abdol golpariyan

عبدل گلپریان

abdolgolparian1@gmail.com

مراسمهای روز جهانی کودک در سنندج

abdol golpariyan
عبدل گلپریان:
در روزهای ۱۶ و ۲۶ مهر ماه دو مراسم باشکوه بمناسبت روز جهانی کودک در شهر سنندج برگزار شد. قبل از پرداختن به چگونگی برگزاری این دو مراسم باید از فعالین و دست اندرکاران این مراسمها عمیقا تشکر و قدردانی کرد. شهر سنندج تاریخا مرکز تلاش و مبارزه برای خواستهای انسانی، مدرن و سکولار بویژه در دفاع از حقوق کودک بوده است. فعالین عرصه دفاع از حقوق کودک و شرکت مردم در این مناسبتها گویای تداوم رو به رشد این تاریخ در ارج نهادن به حقوق انسانی و جهانشمول کودک است. در این یادداشت کوتاه و به این مناسبت فرصت پرداختن به عرصه های متعددی که سنندج را به شهری سرخ تبدیل کرده است نیست. قطعا در فرصت دیگری به این تلاشهای شورانگیز، دستاوردهای آن و سنتهای مدرن، چپ و سوسیالیستی در عرصه های مختلف، لازم است جداگانه به آنها پرداخته شود.
این دو مراسم باشکوه به مناسبت روز جهانی کودک که با همت و تلاش فعالین دفاع از حقوق کودک و مردم شهر سنندج برگزار شد، بار دیگر بر وجود فرهنگ و سنتهای مدرن و پیشرو مهر تاکید دیگری گذاشت. در اطراف محل این دو مراسم تراکتها و پلاکاردهای زیادی در دفاع از حقوق کودک نصب شده بود که اعتراض علیه خشونت و کودک آزاری را نشان می داد. مضامین این پلاکاردها عبارت بودند از: کودکان باید در اولویت مسایل دولت و جامعه قرار بگیرند، استثمار کودکان ممنوع، ازدواج با فرزند خوانده یعنی اذیت و آزار کودکان، ما خواهان لغو مصوبه ازدواج سرپرست با فرزند خوانده هستیم، خشونت برکودکان ممنوع و پلاکاردهای دیگری از این قبیل. صدها کودک و نوجوان در فستیوال رقص، موسیقی، نقاشی و بازیهای تفریحی در این مراسمها و در کنار والدین خود و مردم، اوقات و ساعات بیاد ماندنی و زیبایی را سپری کردند. نواختن گیتار توسط جوانان و ایجاد فضایی شاد برای کودکان شرکت کننده جلوه ای زیبا به این دو برنامه متنوع و ارزشمند بخشیده بود. درپایان مراسم روز ۱۶ مهر ماه قطع نامه ای با ۱۵ ماده از تریبون محل مراسم قرائت شد و اوراق این قطع نامه در اختیار شهروندان قرار گرفت و مردم حاضر در محل مراسم مفاد قطع نامه را با کف زدن و تشویق مورد تایید خود قرار دادند. شرکت صدها تن از مردم در این مراسم فضایی شاد و پر امید را برای کودکان به همراه داشت.
برگزاری مراسمهای روز جهانی کودک در شهر سنندج اکنون به سنت جا افتاده و پیشروی در این شهر تبدیل شده است. از شروع برگزاری فستیوال آدم برفیها در بیش از ده سال گذشته و دستاوردهای این نوع از کار در دفاع از حقوق کودک و در معرفی چهره و سیمایی از تلاشهای انسانی و ارج نهادن به حقوق کودک و دستاوردهای آن تا به امروز، اکنون دیگر این دستاوردها و این سنت از تلاشهای ارزشمند و انسانی، غیر قابل بازگشت و غیر قابل باز پس گیری هستند. در کشوری که از سوی حاکمیت برسیمت شناسی حقوق کودک جایی ندارد و میلیونها کودک کار و خیابان، کارتن خواب، معتاد، فاقد سرپرست و اینکه فقر و نداری زندگی و سرنوشتشان را به تباهی کشانیده است، فعالین این عرصه با همکاری مردم مدام در تلاش بوده اند که ارزش و جایگاه واقعی حقوق کودک را در صدر مسایل جامعه قرار دهند. این تلاشها در حالی صورت می گیرد که ماموران حکومتی مدام کوشیده اند که در برگزاری این مراسمها اخلال ایجاد کنند و یا مانع از برگزاری آن شوند. اما هر بار که با حضور و شرکت گسترده مردم در این مراسمها مواجه شده اند، نظاره گری بیش نبوده اند. حضور نیروهای سرکوب در اطراف محل مراسم روز جهانی کودک بخوبی نشان می دهد که حاکمیت، نهادها و مامورانش از برنامه های شاد، انسانی و مدرن و متمدنانه در میان مردم وحشت دارند. حکومت اسلامی و نهادهای اجرائیش تا جاییکه در توان داشته اند تا مغز استخوان در ضدیت با حق و حقوق کوک آیه و قانون وضع کرده اند.
مورد اخیر یعنی قانون ازدواج با پدرخوانده یکی از شنیع ترین و جنون آمیز ترین قوانینی است که از احادیث قرآن استخراج شده است که بر اساس آن تجاوز رسمی به کودکان دختر را رسمیت می بخشد. در کشوری که حداقل هایی از موازین سکولاریستی را برای خود تعریف کرده باشد تجاوز به دختر بچه از سوی مردم و دولت بعنوان جرم و جنایت محسوب می شود و افراد خاطی را به دادگاه و زندان می کشانند. در قاموس جمهوری اسلامی اما انواع جرائم و جنایات علیه کودکان، علیه زنان وعلیه کارگران و مردم، بخشی از قانون این حکومت است. رشد و پیشروی در دفاع از حقوق کودک تعرضی به این قوانین و فرهنگ ضد کودک اسلامی است. زنده باد روز جهانی کودک. ۲۱ اکتبر ۲۰۱۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *