نگاه هفته

نسان نودینیان:
(هفته هشتم ۲۰۱۴)

خودسوزی یک دختر ١٩ ساله از توابع آلان سردشت.
متاسفانه یک دختر جوان ١٩ ساله به اسم (ڕازاۆه) اقدام به خود سوزی کرد و بعد از ٢ هفته بستری در بیمارستان تبریز جان عزیزش را از دست داد. ڕازاۆه ١٩ ساله دختر کاک همزه که اهل روستای دیناران آلان سردشت بود، مدتی با یکی از فامیل های نزدیک خودش ازدواج می کند و به زندگی اش ادامه می دهد، اما متاسفانه در سنین نوجوانی اقدام به خود سوزی می کند که بدلیل وخیم بودن سوختگی بدنش، یک هفته قبل جانش را از دست می دهد. رازاۆه جزو خانواده بسیار شریف و زحمتکش کاک همزه بود و خانواده شوهرش نیز به همین شکل و و هر دو این خانواده از جو و فضای کهن و عقب مانده فاصله داشتند اما متاسفانه به مشکلات این دختر جوان رسیدگی نشده بود و برای حل مشکلات ایشان دیر جنبیدند. از گفته ها پیداست که رازاۆه و شوهرش با هم مشکلاتی داشته اند، از طرف دیگری هم شنیده شده بود که آنها مشکلات جدی نداشته اند، اما در هر صورت ڕازاۆه تصمیم به اقدامی زد که نمیبایستی صورت می گرفت و میبایستی جلوی آن گرفته میشد. لازم به ذکر است که در ٤،٥ روز گذشته مردم زیادی از شهر سردشت و روستاهای آلان سردشت برای ابراز تاسف و همدردی به خانه کاک همزه سر می زنند و این خبر بسیار دردناکی بود که همه را شوکه کرده بود. متاسفانه در جامعه ایران و کردستان بارها شاهد چنین تراژدی دلخراشی بوده ایم که انسانها و خصوصا زنان در اثر مشکلات حاد جامعه به چنین اقداماتی دست زده اند که میشد جلوی آنها گرفته شود.
پیشرو علی پور.

اطلاعیه شماره ٤ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد – آزادی وفا قادری را تبریک میگوییم
روز یکشنبه ٢٧ بهمن ١٣٩٢ وفا قادری فعال نام آشنای جنبش طبقه کارگر و از اعضا کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری پس از تحمل سه و ماه و نیم حبس از زندان آزاد شد و مورد استقبال گرم تعداد کثیری از کارگران و فعالین کارگری در شهر سنندج قرار گرفت. وفا قادری کارگر کارخانه شین بافت شهر سنندج است که به جرم عضویت در کمیته هماهنگی و دفاع از ابتدائیترین خواست و مطالبات کارگران دستگیر و زندانی شده بود. بدون شک ایجاد این گونه فشارها صرفا به این دلیل است که میان کارگران و دیگر اقشار تحت ستم و استثمار جامعه هراس و وحشت ایجاد نمایند و آنان را از پیگیری خواست ها و مطالبات برحقشان باز دارند. صاحبان صنایع و سرمایه و محافظان آنها با تمام توانشان تلاش میکنند که ما کارگران تشکل درست نکنیم، آنها به تشکل ها و تجمعات ما حمله می کنند، دستگیرمان می کنند تحویل دادگاه می دهند، احکام زندان و شلاق برایمان صادر می کنند . کارگران و توده های رنج کشیده و محروم جامعه و فعالان این عرصه ها بارها گفته اند و با عزم راسخشان نشان داده اند که : سرمایه داران و عوامل آنان با این گونه طرفند ها و بگیرو ببند ها ، با صدور احکام سنگین زندان برای کارگران و فعالین کارگری قادر نخواهند بود که جنبش حق طلبانۀ طبقه ای را که برای حق و عدالت می جنگد خاموش کنند و به طاق نسیان و فراموشی بسپارند . مبارزات جنبش طبقه کارگر با این قبیل اعمال خاموش نمیشود. مبارزات این طبقه با موجودیت و بقاء این نظام گره خورده است و بدون شک تا زمانی که آن ساختار و آن نظام باقی است این مبارزه و این فعالیت ها نیز باقی میماند و ادامه خواهد یافت. کارگران و فعالین دربند و محاکمه شده، جز دفاع از دوستان هم طبقه ای خود هیچ جرمی مرتکب نشدهاند. آنها به دلیل تلاش برای ایجاد تشکل های مستقل کارگری که بتواند در هر شرایطی نماینده و مدافع آنها باشد، بازداشت شده اند.
ما آزادی وفا قادری را صمیمانه تبریک میگوییم و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه کارگران و فعالین کارگری دربند هستیم.

پیام تبریک به مناسبت آزادی وفا قادری!
طبق خبر مندرج در سایت کمیته هماهنگیبرای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری روز یکشنبه بیست و هفتم بهمن ماه وفا قادری فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگیبرای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری پس از تحمل سه ماه و نیم حبس در زندان مرکزی سنندج آزاد شد. کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن تبریک به مناسبت آزادی این فعال خوشنام جنبش کارگری زندانی کردن فعالین کارگری عضو کمیته هماهنگی در شهر مهاباد را محکوم کرده و خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامیکارگران و فعالین کارگری زندانی است! بیست و هشتم بهمن ماه ۱۳۹۲ کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده

وفا قادری آزاد شد
روز یکشنبه۲7/۱۱/۹۲وفا قادری فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری پس از تحمل سه ماه ونیم حبس در زندان مرکزی سنندج ،آزاد گردید. آزادی وی با استقبال گرم تعداد کثیری از کارگران و فعالین کارگری شهر سنندج همراه بود. حاضرین ابتدا با آزاد نمودن تعدادی کبوتر،به طور نمادین حمایت خود را از آزادی بدون قید و شرط تمامی انسان ها اعلام و. سپس با مشایعت و همراهی وفا قادری تا منزل ایشان، اقدام به برگزاری مراسمی در گرامی داشت آزادی وی نمودند. در این مراسم حاضرین با برافراشتن پلاکاردهایی در حمایت از مواضع جنبش کارگری و فعالین عرصه ی مبارزات کارگری، نهایت سپاس و قدردانی خود را از وفا قادری و دیگر فعالین کارگری دربند اعلام کرده و خواستار آزادی آنان در اسرع وقت شدند. کمیته هماهنگی ضمن شادباش آزادی وفا قادری به خانواده ی وی و همچنین طبقه ی کارگر ایران، خواهان پایان بخشیدن به احضار و زندانی نمودن کارگران وفعالین کارگری و پیشروان این طبقه بوده، و آزادی بدون قید و شرط دیگر فعالین عرصه های اجتماعی را در اسرع وقت خواستار می باشد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

صلاح الین ۲۸ساله هم در مرز کشته شد!
نیروهای نظامی ایران با تیراندازی به یک کولبر به نام صلاحالدین بروکی فرزند عیسی را به قتل رساندند. این کولبر ٢٨ ساله از اهالی روستای “ناور” از توابع شهرستان چالدران میباشد. صلاح الیدین متأهل و دارای سه فرزند میباشد که هنگام بازگشت از مرز مورد تیراندازی نیروهای نظامی ایران قرار گرفته و در نتیجه جان خود را از دست داد.

مستانه رشیدیطلب (١٩ سالە) از طریق حلقآویزنمودن با طناب دار خودکشی کرد.
مستانه رشیدی دانشآموز مقطع دبیرستان و فرزند رحمان رشیدیاست.

مرگ مشکوک زندانی
یکی از زندانیان زندان مرکزی بوکان به نام سامان دادرس فرزند محمد به دلایل نامعلومی جان خود را از دست داد. سامان دادری متأهل و ساکن شهر بوکان است که روز چهارشنبه بیست وسوم بهمنماه، جسد وی پس از سه روز نگهداری در پزشکی قانونی این شهر به خانوادهی وی تحویل داده شد و به خاک سپرده شد. سامان دادرس به مدت ١٢ سال در زندان بوده که پس از ٥ سال نگهداری در زندان شهر بوکان، روز دوشنبه هفته گذشته به “طرز مشکوکی” جان خود را از دست داد”. پزشکی قانونی شهر بوکان به بهانه اینکه تاکنون دلیل اصلی مرگ سامان دادرس معلوم نشده، از ارائهگزارش به خانوادهوی خودداری میکند.

بی حرمتی به دانشجویان!
یکی از دانشجویان دانشگاه پیامنور سنندج گفت؛ آن دستە از دانشجویان و انجمنهای دانشجویی کە خواهان رسیدگی بە کم و کاستیهای داخل دانشگاه هستند نە تنها از سوی مسئولین جوابی دریافت نمیکنند بلکە با “الفاظ رکیک مورد بیحرمتی” قرار میگیرند. نزدیک بە ١ سال است کە سالن غذاخوری دانشگاه را تخریب کردەاند و طی این مدت دانشجویان از سلف غذاخوری محروم بودەاند. ذفعالیتهای ادبی و فرهنگی در دانشگاه پیامنور سنندج بیش از حد محدود شده و تلاش برای کسب مجوز نشریە با مخالفت شدید حراست دانشگاه روبرو میشود. “در بیشتر شهرهای کُردستان دەها دانشجو بە منظور ادامە تحصیل بە دانشگاه پیام نور سنندج مراجعە کردەاند و این دانشگاه از داشتن خوابگاه محروم بودە و ا روی ناچاری در خانەهای اجارەای زندگی میکنند”.

مصطفی عبدالبگ فرزند جلیل بر اثر انفجار مین، یک پای خود را از دست داد.
انفجار مین در نزدیکی پاسگاه نظامی متعلق به سپاه روی داده است. “مصطفی عبدالبگ چهل ساله به دلیل شدت جراحات ناشی از انفجار مین، علاوه بر قطع عضو، از ناحیهی چشم نیز دچار نابینایی گشته و هماکنون در مراکز درمانی شهر ارومیه تحت مراقبتهای پزشکی میباشد.

۳۵سال زندان
شعبه یکم دادگاه انقلاب شهر ارومیه به ریاست قاضی “چابُک” حکم زندان عثمان مصطفیپور را به ٣٥ سال حبس تعزیری تغییر داد.
عثمان مصطفیپور در ٢٢ سال گذشته بدون مرخصی بوده است
عثمان مصطفیپور اهل پیرانشهر میباشد و ٢٢ سال و ٥ ماه گذشته را در زندانهای ایران بدون مرخصی سپری کرده است. درسال ١٣٧٠ در منطقهی “ترگور” ارومیه بازداشت و بعدها به اتهام “عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزسیون” حکومت اسلامی ایران به ٢٥ سال زندان تعزیری محکوم شده بود.

سقز؛ فساد مالی ۳۰ میلیارد تومانی
با شکایت پیمانکاران شهرداری سقز از مسئولان شهرداری، فساد مالی سی میلیارد تومانی در این شهرداری آشکار و دست داشتن سه معاون بخشهای مختلف این اداره محرز گردیده است. معاون بخش خدمات شهری، معاون بخش اداری و معاون بخش عمران از مسئولان شهرداری سقز میباشند که در این “اختلاس مالی” دست داشتهاند. کشور ایران در رتبهسالانهبنگاه شفافیت بینالمللی، در رتبه ١٣٣ جای گرفته است.

بانه؛ دو جوان بر اثر گازگرفتگی جان سپردند
“این دو جوان(حمید بهرامی ٢٣ ساله فرزند امینالله و حسین علیمیرزایی ٢٦ ساله فرزند محمد) به منظور امرار معاش از مناطق اطراف مشهد به شهر مرزی بانه آمدهاند و یک منزل مسکونی را به اجاره گرفته بودند”. شهر بانه به سبب هممرز بودن با اقلیم کُردستان عراق به یکی از شهرهای تجاری کُردستان ایران مبدل گشته و شهروندان از دیگر مناطق ایران جهت کاسبی و امرار معاش به این شهر مهاجرت میکنند. ۲۶ بهمن ۱۳۹۲- پدر و مادر انور حسین پناهی فعال مدنی به اداره اطلاعات شهرستان دهگلان احضار شدند و به مدت چندین ساعت مورد بازجویی و تهدید بازجویان این نهاد امنیتی قرار گرفتند. ماموران امنیتی وزارت اطلاعات پیشتر در یک اقدام غیر انسانی، حسابهای بانکی این خانواده را قبلا مسدود کرده بودند و بالغ بر ۱۰ میلیون تومان وجه واریزی یکی از فرزندان این خانواده که به منظور کمک معاش پدر و مادر سالخورده به حساب آنها واریز شده بود را مصادره کردند. خانواده حسینپناهی میگویند که هدف از انجام اینگونه اقدامات غیر انسانی، تشدید فشارها بهخصوص از لحاظ مالی علیه خانوادههای فعالان و زندانیان سیاسی میباشد. حسین پناهی: دیروز برای چندمین بار پدر و مادر سالخوردهام به اداره اطلاعات شهر دهگلان احضار شدند و مورد تهدید و فشار ماموران این اداره قرار گرفتند. آنها تهدید کردهاند که اگر بیش از این جهت پس گرفتن وجه واریزی مصادره شده، به این اداره مراجعه کنند، دو پسر دیگرتان را بازداشت کرده و تمام اموالتان را نیز مصادره خواهیم کرد. خانواده حسینپناهی، در چند سال اخیر با نوشتن نامههایی به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران، سازمان دیدهبان حقوقبشر، سازمان گزارشگران بدون مرز و دیگر نهادهای حقوق بشری خواهان تلاش این نهادها برای توقف فشار نهادهای امنیتی بر این خانواده شدهاند. این خانواده اخیراَ با نوشتن نامهای دیگر به احمد شهید نوشتهاند که در آخرین اقدام علیه این خانواده در چند ماه گذشته، مبلغی وجه واریزی که یکی از فرزندان این خانواده به عنوان کمک معاش به حساب خانوادهاش واریز کرده بود، از سوی ماموران امنیتی وزارت اطلاعات مصادره و حساب آنها نیز مسدود شد. یکی دیگر از اعضای این خانواده به نام اشرف حسینپناهی ۳ سال پیش برای اثبات بیگناهی برادرش، همراه با مدارک و طوماری بالغ بر ۵۰۰۰ امضا، عازم تهران بود که به طرز مشکوکی به قتل رسید.

جلال فرزند حاج قادر را از ناحیه سر هدف گلوله قرار دادند.
حادثه شامگاه روز یکشنبه، بیست و هفتم بهمنماه در نزدیکی روستای “انجینه” از توابع دهستان “بوالحسن” روی داده است. جلال همراه خانوادهای در حال عزیمت به یکی از روستاهای مرزی بانه جهت دیدار با آشنایان بودند که خودروی حامل آنها مورد شلیک مستقیم نظامیان حکومتی قرار گرفت. گفته میشود، شلیک به وی بدون “اخطار قبلی” و دستور “ایست” بوده است.

بانه تیراندازی بطرف جلال
روز شانزدهم ماه جاری نیز در مرز بانه و در روستای “چومان” احمد فرزند جلال مورد تیراندازی نظامیان هنگ مرزی قرار گرفته و به شدت زخمی شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *