کیان آذر: سال تحصیلی جدید، اعتراضات دانشجویی، حق تحصیل رایگان و تغییر وضعیت موجود

انترناسیونال: اعتراضات دانشجویی در اولین روزهای شروع سال تحصیلی بیان کننده چیست؟

کیان آذر: سال تحصیلی جدید در شرایطی آغاز میشود که نسبت به دوره های گذشته بخش عظیمی از مردم ایران و بموازات جوانان و دانشجویان از نظر اقتصادی و اجتماعی در شرایطی بدتر بسر میبرند و محرومیت های بیشتری را متحمل میشوند. تامین هزینه زندگی و تحصیل بسیار سختتر شده است. عملکرد و تصمیم گیری قوای مختلف جمهوری اسلامی در جهت حفظ شرایط موجود و ساماندهی حفظ سودآوری بیشتر برای حاکمین است و نیز فضای سرکوب و فشار روی فعالین جنبش های مبارزاتی را حفظ کرده تا با کنترل مضاعف، شرایط و وضعیت موجود حفظ شود.

سیاست خصوصی سازی در جامعه و مشخصا در حوزه های تحصیلی صدمات جبران ناپذیری را به بخش آموزشی جامعه ایران زده است و اساسا آموزش و پرورش و آموزش عالی را تبدیل به بنگاه اقتصادی کرده است و تحصیل را برای درصد بالایی از جامعه ناممکن و یا بسیار دشوار کرده است. در ادامه اتخاذ طرح ها و تصمیماتی همچون در نظر گرفتن دانشجویان و فارغ التحصیلان بعنوان نیروی کار مجانی و ارزان برای کارفرمایان از جمله سیاستهایی ست که تحصیل و اساسا زندگی را برای دانشجویان بسیار دشوار کرده است. در همین راستا ادامه قراردادن فضای فشار روی فعالین از طریق نهادها و ارگانهای مختلف سرکوب از دیگر ویژگی های این دوره بوده است. اعتراضات در دانشگاه های مختلف در همان هفته اول بازگشایی دانشگاهها نشان دهنده پتانسیل بالای اعتراضی در بین دانشجویان است و عزم آنان برای تغییر وضعیتی که در بالا اشاره کردم و جمهوری اسلامی آنرا ایجاد کرده و سعی در تداوم آن دارد.

انترناسیونال: وضعیت دانشگاهها را چگونه می بینید و صحبت شما خطاب به دانشجویان چیست؟

کیان آذر: دانشجویان و مشخصا فضای دانشگاه ها همواره بعنوان یکی از فعالترین بخش های مطالباتی و اعتراضی جامعه ایران مرتبا خواسته های کل جامعه را مطرح کرده است و علیه سیاست های اتخاذ شده از طرف حکومت معترض بوده اند. یک مطالبه وسیع و عمومی در جامعه وجود دارد که حق تحصیل رایگان را مرتبا مطرح میکند و خواهان تحصیل رایگان در مقاطع مختلف تحصیلی میباشد. بدرستی در شانزده آذر سال گذشته دانشجویان این مطالبه را با عنوان “دانشگاه خصوصی نمیخوایم نمیخوایم” و “آموزش رایگان حق مسلم ماست” مطرح کرده اند و با اعتراض خود نسبت به شرایط موجود و فضای سرکوب موجود در دانشگاه ها و جامعه، اعلام کرده اند که این شرایط باید تغییر کند و به پایان برسد. استراتژی ما در سازمان جوانان کمونیست نسبت به همبسته شدن و متشکل شدن دانشجویان برای تغییر شرایط موجود است و خاطر نشان میکنیم که با اعتراض، تشکل و فعالیت جمعی است که میتوان این وضعیت را تغییر داد. تغییر شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هدف است و باید دانشجویان سازمانده و پیشرو با سازمان دادن فعالیتها در دانشگاه ها سال تحصیلی جدید را تبدیل به دوره جدیدی از مبارزه بخش وسیعی از دانشجویان با شرایط موجود کنند. باید با شعار “نه به خصوصی سازی دانشگاه ها”، “حق تحصیل رایگان”، “نه به تفکیک جنسیتی و نه به حجاب” و “نه به سرکوب” به تقابل با این شرایط رفت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *