اخباری از اعتراضات به اخراج و نپرداختن دستمزدها

نساجی بابکان شهرستان آمل؛
بیش از پنجاه تن از کارگران معترض کارخانه نساجی بابکان در آمل در اعتراض به بیکارسازیها و عدم امنیت شغلی درمقابل فرمانداری شهرستان آمل تجمع کردند! در این حركت اعتراضی کارگران به بیکارسازیهای وسیع و سازمان یافته ای که بشدت زندگی آنها را تهدید می کند اعتراض می کردند. بنا بر اخبار منتشر شده از فروردین امسال تا کنون حدود ١٥۰ نفر از کارگران این كارخانه از كار اخراج شده اند و از ١٥۰۰ کارگر شاغل در آن اکنون تنها سیصد و شصت کارگر شاغل باقیمانده است و این تعداد نیز توسط هیئت مدیره كارخانه مداوما در خطر اخراج هستند. بنا به اطلاعاتی که کارگران از طریق هیئت مدیره شرکت کسب کرده اند٬ طی ماه جاری قریب به صد وپنجاه کارگر که اکثرا پانزده سال سابقه دارند در شرف اخراج هستند. این کارگران با داشتن بیش از سی و پنج سال سن٬ شانسی برای یافتن کار در بازار کار بحران زده کنونی ندارند. هیئت مدیره با بستن قراردادهای کوتاه مدت با كارگران درحالیکه اسمی از طرف دیگر قرارداد در آن نیست٬هر گاه که اراده میکند کارگران را از کار بیکار میکند و اکنون به بهانه تجهیز و نوسازی کارخانه شروع به بیکارسازی کارگران کرده است. این درحالی است که دستگاههای نساجی این کارخانه اغلب نو و بازسازی شده است. اکثریت قریب به اتفاق کارخانجات نساجی در استان مازنداران درحال تعطیلی و ورشکستگی هستند. طی ده سال گذشته٬ دوازده هزار نفر از کارگران این رشته تولیدی در كارخانجات مازندران از كار بیكار شده‌اند.
کارخانه نساجی کرپ ناز هرسین؛
كارگران نساجی كرپ ناز هرسین كرمانشاه سه ماه و نیم حقوق و هشت ماه بیمه خود را طلب دارند. از سوی دیگر مدیریت نیز گفته است كه از ٣١ شهریور ٩٠ نفر از كارگران اخراج خواهند شد. در ارتباط با این مشكلات ٢٠ روز است كه این كارگران در اعتصاب بسر میبرند. به این ترتیب كه یا سر كار حاضر نمیشوند و یا اگر به كارخانه میروند كار نمیكنند. در ادامه همین اعتراضات روز چهارشنبه ١٧ شهریور كارگران این كارخانه در مقابل بانك سرپرستی ملت جمع شدند. در این حركت اعتراضی كارگران با حراست كارخانه كه برای فیلمبرداری و شناسایی كارگران معترض به محل آمده بود، درگیر شدند. یك نقطه قوت حركت اعتراضی كارگران هرسین اتحاد آنان است. كارگران در مجمع عمومی خود ٥ نماینده را برای پیگیری خواسته هایشان انتخاب كرده اند. در این شركت ٦٠ كارگر رسمی و ٢٢٥ كارگر قراردادی كار میكنند كه كارگران رسمی نیز از حركت اعتراضی كارگران قراردادی حمایت كرده و میگویند اگر این اخراج ها صورت گیرد، فردا دامن ما را نیز خواهد گرفت. این كارگران امروز ١٨ شهریور نیز از ساعت ٩ صبح در مقابل اداره كار كرمانشاه تحصن كردند. از آنجا كه روز ١٩ و ٢٠ شهریور روزهای تعطیلی رسمی است، كارگران اعلام كرده اند كه روز یكشنبه دوباره به تجمع خود ادامه خواهند داد. در این ٢٠ روز كارگران نساجی كرپ ناز همچنین به استاندار و مقامات مختلف دولتی نامه داده و طومارهای اعتراضی ارسال كرده اند. مدیریت كارخانه گفته است كه اگر این ٩٠ كارگر خود رضایت دهند در ازای پایان قرادادشان ١ ماه تا ٤٥ روز به آنها حق سنوات پرداخت خواهد شد. اما كارگران گفته اند حتی اگر ٤ ماه هم پرداخت شود حاضر به ترك كارشان نخواهند بود و متحد در مقابل اخراج ها ایستاده اند. كارگران نزد امام جمعه شهر رفته و اخطار كرده اند كه اگر به وضعیت آنها رسیدگی نشود به اعتراضشان ادامه خواهند داد و به تهران رفته و در مقابل دفتر احمدی نژاد تجمع خواهند كرد. كارگران اعلام كرده اند كه از خواستهایشان كوتاه نخواهند آمد و این حركت اعتراضی ادامه دارد.
اخراج ۲۰نفر از کارگران کارخانه درخشان قم
به گزارش آسمان دیلی نیوز ماه گذشته بیش از ۲۰ نفراز کارگران کارخانه درخشان قم به علت پایین آمدن میزان فروش پارچه از این کارخانه اخراج شدند .کارگران در این کارخانه قراردادهای ۳ ماهه دارند و طبق قرارداد، کارفرما اجازه دارد هنگامیکه وضعیت کارخانه بحرانی است کارگر را اخراج کند. جمهوری اسلامی با قراردادهای این چنینی دست کارفرمایان را در اخراج کارگران کاملا باز گذاشته است. کارگران به این وضعیت معترضند.
كارگران اخراجی سازمایه : كوتاه نمی آییم
کارخانه آجر پزی سازمایه( تولید کننده آجرهای بهمنی) که درفرون آباد پاکدشت در مسیر جاده خاوران در جنوب شرقی تهران واقع شده از جمله کارخانه هایی است که در مسیر ورشکستگی ونابودی افتاده و كارگران آن و خانواده هایشان قربانی این نابسامانی شده اند. حدود ۴۵۰ نفراز کارگران قراردادی این کارخانه که هرکدام سوابق کار بین ۱۰ تا ۱۵ سال وحتی بیشتراز این را دارند از سال ۸۸ دستمزدی نگرفته اند و این کارگران تاکنون حداقل ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان بابت دستمزدهایشان طلب دارند. این كارگران در رابطه با این وضعیت به اشكال مختلف اعتراض كرده، نامه داده و به مقامات مختلف دولتی مراجعه كرده اند ولی تا كنون پاسخی نگرفته اند. كارگران سازمایه چندین بار تجمعات اعتراضی برپا كرده اند و جز وعده و وعید و سردواندن پاسخی به آنها داده نشده است و همچنان در بلاتكلیفی بسر میبرند. در یک حرکت توطئه گرانه مدیریت برای اینکه راه برگشت کارگران به کارخانه را سد كند و از پرداخت مطالبات آنان طفره رود، دست به استخدام کارگران قراردادی جدید زد که موجب اعتراض کارگران اخراجی قبلی شد و آنها گفتند که اگر کارخانه نیازبه کارگر دارد پس چرا مارا اخراج کرده است. این درحالیست كه مدیریت حتی حقوق دو ماه اخیر كارگران قراردادی جدید را نیز به جیب زده است و به آنها پولی پرداخت نكرده است و این كارگران نیز در همین مدت دوبار دست به تجمع اعتراضی زده اند.
کارگران اخراجی سازمایه كه در وضعیت اقتصادی اسفباری بسر میبرند، تاکنون چندین بار با تجمعات اعتراضی خود در محل کارخانه مدیریت را از کارخانه بیرون کرده اند. در یكی از این حركات اعتراضی كارگران اعلام كردند كه ما معدن خاک کارخانه را بابت بخشی از بدهی خودمان برمیداریم وشما بروید کارخانه را بفروشید وبقیه بدهی مارا بدهید. درادامه این اعتراضات آخرین خبر مربوط به ٢٨ مرداد است كه مدیریت و عواملش بخش عمده ای از اموال کارخانه شامل کامپیوترها – وسایل انبار کارخانه وحتی بخشی از اموال شخصی کارگران را دزدیده و از كارخانه خارج كرده و سپس به بهانه اینکه میخواهند به وضعیت کارگران اخراجی رسیدگی بکنند درب کارخانه را مهروموم کردند وگفتندکه کارخانه را به مزایده فروش میگذاریم تا بدهی كارگران را بپردازیم واگر کسی معدن وکارخانه را نخرید خود کارگران میتوانند در برابر بدهی هایشان معدن وکارخانه را بخرند .کارگران اینرا توطئه دیگری از جانب مدیرت دانسته و خواهان دستمزدهای پرداخت نشده خود هستند. كارگران اعلام كرده اند كه ما از حق خودمان کوتاه نمی آییم و اعتراض و تجمع ها همچنان ادامه خواهد
كارگران نازنخ قزوین خواهان ٧ ماه حقوق معوقه خود و بازگشت به كارشان هستند
بنا به گزارشهای منتشر شده چندماه پیش یعنی در فروردین ٨٩ مدیریت كارخانه نازنخ كارگران این كارخانه را به بهانه سرویس فنی و رسیدگی به دستگاه های كارخانه، به مدت دو ماه به مرخصی با حقوق فرستاد. اما وقتی كارگران بعد از دوماه مرخصی در خرداد ماه به كارخانه بازگشتند، با كارخانه ای تعطیل و تقریبا متروكه مواجه شدند و از حقوقهایشان نیز خبری نبود. این موضوع موجب شروع موجی از اعتراضات در میان این كارگران شد. این كارگران بارها به تهران رفتند. مقابل دفتر احمدی نژاد و وزارت صنایع و دیگر مراكز دولتی تجمع كردند. اما پاسخی به آنان داده نشد. در آغاز مرداد ماه امسال بود كه این كارگران یك تحصن ٤ روزه در مقابل مجلس را شروع كردند كه با وعده هایی كه به آنها داده شد و در گام اول پرداخت یكماه از طلبهایشان، به قزوین بازگشتند. اما پس از آن به جز پرداخت یكماه از طلبهایشان خبری از وعده های داده شده و باقی طلبهایشان نشد. كارگران مجددا در مقابل كارخانه وهمچنین مقابل سازمان صنایع در قزوین تجمعات مختلفی برپا داشتند. و این اعتراضات ادامه دارد .مسئول كارخانه نازنخ فردی بنام حاجی میری است كه مستقیما تحت حمایت مقامات دولتی است . او علاوه بر این كارخانه حداقل ٧ كارخانه دیگر نیز دراختیاردارد كه در آنها نیز كارگران در همین وضع و حال بسر میبرند. كارگران نازنخ هم اكنون ٧ ماه حقوق و عیدی و پاداش خود را طلب دارند. و با تعطیل اعلام شدن كارخانه در وضعیت بلاتكلیفی قرار دارند و عملا از كار بیكار شده اند. كارگران نازنخ اعلام كرده اند كه تا رسیدن به خواستهایشان به مبارزات خود ادامه خواهند داد. كارخانه نازنخ درجاده قدیم قزوین – كرج دركیلومتر ٦ جاده قزوین واقع است. این كارخانه تا سال ٧٤ حدود ١٦٠٠ كارگر داشت و اكنون جمعا ٢٨٥ كارگر در آنجا به كار اشتغال دارند.
كارگران مه نخ، تك نخ، فرنخ خواهان دستمزدهای پرداخت نشده و بازگشت به كارشان هستند
قبلاسه كارخانه مه نخ,فرنخ وتك نخ سه كارخانه جداگانه بودند ولی اكنون یك كارخانه محسوب میشوند. تولیدات این كارخانه ها نخ بود كه اكنون بصورت كامل خوابیده و كارگران از كار بیكار و در بلاتكلیفی بسر میبرند. طی چندماه اخیركارگران این كارخانه ها بطور مداوم درمقابل كارخانه ودرمقابل سازمان صنایع واداره كار هر هفته تجمع داشته اند. این كارگران ٧ ماه دستمزد و عیدی و پاداش خود را طلب دارند. كارگران خواهان پرداخت فوری دستمزدهای پرداخت نشده خود و بازگشتشان به كار هستند. از جمله روز سه شنبه ٢٦ مرداد بیش از ١٧٠ کارگر از کارگران فرنخ در مقابل این شرکت ریسندگی که در حال حاضر به حال تعطیل در امده است و تنها نگهبانهای آن باقی مانده اند، تجمع كردند و خواستهایشان را مطرح كردند. كارگران این كارخانه ها همچنین هر روزه در دسته های ٧-٦ نفره تا ٢٠ نفره برای پیگیری طلبهایشان و تعیین تكلیف وضعیت شغلی خود مراجعه میكنند و تا كنون پاسخی به آنان داده نشده است.
اخراج و بیکاری٬ نپرداختن دستمزدها و تحمیل مشقت بی سابقه به کارگران و خانواده های آنان ماحصل حکومت سیاه سرمایه داران است. این وضعیت فلاکتبار به هیچ وجه قابل تحمل نیست. زندگی خانوده های کارگری مداوما دستخوش یورش بیرحمانه و شرم آور سرمایه داران است. جمهوری اسلامی حکومت گرسنگی و دربدری٬ حرمان و سیه روزی است. تا این هیولای خونخوار در قدرت باقی است٬ زندگی کارگران از هیچ امنیتی برخوردار نیست. چاره کار در اتحاد سراسری و اعتراض همگانی به حکومتی است که مسبب وعامل بقای تمامی مصائبی است که گریبانگیر کارگران است. دستمزدهای پرداخت نشده، یك معضل سراسری و اجتماعی است. با مبارزاتی متحد و سراسری در برابر این معضل بایستیم. در هر شهر كارخانجات همجوار میتوانند با مبارزات متحد خود، اعتراضات قدرتمندی را علیه این تعرض آشكار شكل دهند و با دخالت فعال خانواده های خود و جلب حمایت مردم، بیشترین فشار را برای نقد كردن طلبهایشان و تحمیل دیگر خواستهای خود ایجاد كنند. با تمام قدرت به تدارك مبارزات متحد و سراسری علیه دستمزدهای پرداخت نشده و علیه تعرضات رژیم برویم.
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی
حزب کمونیست کارگری ایران
١٨ شهریور ١٣۸۹، ٩ سپتامبر ۲۰١۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *