خامنه‌ای، مجلس، دولت پزشکیان واختلافات حکومتی- محمد شکوهی

اختلافات و کشمکش های باندهای حکومتی در آستانه تعیین وزرای دولت و مضحکه تحلیف پزشکیان وارد مرحله تازه ای شده است. محورهای این اختلافات سهم خواهی باندهای حکومتی از دولت، زد و بند برای انتخاب وزرا، جایگاه مجلس و رابطه اش با دولت چهاردهم و مهمتر ازهمه اینها تلاش ها و تقلاهای خامنه ای برای گردهم آوردن دار و دسته هایش درحمایت از پزشکیان واعلام خواستها و انتظاراتش از این دولت است. شعله ور شدن اختلافات و یارکشی ها و دعواهای باندهای حکومتی در این دوهفته گذشته قبل از آنکه بیانگر یکدست شدن حکومت و جناح هایش بر اساس توصیه های خامنه ای باشد، که همه باید  پشت دولت وی باشند، پرده دیگری از کشمکشها و جنگ و دعواهای باندهای حکومتی را دامن زده است. صحن مجلس و جلسات باندهای مختلف، این روزها شاهد افشاگریها،  و دررگیریهای؟؟ فیزیکی شده است.این وضعیت باعث شد که خامنه ای درهفته گذشته دوباره به بهانه دیداربا مجلسی ها و پزشکیان، تذکرات و توصیه های مهمی به باندهای حکومتی کرده و ضمن دادن هشداردر باره وضعیت بسیار شکننده کل نظام در برابرمردم معترض، باردیگر تلاش کرد فتیله اختلافات باندهایش را پائین کشیده، روحیه و امید بهشان داده و برای دوره جدیدی که خودش نمی داند کارنظام به کجا خواهد کشید، آماده بکند. نگرانی های خامنه ای اما در پس همه این توصیه ها و تلاش ها کاملا روشن است. وی نگران جدی حکومتش و خطراتی که کل نظام را از ناحیه مردم تهدید می کند، است. نگاهی به صحبتهای خامنه ای به خوبی نگرانی ها و درماندگی وی و اساسا کل “هسته سخت قدرت” دور و بر خامنه ای و سپاه را  نشان می دهد. راس نظام دچار شکافهای جدی شده است. اما خامنه ای چه گفت؟

خامنه ای درصحبتهایش هفته گذشته گفت: “کار فوری مجلس رای به کابینه است که پزشکیان به مجلس ارائه خواهند کرد. این کار فوری و فوتی شما [نمایندگان] است.افراد منتخب در دولت باید «از بن دندان به نظام جمهوری اسلامی معتقد باشد» و «نگاه ملی» داشته باشند و «غرق در مسائل سیاسی و جناحی نشوند.» توصیه موکد من تعامل سازنده مجلس با دولت جدید است. موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ما است. باید در مسائل مهم صدای واحد از کشور شنیده شود. باید از دولت و مجلس یک حرف و صدا شنیده شود. کسانی در دنیا گوش تیز کرده‌اند نشانه‌ اختلاف و دوگانگی را پیدا کنند. مجلس نباید منشأ تشنج در افکار عمومی مردم باشد.”

 صحبتهای خامنه ای نشان می دهد که صفوف حکومت چقدر دچار تشدید اختلافات عمیق است که کل پروژه یکدست شدن حکومت با روی کار آوردن پزشکیان، امری تقریبا محال و دور از دسترس شده  است. علیرغم تعریف و تمجید وتلاش خامنه ای برای ایجاد تعادل بین مجلس ودولت و بیت رهبری با باندهای اصولگرا و اصلاح طلبان و جریان میانه، وی ناچار میشود کل نظام را متوجه این چند دستگی و خطرات آن برای کل نظام کرده و ازهمه باندهایش بخواهد فتیله اختلافات را پائین بکشند.

در این میان  بیت رهبری و جریان اصولگرایان و سپاه خود یک پای اصلی این اختلافات و کشمکش های باندی حکومت هستند. اینها که نه بزرگ مردم را دیدند و یا آنجایی هم که درصد کمی از مردم در انتخابات شرکت کردند، رای به کاندیداهای مورد نظر بیت رهبری و سپاه ندادند و یک شکست دیگرهم به خامنه ای و سپاه تحمیل کردند این ضربه چنان بزرگ و کشنده بود که صفوف دور و بر خامنه ای، سپاه و کل  نظامرا در هم ریخت و آنها را مجبوربه پذیرش نه ی مردم کرد و رسما اعتراف کردند که شکست خوردند چهره های شاخص این جریان از قالیباف و جلیلی گرفته تا باهنر و لاریجانیها، روحانی و خاتمی و… حالا قرار است بروند و دنبال علل و ریشه یابی این ضربه مردم بر پیکر نظام بگردند به این امید که “اعتماد از دست رفته مردم به کل نظام را بازسازی بکنند”! تقلایی بی اساس و پوچ که  حتی خود خامنه ای و چهره های شاخص نظام در دهه های گذشته هم امیدی به آن و ازجمله طرح موضوع” دولت وحدت ملی” مورد نظر خامنه ای و پزشکیان ندارند.  دورجدید شعله ورشدن اختلافات بین مجلس و دولت هنوز شکل نگرفته در پیش است که نگرانی های خامنه ای را چنیدن برابر کرده است.

موضوع اشاره خامنه ای به انتخاب وزارواینکه باید وزرای دولت تا “بن دندان معتقد به نظام باشند”، خط و نشان کشیدن برای پزشکیان و ظریف است که درحال انتخاب و معرفی وزاری دولت بوده و بر سر پست و مقام اختلافات اساسی با همدیگردارند. درحالیکه خامنه ای خواسته دولت آینده دولت “وحدت ملی بدور ازاختلافات جناحی” باشد، ظریف در پاسخ گفته دولت ائتلاف ملی به این معنا نیست که مخالفان پزشکیان در کابینه باشند. متعاقبا هواداران جلیلی و “دولت در سایه” هم فعال شدند و درمجامع و جلسات باند ظریف و پزشکیان شعارمرگ بر ظریف سر داده و دردفاع ازضرورت وجود “دولت سایه”  و دخالت آتش به اختیاران نظام  سخن گفته  و حتی باند مقابل را تهدید کرده اند.

تاکیدات خامنه ای در باره همکاری و حمایت مجلس از دولت پزشکیان بخشی از پروژه دولت وحدت ملی مورد نظرش است که حتی خود باندهای اصولگرا در مجلس هم وقعی به آن ننهاده و جدی نمیگیرند. فقط محض خالی نبودن عریضه قالیباف با لکنت زبان اعلام کرد:”مجلس با همه وجود به دولت کمک می‌کند”. وی منظورش از این حمایت را چنین فرموله کرد: “استفاده از ظرفیت‌های نظارتی مجلس که باعث مانع تراشی در انجام وظایف دولت در حل مسائل مردم شود، خلاف اصول و مبانی انقلابی گری است. در عین حال نمایندگان وظیفه دارند با نظارت هدفمند برای پیگیری مطالبات مردم، به دولت در برطرف کردن نقاط ضعف احتمالی یاری رسانند. مجلس باید محور وحدت و آرامش باشد و به کانون اختلاف و تنش تبدیل نشود.” این کل ماجرای حمایت مجلس از دولت است.

دولت و مجلس دو نهاد و ارگان مهم حکومتی بازوهای اجرایی و قانونگذارحکومت هستند. رابطه بین این دو نهاد در  دوره های گذشته همراه با اختلافات و تنش های بزرگ بوده که نتیجه آن عملا قطب بندی باندهای مجلسی و دولتی بوده است که هرکدام به باندهای دور و بر بیت رهبری و سپاه وصل هستند. 

در دوره رئیسی خامنه ای موفق شد تا حدودی مجلس را با رئیسی هم خط کرده و سیاستهای مورد نظرش را با رئیسی و با همکاری باندهای اصولگرای بخط شده پشت بیت رهبری به پیش ببرد. بعد ازمرگ رئیسی و بویژه بعد ازانتخابات اخیر، دسته بندی باندهای رنگارنگ اصولگرایان در مجلس هم دچار چند دستگی شده اند. درهم ریختگی صوف اینها در مجلس و فراکسیونهایشان با چهره های شاخص این خط، عدم حمایت و اجماع حول یک کاندید باند اصولگرا، در جریان اتنخابات نشان داد که خود همین باندها هم حاضر نیستند به هرقیمتی پشت سیاستهای خامنه ای و سپاه بروند. جریانات و دار و دسته ها وباندها و چهره های شاخص جریان اصولگرایی که تقریبا اکثریت مجلس را در دست دارند، دچار تشتت و چند دستگی هستند. تلاش های اخیر خامنه ای در مورد حمایت مجلس از دولت پزشکیان و زد وبند ها، توافقات و قول وقرارهایی که به اینها  داده اند، قرار است  صفوف این طیف به هم ریخته پرو خامنه ای را دوباره حداقل در مجلس متحد و یکدست در دفاع از اهداف و سیاستهای خامنه ای سازمان بدهد. اینکه این سیاست خامنه ای و پروژه “اتحاد مجدد اصولگرایان در مجلس” حداقل حول فراکسیون  مورد نظر خامنه ای برای حمایت از دولت پزشکیان موفق خواهد شد یا نه، هنوز معلوم نیست. 

مجلس و نقش نظارتی که بردولت دارد، در پرتو این اختلافات و کشمکش های باندهای حکومتی، در این دوره نقش مهمی در سمت و سو دادن به رابطه دولت و مجلس و سیاستهای مورد نظر خامنه ای و سپاه دارد. سوال این است آیا این مجلس با این وضعیتی که دارد خواهد توانست رابطه خوبی با دولت پزشکیان، علیرغم اعلام حمایت هایشان از دولت وی، داشته باشد یا نه. تلاش های خامنه ای فعلا در این بخش در کنار تقسیم پست وزارت خانه ها و معاونت ها با همکاری پزشکیان، قرار است مبنایی برای دلجویی از باندهای اصولگرای مجلسی برای همکاری بین دولت و مجلس شود. بده بستانها با درنظر گرفتن توصیه های خامنه ای بین دولت جدید و مجلس و اینکه چگونه این پروژه مهندسی خواهد شد،  فوری ترین  معضل خامنه ای وبیت رهبری و پزشکیان است. دستوری که خامنه ای در صحبتهای هفته گذشته بر آن تاکید کرد و انتظاراتش از رابطه مجلس و دولت و همکاری بین آنها را تعریف کرد، که به نظر میرسد چندان هم موفق نبود وهر باند و دارو دسته مجلس حرف و مطالباتات خودشان را از پزشکیان و خامنه ای روی میز گذاشته است. صف بندیهای اینها در مجلس پیرامون  رای اعتماد به دولت پزشکیان، بطور واقعی تبدیل به یک جنگ بین باندهای مجلسی شده است. اینکه کام باند زودتر با خامنه ای بیعت مجدد خواهد کرد و پست و مقام و قدرت بیشتری نصیبش خواهد شد، هنوز معلوم نیست.

تاکید خامنه ای مبنی بر اینکه” باید از دولت و مجلس یک حرف و صدا شنیده شود “، نشان می دهد که اختلافات باندهای مجلسی و دولت در حال شکل گیری پزشکیان با نظر مساعد خامنه ای چقدر جدی است که وی هشدار میدهد. که همه باندهای حکومت، ازجمله دولت و مجلس در برابر مردم یک حرف بزنند و همدیگر را افشا نکنند. این سخن وی بیانگر اوج نگرانی و ترس و وحشتش از مداخله مردم در این اوضاع درهم و برهم حکومت است. واقعیت این است که هسته اصلی و سخت قدرت نظام، خامنه ای و سپاه و بیت رهبری بشدت تضعیف شده و شکننده تراز هر زمانی شده است. حرف خامنه ای را دیگرحتی خود چهره ها  و عربده کشهای اصولگرا هم براحتی قبول نکرده و شرط و شروط برایش می گذارند. و این موقعیت خامنه ای و هوادارانش را در مجلس، در بین اصلاح طلبان و میانه روهای نظام بسیار ضعیف و شکننده تر کرده است.

تلاش های خامنه ای برای مجاب کردن نمایندگانش برای دادن رای اعتماد به دولت پزشکیان درهفته آینده که گویا قراراست پزشکیان دولتش را به مجلس معرفی بکند،  در حال حاضر مهمترین معضل خامنه ای با توسل جستن به هر وسیله ای است. زد و بندهای پشت پرده، تقسیم پستها، دادن وعده موقعیت بهتر به باندهای اصولگرای در دولت آینده، تلاش برای گردآوردن کل حامیانش حول محور رای اعتماد به دولت جدید، پروژه مهندسی خامنه ای در حال حاضر می باشد. از همین حالا به نظر میرسد که برخی باندهای اصولگرای مجلس به این اجماع رسیده اند که از دولت پزشکیان حمایت کرده و رای اعتماد بدهند. در کنار آن چهره هاس شاخص این جریان شرط و شروطی برای دادن رای اعتماد به دولت گذاشته اند، که بیت رهبری در حال رفع  و رجوع اش است. 

اینکه خامنه ای می گوید:” موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ما است. مجلس نباید منشأ تشنج در افکار عمومی مردم باشد”، خطابش به همین باندهاست که ساکت باشند و با دولت همکاری بکنند چرا که کل نظام حال و روزش خوب نیست. به احتمال بسیار زیاد خامنه ای اصولگرایان را قانع خواهد کرد که به دولت پزشکیان رای اعتماد بدهند. نه به این خاطر که الزاما سیاستهای خامنه ای را قبول دارند، بلکه به خاطر مجموع وضعیت شکننده و درهم ریخته حکومت در برابر مردم در دوسال گذشته، و بویژه بعد ازنه بزرگ مردم به انتخابات، این باندها هم می دانند که کلا وضعیت جمهوری اسلامی در تمام سطوح حکومت ناامید کننده، درهم ریخته و بی افق و شکننده تراز هر دوره ای در برابر مردم قرار دارد. و این یک خطر بزرگ برای کل نظام است.

مهندسی گرفتن رای اعتماد برای دولت پزشکیان ازمجلسی که الزاما روی خط خامنه ای نیست و مدام نق میزند، در کنار خط و نشان کشیدنهای عناصر و چهره های شاخص اصلاح طلب و میانه رو نظام  دور وبر پزشکیان، موضوع راضی کردن فرماندهان رده بالای سپاه، به عنوان سه معضل مهم کل نظام  برای عبور از این شرایط بحرانی حکومت و شخص خامنه ای است.

در چنین وضعیتی که کل نظام در آن گرفتار شده، مردم کجا قرار دارند و چگونه می توانند از این وضعیت در هم ریخته حکومت و در ادامه مبارزه شان نهایت استفاده را به نفع تقویت جنبش سرنگونی بکنند. اوج گیری کشمکش ها و اختلافات، بویژه در بحبوبه معرفی دولت پزشکیان به مجلس، شعله ورشدن اختلافات مجلس و دولت و وضعیتی که بیت رهبری در آن بسر می برد، بهترین فرصت و موقعیت را برای مردم به منظورمداخله دراین اوضاع  فراهم آورده است. مردمی که نه بزرگ به کل نظام در مضحکه انتخاباتش دادند، خود عامل مهم تشدید چند دستگی و اختلافات  بین جناح ها و باندهای حکومتی  در راس نظام هستند. این قدرت مردم همه سیاستهای مهندسی انتخابات حکومتی واهداف خامنه ای را تا همین جا نقش برآب کرده است. مردم نظام را نمی خواهند و برای به زیر کشیدنش درتمامی عرصه های مبارزه سیاسی و اجتماعی در این اوضاع باید آماده تر از هر زمانی پا به میدان  بگذارند.

خامنه ای، سپاه و درکل همه باندهای حکومتی هم ازاین موضوع میترسند و نگران مداخله مردم در اوضاع هستند. بنابراین مردم باید با قدرت و درجه بالایی از سازمانیافتگی وارد صحنه بشوند. باید از شکافهای ایجاد در صفوف حکومت، بی افقی محض حکومتیان برای غلبه بر بحران حکومتی شان نهایت استفاه را برای تقویت امر مبارزه برای سرنگونی را قدمها به جلو سوق بدهند. دولت پزشکیان، خامنه ای، سپاه  و کل نظام  تلاش می کنند هر چه زودتر در برابر تهدید خطر بازگشت اعتراضات و جنبش سرنگونی به خیابان، خودشان را جمع و جور کنند. مدام به همدیگر هشدار و اخطار میدهند که  خطر در کمین نظام است و باید سریعا دولت وحدت ملی شان را تعبیه کرده و در برابرمردم معترض “اقتدار” از بین رفته نظام را قرار بدهند، اینکه دوباره میتوانند متحد بشوند، سرکوب بکنند و کنترل اوضاع را در دست گرفته و نظام را با کمترین هزینه و تلفات ازاین بحران عمیق و کشنده و تعرض مردم نجات بدهند، مهمترین تلاش های حکومت برای برون رفت از بحرانش است. همه چیز بستگی به نوع، میزان و نحوه دخالت مردم دراین اوضاع  است. جامعه ایران وارد دور تازه ای از جنگ و نبردهای تعیین کننده  با حکومت آدمکشان اسلامی شده است. دوره ای که تا همینجا مردم پیروز نبردهای اصلی و تعیین کننده هستند. در یک چنین وضعیتی که مردم احساس قدرت می کنند، حکومت ضعیف تر و شکننده تر ازهر زمانی در برابر تعرض مردم، ترس و وحشت برشان داشته است. باید این  نقطه قدرت مردم تبدیل به نیروی اعتراضات سراسری، متحد و قدرتمند برای به زیر کشیدن جمهوری اسلامی و پایان دادن به بیش از چهار دهه سرکوب و جنایت دولت تروریستهای اسلامی حاکم بر ایران شود. راه حل دیگری متصور نیست.

محمد شکوهی

٢٥ جولای ٢٠٢٤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *