logo axbar kargari

اخبار کارگری

logo axbar kargari
نسان نودینیان-داوود رفاهی
٧بهمن ماه ١٣٩٣

اعتراضات
تجمع اعتراضی کارگران معدن طزره
٦بهمن: کارگران معدن ذغال سنگ طزره (در استان سمنان) در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه حقوق ابتدا در محوطه کارخانه و سپس در مقابل فرمانداری شاهرود تجمع کردند. فرماندار شاهرود با حضور در جمع معترضین به آنان وعده داده است مطالبات معوقه‌شان تا ده روز آینده پرداخت شود. این تجمع اعتراضی با وعده فرماندار پایان یافت.

اعتصاب و تجمع در معدن طرزه، از معادن ذغال سنگ البرز شرقی
٥ بهمن: ١٠٠٠نفر از کارگران معدن طرزه، از معادن ذغال سنگ البرز شرقی در اعتراض به پرداخت نشدن بیش از ٣ ماه حقوق دست از کار کشیده و در محوطه معدن تجمع کردند. و با راه پیمایی اعتراضی در مقابل قرمانداری شاهرود تجمع اعتراضی را ادامه دادند.

تجمع مقابل مجلس
٥ بهمن: یش از ٥٠ نفر از پذیرفته شدگان در آزمون استخدامی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران مقابل مجلس تجمع کردند. حاضرین در تجمع که از نقاط مختلف کشور به تهران سفر کرده بودند به عدم استخدام‌شان در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با وجود گذشت بیش از دو سال از برگزاری آزمون استخدامی این شرکت دولتی معترض‌اند. معترضان می‌گویند تمام مراحل استخدام پذیرفته شدگان در این آزمون از جمله مصاحبه، ضمانت، تحقیقات محلی و… انجام شده است.
یکی از معترضان در این رابطه به ایلنا گفت «استخدام پذیرفته شدگان در آزمون استخدامی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران معطل امضای وزیر نفت است.

تجمع کارگران «فولاد و چدن دورود»
٤بهمن: بیش از ٥٠نفر از کارگران کارخانه فولاد و چدن دورود در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق‌ ماه‌های مهر، آبان، آذر و دی‌ماه در مقابل واحد اداری این کارخانه تجمع کردند.

کارگران کمپرسورسازی تبریز در محاصره نیروهای انتظامی
٤بهمن: کارگران شرکت کمپرسورسازی تبریز از ساعت ٢٠ پنجشنبه‌ تا ساعت ٢ بامداد جمعه در مقابل این کارخانه تجمع کردند و مانع خروج ماشین‌آلات و سوخت موجود در کارخانه توسط عوامل کارفرما شدند. در حاشیه این تجمع اعتراضی بیش از ٣٠ خودروی نیروی انتظامی مشاهده می‌شده است. در آذرماه سال جاری نیز کارگران این کارخانه در اعتراض به عدم دریافت سه ماه حقوق و پرداخت نشدن حق بیمه کارگران طی یک سال و نیم گذشته، اعتصاب کرده بودند.

تجمع اعتراضی کارگران نانوا مقابل فرمانداری سنندج
٤بهمن: بیش از ١٥٠ کارگر نانوا در سنندج مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند. این کارگران به ثابت ماندن دستمزدشان از سال ٩١ تاکنون معترض‌اند. مسئولان فرمانداری سنندج با کارگران درباره میزان افزایش مزد کارگران شاغل در نانوایی‌های سنندج وارد مذاکره شده اند. تجمع امروز کارگران در پی آن برگزار می‌شود که مذاکرات نمایندگان کارگران و کارفرمایان در هفته‌های گذشته درباره افزایش مزد کارگران نانوا بی‌نتیجه مانده بود. کارگران میگویند: که نمایندگان کارفرمایان با افزایش مزد کارگران خباز حتی برای چند درصد نیز موافقت نمی‌کنند. دولت از اوایل آذر ماه قیمت نان را نزدیک به ٣٠ درصد گران کرده است اما دستمزد کارگران شاغل در نانوایی‌های سنندج از سال ٩١ افزایشی نداشته است. این در حالی است که دولت یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت نان را افزایش دستمزد کارگران نانوا عنوان کرده بود.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه ذوب آهن آلیاژی ملایر مقابل فرمانداری
١بهمن: بیش از ٥٠ نفر از کارگران کارخانه ذوب آهن آلیاژی در اعتراض به عدم پرداخت بیش ٧ ماه حقوق و معوقات بیمه‌ای در مقابل فرمانداری ملایر تجمع کرده و خواستار پرداخت حقوق هفت ماه پرداخت نشده ، شدند. مطالبات کارگران تنها محدود به هفت ماههٔ اخیر نمی‌شود. علاوه بر معوقات امسال، حقوق و معوقات ماههای خرداد، مهر و آذر ٩٢ باقی مانده است. کارخانه ذوب آهن آلیاژی ملایر از ٣٠ آبانماه به طور کامل تعطیل و نزدیک به ١١٠ کارگر از آن زمان تاکنون بیکار شده‌اند.

اعتصاب کارگران شهرداری
١بهمن: به دلیل عدم‌ پرداخت ٢ ماه حقوق معوقه، کارگران شهرداری شیبان دست از کار کشیدند.

تجمع کارکنان بیمه توسعه
١بهمن: بیش از ٥٠٠نفر از کارکنان بیمه توسعه در اعتراض به پرداخت نشدن ٤ماه حقوق و مزایا تجمع کردند.

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی فولاد آذربایجان
٢٩ دی: کارگران اخراجی فولاد آذربایجان مقابل فرمانداری میانه تجمع کرده و به وعده های عملی نشده کارفرما مبنی بر بازگشت به کار اعتراض کردند. ممانعت کارفرمای فولاد آذربایجان از بازگشت به کار ٤٠ کارگر اخراجی یک ماهه شد. این کارگران پس از اتمام قرارداد کارشان در پایان آذر ماه و همزمان با واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی اخراج شدند. بازگشت به کار کارگران اخراجی فولاد آذربایجان پس از تجمعات اعتراضی این کارگران مقابل درب ورودی کارخانه در روزهای ٦، ٧ و ٨ دی به جواب معاینات طب صنعتی و آزمایشات مربوطه منوط شده است. در حالی که جواب آزمایشات کارگران اخراجی فولاد آذربایجان مشکل خاصی ندارد، کارفرما هر روز به یک بهانه بازگشت به کار کارگران را به تعویق می‌اندازد.

اعتصاب کارگران وتجمع همزمان خانواده های کارگران
٦٣٠ کارگر معدن قشلاق بیش از ٣ ماه حقوق نگرفته‌اند
٢٣دی: ٦٣٠ کارگران شاغل در معادن زغال سنگ «قشلاق» واقع در شمال شرق شاهرود حقوق ماهای مهر، آبان و آذر؛ نیمی از حقوق اردیبهشت ماه سال جاری را نیز دریافت نکرده‌اند. کارگران صبح روز سه‌شنبه (٢٣ دی) در اعتراض به دریافت نکردن حقوق به مدت یک ساعت دست از کار کشیدند و همزمان همسران‌ این کارگران در مقابل فرمانداری «آزاد شهر» تجمع کردند.

تجمع چغندرکاران پیرانشهر و اشنویه
کشاورزان شهر و روستاهای اطراف “پیرانشهر و ارومیه” در اعتراض به عدم پرداخت ٤ ماه حقوقهایشان در مقابل کارخانه قند تجمع و خواستار رسیدگی به حقوق معوقه خود شدند.

ویژه اعتصاب و اعتراضات معلمین
اعتصاب واعتراض سراسری معلمان درروزهای سه شنبه و چهارشنبه ٣٠ دی و اول بهمن
طی روز های سه شنبه و چهارشنبه ٣٠ دی و اول بهمن ماه معلمان سراسر کشور در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشت و منزلت وامنیت خود دست به اعتصاب سراسری زدند. این اعتصاب به صورت خودجوش و بدون هماهنگی کانون های صنفی سراسر کشور انجام گردید و در تمامی استان های کشور و تمامی شهر ها و روستا های کوچک وبزرگ کشور مورد حمایت همکاران فرهنگی قرار گرفت. گزارش های رسیده حاکی از آن است که در شهر تهران در مناطق ٢،٥،٦،٧،٨،٩،١٠،١١،١٤،١٧،١٨،١٩ و شهرستان های استان تهران نواحی رباط کریم، شهریار و شهر قدس ملارد، ورامین وپاکدشت، رودهن و بومهن و از استان های اصفهان گیلان شیراز همدان لرستان خراسان سیستان وبلوچستان خوزستان( علی الخصوص شهر خرمشهر) کردستان، آذربایجان یزد و کرمان وسمنان صورت گرفت. در دبیرستان های پسرانه و در شهرهای کوچک استان ها ومناطق محروم تر تحصن با جدیت بیشتری مورد حمایت قرار گرفت. شایان ذکر است علی رغم گزارش های رسیده از سوی همکاران مبنی بر همکاری بسیاری از مدیران و مسولین اداره ، در برخی از نواحی نیز گزارش هایی مبنی بر برخوردهای توهین آمیز و ارعاب مدیران مدارس و احضار و تهدید برخی از همکاران از سوی حراست نواحی رسیده است. از جمله در شهرستان های رباط کریم اسلام شهر و شهرقدس. شایان ذکر است این مسوولین و مدیران اغلب بازماندگان دوره ریاست جمهوری قبلی هستند و هنوز نگاه امنیتی وپادگانی به مدارس و آموزش وپرورش دارند. تحصن صورت گرفته در اعتراض به تصویب بودجه ی تبعیض آمیز و عدم تحقق وعده های بهبود معیشتی و بیعدالتی مفرط میان فرهنگیان وسایر اقشار جامعه و احساس عدم حمایت وجود حمایت های لازم وزارت خانه و وضعیت نا به سامان بیمه درمانی و وضعیت رقت بار نهادهای حمایتی – اقتصادی وابسته به آموزش و پرورش و مشکلات آموزشی مدارس و دانش آموزان و… و همین طور تعرض های پی در پی به جان و مال و شرافت همکاران صورت گرفت. منبع: تارنمای کانون صنفی معلمان ایران ( تهران)
درهمین رابطه:

اعتصاب معلمان دبیرستان های دهخدا وشهیدقریشیها کرج
همکاران در دبیرستان دهخدا کرج در روز سه شنبه ٣٠دی ماه ودبیران دبیرستان شهیدقریشیها کرج درروز چهارشنبه ١بهمن در اعتراض به مشکلات معیشتی خود وتبعیض بین معلمان و کارکنان سایر دستگاهها از رفتن به کلاس درس خو داری کردند. منبع: : تارنمای کانون صنفی معلمان ایران ( تهران)

تجمع فرهنگیان و معلمان شاهرود در اعتراض به عدم رتبه بندی معلمان در محل آموزش و پرورش
جمعی از فرهنگیان شاهرود در اعتراض به عدم رتبه بندی معلمان در محل اموزش و پرورش شاهرود تحصن کردند. این تجمع ظهر روز ٣٠دی در محل اداره آموزش و پرورش شهرستان شاهرود انجام شد و با صحبت های مسئولین مبنی بر پیگیری خواسته های معلمان و فرهنگیان پایان یافت. فرهنگیان و معلمان خواستار رتبه بندی خود توسط وزارت آموزش و پرورش بر اساس مدرک تحصیلی و به تبع آن افزایش حقوق می باشند.

اعتصاب وتجمع اعتراضی معلمان شهر مریوان درمقابل آموزش وپرورش این شهر
براساس گزارش رسیده، روز سه شنبه ٣٠ دیماه، معلمان و دبیران شماری از مدارس مریوان در اعتراض به موضع دولت جدید در قبال وضعیت معلمین دست به اعتصاب و تجمع زدند. برپایه گزارش مزبور، در جریان این اعتصاب دبیرستان هایی از جمله “وحدت، شریعتی، شاهد و خمینی” تعطیل شدند. همچنین تعدادی از معلمین نیز روز سه شنبه در مقابل آموزش و پرورش رژیم در شهر مریوان دست به تجمع اعتراضی زده و اعلام کرده اند: «روز چهارشنبه اول بهمن ماه نیز بار دیگر در مقابل اداره آموزش و پرورش رژیم در شهر مریوان تحصن خواهند کرد.» همچنین اخرین اخبار رسیده حاکی ار این است که ساعت نه و نیم صبح روز چهارشنبه تا حدود یک بعدظهر حدود پانصد تن از معلمین زن و مرد مریوان در مجاورت اداره اموزش و پرورش مریوان تجمع باشکوهی برگزارکردند ودر پایان بیانیه ای که بدین مناسبت صادر شده بود توسط لقمان ویسی عضو انجمن صنفی معلمان استان کردستان قرائت گردید. متن بیانیه صادر شده به دین شرح است. فرهنگیان عزیز: تجمع امروز ما بنا به جهت وضعیت منزلت و معیشت نامطلوب جامه فرهنگیست که در سالیان اخیر هرگز روند روبه رشدی نداشته و متأسفانه تاکنون وعده های مکرر دولت ها جهت تغییر این وضعیت جنبه عملی نیافته است.خواست های جامعه فرهنگی به بهانه هایی چون مصرفی بودن آب نادیده گرفته می شود و چنین است که شأن منزلت معلم مورد بی مهری قرار گرفته است. وزیر فعلی آموزش و پرورش همچون غالب وزرای پیشین برنامه ای جدی و عملی برای حل مشکلات صنف معلمین نداشته و همچنان در نظر دارد که با وعده های عملی نشده از حرکت اعتراضی معلمین جلوگیری نماید. ما معلمین مقاطع مختلف تحصیلی شهرستان مریوان خواسته های بر حق صنفی خود را به شرح زیر اعلام می نماییم ١ـ آزادی فعالین صنفی در بند و همچنین لغو احکام و محکومیت های قضایی و همچنین احکام مربوط به هیات های تخلفات اداری فعالین صنفی ٢ـ اجرای بند ٥ قانون خدمات کشوری ٣ـ تأسیس بانک فرهنگیان ٤ـ تشکیل بیمه مستقل فرهنگیان ٥ـ رفع تفاوت شغلی فرهنگیان با کارکنان سایر وزارتخانه ها ٦ـ برابری حقوق کامل کارکنان زن و مرد ٧ـ ارائه هر چه سریعتر طرح رتبه بندی معلمان به مجلس ٨ـ اجرای بند ـ ایجاد فضای مناسب جهت امنیت حقوقی معلمین ٩ـ پرداخت حق نوار مرزی در شهرهای مرزی کشور و به صورت خاص مریوان

عدم حضورسرکلاس معلمان برخی ازمدارس استان قزوین در روزهای سه شنبه و چهارشنبه (٣٠ دی ماه و ١ بهمن ماه)! سکوتی بلندتر از فریاد؛ صدای ما را بشنوید! یک معلم نه کارانه ی ماهیانه دارد نه اضافه کار، نه حق مسکن دارد و نه حق ایاب و ذهاب، نه حق مأموریت دارد و نه حق شیفت، نه بن خرید کالا دارد و نه کمک های غیر نقدی ماهیانه، نه پاداش آخر سال دارد و نه مانند شرکت های دولتی پاداش بستن حساب ها، نه مانند برخی از کارکنان، وام های چند ده میلیونی با درصدهای پایین جهت خرید خودرو و آپارتمان دارد. در استان قزوین در راستای رساندن مطالبات جامعه فرهنگیان استان به گوش مسئولان در برخی از مدارس استان در روزهای سه شنبه و چهارشنبه (٣٠ دی ماه و ١ بهمن ماه) معلمان و فرهنگیان با عدم حضور در کلاس ها خواستار توجه مسئولان و پیگیری مطالبات به حق آنها شدند. همشاگردیها،معلمان معترض با بیان دغدغه ها و نیازهای خویش خواستار رسیدگی هر چه سریع تر در خصوص وضعیت حقوقی و رفاهی خانواده بزرگ معلمان شدند. یکی از دبیران با بیان شمه ای مشکلات موجود فرهنگیان مهمترین خواسته های معلمان را چنین عنوان کرد: توجه جدی به مشکلات معیشتی خانواده فرهنگیان و میزان حقوق آنها، توجه به مشکلات مدارس و کمبود سرانه پرداختی هر دانش آموز، توجه جدی به اجرای نظام رتبه بندی معلمان از سوی وزارت آموزش و پرورش و تصویب این لایحه در مجلس، یکی دیگر از معلمان اظهار کرد: یک معلم نه کارانه ی ماهیانه دارد نه اضافه کار، نه حق مسکن دارد و نه حق ایاب و ذهاب، نه حق مأموریت دارد و نه حق شیفت، نه بن خرید کالا دارد و نه کمک های غیر نقدی ماهیانه، نه پاداش آخر سال دارد و نه مانند شرکت های دولتی پاداش بستن حساب ها، نه مانند برخی از کارکنان، وام های چند ده میلیونی با درصدهای پایین جهت خرید خودرو و آپارتمان دارد. وی ادامه داد: ما خواستار آن هستیم که هر چه سریع تر طرح رتبه بندی معلمان قبل از پایان سال را اجرایی کنند و آن در حکم سال جاری اعمال نمایند. یکی دیگر از دبیران اعلام کرد: خواسته ما تنها این است که تبعیض موجود در نگاه های مسئولان نسبت به معلمان برداشته شود. ما نه زیاده خواه هستیم و نه چیزی ماورای حقوقمان را می خواهیم. وی عنوان کرد: بهترین راه برای یک معلم آن است که از معلمی دست بردارد! چرا که با حقوق یک میلیون و ٥٠ هزار تومان مگر می شود امور خانواده و زندگی را با توجه به رشد سرسام آور قیمت ها و هزینه های کمر شکن زندگی چرخاند؟! یکی از مدیران هنرستان های قزوین در خصوص واکنش مسئولان استانی در قبال این اعتراضات اظهار کرد: در حال حاضر با مدیر کل آموزش و پرورش صحبت کردیم و سخنان به حق معلمان را به گوش وی و دیگر مسئولان رسانده ایم.
وی اعلام کرد: مدیر کل اموزش و پرورش به ما گفتند “من در حال حاضر در تهران هستم و صدای شما را به گوش وزیر آموزش و پرورش و سخنگوی دولت خواهم رساند”.

اعتصاب ده‌ها معلم در سقز
روز سه‌شنبه سی‌ام دی‌ماه، شمار چشمگیری از معلمان مدارس سقز به نشانه اعتراض به وضعیت نامناسب آموزش و پرورش،دست به اعتصاب زدند. بیش از نیمی از معلمان در اتاق‌های دبیران مدارس حاضر و از رفتن به کلاس‌های درس امتناع نمودند. این اعتصاب در میان معلمان مقطع متوسطه چشمگیرتر بوده و معلمانی که در کلاس‌های درس حاضر شده از تدریس دروس خودداری کردند. طی روزهای یکشنبه و دوشنبه (بیست و هفتم و بیست و هشتم دی‌ماه)، شمار چشمگیری از معلمان شهرهای دیگر کُردستان ایران به اداره اماکن احضار و تهدید شده بودند که از شرکت در این اعتصاب خودداری کنند. گفته می‌شود، شماری از معلمان شهرهای بوکان، مهاباد، پیرانشهر، اشنویه، ارومیه و نقده نیز در اعتراض به سیستم آموزشی به این اعتصاب پیوستند و از حضور در کلاس‌های درس خودداری نمودند.

اعتصاب معلمان مدارس سنندج
روز سه شنبه ٣٠ دیماه، معلمان و دبیران مدارس راهنمایی و دبیرستانهای شهر سنندج در هماهنگی با معلمان سراسر ایران دست به اعتصاب زدند. معلمان و دبیران مدارس سنندج در هماهنگی با معلمان سراسر ایران در اعتراض به وضعیت معیشت و پائین بودن حقوقهایشان از رفتن به سرکلاس درس خودداری کردند. معلمان در این حرکت اعتراضی علیرغم رفتن به مدرسه، از حاضر شدن در سرکلاسها خودداری کردند و با وجود دخالت نیروهای امنیتی رژیم همچنان از رفتن به سر کلاسها سرباز زدند

تجمع اعتراضی فرهنگیان کرمانشاه مقابل اداره کل آموزش و پرورش
فرهنگیان استان کرمانشاه در اعتراض به عملکرد دولت و مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه در مقابل این اداره کل تجمع کردند. تجمع کنندگان با شعارهایی مثل “دولت تدبیر و امید معلم از تو نا امید” و “مدیر کل ناتوان استعفا استعفا” اعتراض خود را اعلام کردند.

گزارش

پنجم بهمن: مجلس تغییر موادی از قانون کار را تصویب کرد
مجلس (پنجم بهمن) در جریان بررسی ماده ١٦ الحاقی لایحه «رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» با اکثریت آراء تغییراتی را در قانون کار اعمال کردند که در صورت تصویب در شورای نگهبان، قراردادهای کار «در صورت کتبی بودن» باید در فرم مخصوصی که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از دریافت نظرات تشکل‌های کارگری و کارفرمایی تهیه می‌شود ثبت شوند. کارگران می‌گویند در صورت تصویب این تبصره برای کارفرمایان به صرفه است که دیگر هیچگاه قرارداد کتبی نبندند چرا که در این صورت بطور اتوماتیک طول عمر قرارداد‌ها حداکثر ٣٠ روزه خواهد شد و کارفرما هر زمان که اراده کند می‌تواند کارگر را اخراج و حداکثر خسارت اخراج به کسری از ٣٠ روز خواهد رسید.

کارنامه اشتغال‌زایی دولت های نهم،دهم ویازدهم
٣بهمن: آخرین گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد تعداد بیکاران مطلق کشور ٢میلیون و ٥٠٠هزارنفر و تعداد افرادی که در معرض بیکاری قرار دارند یک میلیون و ٨٠٠ هزارنفر است. همچنین بیشترین تعداد بیکاران مربوط به گروه سنی زیر ٣٠ سال می شود و طبق اعلام مقامات دولتی، حدودا یک میلیون و ٢٠٠ هزارنفر از کل بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشیکل می دهد.
نرخ بیکاری جوانان ٢برابر نرخ عمومی کشور و بیکاری زنان متقاضی شغل کشور نیز تا ٤٠ درصد است؛ از اینرو بیکاری و تقاضا برای شغل به عنوان یکی از مهم ترین خواسته ها و نیازهای خانوارهای ایرانی شناخته می شود؛ موضوعی که دولت یازدهم در دوره فعالیت یک و نیم ساله خود قادر به حل آن نبوده است.

تحمیل اضافه‌کاری اجباری به رانندگان اتوبوس‌رانی خرم‌آباد
٣٠دی: رانندگان سازمان اتوبوس‌رانی خرم‌آباد به تحمیل اضافه‌کاری اجباری به دلیل کمبود نیروی کار اعتراض دارند. آنان می‌گویند این نهاد خدمات شهری از سال ٧٨ تا کنون جذب نیرو نداشته است. کارگران به دلیل کمبود نیروی کار مجبورند روزانه تا ١٢ ساعت کار کنند و این در حالی است که ساعت کار معمول در مشاغل سخت و زیان‌آور ٦ ساعت در روز تعیین شده است.

زمستان؛ فصل زرد کارگران فصلی
هوا هر دم سرد و سردتر می شود و سوز سرما تا مغز استخوانت فرو می رود، شال را محکم دور گردنش می پیچد و در میدان اصلی شهر به انتظار کار وارد جمع چند نفره کارگران می شود. عبور کامیون ها و خودرو ها و عابران پیاده که از آغاز روز برای حضور در محل کار در حال عبور و مرور هستند هر لحظه بیشتر و بیشتر می شود. اندک اندک به تعداد کارگران اضافه می شود اول شش، هفت نفر بوده اند اکنون شمارشان به ٢٠ الی ٢٥نفر می رسد. از خیابان آیت الله حیدری تا میدان ٢٢بهمن و سپس میدان سعدی و ابتدای خیابان ١٥ خرداد شهر ایلام هر روز می توانی شاهد حضور کارگران بیکار و انتظار آنها برای فراخوانی کارفرمایی برای کار باشی. از جوان ١٧ و ١٨ساله تا پیرمرد ٦٠ ساله را می توانی در بین آنها بیابی. همه با لباس های محلی رنگ و رو رفته با بقچه ای زیر بغل و دستمال بر گردن، رنگ صورت تک تک آنها همچون فصل سرد زمستان بی رنگ بی رنگ و پژمرده است. انتظار و لحظه ها را به شماره نشستن، آیا امروز کاری هست، آیا امروز درآمدی هست تا خنده را بر لبان کودکان و زن خانه بنشاند و همه بگویند: بابا دست پر آمد. در میان جمع کارگران که حاضر می شوی، دردها یکی یکی سرباز می کند و زخم های جراحت چرکین شان از روزهای سرد و بی رحم زمستان زندگی عود می کند. نداری و بی پولی درد بزرگی است چون نان آور بی نان را خجل زن و فرزند چشم به راه می کند و اگر پولی نباشد، رنگ بچه ها هم مثل فصل زرد بیکاری، زرد و زردتر می شود. در میان شادی و خنده همسالانشان از شوق دست های پر بابا که با میوه و گوشت و… وارد خانه شده اند این کودکان تنها زخم های زمخت دست های پینه بسته را بر صورت و دست خود احساس می کنند و تازه با آن همه جثه کوچک و قلب دریایی در می یابند که آن طرف سکه زندگی چقدر بی رحم و این قصه چقدر تلخ است. یکی از کارگران فصلی اظهار کرد: سه روز است که یک ریال کار نکردم، دیشب بچه ها با شکم گرسنه خوابیدند به جز چند لقمه نان خشک و چند عدد سیب زمینی چیزی نداشتیم. میرزا احمدنیا گفت: انگار همه ما را فراموش کرده اند و کسی ما را نمی بیند. وی بیان کرد: بعضی وقت ها از دست همه شاکی می شوم و دق دلی ام را سر زن و بچه ام خالی می کنم، آخر کسی تا درد نداری را نچشد نمی تواند دریابد چشم دوختن کودکی که در انتظار خوراکی های خوشمزه و خرید لباس های نو است به دست های خالی پدر چقدر درد آور است. وی ادامه داد: روزهایی که کار نیست، اصلا دوست ندارم با زن و بچه ام رو به رو شوم، یعنی خجالت می کشم، پدر بی پولی و بیکاری بسوزه که چقدر آدم را خوار و خفیف و رنگ زرد می کند. احمدنیا گفت: زمستان که می شود و هوا سرد، کارهای ساختمانی هم می خوابد، هیچ کس سراغی از ما نمی گیرد؟ اون وقت است که درد بیکاری و بی پولی بیشتر امان ما را می برد. یکی دیگر از کارگران فصلی در انتظار کار که حدود ٣٠ سال دارد، می گوید: دیپلم دارم و چند سالی است که زن گرفته ام و این قدر بیکار مانده ام که به اندازه ١٠ سال پیرتر شده ام. رشید یاوری افزود: کاش دولت کمی هم به فکر ما بود، طرحی، برنامه ای و چیزی برای ساماندهی ما اجرا می کرد، هر چند وقت یک بار طرحی اعلام می کنند که تنها خواندن و شنیدنش قشنگه اما از حرف تا عمل فرسنگ ها فاصله دارد. وی ادامه داد: مثلا قرار بود ما را بیمه کنند، قرار بود ما را ساماندهی کنند و زیر نظر شهرداری باشیم و شان و منزلت ما حفظ شود، اما متاسفانه همه فقط حرف بود. وی اضافه کرد: هرچند برای مرد کار عار نیست اما آیا می توانی نگاه خجالت زده همسرت را که با زن همسایه به بازار آمده و از کنارت رد می شود و تو را بیکار در کنار خیابان با این حال و روز می بیند، درک کنی؟ یاوری گفت: درد ما درد بی درمانی است که امان خودمان و خانواده هایمان را بریده و زندگی را برای ما سخت و پرمشقت کرده است. یکی دیگر از کارگران فصلی ایلام گفت: فصل زمستان که می شود همه دردها به سراغ ما کارگران فصلی بیچاره می آید. رحیم خدایاری افزود: نه می توانیم با توجه به سرمای زیاد هوا زیاد لباس بپوشیم چون آن وقت دیگر قدرت عکس العمل و کار نداریم و نه تحمل سرمای استخوان سوز را داریم. وی ادامه داد: هر بار که به سرکار ساختمانی می رویم مجبوریم ابتدا با کارتن و چوب آتش درست کنیم و تا هر چند دقیقه یکبار خودمان را در میان آن دود و آتش گرم کنیم. وی اضافه کرد: پدرم بنا بود و ٣٠ سال کار بنایی کرد وضع زندگیمان خوب بود، اما چند وقت پیش که به رحمت خدا رفت تازه فهمیدیم که پیمانکارهای نامرد هر کدام در هر ماه که پدرم هر روز بر سر کار حضور داشت تنها چند روز بیمه اش را رد کرده اند و اکنون تنها ٩ سال بیمه دارد. خدایاری گفت: اکنون به دنبال شکایت و پیگیری برای برقراری مستمری هستیم که آن هم از تامین اجتماعی گفته اند، حدود ١٨٠ هزار تومان می شود. وی اظهار کرد: مادرم و چهار بچه دیگر اکنون چشم امیدشان به دست های کم توان من است تا شاید کاری کنم اما من جز کارگری کار دیگری بلد نیستم. چشم های هر کدام از این کارگران خیلی وقت است که بر سر چهار راه ها انتظار می کشد، هر خودرویی که در آن نزدیکی می ایستد، کورسوی بارقه امید در وجود آنان روشن می شود تا شاید کارفرمایی برای کار آنان را فرا بخواند. سوز سرما تا مغز استخوانت رخنه می کند، هر که را می بینی، خودش را در لباسی گرم پیچیده و با شتاب برق و باد از خیابان گذر می کند، اما آنسوتر چند نفری هم با لباس های کهنه در حالی که از شدت سرما به خود می لرزند، در میدان شهر چشم به راه روزی اند. این روزها با وجود سرمای زیاد هوا، حتی کارفرماها هم ترجیح می دهند از خانه بیرون نروند، اما نان آوران فصلی خانواده که روزی و زندگانی خود را باید هر روز با تکاپو و تقلا به دست آورند، تاب در خانه ماندن را ندارند، زیرا اگر کار بود، پول هست و نان هم هست، اگر کار نبود، آهی و افسوسی جان سوز همه اهل خانه را فرا می گیرد. فضای تولید و کسب و کار در ایلام از رونق چندانی برخوردار نیست، امکان جذب کارگران موقت و فصلی در شرایط پس از تابستان بسیار سخت و مشکل می شود و به همین علت کارگران در زمستان و پاییز به جمع بیکاران می پیوندند و در چهار راه ها و میدان های اصلی شهر هر روز جمع می شوند تا شاید کسی آنان را برای کار عملگی و روزمزدی با خود ببرد. بخشی ازیک گزارش ایرنا بتاریخ٣٠دی

حقوقهای پرداخت نشده

عدم پرداخت حقوق کارگر قوطی ایران
در کارخانه قوطی ایران دو ماه حقوق ٣٠٠ کارگر قراردادی این کارخانه با وجود حجم بالای تولید پرداخت نشده.

در کارخانه «گسترش مانا ساز» حقوقها پرداخت نمیشود
١٠٠ نفر از کارگران کارخانه «گسترش مانا ساز» در استان قزوین ظرف ٢ ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند.

پرداخت معوقات حقوقی کارگران فولاد و چدن دورود از مرز چهار ماه گذشت.
١٥٠ کارگر قراردادی و رسمی فولاد و چدن دورود به دلیل آنچه «رکود بازار فروش قطعات فولاد و چدن» عنوان می‌‌شود بیش از ٤ ماه است حقوق و مزایا دریافت نکرده‌اند. یکی از کارگران گفت: علی رغم وعده‌های داده شده در خصوص پرداخت معوقات حقوقی کارگران، هنوز هیچ اقدامی از سوی کارفرما جهت پرداخت این مطالبات صورت نگرفته و حقوق شهریور ماه هم به صورت نیمه به حساب کارگران واریز شده است.

عدم پرداخت ٦ماه حقوق کارگران سد مخزنی کهیر
٢بهمن: عدم پرداخت ٦ماه حقوق کارگران سد مخزنی کهیر سیستان و بلوچستان.

کارکنان ١١٨ خوزستان ٣ ماه حقوق نگرفته‌اند
٣٠دی: حقوق٣ماه ١٤٠ نفر از کارکنان مخابرات استان خوزستان که در بخش تلفن‌های ضروری ١١٨ کار می‌کنند طی سه ماه گذشته پرداخت نشده است.

اخراج و بیکارسازی

اخراج سازی در در کارخانه «پارس سرام»
در کارخانه «پارس سرام» واقع در قرچک ورامین ١١٢ کارگر این واحد تولید محصولات چینی بهداشتی اخراج شدند. ر این واحد تولیدی ٤٥٠ کارگر مشغول به کار بودند اما طی یک هفته گذشته به دلیل آنچه از سوی کارفرما «رکود بازار فروش محصولات» عنوان شده است، تعداد ١١٢ نفر از نیروی کار این کارخانه پس از خاتمه قرارداد موقت کارشان اخراج شده‌اند. کارگران پارس سرام می‌گویند علاوه بر این ١١٢ کارگری که اخراج شده‌اند، کارفرما اسامی ٦٠ کارگر قرارداد موقت دیگر که ٢ تا ٦ سال در این کارخانه سابقه کار داشته‌اند را در لیست اخراجی‌ها قرار داده است. این ٦٠ کارگر ماه آینده پس از خاتمه قرارداد کارشان بیکار می‌شوند.

تداوم اخراجها در معدن ذغال سنگ «چشمه پودنه»
پس از اخراج ٢ کارگر در پی اعتراض کارگران معدن ذغال سنگ «چشمه پودنه» در ١٤دی ماه، ٧ کارگر دیگر طی هفته گذشته به جمع کارگران اخراجی معدن چشمه پودنه اضافه شدند. کارگران این معدن در اعتراض به دریافت نکردن ٤ ماه حقوق دست از کار کشیده و اعتراض کرده بودند.

اخراج در کارخانه «قند ورامین»
با تعطیلی کارخانه «قند ورامین» ٤٠٠ کارگر بدون دریافت حقوق آخرین ماه کارشان بیکار شدند. پیش از تعطیلی قند ورامین، ١١٠ کارگر دائمی و ٢٩٠ کارگر قرارداد موقت در این کارخانه مشغول کار بودند. دلیلی که کارفرما برای تعطیلی کارخانه به آنان ذکر کرده «کمبود مواد اولیه تولید (شکر خام)» بوده است. بیکاری ٤٠٠ کارگر قرارداد موقت و دائمی با چندین سال سابقه کار در آستانه پایان سال، شرایط زندگی را برای خانواده‌های‌شان سخت کرده است.

بیکارسازی و عدم پرداخت حقوقها در کارخانهٔ قند قهستان
٢٨٠ کارگر کارخانهٔ قند قهستان پس از گذشت چهار ماه از تعطیلی کامل این کارخانه، هنوز موفق به دریافت مطالبات حقوقی خود نشده‌اند. کارخانه قند قهستان واقع در استان خراسان جنوبی به دلیل خشکسالی‌های متوالی و تامین نشدن نقدینگی در مهرماه سال جاری تعطیل شد و ٢٨٠ کارگری که به صورت مستقیم با این کارخانه قرارداد کار داشتند بدون دریافت ٨ ماه حقوق بیکار شدند. این کارگران از فرودین تا مهر ٩٣ حقوق دریافت نکرده‌‌ بودند.

کارگران کارخانه پارس س
اخراج ١٢٠٠ کارگر در «آران و بیدگل» طی سال جاری
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان آران و بیدگل از اخراج ١٢٠٠ نفر ار کارگران واحدهای تولیدی و صنعتی این شهرستان از ابتدای سالجاری تاکنون خبر داد.

گزارش دولت ازبیکاری فارغ التحصیلان
٣بهمن: به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)، آخرین گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد تعداد بیکاران مطلق ٢ میلیون و ٥٠٠ هزارنفر و تعداد افرادی که در معرض بیکاری قرار دارند یک میلیون و ٨٠٠ هزارنفر است. همچنین بیشترین تعداد بیکاران مربوط به گروه سنی زیر ٣٠ سال می شود و طبق اعلام مقامات دولتی، حدودا یک میلیون و ٢٠٠ هزارنفر از کل بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشیکل می دهد. نرخ بیکاری جوانان ٢ برابر نرخ عمومی کشور و بیکاری زنان متقاضی شغل کشور نیز تا ٤٠ درصد است؛ از اینرو بیکاری و تقاضا برای شغل به عنوان یکی از مهم ترین خواسته ها و نیازهای خانوارها در ایران شناخته می شود. مسئولان وزارت کار می گویند در صورتی که کشور بخواهد از بیکاری خارج شود و به نیازهای شغلی جوانان پاسخ مناسبی بدهیم، سالیانه بین ٨٠٠ هزار تا یک میلیون شغل باید ایجاد شود.

٤٠ کارگر دائمی معدن طلای آق دره هم اخراج شدند
١بهمن: ٤٠نفر از کارگر پیمانی معدن طلای آق‌دره واقع در استان آذربایجان غربی به دلیل «عدم نیاز کارفرما به کار آنان» اخراج شدند. پس از بیکاری ٣٥٠ نفر از کارگران فصلی معدن طلای آق دره در دی ماه که به اعتراض کارگران منجر شد، روز یکم بهمن ماه شرکت پیمانکاری «پویا زرکان» از ورود ٤٠ کارگر دائمی به این واحد معدنی جلوگیری کرده است. بنا بر اظهارات کارگران، اخراج بی‌سابقه این تعداد نیروی کار دائمی در معدن طلای آق دره با حضور تعدادی از مدیران رده بالای معدن انجام شده است. کارگران گفته‌اند به کارگران دائمی اخراجی گفته شده است همچون کارگران فصلی با آغاز فصل بهار (١٥ فروردین) دوباره به کارشان باز می‌گردند اما هیچ تضمینی برای بازگشت به کار آنان از سوی پیمانکار وجود ندارد.

بیکار سازی ١٠٠٠کارگر
با تعطیلی بیش از ٢٥ واحد پنبه‌پاک‌کنی در استان گلستان طی ده سال گذشته، هزار کارگر به تدریج شغل‌شان را از دست داده‌اند.

ناامنی محیط کار

مرگ دلخراش یک کارگر شرکت رنگسازی در جاده قدیم کرج
٣بهمن: نگهبان یکی از شرکت های رنگ سازی در کیلومتر ١٥جاده قدیم کرج پس از اتمام شیفت نگهبانی خود در حال مراجعه به منزل بود که زیر چرخ های کامیون رفت و به طرز دلخراشی فوت کرد.

مرگ ٣کارگر در شرکت تعمیرات کشتی
٢بهمن: سه کارگر یک شرکت تعمیرات کشتی در بندرعباس بر اثر آتش‌سوزی گسترده در این مکان جان خود را از دست دادند.

ریزش دیوار استخر، جان کارگر ١٨ ساله را گرفت
ریزش دیوارهفت متری استخر ذخیره آب در بسطام از توابع شهرستان شاهرود جان کارگر ١٨ ساله ای را گرفت.

مصدومیت چهارکارگر براثر ریزش آوار در کرج
٢بهمن: از ابتدای فروردین ماه سال جاری تاکنون براثر گودبرداری و آوار برداری درکرج پنج کارگر کشته و تعدادی زخمی شدند.

مرگ دلخراش کارگری در سقوط به چاهک آسانسور
٣٠دی: کارگر کارگرافغانی به نام نادر-الف ٤٠ ساله در حین کاردر یک ساختمان در حال ساخت واقع در بلوار اندرزگو، بعد از کامرانیه،با سقوط بر روی کابین آسانسور جان خود را از دست داد.

کشته شدن یک کارگر پیمانکار راه آهن در اثر برخورد با قطار
٢٨دی: مرتضی رسولی ٣٣ ساله و ١٢ سال سابقه کار کارگر فنی راه آهن سراسری ایران رجاء، در مسیر میانه – زنجان در اثر برخورد با قطاری که از روبرو می‌آمد دچار سانحه شد و صبح روز یکشنبه ٢٨ دی ماه در بیمارستانی در تبریز در اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد. این حادثه در ٢٨ آبان ماه سال جاری اتفاق افتاد و طی آن یک کارگر پیمانکار راه آهن در اثر برخورد قطار مسافربری تبریز-مشهد در دم جان باخت.

مرگ کارگر در کاشان
٤بهمن: داوود داوودی» کارگر ٥٣ ساله هنگام کار کردن در ساختمانی واقع در ابتدای خیابان امیر کبیر کاشان به علت ریزش آوار جان باخته است.

کشته شدن کارگر شهرداری تهران
کارگر خدماتی شهرداری تهران در مسیر جنوب به شمال بزرگراه شیخ فضل الله نوری در اثر تصادف با خودروی سواری کشته شد.

کارگران

زمزمه اعتصاب غذا در شرکت قالب های صنعتی ایران خودور، مدیران این شرکت را به سراسیمه انداخت. امروز سه شنبه ٣٠/١٠/٩٣ با یک زمزمه اعتصاب غذا(امتناع از گرفتن ناهار)مدیران شرکت در قالب های صنعتی ایران خودرو را به سراسیمه انداخت وهول هولکی خود را به واحد های شرکت رساندند واز مدیران واحد ها خواستند که پرسنل را به سالن ناهار خوری بفرستند،هر چند زمزمه ای بیش نبود اما با توجه به حرکت هوشمندانه کارگران ایران خودرو و گرفتن امتیازاتی از مدیریت شرکت ایران خودرو احتمال این اعتراضات وپیگیری سنت موفق به کار گرفته بسیار زیاد است عملا تبدیل به زور آزمایی شد واکثر واحد های تولیدی در دقایق آخر ساعات ناهاری وارد سالن غذا خوری شدند ومدیران شرکت که سالن غذا خوری جداگانه دارند وارد سالن غذا خوری عمومی شرکت شدند وترس از اعتصاب بر چهره شان مشهود بود،وبحث اعتراضات موفق وهوشمندانه کارگران ایران خودرو در همه محافل به گرمی پیش می رود از جمله دلایل شکل گیری این اعتراضات لو رفتن فیش حقوقی محمد تقی شعشعانی از مدیران ارشد ایران خودرو با حقوق ماهانه ٤٥میلیون تومانی وپاداش ٣٠٠ میلیونی سالانه در دستور قرار گرفتن این اعتراضات پرشور شد. اتحادیه آزاد کارگران ایران – یکم بهمن ماه ١٣٩٣

برای لغو حکم ناعادلانه بهنام ابراهیم زاده و آزادی او از زندان، تلاش و مبارزه کنیم! کارگران! تشکل های کارگری! مردم آزاده و عدالت طلب ایران و جهان! بهنام ابراهیم زاده، فعال کارگری و فعال حقوق کودک و عضو کمیته پیگیری ایجاد تشکل های آزاد کارگری، سرانجام پس از فشارها و توهین و تهدید بسیار و ضرب و شتم فراوان و انتقال چندین و چند باره به سلول های انفرادی و بند محکومین عادی و خطرناک، بدون وکیل در شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب تهران به قضاوت قاضی احمدزاده، محاکمه و به اتهام واهی و به راستی مضحک ارتباط با سر پل مجاهدین؟؟!!!! و احمد شهید و اتهامات نخ نمایی چون “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” و “تبلیغ علیه نظام” و نگهداری نوعی ورق بازی (پاسور) جمعاً به تحمل ٩ سال و ٤ ماه و ١٥ روز زندان و ٤٥٠٠٠٠ تومان جزای نقدی محکوم شده است. وی در واقع ٤ سال و ٧ ماه از ٥ سال محکومیت زندان خود را در شرایط بسیار سخت و طاقت فرسای زندان و فشارهای روحی – روانی ناشی از بیماری فرزند دلبندش که با عفریت جانکاه سرطان دست و پنجه نرم می کند سپری کرده بود که فرشته ی انصاف و عدالت سرمایه مجدداً به سراغش آمد تا برای زدودن و پاک کردن گناهان عدیده اش در ارتباط با فعالیت در عرصه ی دفاع از حقوق کارگران و کودکان کار و خیابان و همچنین دفاع از حقوق انسانی و به رسمیت شناخته شده ی زندانیان سیاسی، بیش از ٩ سال دیگر به دور از خانواده و جامعه و به ویژه فرزنذ ١٥ ساله و بیمارش که به شدت نیازمند حضور پدر در کنار خود می باشد، در زندان بماند تا شاید به تسلیم و رضا در مقابل هر گونه اجحاف و بی حقوقی نسبت به حقوق زندانیان رضایت دهد. بدین معنی که در مقابل بی حرمتی ها و توهین و تحقیر زندانیان فقط و فقط راه سکوت و خاموشی را در پیش بگیرد؛ نسبت به درد و رنج و فقر و سیه روزی کارگران و مردم به جان آمده از ستم و استثمار سرمایه بی تفاوت باشد؛ کوکان کار و خیابان را با همه ی مصائب و معضلاتی که خود و خانواده هایشان با آن دست به گریبان هستند به حال خود بگذارد و دفاع از آزادی های سیاسی و اجتماعی و مدنی را فراموش کند و … بهنام در تاریخ ٢٢ خرداد ١٣٨٩ به خاطر فعالیت در عرصه های یاد شده در تهران دستگیر شد که برای بار اول، و در دادگاه بدوی به ٢٠ سال زندان محکوم شد که پس از اعتراض ، حکم زندان وی در دادگاه تجدید نظر به ٥ سال تقلیل یافت. وی در طول مدت حبس، به همراه تعداد دیگری از زندانیان، بارها به شرایط سخت و نامناسب زندان و بی حرمتی ها و برخوردهای توهین آمیزی که نسبت به زندانیان روا می شد اعتراض کرده و از طریق دست زدن به اعتصاب غذا و دیگر اشکال اعتراضی، حقوق حقه یک زندانی را به زندان بانان و سرپرستان زندان گوشزد کرد. وی در تهاجم نیروهای امنیتی و لباس شخصی به بند ٣٥٠ زندان اوین و ضرب و شتم زندانیان از ناحیه دست و گردن دچار آسیب دیدگی شد و به همراه تعداد دیگری از زندانیان، نخست به سلول انفرادی و پس از چندی به زندان رجایی شهر کرج انتقال یافت. بهنام در اعتراض به این اقدام مسئولین زندان و در دفاع از حقوق حقه خویش به عنوان یک زندانی، از جمله حق استفاده از مرخصی برای دیدار با خانواده و فرزند بیمار خویش دست به اعتصاب غذا زد که پس از گذشت یک ماه به تقاضای اعضای خانواده، دوستان همبند خود، تعدادی از فعالان کارگری و نیما فرزند خویش به اعتصای غذا خود پایان داد. اما همچنان به وضعیت نامناسب و تبعید خود در زندان گوهر دشت معترض بود که سرانجام زندانبانان در واقع برای انتقام جویی از وی و درهم شکستن روحیه و توان او و وادار کردنش به تسلیم و رضا در مقابل فشارهای وارده در زندان ، وی را به بهانه هایی چون “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” و “تبلیغ علیه نظام” و عجیب تر از همه ارتباط با مجاهدین، که وی شدیداً به آن معترض بوده و آن را تکذیب کرده است، به بیش از ٩ سال زندان محکوم کردند. واقعیت این است که بهنام را به خاطر دفاع از حقوق و منافع کارگران و هم طبقه ای هایش و اعتراض به وضعیت سخت و نامناسب زندان و در این رابطه سرفرود نیاوردن در برابر تقاضا ها و زورگویی های زندانبانان و عوامل سرمایه و همچنین زهرچشم گرفتن از دیگر زندانیان، به حبس و زندان محکوم کرده اند. این اولین بار نیست که کارگران و فعالان کارگری را به خاطر دفاع از حقوق کارگران، به بهانه هایی چون “اجتماع به قصد تبانی” و “اقدام علیه امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” و اتهاماتی از این دست به حبس و زندان محکوم می کنند. همین الآن نیز تعدادی از کارگران و فعالین کارگری از جمله شاهرخ زمانی، محمد جراحی، افشین ندیمی، یوسف آبخرابات، واحد سیده، رسول بداقی و … عیناً به همین دلایل و بهانه ها مدتی از عمر و زندگی خود را در زندان سپری کرده و همچنان در حال گذراندن مدت محکومیت خود هستند و کارگران و فعالانی چون رضا شهابی نیز پس از گذراندن چندین سال از محکومیت زندان خود، پس از یک عمل جراحی حساس در مرخصی استعلاجی بسر می برد. این کارگران و فعالان کارگری در واقع دارند تاوان فعالیت ها و مبارزات خود را برای بهبود وضعیت کارگران و بهروزی این طبقه می پردازند. آنان با دفاع از منافع کارگران و زحمتکشان ، حتی در طول مدت زندان نیز این حربه صاحبان سرمایه و عوامل آن ها را خنثی نموده و آن ها را به حربه ای علیه سرمایه تبدیل کرده اند. عوامل سرمایه در واقع با محکوم کردن این کارگران و فعالان کارگری، به زندان های طولانی مدت، در واقع دارند عمقِ کینه و نفرت خود را نسبت به کارگران و مردم به جان آمده از ظلم و ستم سرمایه به نمایش می گذارند. بهنام به دلایل مختلف از جمله وضعیت نامناسب جسمی و روحی ناشی از اعتصاب غذای طولانی و دوری از خانواده، که هم اکنون شرایط ویژه ای را به لحاظ درگیری با بیماری نیما فرزندش سپری می کنند، هم اکنون در شرایط خیلی مساعدی نیست. این مسئله که در یک چنین شرایط سخت و نگران کننده ای نمی تواند در کنارفرزند دلبندش باشد سخت او را دلگیرکرده و آزار می دهد. هر پدری قطعاً تمایل دارد در چنین شرایط ی در کنار فرزند خود باشد و از او دلجویی و پرستاری کند. شرایط ویژه بهنام فعالیت های ما را برای لغو حکم زندان مجدد وی و آزادیش دو چندان می کند. باید با همه ی توان به یاری او بشتابیم و از هر طریق ممکن به عوامل سرمایه برای آزادی وی از زندان فشار وارد نمائیم. باید از همه ی کارگران، وجدان های آگاه و بیدار جامعه و افکارعمومی سرتاسر جهان بخواهیم که ازهر طریق ممکن برای آزادی وی تلاش کرده و به حامیان سرمایه در این مورد فشار وارد نمایند. بهنام ابراهیم زاده و خانواده اش در شرایط موجود به یاری و پشتیبانی ما و همه ی مردم کارگر و آزاده جهان نیاز دارند. باید به هر طریق ممکن به یاری وی بشتابیم و از دردها و آلام او بکاهیم. کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن اعلام حمایت از بهنام ابراهیم زاده و دفاع از خواست های فوری و برحق وی در زندان، خواهان آزادی بدون قید و شرط این عزیز و تمامی کارگران و زندانیان سیاسی و عقیدتی که تنها به خاطر اعتقادات و باورهای خود در دفاع از کارگران و توده های مردم ستمدیده و استثمار شده در زندان به سر می برند می باشد. کمیته هماهنگی همچنین از همه ی کارگران، تشکل های کارگری و نهادهای مدافع حقوق این طبقه در سرتاسر دنیا می خواهد که در حد توان به دفاع از این فعال کارگری و تمامی کارگران در بند و زندانیان سیاسی بپردازند. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

آزادی «فردین میرکی»از اعضای کمیته هماهنگی! بنا به گزارش رسیده پنجشنبه ٢/١١/ ٩٣ در ساعت ٥ بعد از ظهر، فردین میرکی،فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری پس از دو ماه بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج و پیگیریهای مداوم خانواده و فعالین کارگری، سرانجام با تودیع وثیقه ١٠٠ میلیون تومانی آزاد گردید. لازم به ذکر است که این فعال کارگری مورد استقبال خانواده، دوستان و جمع کثیری از کارگران و فعالین کارگری شهر سنندج قرار گرفت. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری ضمن تبریک آزادی فردین میرکی به خانواده و تمامی کارگران و فعالین کارگری خواهان آزادی تمامی فعالین کارگری و زندانیان سیاسی در بند می باشد. فردین میرکی آزاد شد بر طبق اخبار واصله، فردین میرکی از فعالین کارگری سنندج که در روز تجمع به نفع کوبانی توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شده بود، پس از مدتها بازداشت آزاد شد. کانون مدافعان حقوق کارگر، آزادی این فعال کارگری را به خانواده ایشان و به خانواده بزرگ فعالین کارگری تبریک میگوید. اطلاعیه شماره ٣٣ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

پیام تبریک به مناسبت آزادی فردین میرکی! کارگران ، تشکل‌های کارگری. همانگونه که مطلع هستید در چند ماه گذشته بسیاری از فعالین کارگری و اعضای کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری در شهر سنندج احضار ، بازداشت و بازجویی شدند که فردین میرکی فعال کارگری عضو کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری هم یکی‌ از این فعالین بود که روز شنبه اول آذر ماه ١٣٩٣ از طرف ماموران اداره اطلاعات شهر سنندج بازداشت شد و بعد از گذراندن ٢ ماه بازداشت امروز پنج شنبه ٢ بهمن ماه با سپردن وثیقه ١٠٠ میلیون تومانی آزاد شد. کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن تبریک و شاد باش به خانواده فردین میرکی خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی‌ کارگران زندانی و زندانیان سیاسی است. کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

تجمع ٣٥ نفر از بازنشستگان در شعبه تامین اجتماعی سقز
(کارگران بازنشسته به شیوه حسابرسی و محاسبه مستمری شان توسط سازمان تامین اجتماعی اعتراض دارند). حدود ٣٥ نفر از کارگران که تحت قانون بازنشستگی پیش از موعد بازنشسته شده اند صبح امروز ( یکشنبه ٢٨دی ) مقابل سازمان تامین اجتماعی در شهرستان سقز تجمع کردند. این تعداد از کارگران بازنشسته به شیوه محاسبه مستمری شان توسط سازمان تامین اجتماعی اعتراض دارند. سازمان تامین اجتماعی مستمری این کارگران بازنشسته را که سابقه کاری بیست و چهار یا بیست و پنج ساله دارند بر اساس میانگین حقوق آخرین دو سال کاری آنها حساب کرده است . به گفته معترضان با وجود اینکه سازمان تامین اجتماعی حق بیمه پنج سال آخر را از کارفرما ها دریافت کرده، آن را در محاسبه مستمری کارگران بازنشسته حساب نکرده است. میزان مستمری بازنشستگی عبارت است از یک سی ام متوسط مزد یاحقوق بیمه شده ظرف دو سال آخر ضربدر سنوات پرداخت حق بیمه. به این ترتیب مستمری کارگران بازنشسته بجای این که بر مبنای سی سال پرداخت گردد فقط بر مبنای بیست و چهار سال پرداخت می شود. تعداد مستمری بگیران تامین اجتماعی که براساس قوانین کار و تامین اجتماعی در استخدام دستگاه های دولتی بودند و پنج سال پیش از موعد مقرر بازنشسته شد ه اند،حدودا چهل هزار نفر می شود. لازم به توضیح است که آنها در فاصله سالهای٨٦ تا ٨٩ با مصوبه دولت و مجلس از مزایای سنوات ارفاقی استفاده کردند و پیش از موعد بازنشسته شدند. بر اساس مقرراتی که به بازنشستگی پیش از موعد این گروه از کارگران دولت منجر شد، سازمان تامین اجتماعی در زمان صدور حکم بازنشستگی این کارگران، حق بیمه و مستمری مربوط به سنوات ارفاقی را به نرخ روز حساب کرده و علاوه بر آن بابت هر سال باقیمانده تا پر شدن سابقه پرداخت حق بیمه، مبلغ اضافی دیگری را که بصورت پلکانی و با ضریب ١. ١ محاسبه می شد، پرداخت کرده است. بر این اساس چنانچه در سال٨٦ قرار بود یک کارگر شاغل در دستگاه دولتی با استفاده از این مصوبه پس از ٢٥ سال پرداخت حق بیمه بصورت پیش از موعد بازنشسته شود، دولت در مقام کارفرما به نرخ سال ٨٦ معادل ٥ سال حق بیمه را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرد ه و از سوی دیگر بابت همین ٥ سال ،مبلغ اضافی دیگری را که با ضریب ١. ١ و بصورت پلکانی و تصاعدی محاسبه می شد نیزبه سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده است. طبق گفته بازنشستگان، سازمان تامین اجتماعی در شرایطی که بابت بازنشستگی پیش از موعد آن ها همه هزینه های جانبی را محاسبه و از کارفرما دریافت کرده است اما در محاسبه و پرداخت مستمری آن ها بد حسابی و کم فروشی کرده است. بر این اساس در شرایطی که مبنای محاسبه مستمری بازنشستگی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی، میانگین جمع حقوق بیمه پرداخت شده ی دو سال آخر سابقه کاری است، سازمان تامین اجتماعی مستمری این تعداد از بازنشستگان پیش از موعد را بدون در نظر گرفتن هزینه های مربوط به سنوات ارفاقی محاسبه کرده است. معترضان به این شیوه ی محاسبه سازمان تامین اجتماعی اعتراض دارند و مدعی اند که بر طبق قانون کارفرمایان آن ها همه ی هزینه های اضافی بازنشستگی پیش از موعد آن ها را پرداخت کرده اند، و دلیلی ندارد که این هزینه ها در محاسبه مستمری های آن ها لحاظ نشود. بازنشستگان معترض می گویند که مستمری آنان، که بدون محاسبه ٥ سال ارفاق سنوات بازنشسته شده اند، با یک بازنشسته ی معمولی که با سنوات کامل بازنشسته شده است حدود یک میلیون تومان اختلاف دارد.
این تعداد از بازنشستگان با یادآوری اینکه در فاصله سالهای ٨٦ تا ٩٠ حدود ٥ هزار نفر از آن‌ها با طرح دعوی در دیوان عدالت اداری توانستند سازمان تامین اجتماعی را نسبت به تغییر شیوه محاسبه مستمری های خود وادار سازند، می گویند از سال ٩٠ سازمان تامین اجتماعی در شیوه بازنگری مستمری همه ی بیمه شدگانی که با چنین وضعیتی بازنشسته بودند تجدید نظر کرد ، اما در نهایت از سال ٩١ تاکنون این سازمان به استناد رای جدید دیوان عدالت اداری در محاسبه مستمری‌های آن‌ها به شیوه سابق کم فروشی و بدحسابی کرده و هزینه‌های مربوط به سنوات ارفاقی را نادیده گرفته است. قابل ذکر است معترضین در ساعت یازده ونیم به تجمع خود پایان داده و به سازمان تامین اجتماعی التیماتوم دادند که تا بر آورد کامل مطالبات خود دست از تجمع بر نخواهند داشت. قرار تجمع بعدی روز دوشنبه است. “کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری “

برگزاری مراسم گرامی داشت یاد جانباختگان معدن مس خاتون آباد! بنا به گزارش رسیده روز جمعه ٣/١١/٩٣ جمعی از کارگران و فعالین کارگری و جمعی از اعضای کمیته هماهنگی و اتحادیه آزاد کارگران ایران در یازدهمین سالگرد کشتار کارگران معدن مس خاتون اباد مراسمی را در گرامی داشت یاد این جانباختگان در شهر سنندج برگزار نمودند. مراسم با خواندن سرود انترناسیونال (سرود همبستگی جهانی طبقه کارگر )آغاز شد و با اعلام یک دقیقه سکوت به یاد تمامی جانباختگان راه آزادی و برابری انسانها ادامه یافت.سپس بیانیه ای از طرف کمیته هماهنگی در مورد محکومیت کشتار کارگران معدن مس خاتون اباد توسط یکی از حاضرین قرائت گردید . در ادامه این مراسم یکی از حاضرین در مورد وضعیت حال حاضر جنبش کارگری وشرایط اسفبار کار و معیشت کارگران و راه هایی که پیشروان کارگری بتوانند اعتماد به نفس کارگران را در محل کار و زیستشان برای رهایی از مصائب و مشکلات حال حاضر انان به کار گیرند سخنانی ایراد نمود.سپس یکی دیگر از حاضرین بر ضرورت هوشیاری و جلوگیری از هرگونه تفرقه افکنی و شکاف بین فعالین کارگری تاکید ورزید و تنها راه را در اتحاد عمل طبقاتی تمامی کارگران و فعالین کارگری در رسیدن به خواستها و مطالباتشان دانست . لازم به ذکر است این مراسم از ساعت ٣٠/٩صبح شروع و بعد از یک ساعت و نیم در فضایی صمیمی و دوستانه با یادی دوباره از کارگران جانباخته مس خاتون آباد و همدلی و همراهی دوباره با خانواده های داغدار این عزیزان به پایان رسید. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ٣ بهمن ١٣٩٣

مرگ خانم زرین نجاتی مادر شاهرخ زمانی را تسلیت می گوییم!!!
خانم زرین نجاتی مادر شاهرخ زمانی پس از چندین ماه مبارزه و مقاومت در مقابل بیماری سرطان که به دلیل وجود جمهوری اسلامی هر روز بیش گسترش می یابد امروز ٤/١١/١٣٩٣ در گذشت . زرین نجاتی طی دو رژیم ضد انسانی که هر گونه ظلم و ستم را علیه مردم تحمیل کرده اند هر گز سکوت نکرد و دائما” در تلاش و مبارزه در جهت کمک و برای آزادی زندانیان بوده است ، او در رژیم سلطنت به خاطر تلاش و سازماندهی خانواده زندانیان سیاسی دو بار دستگیر شد که با حمایت های خانواده ها مجبور شدند آزادش کنند در دهه شصت نیز به دلیل سرکوب های ددمنشانه رژیم اسلامی که شاهرخ و خواهرش برای اینکه دستگیر نشوند مجبور بودند از خانه متواری شوند و پدر و عموی شاهرخ که در زندان بودند زرین نجاتی مبجور شد از خانواده آنها نیز نگهداری نماید در همین حال بسیاری از آشنایان و دوستانشان نیز که در مقابل سرکوب های دهه شصت از بچه و خانواده هایشان دور بودند زرین نجاتی به عنوان مادر به آنها نیز رسیدگی می کرد. این مادر طی سالهای متمادی در دوره سلطنت که بهمن زمانی و اسرافیل زمانی ( پدر و عموی شاهرخ ) در زندان بودند برای آزادی آنها و حمایت و دفاع از حق زندانیان هر روز در ادارات ، دادگاه ها ، و زندانها برای ملاقات بود و پس از سرنگونی رژیم ضد انسانی سلطنت و بر قراری رژیم ارتجاعی جمهوری اسلامی همچنان تا زمانی که بیماری سرطان سوغاتی نظام اسلامی نتوانسته بود از پا در آوردش برای آزادی و دفاع از بهمن زمانی و اسرافیل زمانی که این بار توسط جمهوری اسلامی زندانی شده بودند هر روز راهی ادارات و دادگاه ها بود و پس از آنها نیز برای دفاع از شاهرخ زمانی و خواهر ش چه در سالهای دهه شصت و چه در سالهای ١٣٧٢ ، ١٣٧٣ و … و چه در طی سه سال اخیر که شاهرخ در زندان است همچنان پاشنه کفش هایش را ور می کشید و با ماموران و قاضی ها و زندان بانهای ضد انسان رو در رو بود . امروز ما چنین مادری را از دست دادیم . ما در کمیته حمایت از شاهرخ زمانی مرگ مادرمان زرین نجاتی را به بهمن زمانی، شاهرخ زمانی و دیگر اعضای خانواده زمانی و همچنین جمع خانواده زندانیان و مردم ستم دیده ایران تسلیت گفته از همه فعالین جنبش کارگری و دیگر جنبش های اجتماعی می خواهیم به صورت سازمان یافته و با کمک کردن به متشکل شدن کارگران و توده ها جهت مبارزه با نظام ضد انسانی جمهوری اسلامی کمک کنند و دست به ایجاد تشکل های مبارز بزنند چرا که مبارزه و فعالیت سازمان یافته تحت رهبری تشکل های مبارز است که می تواند ضمن حمایت های عملی و ممکن باعث آزادی زندانیان سیاسی شوند و در همین حال نظام سرکوبگر جمهوری اسلامی را مجبور به پذیرش حق و حقوق انسانها نمایند. شاهرخ عزیز ما را در غم وارده شریک خود بدان ، زرین نجات یکی از هزاران مادری بود که عمر خود را در راهرو ها و دالان های ساختمانهای ادارات ، دادگاه ها و زندانها و در راه های آنها گذراند و همیشه برای آزادی زندانیان از زندگی خود گذشتند و هر از چندگاهی یکی از این فدا کاران خاموش می شوند و ما را تنها می گذارند بیاید در کنار دیگر مادرانی که هنوز زنده هستند و برای آزادی زندانیان مبارزه می کنند قرار بگیریم و دستان پر مهر و فداکارشان را به گرمی در دست بگیریم .
نشریه کارگر کمونیست مرگ خانم زرین نجاتی مادر شاهرخ زمانی را به خانواده محترم ایشان و به شاهرخ زمانی صمیمانه تسلیت میگوید!

اخبار بین المللی

اتریش – تجمع در وین در اعتراض به بیرون راندن زوج همجنسگرا از یک کافه
صدها تن جمعه شب١٦ ژانویه (٢٦ دی‌) در حمایت از حقوق همجنسگرایان در برابر یک کافه معروف در وین تجمع کردند. مدیر کافه “پروکل” هفته گذشته یک زوج همجنسگرا را پس از آنکه یکدیگر را بوسیده بودند از کافه بیرون کرد. اقدام این کافه قدیمی و معروف با انتقادهایی در شبکه های اجتماعی همراه بوده است. انتقادها سرآخر مدیر کافه را وادار به عذرخواهی کرد. شخصی‌ که از این کافه بیرون رانده شده بود در توضیح ماجرا گفت: ” می خواستم با صاحب کافه حرف بزنم. اما او رفتار ما را زننده خواند گفت از رفتار ما منزجر شده و اینکه آنچه ما انجام می دهیم مربوط به فاحشه خانه است و در شان یک کافه سنتی در وین نیست.”

پرو – تظاهرات هزاران نفر بر علیه تغییر در قانون کار
به گزارش اسوشیتدپرس از لیما پایتخت پرو، تظاهرکنندگان به قانون تازه کار معترض بودند که بر اساس آن کارگران ١٨ تا ٢٤ ساله از برخی از حقوق خود محروم می شوند. ماموران پلیس در لیما پایتخت پرو، برای سرکوب بیش از پنج هزار تظاهرکننده ای که به درگیری با ماموران و پرتاب میله و سنگ به سوی آنان و به آتش کشیدن سطل های زباله پرداخته بودند، گاز اشک آور شلیک کردند. به گفته ‘دانیل اورستی’ وزیر کشور پرو در این درگیری ها ١٦ مامور پلیس زخمی و ٢٠ تظاهرکننده دستگیر شدند. هنوز گزارشی از شمار غیر نظامیان زخمی شده منتشر نشده است. این چهارمین تظاهرات علیه قانون مصوبه اوایل دسامبر کنگره این کشور به شمار می رود که به گفته منتقدان به نفع کارفرمایان است. بر اساس این قانون کارگران ١٨ تا ٢٤ ساله که از کار اخراج شوند، مجاز به درخواست حق سنوات نخواهند بود.
میزان مرخصی اختصاص یافته کنونی به کارگران در این گروه سنی نیز نصف مدت مرخصی کارگران مسن تر است. همچنین به کارگران در این رده سنی مزایای سالانه که معادل یک ماه حقوق استاندارد است که دیگر کارگران ٢ بار در سال دریافت می کنند، پرداخت نخواهد شد.

فرانسه – اخراج بیش از ٩ هزار تن‌ از کارگران شرکت نفتی‌ شلومبرژه
شرکت شلومبرژه، بزرگترین کمپانی فعال در ارائه تجهیزات و خدمات بخش صنعت نفت روز جمعه ١٦ ژانویه برنامه تجدید ساختار خود را تشریح کرد. براساس این برنامه ٩ هزار پست این شرکت معادل ٧ درصد نیروی کار آن حذف خواهد شد. نوسان قیمت نفت در بازار و کاهش شدید قیمت آن از ماه ژوئن سال ٢٠١٤ از جمله مهمترین عوامل اجرای برنامه تجدید ساختار در این شرکت است. پیش از این میزان سود خالص شرکت شلومبرژه افت شدید کرده بود. در سه ماهه آخر سال ٢٠١٤ سود خاص آن ٢٦٠ میلیون یورو بود این در حالی است که در زمان مشابه در سال ٢٠١٣ به رقم ١ میلیارد ٦٦٠ میلیون یورو دست یافته بود.

جهان – نیمی از ثروت در دست یک درصد جمعیت
به گزارش موسسه اکسفام شکاف میان ثروتمندان و تنگدستان بیش از پیش افزایش یافته است. درآمد روزانه یک میلیارد نفر زیر یک دلار و ٢٥ سنت است، در حالی که دارایی ٨٠ ثروتمند برتر دنیا به اندازه دارایی تمامی تنگدستان جهان است. دو روز پیش از برگزاری نشست سالیانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس موسسه بین‌المللی اکسفام تازه‌ترین گزارش خود پیرامون فقر و ثروت را منتشر کرد. در این گزارش آمده است که بی‌عدالتی اجتماعی رشد نگران‌کننده‌ای یافته است. بر اساس گزارشی که روز دوشنبه ١٩ ژانویه ( ٢٩ دی) منتشر شد، تا سال آینده میلادی یک درصد از کل جمعیت جهان نیمی از ثروت جهانی را در اختیار خواهد داشت. آمار این موسسه نشان می‌دهد که دارایی ٨٠ ثروتمند برتر جهان در فاصله بین سال‌های ٢٠٠٩ تا ٢٠١٤ دو برابر شده است. به این ترتیب دست‌کم ٤٨ درصد ثروت ‌جهانی متعلق به این افراد است. حدود ٤٦ درصد از ٥٢ درصد ثروت باقی‌مانده هم در دست ٢٠ درصد از جمعیت جهان است. بر اساس این آمار، ٨٠ درصد جمعیت کره‌زمین حدود ٥ درصد دارایی جهانی را در اختیار دارد. درآمد روزانه یک میلیارد نفر زیر یک دلار و ٢٥ سنت است، در حالی که دارایی ٨٠ ثروتمند برتر دنیا به اندازه دارایی تمامی تنگدستان جهان است. براساس گزارشی که سه سازمان وابسته به سازمان ملل در تابستان گذشته انتشار دادند، در سراسر جهان حدود ٨٠٥ میلیون نفر از گرسنگی رنج می‌برند. به این ترتیب از هر ٩ نفر، یک نفر گرسنگی می‌کشد.

یونان – گزارشی از اثرات ریاضت کشی‌ اقتصادی بر زندگی‌ مردم
از آغاز بحران اقتصادی در یونان، این کشور به زعم دریافت وام های کلان برای فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی، اقدام به اجرای چندین برنامۀ ریاضت اقتصادی نیز کرده است. این برنامه ها موجب حذف بسیاری از هزینه های دولتی و عمومی و در نتیجه از بین رفتن کمک ها و خدمات در بخش هایی نظیر آموزش، درمان و حمل و نقل شده اند. در این میان، دو بخش مهم آموزش و درمان آسیب های زیادی نسبت به سایر بخش ها دیده اند. کاهش نیروی انسانی، قطع سوبسیدها به دلیل نداشتن بودجۀ کافی و افزایش قیمت ها، مستقیما بر مصرف کنندگان که بیشتر آنها مردم عادی هستند، تاثیر گذاشته است. دست اندرکاران آموزش در یونان می گویند دولت توجه کمی به این بخش دارند و مدرسان به دلیل کاهش قابل توجه دستمزدهایشان با سختی زیادی روبرو هستند. افزایش شهریه های دانشگاهها هم تحصیل را برای دانشجویان سخت تر کرده است. نیکوس کاتسولیس، معلم یک دبیرستان است. او می گوید: “همۀ خانواده ها از جمله ما، دانش آموز داریم و خیلی تلاش می کنیم به آخر ماه برسیم. معلم ها هم همینطور و خیلی از ماها، معلم حق التدریسی هستیم.” به دلیل برنامه های ریاضت اقتصادی که در این کشور اجرا شده است، بسیاری از معلم ها شغل خود را از دست داده اند. نیکوش کیریاکیدیس، در پی از دست دادن شغل خود، بمدت یکسال و نیم بیکار بود تا اینکه توانست دوباره بعنوان معلم هنر در یک دبیرستان به کار مشغول شود. نداشتن پول را هم باید به این موضوع اضافه کرد. بسیاری از دانشجویان بورس های خود را از دست داده اند و از این موضوع رنج می برند. دیمیتریس در دانشگاه آتن تحصیل می کند. او خود می گوید که به نسل ریاضت اقتصادی تعلق دارد. این دانشجو همانند همقطاران خود، انتظارات زیادی از دولت آینده دارد.
او می گوید:” ما در انتظار یک بودجۀ سخاوتمندانه برای آموزش هستیم. یونان از جمله کشورهای اتحادیۀ اروپا و منطقۀ نفوذ یوروست که در سطح پایینی در زمینۀ خدمات اجتماعی و اختصاص هزینه به تحصیلات قرار دارد.” یونان در اروپا از خیلی از کشورهای این اتحادیه پایین تر است. در یونان تنها چهار درصد از تولید ناخالص داخلی به آموزش اختصاص داده شده است که در مقایسه با کشورهای دیگر از جمله دانمارک، فرانسه، بریتانیا در سطح پایین تری قرار دارد. بودجۀ اختصاص داده شده به آموزش در یونان حتی پایین تر از بودجۀ درنظر گرفته شده در اتحادیۀ اروپا یعن ٥.٢٦ است. همین معضل یعنی نبودن بودجۀ کافی در بخش درمان نیز به چشم می خورد. این مساله موجب شده که بار درمان مستقیما بر دوش مردم گذاشته شود و هزینۀ درمان نیز بالاتر رفته است. در این میان، اقشار کم در آمد فشار مضاعفی را تحمل می کنند. یکی از شهروندان یونانی می گوید: “همه چیز بدتر شده است. ما پزشک پیدا نمی کنیم و داروها هم گرانتر شده اند. اگر هم دارویی ارزان باشد مشابه آن است که مردم را بیمارتر می کند. مردم بعضی وقت ها نان نمی خرند تا پول کافی برای دارو داشته باشند.” از زمان آغاز اجرای برنامه های ریاضت اقتصادی، بودجه مربوط به درمان بارها کاهش یافته و مختصرتر شده است. در همین زمان، بیکاری در بخش درمان و پزشکی فزایش یافته است. در سال ٢٠١٢، بودجۀ اختصاص داده شده به بخش درمان بالغ بر پنج و نیم میلیارد یورو بود در حالیکه در بودجۀ سال ٢٠١٥، این رقم یک میلیارد یورو کاهش یافته است. اوانجلوس فراگولیس، دبیرکل اتحادیۀ پزشکان می گوید: “ارائۀ خدمات درمانی در یونان با وضعیت کاری رابطۀ مستقیم دارد. تقریبا دو میلیون نفر طی سالهای اخیر جای خود را از دست داده اند و در نیتجۀ فاقد بیمۀ اجتماعی هستند.” عدم جذب نیروی کافی در بخش درمان و بویژه پزشک و پرستار از نتایج این مشکلات اقتصادی است. حقوق پزشک ها کاهش یافته و همین امر موجب شده که بیمارستان ها نتوانند خدمات کافی ارائه بدهند. اوانجلوس فراگولیس می گوید: “طی ٦ سال گذشته، هفت هزار و پانصد نفر از پزشکان عضو شورای پزشکی آتن شغل خود را از دست داده و به کشورهای اسکاندیناوی، بریتانیا و آلمان مهاجرت کرده اند. منتقدان دولت می گویند حتی در این وضعیت که کشور با کمبود بودجه روبروست، آموزش و درمان باید در اولویت قرار گیرد.

خبر‌های کوتاه
روسیه – طبق گزارش منتشره، روز شنبه ٢٧ دیماه، وقوع انفجار در یک معدن سنگ آهن در روسیه هفت کشته و زخمی برجای گذاشت. برپایه گزارش مزبور، براثر انفجار در عمق ٤٤٠ متری معدن سنگ آهن “یوگنی” در روسیه دو معدنچی کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند. بنابر گفته منابع روسی دو معدنچی دیگر نیز در این معدن مفقود شده اند.
برزیل – کارگران کارخانه اتومبیل سازی فولکس واگن که از روز ٦ ژانویه دست به اعتصاب زده بودند، تصمیم گرفتند به اعتصاب خاتمه دهند. ٨٠٠ کارگر این کارخانه بعد از اینکه مدیریت تصمیم گرفت آنها را اخراج بکند، از روز ٦ ژانویه دست به اعتصاب زدند که به مدت ١٠ روز ادامه یافت. هنگامی که مدیریت از تصمیم خود عقب نشینی کرد، کارگران تصمیم گرفتند به سر کار باز گردند.
فلسطین – کاروان دیپلماتیک کانادا روز یکشنبه با کفش و تخم مرغ مورد استقبال فلسطینی های خشمگین قرار گرفت.
شاخه جوانان فتح، پیش تر با صدور فراخوانی خواستار تجمع در اعتراض به حضور جان بیرد، وزیر خارجه کانادا در رام الله شده بود. کانادا یکی از حامیان پر و پا قرص دولت اسرائیل محسوب می شود.
فرانسه – بنابه گزارش منتشره، روز دوشنبه ٢٩ دیماه، رانندگان تاکسی در فرانسه به مدت دو روز دست به اعتصاب زدند. رانندگان تاکسی دلیل اعتصاب خود را پایین بودن سطح دستمزدها عنوان کرده اند. آنان همچنین تهدید کرده اند در جریان این اعتصاب پنجاه منطقه در سراسر فرانسه را مسدود خواهند کرد.
نیجریه – مقامات نیجریه اعلام کردند: نیروهای بوکوحرام دستکم ٦٠ نفر را در “کامرون”، همسایه نیجریه ربوده است.
براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، روز یکشنبه ٢٨ دیماه، گروه بوکوحرام دو روستا را در منطقه “تورو”، مورد حمله قرار دادند، خانه ها را به آتش کشیدند و ٦٠ نفر را با خود بردند. پلیس می گوید بیشتر این افراد زنان و کودکان بوده اند. در جریان این حمله ها چند تن هم کشته شده اند. بوکوحرام کنترل بسیاری از شهرها و روستاهای شمال شرق نیجریه را در دست دارد و اخیرا حمله به برخی از کشورهای همسایه را هم آغاز کرده است. این گروه از شش سال پیش برای ایجاد حکومت اسلامی دست به شورش مسلحانه زده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *