حمید تقوائی: جناحهای حکومتی و معضل “برجستگی های اسلامی نظام”!

“همه باید برای اجرای برجام ۲ به صحنه بیایند.”

روحانی

 

“می‌خواهند برجام ۲و۳و۴ را به نخبگان ما بقبولانند. … معنای این حرف این است که جمهوری اسلامی از مسائل اساسی که به حکم اسلام و برجستگی های نظام جمهوری اسلامی به ان پایبند است صرف نظر کند.” 

خامنه ای

HamidTaqvaee-3

این گفته ها نشانه شدت گرفتن اختلافات بین دو جناح حکومتی است. روحانی درادامه خط تعامل با آمریکا از لزوم اجرای برجام ۲ صحبت میکند و خامنه ای همچنان بر طبل ضد آمریکائی گری میکوبد. روحانی معتقد است نتیجه انتخابات اخیر نشاندهنده خواست مردم برای اجرای برجام ۲- “برنامه جامع اقدام مشترک ملی”-  بوده است و منظورش از اقدام مشترک ملی توافق در میان جناحهای حکومتی برای ادامه سیاست تعامل و عادیسازی رابطه با غرب است. اما چنین توافقی امکان پذیر نیست. نگرانی و مشکل خامنه ای و جناح اصولگرا بر باد رفتن هویت اسلامی حکومت و نظام است. از نظر خامنه ای عادیسازی روابط با غرب به معنی صرفنظر کردن از مسائل اساسی است که جمهوری اسلامی “به حکم اسلام و برجستگی های نظام جمهوری اسلامی به آن پایبند است.” بیحقوقی مفرط زنان، سیستم قضائی قصاص مبتنی بر روابط و مناسبات خونی عشیرتی جوامع بدوی، محروم کردن جوانان از یک زندگی شاد و مدرن، آپارتاید جنسی، تجاوز شرعی بدختران خردسال تحت عنوان ازدواج شرعی، تحمیل فرهنگ جهل و خرافه و تحجر اسلامی برجامعه، و هزار و یک  سیاست و قانون و حکم  فوق ارتجاعی و ضد انسانی دیگر همه از جمله “برجستگی های جمهوری اسلامی” است و خامنه ای بدرست نگران آنست که عادیسازی رابطه با غرب این برجستگی ها را بر باد بدهد. البته منظور و هدف جناح روحانی – رفسنجانی از سیاست عادیسازی رابطه با غرب و برجام یک و دو از دست رفتن نظام اسلامی نیست بلکه برعکس حفظ نظام از طریق عادیسازی روابط با غرب است. این جناح نگران از دست رفتن نظام در اثر اوجگیری نارضائی ها و اعتراضات مردمی است که دیگر ولی فقیه و قصاص و آپارتاید جنسی و دیگر “برجستگی های اسلامی نظام” را نمیتوانند تحمل کنند.

هر دو جناح حق دارند نگران باشند. ریشه نگرانی و هراس  هر دو در مورد آینده نظام متبوعشان  رویگردانی جامعه از اسلامیت و گرایش و میل عمیق توده مردم به رهائی از شر حکومت و قوانین متحجر اسلامی است. این کشاکش و اختلاف نظر بین جناحهای حکومتی قابل حل نیست، برجام دومی در کار نخواهد بود، بر عکس این کشمکش هر روز شدید تر و قطبی تر خواهد شد. چرا که رویگردانی جامعه ایران از قوانین و مناسبات و فرهنگ و اخلاقیات پوسیده و عقب مانده اسلامی هر روز عمیق تر و گسترده تر خواهد شد. آنچه جمهوری اسلامی را تهدید میکند نه نزدیکی حکومت به غرب، بلکه نزدیک  شدن هر چه بیشتر  مردم به مدرنیسم و مدنیت قرن بیست و یکمی است.

٢٣ مارس ١٦  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *