Nesan Nodiniam
نسان نودینیان

نسان نودینیان: فقط ٧ درصد از بیکاران کشور بیمه بیکاری می گیرند

سالانه ٨٠٠ هزار تا یک میلیون نیروی کار جدید به جمعیت جویای کار اضافه میشود. بیکاری میلیونی تحصیل کردگان هم اکنون چالش بزرگی در جامعه ایران است. نرخ بیکاری سیر صعودی بخود گرفته است. ده ها مرکز کار و کارخانه تعصیل شده اند.

در نظام اسلامی آمار جمعیت بیکاری هیچگاه با شفافیت آماری اعلام نمیشود.  مرکز آمار ایران آخرین رقم بیکاری را در گزارش رسمی خود ٢میلیون و ٧٢٩هزار نفر و وزارت کار هم شمار بیکاران را ٢میلیون و ٥٠٠هزار نفر اعلام کرد، در عین حال رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اسلامی از گزارش این مرکز در خصوص بیکاری حداقل ٤.٨ میلیون ایرانی پرده برداشت و با احتساب بیکاری ناقص اعلام کرد که شش میلیون نفر بیکارند که این رقم از سوی عیسی منصوری معاون اشتغال وزیر کار هم تایید شد.

بانک مرکزی  هم در گزارش جدیدی که درباره اقتصاد خانوار ایرانی برای سال ٩٤ منتشر شده است، اعلام کرد، در بیش از ٢٦ درصد خانوارهای ایرانی هیچ فرد شاغلی وجود ندارد. با این وضعیت، نحوه تامین معیشت این قشر با یک علامت سوال بزرگ مواجه است.

از میان جمعیت میلیونی بیکاران طبق آمار نهادهای خود رژیم اسلامی فقط ٧درصد شانس گرفتن بیمه بیکاری را دارتد.

جمعیت بیکاری میلیونی بدون حقوق و مزایا، بدون تامین معیشت و رفاه راه چاره یی جز مبارزه برای بیمه بیکاری ندارد.

به گزارش ایلنا، «خسرو صادقی بروجنی» در نوشته پیش‌رو ابعاد مختلف بیمه بیکاری را بررسی کرده و به زوایای مختلف آن بر مبنای قوانین داخلی و بین‌المللی پرداخته است. بر اساس بررسی مرکز آمار ایران در سال ١٣٩٤، تعداد جمعیت فعال (شاغل و بیکار) کشور ٢٤میلیون و ٧٠١ هزار و ١٧٧ نفر است که از این تعداد ٢ میلیون و ٧٢٩ هزار و ٩٢ نفر بیکار هستند.

از سوی دیگر بنا بر سالنامه آماری سازمان تأمین اجتماعی در سال ١٣٩٤، تعداد کل مقرری بگیران بیمه بیکاری کشور در سال ١٣٩٤ بالغ بر ١٩١٦٣٠ نفر بوده است که از این تعداد ١٤٥٦٦٦ نفر (٧٦ درصد) مرد و ٤٥٩٦٤ هزار نفر (٢٤درصد) زن هستند. این تعداد مقرری بگیر بیمه بیکاری فقط  ٧ درصد از کل جمعیت بیکار کشور را شامل شود. بنا براین آمار، نسب جنسیت (مرد به زن) مقرری بگیران بیمه بیکاری در سال ٩٤، در استان های کردستان و لرستان بین ٥.٧٢ تا ٨.٢٥ بوده است که حاکی از تعداد بالای مردان مقرر بگیری بیمه بیکاری نسبت به زنان در این دو استان است. این نسبت در استان های تهران، البرز، یزد، فارس، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان کمترین مقدار و بین ٢.٠٥ تا ٢.٩ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *