logo axbar kargari

اخبار کارگری

logo axbar kargari
نسان نودینیان – داوود رفاهی
٦ اسفند ـ ١٢اسفند ماه ١٣٩٢
اعتراضات کارگری

تجمع بازنشستگان فولاد و ذوب آهن مقابل ریاست جمهوری
جمعی از بازنشستگان ذوب‌آهن صبح امروز بار دیگر در اعتراض به عدم پرداخت معوقات خود مقابل ریاست جمهوری تجمع کردند.
به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی دانا، ساعت ٨صبح امروز ١١اسفند ٩٢ تعداد ١٠٠ نفر از بازنشستگان شرکت های فولاد و ذوب‌آهن اصفهان و خوزستان مقابل ریاست جمهوری تجمع کردند.
به گزارش دانا بازنشستگان نسبت به عدم پرداخت معوقات خود به مسئولان صندوق بازنشستگی اعتراض دارند.
پیش از این نیز بازنشستگان نسبت به عدم پرداخت مطالبات خود تجمع کرده بودند اما سرانجام چند روز پیش طبق قول مساعد مدیرعامل صندوق فولاد کشور علی‌الحساب ٦٠٠ هزار تومان برای هر بازنشسته ذوب‌آهن اصفهان وازیر شد.

کارگران:اگر مسئولین جوابگو نباشند با خانواده هایمان به اعتصاب ادامه خواهیم داد
٧اسفند: ١٠٠ نفر از کارگران مقابل شهرداری قزوین در اعتراض به عدم پرداخت ٤ ماهه حقوقشان
در اعتراض به عدم اجرایی شدن وعده های شهرداری قزوین مبنی بر پرداخت حقوق و مزایای کارگران پسماند شهرداری، کارگران در مقابل شهرداری قزوین تجمع کردند. یکی از کارگران گفت: پیمانکار با کارگران پسماند شهرداری قرارداد بست اما زمان احقاق حقوق کارگران، به هیچ وجه پاسخگو نیست. این جمعیت پیر و جوان درگیر وعده های شهرداری و پیمانکاران هستند، جواب خانواده هایمان را چگونه بدهیم. از همکارانم هر کسی معترض بوده تعدیل شده است و از هر ایستگاه کارگری، حداقل ١٥ نفر تعدیل شده اند. کارگر دیگری افزود: قزوین در مجموع دارای ٧ ایستگاه پسماند است که سه ایستگاه آن شامل ایستگاههای ٢، ٦ و ٧در اختیار پیمانکار است. در حال حاضر ایستگاه ٢ و ٧ را از پیمانکار گرفتند و با شرکت طرح توسعه قرارداد بسته اند. به ما می گویند با آنها قرارداد ببندید تا ٥٠٠ هزار تومان به شما بدهند در حالیکه نیروهای شامل این طرح هنوز حقوق دریافت نکردند؛ اگر مسئولین جوابگو نباشند با خانواده هایمان به اعتصاب ادامه خواهیم داد. یکی از کارگران با بیان اینکه عسگری، مدیریت قبلی سازماند پسماند شهرداری قزوین به ما گفته بود از اصفهان پیمانکار خوبی خواهم آورد افزود: متاسفانه پیمانکار به فکر استیفای حقوق کارگران نیست. هیچ پرداختی اعم از عیدی، بیمه، سنوات، مرخصی، و حتی حقوق از وی ندیده ایم. بیمه کارگران شهرداری، بیمه کارگری و ساختمانی است در حالیکه باید بیمه آنها تأمین اجتماعی باشد؛ یکی از کارگران تصادف کرده بیمه هم قبول نمی کند به دلیل اینکه ما، کارگر ساختمان هستیم و تنها در صورت مشکلات ساختمانی بیمه پرداخت می شود. کارگر دیگری نیز بیان داشت: بسیاری از کارگران به خاطر بی پولی دچار مشکلات عاطفی و خانوادگی و در بعضی موارد حتی از همسر خود جدا شده اند. از خجالت به خانه نمی رویم؛ چرا با وجود دریافت مالیات، عوارض و دارایی پول کارگر پرداخت نمی شود؟ کارگر دیگری اظهار داشت: از ساعت ١٢ شب تا ٨ صبح کار می کنیم و هر شب باید کار کنیم. و این پیمانکار در این ١٠ سال اخیر اصلا پیگیر مشکلات کارگران نبوده است . از سال ٩١، مطالبات محقق نشده است و هر روز اعتراض می کنیم. شهرداری هم وعده می دهند که امشب سرکار بروید، فردا حقوقتان احقاق می شود؛ اما بازهم وعده ها توخالی است؛ ٤ ماه حقوق نگرفتیم، ٣ ماه است که حق بیمه واریز نشده است؛ یک سال عیدی، بن و حق سنوات نگرفته ایم و از سال گذشته تسویه حساب حقوق و مزایا صورت نگرفته است . اکنون اعلام می کنند روز شنبه ، ٥٠٠ هزار تومان را به حسابتان واریز می کنیم در حالی که ٦ میلیون طلبکار هستیم. گاهی هم می گویند ١٥ روز بعد که در واقع شب عید است و واریز حقوق دیگر دردی از کارگران دوا نمی کند. کارگر دیگری گفت: اکنون اعلام می کنند که با طرح توسعه قرار داد ببندید در حالیکه نیروهای خود این طرح هنوز حقوق دریافت نکرده اند. من مستأجرم و چند ماه است کرایه خانه نداده ام؛ به ادارات بسیاری مراجعه نمودم ولی مشکلم حل نشده است. مأمور پسماند دیگری گفت: اگر یک مدیر عامل ، ١٠ روز در اتاق خود حضور نداشته باشد امور مربوط به آن سازمان پیگیری می شود، اما اگر یک شهری، رفتگری نداشته باشد آلودگی شهر را فرا می گیرد؛ پس چرا حقوق مدیر عامل به موقع پرداخت می شود ولی در زمان پرداخت حقوق کارگر، می گویند بودجه نداریم. وقتی موضوع را با شهرداری در میان می گذاریم که چرا حقوقمان پرداخت نمی شود می گویند با پیمانکار خود مذاکره کنید و متاسفانه چند باری به سازمان بازیافت و مدیریت پسماند شهرداری مراجعه کردیم که اجازه حرف زدن به ما نداده اند.
این کارگر ادامه داد: مبلغ فیش گاز من١٠٠ هزار تومان است و متاسفانه پولی نداشتم پرداخت کنم حالا می خواهند با ٥٠٠ هزار تومان، کارگران را راضی کنند آیا این انصاف است؟ ما پایین ترین قشر جامعه هستیم چرا باید حقوقمان تضییع شود؟

ما بیش از ٩٠٠ نفر قشرهای فرهنگی از تمام اداره‌های کلانشهرهای تهران و کشور از سال ٨٦ و ٨٧ طبق مصوبه دولت به گیلان آمدیم اما هنوز تسهیلات ما داده نشده است.
٦اسفند: تجمع کارمندان انتقالی کلانشهرها در مقابل استانداری گیلان. جمع زیادی از کارمندان منتقل شده از کلانشهرهای بزرگ مانند تهران به گیلان لحظاتی پیش در مقابل استانداری این استان تجمع کردند. نماینده تجمع کارمندان: ٦ سال است که حدود ٧ میلیارد تومان از ما گرفته شده به این بهانه که در بندرکیاشهر به ما زمین دهند اما سند زمین را دادند و زمین را تحویل ندادند و شهرداری این شهر از هر نفر ٢ میلیون و ١٠٠ هزار تومان گرفته که مشخص نیست این پول صرف چه شده است. در تمام این سال‌ها به اداره‌های مختلف گیلان مراجعه کردیم، در این اداره‌ها جز بی‌احترامی چیز دیگری ندیدیم. امروز در مقابل استانداری گیلان تجمع کردیم تا به تراژدی تلخ این استان که کارمندان انتقالی را تحقیر کردند و پاسخ نمی‌دهند، پایان دهیم.

تجمع کارکنان پتروشیمی اصفهان در مقابل وزارت نفت
٥اسفند: بیش از ٥٠ نفر از کارکنان با سابقه پتروشیمی اصفهان در اعتراض به مبهم بودن رابطه استخدامی آنها با وزارت نفت پس از خصوصی‌سازی در مقابل وزارت نفت تجمع کردند. علیرغم آنکه رابطه استخدامی کارکنان پیش از خصوصی‌سازی با وزارت نفت رابطه استخدامی مستقیم بوده است و کارکنان رسمی نفت محسوب می‌شده اند اما پس از خصوصی‌سازی این شرکت، به دلیل آنکه این خصوصی‌سازی پیش از اجرای قانون سیاست‌های کلی اصل ٤٤ انجام شده است، وضعیت استخدامی آنها در حال حاضر در ابهام به سر می‌برد و نامشخص است و کسی مسئولیت این مساله را بر عهده نمی گیرد. تجمع کنندگان متوسط سابقه کاری خود در نفت را ٢٤ سال اعلام کرده و می‌گویند در طول این سال‌ها حق بیمه خود را به صندوق بازنشستگی نفت پرداخت کرده‌اند اما در حال حاضر حتی وضعیت بازنشستگی آنها نیز معلوم نیست و صندوق بازنشستگی نفت مسئولیت پرداخت حقوق بازنشستگی آنها را بعد از بازنشستگی به عهده نمی‌گیرد. کارکنان پتروشیمی اصفهان می‌گویند به دلیل آنکه مالک پتروشیمی اصفهان که چند ماه پیش به دلیل اتهامات مالی بازداشت شده،‌ در طول چند سال گذشته حق بیمه آنها را پرداخت نکرده است،‌ صندوق بازنشستگی نفت نیز ارائه بیشتر خدمات درمانی و رفاهی را نیر به این کارکنان متوقف کرده است. آنها می‌گویند خریدار پتروشیمی اصفهان نه تنها سهم کارفرما از حق بیمه را پرداخت نکرده است بلکه حتی سهم کارکنان از حق بیمه را نیز که ماهانه از حقوق آنها کسر شده، به صندوق بازنشستگی نفت منتقل نکرده است. کارکنان میزان بدهی خریدار پتروشیمی اصفهان به صندوق بازنشستگی نفت بابت حق بیمه را بیش از ٢٠ میلیارد تومان عنوان می‌کنند. کارکنان پتروشیمی اصفهان حاضر در تجمع می‌گویند حاضر هستند حق بیمه‌ای که ٢٥ سال به صندوق بازنشستگی نفت پرداخته‌اند به صندوق بازنشستگی کشوری منتقل شود تا مشکل آنها برطرف شود. در ادامه این تجمع یک افسر نیروی انتظامی از قول مسئولان وزارت نفت به تجمع کنندگان گفت که وزیر نفت به مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی دستور داده است مشکل آنها را بررسی و برای رسیدن به توافقی با تجمع‌کنندگان تلاش کند. با این وجود تعدادی از کارکنان پتروشیمی اصفهان امید چندانی به مذاکره با مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی نداشتند و با توجه به نشست چند هفته پیش خود با مسئولان شرکت ملی پتروشیمی معتقد بودند نتیجه‌ مطلوبی از این ملاقات حاصل نخواهد شد.

تجمع کارگزاران مخابرات روستایی کرمانشاه مقابل استانداری
٤ اسفند: دهها تن از کارگزاران مخابرات روستایی استان کرمانشاه مقابل استانداری کرمانشاه تجمع کردند . تجمع کنندگان هر یک با ١٠ الی ٢٥ سال سابقه کار خواستار اجرای بند ٦٢ ردیف ٨٦ قانون بودجه ١٣٩٢ مجلس شورای اسلامی شدند . تجمع کنندگان: ما تاکنون از مزایای یک کارگر ساده نیز برخوردار نبوده ایم . ما خواستار بیمه مطابق قانون کار و انعقاد قرارداد مستقیم مطابق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی هستیم . پس از پایان تجمع مقابل استانداری کارگران بسوی ساختمان مخابرات حرکت کرده و در آنجا نیز تجمع اعتراضی برگزار کرده اند .

اعتصاب و اعتراض به عدم دریافت٦ماه حقوق
کارگران شرکت جهاد نصر در چالوس به دلیل عدم دریافت حقوق در ٦ ماه اخیر در جلوی درب کارخانه به نشانه اعتراض تجمع کردند. کارگران معترض با قراردن خودروهای خود مقابل درب های شرکت راه های ورودی و خروجی شرکت را مسدود نمودند . یکی از کارگران در اعتراض قصد آتش زدن خود را داشته که سایر کارگران مانع این اقدام وی شدند . اوایل خردادماه امسال نیز کارگران در اعتراض به عدم دریافت مطالبات خود تجمع نموده بودند .

اعتصاب تاکسیرانان اشنویه
٤اسفند: رانندگان تاکسی در اشنویه به دلیل بی‌توجهی شهرداری، دست به تجمع اعتراضی زدند. اسفندماه تاکسیداران شهر اشنویه به نشانه‌ی اعتراض و نارضایتی به “افزایش عوارض، کمی نرخ کرایه تاکسی و گران بودن قیمت گاز CNG”، در مقابل شهرداری این شهر اعتصاب کردند. یکی از رانندگان تاکسی گفت: جایگاه گاز “سی.ان.جی” علاوه بر اینکه روزانه با مشکل مواجه است، هر روز نیز شاهد افزایش نرخ چنین گازی در سطح شهر و جایگاه‌های آن هستیم.
هم‌اکنون نرخ هر متر مکعب گاز سی.ان.جی، بیش از ٣١٠ تومان می‌باشد و احتمالا طی هفته‌های آینده به از مرز ٣٥٠ تومان فراتر رود. مسئولان شهرداری وعده تحقق خواسته‌های رانندگان را دادند و تجمع اعتراضی پایان یافت، اما رانندگان تاکسی نسبت به این وعده شهرداری خوش‌بین نیستند. رانندگان تاکسی به مسئولان شهرداری اشنویه گفته‌اند که در صورت عدم تحقق خواسته‌هایشان، در مقابل درب شهرداری، دست به اعتصاب گسترده خواهند زد.

کارگران

با نزدیک شدن ٨ مارس روز جهانی زن، شیث امانی و مظفر صالح نیا احضار شدند
با نزدیک شدن ٨ مارس (١٧ اسفند) روز جهانی زن، اطلاعات نیروی انتظامی سنندج تلاش گسترده ای را برای ممانعت از برگزاری مراسم این روز در شهر سنندج آغاز کرده و در این راستا اقدام به احضار و اعمال فشار بر اعضای هیات مدیره اتحادیه آزد کارگران ایران نموده است.
بنا برگزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، طی روزهای گذشته اطلاعات نیروی انتظامی سنندج با احضار مظفر صالح نیا و شیث امانی دو تن از اعضای هیات مدیره اتحادیه در این شهر، نسبت به هر گونه اقدامی از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران برای برگزاری مر اسم ٨ مارس و یا شرکت و دخالت این دو عضو هیات مدیره اتحادیه در مراسم این روز هشدار داده و آنان را از اینکار برحذر داشته است.
اتحادیه آزاد کارگران ایران با محکوم کردن هر گونه اعمال فشاری بر اعضای هیات مدیره خود اعلام میدارد: ٨ مارس ریشه در مبارزات کارگری و برابری خواهی طبقه کارگر دارد و در اعتراض به ستم و تبعیض بر زنان شکل گرفته است و هر ساله از سوی میلیونها زن و مرد برابری خواه گرامی داشته میشود. برگزاری آزادنه این روز بیش از یکصد سال است به یک سنت در جای جای جهان تبدیل شده است و زنان و مردان ایران نیز حق دارند در اعتراض به تبعیض و ستم بر زنان بطور آزادانه ای مراسم این روز را بر پا دارند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – ١٢ اسفند ماه ١٣٩٢

خوشا آنان که داد را ره سپارند
آقایان حسن سعیدی و مرتضی کمساری از اعضای شاخص سندیکای کارگران شرکت واحد ،پس از دستگیری در ساعت ١٦.٣٠ دقیقه سه شنبه ششم اسفند و یک شب بازداشت در کلانتری ١٣٨ جنت آباد درساعت ١١.٣٠ دقیقه چهارشنبه هفتم اسفند ماه به دلیل فقدان دلایل شکایت از بازداشت آزاد شدند .آنها جهت گفتگو با رانندگان و روشنگری درباره ی انتخابات فرمایشی شورای اسلامی کار در نزدیکی سامانه پنج اتوبوسرانی واقع در شهر زیبا حضور یافته بودند که با پرخاشگری عوامل حراست و ماموران نیروی انتظامی مستقر در شرکت واحد به درون ساختمان منتقل وسپس به کلانتری برده شدند .ما همچنان بازداشت این دو مدافع حقوق کارگری را محکوم کرده وخواستار پایان یافتن سیاست بگیر و ببند و سرکوبگری فعالان سندیکایی هستیم . سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه – هفتم اسفند نود و دو

حسن سعیدی و مرتضی کمساری آزاد شدند
اتحادیه آزاد کارگران ایران: حسن سعیدی و مرتضی کمساری از فعالین سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که عصر دیروز بازداشت شده بودند حوالی ظهر امروز آزاد شدند.
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران این دو فعال سندیکای کارگران شرکت واحد تهران صبح امروز پس از انتقال به دادسرای ناحیه ٥ اباذر در بلوار آیت الله کاشانی به اتهام اخلال در انتخابات شوراهای اسلامی شرکت واحد تهران مورد محاکمه قرار گرفتند. در این محاکمه که وکیل مدیریت شرکت واحد نیز حضور داشت قاضی دادگاه بدلیل نبود ادله ای مبنی بر اخلال این دو کارگر در انتخابات شورای اسلامی، حکم آزادی آنان را صادر کرد. حسن سعیدی و مرتضی کمساری دو عضو سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و از فعالین خوشنام کارگری از جمله کارگران معترض در شرکت واحد تهران بوده اند که به همراه سایر همکارانشان تقلب در شمارش آرا شوراهای اسلامی در انتخابات سامانه یک را پیگیری و موفق به ابطال آن شدند. بدنبال این موفقیت از سوی فعالین سندیکای کارگران شرکت واحد تهران، از بعد از ظهر دیروز که انتخابات شورای اسلامی در سامانه ٥ آغاز شد مدیریت شرکت واحد با امنیتی کردن فضای این سامانه و بازداشت حسن سعیدی و مرتضی کمساری و اعمال فشار بر کارگران برای حضور در انتخابات و کنترل دستهای آنان برای احراز شرکت کارگران در انتخابات تحمیلی شوراهای اسلامی، بار دیگر تمامی قدرت خود را برای تحمیل این نهاد ضد کارگری بر کارگران شرکت واحد تهران بکار گرفت. اتحادیه آزاد کارگران ایران با ابراز مسرت از آزادی حسن سعیدی و مرتضی کمساری، تحمیل شورای اسلامی بر کارگران شرکت واحد تهران را به هر شکل و شیوه ای قویا محکوم میکند و بدینوسیله اعلام میدارد سندیکای کارگران شرکت واحد تنها تشکلی است که کارگران شرکت واحد تهران علیرغم تحمل هزینه های سنگین با عزم و اراده خود آنرا ایجاد کرده اند و این سندیکا به عنوان یگانه تشکل کارگری در شرکت واحد تهران میباید فورا برسمیت شناخته شود. اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٧ اسفند ماه ١٣٩٢

پیام تبریک به مناسبت آزادی افشین ندیمی!
طبق اخبار منتشره روز یک شنبه چهارم اسفند ماه افشین ندیمی فعال کارگری و از اعضا کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری بعد از تحمل چهار ماه بازداشت در اداره اطلاعات شهرستان کامیاران و زندان مرکزی سنندج با سپردن وثیقه یکصد و سی‌ میلیون تومانی آزاد شد. کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن تبریک به خانواده افشین ندیمی و تمامی‌ فعالین کارگری خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی‌ کارگران زندانی، فعالین کارگری زندانی و زندانیان سیاسی است!

انتقال رضا شهابی به بیمارستان و بستری شدن وی!
روز دوشنبه ٥ اسفندماه ماه ١٣٩٢ رضا شهابی را به بیمارستان منتقل کرده و بستری کردند. . پزشک معالج رضا اکنون در حال بررسی دقیق شرایط وخیم او است تا زمان عمل جراحی یا هر اقدام مقتضی دیگر را تعیین کند. کمیته ی دفاع از رضا شهابی بار دیگر اعلام می دارد که تمامی شرایط مادی و روانی لازم در طول دوره ی درمان این کارگر زندانی باید مهیا شود. کمیته ی دفاع از رضا شهابی – ٦ اسفند ١٣٩٢

انتقال رضاشهابی به بیمارستان برای عمل جراحی گردن و کمر
رضا شهابی امروز پنجم اسفند ماه به علت مشکلات حاد جسمانی از بند ٣٥٠ زندان اوین روانه بیمارستان شد تا در اولین فرصت تحت عمل جراحی گردن و کمر قرار بگیرد شهابی از سال ٨٩ بخاطر فعالیت های سندیکایی دستگیر شد و تا کنون چندین بار به علت مشکلات جسمانی که از ناحیه گردن و کمر که در حین بازداشت برایش بوجود امده به بیمارستان اعزام گردیده و یک بار هم به همین علت تحت عمل جراحی شش ساعته قرار گرفته اما بخاطر عدم مراقبت های بعد از جراحی که باید در منزل ادامه میافت مجددا دچار مشکلات جدی از ناحیه گردن و کمر قرار گرفته که پزشکان سعی خواهند کرد تا بدون جراحی مشکل این کارگر زندانی راحل کنند تا از خطرات احتمالی جراحی بتوانند پرهیز کنند ، اما این مرحله مستلزم درمان دراز مدت است

اعزام رسول بداغی و شاهرخ زمانی به دادسرای عمومی و انقلاب کرج جهت تفهیم اتهامات جدید
بنابه گزارش مندرج دروبلاگ کمیته حمایت ازشاهرخ زمانی، روز شنبه ٣ اسفند ماه رسول بداغی و شاهرخ زمانی به دادسرای عمومی و انقلاب کرج اعزام و توسط بازپرس پرونده، اتهامات شورش در زندان، اخلال در نظم و درگیری با مامور به ایشان تفهیم شد. این دو زندانی سیاسی سالن ١٢ زندان رجایی شهر نیز اتهامات وارده را کذب دانسته و اعلام کردند بدون حضور وکیل صحبتی نخواهند کرد. رسول بداغی و شاهرخ زمانی که نسبت به پلمب و تفکیک کتابخانه بند اعتراض کرده بودند، روز شنبه ٢٦ بهمن ماه به سلول انفرادی منتقل شدند و پس ازاعتصاب غذای خود و ٨ تن از هم‌بندی‌هایشان مسولان زندان ناچار شدند تا آن‌ها را به سالن ١٢ بازگردانند. گفتنی است، مردانی رئیس زندان رجایی شهر از این دو زندانی سیاسی شکایت کرده است و پرونده جدید بدلیل شکایت وی مفتوح شده است.

بازنشستگان

طومار اعتراضی ٧٠٠ کارگر بازنشسته یزد به روحانی
٧٠٠ کارگر بازنشسته سازمان تامین اجتماعی در یزد طی طوماری به روحانی، با اشاره به تورم ٣٨ درصدی اعلام شده در سال جاری و ماده ٩٦ تامین اجتماعی که بر افزایش همسان تورم و مستمری بازنشستگان اشاره دارد، خواستار افزایش حقوق سال آینده خود بر مبنای این میزان تورم شده اند. بازنشستگان و مستمری بگیران در طومار با تصریح این موضوع که دریافتی حقوق مستمری بگیران این سازمان طی ٤ سال گذشته، حدود ٢٧ درصد کمتر از تورم رسمی کشور افزایش یافته، آورده اند: مستمری بگیران در حال حاضر «شرمنده» خانواده های خود در مخارج زندگی هستند. آنان با اشاره به تورم ٣٨ درصدی اعلام شده در سال جاری و ماده ٩٦ تامین اجتماعی که بر افزایش همسان تورم و مستمری بازنشستگان اشاره دارد، خواستار افزایش حقوق سال آینده خود بر مبنای این میزان تورم شده اند.

گزارش

افزایش ٢٥ درصدی قیمت برق از ابتدای اسفند ، وزیر نیرو از افزایش ٢٥ درصدی قیمت برق خبر داد.
٨اسفند ایسنا به نقل از وزارت نیرو، حمید چیت‌چیان درباره افزایش قیمت برق گفت: براساس مصوبه دولت، افزایش ٢٥ درصدی قیمت برق اعمال می شود و چون قبض های برق هر یک ماه و نیم صادر می‌شوند، بنابراین قیمت برق در قبوض سال ٩٢ افزایش ٢٥ درصدی نخواهد داشت. وی با بیان اینکه افزایش قیمت از اسفندماه اعمال می‌شود اما قبوضی که افزایش قیمت برق در آنها اعمال شده است، فروردین‌ماه ٩٣ به دست مشترکان می‌رسد، گفت: با توجه به مصوبه اخیر هیات وزیران، قبوض فروردین ماه مشترکان با اعمال افزایش قیمت صادر خواهد شد.

ناامنی محیط کار

سقوط یک کارگر ساختمانی از ارتفاع ٤ متری
تهران کارگر ساختمانی بر اثر ریزش داربست، از ارتفاع ٤متری یک ساختمان در حال ساخت سقوط کرد وبه شدت از ناحیه پا مصدوم شد. حادثه در خیابان سرگرد محمدی شهرستان ری زمانی رخ داده است که یک کارگر ٢٢ ساله در حین کار در ارتفاع ٤ متری ساختمای به دلیل شکستن تخته داربست در میان آهن آلات و می‌له گرد‌ها سقوط می‌کند و پای چپ وی از ناحیه ساق پا بشدت دچار شکستگی می‌شود.

آتش سوزی در کارگاه مبل سازی در کرج جان دو کارگر را گرفت
٦ اسفند: دو کارگاه تولیدی مبل و لوازم چوبی به متراژ تقریبی ٢٨٠ متر مربع در مجاور یکدیگر! طعمه شعله‌های حریق شدند: در لحظات اولیه شکل‌گیری حادثه فوق دو شهروند (مرد ٤٧ و ٥١ ساله) در حین فعالیت کاری در کارگاه مربوطه دچار سوختگی شدید شده و جانباختند کردند. یکی از مجروحین (مرد٢٨ ساله) جهت مداوا توسط عوامل اورژانس به مراکز درمانی انتقال یافت.

یک کارگر دیگر در معادن شن و ماسه شهریار کشته شد
٦ اسفند: حادثه بامداد روز ٦ اسفند ماه زمانی رخ داد که یک کارگر ٣٥ ساله مشغول تعمیر نوار نقاله انتقال ماسه بود که ناگهان بر اثر ریزش بخشی از دیواره معدن در زیر انبوه ماسه دفن شد. گفتنی است پیش از این حادثه مشابه دیگری در آذر ماه سال جاری در یکی دیگر از معادن شن و ماسه (رضی آباد نوین) در جاده شهریار رخ داد که باعث کشته شدن یکی از کارگران شد. جسد این کارگر ٣٠ ساله‌ای بنام ابراهیم شفیعی که در حین کار با یک دستگاه بیل مکانیکی در زیر خروارها خاک دفن شده بود بعد از عملیات یازده روزه امدادگران کشف شد.

کشته و زخمی شدن دو کولبر توسط نظامیان مستقر در مرز با ترکیه
پنجم اسفندماه کولبر عارف پیروتی فرزند موسی و ساکن روستای “خانقاه” از توابع ترگور ارومیه بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داد. عارف پیروتی در حال برگشت از مرز ترکیه در کمین نیروهای نظامی ایران قرار گرفته و در نتیجه بر اثر شلیک مستقیم این نیروها جان خود را از دست داده است. همچنین کولبر دیگری به نام وهاب حسینی ٢٦ ساله فرزند ولایت، از سوی نیروهای نظامی مورد تیراندازی قرار گرفته و به شدت زخمی شده است. وی ساکن روستای “بروشخواران” از توابع شهرستان سلماس بوده و در مرز ایران و ترکیه مورد شلیک مستقیم نیروهای نظامی قرار گرفته است.

بازنشستگان

حقوق و دستمزدهای پرداخت نشده
٢٥٠ کارگر کارخانه فولاد میبد ٦ ماه است که حقوق نگرفته‌اند
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، محمد صالح جوکار در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر صنعت، معدن و تجارت به وضعیت کارخانه فولاد میبد اشاره کرد و گفت: دولت این کارخانه را به اسم خصوصی‌سازی به فروش رسانده است اما این کار منجر به تعطیلی کارخانه شد و ٢٥٠ کارگر این کارخانه حدود ٦ ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند. لذا از وزیر صنعت و معدن و تجارت می‌خواهم که به درخواست این کارگران رسیدگی کند و کارخانه را نجات دهد.

پرداخت نشدن دستمزدها

٦٠ کارگرکارخانه آلدا دامغان ٣ ماه حقوق نگرفته‌اند
٧اسفند: کارفرمای کارخانه آلدا واقع در دامغان که در زمینه تولید یراق آلات خطوط انتقال نیرو و دکل‌های فشار قوی برق فعالیت دارد از آذر ماه سال٩٢، حقوق ٦٠ کارگر شاغل در کارخانه را نپرداخته است. در آستانه سال نو، کارگران منتظر دریافت معوقات حقوقی خود و همچنین عیدی و پاداش پایان سال هستند. تعداد کارگران کارخانه آلدا ٢٥٠ نفر بود که از سال ٨٦ به تدریج با تعدیل نیروی کار از سوی کارفرمای قبلی تعداد کارگران به ٦٠ نفر رسید. دو ماه است که ٦٠ کارگر کارخانه آلدا بدون قرارداد کاری مشغول به کارند و پیش از این نیز قرارداد‌ها با کارگرانی که حدود ١٨ سال سابقه فعالیت در این کارخانه را دارند بصورت یک الی دو ماهه امضاء می‌شده است. یکی از مشکلات عمده کارگرانی که در شرف بازنشستگی با مشاغل سخت وزیان آور هستند ثبت عناوین نامربوط شغلی در لیست بیمه‌ای آنان است. کارفرما عملا با این روش خواسته است سهم چهار درصدی اضافه کارفرما در مشاغل سخت و زیان آور را نپردازد و به این ترتیب کارگران مشمول بازنشستگی پیش از موعد را از شمول این قانون خارج شده‌اند. به عنوان مثال کارگری که در بدو ورود به کارخانه تا زمان بازنشستگی بعنوان جوشکار یا تراشکار به استخدام کارخانه در آمده، در لیست بیمه‌اش هر چند سال یک عنوان غیر مرتبط شغلی که تامین اجتماعی آن را به عنوان مشاغل سخت نمی‌شناسد ثبت شده است. بخش دیگری از مشکلات بیمه‌ای کارگران مربوط به بیمه تکمیلی آنان است که کارفرما با وجود آنکه از سال ٩١ ماهانه از حقوق کارگران مبلغی را بابت پرداخت به شرکت بیمه‌گر کسر کرده است اما به دلیل افزایش بدهی‌ها، کارگران امکان استفاده از خدمات بیمه تکمیلی را ندارند.

تعویق ٩ ماهه در پرداخت حقوق ١٩٦ کارگر ایران برک – اخراج تعدادی از کارگران درسال جدید
٥اسفند: کارفرمای کارخانه پشم بافی ایران برک رشت از خرداد ماه سال٩٢، حقوق ١٩٦ کارگر شاغل در این کارخانه را نپرداخته است و فقط کارگران مبلغی را در حدود ٥٠٠ هزار تومان به صورت علی‌الحساب در ماهای، خرداد، تیر و شهریور دریافت کرده‌اند. بخشی از مشکلات کارگرانی که در آستانه بازنشستگی هستند یا از دو سال قبل بازنشسته شده‌اند مربوط به این است که کارفرما حین بازنشستگی از کارگران مشمول بازنشستگی تعهدی مبنی بر اینکه تا دو سال حق دریافت و درخواست سنوات خود را ندارد اخذ می‌کند. همچنین کارگران از خدمات بیمه تکمیلی به دلیل بدهی کارخانه به شرکت بیمه گر آسیا محروم شده‌اند. مشکلات کارخانه ایران برک رشت: این کارخانه که ١٨ سال پیش از بخش دولتی (سازمان صنایع ملی) به بخش خصوصی واگذار شده بود، به سبب افزایش مشکلات مالی علاوه بر کاهش تولید نتوانست اشتغال ١٥٠٠ کارگر خود را حفظ کند و به تدریج با تعدیل و بازنشستگی، تعداد کارگران را به ١٩٦ نفر رساند. خصوصی‌سازی بدون برنامه در «ایران برک» بیشترین ضربه را به تولید و کارگران این کارخانه وارد کرد به طوری که هم اکنون این کارخانه با کمترین ظرفیت تولید و حداقل نیروی کار به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در این مدت برخی کارگران ایران برک به مرور بازنشسته شده‌اند و هم اکنون کارگران باقی مانده با سوابق ٣ تا ٢٠ سال نگران امنیت شغلی خود هستند. کارفرمای صنایع پشم بافی ایران برک ضمن تایید تعویق حقوق کارگران این کارخانه، از تعدیل تعدادی از کارگران کارخانه پشم بافی «ایران برک» و «نو پو»ش (شرکت زیر مجموعه ایران برک) پس از پایان تعطیلات نوروزی خبر داد. او گفت: صنایع پشم بافی ایران برک از سال ٧٢ با بحران ورشکستگی روبرو است و بیش از ٧٣ میلیارد تومان زیان انباشته دارد. به گفته وی، مشکل اصلی کارخانه فروش محصولات تولیدی است که در انبارهای کارخانه به ارزش ٢ میلیاردتومان تلنبار شده‌اند. او با بیان اینکه دولت هیچگونه خدمات و تسهیلاتی برای واحدهای بحران زده اختصاص نداده است، در خاتمه گفت: با ادامه وضعیت فعلی برای کاهش هزینه‌های جاری کارخانه ناچاریم تعدادی از کارگران دو کارخانه پشم بافی و نوپوش را با اتمام قرارداد کاری‌شان تعدیل کنیم.

عدم پرداخت٤ماه حقوق وحق بیمه کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل واخراج ٣کارگر!
٥اسفند: عدم پرداخت ٤ماه حقوق وحق بیمه ٢٦٥ کارگرکارخانه ذوب آهن اردبیل. بنا بهمین گزارش یکی ازکارگران کارخانه بدلیل پیگیری مطالبات کارگران ،اخراج شد. پیش ازاین نیز ٢کارگردیگر درماه های مهروآذر به همین دلیل اخراج شده بودند.

اخراج و بیکارسازی

اخراج،عیدی شرکت صادرات گازایران به کارکنان
٥٠ تن از کارکنان قراردادی و رسمی مشغول در شرکت صادرات گاز ایران در فهرست اخراج قرار گرفته اند. در حالی این تعدیل نیرو دقیقا در ایام آخر سال و در روزهای منتهی به سال جدید صورت می گیرد که عیدی ناخوشایندی برای خانواده های این گروه از کارکنان تلقی می شود.

اخبار بین المللی

آلمان – اعتصاب کارکنان امنیتی فرودگاه فرانکفورت
کارکنان بخش بازرسی امنیتی فرودگاه فرانکفورت آلمان روز جمعه ٢١ فوریه (٢ اسفند( در اعتراض به حقوق پایین خود دست به اعتصاب زدند. این اعتصاب موجب لغو بیش از شصت و پنج پرواز و تاخیر نزدیک به هزار و سیصد پرواز و سرگردانی صدها مسافر شده است. مدیریت فرودگاه با انتشار بیانیه ای از مسافران خواسته است تا اطلاع ثانوی از ورود به سالن های پرواز خودداری کنند.
کارکنان امنیتی که مسئول بازرسی افراد و چمدان ها هستند خواستار افزایش حقوق تا ساعتی ١٦ یورو شده اند. در حال حاضر حقوق این افراد بین ١٠ تا ١٣ یورو است.

ترکیه – اعتراض مخالفان محدودیت بر اینترنت
اعتراضات مخالفان قانون اعمال محدودیت بر اینترنت، در استانبول به خشونت گرایید. شماری از مخالفان تصویب لایحه افزایش کنترل بر اینترنت توسط مجلس ملی ترکیه شنبه شب ٢٢ فوریه (٣ اسفند) در میدان تقسیم استانبول تجمع کردند و قصد داشتند به طرف پارک گزی راه پیمایی کنند که با ممانعت پلیس روبرو شدند. پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش استفاده کرد. در مقابل برخی معترضان نیز با پرتاب سنگ و ترقه با نیروهای پلیس مقابله کردند.
قانون جنجال برانگیز تشدید نظارت بر اینترنت در ترکیه با انتقاد شدید مخالفان و بسیاری از سازمان های غیر دولتی مدافع آزادی بیان روبرو شده است. در حالی که دولت رجب طیب اردوغان در آستانه برگزاری انتخابات شهرداری ها و ریاست جمهوری با رسوایی فساد مالی بی سابقه ای روبرو است، تصویب این قانون جنجال برانگیز نیز بر چالش های وی افزوده است.

کرواسی – اعتصاب کارگران حمل و نقل شهری
اتحادیه های کارگری جمهوری کرواسی، روز سه شنبه ٢٥ فوریه (٦ اسفند) علیه سیاست های اقتصادی دولت و و تعویق چهار تا شش ماهه پرداخت حقوق کارگران و کارمندان دست به اعتصاب زدند. از جمله کارگران و کارمندان سیستم حمل و نقل شهری از ظهر روز سه شنبه در زاگرب، اعتصابی دو ساعته را آغاز کردند.

اوگاندا – مجازات حبس ابد برای همجنسگرایان
یووری موسوینی، رئیس جمهوری اوگاندا روز دوشنبه٢٤ فوریه (٥ اسفند) قانون جنجال برانگیز جدیدی را علیه همجنسگرایان در این کشور امضاء کرد. بر اساس قانون جدید،افرادی که همجنسگرا بودن آنها محرز شود و یا افرادی که اطلاع خود را از وجود چنین رابطه ای به پلیس گزارش نکنند، به حبس ابد محکوم خواهند شد. امضای این قانون پس از آن صورت گرفت که پیشتر مقامات اتحادیه اروپا و آمریکا هشدار داده بودند که امضای آن در روابط آنها با اوگاندا تاثیر منفی خواهد گذاشت.
در قانون جدید ، مجازات همجنسگرایان ، به حبس ابد تقلیل یافته این درحالیست که در پیش نویس قانون قبلی که در سال ٢٠٠٩ میلادی مطرح شد، مجازات اعدام برای همجنسگرا ها در نظر گرفته شده بود. فعالان حقوق همجنسگرایان ضمن مخالفت با قانون جدید از اقدامات جدی خود علیه این تصمیم دولت خبر داده اند.

یونان – اعتراض کارگران به تدابیر ریاضتی دولت
روز دوشنبه ٢٤ فوریه (٥ اسفند) کارگران بخش دولتی در یونان همزمان با آغاز مذاکرات این کشور با وام دهندگان بینالمللی برای دریافت وامهای نجات اقتصادی در اتن پایتخت این کشور دست به تظاهرات زدند.معترضان علیه طرحهای ریاضتی دولت اعتراض کردند. بیش از یک چهارم کارگران در یونان بیکار هستند و میزان مستمریهای بازنشستگی و دستمزد کارگران حدود چهل درصد کاهش یافته است.

ترکیه – هزاران نفر دست به تظاهرات ضدّ دولتی زدند
در پی افشای مکالمه تلفنی منسوب به رجب طیب اردوغان با پسرش و احتمال فساد مالی گسترده نخست وزیر ترکیه، هزاران تن از مردم این کشور چهارشنبه٢٦ فوریه (٧ اسفند) بعدازظهر در استانبول و چند شهر بزرگ، به فراخوان احزاب مخالف دست به تظاهرات ضد دولتی زدند. در مکالمه تلفنی که از قرار در روز دستگیری فرزندان چند وزیر دولت ترکیه در ارتباط با فساد مالی انجام شده است، ظاهرا آقای اردوغان به پسرش هشدار می دهد که سریعا مبلغ زیادی پول نقد مخفی شده را به چند خانه دیگر منتقل کند. گفته می شود که احتمالا مکالمات دیگری نیز افشا خواهد شد. یکی از تظاهرکنندگان میگوید: “این پول که در خانه رهبر حزب حاکم بود به مردم این کشور متعلق است. ما علیه این رهبران تظاهرات می کنیم. دیگر نمی خواهیم این دولت حکومت کند.” معترض دیگری میگوید: “این پول از جمهوری ترکیه به سرقت رفته است. این جمعیت تنها قطره کوچکی است که هر روز بزرگتر خواهد شد و به رودخانه تبدیل می شود. طیب باید از این کشور برود.” نخست وزیر ترکیه مکالمه تلفنی منتشر شده را جعلی و یک اقدام خیانت بار توصیف کرد. دفتر وی نیز این نوار صوتی را مونتاژشده و ساختگی خواند. همزمان با تظاهرات خیابانی روز چهارشنبه، عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه قانون مربوط به کنترل بیشتر اینترنت و همچنین اختیارات بیشتر دولت برای انتصاب قضات و دادستان ها را تصویب کرد.

عمان – کارگران شرکت اکتال دست به اعتصاب زدند
روز چهار شنبه ٢٦ فوریه (٧ اسفند) کارگران شرکت پتروشیمی اکتال در اعتراض به اخراج رئیس هیئت مدیره اتحادیه کارگران این شرکت دست به اعتصاب زدند و اعلام کردند تا زمانیکه وی به کار برگردانده نشود، به اعتراض خود ادامه میدهند. فیصل المساهلی بدلیل حاضر نشدن در محل کار برای چند روز, از کار اخراج شد ولیکارگران میگویند این دلیل موجهی برای اخراج نیست و دلیل دیگری پشت این قضیه خوابیده است. وی بهمراه برادر بیمارش برای یک عمل جراحی به خارج از عمان مسافرت کرده بود. کارگران همچنین خواست افزایش دستمزد را مطرح کرده اند. شرکت موافقت کرده است که فیصل المساهلی را به کار بازگرداند بشرط اینکه وی در یک قسمت دیگر مشغول کار بشود. کارگران این شرط را نپذیرفته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *