انقلاب مردم و سردرگمی حکومت- کاظم نیکخواه

از روز ۲۵ شهریور که قتل مهسا امینی اعلام شد تا کنون تظاهرات و اعتراضات گسترده همراه با اعتصابات و شعار نویسی و مقابله و درگیری یا نیروهای سرکوب در سراسر کشور موج میزند. این اعتراضات فوران خشم فروخفته مردم علیه جهار دهه جنایات و تعرضات جمهوری اسلامی است.
دست اندرکاران حکومت اسلامی به نحو آشکاری در برابر خیزشها و اعتراضات دچار سردرگمی و گیجی هستند. در سخنان دست اندرکاران حکومت در هم ریختگی و پریشان گویی و تناقض گویی و این طرف و آن طرف زدن بسیاری درمقابل اعتراضات آشکار است. این پریشان گوییها در واقع بازتاب در هم ریختگی و بی روحیه گی صفوف حکومت چه نیروهای سرکوبش و چه سیاست گزاران و بالایی ها در برابر مردم است که شکست سیاستهای آنرا بیان میکند و آن نیز جای بررسی جداگانه ای دارد.
در روزهای اول شروع تظاهرات و خیزشها تقریبا تمام جناح ها و دست اندرکاران مختلف حکومت مدافع سرکوب شدید و دستگیری و مجازات کسانی شدند که علیه حکومت شعار میدهند و عکس خامنه ای و خمینی را آتش میزنند و امثال اینها. کیهان شریعتمداری بروال همیشه پرچمدار بیشترین شدت عمل با معترضین بود و با لحن و زبان نفرت انگیز ویژه خود از جمله در روزهای اول اعتراضات در مقاله ای در صفحه اول خود با عنوان «پادوهای دشمن نقاب ‌انداختند، به جنایتکاران امان ندهید»، خواستار «برخورد جدی» با معترضان شد. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی یک هفته پس از شروع تظاهرات و اعتراضات اعلام کرد که نمازگزاران نماز جمعه راهپیمایی میکنند و پاسخ دندان شکنی به معترضان خواهند داد. سردبیر روزنامه رسالت نوشت “قتل مهسا امینی حتی دو هفته نمیتواند “تنور فتنه جدید را روشن نگاه دارد”. سپاه پاسداران هم در بیانیه خود گفت اعتراضات برای معترضین فقط رسوایی ببار خواهد آورد و تهدید به سرکوب شدید کرد. “روحانیون مبارز” که خود را اصلاح طلب حکومتی میداند نیز برخورد شدید با معترضین را خواستار شد و بسیج و نیروهای انتظامی را مورد ستایش قرار داد. حمید رسایی از اصولگرایان سخنانش یادآور ادعای مسخره ازهاری در سال ۵۷ بود که ادعا کرد شعار دادنها در پشت بامها در تهران، نوار است. این چهره شاخص اصولگرای حکومتی هم گفت معترضان در تهران فقط ۱۵۰ نفر هستند!که فقط از این خیابان به آن خیابان می روند و از همدیگر فیلم می گیرند! تا مدتها از خامنه ای خبری نبود و بعد که ظاهر شد به عمله اکره حکومتی دلداری داد که اینها چیزی نیستند و بخاطر راهپیمایی اربعین و پیشرویهای خارق العاده حکومت اسلامی دولتهای خارجی توطئه کرده اند و عددی نیستند.


تا اینجا ارزیابی آنها محدود بودن و زودگذر بودن اعتراضات بود و حتی مطمئن بودند که خیزش مردم دو هفته هم دوام نخواهد آورد. همه آنها فکر میکردند حداکثر مثل اعتراضات 88 با به میدان کشیدن و راهپیمایی ساندیس خورها تحت نام حافظان قرآن بعد از نماز جمعه و سرکوب و حمله بسیج و لباس شخصی ها و دستگیریها مردم مرعوب و عقب رانده خواهند شد و اوضاع آرام میشود.
اما نه راهپیمایی “حافظان قرآن” آنچنان عظیم و سراسری بود و نه مردم با تعرضات نیروهای حکومتی مرعوب شدند. برعکس اعتراضات گسترش و ابعاد و شدت بیشتری پیدا کرد و دهها هزار نفر در دهها شهر و صدها محله اکنون حدود 4 هفته است در حال تظاهرات و شعار دادن و اعتراض هستند و حتی در موارد زیادی نیروهای سرکوب حکومت را مورد تعرض و گوشمالی قرار میدهند. دانشجویان بیش از صد دانشگاه در اعتصاب و تظاهرات هستند. شهرهای متعددی در کردستان در اعتصاب عمومی اند. وکلا و استادان و معلمان در اعتراضند. دانش آموزان مدارس را تعطیل کرده و تظاهرات های پرشوری را به جریان انداخته اند. کارگران نفت اعتصابات خود را شروع کرده اند.


به این ترتیب با ادامه و گسترش خیزش و انقلاب مردم، در هم ریختگی و بلبشو و بی روحیه گی وسیعی در صفوف حکومت از بالا تا پایین ایجاد شده است. آنچه اکنون از سران حکومت میشنویم بیش از هر چیز گیجی و تناقض گویی و این طرف و آن طرف زدن است. مانده اند رجزخوانی کنند و کف بر دهان بیاورند و یا از “رافت اسلامی” سخن بگویند.. ابراهیم رئیسی که معترضان را با لحن توهین آمیز مگس خطاب قرار داده بود بعدا گفت باید «مراکزی برای گفت‌وگو، نقد و احیانا اعتراض، در مرکز و استان‌ها» ایجاد شود و این مراکز «برای شنیدن سخن افرادی که نقد و اعتراض دارند» فعال شود. .سلامی فرمانده جنایتکار سپاه پاسداران روز ۱۰ مهر اعلام کرد که معترضان را دوست دارد. او در یک مراسم حکومتی گفت: «ما وقتی دفاع می‌کنیم برای همه دفاع می‌کنیم حتی برای آنها که به دلیل فریب و اغوای دشمن ما را دوست ندارند، اما ما آنها را دوست داریم”!
جالب تر از همه اژه ای رئیس قوه قضاییه حکومت بود که خطاب «به همه جریان‌ها، گروه‌ها، جناح‌های سیاسی، دسته‌جات و حتی افرادی از مردم» گفت که اگر «ابهامی، سؤالی، انتقادی و اعتراضی» دارند اعلام آمادگی می‌کند که با آنها گفت‌وگو کند.!
در میان اصلاح طلبان که ابتدا تبشان تند بود اکنون مرتب صداهایی شنیده میشود که خواهان دیالوگ و مذاکره با جریانات سیاسی هستند از حکومت انتقاد میکنند و اوضاع را خطرناک توصیف میکنند. آخوند احمد حیدری در انصاف نیوز در اشاره به قتل مهسا امینی میگوید “‌مگر برای تحقیق و تفحص و روشن شدن حقیقت واقعه خانم امینی چه مدت لازم است که هنوز بعد از گذشت سه هفته نتوانسته‌اند حقیقت را کشف کنند؟ چگونه است که در موارد فراوان دیگر که حکومت مدعی است، به سرعت جزئی‌ترین زوایا شناسایی و اعلام می‌شود”؟ یکی دیگر از اینها گفته بود سرکوب فایده ای ندارد. جریان اصلاح طلبی هم به ته خط رسیده اما تاجزاده را آزاد کنید که با جوانان حرف بزند شاید به جایی برسد!
انزوای حکومت


جمهوری اسلامی بشدت در داخل و خارج منزوی شده است. موج همبستگی و همراهی با انقلاب مردم هر روز گسترده تر میشود و طرفداران حکومت روحیه شان را می بازند و از رژیم اسلامی فاصله میگیرند. جدا از بسیجی ها و افراد نیروهای انتظامی که هر روز اینجا و آنجا از خدمت به حکومت فرار میکنند، بسیاری از طرفداران حکومت در میان هنرمندان و فیلم سازان و ورزشکاران نیز علیه حکومت موضعگیری کرده اند.
موج مخالفت هنرمندان و ورزشکاران و سلبریتی ها با حکومت فشار سنگینی را روی چهره های طرفدار حکومت نیز گذاشت و بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران و چهره های طرفدار حکومت نیز از رژیم بریدند و علیه رژیم اسلامی موضعگیری کردند. از جمله اصغر فرهادی بود که از اعتراضات آشکارا اعلام حمایت کرد و از حکومت فاصله گرفت. حداقل ۵ تن از مجریان شناخته شده صدا و سیما بنامهای پیمان شیخی، مجید غضنفری، باربد بابائی، محمد حسنی٬ و یک نفر دیگر استعفا دادند و اعلام کردند که حاضر به همکاری با این نهاد نیستند و از مردم حمایت میکنند. برخی از اینها سابقه بیست و چند سال همکاری با جمهوری اسلامی و صدا و سیما را داشتند. مهران مدیری از فیلم سازان و کارگردانان و سلبریتی های شناخته شده سر به حکومت با اینکه برنامه هایش را تهیه کرده بود و قرارداد نیز با صدا و سیما بسته بود ویدئویی منتشر کرد و گفت در اعتراض به سرکوبها اعلام میکند که حتی یک فریم که از چهره او نباید در رسانه های حکومت پخش شود. شهاب حسینی از دیگر هنرمندان اسلامی و حکومتی که قبلا بارها در تقابل مردم با حکومت، کنار حکومت ایستاده بود و مورد خشم مردم بود این بار ویدئویی منتشر کرد که میگوید “مردم حالشون خوب نیست. مردم از این همه تضاد در اداره کشور حالشون خوب نیست. ..به روش امویان و عباسیان کشور را اداره میکنید. به سوالات مردم پاسخ بدید قبل از اینکه مجبور باشید به سوالات خداوند مردم پاسخ بدید. این مردم به گردن از الصدر تا ذیل این انقلاب حق دارند”.


نمونه ها بسیارند و قطعا در روزها و هفته های آینده هم شاهد ریزش های بیشتر صفوف حکومت و طرفداران حکومت، و هم شاهد هذیان گویی و راست و چپ زدنهای بسیار بیشتر سیاست گزاران حکومت خواهیم بود. دور نیست روزی که خامنه ای و دیگر سران حکومت ناچار شوند در برابر مردم ظاهر شوند و عذر خواهی و طلب بخشش کنند.
حرف مردم اینست که این حکومت باید گورش را گم کند. جنایات حکومت هرچه بیشتر شود خشم و نفرت مردم شدت و فزونی بیشتری خواهد گرفت. این انقلاب میخواهد جامعه را از قوانین و حکومت ضد زن، حکومت اعدام و زندان و ترور و جنایت و قتلهای زنجیره ای و مافیای سرمایه داری خلاص کند. راه دیگری جز سرنگونی برای حکومت چپاول اسلامی باقی نمانده است . اوضاع دیگر به قبل باز نخواهد گشت. توازن قوا به نفع مردم تغییر کرده و اتحاد و عزم مردم برای سرنگونی بیشتر از همیشه است. آنها که به هر دلیلی در صفوف حکومت یا در کنار حکومت منفور اسلامی بوده اند بنفع شان است که هرچه سریعتر حساب خود را از این نظام در حال زوال جدا کنند. گیج سری و سر درگمی دست اندرکاران حکومت بازتاب وضعیت نزار حکومتشان است و بیشتر و بیشتر شاهد این گیجی خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *