یکشنبه ۲۹ مهر: تجمعات بازنشستگان تامین اجتماعی در چند شهر

روز بیست و نهم  مهرماه  بازنشستگان تامین اجتماعی در ادامه یکشنبه های اعتراضی در شهرهای اهواز، شوش  تجمع کردند. در شوش بازنشستگان از کرخه، شوش و هفت تپه جمع شده و با راهپیمایی و فریاد شعار”فقط کف خیابون به دست میاد حقمون” بر تداوم اعتراضاتشان تاکید داشتند.

در اهواز نیز بازنشستگان تجمع و راهپیمایی داشتند و شعار میدادند:” نان گران، دارو گران. در حسرت یک لقمه نان”، “وزیر رفاه با دولته، دستش تو جیب ملته”، “دروغ میگن آمریکاست، دشمن ما همین جاست”، و ” نوبت ما که میشه، خزانه خالی میشه”.

این بازنشستگان با بنر درمان رایگان حق مسلم ماست و شعار” بیمه های تکمیلی دزدیهای تحمیلی” علیه بیمه های تکمیلی و محرومیت خود از درمان صدای اعتراضشان را بلند کردند. اعتراض بازنشستگان به فقرو گرانی، تبعیض و نابرابری و بساط اختلاسها و سرکوبگریهای حکومت است. بازنشستگان تامین اجتماعی در عین حال مطالباتی فوری دارند که میتواند بهبودی در سطح دریافتی های آنها ایجاد کند. این مطالبات عبارتند از:  پرداخت ۲۵ درصد باقی مانده از متناسب سازی سال‌های قبل،  اجرای مفاد ۱۱۱ و ۹۶ تامین اجتماعی،  اجرای دائمی متناسب سازی ،  پرداخت عیدی همانند کارگران شاغل،  پرداخت حق عائله‌مندی به بانوان مستمری بگیر، پرداخت مزایای حق اولاد و مسکن مانند کارگران،  حذف دو درصد ماده ۸۹،  اصلاح ضریب متناسب سازی بازنشستگان سال ۸۶ و ۸۷ ، و حذف ماده ۶۹ تامین اجتماعی یا تسری آن به کلیه بازنشستگان همکار  و غیر همکار.

در این روز همچنین  بازنشستگان فولاد همچون هفته های گذشته در اصفهان و دامغان و بازنشستگان زغال سنگ در کرمان تجمع داشتند. بازنشستگان فولاد در اهواز شعار می دادند: “ای دولت دروغگو ، حاصل وعده هات کو”، ” فولادی دادبزن/ حقتوف یادبزن”، “تمام پوله دولت برای اختلاسه، پول نداره این دولت برای بازنشسته”.

 اعتراضات در میان بخش های مختلف کارگری گسترده است. روز گذشته ۲۸ مهر نیز اپراتورهای شرکتی برق شاغل بار دیگر در اعتراض به تبعیض در پرداخت حقوق و مزایای شغلی خود و سطح نازل دستمزدهایشان مقابل ساختمان وزارت نیرو دست به تجمع زدند.

تعداد کارگران اپراتور، دست‌کم به ۴ تا ۵ هزار نفر می‌رسد. طبق گزارشات  فاصله دریافتی یک کارگر شرکتی با یک کارگر رسمی در یکسال حداقل حدود ۱۰ میلیون تومان است. کارگران پیمانی برق با عناوین شغلی اپراتور در پست‌های برق انتقال و فوق توزیع با میانگین ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه کاری کمترین دریافتی را در بین دیگر کارگران دارند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۹ مهر ۱۴۰۳، ۲۰  اکتبر ۲۰۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *