نشست اول لاهه در مورد انقلاب زن زندگی آزادی- گفتگو با پریسا پوینده یکی از سازمان دهندگان این نشست

انترناسیونال: پریسا پوینده کمی از نشست اول لاهه که اخیرا در هلند در شهر لاهه برگزار شد و اهداف آن برای خوانندگان انترناسیونال توضیح دهید. چه اهدافی را از این نشست دنبال میکنید؟


پریسا پوینده: در متن انقلاب زن زندگی آزادی، پنلی در هشتم آپریل۲۰۲۳ در شهر لاهه هلند با شرکت نمایندگانی از احزاب، اقلیتهای جنسی و اتنیکی و فعالین سیاسی از ایران و افغانستان با گرایشات متفاوت برگزار کردیم. پس از گذشت مدت طولانی از اعتراضات و اعتصابات و گذشت هفت ماه از انقلاب جاری، بحثهای متفاوتی پیرامون مفهوم، مضمون و تعریف این انقلاب براه افتاد. همچنین ما شاهد تحرکات زیادی از سوی جامعه و اپوزیسیون با ارائه آلترناتیوها و منشورهای مختلف برای آینده سیاسی ایران بودیم.بر بستر این فضا بود که احساس کردیم جای بحث و گفتگو بین گرایشات متفاوت و گفتمان در باره مسائل مختلف در شرایط خطیر سیاسی امروز جهت ارتقاء خود آگاهی سیاسی جامعه خالی است. همه تیم برگزار کننده این پنل در هلند زندگی میکنند و طبیعتا تصمیم گرفتیم در هلند آستینها را بالا بزنیم تا بتوانیم وظیفه ای که انقلاب جاری بر دوشمان گذاشته است را با برگزاری این پنلها ادا کنیم. هدف از برگزاری این پنلها، فراهم کردن امکان گفتگو بین گروههای اپوزیسیون ایرانی با هدف طرح نظرات متفاوت و متمایز در محیطی سالم و در یک فضای سیاسی جهت یافتن راههای موثر و مفیدتر در راه رسیدن به پیروزی انقلاب زن زندگی آزادی است.
امروز به موازات انقلاب جاری با اعتراضات و اعتصابات جدید، به میدان آمدن هر چه بیشتر خانواده های دادخواه و همبستگی و اتحاد باشکوهتر آنان و اقشار مختلف جامعه، صدور بیانیه از سوی تشکلات صنفی وکارگری و زندانیان سیاسی، شاهد رادیکال تر شدن مضمون و شکل انقلاب جاری هستیم. تلاش برای روشنتر شدن تمایزات گرایشات سیاسی موجود جهت ارتقاء خود آگاهی سیاسی در جامعه در یک محیط و فضای سالم سیاسی هدف اصلی این پنلهاست. این کمک میکند در عین شفافتر شدن نظرات گرایشات مختلف زمینه برای اتحاد هر چه بیشتر مردم برای پیروزی انقلاب زن زندگی آزادیفراهم شود.
ما بر این اعتقادیم که روشنتر شدن نظرات متفاوت در باره آزادیهای عقیدتی و سیاسی، آزادی بیان، تشکل، اعتصاب و اعتراض، مناسبات سیاسی و اقتصادی جامعه، حقوق زنان، کودکان، رنگین کمانیها، اقلیتهای اتنیکی و مذهبی، خداناباوران، حقوق همه اقشار تحت تبعیض و نقش شهروندان در قدرت سیاسی برای تضمیینیک آینده سیاسی سعادتمند برای کل جامعه نقش مهمی دارد.


انترناسیونال: بحثهای اصلی این همایش چه بود؟ نکات اصلی بحثهای پانلیست ها را اگر ممکن است خیلی خلاصه توضیح دهید که روی چه نکاتی تاکید داشته اند؟
پریسا پوینده: قبل از هر چیز مایلم اینجا بگویم که پنل اول لاهه هلند در نوع خود در مقایسه با نشستها و پنلهای تا کنونی حداقل در چندین سال گذشته و پس از سرگیری انقلاب جاری بی نظیر بود. ما تلاش کردیم گرایشات بسیار متفاوت از احزاب راست تا چپ را در چیدمان این پانل با هدف نشان دادن تمایزات گرایشات سیاسی موجود جامعه داشته باشیم. باید بگویم در این امر بسیار موفق بودیم.. ما توانستیم همانطور که بالاتر گفتم نمایندگانی از احزاب، اقلیتهای جنسی و اتنیکی، فعالین سیاسی از جامعه افغانستان را با گرایشات متفاوت در این نشست همراه خودمان داشته باشیم.
موضوع این پنل “انقلاب زن زندگی آزادی و آینده سیاسی ایران” بود. به همین معنا تعاریف و تصاویر متفاوت از این انقلاب و بحثهای مطرح شده روز پیرامون آن از بحثهای مهم این نشست بود.
سخنرانان در بخش سخنرانیها به مفهوم و مضمون انقلاب جاری، تعاریف متفاوت شان از این انقلاب، دلایل و تاریخچه شکل گیری آن، جایگاه و اهمیت شعار زن زندگی آزادی در جهانی شدن آن، ضرورت گفتمان شفاهی در فضای سالم سیاسی بین نیروهای اپوزیسیون و تفاوت گفتمان شفاهی و کتبی و تاثیرات آن در شفاف سازی و نشان دادن راهکارها، تبعیض ملی، جنسی و جنسیتی و در آخر طرح منشورهای مختلف از جمله منشور شش نفره جرج تاون و منشور بیست نهاد و تشکل از ایران از بحثهای مهم و مطرح شده در این نشست بود.


انترناسیونال: در ادامه این تلاش چه کارهایی را در دستور دارید؟
پریسا پوینده: همانطور که گفتم و اعلام کردیم ما سعی داریم با برگزاری سلسله پنلهایی به امر مهم روشن تر شدن تمایزات گرایشات مختلف جهت انتخاب درست تر جامعه کمک کنیم. دیدن دقیق تر این تمایزات و بحث و گفتگو حول آن و نشان دادن تکثر و تمایزات گرایشات مختلف موجود در جامعه همانطور که گفتم یکی از وظایف خطیر امروز ما در راه رسیدن به اتحاد و همبستگی مردم بپاخاسته در جهت پیروزی انقلاب جاریست. در همین راستا پنل دوم را در ماه مه امسال برگزار خواهیم کرد.


همینجا مایلم اعلام کنم امر روشن گری امروز از نکات مهم و کلیدی رسیدن به پیروزی انقلاب زن زندگی، آزادی است و این امر بدون همکاری، شرکت و دخالت گرایشات متفاوت در مباحث مطرح روز، امکان پذیر نیست. به همین دلیل تمام تلاش مان را بکار میگیریم و امیدواریم در برنامه های بعدی مثل پنل اول، بحثهای روشنگرانه ای با حضور گرایشات متفاوت برگزار کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *