شیرین شمس

shirin.shams80@gmail.com

برای آزادی فوری و بی قید و شرط فعالین جنبشهای اعتراضی باید وسیعا تلاش کرد

وضعیت فعالین بازداشت شده و واکنش سازمان عفو بین الملل (امنستی)
برای آزادی فوری و بی قید و شرط فعالین جنبشهای اعتراضی باید وسیعا تلاش کرد
بعد از اعتصابات و اعتراضات کارگران هفت تپه و فولاد اهواز، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بطور ویژه از “هشت مارس” روز جهانی زن تاکنون و مشخصا در تجمع “اول ماه مه” روز جهانی کارگر مقابل مجلس اسلامی، با شتاب بیشتری دست به تهدید و بازداشت و فشار بر فعالین جنبش رهایی زن، جنبش کارگری و جنبش دانشجویی که از ارکان اساسی جنبش سرنگونی اند، زده اند. فعالینی که صدای “نه” اکثریت مردم به عبارتی صدای “نه” ۹۹درصدیهای جامعه ایران به بیحقوقی و سرکوب زن، به حجاب اجباری، به فقر، به بیکاری، به گرانی، به استثمار و به سرکوبهای سازماندهی شده حکومتی بوده اند.
اخیرا نیز بطور سازماندهی شده در حال عادی سازی بازداشتهای طولانی مدت فعالین این جنبشها، اتهامهایی که هر هفته اضافه میشوند، تعیین وثیقه های سنگین، بازجویی های طولانی مدت، اعتراف گیری های اجباری و انتقال به زندانهایی چون قرچک و فشافویه که شرایط زندانیان در آن بسیار سخت است، هستند. اینگونه بازداشتها به نوعی گروگانگیری توسط حکومت است تا ارتباط فعالین را با بدنه جامعه قطع کند و مانع پیشروی مبارزات علیه وضع موجود شود و با گرفتن ضمانت از آنها حتی بعد از پایان بازداشت، آنها را منفعل کند. این در حالیست که بسیاری از خانواده ها امکان تهیه وثیقه های سنگین ندارند. ضمن اینکه این وثیقه های سنگین و حتی کفالتها به نوعی ضمانت گرفتن توسط حکومت است تا در هر زمان و هر مکان و به هر بهانه ای امکان بازداشت مجدد این فعالین را توسط نیروهای امنیتی فراهم کند.
بازداشت فعالین حقوق زن، یکی از استراتژی های حکومت بوده تا با زندانی کردن آنان و قطع ارتباطشان با بدنه جامعه، مانع پیشروی جنبش نوین رهایی زن و گسترش مبارزه علیه حجاب اجباری شود. حجابی که یکی از فاکتورهای تعیین کننده در سرکوب زنان و جامعه، و نیز برای ثبات و بقاء جمهوری اسلامی بوده است.
فعالین دانشجویی و کارگری نیز، یکی از دغدغه های اساسی نظام حاکم بوده و هست. از اینرو همواره با فشار و تهدید و بازداشت آنها سعی در متوقف کردن پیشروی این دو جنبش داشته است. جنبشهایی که بصورت تاریخی، نقش تعیین کننده ای در مقابل جمهوری اسلامی داشته اند؛ جنبشهایی که نه فقط مطالبات صنفی خود، بلکه مطالبات ۹۹درصدیهای جامعه ایران را نیز نمایندگی کرده و میکنند.
لذا ضروری است که برای آزادی فوری و بدون وثیقه و بدون هرگونه قید و شرط فعالین بازداشت شده، از هیچ اقدامی دریغ نکرد، کنار خانواده های آنها بود و با تقویت کمپین های ایجاد شده برای آزادی این انسانهای مبارز شتافت.
آخرین وضعیت فعالین بازداشت شده:
۱۲ مردادماه دادگاه متهمان پرونده اعتراضات هفت تپه، اسماعیل بخشی، سپیده قلیان، علی نجاتی و عسل محمدی و سه عضو نشریه گام ساناز الهیاری، امیر حسین محمدی فر و امیرامیرقلی برگزار می‌شود.
روز دوشنبه ۱۷ تیر ۹۸ مامورین اطلاعات با یورش به منزل مریم محمدی از فعالین “ندای زنان ایران” او را دستگیر، ابتدا به مکانی نامعلوم و سپس به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد!
ندا ناجی فعال حقوق زنان که در روز جهانی کارگر مقابل تجمع مجلس بازداشت شده و در زندان قرچک قرچک زندانی است در روزهای اخیر طی ۲۴ ساعت مورد حمله واقع شده است. جمال عاملی، همسر ندا ناجی روز شنبه ۱۵ تیر در توئیتر خبر داد که این فعال حقوق زنان یک بار از سوی یک زندانی و یک بار از سوی پرسنل زندان مضروب شده و به بهداری منتقل شده است. به گفته او ندا ناجی بر اثر این حملات و ضرباتی که به سرش وارد شده از نظر بینایی دچار مشکل شده است.
عاطفه رنگریز دانشجو و فعال حقوق زنان هم، روز شنبه ۱۵ تیر ۹۷ مورد ضرب و شتم مسئولین زندان قرچک ورامین قرار گرفته و از ناحیه پا و کتف آسیب دیده است.
ندا ناجی و عاطفه رنگریز، ظهر همان روز در راه مراجعه به بهداری، به بهانه نداشتن چادر توسط پرسنل زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. پس از این اتفاق آنان شکایت خود را در این رابطه به معاونت زندان تسلیم کرده اند.
سپیده قلیان دانشجوی بازداشتی در زندان قرچک ورامین ظهر روز یکشنبه ۱۶ تیر ۹۷ در اعتراض به ضرب و شتم زندانیان سیاسی، فضای ملتهب زندان، قطعی آب و نبود کولر در زندان قرچک ورامین در مقابل دفتر مدیریت زندان دست به تحصن زده است.
سه ‌شنبه ۲۸ خرداد ۹۸، ماموران وزارت اطلاعات آنیشا اسدالهی را که از بازداشت‌شدگان روز کارگر بود و با قرار کفالت به طور موقت آزاد شده بود، در محل کار مجددا بازداشت کردند. به گفته خانواده آنیشا اسدالهی او برای دومین بار تماس تلفنی کوتاهی با خانواده خود داشته است. بیش از بیست روز است که آنیشا پس از دستگیر شدن مجدد، در سلول انفرادی در زندان اوین و تحت بازجویی است. بنا به اطلاع برادر آنیشا اسداللهی، او تمام این مدت را در انفرادی سپری کرده و تنها ۵دقیقه فرصت تماس با خانواده به او داده شده است.
مرضیه امیری دانشجو و روزنامه‌نگار زندانی در زندان اوین، پس از حدود دوماه بازداشت، روز پنجشنبه ۱۴تیر ۹۸ به دادگاه انقلاب منتقل و با سه اتهام روبرو شد. سمیرا امیری،‌ خواهر این روزنامه‌نگار زندانی در حساب توییتری خود از تفهیم اتهام مرضیه خبر داده است. به گفته او،‌ در متن کیفرخواست دادگاه انقلاب، خواهرش به “اجتماع و تبانی علیه نظام”،‌ “تبلیغ علیه نظام” و “اخلال در نظم عمومی” متهم شده است. قرار است او در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب،‌ به ریاست قاضی “محمد مقیسه” محاکمه شود. مقیسه‌ با درخواست این بازداشتی برای تبدیل قرار بازداشت موقت به وثیقه مخالفت کرده است.
پس از اعتراض شدید ساناز الهیاری و امیرحسین محمدی‌فرد و فشار خانواده و مادر امیرحسین و دوستان به محدودیت اجباری در تماس‌ها و ملاقات‌های ساناز، ارتباط او با نزدیکانش به روال عادی برگشت. امیرحسین و ساناز به قصد اتمام بازداشت خود و زندانیان هفت‌تپه و برای اعتراض به بلاتکلیفی خود در زندان، بیش از یک هفته است که در اعتصاب غذا به سر می‌برند.
صبا کردافشاری زندانی سیاسی سابق و از مخالفین حجاب اجباری که از قرچک ورامین برده شده بود بیش از ده روز است که به مکان نامعلومی منتقل شده است و مادرش در بیخبری بسر می برد و در صفحه ی اینستاگرام خود برای دخترش نوشت و خواهان خبری از وی شد!
راحله احمدی، مادر صبا کرد افشاری، زندانی سیاسی سابق و از مخالفین حجاب اجباری که از حدود چهل روز پیش در بازداشت به سر می برد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. به گفته نزدیکان راحله احمدی بازداشت وی به هدف تحت فشار قرار دادن فرزندش است که در طی هفته‌های اخیر از انجام اعترافات ویدیویی خودداری کرده است. راحله احمدی پس از بازداشت بابت اتهامات مختلف در دادسرا مورد تفهیم اتهام قرار گرفته و پس از انتقال به قرنطینه زندان قرچک ورامین به مکان نامعلومی منتقل شده است. راحله احمدی پس از بازداشت در دادسرا با عناوینی چون “تبلیغ علیه نظام”، “همکاری با رسانه های «معاند»” و “تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا” تفهیم اتهام شد و به قرنطینه زندان قرچک ورامین منتقل شد. وی ساعتی بعد و پس از ثبت کارتکس در این زندان، به مکان نامعلومی منتقل شده است. گزارش شده مامورین به او گفته‌اند زمانی که صبا جهت اعتراف در مقابل دوربین نشست وی را آزاد خواهند کرد. به نظر می‌رسد بازداشت وی با هدف تحت فشار قرار دادن فرزندش جهت انجام اعترافات اجباری ویدیویی صورت گرفته است.
فاطمه محمدی، زندانی سیاسی سابق که روز گذشته توسط نیروی انتظامی بازداشت شده بود موقتا با قرار آزاد شد. بازداشت فاطمه محمدی در پی بروز درگیری با زنی که به بهانه امر به معروف و نهی از منکر در ارتباط با موضوع حجاب برای وی و چند شهروند دیگر ایجاد مزاحمت کرده بود صورت گرفت. فاطمه محمدی پس از اینکه توسط مدعی نهی از منکر مورد ضرب و شتم قرار گرفت برای شکایت به کلانتری مراجعه کرد اما در آنجا بازداشت شد. وی پس از آزادی موقت جهت مستند کردن ضرب و شتم توسط این مدعی نهی از منکر، به پزشکی قانونی مراجعه کرد.
یاسمن آریانی، مژگان کشاورز و منیره عربشاهی از فعالین عرصه نه به حجاب اجباری، به جرم تبلیغ علیه حجاب اجباری همچنان در زندان قرچک ورامین بسر میبرند.
واکنش سازمان عفو بین الملل (امنستی):
اخیرا سازمان عفو بین الملل همچنین طی نامه ای به دادستان کل تهران در خصوص بازداشت شدگان روز کارگر نوشت: “از شما می خواهیم بلافاصله و بدون قید و شرط آنیشا اسداللهی، عاطفه رنگریز، ندا ناجی و مرضیه امیری را آزاد کرده و همه اتهامات علیه آنها را لغو کنید”.
سازمان عفو بین‌الملل با انتشار فراخوانی خواستار حمایت همگانی از سه نویسنده‎ نشریه گام ‎امیرحسین محمدی فرد، ساناز الهیاری و امیر امیرقلی شد.
عفو بین الملل فراخوانی جهت اقدام فوری برای آزادی مدافعان حقوق زنان یاسمن آریانی، مژگان کشاورز و منیره عربشاهی با عبارت “اعتراض به قانون حجاب اجباری حق زنان است” منتشر کرده است.
انترناسیونال ۸۲۴
شیرین شمس
۲۱ تیر ۹۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *