mina

سخنرانی مینا احدی در تورنتو كانادا

mina
من در ٨ مارس ٢٠١٤ از شهرتورنتو خطاب به تمام زنان در ایران، زنان در كشورهای اسلام زده و در همه دنیا روز جهانی زن را تبریك میگویم. من بعنوان كسی كه سنین بیشتر عمرش را در راه دفاع ازمسئله و مشكلات زنان سپری كرده این روز را به همه شما تبریک میگویم.
وقتیكه میخواستم برای برنامه امروزخودم را آماده كنم، سایتهای مختلف، میدیای اجتماعی، سخنرانیها و لینكهای دیگر را دیدم و این را بعنوان یك زن احساس كردم، که نه! اینهایی که من میخوانم و میبینم هنوز جواب كاملی به من نمیدهد. نه! اینها احساس من را بیان نمی كنند. این مسئله ایی كه من میخواهم در موردش حرف بزنم و میخواهم به شما زنان و مردان برابری طلبی كه در داخل این سالن نشسته اید بگویم، تمام آن چیزهایی كه باعث رنج و عذاب شما شده را بیان نمی كند. درخیلی سایتها گفتند در ایران ٦٦ درصد از زنها تحت خشونتهای خانوادگی قرارمی گیرند. و در دنیا میگویند ٦١٠ میلون زن با این نوع خشونت رنج میکشد. گفته میشود در مصر ٩١ درصد زنان ختنه شده اند.
درجلسه ها و بحث های مختلف در مورد كمونیستها و سازمانهای مختلف بارها گفته شده که تاریخچه روز جهانی زن چطوری درست شده است و از کجا می آید و …؟ همیشه احساسم این بوده كه نه! بیان همه این مشکلات هنوز نمی تواند واقعیت امروز زنان را توضیح بدهد.
این آمار و تاریخ و … هنوز نمیگوید در ایران تحت حاكمیت جمهوری اسلامی ٣٤ سال با زنها چگونه رفتار كردند. من میخواهم كسی بلند شود و بگوید من ٣٤ سال میخواستم كه موهایم را رها كرده تا با وزش باد برقصد و میخواستم احساس آزادی كنم ولی نگذاشتند. من فكر میكنم كسی كه می گوید جامعه سرمایه داری با زنها اینگونه رفتار میكند كه زنها را می بردند تو خانه ها ودر قبال كارهای خانگی درآمد زایی میكردند و بین زن و مرد فاصله بوجود می آوردند و … هنوز دارد حالت كلاسیك جامعه سرمایه داری و رفتارش با زن را بیان میکند. بله این كارها را می كردند و میکنند. ولی آیا این پاسخ مسئله من در مورد زنی كه در ایران تحت حاكمیت جمهوری اسلامی سنگسار شده است را میدهد؟ نه! …
ما باید كل پدیده زن ستیزی در ایران را در مقابل جامعه قرار بدهیم و من میخوام خطاب به زنان در ایران بگویم كه ما از جامعه ای حرف میزنیم و ازحكومتی اسلامی كه سركار آمد و به زن گفت تو آدم نیستی. تو را باید زیر پا له و نابود كرد. این پلاتفرم و مانیفست جنبش اسلامی بود. اینها آمدند و حجاب اجباری را بر سر زنان پوشاندند و گفتند تمام برجستگیهای بدن، احساس و رابطه های دوستی و عشقی تو را زیر پاهایمان نابود و له می كنیم. ما در مورد این پدیده حرف میزنیم. این فرق دارد با جامعه کلاسیک سرمایه داری که بحث برابری و نابرابری زن و مردم مطرح است.
از مجله و كتاب و روزنامه و مصاحبه بگذریم در همین یک هفته گذشته با چند زن از ایران كه تازه در خارج پناهنده شده اند و در شهر یوتبوری سخنرانی من و آذر را شنیده بودند با من تماس گرفتند و میخواستند كه با من حرف بزنند. با گوش دادن به حرف و درد دل این زنان متوجه میشوید که فاصله بین زندگی عادی یك زن در ایران تا چاله ای كه بخواهند ببرند و سنگسار كنند چقدر كوتاه است.
در جامعه ایی كه حكومت اسلامی وجود دارد و در قانونش ذكر كرده اند كه زن نصف مرد ارزش دارد و خون او حلال است. یک دختر جوان ٢٥ ساله و خیلی خوشگل كه آمده بود در این مورد با من حرف بزند توجه مرا یک بار دیگر به عمق فاجعه ای که در ایران در جریان است جلب کرد. باشنیدن این بحثها احساس من این بود كه آمار هیچوقت واقعیات را بدرستی نشان نمیدهد. باید در چشمان یك دختر نگاه كرد و دید كه در ایران چه خبری است. به من گفت كه با یك پسر بچه ۸ ساله از ایران آمدم. میدانید زندگی من چطور بود؟ گفتم چطور؟ بگو: گفت اگر درك كنید می بینید كه من انقلابیم و شمایی كه مبارزه كردید ممنونیم از شما ولی بدونید آن جامعه با من چكار كرد. گفتم خوب چكار كردند بگو:
گفت ببین صورت من را لبام درشته قیافم اینطوری بود که میبینید. از بچگی آرایش میكردم. به همین دلیل هم در خانه و هم در مدرسه اذیتم میكردند و اینقدر من را تحت فشار قرارمیدادند تا آخرش یك دوست پسر گرفتم و با او همبستر شدم و پرده بكارتم را از دست دادم و با این اتفاق زندگی من در آن جامعه تمام شد. چون پدرم این موضوع را فهمید و من به ناچار دختر خیابانی شدم. مگر در آن جامعه مدافعی داشتم ! نه…
چه اتفاقی برای من افتاد؟ اولین بار از تهران سوار اتوبوس شدم رفتم بندرعباس در مسیر راه نیروی انتظامی (پاسدار) من را گرفتند و بردند داخل یك خانه و ٤ نفر به من تجاوز كردند و من را آوردند و تحویل پدرم دادند. هر لحظه احتمال این بود كه خانواده من را بكشند ولی از بخت بد پدرم یك فردی كه ٢١ سال از من بزرگتر بود را پیدا كرد و من را به عقد او درآورد. این فقط یک نمونه از هزاران نمونه ای است که هیچ آمار و ارقام و بحث نابرابری متعارف در جامعه سرمایه داری و … نمیتواند عمق آنرا بیان کند.
میخواهم در اینجا بگویم نه تنها زندگی این دختر جوان بلكه بگذارید در مورد زنان ایران، از سكینه محمدی آشتیانی، از شهلا جاهد و از آرزو بگویم كه فقط برای اینكه از شوهرش طلاق بگیرد كشتنش. اجازه بدهید از قانونی و از كتابی بگویم كه جمهوری اسلامی نوشته كه سیاه روی سفید و در قرنی كه در آن زندگی میكنیم زن حق طلاق نداشته باشد. زنی كه در خیابان حجاب نداشته باشد میگویند از نظر ما بعنوان قاتل و جانی باید به آنها نگاه كرد. اجازه بدهید ٨ مارس ٢٠١٤ در مورد این حرف بزنم كه در ایران تحت حاكمیت جمهوری اسلامی و حكومتش و در كتاب قانونش این را نوشته و ما مخالفین، معترضین و كمونیستها دنیا را روی سرمان نگذاشتیم و به نظر من باید كتاب قانون جمهوری اسلامی را در سراسر دنیا به آتش می كشیدیم و در موردش توضیح میدادیم. در ایران جانورانی در راس كار هستند كه بصورت كاملا علنی می گویند اگر زنی در خانه شما كشته شد اول پول به حساب دولت واریز كنید تا بعدا رسیدگی كنیم. این اتفاقات در قرن ٢١ افتاده است. وبالاخره اجازه بدهید اینجا در مورد این بگویم كه زنان در ایران در مقابل این حكومت در مقابل قانون اسلامی آنها در مقابل مذهب اسلام و در مقابل تمام قواعد و مقررات جمهوری اسلامی نترسیده و اعتراضشان مرتب و در ابعاد کل جامعه ادامه داشته است. نه خودشان را مخفی كردند ونه اجازه دادند كسی که تحقیرشان میكند، بی پاسخ بماند.
به نظر من یك جنبش اجتماعی بزرگ در ایران وجود دارد و در تمام عرصه ها خود زنان حكومت اسلامی را به چالش كشیدند. این مسئله خیلی مهمی است و میخواهم از همینجا این را بگویم: من و هما ارجمند و آذر ماجدی و تمام آنهایی كه مبارزه میكنیم باید این مبارزات را بزرگ و در دنیا مطرح كنیم. باید پلاتفرم به آن بدهیم و اعلام كنیم كه این مبارزه این جنبش و این انقلاب جنسی، برعلیه مذهب اسلام و ایدئولوژی مخالفت با زن و علیه پرده بكارت است. با صدای بلند بگوییم زنده باد این جنبش. ما در سراسر دنیا این جنبش را حمایت میكنیم. از آن دفاع میکنیم و سعی می كنیم نشان بدهیم كه روش كار ما درست است. میخواهم تاكید كنم در این مورد كه یكی از مهمترین مسائل در ایران است هنوز باید کارهای زیادی کرد. وجود این جنبش كه بصورت میلیونی در عرصه های مختلف جمهوری اسلامی را به شكست کشانده و در عرصه حجاب الان آخوندها از دست زن كتك میخورند. آخوند را میبینید که گریه میکند و عكس او را در سایت فارس نیوز میگذارند و بعد خامنه ای میگوید فرهنگ و اسلام مهم هستند و … معلوم است که این زنان مبارز و مدرن تف میندازند تو صورت این آخوند و همه آخوندهای اسلامی.
وظیفه همه ما است كه این جنبش را در تمام دنیا مطرح كنیم. باید مهر پیروزی بر مبارزات زنان در ایران را به همگان نشان بدهیم. برگ پیروزی این مبارزات میلیونی بودن آنست و میدانید نقطه ضعفش چیست؟ همینه كه در دنیا مطرح نمیشود. برای این است یكسری از طرفدارهای جمهوری اسلامی، اصلاح طلبها و یكسری كه حائل شده اند بین این جنبش عظیم كه علیه مذهب اسلام و جمهوری اسلامی همیشه، مثل خانم عبادی، میگویند اسلام با حقوق زنان مغایرتی ندارد. پس باید خیلی بیشتر از اینها مطرحش كنیم و بگوییم اسلام صد در صد مغایر حقوق زنان است. میلیونها زن در ایران مهر باطل زده اند بر دخالت مذهب اسلام در زندگیشان، در رختخواب و سكسشان، بر ذهن و روح و روانشان. با این حال آخوندهای مونث هنوز مدعی هستند که اسلام با حقوق زن منافات ندارد.
من آمده ام اینجا بگویم موانعی در مقابل جنبش آزادی زن در ایران هست. از نظر من زنان ایران كار خودشان را انجام داده اند. مبارزات میلیونی خودشان را در خیابان انجام داده اند بجنگ مذهب، اسلام ،پرده بكارت، جداسازی جنسیتی و حكومت اسلامی ایران رفته اند. نكته ای كه بنظر من وجود دارد این است که باید تمام مدافعین حقوق زنان و تمام كسانی كه مخالف جمهوری اسلامی هستند و تمام سرنگونی طلبان این مبارزه را ببیند و تقویتش کنند. خطاب به خود زنان ایران باید گفت جمهوری اسلامی را باید نابود کرد و باید همه به خیابان ها آمد و حكومت اسلامی را سرنگون كرد. بعد میتوانیم نفس راحتی بكشیم. بعد زن در ایران میتواند و موهایش را رها كند به باد بدهد.
در عین حال واضح است تا زمانی كه جمهوری اسلامی وجود دارد این بحثهای نوع شیرین عبادی هم وجود دارد. نكته محوری در ایران وجود دو زندگی متفاوت در جامعه است. بالائیها (سیاهی، تباهی، ضدیت با زن، اسلام، مذهب خدا را نمایندگی میكنند) و پائینیها (آزادمنشی، آزادی، رابطه برابر بین انسانها، بخصوص زنها آزادی و برابری را نمایندگی میكنند) و این مبارزه را باید در دنیا مطرح كرد و از این مبارزه باید دفاع كرد و اجازه بدهید دوباره درود بفرستم به زنان در ایران، زنده باد جنبش آزادیخواهانه در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *