dolar

قاچاق دلار و پول‌شویی جمهوری اسلامی در عراق- محمد شکوهی

موضوع قاچاق دلاراز عراق و روش‌های پول‌شویی جمهوری اسلامی برای دورزدنتحریم‌های آمریکا و غرب این روزها یک موضوع مهم رسانه‌های خبری شده است. در دو هفته گذشته آمریکا و غرب در این مورد تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی و عراق، مشخصاً در عرصه پول‌شویی و قاچاق دلار وضع کردند. به چند خبر در این مورد توجه کنید.
*دو هفته پیش آمریکا ۱۴ بانک عراقی را تحریم کرد. آمریکا در توضیح این تصمیمش اعلام کرد کههدف از این تحریم‌ها” جلوگیری از پول‌شویی و انتقال دلار آمریکا به ایران و برخی دیگر از کشورهای تحریم شده خاورمیانه است”.
*در خبر دیگریسخنگوی وزارت خارجه آمریکا دراول مرداد اعلام کرد” پول‌های بلوکه شده ایران در عراق، به ظن پول‌شویی و قاچاق به کشور ثالث،ترجیحاً عمان منتقل می‌شود، اما همچنان مشمول همان محدودیت‌هایی خواهد بود که در عراق نیز بوده است”!

  • وزارت خزانه‌داری آمریکادر گزارشی اعلام کرد: بانک‌ها و صرافی‌های عراق سودهای کلانی از تراکنش‌های جعلی و غیرقانونیدلار به دست می‌آورند و دلار ارزان دریافتی از بانک مرکزی عراق را به قیمت بالاتر به ایران می‌فروشند.
    اینها برخی اخبار ازتلاش‌های جمهوری اسلامی و باندهایشدر عراق برای قاچاق دلار و سازمان پول‌شویی جمهوری اسلامی است. برای ریشه‌یابی این تلاش‌های جمهوری اسلامی در عرصه قاچاق و پول‌شویی، دلایل و زمینه‌هایی که موجبات این فعالیت‌های رژیم را فراهم آورد، باید به عقب برگشت و به تحولات عراق در دو دهه گذشته بعد از سقوط رژیم صدام حسین و میدان‌دار شدن جمهوری اسلامیو تبدیلدوفاکتوی عراق به حیاط‌خلوت جمهوری اسلامی پرداخت که زمینه چنین فعالیت‌های قاچاق و پول‌شویی را فراهم آورده است. سیاست‌هایی که به‌ویژه بعد از عروج و افول داعش، آمریکاو غرب دست جمهوری اسلامی در عراق را باز گذاشتند که نتیجه آن به این وضعیت منجر شده و عراق مهم‌ترین مرکز و محل قاچاق دلار وپول‌شویی جمهوری اسلامی تبدیل شده است.
    در اینکه عراق عملاًحیاط‌خلوت جمهوری اسلامی است،و رژیم قدرت و نفوذ زیادی در گروه‌های فشار دست‌سازشدر عراقبر علیه آمریکا دارد، شکی نیست. اینجا فرصت پرداختن به کل سیاست‌های رژیم در عراق نیست. یک موضوع مهم و پیش‌زمینه این وضعیت ماجرای ائتلاف ٤٠ کشور به رهبری آمریکا در جنگ با داعش بود، هر چند جمهوری اسلامی عضو رسمی این ائتلاف نبود، اما به‌عنوان متحد آمریکا در عراقدر جنگ با داعش شرکت کرده و به گفته برخی مقامات حکومت” اعتماد دو طرف را برای پیشروی‌های بعدی هموار کرد”. تمدید قرارداد صادرات برق و کالاهای ایرانی به عراق، تمدید شیوه‌های پرداخت پول به ایران، همکاری در سرمایه‌گذاری در صنعت نفت عراق و… از جمله این امتیازاتی بودند که نصیب رژیم شد. آمریکا و غرب اقتصاد و بازار عراق را دودستی تقدیم جمهوری اسلامی کردند.
    جمهوری اسلامی هم‌زمان با استفاده از این وضعیت مناسب، اقدام به گسترش فعالیت‌هایتهدیدآمیز علیه آمریکا و متحدانش در دولت عراق توسط گروه‌های تروریستی مورد حمایتش در درون و بیرون دولت قومی و مذهبی عراق کرد. در نتیجه این دخالت عملاً حکومت عراق مختل شده و پارلمانش تا آستانه انحلال پیش رفت. آمریکا در واکنش به ایندخالت‌ها و تهدیدات جمهوری اسلامی، قاسم سلیمانی را در ۱۳ دی ۱۳۹۸ در نزدیکی فرودگاه بغداد کشت و متقابلاً جمهوری اسلامی اقدام بهموشک‌باران پایگاه آمریکا در عین الاسد کرد و در همان زمان هواپیمای مسافربری اوکراینی با ١٧٦مسافر را سرنگون کرد.هم‌زمان با این وقایع سیاست آمریکا بر تشدیدتحریم‌های مجدد بر علیه جمهوری اسلامی متمرکز شد.در دوره ترامپ فشارها بر ایران افزایش یافت و دولت ترامپبرجام را ملغی کرد و اقدام به اعمال فشار حداکثری به جمهوری اسلامی برای دست برداشتن از سیاست‌هایضدآمریکایی کرد که تا زمانی کهترامپسرکار بود ادامه داشت . .
    بعد از روی کار آمدن بایدنسیاست‌های آمریکا در مقابل جمهوری اسلامی دچار تغییراتی شد. زمزمهازسرگیری گفتگوهای برجام، آزادی زندانیان آمریکایی از زندان‌های ایرانو موضوع آزادسازیدارایی‌های رژیم در دستور کار دولت جدید آمریکا قرار گرفت. با چرخش‌های آمریکا، متقابلاً جمهوری اسلامی هم عقب‌نشینی‌هاییدر عراق، سوریه، لبنان، یمن برای جلب رضایت آمریکا انجام داد به این امید که فرجی برای رژیم و کاهش فشار تحریم‌ها پیش بیاید. از اینجا به بعد است که با وعده آزادسازیدارایی‌های مسدود شده رژیم و امکان دسترسی به بانک و گشایش در این عرصه‌ها، زمینه برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامیدر عراقمساعدتر شد.
    برای نمونه آمریکا در هفته‌های اخیر مجوز پرداخت ۲.۵ میلیارد یورو بدهی مسدود شده عراق به ایران از بابت واردات گاز و برق را دوباره تمدید کرد. اما در مورد چندوچون دریافت این پول توسط جمهوری اسلامی شرط و شروطی گذاشت و اعلام کرد این کار برای جلوگیری از پول‌شوییمی‌باشد.
    طبق گزارش خزانه‌داری آمریکا نحوه دریافت پول‌های آزاده شده جمهوری اسلامی، با یک سیستم ویژه امکان‌پذیر است. این سیستم مالی به این شیوه است که دولت عراق به میزان بدهی‌های ناشی از واردات گاز و برق از ایران، در بانک تجارتعراق (TBI) یک “حساب دیناری”باز می‌کند و ایران بدون آنکه اجازه برداشت پول از این حساب را داشته باشد، تنها می‌تواند از این حساب برای خرید کالاهای غیر تحریمی امریکا از خارجاز عراق استفاده کند. اینجا یکی از محل‌هایپول‌شویی و قاچاق دلار به ایران است. شرکت و بانک‌های ایرانی که به اسم عراقی کار می‌کنند، به این پول‌ها دسترسی دارند و با شیوه‌های مختلف دلارهایی که قرار بود مستقیماًبه دست رژیم نرسد و فقط کالا و خدمات توسط این پول‌ها بخرد، دوباره به جیب جمهوری اسلامی می‌رود.در کنار این مورد موارد و روش‌های دیگر قاچاق دلار و پول‌شویی جمهوری اسلامی به موارد زیر می‌شود اشاره کرد:
    بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه‌ها،سازمان‌های تروریستی زیر مجموعه‌های سپاه قدس، حشدالشعبی، کتائبحزب‌الله؛ برخی مقامات دولت عراق وابسته به گروه‌های شیعه مورد حمایت رژیم، دو بانک در اقلیم کردستان، در کنار چندین بانک عراقی کل پروسه پول‌شویی و قاچاق دلار به ایران و برخی کشورهای منطقه را سازمان داده و به‌پیشمی‌برند.
    تازه‌ترینروش قاچاق و پول‌شویی جمهوری اسلامی در عراق دست‌وپا کردن و ثبت شرکت‌هایی به اسم و عناوین مختلف در عراق و دریافت وام از بانک‌های این کشور به بهانه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مهم اقتصادی از نفت و گاز گرفته تا تولیدات محصولات کشاورزی است.
    علاوه بر اینهیئت‌های عزاداری و راه‌پیمایان اربعین و مناسک مذهبی که توسط حکومت و عواملشدر عراق راه انداخته می‌شود،شبکه زیر زمینی قاچاق دلار را به‌پیشمی‌برند.بر اساس برخی اخبار و گزارشات رسانه‌هایمنطقه‌ای میزان قاچاق دلار وپول‌شویی جمهوری اسلامی از عراق به مقصد ایران و برخی کشورهای منطقه خلیج بالای ١٠ میلیارد دلار برآوردمی‌شود. بانک مرکزی عراق مدتی پیش اعلام کرد که صندوق ذخیره ارزی این کشور در بعضی شعبات بانک که تحت مدیریت عناصر نزدیک به جریانات تروریست مسلح هوادار جمهوری اسلامی بوده است،عملاً خالی شده است.
    عراق یک منبع مهم تأمینارزهای خارجی به‌ویژه دلار برای تجارت و واردات جمهوری اسلامی تبدیل شده است. تحریم‌های بانکی دسترسی رژیم به ارزهای خارجی را به‌شدت محدود کردهاست جمهوری اسلامی برای دورزدن این تحریم‌هاستکه شبکه‌های قاچاق دلار و پول‌شوییارزهای خارجی را راه‌اندازی و مدیریت می‌کند. در این میان بانک‌های عراقی، به‌ویژهشعبات آنها در کشورهای حوزه خلیج وام‌های کلانی به شرکت‌هایی که جمهوری اسلامی طبق قوانین عراق در این کشور ثبت کرده و دفترودستکدارانش از هواداران رژیم با اسامی عربی و اسناد عراقی هستند، داده‌اند که اینها وام‌ها را گرفته و باتوجه‌به قیمت بالای دلار در ایران و نیاز رژیم به دلار، این پول‌ها را وارد شبکه قاچاق ارز و دلار درایرانمی‌کنند. از این طریق هم‌سودهای کلانی نصیبشان می‌شود و هم نیازهای ارزی حکومت برای واردات تا حدودی تأمینمی‌شود.
    سرمایه‌گذاری‌هایده‌ها شرکت ثبت شده جمهوری اسلامی در صنایع نفت و گازو تولیدات محصولات کشاورزی در عراق با وام‌هایی که از بانک‌های عراقی برای این پروژه‌ها دریافت کرده‌اند، یک منبعمهم دیگر قاچاق دلار و پول‌شویی توسط جمهوری اسلامی است. طبق گزارشات رسانه‌های عراق ده‌ها پروژه، از جمله در صنایع نفت و گاز، صنعت برق، تولید فولاد و آهن و مس، خطوط لوله انتقال نفت خام و بنزین تصفیه شده، ساخت‌وسازبنادر این کشور، به دلیل فساد مالی و کمبود منابع مالی عملاً تعطیل شده‌اند. اینجا هم پای قاچاقچیان دلار و مافیای ارزی جمهوری اسلامی و باندهای تروریست و برخی مقامات دولت عراق در میان است.
    جمهوری اسلامی با استفاده از نفوذش در دولت عراق، راه‌اندازی دار و درسته‌های تروریست اسلامی در این کشور، شبکه عظیم قاچاق و پول‌شویی را در عراقراه‌اندازی و مستقیماً هدایت می‌کند. سپاه قدس و حزب‌اللهگروه‌های اصلی این مافیای ارزی حکومت در کشورهای حوزه خلیج هستند.
    سیاست‌های آمریکا و متحدینشزمینه‌ساز گسترش و نفوذ سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی در عراق، از جمله شبکه عظیم قاچاق و پول‌شویی است. دولت عراق و باندهای تعبیه شده و شریک این دولت، زیر کنترل جمهوری اسلامی هستند که این موضوع باعث شده دولت عراق اقدامی برای مقابله با قاچاق دلار وپول‌شویی رژیم در دستور خود نداشته باشد. دولت فاسد، قومی و مذهبی عراق خود شریک این قاچاق و پول‌شوییویک عامل گسترش این فعالیت‌های مخرب اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی در عراق است. برای پایان‌دادن به این وضعیت و رهایی مردم ایران و عراق از این وضعیت در قدم اول باید جمهوری اسلامی را که عامل اصلی آن است، به زیر کشید. با سرنگونی جمهوری اسلامی بساط تروریسم اسلامی در ایران و شبکه‌های تروریست و قاچاقچی و آدمکش آن در عراق و منطقه، کل مافیای قاچاق ارز و پول‌شویی، سرکوب و جنایت و تحمیل فقر و فلاکت بر زندگی مردم نیز پایان خواهد یافت و مردم ایران مشغول این کارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *