تجمعات بازنشستگان فولاد در اصفهان و اهواز، کارگران نیشکر هفت تپه، معلمان خرید خدمت اصفهان، و تجمع اعتراضی کارگران شرکت روی بندرعباس

– روز ۲۸ آذر بازنشستگان فولاد و معدن در اصفهان و فولاد اهواز همانند یکشنبه های دیگر مقابل دفتر صندوق بازنشستگی  در این  دو شهر تجمع کردند. در این تجمعات بازنشستگان شعار میدادند: “تا حق خود نگیریم از پا نمینشینیم” ، “حسین حسین شعارشون، دروغ و دزدی کارشون”.

بازگرداندن متوسط ۲ میلیون تومان کسرشده در اجرای همسان سازی بازنشستگان فولاد، درمان بر اساس آیین نامه فولاد و برقراری خدمات رفاهی مطابق تعهدات آیین نامه استخدامی فولاد از جمله خواستهای فوری اعلام شده بازنشستگان فولاد برای تجمعات این روز در ادامه تجمعات یکشنبه های اعتراض بود. بازنشستگان میگویند که دولت میخواهد بودجه ۱۴۰۱ را از جیب مردم محروم تامین کند و هر روز سفره مردم کوچک تر شده و اقلام غذایی از آن ناپدید میشود. از همین رو یک اعتراض بازنشستگان به بودجه ریاضتی دولت و عدم اختصاص بودجه لازم جهت اجرای همسان سازی حقوق ها است.  خواست آنها افزایش حقوقها به بالای خط فقر اعلام شده ۱۲ میلیونی است. بعلاوه بازنشستگان در تجمعات اعتراضی خود بر مطالباتی چون درمان رایگان، داشتن حق مسکن، پایان دادن به دزدی ها و اختلاس ها و امنیتی کردن مبارزات تاکید کرده اند.

– روز ۲۷ آذر جمعی از کارگران نیشکر هفت تپه در اعتراض به بیکار شدن از کار و با مطالبه کار و اشتغال،  مقابل ورودی شرکت تجمع داشتند. در این روز نیروی سرکوب جمهوری اسلامی به تجمع کنندگان یورش برد و با پاشیدن اسپری فلفل به صورت و چشم آنها باعث شد که چند تن از تجمع کنندگان بر اثر درد دچار نابینایی موقت شوند. در گزارش این خبر کارگران نیشکر هفت تپه حمله به همکاران خود را محکوم کرده و مینویسند: “نیروی انتظامی حق دخالت در تجمعات کارگری را ندارد. هشدار میدهیم که فرماندهی انتظامی شوش در حال تنش زایی و به هم ریختن آرامش موقتی شرکت هفت تپه است.برخورد خشونت آمیز و وحشیانه نیروی انتظامی با کارگران را مجکوم میکنیم و خواهان برخورد با آمران و عاملان این اقدام ضد کارگری، ضد انسانی و جنایتکارانه هستیم”.

کارگران نیشکر هفت تپه همچنان پیگیر مطالباتشان هستند. بازگشت به کار اسماعیل بخشی، مختوحه اعلام شدن پرونده فرزانه زیلابی و آزادی سپیده قلیان و هیراد بداقی از حامیان نیشکر هفت تپه و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات، از مطالبات آنهاست. کارگران نیشکر هفت تپه موفق به بیرون کردن مدیران بازنشسته ضد کارگر  و فاسد باند اسدبیگی از شرکت شده اند. و اکنون اعتراضشان متوجه یکی دیگر از این مدیران  به اسم  دست افشان معروف به (سعید اسدی) و توطئه گری های اوست.

– روز شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰، تعدادی از معلمان خرید خدمت اصفهان، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان  و با  خواست استخدام رسمی مقابل اداره کل آموزش و پرورش این استان، دست به تجمع زدند. معلمان شعار میدادند: “کار شبانه روزی، بیمه ی ۱۶ روزی، حقوق ۱۵ روزی، نمیخوایم، نمیخوایم!”.

در حالی که خود حکومتیان از کمبود ۱۹۷ هزار معلم سخن میگویند، معلمان قرارداد موقت همچنان در بلاتکلیفی شغلی بسر میبرند و دستمزد آنها بعضا ازهمان حداقل دستمزد تعیین شده شورای عالی کار که خود چند بار زیر خط فقر است نیز کمتر است. در اعتراض به قراردادهای موقت این بخش از معلمان اعتراضات بسیاری داشته اند. استخدام رسمی آنها در آموزش و پرورش یکی از خواستها و یکی از بندهای قطعنامه های معلمان در ماههای اخیر بوده  است.

– صبح شنبه ۲۷ آذرماه کارگران شرکت روی بندرعباس در اعتراض به کاهش مدت قراردادهایشان دست به تجمع زدند. بنا بر خبرها شرکت روی بندرعباس از مرداد ماه امسال تعطیل است و خطر بیکاری، زندگی و معیشت آنها را تهدید میکند. درمقابل اعتراضات این کارگران قبلا فریدون همتی استاندار سابق هرمزگان در شهریور ماه وعده رفع مشکلات تولید شرکت را داده بود ، اما وضع شرکت همچنان بحرانی و کارگران نگران معیشت خود هستند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۸ آذر ۱۴۰۰ ، ۱۹ دسامبر ۲۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *