در باره کمپین دفاع از برادران افکاری: گفتگو با شیوا محبوبی، هرمز رها و پریسا پوینده

انترناسیونال 920
انترناسیونال: سه نهاد و سازمان معتبرو شناخته شده یعنی کمیته بین المللی علیه اعدام، کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی و کمپین برای آزادی کارگران زندانی کمپینی را تحت عنوان “کمپین دفاع از برادران افکاری” راه اندازی کردند. شما بعنوان مسئول کمیته بین المللی علیه اعدام لطفا توضیح دهید که چرا و چگونه این کمپین راه افتاد؟
هرمز رها:
هشت ماه پس از کشتن بیرحمانه نوید افکاری برادران وی یعنی وحید و حبیب افکاری همچنان در اسارت و گروگان رژیم جمهوری اسلامی هستند. این دو برادر به زندان های طویل المدت و هریک به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند. چندین ماه را در انفرادی و بند در بسته عبرت زندان عادل آباد شیراز تحت شکنجه های مختلف به سر می بردند. وحید در دوران بازجویی تحت شکنجه های وحشیانه قرار گرفت به طوریکه دو بار اقدام به خودکشی کرد که هر بار از مرگ نجات یافت. حکومت اسلامی می خواهد این دو زندانی سیاسی را با ضرب و شتم و شکنجه و تهدید جانی در زندان درهم بشکند و آنها را وادار به اعترافات دروغین علیه نوید کند تا تصویر قهرمان بودن نوید را از اذهان مردم ایران و جهان پاک کند. به خاطر داشته باشید که این سه برادر به دنبال اعتراضات تابستان ۹۷ علیه گرانی و خفقان و بی حقوقی دستگیر شدند و میشود گفت که جمهوری اسلامی با اعدام نوید و حالا تحت فشار گذاشتن وحید و حبیب می خواهد از مردم معترض انتقام بگیرد. وحید با انتشار یک فایل صوتی از ما مردم کمک خواسته است. در پاسخ به این درخواست بود که ما تصمیم گرفتیم کمپینی با تمرکز روی این دو زندانی سیاسی شروع کنیم و در یک اقدام همآهنگ اقدامات وفعالیت های متعددی را در جهت آزادی این دو زندانی به پیش ببریم. همه ما باید صدای خانواده افکاری باشیم و فریاد دادخواهی حبیب و وحید و خانواده مبارز افکاری را به گوش جهانیان برسانیم.
انترناسیونال: چرا جمهوری اسلامی برادران افکاری را در زندان نگه داشته و به شیوه های قرون وسطایی با آنها رفتار میکند؟ رژیم اسلامی چه هدفی را در این رابطه تعقیب می کند؟
پریسا پوینده: برادران افکاری، وحید و حبیب افکاری، در پی پرونده سازی که از جانب وحید، حبیب و خانواده، غیر واقعی و ساختگی اعلام شده، به همراه نوید افکاری بازداشت شدند. دستگیری، زندان و شکنجه برادران افکاری، ادامه سیاست گرو گان گیری جمهوری اسلامی است که سالها به اشکال گوناگونی شاهد آن هستیم. جمهوری اسلامی و قوه قضائیه اش تمام فعالین اجتماعی را سرکوب، زندان و با اتهامات واهی و امنیتی، با احکام طولانی زندان روبرو میکند. اما این تنها یکی از سیاست های جمهوری اسلامی برای ساکت کردن یک جامعه تا بیخ و بن معترض به وضع موجود است. سیاست کثیف ومتعلق به دوران بربریت دیگر جمهوری اسلامی، کنترل، فشار مضاعف، تهدید و به گروگان گرفتن خانواده زندانی است. خانواده زندانی را مورد آزار، اذیت های متعدد و تهدید به قصد وادار کردنشان به سکوت قرار میدهند.
آرش صادقی، فعال دانشجوئی که اخیرا پس از سالها تحمل زندان، شکنجه، درد و رنج و ابتلا به بیماری سرطان آزاد شد، قبل از آزادی اش، نامه ای خطاب به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل نوشت که در آن بطور مفصل به سرکوب و معضلاتی که خانواده زندانی سیاسی با آن روبروست، اشاره کرد. او در بخشی از نامه اش نوشته است:
“بنا دارم در نامه‌ای که خطاب به شما می‌نویسم کمی عمیق‌تر و دقیق‌تر به گونه‌هایی از شکنجه در ایران که تاکنون پنهان مانده‌اند، دیده نشده‌اند، یا نادیده گرفته شده‌اند و یا اهمیت چندانی به آنها داده نشده است بپردازم. قطعا گزارشات متعددی در طول این سال‌ها در مورد نقض حقوق بشر در حاکمیت جمهوری اسلامی ازجمله بازداشت، شکنجه، اعدام فعالین سیاسی و عقیدتی به شما رسیده است. اما شاید از کسانی کمتر شنیده باشید که بخشی از بار سنگین این فشارها را به دوش می‌کشند. همسران، فرزندان و پدران و مادران این افراد که یک روز با حضور ماموران امنیتی در منزل خود مواجه می‌شوند روز دیگر برای پیگیری‌ها سرگردان راهروهای دادگاه‌ها هستند و وقتی حکم‌ها صادر شد همه بار مسئولیت زندگی را بر دوش می‌کشند.”
همچنین صبا کرد افشاری زندانی سیاسی که در اعتراض به دستگیری مادرش راحله از تاریخ ۱۸ اردیبهشت دست به اعتصاب غذا و دارو زده است، در نامه ای بسیار شجاعانه به سرکوب و زندان خانواده زندانیان سیاسی اعتراض کرده و در جائی از نامه اش نوشته است: “اکنون از تاریخ ۱۸ اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۰ به‌خاطر تمام کشتارها، شکنجه‌ها، عذاب‌ها، دل شکستن‌ها و تهدید‌ها که نه‌ تنها نثار زندانیان سیاسی می‌شود، بلکه گریبان‌گیر خانواده‌هایشان است، اعلام اعتصاب غذا و دارو کردم و مطالبه‌ام پایان اعمال فشارها بر روی خانواده زندانیان سیاسی و آزادی مادرم راحله اصل احمدی است”.
برادران افکاری هم دقیقا به همین دلایلی که بالاتر گفتم و امروز خود زندانی سیاسی در صف مقدم جامعه به آن اعتراض دارد، در زندان و تحت شرایط بسیار غیر انسانی ممکن قرار دارند. تحت فشار گذاشتن آنها، انفرادی و بدترین شکنجه های ممکن تماما و تماما از آن می آید که اعدام نوید افکاری، برادر وحید و حبیب افکاری در جهان مهر دیگری در تثبیت توحش این حکومت بود و برایشان به بک آبرو ریزی بین المللی تبدیل شد. جمهوری اسلامی قصد دارد انتقام این آبروریزی را از خانواده نوید افکاری بگیرد و این امروز تنها از راه زیر فشار گذاشتن برادرانش در زندان و تهدید آنها به مرگ ممکن است. قصد دارد اینگونه این خانواده را که سمبل مقاومت و مبارزه شدند، بشکند. قصد دارد فعالین و جامعه را مرعوب کند و به خانه برگرداند. اما توفان درو میکند! مردم علیه جنایات اینان شجاعانه ایستاده اند و تمام تلاشهای مذبوحانه شان به موجی علیه خودشان تبدیل شده است. مردم بیشتر به میدان آمده اند و هر کسی با خبر رسانی در مورد برادران افکاری به افشای یک گوشه از جنایات شان میپردازد. در ادامه این فضا همین امروز یکی از هم بندیهای برادران افکاری گفته است:
«قریب به یک هفته در سلولی به نام عبرت بوده‌ام که برادران افکاری در آن نگهداری می‌شوند.سلولی به شدت کثیف و بی هیچ روزنه‌ای. حتی ظرف غذا را در همان توالت باید شست. سلولی که برای بی‌تابی‌های اعدامیان قبل از اعدام ساخته شده. به شرایط غیرانسانی برادرانم پایان دهید.»
امروز مردم نه تنها پیشتر از پیش به وضعیت برادران افکاری حساسیت نشان میدهند بلکه معترض تر از هر وقت دیگری، خواهان آزادی آنها هستند. اینرا طوفان تویتری همین چند روز پیش در دفاع از برادران افکاری که از پیش برنامه ریزی شده بود و ترند اول تویت فارسی شد، نشان داد.

انترناسیونال: جایگاه و اهمیت سیاسی این کمپین در شرایط سیاسی حاضر چیست و به نظر شما وجود این کمپین تا چه اندازه به آزادی این دو برادر می تواند منجر شود؟
شیوا محبوبی: این کمپین به طور عموم در جنبش مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی، حمایت از خانواده های زندانیان و فشار به رژیم اهمیت ویژه ای دارد. شکنجه و تهدید و صدور احکام طویل المدت برای وحید و حبیب افکاری در ادامه سیاست رژیم جهت تحت فشار گذاشتن فعالین، خانواده اعدام شدگان و زندانیان سیاسی است. اعدام نوید افکاری به رسوایی جهانی برای رژیم تبدیل شد. نوید افکاری یک سمبل جهانی شد. زمانی که نوید افکاری را اعدام کردند مساله بایکوت ورزشی جمهوری اسلامی برای اولین بار در سطح جهان از سوی ورزشکاران مطرح شد و به نظر من گفتمان بایکوت جمهوری اسلامی در ابعاد وسیعتری مورد توجه قرار گرفت. در ایران و سراسر جهان اعدام نوید و فشار و اذیت و آزار و دستگیری اعضای خانواده افکاری مورد اعتراض قرار گرفت. مجامع جهانی رژیم را به خاطر اعدام نوید محکوم کردند و عملا کارزاری برای تحریم ورزشی رژیم به راه افتاده است. این اعتراضات فشار وسیع و موثری به رژیم بوده و می‌باشد . رژیم به هر اقدامی دست زد تا خانواده افکاری را به سکوت وادار کند. این جنایتکاران حتی سعی کردند اجازه گذاشتن سنگ قبر بر مزار نوید را به خانواده اش ندهند و پدرش را دستگیر کردند. تمام این دست و پا زدن های رژیم حاکی از فشار زیادی بود که به دنبال اعدام نوید به رژیم وارد شد.
هم اکنون دنیا شاهد این است که برادران نوید را عملا گروگان گرفته اند تا به خانواده اش فشار بیاورند که شکنجه و به قتل رساندن نوید را افشا نکنند. این فشار رژیم بی نتیجه مانده است چرا که نه تنها خانواده افکاری ساکت نشده اند بلکه وحید افکاری از داخل زندان با مردم دنیا سخن گفته است. دفاع از خانواده افکاری به امر هزاران هزار نفر در ایران و جهان تبدیل شده است.
کمپین دفاع از برادران افکاری در شرایطی آغاز به کار کرده است که در داخل ایران رژیم با اعتراضات مستمر و سازمانیافته روبرو بوده و عملا تهدید و دستگیری فعالین نتوانسته اعتراضات را به عقب براند. برای مثال علیرغم حمله به اعتراضات بازنشستگان و دستگیریشان این اعتراضات منسجم تر شده و به یکشنبه های اعتراضی تبدیل شده است؛ علیرغم تهدید و دستگیری فعالین کارگری، امسال اول ماه مه از هر سالی سازمانیافته تر و اعتراضی تر بود؛ علیرغم تهدید خانواده جانباختگان و تلاش برای تخریب خاوران، خانواده های دادخواه با صدایی رساتر اعلام دادخواهی میکنند و تلاش رژیم برای تخریب خاوران با اعتراض جهانی روبرو میشود. در سطح جهانی رژیم بیشتر از هر زمانی به دلیل نقض حقوق انسانی و سرکوب معترضین و اعدام و زندان معترضین محکوم میشود. در این رابطه می‌توان به گزارش های متعدد از سوی مقامات جهانی در رابطه با سرکوب و شکنجه معترضان در ایران، به تحریم هشت فرمانده سپاه و تحریم زندان فشافویه و رجایی شهر از سوی اتحادیه اروپا، دادگاهی حمید نوری و محکومیت اسدالله اسدی اشاره کرد. کمپین دفاع از برادران افکاری در بستر چنین شرایطی آغاز به کار کرده است. این کمپین برای آزادی وحید و حبیب افکاری تلاش کرده و از روزنه این کمپین جنایات و سیاست سرکوب رژیم و فشار به خانواده ها را افشا می‌کند. این کمپین صدای نوید و خانواده افکاری را هر چه وسیعتر به گوش دنیا میرساند. این کمپین قصد دارد با اقدامات جهانی و مستمر، با اتکا به اعتراضات در ایران و سایر کشورها به آزادی برادران افکاری کمک کند.
انترناسیونال: رئوس اقدامات فوری و عملی این کمپین به طور موجز کدام است؟
هرمز رها: نه ماه پیش ما شاهد جنب وجوش مردم داخل وخارج برای نجات جان نوید افکاری بودیم. جمهوری اسلامی نوید افکاری را پس از ضرب و شتم و شکنجه های وحشیانه به قتل رساند. قتل این جوان آزاده و کشتی گیر خشم و نفرت عمومی را برانگیخت. نوید افکاری به قهرمان مردم تبدیل شد. در خارج و عرصه بین المللی نیز این قتل جنایتکارانه اعتراضات وسیع و گسترده ای را موجب شد . از طریق اعلام کمپین دفاع از برادران افکاری قصد داریم که توجه جهانیان را یک بار دیگر به شرایط اسفبار این دو زندانی سیاسی در اسارت جمهوری اسلامی جلب کنیم. در همین رابطه ما روز ۲۲ ماه می برابر با اول خرداد را بعنوان روز جهانی دفاع از برادران افکاری اعلام کردیم که مردم در داخل بویژه مردم شیراز و همچنین درخارج کشور تجمعات خیابانی و اعتراضی داشته باشند. از همین حالا مردم در شهرها و کشورهای مختلف دنیا در تدارک سازماندهی برای این روز جهانی هستند.در طول این مدت کمپین با صدور چندین اطلاعیه سعی کرده است به مرجعی برای هماهنگی فعالیت ها در جهت آزادی برادران افکاری تبدیل شود. همزمان با اعلام کمپین یک توفان توییتری راه افتاد که هزاران نفر در آن شرکت داشتند و خواهان آزادی وحید و حبیب افکاری شدند. خبر این توفان توییتری و تشدید کارزار جهانی برای آزادی آنها به گوش این دو عزیز در زندان رسیده است و مایه دلگرمی آنها و خانواده شان شده است. در ایران از طریق خانواده های زندانیان سیاسی و دادخواه و همچنین فعالین اجتماعی در پی آن هستیم که که با نوشتن نامه و ارسال ویدئو کلیپ از این کمپین حمایت کنند. روز یکشنبه ۱۶ ماه مه یک کنفرانس آنلاینی با شرکت شیوا محبوبی ، زرتشت احمدی راغب ، حسن نایب هاشم و مینا احدی برگزار خواهیم کرد که از مدیای اجتماعی پخش خواهد شد. مینا احدی که یکی از سازماندهند گان این کمپین هست در برنامه خود در کانال یک در این مورد صحبت کرد و از مردم و خانواده های دادخواه خواست که به هر شکل ممکن از این کمپین حمایت کنند. نامه ای به زبان انگلیسی در دست تهیه داریم که خطاب به جهانیان و مراجع جهانی است .فعالین کمپین با ترتیب دادن ملاقات با مقامات دولت های اروپایی از آنها خواهند خواست که جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهند تا رژیم، دست از شکنجه برادران افکاری و خانواده آنها بردارد و وحید وحبیب را بدون قید وشرط آزاد کند. درهمین رابطه هئیتی از کمیته بین المللی علیه اعدام با مقامات وزارت امور خارجه سوئد روز ۲۱ ماه مه اولین دیدار از این نوع را خواهد داشت. ما همگان را دعوت میکنیم که با تهیه و انتشار ویدیو کلیپ هایی کوتاه در حمایت از بردران افکاری و خواست آزادی آنها به این کمپین بپیوندند. تلاش ما این است در رسانه های جمعی فارسی زبان و غیر فارسی وضعیت این دو برادر زندانی را مورد توجه قرار دهیم و بیشترین حمایت جهانی را از آنها جلب کنیم تا موجبات آزادی آنها فراهم آورده شود. تشدید فعالیت ها برای نجات برادران افکاری تا همین حالا نیز جمهوری اسلامی را تحت فشار گذاشته است. اخباری دال بر این است که این دو زندانی سیاسی از بند بسته عبرت عادل آباد شیراز به جای دیگری منتقل شده اند و خانواده با آنها ملاقاتی داشته اند. تداوم فشار بر جمهوری اسلامی می تواند نهایتا رژیم را به زانو در آورد.
جهانیان باید بدانند که مردم ایران در هرجا که هستند علیه توحش و جنایت جمهوری اسلامی ایستاده اند و خواهان سرنگونی این رژیم و آزادی فوری کلیه زندانیان سیاسی هستند .
انترناسیونال: با سپاس از شما

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *