حمید تقوائی: به جنبش “من قیم خود هستم” بپیوندیم

hamid_tagvaii4

در اخبار بود که زنان عربستان سعودی با انتشار طوماری با امضای بیش از 14 هزار زن خواستار پایان یافتن نظام قیمومیت مردان شدند. انتشار این طومار جزئی از کمپینی است که در ماههای اخیر در عربستان آغاز شده است. پیامهای تویتری با عنوان “زنان سعودی می خواهند به سیستم قیمومیت مردسالاری پایان دهند” و مد شدن دستبندهائی با نوشته “من قیم خود هستم” از جمله فعالیتهای دیگر این کمپین است.

کریستین بیکرل، یکی از کارشناسان دیده بان حقوق بشر در مورد این کمپین میگوید : “شگفت زده شدم، نه بخاطر حجم گسترده زنانی که از این کمپین حمایت کردند، بلکه بخاطر خلاقیتی که آنها در نشان دادن مخالفت خود در این مورد نشان دادند”. او این حرکت اعتراضی را “غیرقابل تصور و باورنکردنی” توصیف میکند.

زنان در عربستان برای مسافرت و گرفتن پاسپورت و ازدواج و طلاق و بسیاری از فعالیتهای اجتماعی دیگر به اجازه شوهر و یا پدر و یا در هر حال قیم مرد درخانواده نیاز دارند یعنی عینا همان بیحقوقی فاحشی که به زنان در ایران و در سایر کشورهای اسلامزده تحمیل میشود.  بهمین دلیل این حرکت اعتراضی زنان عربستان از مرزهای این  کشور فراتر میرود  و بیانگر خواست زنان در ایران و در کل جوامع اسلامزده است. در ایران نیز مدتهاست جنبش گسترده ای برای رهائی زنان وجود دارد و در سالهای اخیر در افغانستان نیز شاهد  شکل گیری و پیشروی جنبش رهائی زن هستیم.

جنبش رهائی زن در ایران و در عربستان حکومتهائی را بچالش میکشند که  در شرایط حاضر در محور دو  بلوکبندی نیروهای ارتجاع اسلامی در منطقه در برابر هم قرار گرفته اند. حکومتهائی که   به یکدیگر میتازند وهمدیگر را به تروریسم و توحش و خشونت متهم میکنند اما در برخورد به جامعه و بویژه زنان اختلافی با یکدیگر ندارند. تروریسم و توحش دولتها و نیروهای اسلامی قبل از هر چیز در برخورد آنان به زنان خود را به نمایش میگذارد و به همین دلیل زنان یک نیروی اجتماعی موثر و کارساز برای بچالش کشیدن قوانین و مقدسات و ارزشهای ارتجاعی اسلامی و تعیین تکلیف جامعه با حکومتهای اسلامی به شمار میروند. جا دارد زنان و کل مردم خواهان رفع تحقیر و بیحقوقی های فاحش اسلامی تحمیل شده به زنان  در ایران، اقغانستان و دیگر کشورهای اسلامزده  نیز پشتیبانی خود را از طومار زنان عربستان اعلام کنند و به جنبش “من قیم خود هستم” بپیوندند.

28 سپتامبر 16

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *