پرواز ۷۵۲: دادگاه پوشالی جانیان را نجات نمیدهد – کاظم نیکخواه

کاظم نیکخواه

مندرج در انترناسیونال ۹۴۹

فایل پی دی اف ویژه پیاده کردن روی تلفن همراه

سرنگون کردن هواپیمای مسافربری با موشک پاسداران حکومت، یکی از فجیع ترین جنایات قرن کنونی است و هیچگاه فراموش نخواهد شد. مردم ایران مصممند در کنار خانواده ها و بازماندگان این جنایت، تلاش مداوم قاتلین برای مخدوش کردن این جنایت را خنثی کنند و تمام عاملین و آمرین این توحش را به دادگاه بکشانند. جالب است که این هفته شاهد دادگاه کذایی حکومتیان در رابطه با این جنایت بودیم. دادگاهی که بیش از آن که کمکی به آنها بکند، نفرت و انزجار علیه حکومت را بیشتر دامن زده است.

از سرنگون کردن هواپیمای مسافربری پرواز ۷۵۲ نزدیک به دو سال میگذرد. دو سالی که برای بازماندگان قربانیان این جنایت قطعا به اندازه یک عمر پر درد و غم بوده است. دو سالی که طی آن همه آنها و حتی ما که آن قربانیان را نمیشناختیم، مدام به عقب بر میگردیم و میگوییم چه میشد اگر آن پرواز صورت نمیگرفت، یا چه میشد اگر آن هواپیما هم مسیر خود را بطور معمول طی میکرد؟ چه میشد اگر شکوفه و پونه و پریسا و ریرا و منصور و فرید و مریم و ناروین و همه آن ۱۷۶ نفر به آغوش عزیزانشان میرسیدند و با آنها میخندیدند و شادی میکردند و تجربه سفر خود را بازگو میکردند؟ این آرزوی ساده را جمهوری اسلامی به عمد بر باد داد و مدفون کرد. نشستند و نقشه کشیدند و به عمد هواپیمای مسافربری را در روز روشن سرنگون کردند. باور کردنی نیست اما حقیقت دارد. چقدر باید اینها قسی القلب و خونخوار و بیرحم و درنده خود باشند که اینچنین بسادگی انسانهای بیگناه را بخاطر یک حسابگری ساده به قتل میرسانند! تصورش برای انسان معمول براستی سخت است. توصیف ابعاد توحش اینها واقعا با کلمات ممکن نیست.

این یک جنایت باورنکردنی و فجیع و تکان دهنده با تمام معیارهای شناخته شده در جامعه بشری است. حکومت اسلامی نمیتواند خود را از عواقب چنین جنایتی خلاص کند. و نباید بگذاریم خلاص کند. دنیا به چشم خود دید که این حکومت در روز روشن ۱۷۶ کودک و مرد و زن را لت و پار و نابود کرد. همه دیدند که جانیان ابتدا انکار کردند و گفتند سانحه بوده. بعد به نیروهای خارجی نسبت دادند و بعد از سه روز تازه قبول کردند که این هواپیما با موشک شلیک شده از جانب سپاه پاسدارانشان سرنگون شده است.

اما این تمام ماجرا نبود. فورا محل جرم را با بولدوزر پاک کردند. به متخصصین بین المللی اجازه ورود ندادند. اسناد سقوط هواپیما را تحویل ندادند. جعبه سیاه را به مدت شش ماه تحویل ندادند و تلاش کردند اطلاعات انرا از بین ببرند.

اما همه این تقلاها و بسیاری دیگر نه فقط کمکی به آنها نکرد بلکه به همه آنها که تردید داشتند ثابت کرد که این یک اشتباه ساده و فردی و سهوی نبود. بلکه از بالاترین رده های حکومت در این جنایت دست داشته اند و با تمام توان دارند تقلا میکنند آنرا لاپوشانی کنند.

اگر عدالتی در دنیا حاکم بود تا کنون صد بار این قاتلین عزیزان مردم به محاکمه کشیده شده بودند. اگر عدالت و انسانیتی بر دنیا حاکم بود چنین جانورانی نه فقط بر هیچ کشور و جامعه و گوشه ای از دنیا حاکم نبودند بلکه در حصاری نگهداری میشدند به نحوی که نتوانند به مردم آسیب برسانند.  

همین دو سال گذشته این را ثابت کرده و نشان داده است که خانواده ها و مردم کوتاه نمی آیند. همین دو سال اخیر شاهد محاکمه سران حکومت در دادگاه انسانیت بوده ایم. آنچنان فشاری بر گرده جانوران اسلامی گذاشته ایم که ناچار شده اند خودشان یک دادگاه فرمایشی تشکیل دهند و چند پاسدار و افسر جزء را بعنوان مجرم به نحوی نمایشی به محاکمه بکشند. این داگاه کذایی فقط حال نزار حکومت را بیان میکند. دادگاهی که همین هفته گذشته یعنی در 28 نوامبر دومین جلسه اش برگزار شد و شماری از خانواده های قربانیان در برابر ساختمان آن عکس عزیزانشان را در دست گرفتند و علیه سران حکومت و سران سپاه پاسداران شعار دادند. این خانواده ها دادگاه کذایی حکومت را بدرست نمایشی و غیر قانونی میخوانند و مبگویند عاملین اصلی این جنایت فجیع در دادگاه کذایی غایبند. خانواده ها خواستار محاکمه عاملین و آمرین اصلی این جنایت هستند و تا رسیدن به خواست خود کوتاه نمی آیند.

بنا به گزارشها ماموران امنیتی زیادی در اطراف خانواده قربانیان دیده می‌شدند و در ویدیوها خانواده‌ها در برابر ماموران حکومت اسلامی شعارهایی از جمله “مرگ بر جمهوری اسلامی، مرگ بر جنایتکاران، مرگ بر سپاه پاسداران، حقیقت عدالت، مرگ بر حاجی‌زاده، مرگ بر سلامی، مرگ بر باقری، مرگ بر خامنه‌ای” سر می‌دهند. و این عمق خشم همه این خانواده ها نسبت به قاتلین عزیزانشان را بیان میکند.

جمهوری اسلامی با هیچ ترفندی نمیتواند از خواست بازماندگان و خانواده های قربانیان این جنایت عظیم قرن طفره برود و در عین حال نمیتواند به آن گردن بگذارد. چونکه پای بالاترین رده های حکومت و سپاه پاسدارانش در میان است. این تناقض اصلی این حکومت است.

این جنایت آنچنان فجیع و باورنکردنی است که با هیچ معیاری قابل توضیح و قابل قبول نیست. نباید بگذاریم که حکومت اسلامی گریبان خود را از این جنایت خلاص کند. ما مردم در کنار خانواده هایی که عزیزانشان را از دست داده اند میتوانیم روی دولتها فشار بگذاریم که جانیان حاکم در این کشور را به جرم به زیر کشیدن عمدی هواپیمای مسافربری، به جرم شلاق زدن کارگر معترض، به جرم اعدام کردن هزاران زندانی سیاسی، به جرم اعدام کودکان، و هزاران جنایت دیگر در دنیا طرد و بایکوت کنند، سفارتخانه هایش را ببنند، سرانش را به عنوان مجرم اعلام کنند. این کار ما مردم در کنار مردم شریف جهان است. این چنین تحولی کاملا عملی است و در عین حال در صورت عملی شدن آن ما مردم را یک گام اساسی به سرنگونی این هیولای اسلامی چپاولگر نزدیک میکند. با هم فریاد بزنیم نابود باد حکومت اسلامی! زنده باد انقلاب انسانی برای جامعه ای برابر و ازاد و امن و انسانی!

۱ دسامبر ۲۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *