logo axbar kargari

اخبار کارگری

logo axbar kargari
نسان نودینیان – داوود رفاهی
١بهمن ـ ٧بهمن ماه ١٣٩٢
اعتراضات کارگری
تجمع كارگران سیمان آبیک با قول مساعد مسوولان كارخانه پایان یافت
مسئولان اداری این کارخانه قول داده‌اند در اولین فرصت به مشکلات کارگران رسیدگی کنند.
رئیس شورای اسلامی کار کارگران کارخانه سیمان آبیک از تجمع جمعی از کارگران این کارخانه در اعتراض به کاهش حقوق و سایر مطالبات صنفیشان خبر داد.
«سید مهرزاد رسولی» در توضیح علت اعتراض امروز کارگران سیمان آبیک، به ایلنا گفت: تجمع صبح امروز کارگران در اعتراض به بی‌توجه‌ای کارفرمای کارخانه به اجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل و بازنگری حقوق و سایر مزایای قانونی است که در مقابل ساختمان اداری کارخانه برگزار شده است.
او تعداد کارگران شاغل در کارخانه را حدود ٤٠٠ کارگر ذکر کرد و گفت: برخی از کارگران از حداقل حقوق برخوردار بوده و میزان دریافتی انان کفاف معاش زندگیشان را نمی‌دهد.
او با بیان اینکه طرح طبقه بندی مشاغل کارگران کارخانه سیمان آبیک از سال ٨٧ اجرایی نشده است، در ادامه در مورد سایر مطالبات کارگران افزود: حق اضافه کاری و پاداش تولیدی که تا سال گذشته به کارگران پرداخت می‌شد به مرور کاهش یافته است.
رسولی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد مشکلات بیمه تکمیلی کارگران گفت: متاسفانه کارگران با وجود آنکه از سال گذشته اسناد پزشکی خود را به بیمه تکمیلی ارسال کرده‌اند هنوز موفق به دریافت هزینه‌ای درمانی خود نشده‌اند. این در حالیست كه کسر مبلغ قابل توجهی از حقوق کارگران،برای پرداخت سهم بیمه تکمیلی كسر می‌شود.
وی گفت: مسئولان اداری این کارخانه قول داده‌اند در اولین فرصت به مشکلات کارگران رسیدگی کنند.

در اعتراض به مشخص نبودن وضعیت سهام کارگران صورت گرفت؛
تجمع ١٥٠کارگر ایران پویا مقابل درب ورودی کارخانه
صبح امروز (دوشنبه٧ بهمن ماه) حدود ١٥٠ نفر از کارگران کارخانه یخچال سازی «ایران پویا» در اعتراض به مشخص نبودن ٣ درصد از سهام ٢ هزار کارگر این کارخانه در مقابل درب ورودی این کارخانه دست به تجمع زدند.
صبح امروز (دوشنبه٧ بهمن ماه) جمعی از کارگران کارخانه یخچال سازی «ایران پویا» در اعتراض به مشخص نبودن ٣ درصد از سهام ٢ هزار کارگر این کارخانه در مقابل درب ورودی این کارخانه دست به تجمع زدند.
«اکبر قربانی» یکی از سهام داران این کارخانه است در تشریح جزئیات تجمع امروزکارگران گفت: حدود ١٥٠ نفر از کارگران کارخانه ایران پویا به نمایندگی از سایر کارگران در اعتراض به مشخص نبودن وضعیت سهام کارگران این شرکت، معترض شدند.
او با بیان اینکه کارخانه ایران پویا در اسفند ماه سال گذشته منحل اعلام شده است، گفت: با آنکه انحلال کارخانه ایران پویا بدون تایید هیچ نهاد مرتبطی انجام شد، هنوز تکلیف ٣ درصد از سهام این کارخانه که متعلق به کارگران است مشخص نیست.
قربانی انحلال کارخانه ایران پویا را غیر قانونی خواند و گفت: کارخانه ایران پویا تولید کننده انواع لوازم خانگی یکی از پر درآمد‌ترین واحدهای نمونه کشور است که به دلایل بی‌تدبیری برخی مسئولان منحل اعلام شده است.
او ادامه داد: انحلال کارخانه ایران پویا در حالی عملی شد که با واگذاری این واحد به شرکت «ایران افزار» بخش زیادی از نیروی کار این کارخانه بیکار و بازخرید اجباری شدند.
به گفته وی، ایران پویا دارای دو بخش تولیدی شامل تولید لوازم خانگی و سازنده پروفیل‌های آلومینیومی است که کارخانه آلومینیوم آن هم اکنون با ١٠٠ کارگر فعال است.
او تاکید کرد: کارگران در تجمع امروز از مسئولان کارخانه خواستند اختیار تصمیم گیری ٣ درصد از سهام کارخانه را به کارگران واگذار کنند وهیچ کس حق دخل وتصرف در اموالی که متعلق به کارگران است را ندارد.

اعتراض ٦٠٠کارگر ایران تایر علیه اخراج
٦بهمن: یکشنبه ششم بهمن ماه کارت ورود خروج ١٣٠ کارگر دیگر غیر فعال شده و از آنان خواسته شده فردا سر کار خود حاضر نشوند/به كارگران گفته شده به دلیل آنکه کارفرما بیمه آنان را بصورت فصلی و پیمانکاری به اداره تامین اجتماعی پرداخت کرده نمی‌توانند از خدمات مستمری بیمه بیکاری استفاده کنند. بیش از ٦٠٠ کارگر قرار دادی و روز مزد کارخانه ایران تایر در اعتراض به تصمیم کارفرما مبنی بر اخراج کارگران روزمزدی، برای هفتمین روز متوالی دست از کار کشیدند. طی هفت روز گذشته کارگران سه شیفت شاغل در خطوط تولید کارخانه ایران تایر در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی در کارخانه واخراج ٨٠ نفر از همکارانشان دست از کار کشیده‌اند که ادامه این اعتراضات صبح امروزیکشنبه (ششم بهمن ماه) وارد مرحله جدیدی شده است. بیش از ٦٠٠کارگر روزمزدی وقرار دادی این کارخانه خواستار تامین امنیت شغلیشان هستند وبه همین دلیل تولید در کارخانه را متوقف کرده اند. این اعتراض کارگران در حالی صورت گرفته است که مدیران کارخانه ایران تایر به دستور سهام دار اصلی کارخانه « هلدینگ گسترش پایا صنعت سینا » به بهانه کمبود منابع مالی و مواد اولیه تولید تصمیم گرفته‌اند تا پایان سال در چندین مرحله تعداد زیادی از کارگران کارخانه را اخراج کند. یکشنبه (یکم بهمن ماه)، با اخراج ٨٠ کارگر روز مزدی مرحله نخست اخراج کارگران عملی شد، امروزیکشنبه ششم بهمن ماه کارت ورود خروج ١٣٠ کارگر دیگر غیر فعال شده و از آنان خواسته شده فردا سر کار خود حاضر نشوند. قرار است علاوه بر اخراج این تعداد کارگر، کارفرما با اخراج تعداد زیادی از نیروی انسانی کارخانه طی روز‌ها وهفته‌های آینده به وضعیت مالی خود سامان دهد. سوابق فعالیت کارگران روزمزدی بیکار شده از ١٠ ماه تا به ١٥ سال می‌رسد. در مجموع این کارخانه بیش از هزار کارگر دارد که٦٠٠ کارگر موقت و روز مزدی زیر نظر یک شرکت پیمانکاری بدون برخورداری از حق امنیت شغلی، فعالیت می‌کنند.

تهران: تجمع اعتراضی علیه اخراج
٦بهمن: کارگران شرکت مادیران به خاطر اخراج غیرقانونی از این شرکت در درب مجلس شورای اسلامی تحصن کردند. کارگران در پلاکاردی، خود را کارگران رسمی معرفی کرده و مدعی‌اند که به شکل غیر قا نونی اخراج شدند. کارگران شرکت مادیران روز ٤ شنبه هفته گذشته نیز مقابل مجلس تحصن کردند، اما به خاطرتعطیلی مجلس‌؛ امروز تحصن خود را تکرار کردند.

تهران: تجمع اعتراضی بازنشستگان
٦بهمن: بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش تهران در اعتراض به اجرا نشدن بخشی از مواد حمایتی فصل دهم قانون خدمات کشوری در مورد افزایش حقوق و مزایا، در مقابل درب شمالی ساختمان مجلس تجمع کردند. فاطمه یعقوبی، یکی از بازنشستگان حاضر در تجمع امروز درمورد علت تجمع بازنشستگان آموزش وپرورش به ایلنا گفت: درخواست بازنشستگان آموزش و پرورش اجرای ماده ٦٥ و ٦٤ قانون خدمات کشوری است که از سال ٨٦ این مواد قانونی در موردبازنشستگان آموزش وپرورش اجرایی نشده است. او با بیان اینکه فصل آخرماده ٦٤ قانون خدمات کشوری تاکید دارد مبنای تعیین حقوق و مزایای کارمندان بازنشسته باید باتوجه به شاخص هزینه زندگی در لایحه بودجه سالانه پیش بینی و به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، گفت: بازنشستگان ٱموزش وپرورش از این موضوع مستثنی نیستند. «نور تاج رضایی» یکی دیگر از بازنشستگان آموزش وپرورش تهران تصریح کرد: افزایش حقوق بازنشستگان آموزش وپرورش باید هر ساله بر مبنای تورم افزایش پیدا کند این درحالیست که هر سال ما بازنشستگان مطابق تورم حقوق نمی‌گیریم. به گفته وی، افزایش ١٨ درصدی حقوق بازنشستگان اموزش وپرورش در سال جاری (٩٢) کفاف معاش زندگی انان را نمی‌دهد. او در خاتمه از رئیس مجلس وسایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرد در تصویب بودجه سال ٩٣ کشور به موضوع افزایش حقوق وسایر مطالبات بازنشستگان آموزش پرورش توجه ویژه‌ای داشته باشند.

اعتصاب کارگران شرکت پتروشیمی فراوارش در مجتمع پتروشیمی بندر امام برای افزایش مزد و تشدید اعتراضات کارگران پتروشیمی فجر
٥بهمن: کارگران پیمانکار شاغل درشرکت فراورش پتروشیمی بندرامام درادامه خواسته قبلی خود مبنی بر افزایش ٢٢ درصدی دستمزد قبل از افزایش حداقل مزد سال آینده، دست از کار کشیدند و مداخله حراست و جلسات مدیریت برای پایان دادن به این اعتصاب بی نتیجه ماند. مقرر شد فردا مدیریت این شرکت درجلسه مشترک با نمایندگان کارگران به خواست آنان رسیدگی کند. این کارگران اعلام کرده اند تا رسیدن به خواست خود مبنی بر افزایش ٢٢ در صددی مزد تا قبل از اعلام حداقل رسمی مزد سال آینده به اعتصاب خود ادامه دهند.
ادامه اعتصاب و تشدید اعتراضات کارگران پتروشیمی فجر
کارگران پیمانکار پتروشیمی فجر بدنبال چند روز اعتصاب صبح امروز همراه با خانواده هایشان در مقابل درب کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر تجمع کرده و خواهان آزادی ٢ نفر از همکاران بازداشتی خود شدند. همچنین علاوه بر پافشاری بر خواست فوق، این کارگران بر افزایش ٢٢ درصدی دستمزد خود پای فشردند. خواست افزایش ٢٢ درصدی مزد قبل از تعیین حداقل مزد سال آینده یک مطالبه اصلی در میان کارگران پتروشیمی های منطقه ماهشهر است. خانواده های کارگران نیز اعلام کرده اند تجمع اعتراضی خود را طی روزهای آینده برای ازادی ٢ نفر از کارگران معترض همچنان ادامه خواهند داد و در صورت عدم تحقق این خواستاشان تجمع خود را به مقابل فرمانداری ماهشهر خواهند کشاند اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٥ بهمن ماه ١٣٩٢

تجمع ٢٠٠٠کارگرمقابل استانداری اصفهان در اعتراض به بیکاری یک ماهه
٥بهمن: کارگران بیکار اصفهانی پس از یک ماه سکوت در مقابل استانداری اصفهان تجمع کردند. بیکاری٢٠٠٠کارگر در پی تعطیلی کارخانه ها به خاطر آلودگی هوای اصفهان صورت گرفته است. تجمع کنندگان معتقدند که به دلیل نظر غیر کارشناسی مسئولین استان اصفهان ٢٥ عدد از شرکت های تولیدی منطقه ی شرق اصفهان به دلیل آلودگی هوا تعطیل شدند؛ این در حالی است که بادهای عبوری اصفهان از غرب به شرق حرکت می کنند و همچنین پس از این یک ماه تعطیلی از حجم آلودگی اصفهان کاسته نشده است. کارگران اصفهانی بالاخره پس از یک ماه سکوت امروز به خاطر صحبت های غیر کارشناسی استاندار اصفهانی و همچنین طول مدت بیکاری خود در مقابل استانداری تجمع آرامی کرده اند که تا رسیدگی از طرف مسئولین صورت نگرفته است.

اعتراض کارگران ایران تایربه اخراج همکارانشان توسط کارفرما وارد ششمین روز شد
٥بهمن: بیش از ٤٠٠ کارگر روزمزد و قرار دادی کارخانه ایران تایر شنبه (پنجم بهمن ماه)، در ششمین روز از شروع اعتراضات‌‌شان به تصمیم کارفرما مبنی بر اخراج کارگران روزمزدی، بار دیگر در محوطه کارخانه تجمع کردند. مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و مواد اولیه تولید تصمیم گرفته‌اند تا پایان سال در چندین مرحله تعداد زیادی از کارگران خود را اخراج کند که صبح روز یکشنبه (یکم بهمن) ماه، با اخراج ٨٠ کارگر روز مزدی مرحله نخست اخراج کارگران عملی شد. علاوه بر اخراج ٨٠ کارگر، اسامی ١٠٠ کارگر دیگر به لیست اخراجی‌ها اضافه شده است که احتمالا هفته آینده صورت می‌گیرد. در مجموع این کارخانه بیش از هزار کارگر دارد که کارگران موقت و روز مزدی زیر نظر یک شرکت پیمانکاری بدون برخورداری از حق امنیت شغلی، فعالیت می‌کنند. کارگران با برپایی چند تجمع تمام تلاش خود را برای منصرف کردن کارفرما از اخراج همکاران‌مان انجام دادند و این تلاش همچنان ادامه دارد. کارفرما هیچ توجهی به اعتراض کارگران ندارد و بی‌توجه به اعتراض کارگران، قصد دارد اخراج ها ادامه دهد. کارگران عامل همه مشکلات کارخانه ایران تایر و کارگرانش را ناشی از سنگ اندازی‌های دو تن از مدیران کارخانه ایران تایر می‌دانند که در تجمع امروز نیز کارگران مانع ورود آنان به کارخانه شدند. مسئولان ارشد کارخانه ایران تایر به کارگران گفته‌اند اگر اعتراض ادامه پیدا کند کارخانه ایران تایر را تعطیل اعلام می‌کنند.

ناامنی محیط کار
حادثه در ساختمانی در یزد كارگر دیگری را به جمع معلولان فرستاد
٥بهمن: وقوع حادثه دیگری در یكی از ساختمان های محله امامشهر یزد، كارگر دیگری را روانه لیست معلولان ناشی از حوادث كار كرد. در این حادثه، هنگامی كه كمپرسی مشغول خالی كردن بار آجر برای ساختمان بود، آسفالت به ناگاه شكسته و زمین نشست كرد و كمپرسی داخل گودال افتاد. یكی از كارگران ساختمان میان سقف زیرزمین ساختمان در دست احداث و دیواره اتاق بار كمپرسی گیر افتاده و پای وی دچار آسیب شدید شد. به گفته پزشك اورژانس، به دلیل له شدن استخوان پا، به احتمال زیاد، پای این كارگر قطع خواهد شد.

مصدومیت ٣ نفر وموج گرفتگی٢نگهبان در انفجار انبار کارخانه اکسیژن اخوان
٥بهمن: حادثه انفجار در کارخانه اکسیژن اخوان، و مصدومیت سه تن اعضای خانواده سرایدار انبار این کارخانه. این انفجار در هنگام تخلیه بار یکی از کامیونت‌های مخزن‌دار حمل اکسیژن در انبار کارخانه اخوان رخ داده است که بر اثر آن با آتش گرفتن دو کامیونت، سه تن از اعضای خانواده سرایدار (دو زن ١٨ و ١٤ ساله و یک مرد ٥٥ ساله) به شدت مصدوم شدند و دو تن از نگهبانان نیز دچار موج گرفتگی شدند.

کارگران
برگزاری مراسم گرامی داشت یاد جانباختگان معدن مس خاتون آباد
٤ بهمن: صبح روز جمعه ٤/١١/٩٢ جمعی از کارگران و فعالین کارگری و اعضای کمیته ی هماهنگی در دهمین سالگرد کشتار کارگران معدن مس خاتون آباد، مراسمی را در گرامی­داشت یاد این جانباختگان در اطراف شهر سنندج برگزار نمودند. مراسم با خواندن سرود انترناسیونال (سرود جهانی طبقه ی کارگر) آغاز شد و با اعلام یک دقیقه سکوت به یاد تمامی جانباختگان راه آزادی و برابری و خواندن قطعه شعری ادامه یافت. سپس بیانیه­ی کمیته­ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل­های کارگری درخصوص محکومیت کشتار کارگران معدن خاتون آباد توسط یکی از اعضای کمیته قرائت شد. در اواخر مراسم نیز چند تن از حاضرین مطالبی را درگرامی­داشت یاد این جانباختگان و همچنین درمورد مسأله­ی “دستمزد” و دیگر مسائل پیش روی جنبش کارگری ایران و جهان و تأکید بر امر «تشکل یابی واتحاد طبقه­ی کارگر» ایراد نمودند. مراسم که تقریبا ١ ساعت به طول انجامید با پذیرایی از حاضرین پایان یافت. کمیته هماهنگی برا ی کمک به ایجاد تشکل های کارگری

بیانیه ی کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ،در گرامی داشت یاد جانباختگان معدن مس خاتون آباد
چهارم بهمن سال ١٣٨٢، یادآور روزی خونین، تلخ و دردناک در تاریخ جنبش کارگری ایران است. در این روز جمع کثیری از کارگران اخراجی معدن مس خاتون­آباد به همراه خانواده­هایشان، برای بازگشت به کار و ایجاد امنیت شغلی، اقدام به اعتراضی گسترده و مسدود نمودن جاده­ی «خاتون­آباد» به «شهربابک» نمودند؛ که در مقابل، نیروهای امنیتی و انتظامی در نهایت شقاوت یکی از بزرگترین فجایع حاکمیت سرمایه­داری ایران را رقم زدند. پاسداران سرمایه در اقدامی ضد انسانی، کارگران به ستوه آمده از درد و رنجِ نظم سرمایه را در قصاوتی مثال زدنی مورد یورش وحشیانه خود قرار داده، و از زمین و هوا آنان را به رگبار گلوله بسته و به خاک و خون کشیدند. لازم به ذکر است که فاجعه­ی کشتار کارگران خاتون­آباد زمانی به وقوع پیوست که دولت اصلاحات با شعار دفاع از حقوق تمامی اقشار جامعه­ی ایران بر مسند قدرت تکیه زده بود؛ و با انجام این کشتار عملاً این واقعیت را بر همگان آشکار نمود که حاکمیت سرمایه در هر رنگ و لعابی، منافعی جدای از منافع سرمایه­داران را تأمین و تضمین نخواهد نمود و از هیچ جنایتی در سرکوب کارگران نیز روی­گردان نخواهد بود. با این وجود طبقه­ی کارگر، در سایه­ی سیاست­های شوم و نکبت بارِ سرمایه­داری ایران با مشقت­بارترین شرایط دست به گریبان بوده، و مشکلات و معضلات اهدایی آن هر لحظه قربانگاه تازه­تری را برای رنجبران و محرومان به ارمغان ­آورده است؛ چرا که شرایط موجود امکان وقوع فجایعی همچون خاتون­آباد را در سطحی بسیار گسترده­تر ممکن خواهد نمود. امروز در شرایطی یاد کارگران خاتون­آباد را گرامی می­داریم که طبقه­ی کارگر ایران وضعیتی به مراتب مشقت­بارتر از گذشته را از سر می­گذراند. تعمیق فقر و فلاکت روز افزون به بخشی از واقعیت­های زندگی کارگران مبدل گشته است. بیکار سازی­های گسترده، قراردادهای اسارت­بار و ضد کارگری و انجماد دستمزدهای زیر خط فقر، هست و نیست آنان را به فنا برده، و مرگ تدریجی را به آنان تحمیل نموده است. صاحبان سرمایه در متن چنین اوضاعی، جهت دستیابی به انباشت پایان ناپذیر سرمایه و سودهای بی­حساب و افسانه­ای خویش از هیچ ترفندی روی­گردان نبوده و با استفاده از همه­ی توان خود، جهت هر چه مسدودتر نمودن فضاهای باز، به ترویج و گسترش اختناق و سرکوب تحرکات و فعالیت­های حق­طلبانه و انسانی فعالین کارگری و کارگران پیشرو دست زده، تا بدین­وسیله، در غیاب عناصر آگاه و کارآمد بر سرعت ماشین چپاول خود بیافزاید. کارگران خاتون­آباد با غلطیدن در خون خویش، بخشی از خواست­ها و مطالبات خود و هم­طبقه­ای­هایشان را جهت رهایی از منجلاب سرمایه بیان نمودند، که تحقق واقعی آن تنها در سایه­ی اتحاد و همبستگیِ سراسری طبقه­ی کارگر و اتکا به نیروی طبقاتی خودِ آنان میسر خواهد بود. در پایان ضمن گرامی­داشت یاد و خاطره­ی جانباختگان معدن مس خاتون­آباد و تمامی جانباختگان راه آزادی و برابری انسان­ها، خواستار محاکمه­ی آمران و عاملان کشتار کارگران خاتون­آباد می­باشیم. و خواست خود را مبنی بر پایان بخشیدن به هر گونه فضای سرکوب و اختناق و زندان برای کارگران پیشرو و فعالین کارگری اعلام داشته، و خواهان به رسمیت شناخته شدن تمامی حقوق سیاسی و دموکراتیک همچون حق اعتصاب و اعتراض، تجمع و تحصن و ایجاد تشکل­های مستقل برای کارگران می باشیم. گرامی باد یاد جانباختگان معدن مس خاتون­آباد- گرامی باد یاد جانباختگان راه آزادی و برابری. مستحکم باد همبستگی طبقاتی کارگران. کمیته­ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل­های کارگری- ٤/١١/٩٢

شرایط ضد کارگری در کشتارگاه «مرغ پر» سنندج
کشتارگاه صنعتی «مرغ پر» در ١٥ کیلومتری جادهی سنندج – کامیاران واقع است. در این کشتارگاه در ٢ شیفت کاری، کارگران به کار مشغولند. در شیفت شبِ این کشتارگاه ٥٨ نفر کار میکنند که ساعت کاری آنان از ساعت ٢٠:٠٠ شروع شده اما ساعت اتمام کار مشخص نیست. از میان این ٥٨ کارگر ٢٠ نفر به صورت رسمی و ٣٨ نفر دیگر با قراردادهای موقت اشتغال دارند؛ که قراردادهای آنان فاقد تاریخ اتمام بوده و کارگران، هر سه ماه یک بار باید قرارداد جدیدی را امضا نمایند. «در مواردی که قرارداد کار، کتبی باشد قرارداد در ٤ نسخه تنظیم میگردد که یک نسخه از آن به ادارهی کارِ محل و یک نسخه نزد کارگر و یک نسخه نزد کارفرما و نسخهی دیگر در اختیار شورای اسلامی کار و در کارگاههای فاقد شورا در اختیار نمایندهی کارگر قرار میگیرد.» (قانون کار، انتشارات کمالان، ص ١٦). اما در این کشتارگاه نمایندهی کارگر وجود ندارد و کارفرمایان برگهایی که متعلق به کارگران و نمایندهی آنان است را نیز نزد خود نگه میدارند.بر اساس قانون کار تمامی کارگرانِ یک کارگاه، چه ساده و چه ماهر، مشمول بیمه میگردند، اما ١٥ نفر از کارگران قراردادی این کشتارگاه فاقد بیمه هستند. گفتنی است که کارگران این کشتارگاه عموما به صورت انفرادی و پراکنده نسبت به وضعیت موجود اعتراض میکردند تا اینکه در تاریخ ٣٠/١٠/٩٢ جمع زیادی از کارگران شیفت شب در اعتراض به عقب ماندن ٣ ماه حقوق خود به مدت یک ساعت از کار کردن خودداری نمودند. این اعتراض نتیجه بخش بوده و کارفرما صبح روز بعد حقوق کارگران را به حساب آنان واریز نمود. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری-٢ بهمن ١٣٩٢

ادامه فشار کارفرمایان شرکت سقز سازی کردستان( وَن ) به کارگران
بر اساس گزارش رسیده، کارفرمایان شرکت سقز سازی کردستان( وَن )، همچنان در ادامهی سیاستهای ضدِ کارگری خویش، کارگران شاغل در شرکت را زیر سختترین و سنگینترین شرایط ممکن قرار داده و، بیشرمانه در سایهی حمایتهای همه جانبهی دولت بخش زیادی از حقوق مسلم آنان را پایمال مینمایند و،لحظه به لحظه بر تهاجمات کارگر ستیزانهی خویش میافزایند. شایان ذکر است اخیراً کارفرمایان شرکت با تشدید فشار بر کارگران با سابقه، جهت هر چه بی حقوقتر کردن آنان، و ارضای سود خواهی هر چه بیشترخویش، کارگران را در سختترین شرایط مجبور به تحمل اضافهکارهای طولانی، آنهم بدون احتساب سختی کار نموده، و هر گونه اعتراضی را با اخراج پاسخ میدهند. کارفرمایان، کارگران را مجبور ساختهاند که روزانه ١٢ ساعت را بدون کمترین امکانات و تسهیلاتی به کار طاقتفرسا بپردازند. آنان حتی از دادن غذا به آنان امتناع ورزیده، و خودِ کارگران را ملزم به تهیه و تدارک غذای مورد نیاز نموده، و با پرداخت ماهیانه شانزده هزار تومان بابت آن هر گونه مسئولیتی را در این خصوص از خود سلب نمودهاند. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری ٢٦/١٠/٩٢

گزارشی از:اعتصاب و درگیری کارگران کیسون با پلیس سرکوب گر
شركت بین الملی كیسون كه در پروژه های عمرانی ساختمانی و شهرك سازی فعالیت می كند و اكنون پروژه شهرك سازی پرند را در دست اجرا دارد.در شهرك پرند ٦ هزار كارگر مشغول كار بودند . ١٦ هزار واحد آپارتمان در شهر فوق در دست ساخت است. محل شهرک در اتوبان تهران – ساوه واقع است. شرکت کیسون طی سال جاری تا كنون ١٢٠٠ كارگر را از كار اخراج كرده است كارگران اخراجی ٦ ماه دستممزد خود را دریافت نكرده اند . ٤٨٠٠ كارگر باقی مانده نیز بیش از ٦ ماه حقوق طلب كار هستند. كارگران در روز دوشنبه٣٠-١٠-٩٢ دست به اعتصاب زدند .كارگران اعتصابی جهت پاسخ به دفتر مدیریت میروند .ومدیران به حمایت از كارفرما كارگران را تهدید می کنند. كارگران نیز مدیران را گروگان میگیرند تا نماینده كارفرما در جمع شان حضور یابد. با پایان روز كارگران مدیران را رها میكنند. روز سه شنبه ١-١١-٩٢ كارگران در اعتصاب به سر میبردند كه پلیس در محل حاضر میشود و با تهدید از كارگران میخواهد كه به اعتصاب خود پایان دهند. كارگران به پلیس اعلام میكنند .تادستمزد خود را دریافت ننمایند به اعتصاب خود ادامه میدهند. ساعتی پس از آن محوطه تجمع كارگران توسط پلیس گارد ویژه به محاصره در میاید وشروع به دستگیری كارگران اعتصابی می کنند. كارگران نیز در دفاع از خود با گارد ویژه درگیر میشوند . این در گیری تا شب همچنان ادامه مییابد . در پایان روزكارگران متوجه میشوند كه در حدود ١٠٠ نفر از همكارانشان دستگیر شده اند كارگران نیز تصمیم میگیرند كه مقابل مجلس تجمع اعتراض خود را همچنان ادامه دهند. كمیته پیگیری ایجاد تشكلهای كارگری-١/١١/١٣٩٢

کارگران ایران تایر دومین روز اعتصاب خود را با اتحاد و همبستگی پشت سر گذاشتند
اتحادیه آزاد کارگران ایران: کارگران معترض ایران تایر با اتحاد و همبستگی کم نظیری دومین روز اعتصاب خود را پشت سر گذاشتند. بدنبال تلاش مدیریت کارخانه ایران تایر برای اخراج ٣٠٠ نفر از کارگران روز مزدی و قراردادی و ابلاغ تلفنی آن به ٨٠ نفر از آنان، موجی از همبستگی کارگری در میان کارگران این کارخانه شکل گرفت و ١٠٥٠ کارگر ایران تایر در اقدامی متحدانه از صبح دیروز در اعتراض به این اخراج سازیها دست به اعتصاب زدند و دیروز و امروز مدیریت کارخانه موفق به شکست اعتصاب این کارگران نشد. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران قسمت تولید این کارخانه همگی روزمزدی یا قراردادی هستند و لیست ٣٠٠ نفره اخراج شامل این دسته از کارگران است. با این حال کارگران رسمی کارخانه که اغلب در قسمتهای مهندسی و کارشناسی و اداری کارخانه مشغول بکارند و دیگر کارگرانی که در لیست اخراج قرار نگرفته اند در اقدامی پر شور دوشادوش همکاران اخراجی خود دست به اعتراض زده اند و در مقابل مدیریت کارخانه که دلیل اخراج ٣٠٠ کارگر را نداشتن امکان مالی برای تداوم کار این دسته از کارگران اعلام کرده است اظهار داشته اند ما حاضریم یا بمدت چند ماه دستمزدهایمان را به تاخیر بپردازید و یا در همین مدت ١٠ درصد از حقوق ما را کسر کنید تا اخراجی در کارخانه صورت نگیرد. اما مدیر کارخانه در مقابل این پیشنهاد از سوی کارگران اعلام کرده است دستور اخراج از بالاست و در این زمینه کاری از دست من بر نمیاید. لازم به یاد آوری است عمده سهام کارخانه ایران تایر(جنرال تایر سابق) متعلق به بنیاد مستضعفان است و این بنیاد که به نام مستضعفان میلیاردها تومان از دارائی جامعه را در دست دارد در حالی تصمیم به اخراج ٣٠٠ کارگر گرفته است که این کارگران در آستانه ماههای پایانی سال قرار گرفته اند. بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه ازاد کارگران ایران در پی گذشت دو روز از مقاومت متحدانه کارگران ایران تایر در اعتراض به اخراج ٣٠٠ نفر از همکارانشان، عصر امروز مدیریت کارخانه فردا را تعطیل اعلام کرد. کارگران ایران تایر نیز اعلام کرده اند در صورت عدم توجه به خواستهایشان از روز شنبه همچنان به اعتصاب خود ادامه خواهند داد. اتحادیه آزاد کارگران ایران – دوم بهمن ماه ١٣٩٢

اخراج و بیکارسازی
محرومیت کارگران اخراجی ایران تایر از خدمات بیمه بیکاری
کارگران اخراجی ایران تایر وقتی پیگیر مستمری بیمه بیکاری خود از اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی غرب تهران می‌شوند به آنان گفته شده به دلیل آنکه کارفرما بیمه آنان را بصورت فصلی و پیمانکاری به اداره تامین اجتماعی پرداخت کرده این کارگران نمی‌توانند از خدمات مستمری بیمه بیکاری استفاده کنند. مسئولان اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی غرب تهران بجای پیگیری مشکلات کارگران اخراجی ایران تایر به آنان توصیه کرده‌اند برای حل مشکلاتشان به دیوان عدالت اداری شکایت کنند.

اخراج ١٠ کارگر دیگر از شرکت پیش تنیده
شرکت پیش تنیده واقع در ٤ کیلومتری جاده سنندج به کامیاران در تاریخ ٣٠/١٠/٩٢ تعداد ١٠ کارگر خود را اخراج کرد.لازم به یادآوری است که کارفرمایان این شرکت در مورخه ی ١/١٠/٩٢ یعنی درست ١ ماه پیش نیز به بهانه های واهی کمبود بودجه و نبود فروش محصولات تولیدی اقدام به اخراج ١٥ کارگر دیگر خود کردند. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری-١ بهمن ١٣٩٢

حقوق و دستمزدهای پرداخت نشده
تعویق سه ماه حقوق ٦٥٠ کارگر
کارخانه «لوله گستر» که در زمینه تولید لوله‌های انتقال نفت و گاز فعالیت دارد به دلیل آنچه از سوی کارفرما «نداشتن ضمانت نامه بانکی برای فروش محصولات» ذکر می‌شود، تولید را کاهش داده و از پرداخت حقوق کارگران خودداری می‌کند. با وجود آنکه انبارهای این کارخانه مملو از لوله برای فروش است و در زمینه تولید نیز هیچ مشکلی وجود ندارد، مشتریان حاضر به خرید محصولات این کارخانه نمی‌شوند. خریداران که اغلب از مناطق نفت خیز جنوب کشور (عسلویه) هستند، زمانی که برای عقد قرار داد به این کارخانه مراجعه می‌کنند برای تضمین خریدشان از کارفرما ضمانت نامه معتبر بانکی می‌خواهند اما کارفرما قادر به دریافت این ضمانت‌نامه از بانک نیست. کارخانه لوله گستر که مدیریت آن طی دو سال گذشته از سازمان گسترش و نوسازی به بخش خصوصی واگذار شده است، هم‌ اکنون در پرداخت حقوق کارگران کوتاهی می‌کند.

گزارش
سفرهیاتی از صندوق بین المللی پول روز شنبه به تهران!
به گزارش٥بهمن ایسنا،صندوق بین‌المللی پول ارزیابی سالانه اقتصاد ایران که از حدود سه سال قبل متوقف شده بود را از سرمی‌گیرد. برپایه این گزارش،ویلیام مورای، سخنگوی صندوق اعلام کرده است پس از ایجاد وقفه در سال‌های اخیر، تحت توافق طرفین بازبینی ماده چهارم در ایران انجام می‌گیرد. برای انجام نخستین مذاکرات تحت بازبینی‌های ماده چهارم، هیاتی از صندوق بین المللی پول روز شنبه به تهران سفر می‌کند. اعضای هیات صندوق بین المللی پول پس از دیدار و گفت و گو با مقامات دولتی، مدیران بازرگانی و گروه‌های اجتماعی، در بازبینی‌های ماده چهارم به ارزیابی وضعیت اقتصادی و مدیریت کشور خواهند پرداخت. پس از آن هیات اعزامی صندوق گزارشی را منتشر خواهد کرد که پیشرفت، کمبودها و چالش‌های پیش روی اقتصاد ایران را بازبینی خواهد کرد. خبرگزاری فرانسه به نقل از ویلیام مورای نوشت: هدف کلی بازبینی ماده چهارم، نحوه احیای ثبات اقتصاد کلان و آغاز پرداختن به ضعف بلندمدت در چارچوب سیاست و ساختار اقتصادی ایران خواهد بود. پیش از این هیاتی از صندوق بین المللی پول در نوامبر به ایران سفر کرده بود تا از برنامه اقتصادی دولت جدید آگاه شود. بسیاری امیدوارند که توافق هسته ای میان ایران و کشورهای غربی، تحریم‌هایی که اقتصاد کشور را فلج کرده اند، لغو شود. شماری از این تحریم‌ها از هفته گذشته تحت توافق ژنو به مدت شش ماه معلق شده اند. صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود که بعد از سفر ١٠ روزه کارشناسانش به ایران منتشر شد، پیش‌بینی کرد که رشد منفی اقتصاد ایران پایان یافته و تورم نیز کاهش پیدا خواهد کرد. طبق گزارش این وام دهنده، رشد اقتصادی ایران در سال ٢٠١٢ برابر با منفی ١.٩ درصد بوده است و این رقم در پایان سال ٢٠١٣ منفی ١.٥ برآورد شده است. برآورد صندوق بین‌المللی پول این است که در سال ٢٠١٤ روند منفی متوقف خواهد شد و در پایان سال ٢٠١٤ رشد اقتصادی ایران به مثبت ١.٣ خواهد رسید.

اعتراض به اخذ وجه اجباری از اولیای دانش آموزان تحت پوشش مشارکت‌های مردمی!
دریافت کمک از اولیای دانش‌آموزان از سوی مدارس داستان تکراری است که همچنان ادامه دارد و علیرغم اینکه آموزش و پرورش بارها اعلام کرده کمک‌های مردمی باید کاملا داوطلبانه و بدون هیچ‌ گونه اجباری باشد، اما برخی از مدیران بدلیل مشکلات مالی ناشی از کمبود سرانه‌ها، با دریافت کمک‌های مردمی اجباری سعی در تامین بخشی هزینه‌ها از جمله پول آب، برق و گاز و … دارند. این روزها شاهدیم که برخی از مدارس، روش‌های جدیدی را برای اخذ کمک‌های مردمی در پیش گرفته‌اند که نمونه آن ارائه فیش‌های آماده بانکی با ثبت نام و نام خانوادگی دانش‌آموز، نام مدرسه و شماره حساب مدرسه است که اولیا باید مبلغ درج شده در فیش را به حساب مدرسه واریز و آن را به مدرسه تحویل دهند. مدیران مدارس مشکلات مالی، واریز نشدن سرانه و کاهش میزان آن و همچنین کافی نبودن این سرانه را علت اصلی درخواست کمک از والدین عنوان می‌کنند و معتقدند که هزینه‌های جاری مدارس بسیار افزایش یافته و چنانچه مشارکت‌های مردمی و کمک اولیا نباشد، چرخ مدارس نمی‌چرخد. هر چند مدیران مدارس عنوان می‌کنند پرداخت وجه امری اختیاری است، اما وقتی سراغ والدین می‌رویم، حرف‌های دیگری می‌شنویم که کاملا متناقض با صحبت‌های مدیران است. هرچند که مسولان وزارت آموزش و پرورش همواره بر اجرای قوانین تاکید کرده و بارها برخورد با موارد تخلفی مبنی بر دریافت کمکهای مردمی اجباری از اولیا را اعلام کرده‌اند اما مشکلات مالی مدارس فراتر از این قوانین است که بتوان با آیین نامه و دستورالعمل به آن خاتمه داد، در این بین اگر مشارکت مردمی نباشد مدیران با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند، لذا افرایش هرینه‌های مدارس در برخی موارد باعث نادیده گرفتن قوانین شده و مدیران را به اخذ وجه اجباری سوق می‌دهد، همین امر موجب نارضایتی والدین می‌شود؛ به طوریکه این امر به سریال تکراری هر ساله مدارس تبدیل شده است.
منبع:ایسنا- ١بهمن – بخشی ازیک گزارش

اخبار بین المللی
واتیکان – یک رسوایی دیگر، ٤٠٠ کشیش بدلیل آذر جنسی‌کودکان اخراج شده اند
به گزارش دویچه وله اسناد داخلی واتیکان پرده از مجازات حدود ٤٠٠ کشیش برداشته است که متهم به کودک‌آزاری و سوءاستفاده جنسی از کودکان هستند. در این اسناد آمده که پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر پیشین کاتولیک های جهان، فرمان اخراج این کشیش‌ها را در دوسال پایانی فعالیت‌اش صادر کرده بود. واتیکان شمار کشیشان خلع لباس شده را در اختیار مسئولان سازمان ملل متحد که در این باره تحقیق می‌کنند، قرار داده و گفته می‌شود این آمار از گزارش سالانه واتیکان برگرفته شده است. نشریه آلمانی اشپیگل به نقل از بی‌بی‌سی گزارش داده است که فدریکو لومباردی، سخنگوی واتیکان، در ابتدا شمار این افراد را تکذیب کرده بود، اما بعد در گفت‌و‌گو با خبرنگار بی‌بی‌سی این آمار را تایید کرده و آنها را صحیح دانسته است. برمبنای این گزارش در سال ٢٠١١ در مجموع ٢٦٠ کشیش به خاطر بدرفتاری یا سوءاستفاده جنسی از کودکان پست خود را از دست دادند. در سال ٢٠١٢ شمار اخراجی‌ها از کلیسای کاتولیک به همین علت ١٢٤ نفر بود. این تعداد را خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز تایید کرده است. به این ترتیب در دو سال ٢٠١١ و ٢٠١٢ در مجموع ٣٨٤ نفر به اتهام سوءاستفاده جنسی از کودکان از کلیسای کاتولیک اخراج شده‌اند. این شمار بیش از آمار مربوط به دوسال ِ ٢٠٠٨ و ٢٠٠٩ است. در گزارش مجله اشپیگل همچنین آمده است که در دو سال ٢٠٠٨ و ٢٠٠٩ شمار کشیش‌های اخراجی از کلیسای کاتولیک “فقط” ١٧١ تن بوده‌اند. این در حالی است که هیچ آماری در ارتباط با موضوع کودک‌آزاری در کلیسای کاتولیک در سال ٢٠١٠ در دست نیست. بندیکت شانزدهم از سال ٢٠٠٥ تا ٢٠١٣ پاپ و رهبر کاتولیک های جهان بود. در سال ٢٠٠٩ خبر سوءاستفاده جنسی از کودکان در کلیسای کاتولیک به شدت توسعه یافت. گفته می‌شود چنین آماری آن هم از طرف کلیسای کاتولیک دارای ارزش فراوانی است. واتیکان تاکنون تنها آمار اتهام‌ها و تحقیقات در این رابطه را منتشر می‌کرد، اما در هیچ سندی منتشر نمی‌شد که چند کشیش به علت سوءاستفاده از کودکان مقام خود را از دست داده‌اند.خلع لباس بالاترین جریمه برای کشیشان در کلیسای کاتولیک به حساب می‌آید.

آمریکا – شرکت اینتل بیش از ٥ هزار تن ‌را اخراج می‌کند
به گزارش خبرگزاریها شرکت اینتل که بزرگترین شرکت تراشه سازی کامپیوتر در جهان بشمار میاید، اعلام کرد که قصد دارد در سال ٢٠١٤ میلادی بیش از ٥ هزار تن‌از نیروی کار خود را از کار اخراج بکند. این تعداد بیش از ٥ درصد کّل نیروی کار این شرکت که به ١٠٧ هزار نفر می‌رسد را شامل میشود. این شرکت دلیل این اقدام را کاهش فروش و افت سود شرکت و همچنین بمنظور صرفه جوئی در هزینه‌ها اعلام کرده است.

هنگ کنگ – تظاهرات هزاران نفر در اعتراض به بدرفتاری با کارگران خدمتکار
به گزارش AFP هزاران نفر در اعتراض به بدرفتاری با خدمتکاران دست به اعتراض و تظاهرات زدند و خشم خود را نسبت به رفتار برده وار با خدمتکاران اعلام کردند. این حرکت اعتراضی هنگامی شکل گرفت که یک خدمتکار زن از کشور اندونزی بشدت توسط صاحب کارش مورد ضرب و شتم قرار گرفت و خبر این واقعه به سرعت همه جا پخش شد. هزاران کارگر خدمتکار و حامیانشان که در جلوی مراکز دولتی تجمع کرده بودند، شعار می‌دادند: ما کارگر هستیم، برده نیستیم. یکی‌از معترضین می‌گوید: ما باید به این برده داری مدرن خاتمه دهیم. موارد بدرفتاری با کارگران خانگی یا خدمتکاران در هنگ کنگ کم نیست، ولی‌بدلیل قوانین سختگیرانه دولت نسبت به مهاجران، کمتر مواردی از این بدرفتاریها گزارش میشود. دلیل عمده آن ترس از دست دادن شغل است. در هنگ کنگ حدود ٣٠٠ هزار کارگر خدمتکار مشغول به کار هستند که اغلب آنها از کشور‌های اندونزی و فیلیپین هستند.

جهان – ثروت ٨٥ نفر برابر با نصف کّل جمعیت دنیا
بر اساس گزارش موسسه اکسفام که رو دوشنبه ٢٠ ژانویه (٣٠ دی‌) انتشار یافت، ثروت ٨٥ نفر از ثروتمندترین پولدار‌های جهان برابر با ثروت نیمی از کّل جمعیت جهان (یعنی‌٣ و نیم میلیارد نفر) است. مبلغ کّل ثروت این ٨٥ نفر ١ تریلیون و ٦٥٠ بیلیون دلار تخمین زده میشود. بر اساس همین گزارش مبلغ کّل ثروت ١ درصد از جمعیت جهان معادل ١١٠ تریلیون دلار یعنی‌چیزی بیش از ٦٦ برابر ثروت نیمی از جمعیت جهان است. این گزارش چند روز قبل از تشکیل مجمع اقتصادی جهان که قرار است آخر هفته در دافوس سوئیس برگزار شود، انتشار می‌یابد. وینی بیانیما ریس موسسه اکسفام می‌گوید: این تکان دهنده است که در قرن ٢١ میلادی، ثروت نیمی از جمعیت جهان برابر با فقط ٨٥ نفر باشد که کّل آنها در یک اتوبوس دو طبقه جا میگیرند. در این گزارش آمده است که مبارزه با فقر بدون مبارزه با تقسیم ناعادلانه ثروت بیمعنا است.

آفریقای جنوبی – هزاران گارگر معدن دست به اعتصاب زدند
هزاران نفر از معدنچیان پلاتینیوم در آفریقای جنوبی با برگزاری اعتصاب، خواستار دو برابر شدن دستمزد خود و رسیدن آن به حدود ١٢٠٠ دلار در ماه شده‌اند. معدنچیان معدن پلاتینیوم ایمپالا، معدن آنگلو امریکن پلاتینیوم و معادن لونمین روز پنج شنبه ٢٣ ژا نویه (٣ بهمن) اعتصابی باز را آغاز کردند که این اعتصاب روند فعالیت سه معدن بزرگ پلاتینیوم جهان را با اختلال روبرو کرده است. معدنچیان اعتصاب کننده در حالی که به سوی استادیوم واندرکوپ نزدیک معدن پلاتینیوم لونمین در منطقه ماریکانا راهپیمایی می کردند، شعارهایی برای بهبود وضعیت شغلی خود سر می‌دادند. این اعتراض که از سوی جامعه معدنچیان و اتحادیه ساخت و ساز معادن آفریقای جنوبی سازماندهی شده بود، بزرگترین اعتصاب در بخش پلاتینیوم آفریقای جنوبی از سال ٢٠١٢ تاکنون به شمار می‌آید. در سال ٢٠١٢ نیروهای پلیس آفریقای جنوبی به سوی معدنچیان اعتصاب کرده در منطقه ماریکانا تیراندازی کردند که در این حادثه ٣٤ معدنچی جان خود را از دست دادند. بخش معدن در آفریقای جنوبی از اوت ٢٠١٢ و پس از چندین اعتصاب گسترده به خاطر دستمزد کم به معدنچیان، فلج شده است. این اعتصابات همچنین به شهرت آفریقای جنوبی به عنوان مقصدی برای سرمایه گذاری خارجی لطمه وارد کرده است. سه شرکت اصلی پلاتینیوم که در آفریقای جنوبی فعالیت می کنند، می گویند، این اعتصاب ها در سال های ٢٠١٢ و ٢٠١٣ در مجموع ١.٢ میلیارد دلار خسارت بر جای گذاشته است. آفریقای جنوبی تقریبا ٨٠ درصد منابع پلاتینیوم شناخته شده در جهان را در اختیار دارد. بخش معدن این کشور مستقیما حدود ٥٠٠ هزار کارگر در اختیار دارد و این بخش تقریبا یک پنجم تولید ناخالص داخلی آفریقای جنوبی را شامل می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *