جدید ترین

از ما میپرسند: ملیت، مذهب، وطن پرستی و تمامیت ارضی. آیا اینها باعث و بانی یکپارچگی و اتحاد مردم ساکن یک کشور نیست؟

mostafa saber

مصطفی صابر

انترناسیونال ۶۰۶

مصطفی صابر: این روزها و در موارد زیادی عکس این ادعا صحت دارد. یعنی ملیت، مذهب، وطن پرستی و تمامیت ارضی باعث تفرقه و اختلاف و حتی جنگ و خونریزی  بین مردم ساکن یک کشور است! به اوضاع عراق نگاه کنید، به سوریه، لیبی، یمن، افغانستان، اوکراین و خیلی جاهای دیگر. در همه این مناطق دقیقا دارند بر اساس مذهب و ملیت و تحت لوای وطن پرستی و تمامیت ارضی میکشند و کشته میشوند. سر میبرند و به بردگی میگیرند و تجاوز میکنند و مدرسه و بیمارستان و خانه را بر سر هم خراب میکنند. لااقل در 30 ـ40 سال گذشته ما  شاهد رویارویی جنبش ها و حرکات ارتجاعی حول مذهب و ملیت و قومیت بوده ایم که با دولت ها و جنبش های بهمان  درجه ارتجاعی و مدافع تمامیت ارضی و مهین پرستی درگیر شده اند و هردو به جان بشر امروز افتاده اند. این وضعیت بخصوص بعد از سقوط شوروی  و پایان دنیای دوقطبی دست بالا گرفت. ما شاهد یک عقبگرد تمام عیار و جنگ های خونین قومی و ملی در جمهوری های سابق اتحاد شوروی بوده ایم از آذربایجان و ارمنستان گرفته تا یوگسلاوی و غیره. این وضعیت که در یک سطح جهانی محصول بورژوازی دوره جهانی سازی و عروج نئولیبرالیسم است متاسفانه همچنان ادامه دارد و آخرین نمونه اش ظهور داعش وحشی در عراق است که داعیه مذهبی و خلافت بر کل مسلمین دارد.

این سوال را در اوضاع امروز ایران قرار دهید باز بهمان جواب بالا میرسید. آیا جز این است که ملیت و مذهب و وطن پرستی و تمامیت ارضی دقیقا باعث تفرقه و جدایی بین مردم ساکن جغرافیای سیاسی ایران است؟ البته از نظر جمهوری اسلامی، مذهب و ملیت و وطن پرستی و تمامیت ارضی باعث اتحاد است. اما این “اتحاد” لفظ دیگری است برای حاکمیت جمهوری اسلامی و بورژوازی ایران است که در منطقه جغرافیایی ایران دست به استثمار طبقه کارگر از هر مذهب و قومیتی میزند. این “اتحاد” یعنی حاکمیت مذهب شیعه اثنی عشری و ناسیونالیسم ایرانی بر سراسر مردمان ساکن این جغرافیا و تحمیل انواع ستم های ملی و مذهبی بر مردمی که خارج از این چهارچوبه قومی و مذهبی تعریف شده اند. یک لحظه خودتان را جای مردمانی بگذارید که تحت ستم ملی و مذهبی هستند. در کردستان، خوزستان، آذربایجان و بلوچستان. تمام این عبارات و شعارهای جمهوری اسلامی متضمن ستم ملی و مذهبی و محرومیت برای مردمانی است که مذهب متفاوت و قومیت و فرهنگ متفاوتی جز مذهب و فرهنگ حکومت دارند. در مقابل این ستم ملی است که ناسیونالیسم قومی و مذهبی هم در بین مردمان تحت ستم فضای فعالیت پیدا میکند و میکوشد خود را بعنوان ناجی و مدافع مردم تحت ستم قلمداد کند و سربازگیری میکند. یعنی مردم واقعی بین دو ارتجاع و دو هویت وارونه دو جور ناسیونالیسم گیر می افتند. از هم جدا میشوند و حتی نسبت بهم بیزاری و نفرت پیدا میکنند و کار حتی ممکن است به جنگ و خونریزی هم بکشد. این بدون تردید تنها محصول واقعی “ملیت و مذهب و وطن پرستی و تمامیت ارضی” است.

البته در دوره های اولیه رشد بورژوازی، دوره های دولت ـ ملت سازی ما شاهد ناسیونالیسمی هستیم که متحد کننده است و حتی جنبه مترقی دارد. یعنی جوامع ماقبل سرمایه داری و روستایی را دورهم متحد میکند و به عصر مدرن میاورد. در این دوره بورژوازی چندان به تفرقه نمی اندیشد و برعکس میکوشد اتحاد مردم را بر اساسی حقوق شهروندی و قانون تامین کند. این روند را در قرن هژده و نوزده در اروپا و در سه ربع قرن بیستم در آسیا و آفریقا و آمریکای لاتین می بینیم. اما دوره ما، دوره ای که با عروج نئوکنسرواتیسم شروع شده، ما با دست بالا گرفتن ناسیونالیسم قومی و مذهبی مواجه بوده ایم که هر روز هم روبه رشد است. دیگر میهن پرستی و ملت بر خلاف قرن نوزده و بیست نماینده وحدت و اتحاد مردم برای عبور از یک وضعیت عقب افتاده نیست. امروز تنها چیزی که میتواند اتحاد مردم، ولو ساکنین یک جغرافیای سیاسی واحد و یا ساکنین کشورهای مختلف را بوجود آورد این است که اتفاقا از خط و خط کشی های ملی و مذهبی کاملا خود را رها کنیم. انسان به صرف انسان بودنش باید محترم باشد و از همه حقوق اجتماعی برخوردار باشد. تنها در یک دولت غیر مذهبی و غیر ملی یعنی دولتی که نماینده حاکمیت مستقیم همه شهروندان برابر و آزاد باشد میتوان اتحاد واقعی مردم را حفظ کرد. چنین اتحادی فارغ از هرگونه ستم ملی و مذهبی و جنسی و فرهنگی و غیره است و اتحاد واقعی انسانها برای یک زندگی بهتر است. دوره رهایی بشر از شر مذهب و ملیت و هر هویت تفرقه افکنانه دیگر فرا رسیده است. انسانها میتوانند با حفظ همه فرهنگ ها و سنن متنوع و زیبایی که از گذشته به ارث برده اند بعنوان شهروندان متساوی الحقوق یک جامعه آزاد و برابر بشری در کنار هم زندگی کنند. این دقیقا چیزی است که حزب کمونیست کارگری با تمام قوا برای تحقق آن مبارزه میکند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *