کشتار مردم سوریه توسط رژیم اسد ادامه دارد.

mohamad shokohi

محمد شکوهی:

اوایل این هفته سازمان ملل اعلام کرد که ماهانه ۵ هزار نفر در سوریه در اثر جنگ داخلی کشته میشوند. ابعاد کشتار در سوریه از بزرگترین قتل عام ها در ۲۰ سال گذشته است. سازمان ملل گفته است که کشتاردر سوریه بالاتر از نسل کشی درروندا می باشد و از رژیم اسد درخواست کرده است که مقدمات امدادرسانی به مردم را فراهم نماید. اما اوضاع در سوریه از چه قرار است؟
در هفته های اخیر حملات رژیم اسد به مواضع مخالفان شدت بیشتری به خود گرفته است. از اوایل ماه جولای رژیم اسد موفق شد با کمک های بی دریغ جمهوری اسلامی و روسیه، بویژه تحویل سلاح و موشک های دوربرد به رژیم اسد، کلا تقویت تسلیحاتی بنیه دفاعی رژیم، حملات گسترده ای را برعلیه مخالفان مسلح سازمان بدهد. پا بپای این موضوع نیروهای حزب الله لبنان با پشتیبانی جنگنده های رژیم اسد در استانهای حمص، دیرالزور، درعا و حومه دمشق حملات زمینی را علیه مخالفان آغاز کردند. در مناطق نامبرده رژیم اسد از گازهای شیمیایی استفاده کرد. نتیجه این حملات گسترده رژیم اسد محاصره کامل شهر حمص، درعا و قابون و قتل عام های وسیع و گسترده در این مناطق بوده است.

بر اساس گزارشات صدها نفر فقط در دو هفته گذشته در شهر حمص کشته شده اند. در حومه درعا و دمشق نیروهای حزب الله دست به جنایات وسیعی زده اند. بمباران شهرهای نامبرده بدون وقفه ادامه دارد. راههای ارتباطی ورود و خروج به این شهرها در کنترل ارتش اسد می باشد. دهها هزار نفر از مردمی که موفق به فرار از بمبارانها نشده اند، در این شهر گیر کرده اند. در سایر مناطق سوریه از جمله در مناطق کردنشین جنگ و درگیری میان نیروهای اسلامگرای جبهه النصره، القاعده و حکومت اسلامی با نیروهای اپوزیسیون کرد ادامه داشته است. براساس اخبار نیروی مسلح اپوزیسیون کرد موفق شده اند این دار و دسته ها را از منطقه راس العین در مرز ترکیه بیرون نمایند. درگیری نیروهای تروریست اسلامگرا با نیروهای مخالف دیگر رژیم از جمله ارتش آزاد سوریه، تقریبا در اکثر مناطق مهم و شهرهای بزرگ در جریان می باشد. نیروهای اسلامگرا مورد حمایت عربستان، قطر بوده و کمک های وسیع نظامی و مالی دریافت می کنند. هدف این نیروها ایجاد حکومت اسلامی در سوریه می باشد.

از طرف دیگر در منطقه قابون که زیر بمبارانهای هوایی گسترده و حملات زمینی نیروهای اسد قرار داشته است، به گفته سازمانهای امداد رسانی صدها نفر کشته و هزاران زن و کودک در محاصره ارتش اسد می باشند. ابعاد جنایات و تراژدی انسانی که دراین منطقه درجریان می باشد، بخشا نیروهای اپوزیسیون را وادار کرده که برای کمک به مردم محاصره شده در این منطقه پیشنهاد ایجاد یک کریدور امداد رسانی کرده اند. مخالفان رژیم اسد گفته اند که حاضرند این کار را انجام بدهند. رژیم اسد این درخواست را رد کرده است. به گفته منابع مخالفان هزاران زن و کودک در محاصر و بدون هیچ امکانات غذایی و پزشکی در عمل به مرگ دست و پنچه نرم می کنند.
اینها بخش هایی از اخبار کشتار وسیع و جنایات رژیم اسد در سرکوب مردم سوریه می باشد. در این میان آمریکا و غرب وطرف های درگیر در” بحران سوریه “برخلاف ادعاهای چند ماه پیش که وعده تلاش برای پایان درگیریها و جنگ گسترده را در سوریه میداند، فعلا سکوت کرده و به گفته بانکی مون ترجیح میدهند فقط به امداد رسانی فکر نمایند. این سیاست آمریکا و غرب، بویژه وعده کمک های نظامی به مخالفان رژیم اسد با مخالفت های اتحادیه اروپا و اعلام نگرانی از گسترش جنگ در صورت تسلیح مخالفان و نحوه برخورد سایر طرف های درگیردراین ماجرا، عملا امکان و فرصت به کشورهایی نظیر عربستان و قطر داده که وسیع ترین کمکها را در اختیار دارو دسته های تروریست اسلامی قرار داده و بدین ترتیب این ها را تبدیل به وزنه مهمی در تحولات سوریه نمایند. ابعاد حمایت این کشورها از جریانات اسلامگرا، این دار و دسته های را موضع برتری نسبت به سایر مخالفان قرار داده است. در یک چنین وضعیتی رژیم جمهوری اسلامی و روسیه نیز به تقویت بنیه نظامی رژیم اسد پرداخته اند. آمریکا و غرب با در پیش گرفتن سیاست سکوت در برابر رژیم اسد و به بهانه جلوگیری ازگسترش بحران سوریه به منطقه و به خطر افتادن “امنیت اسرائیل”، دست رژیم اسد را در ادامه سیاست سرکوب و کشتار همه مخالفان، بویژه جریانات اسلامگرا که از نظرغرب خطری جدی می باشند، باز بگذارند. تحلیلگران سیاست خارجی آمریکا بخشا ضمن حمایت از حملات رژیم اسد به جریانات اسلامگرا، به غرب توصیه کرده اند که این “خدمات اسد” را نادیده نگیرند. این مواضع آمریکا و غرب بخشا به نفع رژیم اسد تمام شده و این رژیم را در ادامه کشتار مردم و این بار به بهانه ” مبارزه با تروریستها ” تقویت نماید. در یک چنین اوضاعی رژیم اسد هم در تلاش برای تسلط بر شهرها و مناطق از دست داده اش بوده و با ادامه بمبارانها و حملات وحشیانه در صدد گسترش مناطق تحت نفوذش در سوریه برآمده است. فاروق الشرع وزیر خارجه مستعفی رژیم اسد که در دفاع از این سیاست غرب و رژیم خواهان تثبیت مواضع بدست آمده رژیم در جنگ داخلی و وارد شدن به مذاکره با مخالفان از موضع برتر شده بود که مورد غضب اسد قرار گرفت و کنار گذاشته شد.
در این میان اپوزیسیون سوریه که در برگیرنده همه احزاب و جریانات رنگارنگ می باشد، دچار چند دستگی و تشتت شده است. در “ائتلاف اپوزیسیون سوریه” جریانات اسلامگرای مورد حمایت عربستان و قطر دست بالا را گرفته و مخالفتشان با سایر گرایشات درون این نیروها، بیشتر شده است. نفوذ و قدرت جریانات اسلامگرا در این جریان اپوزیسیون سوریه اسباب نگرانی های جدی سایر گرایشات درون این جریان شد. موضوع تا آنجا پیش رفت که فرمانده ارتش آزاد سوریه اعلام کرد که اگر غرب کمکهای تسلیحاتی اش را به این تیره ار اپوزیسیون افزایش ندهد و کشتار مردم توسط رژیم اسد ادامه یابد، اینها چاره ندارند که سراغ جریانات اسلامگرا رفته و با آنها وارد زد وبند و حتی درخواست کمک بشوند. بعد ازاعلام این موضع ارتش آزاد دولت انگلیس اعلام کرد که امکانات مقابله با سلاح های شیمیایی در اختیار اپوزیسیون می گذارد. همزمان سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در مناطق مرزی ترکیه مشغول آموزش و کمک رسانی به اپوزیسیون می باشند.
درعالم واقع در سوریه جنگ نیابتی ارتجاعی ترین نیروها از اسلامگرا گرفته تا هواداران غرب مدتهاست که آغاز شده است. جمهوری اسلامی و روسیه در کنار رژیم اسد و در دفاع از حکومت وی در سرکوب و کشتار مردم مستقیما دست دارند. آمریکا و غرب در میان نیروهای هوادار و پرو غربی شان می جنگند و عربستان و قطر با حمایت از جریانات تروریست اسلامی هوادارشان وارد جنگ شده اند.
در این میان مردم که انقلاب دو سال پیششان نوید رهایی و آزادی از شر رژیم دیکتاتوری اسد را سر داده بود، مدتهاست که عقب نشسته اند. بربریت و وحشیگری رژیم اسد در سرکوب مبارزات مردم، تمایل به روی آوری به جنگ مسلحانه را تقویت کرد. نیروهای ارتجاعی که آماده تر از مردم بودند با حمایت طرف های درگیر مسلح شده ووارد جنگ برای سرنگونی رژیم اسد شدند. رژیم اسد که موجودیتش رادر خطر میدید با حمایت جمهور اسلامی و روسیه وارد جنگ با مخالفان و گروههای مسلح شد. در این میان میلیونها نفر از مردم مستقیما قربانی حملات وحشیانه رژیم شده و میشوند. بر اساس آخرین اخبار و گزارشات بیش از ۱۰۰ هزار نفر در دوسال گذشته کشته شده اند. نزدیک به ۳۵۰ هزار نفر زخمی شده اند. ۲ میلیون نفر به کشورهای همسایه پناهنده شده اند. میلیونها نفر در داخل خاک سوریه آواره گشته اند. شیرازه اقتصادی و مدنی جامعه از هم پاشیده شده است. رژیم اسد با بربریت و وحشیگری بیشتر از هر زمانی به قتل عام مردم ادامه میدهد. اوضاع فعلی سوریه یک جنگ تمام عیار مخالفان اسد ازهر تیروه و تبار با رژیم می باشد. مردم قربانیان مستقیم این جنگ می باشند.
سرنگونی رژیم اسد کماکان در دستور مردم و مخالفان رژیم اسد می باشد. تلاش ها و تقلاهای احزاب و دار و دسته های اسلامگرا به همراه نیروهای ارتجاعی که وارد جنگ با رژیم اسد شده اند، ذره ای نباید از اهمیت این موضوع که مردم سوریه خواهان بزیر کشیدن رژیم دیکتاتوری اسد می باشند، کم نماید. سرنگونی رژیم اسد کماکان تنها راه برای پایان دادن به وضعیت فعلی و پایان دادن به کشتار مردم توسط این رژیم می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *