سالگرد انقلاب، گشت ارشاد و جنگ حجاب- شهلا دانشفر

روز ۲۵ تیر سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی آغاز به کار مجدد گشت‌های حجاب در خیابان‌ها را اعلام داشت و در پاسخ به این فرمان مدیای اجتماعی با گفتمان اینکه “گشت‌های ارشاد به خیابان‌ها بازگشتند، ما هم باز می‌گردیم” پاسخ محکمی به این قشون‌کشی حکومت دادند. این رودررویی به‌روشنی رابطه بازگشت گشت ارشاد به سالگرد انقلاب زن زندگی آزادی را بیان می‌کند.
به دنبال کارزار سراسری “حجاب بی‌حجاب” و تبدیل روز ۲۱ تیر ۱۴۰۱ به‌روز بی‌حجابی سراسری در اعتراض به اعلام روز حجاب و عفاف حکومت و مقابله جانانه مردم با گشت‌های ارشاد، دادستان کل کشور در دوازدهم آذرماه پایان کار این گشت‌ها را اعلام کرده بود. انقلاب زن زندگی آزادی در سال گذشته میخ پایان حجاب اجباری را در جامعه کوبید. اکنون در آستانه سالگرد انقلاب و از وحشت فوران گسترده‌تر آن است که سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی در روز ۲۵ تیر آغاز به کار مجدد گشت‌های ارشاد را اعلام می‌کند.
جمهوری اسلامی اکنون با اسم گشت ارشاد، لشکر وسیع پاسدار و بسیج و نیروی انتظامی‌اش را به خیابان‌ها کشیده و در تمام شهرها حکومت‌نظامی برپا کرده است. در کنار گشت ارشاد بخش وسیعی از نیروی ویژه سرکوب و مسلحش را به خیابان آورده است. طبق گزارش‌ها خیابان‌ها و پمپ‌بنزین‌ها و همه‌جا پر از مأمور است، مأمورینی که حال نزارشان از قیافه‌هایشان مشخص است و می‌دانند که حریف این مردم نیستند. مأموران زن گشت ارشاد نیز معمولاً جرات نزدیک‌شدن به زنان بی‌حجاب را ندارند و در خیلی جاها عقب می‌ایستند.
این یک جدال و جنگ با حکومت حجاب و تحجر و سرکوب است. مردم محکم و استوار ایستاده‌اند. علی‌رغم همه این سرکوبگری‌ها زنان معترض گروهی و یا فردی بی‌حجاب به خیابان می‌آیند و از سنگر آزادی پوشش و بی‌حجابی حراست می‌کنند.
با این کشاکش‌های هر روزه تنور اعتراضات گسترده مردمی داغ‌تر می‌شود. در کنار این جدال هر روزه نیز تجمعات اعتراضی بخش‌های مختلف بازنشستگان را در سه روز متوالی هر هفته داریم که به‌سوی متحد و یک صف شدن اعتراضات همه این بخش‌ها به‌پیش می‌رود و زنگ آن در همین هفته با شعار ” کشوری، لشکری، تأمین اجتماعی، اتحاد، اتحاد” به صدا در آمد و استارت آن با تجمع مشترک این سه بخش از بازنشستگان در کرمانشاه زده شد. این هفته تجمعات بازنشستگان نقطه اوجی داشت. این حال و هوای جامعه در آستانه سالگرد انقلاب است.
انقلاب زن زندگی آزادی از سر جنگ بر سر حجاب فوران کشید و قتل مهسا امینی جرقه‌ای بر آتش خشم و نفرت فروخفته ۴۴ساله مردم برای رهایی از شر جهنم جمهوری اسلامی بود. انقلابی که در آن زنان با آتش‌زدن حجاب و بی‌حجابی سراسری در صف مقدمش ایستادند و کل بساط آپارتاید جنسی حاکم را به چالش کشیدند. در این جنگ خاکریز اول حکومت که همان حجاب است، درهم‌پیچیده شد و امروز در سالگرد چنین انقلابی که آوازه‌اش جهانی شده، حکومت اسلامی از ترس ازدست‌دادن دیگر خاکریزهایش و بر آمد دوم طوفان اعتراضات مردمی، بار دیگر گشت‌های منفور ارشادش را همراه با نیروهای انتظامی به خیابان آورده تا بلکه جلوی این طوفان را بگیرد.
بازگشت گشت ارشاد به خیابان نه از سر قدرت حکومت بلکه از هراس و ترس انقلاب و در اوج استیصال در برابر مردم است. این را کاملاً در اظهارات هر روزه حکومتیان که بیش از بیش درهم‌ریختگی صفوفشان را به نمایش می‌گذارد می‌شود شنید و مشاهده کرد.
حکومتیان در واکنش به بازگشت گشت ارشاد به خیابان
محمد خاتمی بازگشت گشت ارشاد به خیابان را “خود براندازی” خواند و نسبت به آن هشدار داد و این بهترین بیان از اوضاع‌واحوال حکومت از سوی خودی‌هایشان است. خاتمی این گفته را در میان جمعی از مشاورانش طرح می‌کند و می‌گوید: ” به نظر می‌رسد خطر خودبراندازى که بارها از آن سخن گفته شده است با بازگشت مجدد فعالیت گشت ارشاد و نیز برخوردهای پلیسی، امنیتى و احکام قضایى نامتعارف نسبت به مسائل اجتماعى خصوصاً با بانوان، بیش‌ازپیش خودنمایى می‌کند. سپس در ادامه می‌گوید: “باتوجه‌به تجربه تلخ گذشته و هزینه‌های سنگینى که جامعه پرداخته و لطماتى که به حیثیت اسلام واردآمده است، انتظار می‌رود که مسئولان نه‌تنها با این رفتارها و رویکردها و مواضع مخالفت کنند؛ بلکه با مسببان و مباشران برخورد جدى داشته باشند” و بالاخره هشدار می‌دهد که اگر این “رویه‌های نادرست” ادامه یابد جامعه ملتهب بیش از گذشته ملتهب خواهد شد. او آشکارا خطر انقلاب را گوشزد می‌کند.
بحث حجاب در مجلس و گشت های ارشاد در مجلس هم داغ است. در بیست و هفتم تیرماه یعنی یک روز پس از انتشار خبر بازگشت گشت‌های پلیس ایران در ارتباط با حجاب اجباری،‌ محمدباقر قالیباف،‌ رئیس مجلس اسلامی، در پاسخ به احمدحسین فلاحی، نماینده همدان که خواستار دادن اختیارات بیشتر به نیروی انتظامی بود، میگوید: “نیروی انتظامی ضابط است و نمی‌تواند حکم صادر کرده و یا جایی را پلمب کند. چون خلاف قانون است و قاضی باید تصمیم‌گیری کند”. او تاکید کرد که «ما نمی‌توانیم خلاف قانون عمل کنیم”. واقعا؟!
پورمحمدی عضو کمیته مرگ سال ۶۷ هم ناگهان طرف‌دار تعامل شده و می‌گوید .”بخشی از وقایع امروز بازخورد سخت‌گیری بی‌دلیلی است که اعمال کردیم. نمی‌توانیم بگوییم کسی حرف نزند، کسی فیلم نسازد، کسی برداشتی خلاف برداشت ما نداشته باشد. توقیف هیچ کمکی به رشد و تعالی و روشن‌شدن افکار نمی‌کند. باید گفت‌وگو را در جامعه ترویج کنیم؛ چراکه محدودکردن، اجازه ندادن، سانسور و توقیف حتماً به ضرر خودش تبدیل می‌شود و اکنون هم آثارش را در جامعه می‌بینیم”.
و بالاخره اینکه وجه دیگری از اظهارنظرهای حکومتیان به شکل دیگری بیان می‌شود. از جمله محمدعلی ابطحی از اصلاح‌طلبان حکومتی است می‌نویسد: ” برای منم پیامک تذکر حجاب رسید! بخخخدا تنها بودم تو ماشین! از بس هوشمنده عبا و عمامه را حجاب شرعی ما میدونه. گیری کردیم. بپوشیم می‌پرانند. نپوشیم تذکر حجاب! “.
این اظهارات نشانگر وضعیت حکومت و حال و هوای جامعه در آستانه سالگرد انقلاب است. این اظهارات نشانگر شکست تاریخی حکومت در جنگ بر سر حجاب و فتح نهایی خاکریز اول حکومت است.
این جنگ ادامه دارد و حکومت که با مدفون شدن حجاب مرگ خود را می‌بینید کوتاه نخواهد آمد و مردم نیز مصمم‌اند پیروزی‌ها و دستاوردهای خود را تثبیت کنند. به‌هرحال تا زمانی که حکومت را در عرصه‌های دیگر شکست ندهیم این جنگ به سرانجام نمی‌رسد. جمهوری اسلامی باید باحجاب و عمامه و قوانین و سنت‌های عهد عتیقی و کل سیستم چپاول و سرکوبش، گورش را گم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *