سال تحصیلی: یک شروع بیسابقه – شهلا دانشفر

shahla daneshfar11

شهلا دانشفر

مندرج در انترناسیونال ۹۳۹

فایل پی دی اف ویژه پیاده کردن روی تلفن همراه

هر ساله در آستانه شروع سال تحصیلی بخاطر فقر و فلاکت و بی تامینی ها و خطر خارج شدن کودکان هر چه بیشتری از چرخه تحصیلی، تحرکت اعتراض گسترده ای را در میان معلمان و در سطح جامعه شاهد هستیم. اما از یکسو وخیم تر شدن هر روز بیشتر سطح معیشتی مردم از جمله وضعیت معلمان و پاسخ نگرفتن خواستها  و مطالباتشان  و از سوی دیگر گرانی افسار گسیخته و سنگین تر شدن فشار های معیشتی بر گرده کل جامعه آنهم در پس خیزشهای مردمی ای که پشت سر گذاشته ایم، امسال شاهد آن هستیم که جامعه فضایی انفجاری تر داشته و وضعیت نسبت به سالهای گذشته متفاوت است. از جمله هم اکنون خانواده های بسیاری با معضل فرستادن کودکانشان به مدرسه و تامین نیازهای اولیه آنها روبرویند. بعلاوه  ابعاد فاجعه بار کرونا که خود یک عامل موثر در محروم شدن کودکان بیشتری از تحصیل است، موجب خشم بیکرانی علیه  کشتار عمومی و فجایع انسانی این بیماری مرگبار شده و مردم خامنه ای و سران این حکومت را مسبب اصلی این وضعیت دانسته و شاکی هستند. این چنین است که امسال ما شاهد ابعاد گسترده تر تحرکات اعتراضی در میان معلمان بخاطر محقق نشدن مطالباتشان و نیز فضای انفجاری در میان مردم بخاطر ناتوانی برای فرستادن کودکانشان  به مدرسه هستیم و این وضعیت خود را در بیانیه های تعرضی تر معلمان و مردم  بوضوح نشان میدهد.  از همین رو  فضای اعتراضی امسال در شروع سال تحصیلی ۱۴۰۰ بی سابقه است و امسال معلمان و بخش های مختلف جامعه با اولتیماتوم ها و کارزار هایشان مقابل حکومت ایستاده و خواستهایش را طلب میکنند.

به عبارتی روشنتر امروز بحث بر سر فقر بی انتهای مردم و وخیم شدن هر روز بیشتر معیشت و زندگی کل جامعه است.  افزایش هر روزه قیمت ها در کنار پولی و کالایی بودن آموزش و بساط دزدی و چپاول حاکم و اخاذی از مردم به اشکال مختلف و اضافه شدن مخارج آموزش از راه دور و بصورت مجازی وضعیت را برای خانواده ها بمراتب وخیم تر کرده است. در نتیجه این وضعیت خانواده های بسیاری در برابر پرداخت شهریه های سنگین و مخارج تحصیلی فرزندانشان ناتوانند  و امر فرستادن کودکان به مدرسه به یک معضل وسیع اجتماعی تبدیل شده است. برای مثال  هم اکنون از افزایش حداقل ۲۵درصدی قیمت کتاب های درسی خبر داده میشود. و در حالیکه  در این ایام بحران کرونا چندین میلیون دانش آموز از دسترسی به ‌آموزش مجازی محروم و ناگزیر به ترک تحصیل شده اند، خبرها از محروم شدن هزاران کودک دیگر از تحصیل و افزوده شدن بر شمار جمعیت چند میلیونی کودکان خارج مانده از چرخه تحصیل و کودکان کار و خیابان حکایت دارد.  

در کنار این وضعیت فاجعه بار همچنین ما شاهد این هستیم که حکومت وقیحانه خود دارد از یتیم شدن ۵۱ هزار کودک بخاطر درگذشت والدینشان بخاطر کرونا خبر میدهد و و از خود سلب مسئولیت کرده و با وقاحت تمام از این میگوید که توان این را ندارند که همه این کودکان را تحت پوشش بهزیستی قرار دهند و  به گفته آنها فقط آن بخش از  کودکانی که “سرپرست موثر”  ندارند، آنهم بعد از گذراندن شرایط ” آزمون سهل” میتوانند تحت پوشش این سازمان که عملا کار چندانی هم انجام نمیدهند، قرار میگیرند. بدین ترتیب این نیز خود یک  تراژدی انسانی دیگری است که قلب جامعه را به درد آورده است.

در برابر چنین شرایطی و در اوضاع پر التهاب جامعه ما شاهد شکل گرفتن بروز خشم و عصیان مردم در گوشه گوشه جامعه هستیم و این خود را  در شعارها و در بیانیه های اعتراضی و در گسترش کارزاهای مبارزاتی مردمی هر روزه دارد  به نمایش میگذارد.

از جمله  معلمان به عنوان یک بخش محروم جامعه همانطور که اشاره کردم پیگیر مطالباتشان بوده  و  پیشتاز اعتراض به فقر، تبعیض، نابرابری و سرکوبگری های حکومت هستند. معلمان همچنین یک نیروی مهم در دفاع از حقوق کودکان و مقابله با خارج ماندن هر روز بیشتر کودکان از تحصیل با خواست تحصیل رایگان برای همه هستند. در همین راستا امروز ما شاهد فراخوانهای پی در پی آنان برای تجمع و اعتراض و  تجمعات هر روزه آنان در مقابل وزارت آموزش و پرورش و ادارات آن با شعار معلم داد بزن، حقتو فریاد بزن هستیم. ما شاهد این هستیم که معلمان اولتیماتوم میدهند که اگر مطالباتشان پاسخ نگیرد در اشکال گسترده تری دست به اعتراض خواهند زد و با  شعار مشکل ما حل نشه، مدرسه تعطیل میشه دارند از رفتن بسوی اعتصابات سراسری خود خبر میدهند.   برای مثال در همین ماه معلمان در روزهای ۶، ۱۴، ۱۷، ۲۳، و ۳۰ شهریور تجمع داشتند و تجمع سراسری بعدی آنها در سوم مهرماه برپا خواهد شد. 

در عین حال امسال مردم  بدرست مساله سال تحصیلی جدید را به معضل کرونا و بی مسئولیتی حکومت در قبال جان انسانها وصل کرده و در بیانیه هایشان از این میگویند که دیگر اجازه نمی‌دهند که  مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها به قتلگاهی دیگر برای فرزندانشان تبدیل شود و با اعلام کیفرخواست علیه کشتار عمومی کرونا قاطعانه هشدار داده و مطالبه گرند. در این شرایط انفجاری اعتراضی است که  جامعه مستقیما خامنه ای و سران حکومت را بخاطر منع ورود واکسن به ایران و عدم واکسیناسیون رایگان همگانی و رها کردن انسانها در کام بیماری مرگبار کرونا، و مسئول مستقیم این کشتار جمعی میدانند و کیفرخواست خود را اعلام کرده و شاکی هستند. این دادخواهی را ما در اعتراض وکلایی که بخاطر دفاع از جان مردم شاکی این ابعاد از جنایت و کشتار بودند و حمایت های وسیع مردمی از وکلای بازداشتی و اعتراض آنان  شاهد بودیم. یک نیروی حامی این دادخواهی معلمان بودند و هستند.

در متن این اوضاع است که شورای هماهنگی تشکلهای صنفی در بیانیه های خود بر خواستهای برحق معیشتی معلمان و اینکه حقوق آنان نباید کمتر از ۱۲ میلیون باشد و درمان و واکسیناسیون باید رایگان و همگانی باشد،  تحصیل برای همه کودکان باید رایگان باشد و برخورداری همه دانش آموزان و معلمان از اینترنت، و تاکید بر اینکه تلفن هوشمند و تبلت رایگان  بخاطر آموزش مجازی در این ایام کرونایی یک رکن مهم آموزش رایگان در این شرایط است، تاکید کرده است.  شورای هماهنگی اولتیماتوم داده است که اگر خواستهای آنها اجرایی نشود دست به تجمع اعتراضی سراسری خواهد زد و این فراخوان برای سوم اردیبهشت داده شده است.  این شورا همچنین با تاکید بر آموزش مجازی  و فراهم کردن تسهیلات آن برای همه کودکان با شروطی چون واکسیناسیون همه معلمان و دانش آموزان بالای دوازده سال و گذاشتن ماسک و مواد ضد عفونی کننده رایگان در اختیار همه دانش آموزان و اینکه در هر میز بیش از یک دانش آموز نباید بنشیند ، تاکید کرده است.  

بدین ترتیب معلمان علاوه بر پیگیری مطالبات معیشتی خود یک نیروی مهم دفاع از حقوق کودکان و تثبیت مطالبه تحصیل رایگان برای همه کودکان هستند. اعتراضات آنان موضوع و دغدغه های کل جامعه است.  اعتراض آنان به فقر، تبعیض، نابرابری، اختلاس ها و دزدی هاست. اعتراض آنها به سرکوبگری های حکومت و امنیتی کردن مبارزاتشان است، اعتراض آنها به وضع نابسامان آموزش، کالایی شدن آن و کیفیت پایینش و در برابر تلاش حکومت برای اسلامی کردن مدارس است و بویژه امروز یک موضوع مهم اعتراض معلمان به  خارج ماندن بخش بزرگی از کودکان از تحصیل است و اینها همه موضوعاتی است که آنها  بارها و بارها در بیانیه ها، سخنرانی ها و در تجمعات اعتراضی خود عنوان کرده اند. بعبارت روشنتر اینها همه مطالبات مشترک همه تشکل های معلمان، فعالین دفاع از حقوق کودک و بخش های مختلف معترض جامعه است. اولین تاکید من حمایت وسیع از فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان و خواستها و مطالبات اعلام شده آن به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید است و  در این میان خانواده های دانش آموزان نقش مهمی دارند و انتظار میرود که در صف جلوی همه  اعتراضات و در کنار معلمان باشند. از مبارزات و خواستهای معلمان باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

 ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *