tabu2

مجموعه بحث های تابو بخش سوم: سن بلوغ و عادت ماهانه

tabu2
شیما فهیمی:سلام و درود خدمت شما با سومین بخش از سلسله بحث‌های تابو در خدمت شما هستیم موضوع بحث قبل در مورد خودشناسی زن بود و اینکه چه راه‌هایی وجود دارد که زنان بتوانند به وسیله آنها آرامش بیشتری در زندگی‌ داشته باشند، در این بخش می‌خواهیم در مورد سنّ بلوغ و مسائل و مشکلات این دوره سنی‌ در دختران و به خصوص مساله عادت ماهانه صحبت کنیم.
سوال اولم از خانم فرشته مرادی این است که اصولا سنّ بلوغ از چه سنی‌ آغاز میشود و علائم و مشخصات آن چیست؟
فرشته مرادی:با سلام و درود خدمت شما سنّ بلوغ برای دختران از سنّ ۸ تا ۱۶ سال است که این دوره سنی‌ البته بستگی به خانواده ای که دختر در آن رشد کرده است. و تغذیه نیز دارد و اگر دختری تا سنّ ۱۶ سالگی پریود(عادت ماهانه)نشود باید حتما به دکتر مراجعه کند که مشخص شود چه دلیلی‌ دارد.
شیما فهیمی:بلوغ چه علائمی دارد؟
فرشته مرادی:معمولا ۸ تا ۹ ماه قبل از اینکه دختر برای بار اول پریود (عادت ماهانه)بشود، بدنش دچار تغیرات میشود از جمله سینه دختران بزرگ میشود، در قسمتهایی از بدنشان مو رشد می‌کند و البته از لحاظ روحی‌ هم دچار تغییراتی‌ میشوند و دختر به حالتی می‌رسد که هر ماه پریود میشود که البته در ابتدا به صورت نامنظم و بعدا بطور منظم هر ماه پریود میشود و بین ۳ تا ۱۰ روز این حالت ممکن است که ادامه داشته باشد.
شیما فهیمی: به نظر شما چرا مساله عادت ماهانه به صورت تابو در آمده که زنان و دختران نمیتوانند در مورد این مساله در خانواده و جمع صحبت کنند؟
فرشته مرادی: همانطور که شما هم گفتید متاسفانه صحبت کردن در مورد عادت ماهانه نه تنها در جمع بلکه حتا در جمع‌های زنانه و خانواده نیز به صورت تابو در آمده است خیلی‌ اوقات هم اگر در جمع‌های زنانه راجب به این موضوع بحث شود اکثریت زنان خاطره خوبی‌ از اولین باری که پریود شده اند ندارند و با یک احساس گناه و ترس توام بوده است. در صورتیکه این یک عکس‌العمل طبیعی بدن است، البته امروزه به نظرم در خانواده‌های با فرهنگی‌ باز، این مساله تا حدودی جا افتاده و حتا امکاناتی را هم برای دختر فراهم میکنند و از قبل برای دختر توضیح میدهند که آمادگی لازم را داشته باشد، البته حالت ترس و وحشت در ۸۰ تا ۹۰% دخترانی که برای بار اول پریود میشوند وجود دارد، منتها بستگی به آن دارد که پدر و مادر چگونه با این موضوع برخورد میکنند، چون سنّ بلوغ سنّ بسیار حساسی است، مخصوصا در دختران به این جهت که زمانیکه یک پسر به سنّ بلوغ می‌رسد در واقع به خاطر تغیراتی‌ که می‌کند مانند درآوردن ریش و سبیل و عوض شدن صدایش و مسائل دیگر یک حالت افتخار و سرمستی به او دست میدهد، اما برعکس در دختران به دلیل مساله پریود یک حالت شرم و خجالت در او بوجود می آید، متاسفانه در قدیم عکس‌العمل مادران اینگونه بود که به دختر میگفتند که تو بزرگ شدی و دیگه زن شدی در صورتیکه یک دختر ۸ یا ۹ساله زن نیست یک بچه است که مرحله به مرحله از نظر روحی‌ و جسمی‌ رو به تکامل و رشد میرود و در این زمان نیز هست که پدر و مادر با توضیحات مفید مانند: رعایت بهداشت، آرامش روحی‌، وعادی جلو دادن این تغیرات برای دخترشرایط مناسبی را فراهم می آورند. چون مساله پریود یک انقلاب و دگرگونی است که در بدن دختر رخ میدهد و همراه با خود یک سری ناهنجاری‌ها به وجود می‌‌آورد که باعث میشود دختر دچار حالت‌های عصبی بشود، حالا اگر برگردیم به مساله تابو شدن عادت ماهانه و اینکه چرا زنان از این مساله احساس شرم یا گناه دارند تا حدی که نمیتوانند در مورد آن صحبت کنند.
شیما فهیمی:آیا به نظر شما دین و جامعه در این مورد نقشی‌ داشتند؟
فرشته مرادی:بله دقیقا این مساله ربط به مساله تاریخی‌ اجتماعی و مذهبی‌ دارد که از قدیم بوده است و به دلیل اینکه مردان مساله عادت ماهانه را نداشتند این مساله را در زنان بد میدانستند و در زمانیکه زن پریود می‌شده است آنها را در اتاق‌هایی یا در خانه محبوس میکردند و این نوع برخورد باعث شد که در طول تاریخ زنان این حالت گناه و شرم را در مورد عادت ماهانه داشته باشند. از جنبه مذهبی‌ نیز شما اگر بررسی‌ کنید می‌بینید که در ادیان مختلف به مساله عادت ماهانه با یک دید بد و نجس برخورد میشود تا حدی که در دین مسیحیت دست دادن با زنی‌ که پریود باشد گناه محسوب میشود در اسلام هم در قرآن به صراحت آمده است که زن در دورانی که پریود است اجازه ندارد به مسجد برود نماز بخواند یا روز بگیرد چون بدنش نجس است سوال من این است چرا زن در این در نجس است؟ در واقع با این نوع برخورد زن را بیشتر محدود میکنند و آنها را حبس میکنند و این حالت بر زمینه کاری و اجتماعی زن نیز تاثیر میگذارد که امروز هم حتا تا حدی در اروپا این مشکل وجود دارد که البته این محدودیت‌ها در جامعه ایران و به خصوص کردستان خیلی‌ بیشتر است.
شیما فهیمی:به نظر شما چه تفاوتی‌ هست میان نوع برخورد به مساله عادت ماهانه در جوامع غربی با جامعه ایران و کردستان؟
فرشته مرادی:خوب تفاوت زیادی دارد در جوامع غربی از همان ابتدای تولد کودک کتابچه‌هایی‌ به پدر و مادر داده میشود که در آن سیر تکامل و رشد کودک در سنین مختلف و نوع برخورد با آن را توضیح داده است در سنّ بلوغ نه تنها پدر و مادر ومراکز بهداشت بلکه در مدرسه نیز به صورت‌های مختلف به بچه‌ها آگاهی‌ داده میشود و خیلی‌ کامل و جز به جز در مورد مسائل مختلف مربوط به این دوران با آنها صحبت و مشاور داده میشود و کلا یک مساله عادی و نرمال است که من فکر نمیکنم در ایران برای مثال صحبت کردن از عادت ماهانه برای یک دختر با پدرش مساله راحتی‌ باشد در صورتیکه به خاطر حالت‌های عصبی و درد‌های شدیدی که در این دوران برای دختران و زنان وجود دارد باید پدر یا برادر از این مساله با خبر باشند که بتواند شرایط آرام و راحتی‌ را در آن چند روز برای دختر یا مادر و همسر خود فراهم آورند.
شیما فهیمی:به نظر شما چطور میتوانیم مساله عادت ماهانه را از حالت تابو دربیاوریم؟
فرشته مرادی:بدلیل سابقه طولانی‌ تاریخی‌ که قبلا به آن اشاره کردم در کوتاه مدت نمیتوانیم این مساله را از یک موضوع ممنوع و خط قرمزی که دور آن کشیده شده به یک مساله عادی تبدیل کنیم و باید از خودمان بپرسیم که چرا باید اصلا این مساله را از حالت تابو در بیاوریم؟اگر برگردیم به بحث قبل که در مورد خودشناسی بود گفتیم که اگر ما خودمان را خوب بشناسیم بهتر میتوانیم به مسائل و مشکلاتی که در طول زندگی‌ پیش می‌‌آید رسیدگی و آنها را رفع کنیم دلیل اصلی‌ که ما باید عادت ماهانه را از حالت تابو در بیاوریم این است که می‌خواهیم با شناخت درست از این مساله عواقب روحی‌ و جسمی‌ که برای زنان بوجود میاورد را تا جایی که ممکن است کاهش دهیم برای مثال در بعضی‌ موقع دختر به دلیل کمبود آگاهی‌ از این مساله و رعایت نکردن بهداشت دچار ناراحتی‌‌های عفونی‌ شده است دلیل دوم هم اینست که بالاخره پریود شدن زنان یک مساله کاملا طبیعی است و مانند هر مساله طبیعی دیگری باید در مورد آن بحث کرد و باید آنرا به رسمیت بشناسیم در اینجا چند توصیه دارم: در طول مدتی‌ که پریود هستید میتوانید با یک دوش آب گرم و استفاده از کیسه آب گرم و نوشیدنیهای گرم شدت درد را کم کنید و با ایجاد فضای آرام در خانه سعی‌ کنید از لحاظ روحی‌ در آرامش کامل باشید.
شیما فهیمی:شما چه توصیه‌ای برای پدران برادران و همسران دارید؟ چون معمولان دختران با مادرانشان راحت‌تر هستند اما نوع برخورد پدر هم مهم است.
فرشته مرادی:درسته در واقع از دید بچه ها پدر و مادر به یک اندازه نقش دارند و اولین قهرمان یک دختر در دنیای خیالیش پدرش می‌باشد و باید رابطه پدر و دختر به گونه‌ای باشد که دختر بدون هیچ شرمی بتواند راجب به این مساله با او صحبت کند و اگر غیر از این باشد باید حتما در آن رابطه تجدید نظر کرد و رابطه را بهبود بخشید.
شیما فهیمی:در بخش بعدی در مورد چه موضوع صحبت خواهیم کرد؟
فرشته مرادی:ما از سنّ بلوغ شروع کردیم و می‌خواهیم بیشتر در مورد مسائلی‌ که در این دوران تابو هست صحبت کنیم مانند موضوع این بخش که عادت ماهانه بود در بخش بعد در مورد رابطه دختر و پسر و مساله سکس و چگونگی‌ آموزش صحیح در این مورد صحبت خواهیم کرد.
با تشکر از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *