tabu2

تابو/بخش پنجم:ازدواج

tabu2

شیما فهیمی:با سلام و درود خدمت شما در بحث قبل راجب رابطه بین دختر و پسر و عشق صحبت کردیم، در این بخش می‌خواهیم درباره ازدواج صحبت کنیم و به عنوان سوال اول می‌خواهم از خانم فرشته مرادی بپرسم که تعریف ازدواج چیست؟

فرشته مرادی:با سلام و درود خدمت شما، تعریف ازدواج در حالت سالم و معمول آن قراردادی است که بین دو نفر که یکدیگر را دوست دارند و حس میکنند که نمیتوانند بدون یکدیگر خوشبخت باشند اتفاق می افتد.

شیما فهیمی:این قرارداد یا رابطه باید چگونه باشد که پایدار و همراه با عشق باشد؟

فرشته مرادی:این رابطه که اسم ازدواج برای او انتخاب شده است در دورانهای مختلف به اشکال مختلف بوده است، در قدیم به دلیل اینکه از نظر اجتماعی مردها به اصطلاح تنها نان آور خانواده بودند زنان به شدت به مردها در زندگی‌ مشترک وابسته بودند و البته به دلیل محدودیتهای فراوانی‌ که در یک جامعه دین زده و به شدت سنتی‌ برای زنان و دختران وجود داشت، حق انتخاب در درجه اول برای خانواده پسر، آن هم دختری که مورد تایید خانواده باشد نه خود پسر بود و در این میان خود دو نفری که می‌خواستند یک عمر با هم زندگی‌ کنند در واقع کمترین حق را در این انتخاب نداشتند و میبینیم که در این دوره شاخص دوست داشتن و تفاهم از اهمیت برخوردار نبوده است و بیشتر خصوصیت های خانواد‌گی و بعد شخصی‌ دختر اهمیت داشتند و مقوله دوست داشتن از دید آنها چیزی بود که بعد از ازدواج به وجود می‌‌آمد، اما در این دوره مساله ازدواج بطور کلی‌ تغییر کرده است، چرا که اولا وابستگی مادی که زنان درگذشته به مردان داشتند به شدت کاهش پیدا کرده چرا که اکنون زنان قشر تحصیل کرده اجتماع هستند و به طبع آن اکثرزنان شاغل هستند و از لحاظ مادی وابستگی کمتری به مردان دارند و از جنبه دیگر، مساله دوست داشتن و تفاهم یکی‌ از معیارهای اصلی‌ در ازدواج می‌باشد.

شیما فهیمی:البته هنوز هم خانواده‌ها و دختران به مساله مادی اهمیت میدهند

فرشته مرادی:بله درست است، مساله مادی مهم است اما ۱۰۰% قضیه نیست خانواده خود پسر و خصوصیات‌های او هم ملاک قرار می‌گیرد و از همه مهمتر اینکه آیا دختر از این پسر خوشش می‌‌آید و احساس خوبی‌ نسبت به او دارد یا خیر، البته در رابطه زناشویی‌ دوست داشتن مرحله اول است مرحله بعد و مهمتر این است که آیا این دو نفر یکدیگر را می‌شناسند آیا دوست داشتنشان فقط بر اساس هوس و زود گذر است؟ چون رابطه زناشویی‌ آنقدر پیچیده است که اگر هر چند وقت یک بار آن را باز بینی‌ نکرد و به اصطلاح آن را به روز نکرد، در دراز مدت دچار مشکل میشود، پس قبل از ازدواج دختر و پسر باید با هم صحبت کنند و نوع ارتباط خود را تعیین کنند که آیا رابطه برابر میخوهند یا اینکه مرد دستور میدهد و زن هم فرمان میبرد. اینها مسائلی‌ است که باید قبل از ازدواج راجب به آن صحبت کرد که بعد‌ها دچار مشکل نشوند و بخاطر همین بسیار مهم است.

شیما فهیمی:به نظر شما چه سنی‌ بهترین سن برای ازدواج است، مخصوصا برای دختران؟

فرشته مرادی:همانطور که الان اشاره کردم، سنّ ازدواج سنی‌ است که دختر و پسر از بابت فکری به بلوغ فکری رسیده باشند که بتوانند درباره خواسته‌های خود و توقعات‌شان از ازدواج با همدیگر به راحتی‌ صحبت کنند که در آینده و درون زندگی‌ کمتر دچار مشکل و گرفتاری شوند، من فکر می‌کنم بین سنّ ۲۳ تا ۲۵ سال سنّ مناسبی باشد که البته این قطعی‌ نیست اما معمولا میشود گفت سنّ مناسب این سنّ میتواند باشد البته سنّ ازدواج در هر کشوری بر اساس فرهنگ و سنت‌های آن فرق می‌کند. در کشوری مانند یمن دختر ۹ ساله باید ازدواج کند و اگر دختری تا سنّ ۱۵ سالگی ازدواج نکند از دید آنها از وقت ازدواجش گذشته است. اگر به ۲۰ یا۳۰ سال پیش ایران نیز برگردیم دختری که تا ۲۰ سالگی ازدواج نمیکرد، میگفتند که از سنّ ازدواجش گذشته است در حالیکه این قضیه در اروپا و جوامع غربی برعکس است، دختر اگر زیر ۲۵ یا ۳۰ سال ازدواج کند غیر معمول است می‌خواهم بگویم که بستگی به رشد فکری انسانهای یک جامعه و همچنین فرهنگ اجتماعی دارد و نکته دیگر اینکه زندگی‌ و ارتباطی که بر اساس مادیات بنا شود نمی‌تواند دوام داشته باشد در ایران امروز پسری که خانه و ماشین و بطور کلی‌ شرایط مناسب مالی نداشته باشد نمی‌تواند تشکیل زندگی‌ دهد و در خیلی‌ از موارد برای به دست آوردن همسر مورد علاقه اش متوسل به دروغ میشود و مجبور است به صورت موقتی و دروغین شرایطی را از نظر مالی فراهم کند که بتواند همسر مورد نظرش را به دست بیاورد و پس از آنکه ازدواج کردند و مشخص شد که همه آن مسائل موقتی و دروغ بوده متاسفانه منجر به جدایی و طلاق میشود.

شیما فهیمی:سوال بعدی این است که اگر میشود معنی عشق و کلا عاشق شدن را توضیح دهید؟

فرشته مرادی:عشق و عاشقی زیباترین احساس و حالت عاطفی است که بین دو نفر به وجود می‌‌آید. در واقع عشق واقعی‌ احساسی‌ است که هر چه یک ارتباط طولانی‌تر میشود و زمان از آن می‌گذرد، احساس نیاز روحی‌ و عاطفی بین آن دو نفر افزایش می‌یابد و با یک بار سکس و یا مسائل دیگر از بین نمی‌رود.

شیما فهیمی:به نظر شما آیا تفاوتی‌ هست میان دختری که در سنّ ۱۸ سالگی عاشق میشود و وارد رابطه عاطفی میشود با دختری که در سنّ ۲۵ سالگی عاشق میشود؟

فرشته مرادی:مهم این است که آن شخص در آن لحظه چه احساسی‌ دارد و تا چه اندازه آن احساس واقعی‌ است، زمانی‌ هست که یک نفر در سنّ ۱۸ سالگی به عشق زندگیش می‌رسد و یا سنین بالاتر منظورم این است که بستگی به طرفین دارد که تا چه اندازه یک رابطه را جدی میگیرند و میخواهند رابطه را حفظ و روز به روز بارور کنند.

شیما فهیمی:به نظر شما چرا در بحث ازدواج مساله بکارت به یک تابو تبدیل شده است؟

فرشته مرادی:متاسفانه در جوامع سنتی‌ و حتا ایران که تا حدودی نمی‌توان گفت که یک جامعه سنتی‌ است بکارت از قداست و اهمیت بالایی برخوردار است در صورتی‌ که واقعیت این است که این موضوع کاملا مساله شخصی‌ و خصوصی بین آن دو نفر است که البته در قدیم و متاسفانه امروز نیز به خاطر مساله بکارت دختران دچار قتل‌های ناموسی و خانواد‌گی می‌شده و میشوند این در حالی‌ است که امروز با پیشرفت علم پزشکی‌ مشخص شده که بین ۲۵ تا ۳۰% دخترانی که برای بار اول وارد رابطه سکس میشوند حتما لازم نیست که دچار خونریزی بشوند و این ربط به ضخامت پرده دارد یک مساله دیگر این است که اگر ما انسانی‌ و برابر به زن و مرد نگاه کنیم پی‌ می‌بریم که زنان و دختران ناموس هیچ مردی نیستند بلکه انسان هستند و به حکم انسان بودن باید آزادانه حق انتخاب نوع روابط و و رفتار خود را داشته باشند که متاسفانه در خیلی‌ از موارد به این صورت نیست .

شیما فهیمی:به نظر شما چرا فرزندان در انتخاب همسر آینده خود در اکثر موارد با پدر و مادر دچار مشکل و اختلاف نظر میشوند؟

فرشته مرادی:اول این را بگویم که بطور کلی‌ پدر و مادر بهترین‌ها را برای فرزندش می‌خواهد و همچنین در انتخاب همسر آینده نیز دوست دارند کسی‌ باشد که بتواند با هم خوشبخت باشند اما متاسفانه در اکثر موارد مشکل در نحوه بیان این خواستها است، احساس میکنند که بچها ۱۲ سال دارند و با تحکم با او برخورد میکنند در صورتیکه اگر با برخورد منطقی‌ و با دلیل اختلاف نظر شان و دلیل مخالفتشان را بیان کنند احتمال پذیرش آن نیز به همان اندازه بیشتر است.
البته در نهایت حق انتخاب با آن شخصی‌ است که می‌خواهد وارد رابطه مشترک یا ازدواج بشود چون اوست که می‌خواهد یک عمر را با کسی‌ زندگی‌ کند که خودش انتخاب کرده و این حق را نباید از او گرفت و حتا اگر اشتباه کرد باید راه برگشت داشته باشد چون همه ما انسان هستیم و ممکن است اشتباه کنیم پس باید راه برگشت به خانواده باشد و بخاطر این اشتباه نباید او را سرکوفت زد.

شیما فهیمی:موضوع بحث بعدی که راجب آن صحبت می‌کنیم چیست؟

فرشته مرادی:در بخش بعد راجب ازدواج و البته رابطه زناشویی و مشکلات و نحوه برخورد با مشکلاتی که به وجود می‌‌آید بحث و صحبت می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *