logo axbar kargari

اخبار کارگری

logo axbar kargari
٢٢بهمن ـ ٢٨بهمن ماه ١٣٩٢
نسان نودینیان- داوود رفاهی

اعتراضات کارگری

تحصن کارکنان استادیوم آزادی مقابل وزارت ورزش
در حالی که امروز تعدادی از کارگران مجموعه ورزشی آزادی به دلیل مطالبات‌شان مقابل وزارت ورزش و جوانان تحصن کرده‌اند اما مدیر مجموعه ورزشی آزادی این موضوع را تکذیب می‌کند!
به گزارش مشرق، امروز تعدادی از کارگران مجموعه ورزشی آزادی به دلیل مشکلاتی که دارند مقابل وزارت ورزش و جوانان تحصن کرده و خواستار رفع مشکلاتشان شده‌اند. این در حالی است که توفیق کابلی مدیر مجموعه ورزشی آزادی این موضوع را تکذیب کرد و گفت: هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و من نمی‌دانم این حرف‌ها از کجا آمده است و من هیچ اطلاعی در این خصوص ندارم!
وی در پاسخ به اینکه این تحصن صحت دارد و مشاهده شده افزود: اگر از من می‌پرسید که می‌گویم مشکلی نیست اما اگر خودتان می‌خواهید این موضوع را به من القاء کنید من می‌گویم هیچ مشکلی وجود ندارد.
کابلی افزود: اگر حرف من را باور ندارید دو ساعت دیگر به مجموعه ورزشی آزادی بیایید تا ببینید همه مشغول کارشان هستند

اعتراضات به عدم پرداخت چندین ماه حقوق معوقه
٢٢بهمن کارگران شرکت “سانا” که در حال احداث سد “داریان” می‌باشند در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزایای ٨ ماه گذشته دست به اعتصاب زدند. کارگران این شرکت ضمن ابراز نارضایتی به شرایط بوجود آمده، در مقابل دفتر شرکت تجمع کرده و خواهان رسیدگی بە وضعیت مالی خود شدند. کارگران شرکت “سانا” از خرداد‌ماه امسال تاکنون هیچ حقوقی دریافت نکردەاند. مسئولین شرکت “سانا” علاوە بر “بی احترامی” بە کارگران ، آنان را نیز تهدید کردەاند کە اگر از اعتراض و اعتصاب منصرف نشوند، نیروهای سپاه پاوه را به موضوع وارد خواهند کرد.

اخبار مربوط به اعتراضات کارگران کارخانه تبریز کف
حمله نیروهای انتظامی به تجمع کارگران کارخانه تبریز کف مقابل استانداری!
کارگران کارخانه تبریز کف روزپنج شنبه١٧دی دراعتراض به عدم پرداخت حدود٣٠ماه حقوقشان برای چندمین بارمقابل استانداری اجتماع کردند. نیروهای انتظامی به تجمع این کارگران معترض حمله کردند وچند کارگرزخمی شدند. علیرغم وعده ووعیدها مسئولین طرازاول استان ، حدود٣٠ماه حقوق کارگران کارخانه تبریز کف پرداخت نشده است. درهمین رابطه: تجمع کارگران شرکت تبریز کف در مقابل ساختمان استانداری آذربایجان شرقی در اعتراض به عدم پرداخت٢٨ماه حقوقشان! ١٤بهمن: کارگران شرکت تبریز کف در اعتراض به عدم پرداخت حقوق ٢٨ ماهه خود در مقابل ساختمان استانداری آذربایجان شرقی تجمع کردند. این کارگران با حمل پلاکاردهایی خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند. به منظور بررسی مشکلات تولیدی شرکت “تبریز کف” جلسه ای در مورخه ٢٠ آذرماه سال جاری با حضور کارفرما، نماینده ی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان مرند و نماینده ی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تشکیل شده بود. در این جلسه با توجه به توافق کارفرما و اداره کل تامین اجتماعی، نسبت به پرداخت ٧ درصد حقوق بیمه کارگران توسط کارفرما اقدام و با توجه به مصوبه “کمیسیون کارگری” استان نسبت به تمدید دفترچه بیمه کارگران توسط تامین اجتماعی اقدام شود. همچنین در این جلسه کارفرما ملزم شده بود نسبت به پرداخت مستمر حقوق و مزایای معوقه ماهانه کارگران در سر هر ماه به طور کامل اقدام کند. همچنین قرار بود پس از شروع به کار این واحد نسبت به پرداخت بدهی هر چهار ماه(یک حقوق معوقه ) به کارگران پرداخت شود. کارگران تجمع کننده این شرکت اظهار کردند: طبق توافق قرار بر این بود که از ماه گذشته معادل یک ماه حقوق از معوقات ٢٨ ماه گذشته و یک ماه حقوق ماه جاری جهت امور معاش به کارگران توسط کارفرما پرداخت شود که هیچ اقدامی در این رابطه صورت نگرفت.

خانه کارگر؛ برخوردقهرآمیز با کارگران کارخانه تبریز کف باروش کاردولت یازدهم تطابق ندارد؟!!!
دبیر اجرایی‌خانه کارگر تبریز درشرایطی مدعی عدم تطابق، حمله به تجمع اعتراضی کارگران کارخانه تبریز کف درروز١٧بهمن، باروش کاردولت یازدهم است که١٤بهمن،غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه با تهدید کارگران معترض به خبرنگارایلنا گفت: اگر افرادی به اسم اعتراضات صنفی اقدامی برخلاف نظم عمومی و امنیت ملی انجام بدهند با آن‌ها برخورد می‌شود. اخباروگزارشات کارگری: عملکرد دولت یازدهم دررابطه با اعتراضات کارگری و کارگران معترض طی ٣هفته گذشته، نشان دهنده ادامه وتشدیدسرکوب کارگران است. دولت یازدهم به تجمعات اعتراضی کارگران برای احقاق مطالبات برحقشان یورش می آورد، دست به دستگیری، بازداشت، محاکمه واخراج ازکارکارگران معترض می زند. خانه کارگر برای پاک کردن این ننگ ادعا می کند برخوردقهرآمیز با کارگران کارخانه تبریز کف باروش کاردولت یازدهم تطابق ندارد؟! نگاهی اجمالی به اقدامات سرکوبگرانه دولت یازدهم طی ٣هفته گذشته: ١بهمن: بیش از ١٥٠ کارگر پتروشیمی فجر در اعتراض به تصمیم پیمانکار مبنی بر جلوگیری از ورود یکی از نمایندگان کارگران به کارخانه دست از کار کشیدند. یکی از کارگران پتروشیمی فجر با اعلام این خبر، گفت: کارگران واحد تعمیرات و نگهداری پتروشیمی فجر صبح امروز (سه شنبه ١ بهمن ماه) در اعتراض به تصمیم شرکت پیمانکاری «رامپکو» مبنی بر جلوگیری از ورود «عباس رضایی» به کارخانه دست از کار کشیدند.

١بهمن: حمله پلیس گاردویژه به کارگران اعتصابی شرکت کیسون روز سه شنبه ١-١١-٩٢ كارگران شرکت کیسون در اعتصاب به سر میبردند كه پلیس در محل حاضر میشود و با تهدید از كارگران میخواهد كه به اعتصاب خود پایان دهند. كارگران به پلیس اعلام میكنند تا دستمزد خود را دریافت ننمایند به اعتصاب خود ادامه میدهند. ساعتی پس از آن محوطه تجمع كارگران توسط پلیس گارد ویژه به محاصره در میاید وشروع به دستگیری كارگران اعتصابی می کنند. كارگران نیز در دفاع از خود با گارد ویژه درگیر میشوند. این در گیری تا شب همچنان ادامه مییابد. در پایان روزكارگران متوجه میشوند كه در حدود ١٠٠ نفر از همكارانشان دستگیر شده اند. كارگران نیز تصمیم میگیرند كه مقابل مجلس تجمع اعتراض خود را همچنان ادامه دهند.
٢بهمن: ٦ کارگر پلی اکریل اصفهان که توسط پلیس امنیت شهرستان مبارکه احضار شده بودند، پس از مراجعه به این نهاد نظارتی به دادستانی منتقل شدند.(٣نفرازاین کارگران٣بهمن و٣نفردیگر١٩بهمن با قراروثیقه آزادشدند)
٤بهمن: ٥کارگربیکارشده کارخانه سیمان لوشان بازداشت شدند.
٦بهمن: حکم اخراج بهرام حسنی‌نژاد نماینده کارگران معدن چادرملو در تاریخ ٦ بهمن ماه از سوی هیات تشخیص اداره کار شهرستان اردکان تایید شد.
٩بهمن: بیش از٢٠کارگر معدن چادرملو پس از مراجعه به پلیس امنیت شهرستان مبارکه بازداشت شدند.
١٣بهمن:٨کارگردیگر معدن چادرملوطی ٣روزگذشته بازداشت شند.(٢٧کارگربازداشتی معدن چادرملوروز١٤بهمن وآخرین کارگربازداشتی روز١٦بهمن آزادشدند.)
١٤بهمن: سه عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ،یوسف آبخرابات ،واحد سیده و محمد مولانایی پس از مراجعه به اجرای احکام دادگاه شهرستان مهاباد بازداشت و روانه ی زندان مرکزی این شهرستان شدند.
١٤بهمن: روز دوشنبه ١٤ بهمن خانم شهناز سگوند (همسرعلی نجاتی عضوهیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکرهفت تپه) به شعبه ١٣ دادگاه تجدید نظر اهوازاحضارشد.
١٧بهمن: انتقال افشین ندیمی و مهرداد صبوری به دادگاه کامیاران افشین ندیمی و مهرداد صبوری از فعالین کارگری و از اعضا کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، به دادگاه انقلاب شهرستان کامیاران منتقل شدند. نامبردگان به دلیل خروج از مرز هر کدام موظف به پرداخت جریمه نقدی به مبلغ پنجاه هزار تومان گردیدند. این در حالی است که پرونده اول آنها به “جرم” فعالیت‌های کارگری، همچنان در مرحله تجدید نظر است.
١٨بهمن: حمله نیروهای انتظامی به تجمع روزپنج شنبه (١٧بهمن)کارگران کارخانه تبریز کف مقابل استانداری! کارگران کارخانه تبریز کف روزپنج شنبه١٧بهمن دراعتراض به عدم پرداخت حدود٣٠ماه حقوقشان برای چندمین بارمقابل استانداری اجتماع کردند.نیروهای انتظامی به تجمع این کارگران معترض حمله کردند و چند کارگرزخمی شدند. اینها بخشی از یرخوردهای سرکوبگرانه جمهوری اسلامی با اعتراضات کارگری در یکماه گذشته است، با این وجود کریم صادق‌زاده دبیر اجرایی‌خانه کارگر تبریزدررابطه با حمله به کارگران کارخانه تبریز کف وزخمی شدن چند کارگر به خبرنگارفارس گفت: گزارشاتی دال بر برخورد نامناسب وقهرآمیز با کارگران معترض کارخانه تبریز کف رسیده که به هیچ وجه با روش کار دولت آقای دکتر روحانی مطابقت ندارد.!!!

هر کارگر بیش از ١٥ میلیون تومان طلبکار است
رئیس شورای اسلامی کار کارگران کاشی تبریز کف از تعویق نزدیک به ٣٠ ماه حقوق کارگران به دلیل آنچه از سوی کارفرما کمبود منابع مالی عنوان می‌شود، خبر داد.
«هوشنگ داداش لو» در تشریح مشکلات ٢٢١ کارگر این واحد تولیدی به ایلنا گفت: کارفرمای کاشی تبریز کف (واقع در شهرستان مرند) به بهانه افزایش مشکلات مالی، حقوق ٢٢١ کارگر این واحد تولیدی را بیش از دو سال به تاخیر انداخته است.
وی ادامه داد: ٦٨ کارگر رسمی، ١١٧ کارگر قرارداد دائم، ٣٤ کارگر قرار داد موقت و ٢ کارگر روز مزد در کارخانه کاشی تبریز کف مشغول به کارند.
وی با انتقاد از پایبند نبودن کارفرما به تعهداتش، افزود: کارفرما در تاریخ ٢١ آذر ماه در حضور مسئولان استانداری و اداره کار به کارگران قول داد که معوقات آن‌ها را در یک پروسه زمانی مشخص پرداخت کند اما تا به امروز به تعهدش عمل نکرده است.
به گفته داداش لو، هر کارگر کاشی تبریز کف بر اساس سوابق کار و پایه حقوق بین ١٥ تا ٢٠ میلیون تومان از کارفرما طلب دارد.
وی افزود: علاوه بر دو سال حقوق معوقه، بخشی از معوقات کارگران مربوط به تاخیر در پرداخت عیدی و پاداش آنهاست که از سال ٩٠ به تاخیر افتاده است.
او در پایان اظهار داشت: ٤٦ کارگر این واحد تولیدی تا پایان سال جاری مشمول بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور می‌شوند که به سبب پرداخت نشدن سهم ٤ درصدی کارفرما به تامین اجتماعی، امکان بازنشستگیشان فراهم نیست.

کارفرما: کارگران مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور نمی شوند
در همین رابطه، مدیر عامل کارخانه کاشی تبریز کف علت تأخیر در پرداخت حقوق کارگران این واحد تولیدی را افزایش مشکلات ناشی از حذف یارانه‌های بخش تولید و عدم توازن میان هزینه‌های تولید و فروش دانست.
هوشنگ فاخر» با بیان اینکه معوقات مالی کارگران تبریز کف حدود ٢٧ ماه است، افزود: بخشی از معوقات حقوقی کارگران (در حدود ٤٠٠ هزار تومان) به حساب آن‌ها واریز شده است.
وی ادامه داد: طبق توافقی که در تاریخ ٢١ آذر ماه و در حضور مسئولان استانی با کارگران انجام دادیم، قرار شده است علاوه بر پرداخت حقوق کارگران در هر ماه، هر چهار ماه یک بار، یک ماه از معوقات حقوقی آن‌ها به حساب شان واریز شود.
فاخر با اشاره به گفته‌های کارگران در خصوص پایبند نبودن وی به تعهدات قانونی‌اش در پرداخت معوقات، گفت: به دلیل آنکه کارگران بعد از تعطیلی هفت ماهه کارخانه، ٢٧ روز دیر‌تر از زمان مقرر به کارشان بازگشتند ناچار شدیم برای تامین منابع مالی دیر‌تر اقدام کنیم.
وی تصریح کرد: این واحد تولیدی پیش از بهمن ماه به دلیل قطعی گاز و برق به مدت هفت ماه تعطیل بود و پیش از آن هم با ٣٥ درصد ظرفیت، تولید می‌کرد.
فاخر در پایان در خصوص بازنشستگی کارگران مشمول قانون مشاغل سخت وزیان آور، گفت: قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور برای کارگرانی تعریف شده است که در معرض انواع گازهای مضر و تشعشات قرار گرفته‌اند که این موضوع شامل حال کارگران کاشی تبریز کف نمی‌شود.

زمزمه اعتصاب درمیان کارمندان مترو
٢٧بهمن: کارمندان شرکت مترو مقابل درب ساختمان اداری این شرکت تجمع کردند. تجمع کنندگان که روی سکوهای مقابل ساختمان مترو در چهارراه کالج ایستاده بودند دقایقی بعد از شروع تجمع متفرق شدند. یکی از تجمع کنندگان از همکاران خود خواست تا همه با هم باشند و از فردا در محل کار خود حضور پیدا نکنند. هنوز اطلاع دقیقی از دلیل این تجمع در دست نیست. چندیست وضعیت حقوق و مزایای کارکنان مترو دچار مشکلات جدی شده است تا آنجا که حتی در پرداخت حق بیمه افراد نیز مشکلاتی به وجود آمده است.

گزارش ویژه دستمزدها:

افزایش ١٨درصدی، پیشنهاد کارفرمایان برای دستمزد ٩٣
٢٥بهمن: تسنیم، دومین جلسه سه‌جانبه شرکای اجتماعی در راستای تعیین مزد ٩٣ شنبه یا یک‌شنبه هفته آینده در قالب کارگروه تخصصی برگزار خواهد شد و این در حالی است که بازار گمانه‌زنی‌ها داغ است و به نظر می‌رسد کارفرمایان به ‌دنبال افزایش دستمزد ١٨درصدی هستند. با توجه به ماده ٤١ قانون کار و دو مؤلفه نرخ تورم اعلامی از سوی مراجع رسمی و سبد معیشت خانوار کارگری انتظار می‌رفت در راستای برگزاری نشست‌های متعدد در “تشکل‌های کارگری” (منظورشان نمایندگان خانه کارگر . شوراهای اسلامی است) و کارفرمایی و شکایت سال گذشته کارگران از عدم رعایت قانون در تعیین دستمزد ٩٢ و همچنین ارائه پیشنهادات مختلف پیرامون افزایش قدرت خرید جامعه کارگری، افزایش دستمزد ٩٣ کارگران رکورددار باشد اما خبرها حاکی از این است که کارفرمایان ب‌دنبال سناریویی هستند که دستمزد سال آینده کارگران مانند کارمندان دولت ١٨ درصد افزایش یابد. * آخرین حداقل دستمزدی که توسط “شورای عالی کار” تعیین و برای اجرا ابلاغ شد، رقم ٤٨٧ هزار و ١٢٥ تومان است که در سال ٩٢ از سوی بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی کشور به اجرا گذاشته شده است. کارشناسان بازار کار برآورد می‌کنند تنها ٢٥ درصد بازار کار رقم حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار را در پایان هر ماه دریافت می‌کنند و مابقی حقوق پایین‌تر از این میزان را دریافت می‌کنند، همین امرموجب بروز مشکلات معیشتی برای خانوار کارگری شده است. اما واکاوی‌ها بیانگر این موضوع است که کارفرمایان در نظر دارند تا پیشنهاد افزایش حداقل دستمزد سال آینده خود را حداکثر به‌میزان پیش‌بینی دولت برای افزایش ١٨درصدی حقوق کارمندان در لایحه بودجه سال ٩٣، تهیه و به شورای عالی کار ارائه دهند. در صورت تأیید پیشنهاد کارفرمایان با افزایش ٨٧ هزار و ٦٨٢ تومانی دستمزد در شورای عالی کار حداقل مزد در سال آینده از ٤٨٧ هزار و ١٢٥ تومان به ٥٧٤ هزار و ٨٠٧ تومان خواهد رسید.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی پتروشیمی بندر امام: نمی‌توان امیدی به افزایش عادلانه مزد ٩٣ کارگران داشت
رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی پتروشیمی بندر امام: با سخنانی که از سوی معاونین وزیر کار در خصوص تعیین شرط سنی برای تعیین مزد و حذف دولت از مذاکرات مزدی منتشر شده است، نمی‌توان امیدی به افزایش عادلانه مزد ٩٣ کارگران داشت. «منوچهر یاراحمدی» با اشاره به وعده رئیس جمهور پیش از انتخابات مبنی بر افزایش مزد کارگران در سال جاری بر اساس نرخ تورم، به ایلنا گفت: نه تنها این وعده آقای روحانی عملی نشد بلکه اظهار نظرهای معاونان وزیر کار در هفته‌های گذشته نشان می‌دهد مزد ٩٣ هم به شیوه مزد ٩٢ تصویب خواهد شد. وی با اشاره به اظهار نظر دیگری از سوی معاون روابط کار وزیر کار مبنی بر اینکه «حفظ اشتغال از افزایش مزد برای دولت مهم‌تر است»، گفت: این صحبت‌ها یعنی با وجود آنکه مدیران عوض شده‌اند اما رویه‌ دولت گذشته پا برجاست. تا زمانی که دولت کارفرمای بزرگ باشد، رویه‌ ضد کارگری‌اش تغییری نمی‌کند.

گزارش

آمار نگران کننده وزیر کار از احتمال تعطیلی بنگاه‌ها

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه رشد اشتغال صنعتی در سال گذشته منفی ٣٦ درصد بوده است، گفت: امروز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هشدار داد که اگر مراقب وضعیت تولید نباشیم، تعداد زیادی از بنگاه‌های اقتصادی ممکن است با بیکاری نیروها مواجه باشند.
به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا نعمت زاده در مراسم رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران گفت: متاسفانه رشد اشتغال صنعتی در سال گذشته منفی ٣٦ درصد بوده که این رقم طی سال‌های گذشته بی سابقه بوده، این در شرایطی است که امروز وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی می گوید، چنانچه مراقب تولید نباشیم، تعداد زیاد از بنگاه های اقتصادی ممکن است با بیکاری نیروها مواجه باشند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بنگاه‌های تولیدی نیز خود باید مراقب وضعیت تامین مالی باشند و توجه کافی به وضعیت تامین مالی زنجیره پایین دستی خود داشته باشند.

عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، بعد از گذشت نزدیک به ٧ سال
٢٥بهمن مهر، عضو شورای عالی نظام پرستاری از پرستاری به عنوان موتور محرکه بیمارستانها نام برد و افزود: متاسفانه جامعه پرستاری در حال حاضر زمینگیر شده و این به خاطر عدم توجه به خواسته ها و مشکلات این طیف تلاشگر و زحمتکش در نظام سلامت کشور است. در آستانه تصویب بودجه سال ٩٣ در مجلس شورای اسلامی، جامعه پرستاری از رئیس جمهور دو سئوال دارد که امیدوار است پاسخ آن را در عمل ببیند. اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اولین سئوال است. چرا نباید بعد از گذشت نزدیک به ٧ سال، این قانون اجرا شود. و اجرا نشدن قانون مشاغل سخت و زیان آور برای جامعه پرستاری سئوال دوم است. جامعه پرستاری تا کی باید زیر فشار کار سخت و زیان آور، کمر خم کند.

هزینه درمان ١٣ درصد تهرانی‌ها را زیر خط فقر می‌برد
معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به افزایش پرداخت هزینه‌های از جیب مردم در حوزه درمان و تشدید مشکلات این حوزه به دنبال مشکلات اقتصادی اخیر، اظهار کرد: امروز هفت‌درصد مردم در کشور به علت هزینه‌های فاجعه‌بار سلامت، به زیر خط فقر می‌روند که البته این آمار در تهران به ١٣ درصد می‌رسد. …… نخستین درخواست به حق مردم این است که هزینه‌های درمانی قابل تحمل شوند. قرار بود بر اساس برنامه پنجم توسعه، پرداخت از جیب مردم به حدود ٣٠ درصد برسد. اما در حال حاضر پرداخت از جیب مردم حدود ٧٠ درصد است. معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه خواسته دوم مردم بحث کیفیت در زمینه ارائه مختلف خدمات تشخیصی و درمانی است، گفت: علی‌رغم ارائه خدمت در ٥٥٠٠ آزمایشگاه دولتی، خصوصی و خیریه، هنوز نارضایتی‌هایی در میان مردم و پزشکان که مشتریان خدمات آزمایشگاهی هستند، به چشم می‌خورد. در این زمینه لازم است به اعتباربخشی توجه ویژه‌ای شود.

در کارخانه لوله‌سازی خوزستان چه می‌گذرد؟
کارگران کارخانه لوله‌سازی خوزستان از وزیر کار خواستند تا با ورود به جریان مشکلات این کارخانه جلوی تضییع حقوق ٤٠٠ کارگر رسمی و قراردادی این کارخانه را بگیرد. به گزارش ایسنا، ٤٠٠ کارگر رسمی و قراردادی کارخانه لوله‌سازی خوزستان یکی از کارخانه‌های بزرگ تامین کننده لوله کشور‌ میگویند بیش از پنج سال است که رنج تعطیلی خط تولید و پرداخت نشدن حقوق معوقه و سنوات خدمتی خود را به جان خریده‌اند. مشکل کارخانه از زمانی آغاز شد که کارخانه را از بانک صنعت و معدن به بخش خصوصی واگذار کردند و متاسفانه در اثر مدیریت ناکارآمد و ضعیف کارخانه و بخش خصوصی بی تجربه، کارخانه کم کم رو به ورشکستگی رفت. حقوق کارگران هر شش ماه یکبار داده می‌شد و با تنگ شدن عرصه بر کارگران، مشکلات مالی و روحی و خانوادگی بسیاری برای آنها به وجود آمد تا جایی که قادر به تحمل شرایط موجود نبودیم و برای آنکه مسوولان را متوجه وخامت اوضاع کنیم در مقابل استانداری تجمع کردیم. بدهی بالای کارخانه به تامین اجتماعی بابت عدم پرداخت حق بیمه و سهم کارفرما، عدم وصول قبوض آب و برق و همچنین بدهی‌های معوق بانکی ناشی از نپرداختن وام و تسهیلات موجب شده تا کارخانه در مسیر ورشکستگی کامل قرار بگیرد. کارگران که از شرایط موجود ناراضی بودند به اداره کار و مراجع حقوقی شکایت کیفری کرده و خواستار پرداخت مطالبات معوق چندین ماهه خود شدند که خوشبختانه هیات تشخیص هم رای به بازپرداخت داده ولی تاکنون کسی پاسخگوی مشکلات کارگران نبوده است.

ناامنی محیط کار

یک کارگر ایران‌خودرو زیر دستگاه پرس جان‌ داد
کشته شدن یکی از کارگران شیفت شب شاغل در کارخانه «ایران‌خودرو» به دلیل رعایت نشدن اصول ایمنی. خستگی کار ناشی از تحمیل کار اضافه در روزهای تعطیل جمعه در کنار نقص فنی خطوط تولید باعث شده تا ایمنی این کارگران تهدید شود.

انفجار در دو شرکت کاشی و سرامیک میبد
در پی قطع گاز شهری سه شرکت کاشی و سرامیک صدراسرام، یاس سرام و انفجار گاز مایع چهار نفر از کارگران دچار سوختگی شدیدی شدند. به منظور قرارگیری کوره های تولید کاشی و سرامیک در حالت استندبای (استراحت) و جلوگیری از خاموش شدن، این کوره ها نیاز به ١٠ تا٢٠ درصد سوخت گاز دارند. اما متأسفانه به علت عدم همکاری شرکت گاز، این واحدها مجبور به استفاده از گاز مایع شدند. ناگهان این گازمنجر به انفجار مهیبی در این دو واحد شد و ٤ از کارگران به نام وحید فلاح و علیرضا زارعشاهی دچار سوختگی شدیدی شدند.

کارگر ٢٧ ساله جان خود را در معدن چغارت بافق از دست داد
کارگر ٢٧ ساله، مهدی دبستان پناه در اثر حادثه‌ای در خارج از معدن اما مرتبط با کار معدن جان خود را از دست داده است. این کارگر معدن در ساعت غیرموظفی خود برای تخریب ساختمانی فرسوده و متروکه که قرار است در طرح توسعه معدن «چغارت» قرار گیرد، فرا خوانده شد که در هنگام تخریب به دلیل اصابت تیرآهن به سرش، جان خود را از دست داد.

مصدومیت ٤کارگر در حادثه فرو ریختن سوله شهر صنعتی رشت
٢٤بهمن: فرو ریختن سوله در شهر صنعتی رشت ٤ کارگر را زخمی و روانه بیمارستان کرد . این حادثه که بر اثر برخورد جرثقیل با یکی از پایه های سوله در حال نصب و ریختن سوله ٤ کارگر زخمی و روانه بیمارستان شدند .

مسمومیت ١٠ کارگر با گاز کلر
٢٧بهمن: نشت گاز کلر در کارخانه ذوب شهرک صنعتی سجزی ١٠ مصدوم بر جای گذاشت. یک عدد سیلندگاز کلر پس از برش و نشت گاز موجب مسمومیت تعدادی از کارگران کارخانه شده،

مرگ خاموش کارگر ساختمانی در مشهد
٢٧بهمن: گازگرفتگی موجب مرگ کارگر ساختمانی در مشهد شد. جسد کارگر ٣٥ ساله در داخل یک اتاقک نگهبانی در یک ساختمان در دست تخریب در خیابان ناصر خسروی مشهد پیدا شد. استنشاق گاز مونوکسید کربن ناشی از سوخت زغال چوب در داخل محوطه بسته اتاقک علت مرگ این کارگربود.

مرگ کارگر به علت سقوط حین برف‌روبی
٢٣بهمن: مردی ٤٢ ساله به از کارگران کارخانه برنج‌کوبی یکی از روستاهای اطراف شهرستان فومن بوده که هنگام برف‌روبی سقوط کرده و جان خود را از دست داده است.

کرامت عزیزی کارگر شرکت ایرانخودرو در زیر دستگاه پرس جان باخت
اتحادیه آزاد کارگران ایران: صبح روز جمعه ٢٥ بهمن ماه کرامت عزیزی کارگر سالن پرس شرکت ایرانخودرو حین کار جان خود را از دست داد. بنا بر اظهار کارگران ایرانخودرو زمانی که کرامت عزیزی مشغول جمع آوری ضایعات از زیر دستگاه پرس بود بدلیل اشکال در چشم الکترونیکی و بکار افتادن ناگهانی آن در زیر دستگاه ماند و بر اثر این حادثه در دم جان باخت. کرامت عزیزی حدود ده سال سابقه کار در شرکت ایران خودرو داشت و دارای یک فرزند بود. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران در پی این حادثه جانگداز، کارگران سالن پرس ایرانخودرو در اعتراض به مرگ همکار خود دست از کار کشیدند و بدنبال آن مدیریت کارخانه از ورود کارگران شیفت ٢ به داخل سالن جلوگیری نمود و از بعد از ظهر دیروز با هدف جهت جلوگیری از تجمع و اعتراضات کارگری در این بخش، تا اطلاع ثانوی کار در این سالن را تعطیل اعلام کرد. این سالن امروز نیز تعطیل بود و مامورین حراست کارخانه مراقب بودند تا علیرغم تعطیلی سالن پرس اعتراضی از سوی کارگران صورت نگیرد. اتحادیه آزاد کارگران ایران با ابرازهمدردی عمیق با خانواده و همکاران کرامت عزیزی این حادثه جانگداز را به همه این عزیزان تسلیت میگوید و مصرانه خواهان محاکمه تمامی کسانی است که سالهاست با هدف سود آوری بیشتر و عدم توجه به نکات ایمنی در یکی از بزرگترین صنایع کشور، کار در شرکتی مانند ایران خودرو را به قتلگاهی برای کارگران تبدیل کرده اند. اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٦ بهمن ماه ١٣٩٢

دو جوشکار شرکت صدرا در زیر چرخهای چرتقیل معیوب کشته و زخمی شدند
اتحادیه آزاد کارگران ایران: صبح روز پنج شنبه ٢٤ بهمن ماه دو جوشکار شرکت صدرا در زیر چرخهای یک جرتقیل گرفتار شدند و یکی از آنان در دم جان باخت. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، آقایان رضا یزدان و محمد بر فروشان دو جوشکار شرکت ساحل سازان در صدرای بوشهر در حالیکه بی خبر از همه جا و ماسک بر سر مشغول جوشکاری بودند بر اثر به راه افتادن ناگهانی یک دستگاه جرتقیل در زیر چرخهای آن ماندند. بنا بر این گزارش، بر اثر این سانحه دلخراش رضا یزدان در دم جان خود را از دست داد و همکار دیگرش محمد بر فروشان بر اثر جراحات شدید ناشی از این حادثه به بیمارستان منتقل شد. بنا بر اظهار کارگران شرکت صدرا این حادثه زمانی رخ داد که راننده جرثقیل از پشت فرمان پایین آمده و مشغول زدن جکهایش بود اما به علت اشکال در ترمزهای جرثقیل به یک مرتبه این ماشین غول پیکر براه افتاد و تلاشهای راننده برای نگه داشتن آن بی نتیجه ماند. اتحادیه آزاد کارگران ایران با ابراز همدردی با خانواده رضا یزدان و تسلیت به خانواده این عزیز و همکارانش در شرکت صدرا، مسئولیت مرگ رضا یزدان در حین کار را مستقیما متوجه تمانی کسانی میداند که طی سی سال گذشته چنان وضعیتی را پدید آورده اند که علیرغم تمامی پیشرفتهای تکنولوژیک در عرصه ایمنی، محیطهای کار در ایران به بی سابقه ترین شکلی به قلتگاهی برای میلیونها کارگر تبدیل شده است.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٦ بهمن ماه ١٣٩٢

کارگران

دشمنی علنی محسنی اژه ای با کارگران – نامه ی سه فعال کارگری زندانی
چهارشنبه ٢٣ بهمن ١٣٩٢ – ١٢ فوریه ٢٠١٤. تنها چاره ما کارگران در مقابل تشدید بهره کشی و سرکوب جمهوری اسلامی،همبستگی و وحدت طبقاتی در اتحادیه و حزب سیاسی سراسری خودمان میباشد. بدنبال گسترش فزاینده اعتصابات کارگری برای زندگی انسانی،امنیت شغلی،حق تشکل و تجمع و اعتراض از جمله کارگران چادرملو کارگران قراردادی شرکت نفت آبادان،روغن نباتی قو و ایران خودرو تهران،نیشکر و فولاد اهواز،پلی اکریل اصفهان و تراکتور سازی تبریز و غیره … اژه ای سخنگو قوه قضائیه و دادستان کل کشور که درخدمت مولتی میلیادرهای دزد روحانی – نظامی است در ترس به خطر افتادن منافع غارتگران هزار میلیاردی ثروت های ملی،طبقه ٥٠ میلیونی کارگران ایران و مبارزین آنها را تهدید به بگیر و ببند ،خفقان و سرکوب شدید کرد. کاری که گفته و ناگفته، حراست بسیج کارخانجات، سربازان گمنام امام زمان به عنوان سگان درگاه طبقه سرمایه داری انجام میدهند. حکوت جمهوری اسلامی به عنوان حافظ سرمایه داری و تامین ادامه بهره کشی این طبقه،با تصویب دستمزدهای یک پنجم خط فقر که به اعتراف خود مسئولان حکومت چهارصد و هشتاد هزار تومان به جای ٢ میلیون سیصد و شصت و یک هزار تومان می باشد. سیستم برده وار،پیمانکاری و قراردادهای سفید امضا،برداشتن گمرکات مرزی و واردات کالاهای بنجل توسط مافیای ثروت و قدرت و نابودی کلیه عرصه های تولید و بیکار سازی میلیونی ،خصوصی سازی یاخودمانی سازی کلیه عرصه های تولید و خدمات بهداشت و درمان،اموزش و پرورش، ورزش و تبدیل این عرصه ها به کیسه پول مولتی میلیاردرهای حکومتی و همچنین دزدی آشکار،اعتیاد و فساد علنی بالاترین مسئولین حکومتی و دوستان آقای اژه ای که موضوع آماری هر روزه مطبوعات خود حکومتیان میباشد، طبقه کارگر یا همه مزد بگیران یعنی معلمین،پرستاران،کارمندان و نظامیان ایران را به خاک سیاه نشانده است. کارنامه یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان با رتبه دهمی معدن جهان تحت حاکمیت ننگین جمهوری اسلامی با %٨٠ مردم زیر خط فقر به قرار زیر است:
%٧٤ صنایع ورشکسته، ١٠ میلیون بیسواد،%٣٣ جمعیت بیکار جوان در شهر های بزرگ،یکی از فاسدترین کشورها با رتبه ١٣٣ در میان ١٧٠ کشور دنیا و همچنین یکی دارندگان بیشترین آمار طلاق،تورم،گرانی،بی مسکنی،بیکاری،اعتیاد،تن فروشی ،زندان،شکنجه و اعدام در دنیا می باشد. در چنین شرایطی اژه ای که به عنوان یکی از مهره های ولایت مطلقه فقها در پاسداری از بهشت ٧٠و٨٠ سرمایه دار مولتی میلیاردی به بهای گرسنگی،فلاکت و کلیه فروشی پا برهنگان، در ترس از انقلاب ستم دیدگان ، برای آزادی و برابری و سرنگون کردن کاخ ظلم و تبعیض و نابرابری، با سیاست بکش تا زنده بمانی، شمشیر را از رو می بندد. با تبدیل کل کشور از جمله کارخانجات به پادگان های نظامی و دستگیری و زندان و تحمیل حبس های طویل المدت و اعدام مبارزین سیاسی تلاش می کند که جلوی اعتصابات و اگاهی و تشکل یابی صنفی – سیاسی کارگران به عنوان تنها ابزارتحقق خواسته های شان را بگیرد. اما تشکل ها و جنبش مبارزاتی کارگران با صد ها اعتصاب و اعتراض نشان داده است در مقابل تشدید بهره کشی و خفقان رژیم قهرمانانه مقاومت کرده و تلاش می کند با ارتقا سطح آگاهی و تشکل خود به مقاومت مبارزاتی خود جنبه یکپارچه و همگانی بدهد. چرا که بدون خلاصی از مبارزات خود به خودی و پراکنده،انفرادی و بی نقشه و برنامه در مقابل سرکوب سازمان یافته دولت سرمایه دارجمهوری اسلامی ره به جایی نخواهد برد و در صورت خیزش های همگانی و انقلاب، به آلت دست و زائده جناح های سرمایه داری تبدیل خواهد شد. این حکم تارخ است که به قول قطعنامه انترناسیونال اول کارگری چاره کارگران در برابر قدرت متحده طبقات دارا فقط و فقط تشکیل حزب سیاسی خود می باشد.بدون همبستگی طبقاتی در حزب سیاسی، رهایی کارگران و کل بشریت غیر ممکن است. اما سوال اساسی این است که در شرایط تشدید و پراکندگی کنونی چگونه میتوان به وحدت طبقاتی و تشکیلات رهایی بخش دست یافت؟ طبقه ٥٠ میلیونی کارگران ایران فقط از طریق همدلی همراهی و پیوند اگاهانه و سازمان یافته کلیه نیروهای اگاه گرانه سوسیالیستی و پیشتازان کارگری بر اساس خواسته های پایه کارگران در حد برقراری حاکمیت شورایی ودمکراتیک کارگران و در حد تشکل،تجمع،اعتراض،آزادی بیان و مطبوعات و برچیده شدن حراست و بسیج کارخانجات و همچنین تدوین قانون کار مترقی دمکراتیک،امنیت شغلی و غیره بر اساس ایجاد حزب سیاسی و اتحادیه سراسری به عنوان مهمترین تشکل طبقاتی کارگران برای سازمان دهی مبارزاتشان می باشد.
فقط در چنین صورتی است که رزمنده ترین،جسورترین و اگاه ترین مبارزین کارگری به عنوان ستاد فرماندهی ارتش ٥٠ میلیون نفری خانواده های کارگری برای سازماندهی کلیه اشکال مبارزاتی طبقاتی خودشان در جهت رهایی،اعتصاب سیاسی و حاکمیت مستقیم شورایی در یکجا گرد می آیند و از پراندگی و تشدد نجات میابند. پیش به سوی ایجاد اتحادیه ها وحزب سراسری زنده باد جنبش طوفنده کارگری بهنام ابراهیم زاده، شاهرخ زمانی، محمد جراح ٢٢/١١/١٣٩٢

اطلاعیه شماره ٦٤- تأکید پزشک معالج رضا شهابی به لزوم عمل جراحی فوری کمر وی!
روز شنبه ٢٦ بهمن ماه ١٣٩٢ رضا شهابی جهت معاینه به بیمارستان امام خمینی تهران منتقل شد. پزشک معالج رضا پس از معاینه و رؤیت آخرین ام.آر.آی و شنیدن شرح حال وی گفته است: كمر رضا باید در اسرع وقت عمل شود. دکتر تأکید کرده است روز دوشنبه او را باز به بیمارستان بیاورند تا مقدمات عمل جراحی انجام شود. رضا شهابی نیز با شرط داشتن همراه در طول دوره ی بستری با انجام عمل جراحی موافقت كرده است؛ او تأکید کرده است که در صورت نداشتن همراه حاضر به عمل جراحی نیست. کمیته ی دفاع از رضا شهابی ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت وخیم این کارگر زندانی و عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی، عجالتاً خواستار تسریع در روند درمان و آماده نمودن تمامی امکانات لازم برای عمل جراحی کمر وی است. لازم به ذکر است عمل جراحی تنها اولین قدم است و در صورت مهیا ننمودن شرایط مناسب پس از عمل (استراحت در منزل، آسایش روانی، انجام امور تخصصی مانند فیزیوتراپی و…) ثمری نخواهد داشت.
کمیته ی دفاع از رضا شهابی – ٢٦ بهمن ١٣٩٢

وفا قادری آزاد شد.
بنابر خبر رسیده ظهر امروز ٢٧ بهمن ١٣٩٢ ،وفا قادری فعال کارگری واز ا عضای کمیته هماهنگی پس از تحمل دوره محکومیت خود از زندان سنندج آزاد شد. اعضای کمیته هماهنگی ضمن تبریک و. شاد باش به دوستان و خانواده این فعال کارگری، خواهان آزادی تمامی کارگران و زندانیان سیاسی در بند می باشد.

خبر تکمیلی  آزادی وفا قادری
امروز یکشنبه٢٧/١١/٩٢وفا قادری فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری پس از تحمل سه ماه ونیم حبس در زندان مرکزی سنندج ،آزاد گردید. آزادی وی با استقبال گرم تعداد کثیری از کارگران و فعالین کارگری شهر سنندج همراه بود. حاضرین ابتدا با آزاد نمودن تعدادی کبوتر،به طور نمادین حمایت خود را از آزادی بدون قید و شرط تمامی انسان ها اعلام و. سپس با مشایعت و همراهی وفا قادری تا منزل ایشان، اقدام به برگزاری مراسمی در گرامی داشت آزادی وی نمودند. در این مراسم حاضرین با برافراشتن پلاکاردهایی در حمایت از مواضع جنبش کارگری و فعالین عرصه ی مبارزات کارگری، نهایت سپاس و قدردانی خود را از وفا قادری و دیگر فعالین کارگری دربند اعلام کرده و خواستار آزادی آنان در اسرع وقت شدند.
کمیته هماهنگی ضمن شادباش آزادی وفا قادری به خانواده ی وی و همچنین طبقه ی کارگر ایران، خواهان پایان بخشیدن به احضار و زندانی نمودن کارگران وفعالین کارگری و پیشروان این طبقه بوده، و آزادی بدون قید و شرط دیگر فعالین عرصه های اجتماعی را در اسرع وقت خواستار می باشد.
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری
٢٧/١١/٩٢

فراخوان همکاری در مورد مبارزه متحدانه حول دستمزد
به همه کمیته ها، فعالین، تشکل های کارگری، کارگران کارخانه ها وکارگاه ها و بخش های مختلف کارگری . کارگران!هم طبقه ای های تحت ستم واستثمار! انسان های شریف و آزاده! همه ما با گوشت و پوست خود سیاست ها و کارکردهای سرمایه داری و وعده وعیدهای سر خرمن همه ساله ی آن ها را برای بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی و سیاسی درک نموده و آشکارا برای ما به اثبات رسیده است که حضرات صاحب سرمایه به هیچ عنوان نمی خواهند کمترین امتیازی برای سروسامان دادن به وضعیت فلاکت بار طبقه کارگر و بهبود نسبی زندگی آن ها به وجود آورند. آن ها تنها سود ومنفعت خود را در نظرگرفته و با همه توان به فکر پر کردن جیب های خود، از ماحصل کار و تولید طبقه ی کارگراند. سیاست های اخیر اینان در قبال تشکل های کارگری و سرکوب شدید آنها، ادامه تورم وبه دنبال آن گرانی روز افزون مایحتاج عمومی و به زانو در آمدن خانواده های کارگری و شکسته شدن مرزهای امید برای نسل جوان و باز گذاشتن دست سرمایه داران و حامیان شان در تنظیم و تدوین قوانین ضد کارگری، رواج قراردادهای موقت و سفید امضاء، اعمال تبعیض و بی عدالتی در تعیین دستمزدها از جمله تبعیض در پرداخت دستمزد به زنان کارگر برای کار برابر با مردان، استفاده از کار رایگان زنان خانه دار، وجود میلیونی کارگران ارزان همچون زنان کارگر و کودکان کار، موج فزاینده و ویرانگر بیکاری، عدم پرداخت حقوق و مزایای کارگران در موعد مقرر که به سهم خود زمینه ساز مشکلات عدیده روحی و روانی برای کارگران و خانواده های آن ها است و تباهی نسل جوان، از جمله افتادن این قشر پویا و پر تحرک به دام اعتیاد و دزدی و فحشا و . . . تراژدی بسیار ناگواری را برای طبقه کارگر وجود آورده است. به ویژه تجربه چند ساله اخیر نشان داده است که ما کارگران نمی توانیم بدون اتحاد طبقاتی کوچک ترین خواسته ای را بر سرمایه داران تحمیل نمائیم. دوران جدایی و تفرقه باید به پایان برسد تا بتوانیم نیروی خود را حول منافع مشترک و طبقاتی مان به کار بگیریم. واقعیت اینست که با وجود همه مشکلات و فشارها، طبقه کارگر می بایست پایش را فراتر از این بگذارد. ما نیاز جدی به یک کمیته دفاع سراسری از زندانیان کارگر و هم طبقه ای های تحت ستم مان و همچنین نیاز به یک صندوق مالی سراسری جهت حمایت از خانوادهای زندانی داریم و چنین کمیته و چنین صندوقی بسیار پیشتر از این ها می بایستی به وجود می آمد.در صورت تفرقه و پراکندگی قطعا شاهد تباهی و ویرانگری های بیش از حد وافزایش ستمگری سرمایه و حرص و آز سیری ناپذیر علیه هستی کارگران خواهیم بود. همه ما به نحوی از انحا از این جدایی ها ضربه خورده ایم و معضلات جدی و عدیده ای را متحمل شده ایم. به همین دلیل دست همه هم طبقه ای هایمان را فشرده و جهت دستیابی به منافع مشترکمان از جمله برای تحمیل دستمزدی متناسب با تورم واقعی و استانداردهای متعارف زندگی کارگران در جوامع امروزی، درخواست همکاری جدی می نماییم . کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

شاهرخ زمانی و رسول بداغی در سلول انفرادی دست به اعتصاب غذا زدند
روز شنبه ٢٦ بهمن که ماموران اقدام به تخلیه کتاب خانه زندان و نصب درب جدید و زدن قفل به ان کردند زندانیان به عمل ضد انسانی و غیر قانونی ماموران اعتراض کردند و ماموران به دستور مردانی رئئس زندان به زور دو نفر از زندانیان به نام های رسول بداغی و شاهرخ زمانی را به زور و کشان کشان به سلول انفرادی منتقل کردند . بدنبال انتقال شاهرخ زمانی و رسول بداغی به انفرادی در زندان گوهر دشت هر دو نفر به محض انتقال به انفرادی اعلام اعتصاب غذا کردند . و هم اکنون در اعتصاب به سر می برند .
پیش به سوی اتحاد بیش‌تر برای فشار بیش‌تر
پیش به سوی اعتراضات گسترده‌تر با شعار
کارگر زندانی، زندانی سیاسی آزاد باید گردد
کمیته حمایت از شاهرخ زمانی
٢٧/١١/١٣٩٢

اخراج و بیکارسازی

اخراج تعدادی ازکارگران ال ان جی شهرستان کنگان
٢٧بهمن: ثلاث، احمد بحرینی پور معاون سیاسی فرمانداری کنگان ضمن تایید اخراج تعدادی از کارکنان بومی شاغل در ال ان جی ( واقع در شهرستان کنگان) گفت: صبح امروز تعدادی از کارگران بومی اخراج شده از ال ان جی به فرمانداری کنگان مراجعه کرده و خواستار احقاق حق خود شدند.

برف ٢٠٠ کارگر را در صومعه‌سرا بیکار کرد
٢١بهمن: بحران برف موجب آسیب برخی واحدهای تولیدی صومعه‌سرا و بیکاری ٢٠٠ کارگر شده است. و ٦ واحد کارخانه‌ و کارگاه‌ در شهرک صنعتی صومعه‌سرا دچار خسارت جدی و تعطیلی شدند.

کمبود و گرانی لاستیک خودروبدنبال اخراج کارگران
٢٧بهمن: با اخراج کارگران در دو کارخانه بزرگ لاستیک سازی کشور، مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی لاستیک از کمبود برخی از مدل‌های لاستیک‌های خودرو برای عرضه در بازار‌ خبر داده است. محمد‌رضا آل‌سارا با اعلام این مطلب گفته است که تشکل صنفی متبوعش به تازگی برای توزیع لاستیک‌های انواع خودرو سواری با مشکلات جدی مواجه شده‌است. به گفته وی دلیل این مشکل تازه، کارخانه‌های سازنده انواع لاستیک‌های خودرو هستند که باعث شده‌اند تا به دلیل کم‌یاب شدن برخی انواع لاستیک‌های مصرفی خودرو‌ها، قیمت این محصول در بازار افزایش یابد. بزرگترین تغییراخراج کارگران بود یکی از کارگران کارخانه ایران تایر تحول عمده در شرایط تولید این کارخانه را به دلیل تعدیل نیروی انسانی ظرف یک ماه اخیر دانست و گفت: تعدیل ٢٥٠ کارگر این کارخانه تغییراتی را در فعالیت روزانه این واحد تولید کننده لاستیک خودرو به وجود آورده است.

یک میلیون و ٤٠٠ هزار فرصت شغلی ناگهان ناپدید شد- بی‌سابقه‌ ترین بیکاری فصلی
در سه ماهه پاییز امسال بیش از ١.٤ میلیون نفر از تعداد شاغلان کشور کاسته شده است. در حالی که تا پیش از پاییز امسال تعداد شاغلان کشور بیش از ٢٢ میلیون و ٢٠٠ هزار نفر توسط مرکز آمار ایران گزارش شده بود، این میزان در پاییز امسال ٢٠ میلیون و ٨٠٠ هزار نفر اعلام شده است. این کاهش یک میلیون و ٤٠٠ هزار نفری در فرصت‌های شغلی از تابستان تا پاییز امسال طی سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. چرا که در پاییز سال گذشته نسبت به فصل تابستان آن سال، تعداد شاغلان تنها ١٠٠ هزار نفر کاسته شده بود. در سال‌های ٨٩ و ٩٠ نیز این میزان به ترتیب ٢٠٠ هزار و ٨٠٠ هزار نفر بود. طبق آمارهای مرکز آمار ایران در تابستان سال ٨٩ تعداد شاغلان ٢١ میلیون نفر بود که در یک فصل بعد، این میزان به ٢٠ میلیون و ٨٠٠ هزار نفر رسید. در سال بعد از آن نیز تعداد شاغلان از ٢٠ میلیون و ٨٠٠ هزار نفر در تابستان به ٢٠ میلیون نفر در پاییز کاهش یافت. در سال گذشته هم که کمترین تغییر در تعداد شاغلان فصل پاییز نسبت به تابستان رخ داده بود، این میزان از ٢١ میلیون و ٣٠٠ هزار نفر در تابستان به ٢١ میلیون و ٢٠٠ هزار نفر رسیده بود. کاهش بی‌سابقه جمعیت فعال کاهش یک میلیون و ٤٠٠ هزار نفری تعداد شاغلان در فصل پاییز امسال نسبت به تابستان همزمان با کاهش جمعیت فعال کشور بوده است. در واقع چون تعداد جمعیت فعال کاسته شده و این میزان شاغلان به جای گروه بیکاران، به گروه جمعیت غیرفعال کشور اضافه شدند دیگر نرخ بیکاری کشور هم افزایش نیافته است. در پاییز امسال تعداد جمعیت فعال نسبت به تابستان امسال یک میلیون و ٥٠٠ هزار نفر کاهش یافت که از این تعداد یک میلیون و ٤٠٠ هزار نفر شاغل و ١٠٠ هزار نفر بیکار بودند. به همین دلیل با وجود کاهش یک میلیون و ٤٠٠ هزار نفری تعداد شاغلان کشور نرخ بیکاری در پاییز امسال با ٠.١ درصد کاهش نسبت به تابستان به ١٠.٣ درصد رسید. در مورد علت کاهش جمعیت فعال می‌توان به سخنان اخیر رئیس کل بانک مرکزی در همایش جهت‌گیری‌های اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد که گفته بود ناامیدی در افراد در سن کار، باعث می‌شود که آنها وارد بازار کار نشوند. از نگاه حسین کمالی، وزیر اسبق کار نیز به دلیل امیدوار نبودن جمعیت در سن کار به یافتن شغلی مناسب، آنها ترجیح می‌دهند به جای بازار کار، وارد دانشگاه یا خانه‌دار شوند. چه شغل‌هایی ناپدید شدند؟ بررسی‌های جزییات یافته‌های مرکز آمار ایران از وضعیت اشتغال در دو فصل تابستان و پاییز امسال نشان می‌دهد که از آن یک میلیون و ٤٠٠ هزار فرصت شغلی کاسته شده نیمی مربوط به بخش کشاورزی بوده است. علاوه بر این ٧٠٠ هزار فرصت شغلی که در بخش کشاورزی در پاییز امسال کاسته شده، ٤٠٠ هزار فرصت شغلی در بخش صنعت و ٣٠٠ هزار فرصت شغلی نیز در بخش خدمات از بین رفته‌اند. بنا بر آمارهای مرکز آمار ایران میزان شاغلان کشور در بخش کشاورزی از چهار میلیون و ٣٠٠ هزار نفر در تابستان امسال به سه میلیون و ٦٠٠ هزار نفر در پاییز کاهش یافته است. تعداد شاغلان در بخش صنعت هم از هفت میلیون و ٥٠٠ هزار نفر در تابستان امسال به هفت میلیون و ١٠٠ هزار نفر تنزل پیدا کرده است. در بخش خدمات نیز تعداد شاغلان از ١٠ میلیون و ٣٠٠ هزار نفر به ١٠ میلیون نفر رسیده است. جنسیت جمعیتی که دیگر فعال نیستند اما بررسی دیگر یافته‌های مرکز آمار ایران گویای این است که از آن یک میلیون و ٥٠٠ هزار نفری که از جمعیت فعال در سه ماهه پاییز امسال خارج شده‌اند حجم قابل توجهی مرد هستند. از این میزان، ٨٠٠ هزار نفر مرد و ٧٠٠ هزار نفر زن بوده‌اند. بر این اساس تعداد جمعیت مردان فعال در تابستان امسال بیش از ٢٠ میلیون و ٤٠٠ هزار نفر بود که در پاییز امسال این تعداد به ١٩ میلیون و ٦٠٠ هزار نفر کاهش یافت. تعداد جمعیت زنان فعال نیز در تابستان امسال چهار میلیون و ٣٠٠ هزار نفر بود که در پاییز امسال به حدود سه میلیون و ٦٠٠ هزار نفر تقلیل پیدا کرد.منبع:خبرآنلاین-٢١بهمن

اخبار بین المللی

برزیل – اعتراض به افزایش هزینه حمل و نقل عمومی
تظاهرات روز پنجشنبه ٦ فوریه (١٧ بهمن ( شهروندان ریودوژانیرو در برزیل در اعتراض به افزایش قیمت بلیط اتوبوس به صحنه زد و خورد بین نیروهای ضد شورش و معترضان تبدیل شد و چند زخمی بر جای گذاشت. در جریان جنبش اعتراضی موسوم به “بلیط مجانی”، عده ای از معترضان خشمگین با حمله به ایستگاه مرکزی متروی این شهر به تخریب دستگاههای کنترل بلیط دست زدند. نیروهای ضد شورش نیز برای متفرق کردن معترضان، به گاز اشک آور و باتوم متوسل شدند. یکی از تظاهرکنندگان می گوید: “مساله تنها افزایش قیمت حمل و نقل عمومی نیست. اگر با این افزایش، خدمات بهداشتی و آموزش و پرورش خوبی داشتیم این همه در تظاهرات شرکت نمی کردند. علاوه براین، مساله هزینه های جام جهانی هم مطرح است. آنچه واقعا ضروری نیست و به جای آن ما به بهداشت، آموزش و پرورش و حمل و نقل عمومی مناسب نیاز داریم. ” پیش از این نیز در ژوئن گذشته، افزایش قیمت خدمات حمل و نقل عمومی در شهر سائوپائولو، موجی از اعتراضات را به دنبال داشت که توسط پلیس سرکوب شد.

بوسنی و هرزگوین – ادامه اعتراضات و به آتش کشیده شدن ادارات دولتی
تظاهرات و درگیری در اعتراض به میزان بالای بیکاری در بوسنی و تعلل مسئولین این کشور، روز جمعه ٧ فوریه (١٨ بهمن( وارد سومین روز خود شد. تصاویر ارسالی از توژلا در شمال بوسنی، به آتش کشیده شدن یک ساختمان شورای شهر را نشان می دهد. توژلا و سارایوو پایتخت، از مراکز اصلی اعتراضات گزارش شده است. در توژلا شش هزار نفر علیه بسته شدن کارخانه هایشان که توسط دولت بفروش رسیده، تظاهرات کردند. در سارایوو هم پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به شلیک گلوله های کائوچویی و نارنجکهای صوتی اقدام کرد. همچنین گزارش می رسد معترضان از یک پنجره ساختمان ریاست جمهوری در سارایوو، مواد آتش زا به داخل آن پرتاب کردند. بیش از بیست و پنج درصد از جمعیت فعال بوسنی بیکار است.

انگلستان – بانک بارکلیز ١٢ هزار تنرا اخراج میکند
مدیرعامل بانک بریتانیایی بارکلیز روز سه شنبه ١١ فوریه (٢٢ بهمن( از تعدیل نیروی کار این بانک در سال جاری میلادی خبر داد. به گفته این مقام, بارکلیز بین ده تا دوازده هزار نفر از کارکنان خود را حذف خواهد کرد. از این بین حدود هفت هزار نفر در بریتانیا شغل خود را از دست خواهند داد.
این بانک دارای ١٤٠ هزار کارمند در سراسر دنیاست .سود خالص بارکلیز در سال ٢٠١٣ حدود ٦٥٠ میلیون یورو اعلام شده است.

سوریه – کشته شدن ٥ هزار نفر در سههفته اخیر
فعالان حقوق بشر سوریه در گزارشی اعلام کرده اند که از زمان آغاز مذاکرات صلح میان نمایندگان دولت و رهبران اپوزیسیون بر میزان درگیری های داخلی و تعداد کشته شدگان در این کشور افزوده شده است. این گزارش از مرگ روزانه بیش از ٢٠٠ نفر طی سه هفته گذشته خبر داده و تاکید کرده که از٢٢ ژانویه ٢٠١٤ تاکنون حدود ٥ هزار نفر در درگیری های داخلی سوریه کشته شده اند که بیش از یک سوم آنها شهروندان عادی بوده اند. این گزارش درحالی مطرح می شود که مذاکرات موسوم به صلح ژنو ٢ میان نمایندگان دولت سوریه و رهبران مخالفان در کشور سوئیس درجریان است. همزمان با آغاز مذاکرات، اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل متحد در بحران سوریه اعلام کرده بود که مذاکرات میان دو طرف به کندی پیش می رود و تا کنون هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

ونزوئلا – اعتراضات ضدّ دولتی و کشته شدن سهنفر
در ادامه ناآرامیهایی که در یکسال گذشته، پس از ریاست جمهوری نیکلاس مادورو در ونزوئلا در جریان بوده است، روز چهارشنبه١٢ فوریه ( ٢٣ بهمن) سه نفر در کاراکاس، پایتخت، کشته شدند.
بنابر گزارشها بیش از بیست نفر هم زخمی شدهاند و پلیس ٢٥ نفر را دستگیر کرده است. تظاهرات روز چهارشنبه نقطه اوج تظاهرات پراکندهای بود که در چند هفته گذشته در نقاط مختلف کشور جریان داشته است. تظاهرکنندگان به سیاستهای نیکلاس مادورو و ناتوانی او در کنترل تورم و جرم و جنایت معترضند. آنها دولت مادورو را مسئول کمبود و نایابی گسترده محصولات مختلف از روزنامه و گوشت و برنج گرفته تا کاغذ توالت میدانند. دانشجویان در استانهای غربی تاچیرا و مریدا در خط مقدم اعتراضات قرار دارند و میگویند از ناامنی و فقر به تنگ آمدهاند. مردم برای تهیه مایحتاج خود باید به فروشگاههای متعدد مراجعه کنند و در صفهای طولانی بایستند. دولت معترضان را متهم میکند که قصد دارند با کودتا حکومت را سرنگون کنند، کودتایی شبیه آنچه ده سال پیش برای مدت کوتاهی رییس جمهور قبلی هوگو چاوز را ساقط کرد. آقای مادورو در نطقی که از رادیو و تلویزیون پخش شد این اعتراضات را “موج نو فاشیستها” نامید و کشته شدن این سه نفر را محکوم کرد. او مردم را به آرامش و صلح دعوت کرد اما گفت کسانی که دست به خشونت میزنند هیچ مصونیتی نخواهند داشت. آقای مادورو همچنین گفت “هیچ کودتایی در ونزوئلا رخ نخواهد داد، از این بابت کاملا مطمئن باشید و بگذارید تمام دنیا هم این را بداند.” ونزوئلا یکی از بالاترین آمارهای قتل در دنیا دارد. نرخ تورم بنابر آمارهای رسمی در سال ٢٠١٣ معادل ٥٦.٢ درصد بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *