محمد شکوهی

mm1shokohi@gmail.com

گسترش اعتراضات دانشجویی علیه دولت اردوغان

انترناسیونال 907

در هفته های اخیراعتراضات دانشجویی در ترکیه علیه دولت اردوغان شدت گرفته است. نقطه اوج این اعتراضات هفته گذشته بود. رویترز میگوید طی یک ماه گذشته ۶۰۰ نفر در ترکیه در رابطه با این اعتراضات بازداشت شده‌اند.

اعتراضات دانشجویان به انتصاب «پروفسور ملیح بولو» از حزب اردوعان به عنوان رئیس‌ جدید دانشگاه «بوغازیچی» شروع شد. بولو عضو حزب حاکم عضو حزب حاکم عدالت و توسعه است و معترضان می‌گویند که این انتصاب تلاشی است برای نفوذ و قدرت گیری جزب اردوغان در دانشگاهها است.

روز اول فوریه پلیس به این بهانه که معترضان دفتر بولو را “محاصره” کرده‌اند در داخل دانشگاه به دانشجویان حمله کرد و ۱۵۹ نفر را با خود برد. روز ۲ فوریه، پلیس با گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور به اعتراضی که در محله قاضی‌کوی شکل گرفته بود حمله کرد و ۱۰۰ نفر را بازداشت کرد .آنکارا، استامبول و ازمیرنیز شاهد اعتراضاتی در حمایت از دانشجویان بغازیچی بوده‌اند.

اعتراضات در ماه ژانویه به این تصمیم دولت ادامه یافت و روزانه دانشجویان با برپایی تجمعاتی در محوطه دانشگاه خواستار استعفای رئیس جدید بودند. پلیس روز ۴ ژانویه با استقرار در مقابل در ورودی دانشگاه، جلوی ورود دانشجویان را گرفت و چندین نفر را بازداشت کرد. مقامات دانشگاه و نیروهای امنیتی برگزاری هرگونه تجمع و اعتراضات را رسما ممنوع کرده اند. اما دانشجویان کوتاه نیامدند.

پابپای تداوم اعتراض در دانشگاه ها و کشیده شدن اعتراض به بیرون از دانشگاه در منطقه «بوسفور» استانبول و آنکارا ، دستگیری و سرکوب و ایجاد موانع متعدد از طرف حراست دانشگاه برای معترضان نیز ادامه داشته است. ایستادگی دانشجویان و خواست استعفای رئیس جدید دانشگاه و حمایت های بیرونی از این اعتراضات، باعث شد شخصیت‌های مخالف دولت نیز دست به اعتراض زده و تجمعات بزرگتری علیه این تصمیم دولت در ماه فوریه شکل گرفته که کماکان ادامه دارد.

دولت اردوغان مثل همه دولت های سرکوبگر و جنایتکار مانند جمهوری اسلامی، معترضان را متهم کرده است که با سازمان‌های “تروریستی” رابطه داشته و سعی کرده‌اند دانشجویان را به گروه‌های چپگرای غیرقانونی منسوب کنند، و در عین حال معترضان دگرباش جنسی را هم “منحرف” و “هرزه” خوانده‌اند.

در اقدامی دیگر روز گذشته دولت اردوغان تجمع در محله‌های اطراف دانشگاه را ممنوع کرد تا بلکه مانع از گسترش اعتراضات شوند. « بولو» رئیس منصوب شده دانشگاه توسط اردوغان تاکید کرده است که استعفا نخواهد داد. برخی ناظران اوضاع سیاسی در ترکیه معتقدند که دور جاری اعتراضات دانشجویی در ترکیه ، آغاز دوره دیگری از به میدان آمدن و رویارویی جنبش سکولاریستی و توده های مردم ناراضی با سیاستهای دولت اردوغان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *