اعتراضات کارگران فصلی نیشکر هفت تپه و تجمع کارگران شرکت حفاری گلوبال پتروتک کیش در اهواز

– روز ۲ آذر  بیش از ۱۵۰ نفر از کارگران فصلی نیشکر هفت تپه با خواست بازگشت به کار و دائمی شدن قراردادهایشان دست به تجمع  اعتراضی زدند. نیمی از این کارگران  در شرکت و نیمی دیگر در شوش مقابل دفتر کعب عمیر تجمع داشتند. در تجمع این روز به کارگران وعده داده شد که تعدادی از آنها اکنون به کار گرفته میشوند و تعدادی دیگر از آنها  با شروع نی بری میتوانند کار خود را شروع کنند. به این ترتیب قرار است که کارگران فصلی با شرایط گذشته و بصورت فصلی یعنی تا پایان بهره برداری کار کنند  و این همچنان خطر بیکاری را بر روی سر آنها نگاه داشته است.  به این معنا که در دی ماه هر سال کارگران فصلی فعالیت خود را در مزارع نیشکر شروع کرده و تا پایان بهره‌برداری نی، جمع آوری درو و  نیشکر و سم‌پاشی با این واحد کشاورزی کار میکنند. بنابراین اگر در سال جاری تکلیف قرارداد آنها روشن نشود، زمان بازگشت به کار آن‌ها  آبان ماه سال بعد خواهد بود .  اما بازهم هیچ تضمینی برای بازگشت به کار آن‌ها وجود ندارد.

بدین ترتیب یک معضل جمعیت دو هزار و پانصد نفری کارگران نی بر، لیلیکو و دفع آفات که به صورت فصلی در مزارع نیشکر مشغول کارند قراردادهای موقت  کاری است. آنها از سال ۹۵ تا کنون بدین صورت و بعنوان کارگر فصلی مشغول کارند و از یکسال تا ۲۰ سال سابقه کار دارند.  در جریان اعتراضات بزرگ کارگران نیشکر هفت تپه وعده داده شده بود که همه کارگران فصلی قراردادی میشوند. اما به این وعده ها عمل نشده است. کارگران فصلی در اعتراض به این خلف وعده ها است که چند روز است در اعتراض به سر میبرند و خواستار روشن شدن وضعیت شغلی و دائمی شدن قرارداد هایشان هستند. خواست بستن قرارداد با کارگران فصلی و دائمی شدن استخدام آنها یکی از مطالبات کارگران نیشکر هفت تپه در مبارزاتشان بوده است. بعلاوه کارگران نیشکر هفت تپه همچنان پیگیر دیگر مطالبات دیگر خود هستند. این خواستها از جمله عبارتند از: بازگشت به کار اسماعیل بخشی، شفافیت بخشیدن علنی چگونگی واگذاری نیشکر هفت تپه به هفت طرح، مختومه اعلام کردن پرونده فرزانه زیلابی وکیل این کارگران و بسته شدن تمامی پرونده های امنیتی تشکیل شده برای کارگران،آزاد شدن سپیده قلیان حامی هفت تپه که با ۵ سال حکم همچنان در زندان است.

– روز سه شنبه دوم آذرماه بار دیگر  جمعی از کارکنان شرکت حفاری گلوبال پتروتک کیش در اعتراض به عدم پرداخت ۷ ماه حقوق و بیمه مقابل اداره کار اهواز تجمع کردند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲ آذر ۱۴۰۰ ، ۲۳ نوامبر ۲۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *