اعتراضات کارگران در سه معدن سونگون، آسمینون و آق دره

سومین روز اعتصاب بیش از دو هزار کارگر سونگون

– روز ۲ آذر بیش از دوهزار نفر از کارگر پیمانکاری آهن‌آجین (معدن و لیچینگ)، مبین، نوآوران، زحل، خدمات اکتشافی،  پارس اولنگ و خدمات اکتشافی دیگر شرکت‌ها  در مجتمع مس سونگون ورزقان در اعتراض به اخراجها و سطح نازل حقوقها و قراردادهای موقت پیمانی و خواست اجرای فوری طرح طبقه بندی مشاغل برای سومین روز دست به اعتصاب و اعتراض زدند. همانطور که قبلا گزارش کردیم از روز ۲۹ آبان قرارداد  ۶۰ کارگر این معدن مختومه اعلام شده و از ورود آنها به معدن جلوگیری میشود. این کارگران در رابطه با همین مطالبات در مهرماه نیز سه روز در اعتراض بودند و کارفرما وعده اجرایی کردن طرح طبقه بندی و یکساله کردن قراردادها را داده بود. اما به قولهای داده شده عمل نشد و اکنون قرارداد ۶۰ نفر از آنها تمدید نشده است. کارگران اعلام کرده اند که تا وقتی همکارانشان به کار بازنگردند و به وعده های داده شده عمل نشود به اعتراضاتشان ادامه خواهند داد. گفتنی است که اکنون استخراج  در این معادن به خاطر اعتصاب وسیع کارگران به کلی تعطیل شده و فقط کارگران رسمی شرکت مس و کارخانه مشغول به کار هستند.

 کارگران معدن آسمینون، جاده ترانزیتی هرمزگان به کرمان را بستند

– روز سه‌ شنبه ۲ آذر  گروهی از کارگران معدن آسمینون منوجان کرمان در اعتراض به سطح پایین دستمزدها و نداشتن امنیت شغلی و قراردادهای برده وار کاری و  بخاطر اجرایی نشدن دیگر مطالباتشان محور  جاده بین المللی منوجان – بندرعباس را مسدود کردند. این کارگران در همین رابطه اعتراضات بسیاری داشته اند. از جمله در اواسط دی ماه ۹۹ اعتصاب داشتند و سه ماه بعد از این اعتراض و تمدید قراردادها به صورت یک ماهه، معدن تعطیل و هزار و ۲۰۰ کارگر این مجموعه از کار  اخراج شدند. اعتصاب بعدی آنها در ۲۹ اردیبهشت سال جاری در اعتراض به قراردادهای اجباری پیمانکاری با شرکت های زیرمجموعه شرکت معدن آسیمنون انجام گرفت و کارگران در این اعتراض به این قرارداد جاده کهنوج به بندرعباس را مسدود کردند. اعتصاب امروز دوم آذر ماه کارگران معدن آسمینون در ادامه این اعتراضات انجام گرفته است.

سومین روز اعتصاب کارگران معدن آق دره

– صبح روز سه شنبه دوم آذر اعتصاب کارگران معدن آق دره در اعتراض به اخراج ۱۰۰ کارگر بخش استخراج معدن وارد سومین روز خود شد. کارگران اخراجی که هر یک ۱۵ سال سابقه کاری دارند تحت عنوان “کارگر فصلی” از کار اخراج شده اند. بعلاوه اینکه بنا به خبرها بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ نفر دیگر از کارگران در پایان آذر ماه اخراج خواهند شد و ظاهرا گفته شده در آغاز فصل کاری بعدی یعنی در بهار میتوانند سر کار بازگردند که ضمانتی برای آن وجود ندارد.اعتراض کارگران معدن آق دره به این اخراجهاست. این شگرد مدیریت این معدن و برخی مراکز مشابه است که هر سال در این مقاطع تعدادی را اخراج میکنند و بعد در شروع دور بعدی کار معدن دوباره تعدادی از کارگران را به کار میگیرند. بسیاری از این کارگران بیش از ۱۵ سال سابقه دارند و همیشه چماق اخراج بالای سرشان است و هیچگونه امنیت شغلی ای ندارند.معدن آق دره یکی از کانونهای داغ اعتراض است . این معدن در ۴۰ کیلومتری تکاب  واقع است و کارگران آن عمدتا ساکنان روستای آق دره هستند و مبارزات آنان همواره با حمایت مردم ساکن این منطقه همراه شده است.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲ آذر ۱۴۰۰ ، ۲۳ نوامبر ۲۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *