گزارشی از اعتراضات گسترده کارگری در خوزستان و استانهای جنوبی

اعتراضات کارگری در خوزستان بسیار گسترده است .خصوصا در مراکز نفتی و صنایع وابسته به آن تحرکات اعتراضی هر روز بیشتر میشود. در نیشکر هفت تپه که یک سنگر مهم جنبش کارگری است، جدال با باند مافیایی اسدبیگی و حامیانش که یک بساط کامل چپاول و دزدی را براه انداخته اند، ادامه دارد و کارگران با پیگیری مطالباتشان در مقابل سرکوبگری ها و اختلاسها ایستاده اند. به این ترتیب خوزستان و استانهای جنوبی به کانون مهم اعتراضات کارگری تبدیل شده اند. روزشماری برخی از این اعتراضات در بهمن ماه را در زیر میخوانید:

  • روز سه شنبه ۲۱ بهمن، شماری از کارکنان اداره آب و فاضلاب شهرستان رامشیر در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی خود در مقابل این اداره دست به تجمع زدند.
  • روز ۲۰بهمن رانندگان شادگان در اعتراض به مافیای حمل ونقل و اختصاص بارهای صنایع فولاد شادگان به عده ای معدود دست به اعتراض زده و ماشین هایشانرا روبروی درب ورودی صنایع فولاد پارک کردند.
  • روز ١٩ بهمن کارگران مهمان‌سراهای نفت و گاز گچساران در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و قراردادهای موقت کارگری مقابل ساختمان اداری این شرکت تجمع کردند. بیش از ٧٠ درصد کارکنان بخش های مختلف نفت با قرارداد موقت و پیمانی به کار اشتغال دارند و لغو چنین قراردادهایی و کوتاه شدن دست پیمانکاران از مراکز کاری خواست مهم همه این کارگران است.
  • روز ١٩ بهمن شماری از جوانان شهرستان هویزه در استان خوزستان در اعتراض به بیکاری و وخیم شدن هر روز بیشتر شرایط زندگی خود با خواست اشتغال به کار در مراکز تولید این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند. به گفته جوانان بیکار معترض علیرغم وجود چندین شرکت تصفیه روغن در نزدیکی این شهر کاری برای آنها نیست. تجمعات مقابل مراکز تولیدی اکنون به یک شیوه رایج اعتراض جوانان بیکار تبدیل شده است. همه کارگران بیکار اعم از زن و مرد باید از بیمه بیکاری مکفی و در حد داشتن یک زندگی قابل قبول برخوردار شوند. درمان و تحصیل رایگان و داشتن مسکن حق مسلم همه مردم است.
  • روز ٢٠ بهمن کارگران ارکان ثالث سازمان منطقه ویژه پتروشیمی ماھشھر در اعتراض بە عدم اجرای کامل طرح طبقه بندی که انجام آن مبلغ ناچیزی به مزد آنها اضافه میکند، و در اعتراض به تبعیض ها دست به تجمع اعتراضی زدند . اعتراض اصلی این کارگران به سطح نازل حقوقها و کاهش هر روز بیشتر قدرت خریدشان است. عدم اجرای کامل طرح طبقه مشاغل یک موضوع اعتراض بخش های مختلف کارگران در نفت است. در همین رابطه روز هیجدهم بهمن ماه شماری از کارگران پیمانکار شرکت عملیات غیر صنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی بندر ماهشهر در مقابل حراست شهرک بعث تجمع کردند و نسبت به سطح نازل حقوقها، قراردادهای برده وار موقت کاری، ساعت طولانی ده ساعته کار و پرداخت نشدن اضافه کاری هایشان اعتراض کردند. اعتراض به دزدی ها و اختلاس ها یکی دیگر از موضوعات اعتراضی کارگران نفت است. یک گوشه اش که توسط خود حکومت افشا شده اختلاس ۳۳۰ میلیون دلاری علی اکبر احمدی دشتی مدیر عامل پتروشیمی رازی است که روز ١٩ بهمن به اتهام اختلاس در حوزه صنعت پتروشیمی توسط دادسرای عمومی و انقلاب حکومت احضار و سپس روانه زندان شد. تحرکات اعتراضی در میان کارگران نفت بالاست.
  • روز شنبه ۱۸ بهمن ماه شماری از کارگران پیمانکار شرکت عملیات غیر صنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی بندر ماهشهر در اعتراض به وضعیت شغلی خود و قراردادهای برده وار موقت در مقابل حراست شهرک بعثت تجمع اعتراضی برپا کردند.
  • بنا بر برخی گزارشات غیر رسمی اعلام شده شعبه بیست و یک دادگاه حقوقی در تهران حکم به خلع ید باند چپاولگر اسد بیگی و کوتاه شدن دست بخش چپاول خصوصی از این شرکت را داده است. نفس این خبر تا همینجا بازتاب مبارزه مهم و تاریخی کارگران هفت تپه است که خلع ید از این مافیای نیشکر هفت تپه را روی میز حکومت گذاشته اند. خلع ید از باند چپاول گر بخش خصوصی و باند مافیایی آن خواست و جبهه اصلی جدال کارگران نیشکر هفت تپه در چند ساله اخیر بوده است و در این عرصه این کارگران کل ساختار سیاسی اقتصادی جمهوری اسلامی و بساط دزد سالاری حاکم را به چالش کشانده اند. طبق آخرین گزارشات در حالیکه خبرها از رای به خلع ید از باند اسدبیگی حکایت دارد، برخی از مدیران وابسته به باند اسدبیگی دارند تلاش میکنند اسناد و مدارکی را از شرکت خارج کنند. اما کارگران نیشکر هفت تپه جلوی آنرا گرفته و اعلام کرده اند که تا زمانی که خبر قطعی درباره خلع ید اسدبیگی به طور رسمی اعلام نشده است، آنها در برابر هرگونه دست اندازی به اموال و اسناد شرکت می ایستند و اجازه نقل و انتقالات را نخواهند داد.
  • روز ١٥ بهمن بیش از ۷۰ کارگر پتروشیمی شیمی بافت در اعتراض به تبعیض ها و عدم اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل و با خواست افزایش دستمزدهایشان در دومین روز اعتصاب خود با در دست داشتن پلاکاردی مقابل درب این پتروشیمی تجمع کردند.
  • روز ۱۵ بهمن تعداد حدود ۱۵۰ نفر از پرسنل واحد{برق ، ابزار دقیق ،Hvac } شرکت پترو الکتریک پالایشگاه اول پارس جنوبی به علت عدم تجهیز کارگاه با گذشت ۳ ماه از شروع پیمان به خوابگاه و عدم پرداخت مطالبات و تسویه حساب قرارداد قبلی با شرکت فیرمکو دست از کار کشیدند و و در مقابل درب پالایشگاه تجمع کردند. اعتراض این کارگران به عدم اجرای وعده های داده شده در اعتصاب مردادماه و چپاورلگریها و دزدیهاست.
  • در چهاردهم بهمن ماه، کارکنان شرکت ملی حفاری طی اطلاعیه ای خبری و رو به جامعه از عدم پرداخت حقوق دیماه کارکنان رسمی درنفت خبر داده اند و اعتراض خود را اعلام کرده اند. دیرکرد پرداخت مزد در کنار افزایش سرسام آور قیمت ها و کاهش هر روزه قدرت خرید کارگران یک موضوع مهم اعتراضات کارگران و بخش های مختلف جامعه است.
  • روز ١٣ بهمن کارگران قرارداد موقت سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در اعتراض به پایین بودن حقوق و دستمزد و عدم اجرای وعده های داده شده دست به تجمع زدند. این کارگران بخشی از ٢٥ هزار کارگر نفت هستند که در مرداد ماه دست به اعتصاب زدند.
    -طی روزهای هفتم و پانزدهم بهمن بازنشستگان تامین اجتماعی در اعتراض به سطح نازل حقوقها و شرایط اسفناک زندگی خود و برای پیگیری خواستهایشان در سطح سراسری تجمعاتی برپا کردند. این تجمعات در ساعت ده و نیم صبح این دو روز در تهران مقابل سازمان تامین اجتماعی و در شهرستانها مقابل مراکز تامین اجتماعی برگزار شد. در این تجمعات علاوه بر تهران و شهرهای مختلف در استانهای دیگر از جمله در اهواز، شوش وهفت تپه نیز بازنشستگان تجمع داشتند. در اهواز بازنشستگان تامین اجتماعی در روز ۱۹ بهمن نیز طی یک راهپیمایی اعتراضی به سوی استانداری حرکت کرده و در آنجا تجمع کردند. تجمع سراسری بعدی بازنشستگان تامین اجتماعی درساعت ده و نیم صبح روز ٢٦بهمن در تهران مقابل مجلس اسلامی و درشهرستانها مقابل صدا و سیما برگزار خواهد شد. بازنشستگان در قطعنامه سراسری خود برخواستهای زیر تاکید کردند.: حقوق و مستمری بالای دوازده میلیون در ماه، بیمه همگانی و درمان رایگان، اداره و نظارت بر صندوق های بازنشستگی، اجرای همسان سازی واقعی و پیش از هر نوع همسان سازی افزایش حقوقها تاسطح دوازده میلیون، بدور بودن بازنشستگان از هرگونه فشار امنیتی و پیگرد پلیسی و قضایی، شفاف سازی وضعیت صندوق های بازنشستگی و بازگردانده شدن اموال غارت شده که سرمایه های متعلق به بازنشستگان است ، پرداخت سهم ٤ درصدی از سوی کارفرمایان به کارگرانی که در مشاغل سخت و زیان‌آور مشغول به کار هستند و با ۲۰ سال سابقه بیمه می‌توانند بازنشسته شوند و آزادی تجمع، تشکل مستقل، آزادی بیان، اعتصاب فارغ از شرایط امنیتی به عنوان حق همه بازنشستگان.
  • صبح روز دوشنبه ۶ بهمن ، شماری از مربیان‌ پیش‌دبستانی اخراج شده‌ در شهرستان باغملک در استان خوزستان، مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند. خواست آنها بازگشت به کار و قرارداد دائمی با وزارت آموزش و پرورش است.
  • ساعت ده صبح روز چهارم بهمن شماری از کارگران رسمی نفت به نمایندگی از همکارانشان در اعتراض به بدتر شدن هر روز بیشتر شرایط کاری و معیشتی خود و پایین آمدن قدرت خریدشان، مقابل وزارت نفت در خیابان طالقانی تجمع کردند. تجمع این کارگران با حمله نیروی انتظامی به تشنج کشیده شد و تعدادی از کارگران بازداشت و بعد زیر فشار اعتراض کارگران آزاد شدند. در فراخوان کارگران رسمی نفت بر مطالبات فوری ای چون ابطال اساسنامه تحمیلی صندوق نفت، بهبود وضعیت بهداشت و درمان صنعت نفت برای تمام کارکنان رسمی، تخصیص وام های مناسب به تمامی کارکنان رسمی از طریق صندوق نفت، تعیین تکلیف و رفع مشکل تعدیل مدرک کارکنان رسمی، رفع مشکل کارکنان رسمی شاغل در شرکت های واگذار شده، بخصوص لغو مشکل انتقالی، تشکیل شورای اداری و استخدامی نفت جهت انجام اصلاحات مورد نیاز برای اجرای کامل ماده ده تاکید شده بود. این کارگران همچنین به مواردی چون عدم همخوانی مبالغ بن کارت با تورم موجود، تفاوت مبلغ ماده ۱۱۲ با چیزی که در قانون اشاره شده است و تحمیل مالیات های سنگین و تصاعدی بر کارگران، تاکید کردند.
  • بنابر خبر دریافتی روز ۴ بهمن حدود ۷۰ تن از پرسنل واحد تعمیرات (روتاری، فیکس و سرویس) شرکت پترو الکتریک پالایشگاه اول پارس جنوبی به علت عدم پرداخت بخشی از مطالبات خود از جمله خدمات رفاهی ٦ ماهه اول و عیدی و سنوات دست به اعتصاب زده و در مقابل پالایشگاه تجمع کردند. در مقابل این حرکت اعتراضی و در حالیکه کارگران رسمی نفت نیز همزمان به تجمع در مقابل وزارت نفت در تهران تجمع داشتند، مسئولان با دستپاچگی از در وعده و وعید وارد شده و قول دادند که تا اسفند ماه همه مطالبات کارگران پرداخت خواهد شد. کارگران نیز اعلام کردند که اگر مطالباتشان طی این مدت پرداخت نشود و وعده های قبلی داده شده در اعتصاب مرداد ماه اجرایی نشود دوباره دست به اعتراض خواهند زد.
  • صبح روز ٤ بهمن بیش از ۳۰۰ نفر از نیرو‌های قراردادی تعمیرات (اوورهال) شاغل درپالایشگاه آبادان، در اعتراض به استحدامهای موقت کاری و اعمال سلیقه ای قانون تبدیل قراردادها، خواستار تبدیل وضعیت شغلی شان به دائمی شدند. این کارگران اکثرا دارای سوابق کاری بیش از سه سال و بعضا ١٥ سال هستند و یک معضل اساسی آنها نداشتن امنیت شغلی است.
  • روز سوم بهمن کارگران پیمانی نفت طی بیانیه ای از تجمع اعلام شده توسط کارگران رسمی این شرکت در چهارم بهمن ماه اعلام حمایت و همبستگی کردند و بر خواستهای فوری خود تاکید نمودند. این بیانیه بیش از پیش همبستگی مبارزاتی تمامی کارگران نفت و فضای پر تحرک اعتراضی در میان این کارگران و صنایع وابسته به نفت را به نمایش میگذارد. خواستهای مورد تاکید این کارگران در بیانیه شان عبارت بودند از: تبدید قراردادهای موقت و پیمانی به قراردادهای دائٔم و مستقیم با نفت و خاتمه دادن به پاسکاری ما بین پیمانکاران مفتخور، افزایش حقوقها به رقم بالای خط فقر اعلام شده دولت یعنی بالای ١٢ میلیون و هیچ کارگری نباید کمتر از ده میلیون مزد دریافت کند، پرداخت حقوقها هرماه بموقع و پرداخت فوری طلبهای مزدی کارگران، برخورداری کارگران غیر رسمی از امکانات درمانی رایگان در نفت و ارتقاء سطح آن، اجرای پروتکلهای سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با بیماری مرگبار کرونا در همه مراکز و اختصاص امکانات لازم پیشگیری از این بیماری به رایگان در اختیار همه ، خرید واکسن استاندارد و واکسیناسیون رایگان بدور از هرگونه تبعیضی به رایگان و سراسری در اختیار همه ، پایان دادن به فضای امنیتی در نفت و مراکز وابسته به آن ، حق تشکل، حق تجمع، حق اعتراض ، بعنوان حقوق پایه ای همه کارگران
  • روز ۲ بهمن نیروهای پیش‌دبستانی در اهواز با خواست استخدام دائمی و رفع بلاتکلیفی شغلی شان همزمان با سفر وزیر آموزش و پرورش به خوزستان دست به تجمع زدند. در حالیکه نیروهای پیش دبستانی ٤ ساعت در انتظار خروج وزیر بودند، استاندار از ترس رودررو شدن با تجمع کنندگان معترض وزیر را از درب دیگری خارج کرده بود.
    -روز دوم بهمن اعتصاب حدود ٣٠٠ نفر از کارگران بخش خدماتی و فضای سبز شهرداری کوت عبدالله یک ماهه شد. این کارگران با همراهی کارگران واحد اجرائیات در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق سه ماه مهر، آبان و آذر، و ۲۰ درصد از حقوق شهریور ماه خود و قراردادهای موقت کاری یک ماه است که در اعتصاب بسر میبرند و با تجمعات و اعتراضات بر خواستهای خود پافشاری میکنند.
  • کارگران پیمانکاری فاز ۱۹ پارس جنوبی طی نامه ای سرگشاده در اعتراض به پایین بودن پایه حقوق و تبعیض موجود در شرایط کاری و زورگویی های پیمانکاران از رئیس کمیسیون انرژی مجلس خواستار دیدار از شرایط کاری شان شده اند. این کارگران بخشی از ٢٥ هزار کارگر اعتصابی نفت در مرداد ماه هستند که با وعده و وعیدهایی به سر کار خود بازگشتند و بعد از آن نیز چندین بار و در اشکال مختلف تلاش کردند صدای اعتراض خود را بلند کنند. کوتاه شدن دست پیمانکاران و لغو قراردادهای پیمانی و موقت، افزایش حقوقها و پرداخت بموقع آن و پرداخت طلبهای کارگران، بالا بردن استاندارد شرایط زیستی و کاری در حد قابل قبول، امکان استفاده رایگان از امکانات درمانی صنعت نفت برای همه کارگران شاغل در مراکز نفتی، ایمنی محیط کار، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات از جمله خواستهای مبارزاتی کارگران پیمانی اعتصابی در مرداد ماه بود. کارگران پیگیر خواستها و مطالباتشان هستند.
  • اعتراضات جوانان جویای کار شهرویی ادامه دارد. آنها بدبنال تجمعات زنجیره ای خود علیه بیکاری و پارتی بازی در استخدام ها برای امروز دوم بهمن ماه نیز در اعتراض به فقرو بیکاری در مقابل پالایشگاه بید بلند که محل تجمعات روزهای اخیر آنها بوده است، فراخوان به تجمع داده اند. جنبش علیه بیکاری گسترده است. بیمه بیکاری برای همه کارگران بیکار اعم از زن و مرد در حد تامین یک زندگی قابل قبول، درمان رایگان و تحصیل رایگان برای همه و داشتن مسکن حقوق پایه ای همه مردم است.
    -روز چهارشنبه اول بهمن ماه کارگران پتروشیمی گچساران در اعتراض به تعویق پرداخت چندین ماه حقوق و قراردادهای پیمانی دست از کار کشیده و در صفی متحد به طرف درب ورودی پتروشیمی حرکت کرده و مقابل ساختمان تجمع کردند.کارگران پتروشیمی گچساران از جمله ٢٥ هزار کارگر پیمانی نفت هستند که به وضعیت برده وار کاری خود و عدم اجرای وعده های داده شده اعتراض دارند.
    کمیته سازمانده، واحد خوزستان
    ٢٣ بهمن ٩٩

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *