تعرض جمهوری اسلامی به حقوق معلمان موقوف!

جمهوری اسلامی دست به تعرض گسترده ای به حقوق ناچیز معلمان زده است. بیش از ۱۲۰ هزار معلم قراردادی در معرض بیکار شدن هستند. وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که این معلمین نمی توانند به کار خود ادامه دهند. آموزش و پرورش شرط ادامه کار و استخدام این معلمان را انجام آزمون و مورد تائید قرار گرفتن پس از تفتیش عقاید آنها دانسته است. حمید رضا حاج بابائی وزیر آموزش و پرورش حکومت اسلامی “تسلط بر روخوانی قرآن” را شرط استخدام معلمان در آموزش و پرورش اعلام کرده است. اکثریت این معلمان چندین سال سابقه کار دارند و پس از گذراندن مراحل گزینش و مصاحبه به صورت قراردادی استخدام شده اند.
در مقابل این تعرض، روز ۳۱ مرداد تعدادی از معلمین قراردادی یک تجمع اعتراضی در مقابل مجلس اسلامی برگزار کردند. روز سوم شهریور دهها تن از زنان معلم از شهرهای شاهرود، آمل، بابل، قائمشهر و نظرآباد در مقابل مجلس تجمع کرده و خواستار استخدام خود شدند. روز ۷ شهریور ۵۰ نفر از معلمان استانهای مختلف به نمایندگی از طرف ۱۲۰ هزار معلم قراردادی در سراسر کشور، در مقابل ساختمان مجلس تجمع کرده و خواست توقف اخراج معلمان و استخدام دائم آنها را مطرح کردند.
معلمین قراردادی همواره در معرض بیشترین تهدیدها و فشارهای جمهوری اسلامی بوده اند. در ابتدای استخدام، دولت از آنها تعهد گرفته است که در صورت اخراج، اعتراض نکنند. ترس از اخراج باعث شده که این معلمان به کمترین حقوق و سخت ترین شرایط تن در دهند. پرداخت حقوقهای آنها بارها به تعویق افتاده است. در اردیبهشت ماه گذشته دولت دست به محدود کردن بیمه و خدمات درمانی آنها زد. علاوه بر معلمان قراردادی، نزدیک به ۲۴ هزار نفر از معلمان شرکتی نیز کار خود را از دست داده و از هرگونه حقوقی محروم شده اند. بخشی از دستمزد ناچیز این معلمان به جیب صاحبان شرکت های دلالی رفته است که از طریق مناقصه، قرارداد تامین معلم برای آموزش و پرورش داشته اند. دولت بدون توجه به سابقه کار آنها اعلام کرده که آنها حق ادامه کار ندارند و وزیر لمپن آموزش پرورش با توهین به این معلمان زحمتکش و گفتن اینکه: “آموزش و پرورش میدان تره بار نیست که از خیابان معلم جذب کنیم”، چهره کثیف خود را بیش از پیش آشکار نموده است”.
بیش از یک میلیون معلم در بدترین شرایط اقتصادی به سر می برند. بسیاری از آنها شغل های دوم و سوم دارند تا بتوانند هزینه سرسام آور زندگی و حداقل امکانات برای ادامه حیات خود و خانواده خود را تامین کنند. پس از اعتراضات پرشور معلمان در سالهای ۸۵ و ۸۶ تعداد زیادی از معلمان اخراج شده و تعداد زیادی از رهبران اعتراضات معلمان زندانی شدند. جمهوری اسلامی در مقابل معلمان، همانند سایر گروههای مردم، شمشیر را از رو بسته و حمله به معیشت و امنیت اجتماعی آنها را تشدید نموده است تا به خیال خود بحران عمیق اقتصادی اش را کاهش دهد. از سوی دیگر تلاش میکند با ایجاد فضای رعب و وحشت و اسلامیزه کردن بیشتر فضای مدارس مانع بروز حرکات اعتراضی از جانب معلمین و دانش آموزان شود.
مردم آزاده ایران، معلمان ، دانش آموزان!
اعتراضات و خواست های معلمان قراردادی و کل معلمان در سراسر کشور باید مورد حمایت وسیع همه شما قرار گیرد. رژیم درمانده تر از آن است که بتواند در مقابل اتحاد شما مقاومت کند و با گسترش مبارزه ناچار به عقب نشینی خواهد شد. حزب کمونیست کارگری از مبارزات و خواستهای معلمان قراردادی و کلیه معلمان قاطعانه پشتیبانی می کند و از همه شما میخواهد یکپارچه از خواستهای زیر حمایت کنید:

ـ تمام معلمان قراردادی و شرکتی باید استخدام رسمی شوند و از حقوق برابر با سایر معلمان و از امنیت شغلی برخورد شوند.
– کلیه معلمان اخراجی باید به سر کارهای خود برگردند.
ـ حقوق معلمان باید با توجه با بالارفتن سرسام آور هزینه های زندگی افزایش یابد. هیچ معلمی نباید برای تامین معاش مجبور به داشتن کار دوم باشد. حداقل حقوق در شرایط کنونی نباید کمتر از یک میلیون تومان باشد.
– کلیه معلمان زندانی باید فورا و بی قید و شرط آزاد شوند و امکان بازگشت به کار خود را همراه با تمام حقوق و مزایای دوره ای که در زندان بوده اند، داشته باشند.
ـ معلمان باید از آزادی بی قید و شرط ایجاد تشکل برخوردار باشند.
ـ دست مذهب باید از آموزش و پرورش کوتاه شود، نهادهای سرکوب و مذهبی در مدارس منحل شوند و یک نظام آموزشی سکولار جایگزین تحجر مذهبی حاکم بر مدارس کشور شود.
حزب کمونیست کارگری ایران
١١ شهریور ١٣٨٩، ٢ سپتامبر ٢٠١٠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *