Hamid-t3

یادداشتهای هفته

Hamid-t3

حمید تقوایی:

پیام ۱۸ تیر چه بود؟

“… راهپیمایان به خیابان ریختند و بعضی جاها را تخریب کردند. آنها شعارهای تند و تیز و توهینآمیزی علیه ارکان بالای نظام و قوه قضاییه و حتی مقام معظم رهبری میدادند. درحالی که ایشان هیچ نقش و دخالتی از این جهت در این نوع کارها ندارند. یعنی آقا نمیگویند فلان روزنامه را ببندید و معمولاً در ریز قضایا دخالت نمیکنند. شأن رهبری ایشان، اجل از این است که در مسائل ریز دخالت کنند. ایشان سیاستهای کلی را بیان میکنند.”
ناطق نوری در مورد خیزش ۱۸ تیر ۷ ۸

درست است! “آقا” مجری توقیفها و بازداشتها و کشتارها و اعدامها و شکنجه ها و بگیرو ببندها نیست، بانی این سیاستها است! ایشان سردسته اوباش و اراذل بسیج و سپاه و گشت ارشاد و لباس شخصی ها و انواع ساند یس خورهاست، خط و جهت و سیاست اعلام میکند و این جانوران را بجان مردم میاندازد. و دقیقا بهمین دلیل است که در اعتراضات و خیزشهای توده ای نظیر شورش ۱۸ تیر و خیزش میلیونی سال ۸۸ مردم با “شعارهای تند و تیز” به سراغش میروند!

اما این همه داستان نیست. خامنه ای بقول خود حکومتیها عمود خیمه نظامشان است. مردم در اعتراضاتشان این عمود را نشانه میگیرند چون میخواهند کل نظام را بزیر بکشند. اگر شورش ۱۸ تیر کوتاه تر از آن بود که این واقعیت را در مغزهای متحجر مقامات رژیم فرو کند انقلاب ۸۸ با شعار “موسوی بهانه است کل نظام نشانه است” خیال همه مقامات حکومتی را راحت کرد. امروز دیگر همه حکومتیها، از مقام معظم رهبری تا روحانی و رفسنجانی و ناطق نوری و مصباح یزدی، بخوبی میدانند که جنگ مردم با حکومتشان بر سر آمر و عامل و ولی فقیه و رئیس جمهور و یان جناح و آن جناح نیست. بلکه جنگی است بر سر کل موجودیت جمهوری اسلامی. کل نظام نشانه است!

*************************
دعا برای “آبروی اسلام”

“دعا کنیم بیش از این آبروی اسلام با داعش نرود!”
هاشمی رفسنجانی

تا آنجا که به مردم ایران مربوط میشود مدتها قبل از ظهور داعش آبروئی برای اسلام باقی نمانده بود!

کار از دعا گذشته است! مردم ایران نیازی به توحش و فاشیسم “دولت اسلامی عراق و شام” ندارند تا بفهمند دولت اسلامی یعنی چه! توحش و فاشیسم جمهوری اسلامی باندازه کافی “دولت اسلامی” را برای مردم ایران معنی کرده است. کسانی نظیر هاشمی رفسنجانی که خود از بانیان نظام اسلامی اعدام و فقر و بیحقوقی هستند تلاش میکنند با نشان دادن توحش داعش برای حکومتشان آبروئی کسب کنند. اما داعش قدم در راهی میگذارد که جمهوری اسلامی هموار کرده است. داعش میخواهد حکومتی تشکیل بدهد که یک نمونه آن سی و پنجسال قبل در ایران تشکیل شده است، و شیوه هائی از ارعاب را بکار میگیرد که خلخالی جلاد سی و پنجسال قبل در ترکمن صحرا و کردستان نمونه های آن را بدست داده بود.

جنگ و کشمکش امروز بین داعش و جمهوری اسلامی جنگی میان دار دسته های مختلف در یک جنبش تا مغز استخوان ارتجاعی و وحشی و ضد انسانی است. تفاوت حتی بین افراطیون و اعتدالیون نیست. ممکن است امروز داعش افراطی تر به نظر برسد اما جمهوری اسلامی نیز هر جا لازم باشد از افراط در جنایت ابائی ندارد. کما اینکه در بدو بقدرت رسیدن در سرکوب دانشجویان کمونیست (انقلاب فرهنگی) و در یورش به کردستان و در کشتار سی خرداد شصت همان قدر افراطی و جنایت پیشه بود که داعش امروز هست. قتل عامهای تابستان ٦۷ و قتلهای زنجیره ای و فجایع کهریزک و قتل نداها و ستاربهشتی ها و زهرا کاظمی ها هم دست کمی از جنایات داعش که این روزها عکس و تفصیلاتش روی سایتها است ندارد.

تفاوت در توحش نیست، در اهداف سیاسی متفاوتی است که این دارو دسته ها دنبال میکنند. جنگ میان این دار و دسته ها، بین علویها و سلفی ها، بین طرفداران ولی فقیه و پیروان خلیفه مسلمین، جنگی است میان جمهوری اسلامی و ترکیه و عربستان سعودی بر سر گسترش نفوذشان در منطقه. اما آنچه در نهایت سرنوشت این جنگ را تعیین خواهد کرد مبارزه توده های مردم علیه کلیه این دار و دسته ها و دولتهای حامی آنها است. مردم ایران در صف مقدم و در محور این مبارزه قرار دارند.

*************************

“روزه خواری به سرعت فراگیر میشود”!

“جلوی چشم صدها عابر پیاده خم می شود و بطری آبش را از شیر آبخوری پر می کند و یک نفس سر می کشد. وقتی هم که زشتی عملش را به رخش می کشی، تازه تعجب هم می کند، … و می پرسد: آقا کی باشند؟ شما مفتش دولتی یا اختیاردار دین مردم؟ روزه ای، باش! منو سننه.”

این مدخل نوشته ای است با عنوان “هنجار شکنانی به نام روزه خوار” در سایت خبری انقلاب نیوز. همین چند خط اول اعتراف صریحی است به درماندگی حکومت و دار و دسته های نهی از منکر و گشت ارشاد و مامورین امنیت اخلاقی اش در مقابل “هنجار شکنان”.

نوشته اینطور ادامه پیدا میکند که روزه خواران “که حالا دیگر تعدادشان هم کم نیست”، اکثرا ناراحتی معده را پیش می کشند و جامعه ای با این نوع بیماری “که طی یک دوره زمانی خاص به سرعت فراگیر می شود البته اعجاب آور است! “

اما خودشان خوب میدانند که هیچ چیز عجیبی در فراگیر شدن روزه خواری وجود ندارد. خوب میدانند که روزه خواری نیز عینا مانند بی حجابی شکلی از تعرض به نظام اسلامیشان و قوانین و ارزشها و مقدسات پوسیده آنست.

حکومتی که همه چیز، از رنگ لباس و موزیک و خوردن و آشامیدن مردم را، به امری سیاسی تبدیل کرده است در “شکسته شدن این هنجارها” خواه ناخوه شکست سلطه خود را می بیند. و مردم هم دقیقا به همین دلیل در ملا عام روزه خواری میکنند!

نوشته در خاتمه خط و نشان میکشد که: “حداکثر مجازات روزه خواری در ملاعام، ۷٤ ضربه شلاق است .” اما دوره این تهدیدات به سر آمده است! مدتهاست از گزمه های شلاق بدست حکومت کاری ساخته نیست. اگر بود رسانه های حکومتی ناگزیر نبودند در ذم “به سرعت فراگیر شدن بیماری روزه خواری” لاطائلات به هم ببافند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *