبری تلخ و ناگوار که تا عمق روح و روانم نفوذ کرد؛ اینکه من درون زندان باشم و تنها فرزندم آنهم بدون حضور من در بستر بیماری افتاده باشد شرایط را برایم سخت تر کرد. در آن روزها در پس این همه دلهره و نگرانی انهم درون زندان این هم بندیان عزیزم در بند ٣٥٠ بودند که توان مرا دو چندان کردند ؛ یادم نمیرود در آن شرایط سخت و دشوار عزیزانی چون دکتر فریبرز رئیس دانا ؛ امیر خسرو دلیرثانی ؛محمد داوری؛ علیرضا رجایی و رضا شهابی و خیلی از کسانی که حتی در پس این دیوارها ی بلند هم فکر و هم عقیده ام نیز نبودند آن مدت کنارم بودند و مرا دلداری دادند و تمام آن مدت که بسیار نامه ها و بیانیه های اعتراضی از داخل زندان اوین و رجایی شهر حتی در خارج از کشور خطاب به مسئولان نوشته شد که بهنام ابراهیم زاده باید در کنار فرزند بیمارش باشد ؛ من هیچگاه حمایت های هم بندیان و تمامی زندانیان سیاسی که در دیگر زندانها ؛ زندان رجایی شهر از جمله شاهرخ زمانی افشین اوسانلو جعفر اقدامی و خالد حردانی و انسانهای بیشمار دیگر ؛ دوستان ؛ رفقا و همکاران عزیزم در تشکل و سندیکاهای کارگری و حقوق بشری و همه کسانی که حتی آنها را نمی شناختم فراموش نمیکنم. سندیکاها و اتحادیه های کارگری و تشکلهای کارگری نهادها و سازمانهای حقوق بشری و مدنی و احزاب و گروههای مدنی و سازمانهای بین المللی ؛ رسانه ها و سایت ها ؛ وبلاگها همه و همه فهرست بلند بالای من هستند که لازم میدانم یکبار دیگر از همه آنها تشکر و قدردانی کنم ؛ اما در کنار همه این حمایت ها آنهاییکه حتی یکبار هم در طول عمرم ندیده بودم در این مدت به سراغمان آمدند ودر بیمارستان و خانه و یا گاهی با یک تلفن و ایمل احوالمان را پرسیدند و در واقع انسانیت را ارج نهادند به آنها از همین جا درود می فرستم و از همه تشکر می‌کنم . حمایت و تلاش بی وقفه کادر درمانی بیمارستان محک برای نجات جان فرزندم و دهها کودک دیگر از چنگ این بیماری مهلک قابل تقدیر و ستایش است ؛ با وجود ماهها بستری نیما در بیمارستان محک اکنون نام بیمارستان محک برای من و خیلی ها نام آشناییست نامی که با دیوارهای رنگی و نقاشی شده و قلکهای رنگارنگ سفالی گره خورده است آدم را یاد عکسهای کودکانی می اندازد که با وجود شیمی درمانی لبخند شیرینی بر لب و نگاهی پر امید به اینده دارند ؛ محک موسسه ایست که از کودکان سرطانی حمایت میکند اما اغلب آدمها در محک اگاهانه از بکاربردن سریع واژه سرطان می پرهیزند؛ شاید بار منفی این واژه آنهم زمانی که در مورد کودکان به کار برده شود آنقدر زیاد است که بهتر باشد بجای آن از واژه های بیماری مشکل و مانند انها استفاده کرد. در موسسه ای که برای بهبود کودکان سرطانی تلاش میشود واژه ها باید امیدوار کننده باشند زیرا همه دوست دارند این بچه ها هر چه زودتر دوره بیماری را پشت سر بگذارند و سلامتیشان را باز یابند ؛به اعتقاد مسئولان محک که حتی روی دیوارها ی محک نوشته اند « سرطان پایان کودکی نیست». اکنون نیما فرزندم یکسال است که در بیمارستان محک تحت نظر پزشکان شیمی درمانی میشود وبه گفته پزشکان این دوره درمان بیش از سه سال به طول خواهد انجامید و البته به لطف و حمایت های مردم و دوستان ورفقا و با تلاش کادر درمانی محک نیما روزهای سخت و نگران کننده را پشت سر نهاده است اما همچنان تا پایان دوره درمان باید تحت مراقبتهای درمانی و شیمی درمانی قرار داشته باشد ؛ من برای کادر درمانی و تمامی کسانی که من و نیمای مرا مورد حمایت قرار داده اند و همچنان در کنارمان هستند و حمایت هایشان را از ما دریغ نمیکنند کمال تشکر را داشته و از انها قدردانی مینمایم . یکی از تاسفهای من در حال حاضر این است که فرزندم به سرطان خون مبتلا شده اما من در کنارش نیستم . به امید بهبودی نیمای عزیزم و تمام کودکان عزیزی که مبتلا به سرطان هستند . بهنام ابراهیم زاده زندان اوین بند ٣٥٠ هفدهم دیماه ١٣٩٢

اخراج و بیکارسازی

تعطیلی کارخانه های قندارومیه، پیرانشهر، نقده ،میاندوآب وخوی ازاوایل دی ماه وبیکاری کارگران
١٩دی: کارخانه های قند ارومیه، پیرانشهر، نقده ، میاندوآب و خوی که همه ساله از اول مهر ماه، کار خرید را آغاز و تا پایان اسفند ماه فعال بودند امسال از اوایل دیماه تعطیل و کارگران آنها بیکار شده اند. ظرفیت اسمی این کارخانه ها یک میلیون و ٢٥٠ هزار تن می باشد که امسال تنها ٩٦٠ هزار تن محصول تحویل آنها شده است. عدم پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان، بالارفتن هزینه حمل و نقل به دلیل تعلل واحد ها در دریافت محصول ، پایین بودن توان مالی چغندر کاران و تعلل در پرداخت تسهیلات سرمایه درگردش به کشاورزان از سوی بانکها از جمله مهمترین علل عدم تحویلی چغندرقند تولیدی به کارخانه های قند استان است. بالابودن هزینه های تولید، طولانی بودن دوره بهره برداری و اشتغال زمین های زیر کشت چغندر قند و در نتیجه عدم امکان کشت های پاییزه باعث شده تا در سال جاری تعدادی از کشاورزان تمایل به کشت این محصول را نداشته و به جای آن محصولات دیگری را کشت کنند. چغندرقند یکی از محصولات اساسی و ماده اولیه صنایع قند و شکر بوده و از لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آذربایجان غربی هم اکنون در تولید هر دو محصول به دست آمده از چغندر قند دارای رتبه اول است.

بیکار شدن بیش از ٤٠٠ کارگر معدن البرز غربی
با تصمیم وزارت صنعت‌، معدن و تجارت و شرکت فولاد ایران به زودی این واحد معدنی منحل و تمامی ٤٢٥ کارگر معدنچی بیکار خواهند شد. ایلنا: مقدمات انحلال این معدن، در ٩ آذرماه سال جاری و به بهانه زیان‌ده بودن این معدن استخراج زغال‌سنگ‌ انجام شده است. چنانچه معدن سنگ رود منحل شود، حداقل ٤٢٥ خانواده کارگری در منطقه لوشان با مشکل قطع منبع درآمد مواجه خواهند شد.

اخراج ٢٠٠ نفراز کارگران فضای سبز وعمرانی ٤ منطقه ی شهرداری سنندج
شهرداری سنندج در اقدامی ضد کارگری ٢٠٠ نفر از کارگران منطقه ١ ،٢،٣وهمچنین منطقه بهاران را اخراج نمود .این کارگران قرار داد یک ساله با شهرداری داشتند ودرحالی اخراج شدند که هنوز موعد قرار دادشان به پایان نرسیده است. قابل ذکر است، کارگرانی که بر سر کارهایشان باقی مانده اند با نصف حقوق کار می کنند وازترس اخراج حاضر به اعتراض نمی باشند . کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری-١٨ دی ١٣٩٢

حقوق و دستمزدهای پرداخت نشده

عدم پرداخت دستمزد کارگران نورد لوله صفا و پروفیل ساوه
اتحادیه آزاد کارگران ایران: بیش از دو هزار کارگر کارخانه های نورد لوله صفا و پروفیل ساوه ماههاست دستمزدهای خود را دریافت نکرده اند. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران کارخانه پروفیل ساوه از مرداد ماه به این سو و کارگران نورد لوله صفا دو ماه است دستمزدی دریافت نکرده اند و بیمه های آنان نیز به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است و به همین دلیل سازمان تامین اجتماعی از تمدید اعتبار دفترچه های درمانی این کارگران خودداری میکند. تحمیل چنین شرایط مشقت باری بر بیش از دو هزار کارگر این کارخانه ها در حالی است که کارفرما بطور مرتب کارگرانی را که در این دو کارخانه پیگیر اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور هستند به انحا مختلف تحت فشار قرار میدهد. از جمله این فشارها عدم ارجاع اضافه کاری به این دسته از کارگران و محروم کردن آنان از کار شیفتی می باشد تا با پایین آوردن میزان دریافتی ماهیانه این کارگران، آنان را تحت فشار قرار دهد. اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٢ دی ماه ١٣٩٢

کارگران کارخانه کنتورسازی ایران بیش از دو ماه حقوق نگرفته‌اند
١٨دی: کارفرمای کارخانه کنتور سازی ایران (واقع در استان قزوین) از آبان ماه سال جاری هیچ حقوقی به کارگران پرداخت نکرده است و این درحالی است که کارگران روزانه با تولید حدود ٨ هزار کنتور، سود قابل توجهی را نصیب کارخانه می‌کنند. علاوه بر حقوق، حق بیمه کارگران از جانب کارفر به صورت مداوم به تامین اجتماعی پرداخت نشده و طبعا باعث ایجاد فاصله در سوابق کارگران شده است. از دیگرمطالبات کارگران پرداخت نشدن حق بن کارگری از سال ٩١ تا کنون،عیدی و پاداش شش ماهه نخست سال جاری،است. مشکلات کارخانه و کارگران از پنج سال گذشته، زمانی آغاز شد که این واحد تولیدی از وزارت نیرو به بخش خصوصی انتقال یافت.

تبعیض وتاخیر درپرداخت حقوق کارکنان پیمانکاری و قرار دادی صنعت نفت
١٧دی: بیش از ٢٤٠ هزار نفر در صنعت نفت ایران در قالب شش نوع قرار داد کارمحصولی، پیمانکاری، قرار داد مدت موقت، قرار داد مدت معین، پیمانی و رسمی مشغول به کار هستند که از این میزان بیش از ١٤٠ هزار نفر از آنها در قالب قردادهای پیمانکاری و مدت موقت هستند که حقوقشان از ماهانه یک میلیون تومان فراتر نمی رود. طرح قرارداد مستقیم وقطع کردن دست شرکت های پیمانکار و دلال موجب خوشحالی کارکنان صنعت نفت شد اما با واریز اولین حقوق به حساب آنها این خوشحالی خاتمه یافت. وجود مشکلات در زمینه منابع انسانی از تنوع نوع قراردادی کارکنان صنعت نفت تا پرداخت حقوق و مزایا که به اذعان کارکنان با میزان سختی کار آنها هم‌خوانی ندارد، موجب شده در سال‌های اخیر علاوه بر انتقاد کارکنان به این موضوع ، پدیده مهاجرت متخصصان از صنعت نفت به شرکت‌های خصوصی داخلی یا شرکت‌های خارجی به ویژه در کشورهای حاشیه خلیج فارس رشد فزاینده ای به خود گیرد. کار پر خطر، سخت، آلودگی و دوری از خانواده از ویژگی های خاص کارکنان صنعت نفت است که هیچکدام از کارمندان سازمانهای دیگر درگیر آن نیستند، اما نکته و سوال اساسی اینجاست که چرا در این صنعت به همه نیروها به یک چشم نگاه نمی شود و اختلاف دستمزدها در برخی موارد به ١٠ تا ٢٠ برابر می رسد. کارکنان پیمانکاری و قرار دادی صنعت نفت در مناطق بد آب و هوایی همچون آلودگی شدید هوا در عسلویه حقوق ٦٠٠ تا ٨٠٠ هزار تومانی خود را با تاخیرهای گاها ٢تا ٥ ماهه دریافت می کنند.

گزارش

در پی کشته شدن ٥ نفر از عوامل فیلم،تهیه کننده «معراجی‌ها» در مقام کارفرما، مسئول پاسخگویی حادثه امروز است
١٨ دی: ٥ نفر از عوامل فیلم «معراجی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی در هنگام انجام کار براثر انفجاری جان خود را از دست دادند. دحادثه انفجار زمانی روی‌ داد که دست‌اندرکاران جلوه‌های ویژه فیلم معراجی‌ها قصد داشتند تا چاشنی مواد منفجره جنگی را چک کنند.

٦٢١کارگر در خراسان شمالی از کارفرما شاکی شدند
١٧دی: مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: در ٩ ماه امسال ٦٢١ دادخواست از سوی کارگران به طرفیت کارفرما در این استان تنظیم شده است. موضوع بیشتر این شکایات مطالبات کارگران از جمله حقوق معوقه، عیدی ، پاداش، سنوات و برگشت به کار کارگران است که کارفرمایان از پرداخت آن خودداری کرده اند. این دادخواست ها در مراجع حل اختلاف مستقر در ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال رسیدگی است.

دستمزدها ((این ستون از اخبار کارگری ویژه اخبار و عکس العمل های مختلف در ارتباط با دستمزدها میباشد))

کارگران زیر بار افزایش ١٨ درصدی دستمزد نمی روند
دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران، ضمن ابراز مخالفت با پیشنهاد افزایش ١٨ درصدی دستمزد کارگران، گفت: مگر آنکه معجزه‌ای رخ بدهد و تورم ١٨ درصد شود تا زیربار دستمزد ١٨ درصدی برویم. شاید کارمندان دولت بپذیرند و بتوانند با ١٨ درصد افزایش حقوق زندگی کنند اما جامعه کارگری زیربار دستمزد ١٨ درصدی نمی رود مگر آنکه معجزه ای بشود و تورم سال آینده به ١٨ درصد برسد. اثرات و تبعات تورم را نمی توان منکر شد و مردم به طور ملموس تورم را در جامعه احساس می کنند بنابر این در بحث دستمزد با احتمالات و فرضیات نمی توان سخن گفت چنانچه سیر کنونی تورم نشان می دهد که به لحاظ تورمی در چه وضعیتی هستیم. در بند ٢ ماده ٤١ قانون کار علاوه بر نرخ تورم، سبد معیشت خانوار هم مطرح شده است و اگر هزینه درمان، بهداشت، مسکن، خوراک، ایاب و ذهاب و تحصیل و .. را در این سبد هزینه قرار بدهیم بیش از آن رقمی می شود که در بند ٢ ماده ٤١ قانون کار به آن اشاره شده است. نرخ تورم هر رقمی که باشد بند ٢ ماده ٤١ قانون کار نباید مغفول بماند و اگر دولت پرداخت عادلانه دستمزد را در نظر نداشته باشد حمایت ٥٠ درصدی نیروی کار کشور را از دست خواهد داد. وی با بیان اینکه جامعه کارگری زیر بار کمتر از نرخ تورم و سبد معیشت نمی رود، درباره جایگزین کردن سبد کالای حمایتی به عنوان بخشی از دستمزد کارگران، اظهار کرد: ماده ٤٢ قانون کار در ادامه ماده ٤١ و به منظور ساماندهی این ماده صراحتا می گوید که حداقل دستمزد باید به صورت نقدی باشد بنابراین می توانیم سبد کالا را جزو پرداختهای جانبی بدانیم ولی اینکه سبد کالا جایگزین افزایش دستمزد یا قسمتی از دستمزد کارگران باشد مغایر با ماده ٤١ و ٤٢ قانون کار است. تجربه سالهای گذشته نشان داده که توزیع این اقلام به نفع نبوده است؛ ممکن است در سال اول دولت اقلام اساسی با کیفیت عرضه کند ولی تضمینی نیست که در سنوات بعد کالاهای کیفی که ارزش ریالی ماده ٤١ را تامین کرده باشد، اختصاص بدهد. به گفته وی سبد کالا جزو پرداختهای جانبی دولت است که نباید بر دوش کارفرمایان بیفتد چون در این صورت هزینه تدارکات و نگهداری در انبار و جابه جایی به کارفرما تحمیل می شود و نارضایتی کارفرمایان را به دنبال دارد.
***
سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران معتقد است پرداخت غیر نقدی مزد بر خلاف کرامت انسانی کارگران است. «هادی ابوی» با تاکید بر پرداخت نقدی دستمزد کارگران در سال ٩٣، به ایلنا گفت: پرداخت غیر نقدی مزد به معنای دخالت دولت در تعیین چگونگی هزینه بخشی از درآمد کارگران است در حالی که اختیار مبلغ ناچیز مزد پایه کارگران که جوابگوی حداقل‌های زندگی هم نیست باید به خودشان واگذار شود. ایجاد محدودیت برای جامعه کارگری با تعیین سبد کالای مصرفی، کرامت انسانی آنها را نقض می کند و نوعی بازگشت به گذشته به شمار می‌آید که با گذشت بیش از سه دهه از انقلاب جلوه مناسبی ندارد. اگر دولت به پرداخت غیر نقدی حقوق علاقه‌مند است می‌تواند با تقویت بن کارگری، آن را به شیوه سابق به کارگران پرداخت کند. پرداخت غیر نقدی مزد جوابگوی معیشت کارگران نیست و از افزایش تورم نیز جلوگیری نمی‌کند چرا که قیمت کالاهای اساسی زندگی در کشور نوسان شدیدی دارد و قوانین مصوب دولت در این رابطه به سرعت تغییر می‌کند. وی با اشاره به بیش از ٥ میلیون کارگر بدون شناسنامه (کارگران شاغل در بخش غیر رسمی و زیر زمینی اقتصاد) که مشمول پرداخت مزد غیر نقدی نخواهند شد، گفت: کارگران مظلوم و بدون شناسنامه‌ای که مشکلات معیشتی شان چندین برابر سایرین است و از ابتدایی‌ترین حقوق اجتماعی محروم‌اند، مانند کارگران باربر، کارگران ساختمانی و… مشمول دریافت مزد غیر نقدی نمی‌شوند…………..

اخبار بین المللی

افغانستان – افزایش خشونت علیه زنان
رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان می گوید خشونت علیه زنان در کشور در سال ٢٠١٣ به سطحی بی سابقه بالا رفت و روز به روز بی رحمانه تر شد. بگزارش رویترز، سیما ثمر، روز شنبه٤ ژانویه (١٤ دی) در مصاحبه ای تلفنی گفت بی رحمی حملات علیه زنان بشدت افزایش یافته است، و از جمله به بریدن بینی، لب و گوش، و تجاوزات جنسی علنی و جمعی اشاره کرد. او آنچه را فرهنگ خشونت نامید و نیز خروج نزدیک نیروهای بین المللی و امداد گران را در افزایش جنایت و خشونت نسبت به زنان موثر دانست و گفت حضور جامعه بین المللی و تیم های بازسازی در اکثر ولایات به مردم اعتماد می داد و زنان را بیشتر با حقوقشان آشنا می ساخت. سیما ثمر گفت کسانی بودند که سعی داشتند از زنان حفاظت کنند، اما «متاسفانه دیگر چنین نیست.» اکثر نیروهای خارجی قرار است تا پایان سال جاری از افغانستان خارج شوند، و با روشن نبودن وضعیت توافقنامه مشارکت امنیتی با آمریکا، معلوم نیست آیا پس از آن تاریخ سربازی باقی خواهد ماند یانه. سیما ثمرگفت خرابی اقتصاد وگسترش ناامنی نیز در افزایش موارد آزار زنان کارساز بوده است. یک طرفدار ارشد حقوق زنان در افغانستان گفت بهبود وضع دشوار خواهد بود زیرا اجرای قوانینی که از زنان حفاظت می کند بسیار دشوار است. ثریا پاکزاد، مسئول اداره پناهگاه های زنان در چندین استان، از دفتر کارش در هرات به رویترز گفت: “کشتن زنان در افغانستان آسان است، مجازاتی در کار نیست. ” در گزارش رویترز گفته می شود تشدید خشونت علیه زنان نشان می دهد حقوقی که آنها از زمان سقوط حکومت طالبان به سختی کسب کردند، در حالی که نیروهای خارجی آماده خروح می شوند، در خطر است.

جهان – میلیردرها ثروتمندتر میشوند
آخرین اطلاعات منتشر شده توسط شبکه خبری بلومبرگ از ثروتمندترین افراد دنیا نشان می دهد که ثروت این افراد در سال ٢٠١٣ افزایش قابل توجه ای داشته است. مطابق این آمار مجموع ثروت ٣٠٠ نفر از ثروتمندترین افراد در دنیا در سال گذشته میلادی به رقم سه هزار و ٧٠٠ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال ٢٠١٢ حدود ٥٢٤ میلیارد دلار افزایش داشته است.
در این بین، بیل گیتس، با ثروتی معادل ٧٨ میلیارد و ٦٠٠ میلیون دلار ثروتمندترین فرد دنیا معرفی شده است. ثروت بنیانگذار شرکت مایکروسافت حدود ١٥ میلیارد دلار در سال گذشته افزایش داشته است. کارلوس اسلیم، تاجر مکزیکی با ٧٣ میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار ثروت در رده دوم قرار دارد.
پس از وی بنیانگذار شرکت ایندیتکس و خالق مارک زارا، آمانسیو اورتگا قرار می گیرد. وی با دارا بودن بیش از ٦٥ میلیارد دلار ثروت سومین ثروتمند بزرگ کره زمین محسوب می شود.
بلومبرگ در گزارش خود اعلام کرده در سال گذشته میلادی ١٠٩ نفر به افراد میلیاردر در دنیا اضافه شده است. به ثروت بزرگترین ثروتمندان دنیا بیش از پیش افزوده شده است و به نظر نمی رسد وجود بحران اقتصادی در دنیا تاثیر منفی بر روند ثروت اندوزی و دارایی آنها داشته باشد.

اسرائیل – تظاهرات دهها هزار پناهجو برای دریافت پناهندگی
به گزارش خبرگزاریها روز یکشنبه ٥ ژانویه (١٥ دی) دهها هزار پناهجو در اعتراض به عدم دریافت پناهندگی در میدان رابین تلّ آویو دست به تظاهرات زدند و خواهان به رسمیت شناخته شدن اقامت و پناهندگی خود شدند. یکیاز این پناهجویان که از دارفور سودان به اسرائیل آمده، میگوید: همه ما از نسل کشی، از رژیمهای دیکتاتوری فرار کرده ایم و احتیاج به حمایت داریم.وی میگوید: یک پناهجو برایش مهم نیست که به کجا برود. ما میدانستیم که عبور از مرز و رسیدن به اینجا بسیار سخت خواهد بود، ولیاین کشور تنها گزینه بود. “اوریت مروم” از سازمان کمک به پناهجویان و پناهندگان میگوید: دولت اسرائیل این پناهجویان را در برزخ قرار داده است. آنها را به عنوان نفوذی و کسانیکه برای کار آمده اند خطاب میکنند و هیچوقت به مشکل پناهندگی آنها توجه نمیکنند. ابراهیم یکیدیگر از پناهجویان که از کشور سومالی به اسرائیل آمده میگوید: من اینجا هستم چون میخواهم از حق زنده ماندنم دفاع بکنم، میخواهم تحصیلاتم را به اتمام برسانم.

فرانسه – کارگران گودییر دو تناز مدیران شرکت را به گروگان گرفتند
به گزارش یورو نیوز تنش ها در کارخانه لاستیک سازی گودیر در شمال فرانسه بالا گرفت.
دو تن از مدیران این کارخانه که با خطر تعطیلی روبروست توسط کارکنان به گروگان گرفته شده اند.
به گفته نماینده اتحادیه کارگری، کارگران کارخانه گودیر با حبس مدیر منابع انسانی و مدیر تولید در تالار اجتماعات کارخانه امیدوارند بتوانند مدیریت را وادارند تا برای رسیدگی به وضعیت کارکنان چاره ای بیاندیشد. خبر تعطیلی این کارخانه پس از سال ها اختلاف میان مدیران و اتحادیه در ژانویه سال گذشته منتشر شد. یکی از کارکنان این کارخانه با ٣٠ سال سابقه کار گفت: “من با این گروگانگیری موافق نیستم. اما چه کنیم؟ منتظر مقامات مسئول می مانیم تا بیایند و با آن ها گفت و گو کنند.”
کنفدراسیون عمومی کار، بزرگ ترین اتحادیه کارگری فرانسه انتظار دارد که مسئولان از یک هزار و ١٧٣ حقوق بگیر این کارخانه که در معرض بیکاری هستند حمایت مالی لازم انجام دهند. یکی دیگر از کارکنان این کارخانه افزود: “در ناحیه پیکاردی شغلی وجود ندارد. ما کاری پیدا نخواهیم کرد. و برای زنده ماندن به پول نیاز داریم. جنگ ما از همین جا شروع می شود.” کارگران این کارخانه پیش از این بار ها با برگزاری تجمعات اعتراضی، نگرانی عمیق خود را از آینده شغلی شان به گوش مسئولان و مقامات ذیربط رسانده اند.

اسپانیا – اتهام پولشویی و فرار مالیاتی در خانواده سلطنتی
کریستینا، دختر ٤٨ ساله خوان کارلوس، پادشاه اسپانیا با اتهام پولشویی و فرار مالیاتی روبرو شد. مطبوعات اسپانیا روز سه شنبهِ٧ ژانویه (١٧ دی) با انتشار این خبر از به جریان افتادن این پرونده ٢٠٠ صفحه ای خبر دادند. این اولین باری نیست که چنین اتهاماتی متوجه خاندان سلطنتی اسپانیا می شود. ایناکی اوردانگارین، همسر کریستینا، پیشتر و در پرونده ای جنجالی با اتهام اختلاس و سوء استفاده میلیون ها دلاری از اموال عمومی مواجه شده بود. یکی از ساکنان مادرید می گوید: ” کریستینا سزاوار اتهام وارده است. قاضی حتما دلیلی برای تصمیمش داشته است. هیچ ضدیتی با این خانم ندارم، شخصا هم نمی شناسمش. اما او باید با من و تو و دیگر اسپانیایی ها برابر باشد. عدم واکنش نظام قضایی نشان از وجود مشکل جدی اجتماعی می داشت.”

ایتالیا – رکورد نرخ بیکاری جوانان
نرخ بیکاری جوانان در ایتالیا به بالاترین میزان خود از سال ١٩٧٧ میلادی رسید. آمار منتشر شده در روز چهارشنبه ٨ ژانویه (١٨ دی) نشان می دهد ٤١.٦ درصد جوانان سومین اقتصاد برتر منطقه پولی یورو بیکارند. یک جوان جویای کار می گوید: “بشدت نگران آینده ام هستم. هنوز تصمیم قطعی نگرفته ام که چه کار کنم. با در نظر گرفتن همه احتمالات، فکر کنم به خارج از کشور بروم.” جوان دیگری می گوید: “ما برای درس خواندن، زمان و پول صرف کردیم ولی الان می بینیم که چیزی دست مان را نگرفته است.” نرخ میانگین بیکاری هم با دو دهم درصد افزایش نسبت به ماه اکتبر، در ماه نوامبر به مرز ١٢,٧ دهم درصد جمعیت فعال این کشور رسیده است. تحلیلگران چالش اصلی پیش روی دولت ایتالیا را مشارکت بیشتر در کارآفرینی بویژه در میان زنان و جوانان این کشور می دانند.

آمریکا – شرکت میسی ٢٥٠٠ تن را اخراج میکند
به گزارش خبرگزاریها شرکت عظیم خرده فروشی میسی روز چهار شنبه ٨ ژانویه (١٨ دی) اعلام کرد که قصد دارد ٢٥٠٠ تناز نیروی کار خود را بیکار بکند. این شرکت در نظر دارد ٥ فروشگاه بزرگ را تعطیل بکند. مدیریت این شرکت گفته است که با این اقدام هر سال بیش از ١٠٠ میلیون دلار صرفه جوئی میشود. این شرکت بیش از ٨٠٠ شعبه در آمریکا دارد و مجموعا ١٧٥ هزار نفر در آن مشغول به کار هستند.

پنج کارگر ساختمانی در انفجار بمب در جنوب شهر «موصل» زخمی شدند.
٢٣ دی: سومریه نیوز، یک منبع آگاه در پلیس استان «نینوا» گفت که یک بمب کنار جاده‌ای هنگام عبور خودروی حامل کارگران ساختمانی در منطقه «القیاره» در جنوب موصل منفجر شده و باعث زخمی شدن پنج کارگر شد. این منبع افزود که کارگران زخمی در ساخت یک مجتمع مسکونی و ساخت اتاق در پالایشگاه نفتی «النجمه» در منطقه القیاره فعالیت می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *