logo axbar kargari

اخبار کارگری

logo axbar kargari
٩اردیبهشت ـ ١٥اردیبهشت ماه ١٣٩٣
نسان نودینیان-داوود رفاهی

اعتراضات کارگری

تجمع کارگران مقابل مجلس برای استخدام
١٤ اردیبهشت: تهران؛ کارگران و بازنشستگان صنعت نساجی مازندران و بازرسان وزارت صنعت، معدن و تجارت با تجمع درمقابل مجلس شورای اسلامی خواستار پرداخت مطالبات گذشته و تبدیل وضعیت استخدامی خود شدند. در این تجمع خواهان رسیدگی و پرداخت مطالبات پنج سال گذشته خود شدند.

تجمع اعتراضی کارکنان لوله‌سازی اهواز در مقابل وزارت نفت
١٣اردیبهشت: کارکنان و بازنشستگان شرکت لوله سازی اهوازدر مقابل ساختمان اصلی وزارت نفت تجمع کردند. خواسهتای تجمع کنندگان؛ مطالبه حقوق معوقه خود و طلب ١٤٠ میلیارد تومانی بازنشستگان و همچنین تعیین تکلیف نیروهای قراردادی و رسمی این شرکت است.

تجمعات اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه سهند کاشی الوند همدان
١٣اردیبهشت: بعد از حدود یک سال از اخراج کارگران کارخانه سهندکاشی الوند همدان، کارگران خواستار رسیدگی به وضعیتشان شدند. روند تعدیلی از سال ٩١ تا اسفندماه ٩٢ منجر به بیکاری بیش از ١٢٠ کارگر این کارخانه شده و در حال حاضر این کارگران برای دریافت مطالبات خود در اعتراض هستند. در هفته‌های گذشته دو بار با تجمع جلوی استانداری خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند که باز هم جواب مناسبی دریافت نکرده‌اند.

تجمع ، ایجاد راه بندان
١٢اردیبهشت: با کاهش شدید قیمت محصولات کشاورزی ،جالیز کاران زیان دیده شهرستان رودبار جنوب مقابل فرمانداری رودبار تجمع کردند. کشاورزانی که زحمات وسرمایه گذاری یک ساله خود را بر باد رفته می دیدند با تجمع و ایجاد راهبندان با تخلیه محصولات و دسترنج خود در معابر عمومی اعتراض خود را به وضعیت موجود اعلام کردند جالیز کاران که دولت را مقصر اصلی می دانستند با شکستن تابلو فرمانداری، نارضایتی خود را از دولت اعلام کردند .

تجمع کارگران ایران کنف
١١ اردیبهشت: کارگران بازنشسته ایران کنف مقابل اداره مرکزی تأمین اجتماعی رشت واقع در خیابان گلسار تجمع کردند. کارگران که بیش از یکسال از زمان بازنشسته شد نشان میگذرد خواستار دریافت مفاصا حساب حقی السعی خود هستند که به هر کارگر در حدود بیست میلیون تومان تعلق می گیرد.

تجمع کارگران اخراجی
١٠ اردیبهشت: ٥٠ نفر از کارگران منطقه اروند که اخیراً از سازمان اخراج شده اند با تجمع درب این سازمان خواستار بازگشت خود به کار شدند. کارگران اخراجی متاهل بوده و ادامه این روند آینده ی مبهمی را برای خود و خانواده شان رقم خواهد زد.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه پارس قو
٩اردیبهشت: کارگران کارخانه پارس قو در اعتراض به تشدید تلاش‌های کمیسیون سلامت شورای شهر برای تعطیلی این کارخانه، در مقابل ساختمان شورا تجمع کردند و نمایندگان آنان برای مذاکره با رحمت‌الله حافظی، رئیس این کمیسیون به ساختمان شورا وارد شدند. خواسته کارگران پیش از تعطیلی کارخانه، بازنشستگی تمامی کارگران و معرفی کارگران به شرکت‌های زیر مجموعه مورد پذیرش کارگران نیست.

تجمع کارگران خباز سنندج در اعتراض به عدم افزایش مزد
٩اردیبهشت: بیش از ٢٠٠ کارگر خباز (٨ اردیبهشت) در مقابل فرمانداری سنندج در اعتراض به افزایش نیافتن مزدشان برای سومین سال متوالی تجمع کردند. فرماندار و رئیس اداره کار سنندج در جمع کارگران معترض حاضر شدند، اما توضیحاتشان برای کارگران معترض قانع کننده نبود.

تجمع بازرسان وزارت صنعت برای چهارمین بار در سال جاری

بیش از ١٥٠ نفر از بازرسان سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنند گان سراسر کشور، امروز یکشنبه برای چهارمین بار در یک ماه جاری در اعتراض به تبدیل وضعیت استخدامیشان از قرار داد مستقیم به شرکتی، در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
بیش از ١٥٠ نفر از بازرسان سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنند گان سراسر کشور، امروز یکشنبه برای چهارمین بار در یک ماه جاری در اعتراض به تبدیل وضعیت استخدامیشان از قرار داد مستقیم به شرکتی، در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
یکی از بازرسان معترض حاضر در تجمع درباره دلایل تجمع امروزشان به خبر نگار ایلنا گفت: در سه تجمع گذشته که روزهای ٢٤، ٢٦و ٣١فروردین ماه سال جاری در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی انجام شد هیچ پاسخ قاطعانه‌ای ازسوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی دریافت نکردیم.
او گفت: وزارت صنعت معدن و تجارت برای نظارت بر قیمت‌ها و تنظیم بازار کشور بیش از ٣ هزار نیروی قرار داد مستقیم در سراسر کشور دارد که در تاریخ یازدهم فروردین سال جاری این وزارت خانه در نامه‌ای به سازمان حمایت از مصرف کنندگان دستور داد تا وضعیت استخدامی همه این بازرسان را به حالت شرکتی بازگرداند.
او با بیان اینکه این موضوع بسیاری از همکارانشان را از سایر استانهای همانند همدان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، یزد، مازندران.. برای پی گیری به تهران کشانده است، افزود: به استناد ماده ٣٢ مدیریت خدمات کشوری، دولت اجازه ندارد بیش از ١٠ درصد از نیروی انسانی خود را به صورت قرا دادی جذب کند.
این بازرس همچنین گفت: پیرو نامه مذکور سازمان حمایت از مصرف کنندگان وتولید کنند گان موظف به برگزاری مناقصه عمومی شده است تا از این طریق مسئولیت بازرسی به یک شرکت پیمانکاری واگذار شود.
وی ادامه داد: در جریان تجمع علیرضا محجوب (رئیس فراکسیون کارگری مجلس)، به همراه نمایندگانی از حوزه‌های انتخابیه تهران، کرمان، یزد و مازندران در این اجتماع حاضر شده و به معترضان اعلام کردند: که هیات تطبیق مجلس شورای اسلامی قصد دارد که به موضوع تبدیل وضعیت استخدامی بازرسان رسیدگی کند.

ناامنی محیط کار

جان باختن یک کارگر بر اثر سقوط از ساختمان
بر اساس گزارش رسیده، با نهایت تأسف، روز چهارشنبه ١٠/٢/٩٣ کارگر جوانی به نام کیوان الله ویسی، از اهالی روستای دولت آباد سنندج، بر اثر سقوط از یک ساختمان هشت طبقه ی در حال احداثِ واقع در شهرک ساحلی سنندج جان عزیزش را از دست داد، و قربانی نبودِ ایمنی و استانداردهای محیط کار گردید. شایان ذکر است کیوان الله ویسی فارغ التحصیل دانشگاه، و دارای مدرک لیسانس بود؛ اما به مانند بسیاری دیگر از جوانان تحصیل کرده ی جویای کار، از نعمت برخورداری از اشتغال محروم بوده، و به ناچار جهت امرار معاش خود و خانواده اش، به کارگری ساختمان مشغول بود. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن ابراز تأسف و تأثر از جان باختن این کارگر و تمامی کارگرانِ قربانی محیط کار، و تسلیت به خانواده های داغدارشان، خواستار الزام و رعایت استانداردهای محیط کار از جانب کارفرمایان بوده، تا از این به بعد شاهد تکرار سوانحی از این دست نباشیم. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ١٠/٢/٩٣

طی دو حادثه ریزش دیوار در مشهد سه کارگر جان باختند
مرگ کارگر ٢٠ساله مهاجر افغان: محل حادثه زمینی به مساحت تقریبی ٢٥٠ متر مربع بود که به عمق سه متر گودبرداری شده و کارگران در آن مشغول کار بودند. در این حادثه به علت عدم گودبرداری مناسب و نبود نظارت کافی نسبت به اصول صحیح خاکبرداری، باقیمانده دیواره بتنی ساختمان ریزش کرده و حجم بسیاری از مصالح ساختمانی بر روی کارگر ٢٠ ساله فرو ریخت و جانباخت.

شهرک صنعتی طرق نیز جان دو کارگر را گرفت.
دو کارگر جوان که در محل گودبرداری یک پروژه ساختمانی در حین کار بودند، به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی و ریزش قسمتی از دیوار محل گودبرداری در زیر خاک دفن شدند و جانباختند.

مرگ کارگر ٥٥ ساله ای شد
١١اردیبهشت: کارگر ٥٥ ساله در حال تخریب ساختمانی یک طبق به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی، ناگهان قسمتی از دیوار و سقف خر پشته این ساختمان فروریخت و او در زیر خروارها سنگ و آجر دفن و جانباخت.

ریزش آوار جان کارگر ٥٠ ساله را گرفت
١٠ اردیبهشت: در اثر ریزش آوار یک ساختمان در حال تخریب یک کارگر ٥٠ ساله جان خود را از دست داد.

واژگونی مرگبار جرثقیل در میدان فتح
١٠اردیبشت: تهران؛ در میدان فتح، به سمت آزادی، یك دستگاه خاور جرثقیل حامل یک دستگاه تراکتور به علت نامعلوم دچار واژگونی شده و کمک راننده آن که مرد جوانی به نام(مهدی-لطفی ٢٢ ساله) بود زیر اتاقک خودرو محبوس و جانباخت.

مصدومیت٣٤کارگر فاز ١٢ پارس جنوبی در تصادف ٢ اتوبوس در شهرستان کنگان
٩اردیبهشت: واژگون شدن اتوبوس بر اثر سرعت بالا در کانال آب موجب زخمی شدن ٣٤ کارگر شاغل فاز ١٢ پارس جنوبی شد.

مجروح شدن دو کارگر بر اثر ریزش دیوار کانال فاضلاب
دو کارگر مقنی براثر ریزش ناگهانی دیواره‌های کانال آب فاضلاب شهری واقع در خیابان جمهوری اسلامی، خیابان صفی علیشاه تهران به شدت مصدوم شدند.
دو کارگر مقنی براثر ریزش ناگهانی دیواره‌های کانال آب فاضلاب شهری واقع در خیابان جمهوری اسلامی، خیابان صفی علیشاه تهران به شدت مصدوم شدند.
بر اساس گزارش دریافتی ایلنا، صبح امروز عده‌ای از کارگران مشغول حفر کانال برای سیستم فاضلاب شهری بودند که به یکباره بخشی ازدیواره خاکی آن ریزش کرد و دو نفر تا کمر در زیر خاک گرفتار شدند
بنا بر این گزارش، آتش نشانان بی‌درنگ با برداشتن خاک به سرعت هر دوکارگر افغانی را از زیر آوار خارج کردند که خوشبختانه هر دو از این حادثه جان سالم بدر بردند.

اخراج و بیکارسازی

کرمانشاه بیکارسازی در تعاون روستایی
١٥ اردیبهشت: ٢٥کارگر بیکار میشوند. و معوقات حقوقی کارگران این تعاونی ٣٠ماه است پرداخت نشده.
اخراج ٧٠٠کارگر در استان سیستان و بلوچستان
طی سال گذشته(١٣٩٢) ٧٠٠کارگر در استان سیستان و بلوچستان به دلایل مختلف و نبود حقوق و مزایا از کار اخراج شده‌اند.(منبع ایسنا)

نمایندگان کارگران بخش حمل ونقل پالایشگاه آبادان اخراج شدند
١٠اردیبهشت: اخراج«سیامک ملک» با ٧ سال و «عباس غلامی» با ٢٤ سال سابقه کاری، پس از آن صورت گرفت که این دو نفر به عنوان نماینده کارگران پی گیر مطالبات همکارانشان بودند. «سیامک ملک» یکی از نمایندگان بخش حمل ونقل پالایشگاه آبادان دلیل اخراج‌ خود و همکارش را در پی‌گیری حقوق کارگران میداند.

دستمزدهای پرداخت نشده

بعد از گذشت یک ماه از آغاز سال جدید هنوز عیدی و حقوق کامل کارگران قراردادی استان مرکزی پرداخت نشده و هر لحظه امکان تعدیل نیرو نیز در این شرکت وجود دارد
١٢اردیبهشت: با گذشت یک ماه از آغاز سال جدید هنوز عیدی و حقوق کامل کارگران قراردادی پرداخت نشده و هر لحظه امکان تعدیل نیرو نیز در این شرکت وجود دارد. در کنار عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران بیم عدم انعقاد قرارداد بعدی با آنها از مشکلاتی است که نه تنها کارگران شرکت استان مرکزی بلکه تمامی کارگران قراردادی در شرکت های دیگر نیز با آن دست و پنجه نرم می کنند. در شهر اراک ٣ ماه است که ما حقوق کامل کارکران پرداخت نشده. در شرکتهای اراک کارگرانی بوده اند که بعد از ١٠ سال سابقه کار یا حتی بیشتر بی هیچ عذر و بهانه ای از شرکت ها اخراج شده اند. کارگران قراردادی شرکت ها حتی از گرفتن دستمزد اضافه کاری خویش نیز محروم هستند. استان مرکزی دومین قطب صنایع مادر تخصصی و چهارمین قطب صنایع کشور است که از مجموع دو هزار و ٩٠٤ واحد تولیدی و صنعتی آن ٣١ و چهار دهم درصد صنایع فلزی، ٢٤ و دو دهم درصد کانی غیر فلزی، ٢٢ و سه دهم درصد شیمیایی، شش و ٩ دهم درصد نساجی و مابقی در سایر رشته ها است .

کمک هزینه مسکن کارگران شهردای پرداخت نمی‌شود

در حالی که کارمندان شهرداری ماهیانه از ١٢٠ تا ٦٠٠ هزار تومان کمک هزینه مسکن دریافت می‌کنند، به کارگران شاغل در شهرداری تهران چنین کمکی تعلق نمی‌گیرد/ در بخش خصوصی شرکت واحد یک راننده در تمام طول روز مسئولیت هدایت اتوبوس را برعهده دارد.
رحیم عباسی مسئول اتحادیه کارگران شهرداری ٢٢گانه شهرداری انتقاد کرد.
«رحیم عباسی» با اعلام این خبر به ایلنا گفت: در حال حاضر کارمندان شهرداری برحسب تعداد اعضای خانواده‌ خود ماهانه ١٢٠ تا ٦٠٠ هزار تومان کمک هزینه مسکن دریافت می‌کنند.
وی ادامه داد: درحالی که این مبلغ می‌تواند معادل یک برج از حقوق کارگران باشد، در شهرداری تهران بیشترین کمک هزینه مسکنی که به کارگران پرداخت می‌شود ماهیانه ١٢٠هزار تومان است.
او با بیان اینکه کمک مسکن مبلغی جداگانه است و با حق مسکن مصوب شواری عالی کار تفاوت دارد، یادآور شد: این مبلغ در هیچکدام از مناطق ٢٢گانه شهرداری به کارکنان مشمول قانون کار پرداخت نمی‌شود.
به گفته رحیم عباسی مسئول “اتحادیه کارگران شهرداری تهران” کمک هزینه از ١٢٠ تا ٦٠٠هزار تومان، تنها به کارمندان شهرداری پرداخت می‌شود و تنها در برخی از سازمان‌های زیر مجموعه شهرداری همچون شرکت واحد، سازمان پس ماند، سازمان وسائط نقلیه، سازمان پارک‌ها، سازمان فنی و مهندسی عمران و سازمان آتش نشانی این کمک هزینه با مبلغی در حدود ١٢٠ هزار تومان به کارگران پرداخت می‌شود.
وی در ادامه افزود: عدم پرداخت این کمک هزینه در واقع اعمال تبعیض میان کارکنان شهرداری هاست. چرا که در این سازمان‌ها کارگران و کارمندان زیادی به لحاظ سمت شغلی موقعیت یکسانی دارند اما مزایای آن‌ها برابر نیست.
عباسی با بیان اینکه کمک هزینه مسکن کارمندان تقریبا معادل مبلغ یک ماه حقوق کارگران است، گفت: بودجه این کمک هزینه تائید شده اما معلوم نیست چرا به کارگران پرداخت نمی‌شود.
وی همچنین در تشریح وضعیت کار کارگران فروشگاههای شهروند که وابسته به شهرداری است یادآور شد: ٢هزار کارگر این فروشگاه‌ها در روزهای تعطیل آخر هفته نیز مشغول به کار هستند اما هیچ دستمزد اضافه‌ای برای کار در روز تعطیل دریافت نمی‌کنند. این درحالی است که شهرداری‌ها و کلیه سازمان‌های وابسته در روزهای آخر هفته تعطیل هستند و طبق قانون کار باید به همه کارگرانی که در این روز کار می‌کنند فوق‌العاده کار در ایام تعطیل پرداخت شود.

وی در ادامه به حادثه واژگونی اتوبوس شرکت واحد در اتوبان آزادگان اشاره داشت و گفت: چنین حوادثی ناشی از شرایط نامناسب کار در بخش خصوصی است. کارگران بخش خصوصی فشار کاری زیادی تحمل می‌کنند. کار در دو شیفت طولانی و با استراحت کوتاه منجر به خستگی و عدم تمرکز حواس کارگران علی الخصوص رانندگان می‌شود.
وی بابیان اینکه در شرکت واحد ساعت کاری هر راننده در ‌‌نهایت ٨ ساعت در روز است و بطور معمول هر روز دو راننده در دو نوبت کاری صبح و عصر مسئول هدایت یک دستگاه اتوبوس را برعهده دارند، گفت: متاسفانه در بخش خصوصی تنها یک راننده در طول روز کاری مسئولیت هدایت اتوبوس را برعهده دارد.

گزارش

بحث اشتغال و بیکاری خطر جدی است
وزیر کار: بحث اشتغال و بیکاری در کشور خطر جدی است و اگر به آن نپردازیم قطعاً امری بحران‌زا خواهد بود. یکی از مشکلات امروز کشور در حوزه اشتغال این است که عرضه نیروی کار دچار تحول شده است به نحوی که برای دو میلیون شغل سختی که در کشور وجود دارد داوطلب ایرانی وجود ندارد و تقاضاهای شغلی با نیازها و واقعیت‌های جامعه متناسب نیست. اقتصاد ضعیف کشور و نرخ رشد منفی ٥.٨ درصد که سال‌ها تجربه شده است، این نرخ رشد باعث شده که اقتصاد کشور روز به روز کوچکتر شود و قدرت اقتصادی کاهش یابد. همچنین وزیر کشور گفته است تا سال ١٤٠٠ یعنی کمتر از هشت سال دیگر تعداد بیکاران کشور تنها در بخش فارغ التحصیلان و درس خوانده ها به ١١ میلیون نفر بالغ خواهد شد. (منبع ایسنا)

استان تهران بحران بیکاری کارگران ساختمانی
ساخت و ساز مسکن‌های مهر در سال گذشته به اتمام رسیده و کارگران ساختمانی شاغل در این طرح‌ها به تهران مهاجرت کرده‌اند. شهرداری تهران هنگام صدور مجوز تراکم برای ساخت و ساز به دلایل مبهم سخت گیری می‌کند و ساخت و ساز در شهر تهران از رونق همیشگی افتاده است. این عوامل دست به دست هم داده است تا شمار قابل توجهی از کارگران ساختمانی در تهران بیکار بماند.(منبع ایلنا)

گرانی حمل و نقل شهری در تهران
کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهاران: از ١٥ اردیبهشت ماه به کرایه تاکسی ٢٥ درصد، اتوبوس ٢٠ درصد، و مترو ١٥ درصد افزوده می‌شود.

وضعیت نامعلوم کارگران تعاونی روستایی کرمانشاه
٣٥ نفر از کارگران رسمی شرکت‌های تعاونی‌روستایی کرمانشاه به دلیل شرایط نامناسب این تعاونی که از بعد سلب شدن وظایف محوله پیشین و قطع توزیع کالای کوپنی در کشور به وجود آمده است، ٢٨ ماه حقوق پرداخت نشده طلبکار هستند/ این تعاونی تا یک هفته آینده منحل می‌شود و بابت مطالبات معوقه نیز با کارگران تسویه حساب خواهد شد.
جمعی از کارگران شرکت‌های تعاونی روستایی شهرستان کرمان با ارسال طوماری از وضعیت نامعلوم شغلی خود خبر داده‌اند.
به گزارش خبرنگار ایلنا دراین طومار آمده است: ٣٥ نفر از کارگران رسمی شرکت‌های تعاونی‌روستایی کرمانشاه به دلیل شرایط نامناسب این تعاونی که از بعد سلب شدن وظایف محوله پیشین و قطع توزیع کالای کوپنی در کشور به وجود آمده است، ٢٨ ماه حقوق پرداخت نشده طلبکار هستند.
در این طومار همچنین با اشاره به سابقه فعالیت شرکت‌های تعاونی‌روستایی در سالهای قبل و بعد از انقلاب آمده است: کارکنان این تعاونی از سال ٤٤ وظیفه خدمت رسانی به روستائیان کرمانشاهی را برعهده داشته‌اند، پس از پیروزی انقلاب نیز در راستای سیاستهای کلی کشور زیر نظر سازمان تعاون روستایی استان کرمانشاه وظیفه توزیع کالاهای کوپنی آرد، لوازم خانگی، ماشین آلات کشاورزی، کود کشاورزی وسایر مایحتاج روستایئان را برعهده داشته‌اند.
تعاونی روستایی کرمانشاه حداکثر تا یک هفته دیگر منحل می‌شود
در این رابطه «ابراهیم دست سنگ» مدیرعامل اتحادیه تعاونی روستایی شهرستان کرمانشاه ضمن تایید بحرانی بودن وضعیت این تعاونی معوقات حقوقی پرسنل تعاونی روستایی کرمانشاه را ٣٠ ماه عنوان کرد.
او با بیان اینکه این تعاونی به دلیل نداشتن فروش ونقدینگی هم اکنون وضعیت بحرانی دارد، افزود: وضعیت پیش آمده در حالی است که به درخواست اعضای هیئت مدیره قرار است این تعاونی حداکثر تا یک هفته دیگر منحل اعلام شود.
به گفته وی، بعد از انحلال شرکت تعاونی روستایی با انتخاب مدیر تسویه مطالبات معوقه کارگران پرداخت می‌شود!!
مدیرعامل اتحادیه تعاونی روستایی شرستان کرمانشاه در ادامه در مورد فعالیت این کارگران گفت: بجز ٤ نفراز کارگران که برای انجام امور اداری در برخی از روزهای هفته در تعاونی حضور دارند نیازی به حضور و فعالیت سایر کارگران در محل کار نیست!!!
او گفت: در حال حاضر شرکت تعاونی روستایی شهرستان کرمانشاه هیج نقدینگی ندارد و در آن هیچ کالای به متقاضیان عرضه نمی‌شود
سنگ دست در خاتمه میزان بدهی شرکت تعاونی روستایی کرمانشاه را بیش از ده میلیارد تومان ذکر کرد و اظهارداشت: این در حالیست که این تعاونی فقط یک میلیارد تومان از مشتریان خود طلب دارد.

اخبار بین المللی

گزارش برگزاری روز جهانی‌ کارگر در کشور‌های مختلف

ترکیه – راهپیمایی و تظاهرات بمناسبت روز جهانی کارگر در استانبول ترکیه به سرعت به خشونت کشیده شد.
تظاهرکنندگان بدلیل ممانعت پلیس از ورود آنها به میدان تقسیم استانبول با این نیروها بشدت درگیر شدند. معترضان به این تصمیم دولت، با پرتاب سنگ و کوکتل مولوتوف به رویارویی با نیروهای پلیس پرداختند. نیروهای انتظامی نیز برای متفرق کردن آنها از گاز اشک آور و کامیونهای آب پاش استفاده کردند. مقامات امنیتی ترکیه به حدود چهل هزار نیروی پلیس مامور داده بودند تا کنترل امنیت و تظاهرات روز جهانی کارگر در استانبول را در دست گیرند. براساس آخرین گزارشها در جریان درگیریها حدود ١٠٠ نفر مجروح و بیش از ١٣٠ تن‌ بازداشت شده اند.

یونان – روز جهانی کارگر برای مردم آتن، پایتخت یونان و سایر مناطق این کشور فرصتی بود تا علیه سیاستهای ریاضت اقتصادی اعتراض کنند.
هزاران نفر دست به راهپیمایی زدند و اعتراض خود را نسبت به شرایط موجود اعلام کردند. یک شهروند یونانی گرفتار معضل بیکاری می گوید: ” دولت ما را نسبت به این موضوع امیدوار می کند که اوضاع با تدابیر تعیین شده بهتر می شود. اما تنها چیزی که من می بینم تاریکی است “.

روسیه – حدود دو میلیون نفر از مردم روسیه در سراسر کشور بر اساس رسم همیشگی برای بزرگداشت روز اول ماه مه روز جهانی کارگر به خیابانها آمدند.
در مسکو پایتخت نیز حدود یکصد هزار نفر در میدان سرخ تظاهرات کردند. روز جهانی کارگر در روسیه تعطیل رسمی است و از دوران اتحاد جماهیر شوروی به این مناسبت هر ساله تظاهرات برپا می شود.

بنگلادش– کارگران کارخانه تولید پوشاک راناپلازا در داکار پایتخت بنگلادش، در تظاهرات روز جهانی کارگر، خواهان شریط امن تر و بهتر کار و دستمزد بالاتر شدند.
در ماه آوریل سال گذشته در جریان فروریزی این تولیدی پوشاک١١٠٠ نفر جان خود را از دست دادند. شمیما نسرین، رهبر اتحادیه کارگران کارخانه تولید پوشاک در تظاهرات گفت: “درخواست ما در این روز جهانی کارگر این است که اقدام قانونی علیه صاحب کارخانه راناپلازا تضمین شود. علاوه بر آن، امیدواریم که غرامت کارگرانی که جسدشان هنوز یافت نشده تضمین شود و به مجروحان حادثه نیز به دلیل اینکه دیگر امکان کسب درآمد ندارند، غرامت پرداخت شود”.

مالزی -در کوالالامپور پایتخت مالزی در روز جهانی کارگر علیه دستمزدهای پایین و علیه اجرای قانون جدید مالیات بر کالاها و خدمات از ماه آوریل سال آینده، تظاهرات اعتراضی صورت گرفت. در سخنرانی هایی که ایراد شد فساد دولت و جلوگیری از آزادی بیان نیز مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

هونگ کنگ – در هنگ کنگ نیز در روز جهانی کارگر تظاهراتی علیه بیکاری برپاشد وکارگران خواهان تعادل بهتر بین کار و زندگی شدند. پیام آنها به کارفرمایان، کار ٨ ساعته، خواب ٨ ساعته و فراغت شخصی ٨ ساعته بود.

کامبوج -در کامبوج که گردهمایی و تظاهرات به مناسبت روز اول ماه مه از قبل ممنوع اعلام شده بود، هزاران تن از کارگران کارخانه های پوشاک، برای افزایش دستمزد و بهتر شدن شرایط کاری دست به تظاهرات زدند که با برخورد خشونت بار نیروهای امنیتی روبرو شدند. در پی برخوردهای خشونت بار بین کارگران اعتصابی صنایع نساجی کامبوج و ماموران امنیتی در ماه ژانویه سال جاری، برگزاری هرگونه گردهمایی و تظاهرات در این کشور ممنوع اعلام شده بود.

فیلیپین -در فیلیپین هزارن تن از کارگران این کشور در مانیل،پایتخت دست به راهپیمایی زدند و به شرایط بد کاری و دستمزد پائین اعتراض کردند. در این تظاهرات از دولت بدلیل اهمال در بهبود وضعیت کارگران و عدم مبارزه با فساد دولتی، انتقاد بعمل آمد.

آرژانتین – اعتصاب غذا زاغه نشینان بوینوس آیرس
در آرژانتین، نمایندگان بیش از هفده حلبی آباد اطراف پایتخت در ادامه اعتصاب غذای دو هفته ای خود با تحصن در چادرهای برپاشده در مرکز شهر بوینوس آیرس، به سیاستهای دولت در قبال وضعیت معیشتی خود اعتراض کردند. کمبود خدمات عمومی و امکانات اولیه زندگی نظیر مدرسه، بیمارستان و سیستم جمع آوری زباله و توزیع آب آشامیدنی، زندگی بیش از دویست هزار زاغه نشین بوینوس آیرس را بشدت تحت تاثیر قرار داده است.

پاناما – اعتصاب پرقدرت ده‌ها هزار کارگر ساختمانی
به فراخوان اتحادیه ملی‌کارگران ساخت و ساز بیش از ٧٠ هزار کارگر ساختمان سازی با خواست افزایش دستمزد دست به اعتصاب نامحدود زدند. این اعتصاب از روز ٢٣ آوریل (٣ اردیبهشت) آغاز شد و همچنان پر قدرت ادامه دارد. این اعتصاب کار عریض سازی پروژه کانال پاناما را بکلی متوقف کرده است. این اعتصاب هنگامی اعلام شد که نمایندگان کارفرمایان به خواست کارگران بی‌توجهی کردند. کارگران در یکی‌از بندهای قرارداد دسته جمعی خواهان افزایش ٢٠ درصد به دستمزدشان برای هر سال شده اند ولی‌کارفرمایان می‌گویند این مبلغ قابل پرداخت نیست و فقط میتوانند ٢٠ درصد ظرف چهار سال به دستمزد کارگران بیافزایند. پروژه عریض سازی کانال پاناما که هم اکنون با یکسال تاخیر مواجه است، بزرگترین پروژه مهندسی‌در جهان به حساب میاید. ١

هند – ٧٠٠ کارگر فرودگاه مومبای دست به اعتصاب زدند
از روز جمعه ٢٨ اوریل (٥ اردیبهشت) حدود ٧٠٠ کارگر بخش حمل و نقل فرودگاه “چاتراپاتی شیواجی” فرودگاه بین‌المللی مومبای با خواست تامین ایمنی شغلی‌دست به اعتصاب زدند. این کارگران می‌گویند نبود ابزار لازم برای حمل بار و کالا، آنها را با استرس و ساعات کار طولانی‌مواجه کرده است. آنها می‌گویند ظرف ٣-٤ ماه اخیر ٧ تن‌از کارگران در اثر نبود ایمنی جان خود را از دست داده‌اند. بر طبق بخشنامه جدید که از طرف مدیریت صادر شده است، مقدار وزنی که بدون استفاده از دستگاه و بوسیله دست باید جابجا شود از ١٥٠ کیلو به ٣٥٠ کیلو افزایش یافته است. کارگران می‌گویند این کار نه فقط انسانی‌نیست بلکه بر خلاف قوانین کار بین‌المللی است. آنها همانند سابق خواهان استفاده از ماشین بالابر برای وزن بیشتر از ١٥٠ کیلو هستند.

انگلستان – اعتصاب ٤٨ ساعته کارگران مترو لندن
روز دوشنبه ٢٨ آوریل (٨ اردیبهشت) کارگران مترو لندن در اعتراض به اخراج سازی‌ها دست به اعتصاب ٤٨ ساعته زدند. مترو لندن در نظر دارد ٢٦٠ باجه فروش بلیت را تعطیل بکند که متعاقب آن ٩٦٠ تن‌بیکار خواهند شد. تصمیم به اعتصاب هنگامی گرفته شد که مذاکره بین اتحادیه‌های کارگری و مسئولین مترو بی‌نتیجه ماند. کارگران اعلام کرده اند که چنانچه این اعتصاب موثر واقع نشود، هفته آینده دست به اعتصاب ٧٢ ساعته خواهند زد. اعتصاب جاری تا روز چهار شنبه ٣٠ آوریل (١٠ اردیبهشت) ادامه خواهد یافت.

لهستان – تظاهرات معدنچیان بزرگترین تولید کننده زغال سنگ
روز سه شنبه ٢٩ آوریل (٩ اردیبهشت) در لهستان، هزاران معدنچی که برای شرکت ونگلوا، بزرگترین تولیدکنندۀ زغال سنگ اروپا کار می کنند، دست به تظاهرات زدند. معدنچیان نگران تعطیلی همیشگی معدن و بیکاری خود هستند. صنعت معدن و زغال سنگ، از صنایع مهم لهستان به شمار می رود.

آمریکا – زجر کش کردن یک محکوم به اعدام در ایالت اکلاهاما
اعدام یک محکوم با تزریق مواد کشنده در ایالت اوکلاهمای آمریکا و مرگ وحشتناک وی بر اثر نامناسب بودن ترکیب مواد تزریقی، بار دیگر بحث اعدام با این سیستم و استفاده از ترکیب جدید مواد کشنده را در آمریکا مطرح کرده است. مواد ترکیبی برای تزریق به محکوم و اجرای حکم اعدام که در زندان مک آلیستر اجرا شد، اولین بار بود مورد استفاده قرار می گرفت. بدین ترتیب فرآیند مرگ محکوم بیش از چهل دقیقه طول کشید. استفاده از این مواد جدید در آمریکا مورد اعتراض وکلای محکومین قرار گرفته است. مدیا ویتنس، یکی از شاهدان اجرای این حکم اعدام می گوید: “در ساعت شش و سی نه دقیقه او سر و شانه های خود را از روی برانکارد بالا آورد و بشدت تکان می خورد. به نظر می رسید در حال زجر کشیدن است. ساعت شش و بیست و سه دقیقه اجرای حکم آغاز شد و ساعت شش و سی نه دقیقه پرده اتاق اجرای حکم را کشیدند. ” کلایتون لاکت ٣٨ ساله به اتهام تجاوز به عنف، قتل و آدم ربایی به اعدام با تزریق مواد کشنده محکوم شده بود. اجرای بحث برانگیز حکم اعدام آقای لاکت موجب شد اعدام شارل وارنر ٤٦ ساله مرتکب تجاوز و قتل به تعویق بیافتد .چین، ایران، عراق، عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا پنج کشوری هستند که دارای بالاترین آمار اجرای حکم اعدام در دنیا می باشند.

افغانستان – جان باختن ١٦ کارگر در انفجار معدن زغال سنگ
والی سمنگان در شمال افغانستان گفته است که در اثر انفجار گاز در یک معدن زغال سنگ، شانزده کارگر کشته و دو نفر دیگر گیر مانده‌اند. خیرالله انوش به بی‎بی‌سی فارسی گفته است که این انفجار پیش از ظهر چهارشنبه (١٠اردیبهشت) در یک معدن خصوصی در منطقه “دهن تور” ولسوالی “دره صوف” روی داد. آقای انوش افزوده است که این معدن پیش از این متروک بود، اما صاحب آن بدون اجازه دولت، آن را احیا و عملیات حفاری را به صورت غیرحرفه‌ای آغاز کرد و شماری کارگر را در آن به کار گماشت. والی سمنگان همچنین گفت که به دنبال وقوع این انفجار، پلیس در صدد بازداشت صاحب معدن برآمد اما او گریخته است. به گفته این مقام محلی، تا حال شانزده جسد از معدن بیرون آورده شده و تلاش‌ها برای بیرون آوردن دو نفر گیرمانده جریان دارد. این دومین بار است که حادثه در معادن زغال سنگ در ولایت سمنگان جان کارگران را می‌گیرد. شش ماه پیش فروریزی یک معدن زغال سنگ در منطقه آبخورک ولسوالی “رویی و دوآب” در همسایگی دره صوف به مرگ ٢٧ کارگر و زخمی شدن ٣٠ تن دیگر منجر شد. این معدن در کنترل دولت بود و گفته شده بود که در آن استحکامات لازم برای جلوگیری از حادثه به کار نرفته بود. حادثه آبخورک انتقادهای زیادی را علیه دولت برانگیخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *