بیانیه‌ها و پیام‌های کنگره سیزدهم حزب کمونیست کارگری ایران-

بیانیه کنگره سیزدهم حزب کمونیست کارگری ایران

زن، زندگی، آزادی

غریو رهایی در قرن بیست و یکم!


امروز که ما در اینجا گرد آمده ایم  بیش از بیست ماه از روزی میگذرد که فریاد “ژن، ژیان، ئازادی” در سقز طنین افکند؛ و بسرعت “زن، زندگی، آزادی” سراسر ایران را به لرزه رانداخت؛ و در مدت کوتاهی woman, life, freedom  بسیاری شهرهای دنیا را فراگرفت؛ و جهان در ستایش و به احترام انقلاب مردم ایران، از جای برخاست. 

اجازه دهید قبل از هرچیز ما نیز در اینجا از جای برخیزیم؛ و نامشان را صدا بزنیم: مهسا- ژینا امینی؛ نیکا شاکرمی؛ کیان پیر فلک؛ آرمیتا گراوند؛ سارینا اسماعیل زاده؛ مجید رهنما؛  محسن شکاری؛ خدانور لجه ای و صدها عزیزی را بیاد بیاوریم که جان شان را جلادان اسلامی گرفتند. همچنین درود بفرستیم به هزاران نفری که چشم شان را از دست دادند، مجروح شدند، زندانی شدند، شکنجه شدند، آواره شدند؛ و خانواده های این قهرمانان زندگی و آزادی را گرم در آغوش بگیریم. 

انقلاب ١٤٠١ را “اولین انقلاب زنانه تاریخ” نام نهادند! همین به تنهایی جایگاهی منحصر به فرد به انقلاب زن زندگی آزادی در تاریخ تلاش بشر برای رهایی و آزادی می بخشد.  پس بگذارید به زنان ایران درود بفرستیم؛ همینطور به همه مردمی که بپاخاستند، به کارگران، به دانشجویان و دانش آموزان، به معلمان، به پرستاران، و به بازنشستگان- یا صحیح تر از پای ننشستگان ایران درود بفرستیم. کسانی که انقلابی را ساخته اند که هنرمندان برایش شعر و ترانه و سرود می سرایند و نظریه پردازان آن را بشارت دهنده گام بلند تاریخ به جلو بعد از انقلاب فرانسه قلمداد میکنند. 

انقلاب زن زندگی آزادی اتحاد شورانگیز و بی سابقه ای بین مردمان ساکن ایران ایجاد کرده است. از سنندج تا زاهدان تا اهواز و تبریز و مشهد تا تهران و اصفهان و شیراز مردم حول شعاری متحد شدند که هیچ رنگی از ملیت و مذهب و نژاد ندارد. زن زندگی آزادی مردم ایران را حول آزادی و برابری و انسانیت متحد کرده است؛ اما با اینهمه ایرانی نیست، جهانی است؛ در صورت پیروزی، این انقلاب چشم اندازی واقعی در برابر جهان می گشاید تا علیه مصائبی که اکنون با آن درگیر است، از جنگ تا فقر از نابرابری تا استبداد متحد شود.

این درست که با پیروزی انقلاب زن زندگی آزادی بر جمهوری اسلامی دنیا از شر اژدهای اسلام سیاسی میتواند رها شود. اما این برای توضیح جایگاه این انقلاب هنوز کم است. انقلاب زن زندگی آزادی آنطور که در بیانیه های فعالین اش، نظیر بیانیه ٢٠ تشکل و بیانیه حقوق پیشرو زنان، تعریف شد، نه فقط تمام جنبه های مثبت بیانیه های انقلاب فرانسه و آمریکا و یا بیانیه جهانی حقوق بشر را در بر میگیرد که فراتر از آن عصاره مانیفست کمونیست و جنبش بازگرداندن اختیار به انسان را نیز نمایندگی میکند. “زن” یعنی رفع هرگونه تبعیض و نابرابری؛ “زندگی” یعنی رفاه عمومی، لغو استثمار و برخورداری از مواهب زندگی اجتماعی؛ و “آزادی” یعنی برقراری آزادی های بی قید و شرط سیاسی، یعنی رهائی از جبر اقتصادی و بردگی مزدی، یعنی  انسان کاملا آزاد در جامعه ای برابر و مرفه و انسانی. زن زندگی آزادی، در یک کلام،  افق رهایی را در برابر قرن بیست و یکم میگشاید. 

امروز گرچه حضور و بروز خیابانی این  انقلاب فروکش کرده است اما در عزم و اراده و در جوش و خروش هر روز جامعه ایران برای سرنگونی جمهوری اسلامی همچنان زنده و بالنده است. 

کنگره ما به این انقلاب زن زندگی آزادی تعلق دارد. تمام تار و پود حزب کمونیست کارگری برای پیروزی چنین انقلابی بافته شده است. ما در این کنگره دست اتحاد و همبستگی و یاری به سوی همه کوشندگان سرنگونی جمهوری اسلامی و  پیروزی زن زندگی آزادی دراز می کنیم.

دستتان را به گرمی می فشاریم!

کنگره سیزدهم حزب کمونیست کارگری ایران

۱۱ خرداد ۱۴۰۳، ۳۱ مه ۲۰۲۴

پیام به زنان

بنام زن بنام زندگی، دریده شد لباس بردگی… 

بنام مهسا ژینا امینی که اسم رمز انقلاب زن زندگی آزادی شد…

درود بر شما زنان تاریخ ساز ایران که نامتان با ایستادگی، مقاومت، مبارزه و انقلاب، گره خورده است.

درود بر شما زنانی که هر روز عصیان می‌کنید، هر روز شورش میکنید؛ از خیابان تا زندان؛ برای رهایی تن، برای رهایی زن، برای زندگی، برای آزادی…

درود بر شما که با مبارزه شورانگیز و شگفت انگیز خود علیه حجاب و عفاف، بستر اولین انقلاب زنانه تاریخ بشریت را فراهم ساختید و همچنان با صلابت، با قدرت و با اقتدار ادامه می دهید که انقلاب زن زندگی آزادی به ثمر برسد تا یکی از متوحش ترین و ضد زن ترین حاکمیت های تاریخ را سرنگون کنیم! 

در جنگ علیه زنان،‌ در جنگِ حکومت آپارتاید جنسیتی علیه زنان، این شما هستید پیروز این میدان‌اید؛ این شما هستید که پرچمدار و مشعلدار نام گرفتید، این شمایید که با نابود کردن حجاب، حکم نابودی رژیم اسلامی در ایران را صادر کرده و الهام بخش مبارزه برای نابودی اسلام سیاسی در خاورمیانه هستید، این شمایید که راه نیکا و سارینا و حدیث و یلدا و غزاله و آیدا و آیلار و آرنیکا و اسراء و نسرین و صدها انقلابی دیگر را ادامه میدهید و به عقب باز نمیگردید… 

رسید روزی که شما به وعده زنده یاد مریم سلیمیان؛ “ما سرانجام شبی، مست و مدهوش و کمی ژولیده، با بدن‌های به خون غلتیده، بر مزار نحس شما میرقصیم!“، عمل کردید و با سقوط رئیسی، حالا می نوشید، و می رقصید و شادی میکنید… 

حزب کمونیست کارگری ایران، بار دیگر با شما زنان مبارز و انقلابی ایران عهد و پیمان می بندد که قاطعانه از مقاومت جانانه شما حمایت کند و برای پیروزی انقلاب زن زندگی آزادی، همراه با شما و همه مردم انقلابی، به مبارزه با حکومت زن ستیز اسلامی با قدرت تمام ادامه داد، تا برسد روزی که برای جشن سرنگونی حکومت جلادان و قاتلان، برای جشن رهایی و آزادی، بنوشیم و برقصیم و شادی کنیم!

زن زندگی آزادی

کنگره سیزدهم حزب کمونیست کارگری ایران

۱۲ خرداد ١٤٠٣، ۱ ژوئن ٢٠٢٤

پیام به زندانیان سیاسی و خانواده‌های آنها

در طول بیش از چهار دهه عمر حکومت ضد انسانی اسلامی، شما زندانیان سیاسی مقاومت، امید و تلاش برای آزادی و یک زندگی انسانی را در جامعه تقویت و تکثیر کرده اید. در دهه خونین شصت و در بطن خفقان آن دهه تسلیم نشده و مبارزه و مقاومت را در سلول‌های زندان ادامه دادید و به نسل آینده پیام دادید که مقاومت زندگی است و زندگی خاموش شدنی نیست.

پس از قتل ژینا مهسا امینی و از شروع انقلاب زن زندگی آزادی شما زندانیان سیاسی یکبار دیگر و اینبار در وسیعترین شکل ممکن توجه دنیا را به سرکوبهای رژیم و در عین حال به اعتراضات مردم در خیابان و زندان جلب کردید. در یکسال اول شروع انقلاب زن زندگی آزادی، بیش از شصت هزار نفر دستگیر شدند، رژیم در زندان‌ها در سطح وسیع و کم سابقه ای دست به  شدیدترین شکنجه های جسمی،روانی،جنسی و دارویی زد و خانواده هایتان را مورد تهدید و فشار قرار داد. اما شما زندانیان سیاسی در همان سخت‌ترین و وحشیانه ترین شرایط زندان دست از اعتراض برنداشته و همراه با مردم در خیابان، با شجاعت زندان‌ها را نیز به یک سنگر اعتراض تبدیل کردید و به مردم فراخوان دادید در خیابان بمانند. وقتی مجید رضا رهنورد را برای اعدام بردند در حالیکه چشمان و دستانش را بسته بودند در مقابل دوربین رژیم گفت«بر مزارم نماز و قرآن نخوانید؛ شادی کنید». شما از قتلگاهای رژیم به مردم فراخوان دادید که شعله های زندگی را فروزان نگه دارید. توماج صالحی گفت در زیر شکنجه صدای شکستن پا و انگشتان دستش را میشنید اما علیرغم تمام شکنجه ها، پیامش ادامه مبارزه است.

زنان در صف اول انقلاب زن زندگی آزادی به جامعه فراخوان می‌دهند و همزمان شما زندانیان سیاسی زن در زندانها پیشگام‌ اعتراضات میشوید. شما علیه اعدامها دست به اعتصاب و اعتراض زدید و به جامعه فراخوان دادید و به دنبال آن، اعتصابات و اعتراضات علیه اعدام در بسیاری از زندان‌ها به راه افتاد و سه شنبه‌های اعتراض علیه اعدامها صدای رسای اعتراض به اعدام‌ها از درون زندانها شد.

خانواده های عزیز زندانیان سیاسی

شما درد و رنج تان را به نیرویی برای تکثیر شجاعت به جامعه تبدیل کردید. علیرغم تهدید، بازداشت و فشارهای مداوم رژیم، شما صدای عزیزان دربندتان و همه زندانیان سیاسی بودید.

حزب کمونیست کارگری ایران به شما زندانیان سیاسی و به شما خانواده‌های زندانیان و جانباختگان صمیمانه درود میفرستد و اعلام میکند که همچنان تمام تلاش خود را جهت تقویت و پیروزی جنبش دادخواهی و فشار جهانی برای آزادی بدون قید و شرط زندانیان سیاسی به کار خواهد برد.آزادی زندانیان سیاسی یک رکن مهم انقلاب زن زندگی آزادی و یک خواست فراگیر در جامعه  است.

کنگره سیزدهم حزب کمونیست کارگری ایران

۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱ ژوئن ۲۰۲۴

پیام به بازنشستگان

بازنشستگان خستگی ناپذیر!

کنگره سیزده حزب کمونیست کارگری به شما که برای پایان دادن به محرومیت و مشقت خود و همه مردم، در سرما و گرما و بیوقفه به تجمع و اعتراض در کف خیابان ادامه میدهید، صمیمانه درود میفرستد.

شما با هر کدام از مطالبات و شعارهایتان، حرف دل میلیونها مردم ستمدیده، میلیونها کارگر محروم را فریاد میزنید.

شما با پرچم “معیشت منزلت حق مسلم ماست”، با شعار”اتحاد اتحاد علیه فقر و فساد” در مصاف بزرگ میلیونها اقشار محروم و بپاخاسته علیه نظامی که در خدمت چپاولگران سرمایه دار است نقش فعالی ایفا کرده اید. شما با شعار “درمان رایگان حق مسلم ماست”، “آموزش رایگان حق همه کودکان” روی یکی از مسلم ترین حقوق انسانی همه شهروندان انگشت گذاشته اید.

شما با شعار”معلم، کارگر، دانشجوی زندانی ازاد باید گردد”،”زندانی سیاسی آزاد باید گردد”، سرکوبگری حکومت را به چالش می کشید و در تقویت جنبش بزرگ آزادی زندانیان سیاسی نقش برجسته ای ایفا می کنید.

شما با شعار “تجمع، تشکل، اعتراض حق مسلم ماست”، یکی از مهمترین مطالبات کارگران، دانشجویان و همه مردم را فریاد میزنید و برای آزادیهای سیاسی به عنوان حق پایه ای تاکید می کنید.

شما با شعارهای “معلم کارگر دانشجو اتحاد اتحاد”، “شاغل  و بازنشسته اتحاد اتحاد”،  “لشکری، کشوری، تامین اجتماعی، اتحاد اتحاد”، پرچم اتحاد طبقاتی را بلند می کنید.

شما با شعارهای “نه تهدید، نه زندان، نه اعدام، نیست جلودار ما”،”تاحق خود نگیریم، از پا نمی نشینیم”، در کنار مقاومت و مبارزه جسورانه نسل جوان با نیروهای سرکوب، دستگاه تهدید و ارعاب حکومت را علنا به چالش می کشید و با شعار “توماج یک ملته، ملت را آزاد کنید”، در صف بزرگ مبارزه علیه اعدام نقش مهمی ایفا می میکنید.

شما باطنین بلند “گشت ارشاد را رها کن فکری به حال ما کن”،  “حجاب حجاب شعارشون، دزدی و غارت کارشون”، “روسری را رها کن، فکری به حال ما کن” که در تجمعاتتان فریاد میزنید، در قلب میلیونها زن ستمدیده علیه حکومت ضد زن، حکومت آپارتاید جنسی جای گرفته اید.

وبالاخره، شما با شعار “فقط کف خیابان بدست میاد حقمان”، در حفظ خیابان به عنوان یک سنگر مهم مبارزه نقش برجسته ای ایفا می کنید.

کنگره ۱۳ حزب کمونیست کارگری به تلاش و مبارزه حق طلبانه و پیشرو شما ارج می نهد،  دستان شما را به گرمی میفشارد، شما را شایسته بیشترین احترام و همبستگی می داند، و به همه مردم حق طلب و بپاخاسته فراخوان میدهد با اعلام همبستگی و حمایت همه جانبه از شما، با پاسخ مثبت به فریاد شما وقتی اعلام می کنید “درد ما درد شماست، مردم به ما ملحق شوید”، در تقویت مبارزه شما و رهایی از نکبت حاکم فعالانه در کنار شما باشند.

کنگره سیزدهم حزب کمونیست کارگری ایران

۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱ ژوئن ۲۰۲۴

بیانیه کنگره سیزدهم حزب کمونیست کارگری در باره جنبش علیه اعدام در ایران!

در ایران رژیمی حاکم است که از همان آغاز بند نافش با اعدام بسته شد و تا امروز با توسل به اعدام و هراس افکنی از طریق جنایات سازمان یافته دولتی در مقیاس نسل کشی، توانسته است به حیات ننگینش ادامه دهد.

اما ایران نه تنها با اعدامهای گسترده حکومتی، بلکه با جنبش گسترده مردمی علیه اعدام نیز شناخته میشود. به خاطر وجود چنین جنبشی، مردم ایران بارها از سوی جهانیان مورد تحسین قرار گرفته اند. “اعدام قتل عمد دولتی است” اکنون بر پرچم جنبش علیه اعدام نقش بسته است.

این جنبش یک جنبش فراگیر و متنوع و سراسری است. کارزارها، تجمعات، بیانیه ها، پیام‌ها، شعارها، گفتمان‌ها و تبلیغات و تحرکات هر روزه ای توسط بخشهای مختلف مردم این جنبش را در سطوح مختلف بازتاب میدهد. جنبش علیه اعدام با اعدامهای گسترده پس از خرداد ۶۰ شکل گرفت، سپس در شکل دادخواهی مادران خاوران ادامه یافت و در سالهای اخیر با اعتراضات خانواده های محکومین به اعدام، اعتصاب عمومی در شهرهای کردستان و سمیرم علیه اعدام،  اعتصاب غذای زندانیان ، امواج اعتراض گسترده کاربران مدیای اجتماعی  و همچنین صدور دهها بیانیه اعتراضی  و دیوارنویسی علیه این مجازات ضد انسانی بر در و دیوار شهرها، در اشکال متنوعی ادامه داشته است. همچنین در یک اقدام بیسابقه بیش از هشتاد نهاد ایرانی و بین المللی وارد کارزاری برای توقف فوری اعدامهای مرتبط با جرایم مواد مخدر شده اند، اقدامی که این قابلیت را دارد که با به میدان آوردن نیروی بیشتر این اعدام‌ها را متوقف کند و یا به حداقل برساند و جان خیلی‌ها را نجات دهد.

انقلاب زن زندگی آزادی با قرار دادن زندگی در صدر خواستهایش بر اعدام و سلب حیات خط بطلان کشید و به مبارزه برای لغو اعدام جلوه ای تازه بخشید و آنرا در ابعاد اجتماعی قدمها به جلو کشید. مبارزه ای که تا پیش از آن در شکل کمپین های جهانی برای نجات افراد محکوم به اعدام جریان داشت به مبارزه ای ارتقا یافته است که مردم بیشتری در آن نقش دارند، اتحادهای تازه تری نظیر کارزار جهانی نه به اعدام در ایران را شکل داده است و خواست لغو فوری همه احکام اعدام و حذف مجازات اعدام را در دستور کار جامعه قرار داده است.   

نبرد برای لغو مجازات اعدام یک نبرد تعیین کننده برای پیشروی انقلاب مردم است. جمهوری اسلامی نتوانسته است با حربه اعدام مردم را به سکوت بکشاند. جامعه ایران در جوش و خروش هر روزه برای سرنگونی رژیم اعدام است. اعدام و حجاب اسلامی از ارکان اصلی حاکمیت خونبار اسلامی هستند. اگر زنان توانستند با حجاب برگیران سنگر حجاب را فتح کنند، جنبش علیه اعدام  نیز می تواند با اتحادی فراگیر اعدام را برای رژیم پرهزینه کند و نهایتا این سلاح مرگبار را از دست جمهوری اسلامی خارج نماید. همانطور که توانستیم به سنگسار، این شنیع‌ترین شکل اعدام،  عملا پایان دهیم.  جنبش علیه اعدام این ظرفیت را دارد و باید در ابعاد بسیار وسیعتر و تعرضی تر به پیش رود و حکومت اعدام و کشتار را به زانو در آورد.رمز موفقیت در این راه، یگانگی و اتحاد مردمی علیه اعدام به هر دلیل و برای هر کسی است.

سیزدهمین کنگره حزب کمونیست کارگری حمایت قاطع خود را از جنبش علیه اعدام اعلام می دارد و بعنوان حزبی که سالها برای ممنوعیت اعدام و سرنگونی حکومت اسلامیتلاش و مبارزه کرده است، می کوشد که اتحاد فراگیر در مخالفت با اعدام هر چه گسترده‌تر شود. حزب دست تک تک فعالین و نهادهای علیه اعدام را به گرمی می فشارد و همهمردم را فرامی خواند که به جنبش نه به اعدام بپوندند و این جنبش را تقویت کنند!

کنگره سیزدهم حزب کمونیست کارگری ایران

۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱ ژوئن ۲۰۲۴

بیانیه  در مورد انقلاب صنعتی چهارم و چشم انداز سوسیالیسم

انقلاب صنعتی چهارم، انقلابی که با اینترنت و مدیای اجتماعی و هوش مصنوعی شروع شده و همچنان با فوران نوآوریهای هر روزه تداوم دارد، کل جهان ناعادلانه کنونی و سیستم و فرهنگ و سنتهایش را شخم زده و از پایه بی اعتبار می کند. این انقلاب که در تکنولوژی تولید با شتابی تصاعدی ادامه دارد، نیروهای مولده و قدرت تولید بشر در چند دهه اخیر را صدها برابر چند سده اخیر رشد داده است، اما  تنها حیطه اقتصاد و تولید را متحول نکرده است بلکه کل مناسبات و ارتباطات و فرهنگ و زندگی اجتماعی مردم جهان را در سطحی گسترده تحت تاثیر قرار داده است.

 انقلاب صنعتی چهارم هم از نظر اقتصادی و افزایش شگفت آور قدرت تولید و بارآوری کار قابل مقایسه با تحولات گذشته نیست وهم از نظر تاثیرات شگرف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی اش. و از همه این جنبه ها بیش از هر زمان دیگری شرایط را برای ریشه کن کردن فقر و نابرابری و سیستم چپاول و استثمار فراهم آورده است. این تحول و بیگ بنگ اجتماعی و اقتصادی عظیم هم تحقق نظم سوسیالیستی را بیش از پیش امکان پذیر و ضروری میکند و هم  مبرمیت  و مطلوبیت سوسیالیسم  را در همه ابعاد اجتماعی و سیاسی و اقتصادی اش ملموس تر و عینی تر از همیشه در چشم  انداز جامعه قرار میدهد.

در سطح اقتصادی انقلاب الکترونیکی و اطلاعاتی و اینترنت و کامپیوتریزه شدن خط تولید و اخیرا هوش مصنوعی (AI )، بار آوری کار را در سطح بیسابقه ای افزایش داده است و هر روز افقهای تازه تری را برای رشد و گسترش تولید میگشاید. بنا به گزارشها در سال ۲۰۱۴، انسان‌­ها در کار با کمک ربات‌­ها ۸۵ درصد کارآمدتر از حالتی بودند که بدون ربات­ها فعالیت می­کردند. و در ده سال اخیر این رقم بمراتب افزایش یافته است. علیرغم  این جهش بیسابقه در قدرت تولید بشر که با شتابی شگفت انگیز ادامه دارد، بی تامینی اقتصادی و شکاف بین فقر و ثروت در جهان به ابعاد باورنکردنی و فزاینده ای رسیده است. به گزارش آکسفام در شرایط کنونی در دنیا هشت نفر به اندازه نیمه فقیر جمعیت دنیا ثروت دارند.

رشد جهشی تکنولوژی تولیدی و بارآوری کار در اثر انقلاب صنعتی چهارم  در یک نظام انسانی میتواند و باید به کاهش جدی ساعات کار، رشد بیسابقه تولید محصولات مورد نیاز جامعه  و افزایش اساسی رفاه همگانی منجر شود. اما این تحول عظیم اقتصادی به انحصار بیشتر ثروت در دست یک اقلیت ناچیز، به سودآوری هر چه بیشتر سرمایه ها، به ساعات طولانی تر کار و فقر و بی تامینی اقتصادی فاحش تر ٩٩ درصدیها منجر شده است. این تناقض آشکار بیش از هر زمان تحول و افق سوسیالیسم را در چشم انداز جامعه قرار میدهد. مقبولیت اجتماعی خلع ید فوری از سرمایه داران که هر روز تعدادشان کمتر و ثروتشان نجومی تر میشود، رباتیزه شدن خط تولید در بسیاری از صنایع، و توسعه ماشینهای چاپ سه بعدی و در نتیجه امکان کاهش اساسی و فوری ساعات کار به کمتر از ٣٠ ساعت در هفته حاکی از آمادگی بیش از پیش شرایط عینی برای تحقق سوسیالیسم است.

از نظر اجتماعی اینترنت و پلاتفرمهای مدیای اجتماعی باعث شده است تا  تشریک مساعی و روحیه جمعی، دانش و آگاهی عمومی، خبر رسانی و مشارکت در اطلاعات، همدلی و همنظری حتی در امور مربوط به زندگی خصوصی، و تبادل نظر و دیالوگ اجتماعی در یک مقیاس بیسابقه به امری توده ای تبدیل شود. مدیای اجتماعی عامل مهمی در تقویت همدردی و همراهی و هویت جمعی در فضای مجازی و در روابط واقعی بین افراد در سطح هر کشور و حتی در ابعاد جهانی است. به این ترتیب فرهنگی در همه جوامع در حال شکل گیری است که در جوهر خود هویت اجتماعی انسان را، که یک رکن سوسیالیسم است، بیش از پیش برجسته میکند.

از نظر ساختمان سیاسی نیز شبکه جهانی اینترنت درگیرشدن بیش از پیش جامعه در تحولات سیاسی و نظر پرسی و تصمیمگیری همگانی، و در نتیجه  نفی دولت های مافوق مردم و دخالت مستقیم مردم در امر حکومت و اداره امور جامعه  را بمراتب تسهیل و بیش از هر زمان امکانپذیر ساخته است.

بویژه در جامعه ایران که یک درصدیهای حاکم در هیات مافیای اقتصادی بخش اصلی دولت را تشکیل میدهند، و در نقطه مقابل آن شورا به عنوان ارگان اداره امور گفتمان مطرح در جنبش کارگری و کل جامعه است، سازمان دادن یک جامعه آزاد و برابر و انسانی، یک جامعه سوسیالیستی، مطلوب تر و امکان پذیر تر و ضروری تر از هر زمانی است.  

یک امر مهم و استراتژیک حزب کمونیست کارگری بر متن شرایطی که تحول همه جانبه انقلاب صنعتی چهارم تناقضات لاعلاج نظم سرمایه را در جهان بیش از هر زمان دیگری برملا کرده،  و در ایران انقلاب زن زندگی آزادی کل نظام سرمایه داری اسلامیزه شده را به چالش کشیده است، دامن زدن به گفتمان سوسیالیسم و معنا کردن و دفاع کردن و در چشم انداز قراردادن ضرورت، مطلوبیت و امکانپذیری بیش از پیش سوسیالیسم بعنوان تنها نظامی است که میتواند جامعه را از هر نوع دیکتاتوری و تبعیض و محرومیت و بی تامینی اقتصادی رها سازد.

کنگره سیزدهم حزب کمونیست کارگری ایران

۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱ ژوئن ۲۰۲۴

پیام به خانواده‌های دادخواه

سیزدهمین کنگره حزب کمونیست کارگری به همه شما خانواده های دادخواه که با ایستادگی ستودنی خود حماسه آفریده اید درود می فرستد و از اعتراضات شجاعانه  شما قاطعانه حمایت میکند.

شما خانواده ژینا (مهسا) امینی، که به نماد و شاخص انقلاب زن زندگی آزادی تبدیل شد،

شما خانواده نیکا شاکرمی که به فجیع ترین شکلی بدست جنایتکاران به قتل رسید و شما یک دم آرام ننشستید،

شما خانواده آرمیتا گراوند نوجوان هفده ساله این سمبل جسارت انقلاب که حاضر به پذیرش حجاب نشد و حجاب بانان جنایتکار حکومت او را کشتند،

 شما ماه‌منیر مولایی‌ راد، مادر کیان پیرفلک، گوهر عشقی ها و دایه مینا ها، که مظهر و صدای رسای دادخواهان هستید،

شما خانواده های دادخواه غزاله ها و ساریناها و دیگر جانباختگان انقلاب مهسا،

و همه شما خانواده های دادخواه که عزیزانتان توسط حکومت اعدام به دار آویخته شدند، خانواده های محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی، محمدحسینی، مجید کاظمی، صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی، میلاد زهره وند و محمد قبادلو و نوید افکاری ها که با  زنده نگاهداشتن یاد این عزیزان بر تداوم راهشان پای می فشارید،

 شما نمادهای استوار جنبش داخواهی هستید و اعتراضاتتان جزء مهمی از مبارزات همه مردم علیه جانیان حاکم است.

دادخواهی یک رکن مهم جنبش سرنگونی است. این جنبشی است که از همان آغاز با فریاد رای ما سرنگونی است بر تمام نمایش های انتخاباتی حکومت مهر باطل زده و همواره صدای رسای جنبش سرنگونی بوده است. 

جنبش دادخواهی جنبشی فراگیر علیه همه جنایات جمهوری اسلامی است. از خانواده های دهه شصت تا ۶۷ و مادران خاوران، از خانواده های ۱۵۰۰ کشته آبان ۹۸ تا خانواده های قربانیان هواپیمای اوکراینی، از خانواده های بیش از ۵۰۰ جانباخته انقلاب زن زندگی آزادی تا خانواده های کولبران و سوختبرانی که هر روزه بدست مزدوران جنایتکار حکومت به قتل میرسند، از خانواده‌های اعدام‌شدگان بدست این حکومت، که آمار اعلام شده اش تنها در سال گذشته به ۸۶۴ رسید  و هر روز بر شمار اعدامها افزود میشود، تا زندانیانی که در چنگ این حکومت تحت وحشیانه ترین شکنجه ها قرار گرفته و مورد تجاوز و شدیدترین آسیبهای بدنی و روانی قرار میگیرند همه و همه  صف بزرگ جنبش دادخواهی هستند.

دادخواهی جنبشی تاثیر گذار در سیر تحولات سیاسی و فضای انقلابی جامعه است و هر روز قدرتمندتر به میدان آمده و همچون سدی محکم در برابر تعرضات حکومت به دستاوردهای انقلاب ایستاده و با فریاد نه می بخشیم نه فراموش میکنیم ایستاده ایم تا پایان! در جهت تداوم انقلاب زن زندگی آزادی نقش آفرین است. 

دادخواهی برای پایان دادن به مجازات شنیع اعدام و هر نوع شکنجه و آزار زندانی و اعتراف گیری‌های اجباری است، دادخواهی برای مصون نگهداشتن جامعه از تکرار چنین جنایاتی در فردای پیروزی  انقلاب و برای متوقف کردن این چرخه خشونت و جنابت و آدمکشی از طریق محاکمه آمران و عاملان این جنایات است که بتواند نویدبخش جامعه ای امن و انسانی برای آینده باشد.

زخمی که بر تن شما دادخواهان است را کل جامعه لمس و احساس میکند. همه مردم در کنار شما دادخواهانند. حزب کمونیست کارگری مبارزات شجاعانه شما را ارج مینهد و در کنار شما دادخواهان برای عملی کردن خواستهای تان با تمام قوا ایستاده است و این امر مهم را در راس اولویت های خود قرار میدهد. پیروزی از آن ماست. زنده باد جنبش دادخواهی.

کنگره سیزدهم حزب کمونیست کارگری ایران

۱۳ خرداد ۱۴۰۳، ۲ ژوئن ۲۰۲۴

پیام به دانشجویان

 دانشجویان مبارز دانشگاه‌ های سراسر کشور!

دریکی از حساس‌ترین مقاطع سیاسی تاریخ ایران که مردم ایران خود را برای جنگ نهایی با جمهوری اسلامی آماده می‌کنند،  به همه شما درود می‌فرستیم و مبارزات درخشان‌تان در تمامی این سال‌ها علیه حکومت اسلامی را ارج می‌نهیم. به شما دانشجویان درود می‌فرستیم که نام‌تان با انقلاب زن زندگی آزادی در همه لحظات آن، فرازها و فرودها، پیشروی‌ها و دستاوردهایش عجین شده‌ است.

شما دانشجویانی که در ماه‌های نخستین انقلاب، تجمعات و تظاهرات شورانگیزی در دانشگاه‌ها بپا کردید؛ دانشگاه‌های سراسر کشور را برای هفته‌‌‌‌ها به اعتصاب کشاندید؛ حجاب‌ها را در صحن دانشگاه به صورت جمعی از سر برداشتید، دور سر چرخاندید و با شعار «نه روسری نه توسری، آزادی و برابری»، چشم در چشم حکومت، حجاب این سند بردگی زن و پرچم جمهوری اسلامی را به آتش کشیدید.

شما دانشجویانی که دیوارهای تفکیک جنسیتی را در دانشگاه‌ها بر سر حکومت آپارتاید جنسی و جنسیتی آوار کردید؛ در همه فراخوان‌ها و تحولات انقلاب مشارکت فعال داشتید و در حمایت از سایر بخش‌های معترض جامعه از کارگران و معلمان و بازنشستگان گرفته تا دادخواهان و زندانیان سیاسی و زنان و رنگین‌کمانی‌‌ها ذره‌‌ای دریغ نکردید؛ و دست آخر شما دانشجویانی که در سخت‌‌ترین روزهای انقلاب و در اوج سرکوب‌ها، به صدا و تریبون کل جامعه بدل شدید و با تاکید بر تداوم انقلاب، رو به جمهوری اسلامی اعلام کردید: «میان ما و شما دریایی خون فاصله است…ما هیچ حرفی با شما نداریم، الا یک کلمه: نه».

این مبارزات تاثیرگذار شما که نه فقط دانشگاه‌ها بلکه کل جامعه را به شور و عصیان می‌کشید، مورد هجوم همه‌‌جانبه جمهوری اسلامی قرار گرفت. به‌گونه‌ای که برای خاموش کردن صدای حق‌ خواهی و برابری‌ طلبی شما، حکومت با هر آنچه در توان داشت به جنگ دانشجویان آمد؛ در دانشگاه‌ها حکومت نظامی اعلام نشده برپا کرد، صدها دانشجوی فعال در اعتراضات را بازداشت کرد، جمع بزرگتری از دانشجویان از تحصیل محروم شدند، تعدادی از دانشگاه اخراج یا تبعید شدند، برخی دیگر به دانشگاه ممنوع‌‌الورود شدند و دیگرانی از ساده‌‌ترین خدمات رفاهی و آموزشی در دانشگاه محروم شدند .این لشکرکشی حکومت به دانشگاه‌ها، روشی است که جمهوری اسلامی به اشتباه گمان می‌کند از طریق آن می‌تواند دانشگاه‌، این سنگر آزادی و برابری را به اختناق بکشاند.

حزب کمونیست کارگری ضمن تاکید بر آزادی فوری دانشجویان زندانی، لغو تمامی پرونده‌ های قضایی و انضباطی علیه دانشجویان و نیز برچیده شدن فضای پادگانی و سرکوب در دانشگاه‌ها که جز با تداوم و تقویت و نهایتا پیروزی انقلاب ممکن نیست، حمایت قاطع خود را از دانشجویان سراسر کشور اعلام می‌کند و برای حراست از دانشگاه در برابر رژیم، هر چه در توان دارد به کار خواهد گرفت. باور ما بر این است که به رغم همه این امواج سرکوب در دانشگاه‌ها، دانشجویان و جنبش دانشجویی در طوفان اعتراضی آتی و فاز تازه‌‌ای از انقلاب که در چشم‌ انداز است، جایگاه و نقش ویژه‌‌ای را به خود اختصاص خواهند داد. ما مردم ایران راهی جز پیروزی نداریم و در مسیر این پیروزی همبسته و متحد دست‌هایمان را گره کرده و فریاد می‌زنیم: «ایستاده‌ ایم تا پایان».

کنگره سیزدهم حزب کمونیست کارگری ایران

۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱ ژوئن ۲۰۲۴

پیام  به مردم جهان

در شهریور ۱۴۰۱ بدنبال قتل مهسا امینی ۲۲ ساله در بازداشت توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بدلیل عدم رعایت حجاب اسلامی، انقلاب عظیمی در ایران شکل گرفت که شعار “زن زندگی آزادی” را بر پرچم خود نهاد. با این شعار، مردم ایران، و زنان در صف مقدم آن، بر عمیق ترین خواست های جامعه ایانگشت گذاشتند که بیش از چهار دهه زیر یکی از ارتجاعی ترین و وحشی ترین و ضد زن ترین حکومت های تاریخ معاصر بسر برده است.اما این خواست ها نه خواست هائی منحصر به جامعه ایران، بلکه آرمان هائی هستند که انسانها طی قرن ها برای آن جنگیده اند. خواست هائی جهانی و جهانشمول. خواست رهائی و برابری. خواست جامعه ای بری از تبعیض. خواست دنیائی فارغ از محرومیت ها، مشقات، کمبودها و زشتی های امروز. خواست دنیائی بهتر.

اتفاقی نبود که با افراشته شدن این پرچم توسط زنان و مردان انقلابی در ایران، مردم جهان به همبستگی با آن شتافتند. موج حمایتی که با زنان ایران و انقلاب زن زندگی آزادی در سرتاسر جهان شکل گرفت خیره کننده است. این همبستگی، طنین فریاد مردم ایران در سطحی جهانی و نیروی موثری در تقویت و پیشبرد اولین انقلاب زنانه تاریخ است. انقلابی که با پیروزیش میتواند یکی از وحشی ترین نیروهای تروریست عصر ما را نه تنها از جامعه ایران بلکه از منطقه و جهان جارو کند.

پس از گذشت بیست ماه از آغاز انقلاب زن زندگی آزادی، علیرغم سرکوب وحشیانه و خونین آن توسط جمهوری اسلامی و علیرغم فروکش کردن تظاهرات های وسیع خیابانی، این انقلاب به اشکال متنوع دیگری ادامه دارد. بویژه زنان، با حمایت وسیع مردم، نه تنها به حجاب و سایر قوانین تنفر انگیز آپارتاید جنسیتی حکومت اسلامی گردن ننهاده اند، بلکه با مقاومت و مبارزه هر روزه خود، بیحجابی را در سطحی گسترده عملا به حکومت مفلوک و مستاصل اسلامی تحمیل کرده اند. علیرغم اعدام ها، دستگیری ها و زندانی کردن ها، مردم ایران در مبارزات هر روزه خود در کمین فرصتی دیگر برای خیز برداشتن و بزیر کشیدن حکومت اسلامی اند.

کارگران، زنان و آزادیخواهان جهان!

پیروزی انقلاب زن زندگی آزادی نه تنها پیروزی مردم ایران، بلکه پیروزی شماست! پیروزی مدنیت غربی و جنبش آزادیخواهی و برابری طلبی جهان است. سرنگونی جمهوری اسلامی در اولین گام جنبش کثیف اسلام سیاسی و تروریسم اسلامی را در یکی از اصلی ترین کانون های آن در هم خواهد شکست. پیروزی انقلاب زن زندگی آزادی دوره ای جدید در تاریخ خاورمیانه و یک رنسانس ضد مذهبی، روشنگری، آزادیخواهی و آزاد اندیشی در آن منطقه و در کل جهان را آغاز خواهد کرد.

کنگره سیزدهم حزب کمونیست کارگری ایران به همبستگی با شکوه شما با انقلاب زن زندگی آزادی ارج می نهد، وشما را به ادامه حمایت هر چه گسترده تر از این انقلاب، از جمله با پیوستن به کارزارجهانی برای بایکوت و طرد و انزوای جمهوری اسلامی در سراسر جهان بعنوان گامی موثر در مبارزه برای سرنگونی آن، فرا می خواند.

کنگره سیزدهم حزب کمونیست کارگری ایران

۱۳ خرداد ۱۴۰۳، ۲ ژوئن ۲۰۲۴

پیام به کارگران

کارگران!

همه میدانیم که طبقه کارگر و اعتراضات و مبارزات بخشهای مختلف طبقه ما یک نیرو و یک فاکتور مهم و اساسی در جامعه است. همه مردم برای دست یابی یه جامعه و زندگی انسانی بیش از هر چیز به کارگران و مبارزات و خیزشهای کارگری چشم دوخته اند.

کنگره سیزدهم حزب کمونیست کارگری به شما کارگران در نفت که با اعتراضات گسترده خود  فضای اعتراض در جنبش کارگری  و در کل جامعه را گسترش داده و تقویت کرده اید.

به شما کارگران گروه ملی فولاد اهواز که  با اعتراضات خود خیابان های شهر را زیر پای خود لرزاندید.  

به شما کارگران نیشکر هفت تپه که پرچم گرامیداشت روز جهانی کارگر را با کیفرخواست علیه آپارتاید جنسی و علیه جنگ حکومت با زنان برافراشتید.

به شما معلمان که در برابر حملات شیمیایی حکومت اعلام کردید که دانش آموزان خط قرمز شما هستند و با فراخوان به اعتراض سراسری در سی شهر تجمع و اعتراض به پا کردید.

 به شما پرستاران که در مقابل کرونا و حکومت کرونا ایستادید و  در انقلاب زن زندگی آزادی یاری رسان مردم در جبهه نبرد آنها با حکومت بودید.

 به شما بازنشستگان که پرچمدار اتحاد طبقاتی کارگری و کل جامعه علیه فقر و فساد هستید و به شما همه بخش های کارگری که چنین نقش آفرین بوده اید درود میفرستد.

کنگره حزب کمونیست کارگری قاطعانه از خواستها و تلاشهای مبارزاتی شما حمایت میکند.  چشم جامعه برای خلاصی از شر حکومت اسلامی سرمایه داران، به شما و مبارزات و قدرت اتحاد شما کارگران است.

کارگران!

جنبش کارگری با اعتصابات و اعتراضات پیگیرش و با رهبران و نهادها و فعالین محبوب و سرشناس خود یک ستون مهم جنبش سرنگونی و انقلاب زن زندگی آزادی است. حزب کمونیست کارگری بازتاب دهنده صدای شما و سنگر پیشروی شما برای رهایی است. کنگره همه شما را به پیوستن به صفوف حزبتان برای جامعه ای آزاد و انسانی فرا میخواند.

کنگره سیزدهم حزب کمونیست کارگری ایران

۱۳خرداد ۱۴۰۳، ۲ ژوئن ۲۰۲۴

پیام به زنان مبارز افغانستان

از تریبون این کنگره به همه شما زنان مبارز افغانستان که با شجاعت و جسارت تحسین برانگیز درگیر نبردی نابرابر با هیولای زن ستیز طالبان هستید درود می‌فرستیم.

پس از بازگرداندن طالبان به قدرت، جهنمی بی انتها زیر پای شما زنان افغانستان دهان باز کرده است. تاکنون بیش از صد فتوا توسط رهبر طالبان علیه زنان در افغانستان صادر شده است، که تمامی حقوق فردی و اجتماعی شمارا در جزیی‌ترین تا خصوصی‌ترین سطح پایمال می‌‌کند.

 نظام آپارتاید جنسیتی طالبانی، با یورش وحشیانه به جامعه، بیش از ۱۶ میلیون زن را از ابتدایی‌ترین حقوق اجتماعی از تحصیل و آموزش، از اشتغال و سفر تا حضور در مجامع حتی رفتن به پارک و تفریح‌گاه‌ها محروم کرده است!

در  مقابله با این وضعیت، مبارزات شجاعانهزنان علیه قوانین زن ستیزانه طالبان، از همان آغاز و اولین روز بازگشت این گروه تروریستی وحشی اسلامی آغاز و خیابان‌ها به صحنه پرشورترین مقاومت و اعتراض زنان مبدل شد، مبارزه‌ای که به جبهه اصلی مقاومت و اعتراض در افغانستان بدل گردید و عملاً به رسمیت شناسی طالبان توسط حامیان آشکار و نهان را غیر ممکن ساخت.

علیرغم همه مصائب زن ستیزانه و سرکوب و شلاق و زندان، قوانین جنایتکارانه و سنن عقب‌مانده، شما زنان آگاه با مقاومت جسورانه خود، با هزینه‌ای سنگین ثابت کردید که حذف شدنی نیستید. شما با قدرت خود، اعتراضات خیابانی را به تشکل و اتحاد و سازماندهی در داخل کشور و عرصه بین‌المللی کشاندید و اکنون نهیب می‌زنید تاجهان آپارتاید جنسیتی در افغانستان را به رسمیت بشناسد و آنرا بمثابه یک جرم و جنایت علیه بشریت محکوم کند.

کارزار شما زنان پیشرو و آزاده افغانستان برای به رسمیت شناسی آپارتاید جنسیتی در افغانستان با موانع و مصاف‌های مهمی روبرو است. شما موفق شدید در اولین تند پیچ مهم،مصادره و به کجراه بردن کارزار توسط عناصر حکومت پوشالی سابق را خنثی کنید و همچنان با گام‌های استوار پیش بروید.امیدواریم با کنار زدن احزاب جهادی و کنار زدن گفتمان‌ها و شعارهای قومی و مذهبی بتوانید زنان و مردم آزاده هر چه بیشتری را حول مطالبات انسانی و برابری طلبانه متحد کنید و از این طریق همبستگی مردم جهان را جلب کنید.

در ایران زنان توانسته‌اند جمهوری اسلامی ضد زن را به عقب برانند. طالبان تهران از زنان شکست خورده‌‌اند. این دستاوردی است که کارزار علیه آپارتاید جنسیتی درافغانستان می‌تواند به آن تکیه کند.

ما همه مردم ایران را به حمایت از شما زنان معترض افغانستان و کارزار شما فرامی‌خوانیم.کارزار به رسمیت شناسی و جرم انگاری آپارتاید جنسیتی یکی از مهم‌ترین مصاف‌های تعیین کننده برای عقب راندن و شکست طالبان در افغانستان و جمهوری اسلامی در ایران است.

حزب کمونیست کارگری ایران با تمام قوا در این مصاف، همراه و همگام با شماست و از هیچ تلاشی برای تحقق ‌‌آن کوتاهی نخواهد کرد.

مرگ بر طالبان چه در کابل چه تهران

کنگره سیزدهم حزب کمونیست کارگری ایران

۱۳ خرداد ۱۴۰۳، ۲ ژوئن ۲۰۲۴

پیام به مردم بلوچستان!

یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب زن زندگی آزادی، همبسته و متحد کردن مردمان بخش‌های مختلف در ایران است که از جمله، در شعار “کرد، بلوچ، آذری، آزادی و برابری!” متجلی شد. در این میان وضعیت بلوچستان ویژه است. کلام از توصیف فقر و تبعیض و ستم و جنایتی که جمهوری اسلامی بر مردم این منطقه اعمال کرده و میکند، ناتوان است. بالاترین میزان اعدام‌ها و قتل‌های دولتی به نسبت جمعیت، بالاترین میزان فقر و بیکاری، بالاترین درجه محرومیت و تبعیض در ایران سهم مردم بلوچستان است. حتی به دهها هزار نفر از کودکان معصوم و مردم بلوچستان شناسنامه داده نشده است. بلوچستان همواره تحت ستم ملی و مذهبی و انواع محرومیت‌های اعمال شده از سوی دولت‌های مرکزی بوده، اما در جمهوری اسلامی همه این تبعیضات شدت یافته و ارتکاب جنایات وحشتناک و کشتار جمعی، نظیر جمعه خونین زاهدان، به آن اضافه شده است. 

از سوی دیگر نقشی که مردم بلوچستان، بویژه مردم زاهدان در انقلاب زن زندگی آزادی ایفاء کردند بی‌نظیر است. برای ماه‌های متمادی و علیرغم انواع فشارها و جنایات اعمال شده از سوی جنایتکاران اسلامی حاکم بر ایران، مردم بلوچستان سنگر تداوم اعتراضات خیابانی انقلاب را حفاظت کردند و خاری در چشم جمهوری اسلامی شدند. انقلاب زن زندگی آزادی تصویر واقعی از عزم و اراده مردم بلوچستان، بخصوص زنان برای رهایی از همه تبعیض‌ها را پیش همه مردم ایران گشود و احترام و تحسین و حمایت گسترده‌ای جلب کرد. کسانی چون خدانور لجه‌ای به قهرمانان مردم سراسر ایران تبدیل شدند. 

کنگره سیزدهم حزب کمونیست کارگری گرمترین درودها را نثار مردم و بویژه زنان قهرمان بلوچستان میکند. حزب ما مصمم است که رابطه با فعالین زن زندگی آزادی در بلوچستان را هرچه بیشتر تحکیم کند و وسیعا گسترش دهد.این کنگره فرصتی است تا بار دیگر اعلام کنیم که  در مبارزه شما مردم بلوچستان برای آزادی و برابری و علیه همه ستم ها و محرومیت ها با تمام توان همراه و در کنارتان  هستیم.

کنگره سیزدهم حزب کمونیست کارگری ایران

۱۳ خرداد ۱۴۰۳، ۲ ژوئن ۲۰۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *