logo axbar kargari

اخبار کارگری

logo axbar kargari
٢٧فروردین ـ ٢ اردیبهشت ماه ١٣٩٣
نسان نودینیان- داوود رفاهی

آزادی پدرام نصرالهی
شنبه فروردین پدرام نصراللهی فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری پس از تحمل ١٩ ماه حبس تعزیری، از زندان مرکزی سنندج آزاد شد. آزادی این فعال کارگری با استقبال پرشور خانواده ی وی، فعالین کارگری و مردم شهر سنندج مواجه گردید. استقبال کنندگان با کف زدن های ممتد و با حلقه های گل از مبارزات و مقاومت های خستگی ناپذیر این فعال کارگری و دیگر فعالین کارگری دربند قدردانی نموده، و با حضور پرشور خود، بار دیگر بر حقانیت مواضع و مبارزات جنبش کارگری و فعالین آن عرصه مهری دوباره گذاشتند.
«نشریه کارگر کمونیست: آزادی پدرام نصرالهی را به پدرام و خانواده او و به همه کارگران تبریک میگوید».

اعتراضات کارگری
اعتصاب کارگران شرکت ساختارصنعت یکی از شرکت های پیمانکاری پتروشیمی مهاباد!
این اعتصاب در روز چهارشنبه ٢٧ فروردین در ساعت ١ بعداظهر شروع شد حضور کارگران در این اعتصاب چشمگیر بود به طوری که تعداد کارگران بالغ بر ٢٠٠ نفر میشد این اعتصاب در ارتباط با پرداخت نشدن دستمزد کارگران در بهمن و اسفند ٩٢ و همچنین پرداخت نشدن سنوات وعیدی کارگران در سال جدید بود! مسیراین اعتراض از شرکت تا ساختمان کارفرما ی پتروشیمی بود !بعداز رسیدن، نماینده کارفرما پیش کارگران امد و اعلام کرد که شنبه یا یکشنبه ٣٠ و ٣١ فروردین دستمزد و کل پرداختی آنها واریز خواهد شد! امروز ٣٠ فروردین خبری از پرداخت نبود!

تجمع دراعتراض به تاخیر ٥ ماهه حقوق
٣١فروردین: کارکنان مخابرات استان گلستان واقع در سه راه گلشهر بخاطر معوق ماندن حقوق ٥ ماهه خود در جلوی محل کار خود تجمع کردند .

تجمع کارگران شرکت نگین سبز خاورمیانه دراعتراض به عدم پرداخت حقوق
٣٠فروردین: کارگران شرکت نگین سبز خاورمیانه در اعتراض به عدم پرداخت ١٨ماه حقوق مقابل درب استانداری تجمع کردند. کارگران این شرکت ٢٥٠ نفر هستند که باوجود این‌که ٩٠ درصد آنان متاهل هستند اما هیچ‌کدام تحت پوشش بیمه نیست. کار شرکت نگین سبز خاورمیانه، لایروبی است و زیر نظر اداره‌کل بنادر و دریانوردی خوزستان فعالیت می‌کند.

اعتراض به افزایش نیافتن مزد کارگران خباز برای سومین سال متوالی
مجمع عمومی فوق العاده انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سنندج و حومه عصر روز دوشنبه (٢٥ فروردین) برگزار شد و ١٦٠ کارگر حاضر در آن با تصویب قطعنامه‌ای به افزایش نیافتن دستمزد‌های شان برای سومین سال متوالی اعتراض کردند. در ابتدای این قطعنامه گفته شده است کارگران خباز قریب به ٣ سال است که از افزایش دستمزد برابر با ماده ٤١ قانون کار محروم بوده و فشار اقتصادی، نرخ بالای مسکن، خوراک، پوشاک، تحصیل و… عرصه زندگی را برای شان سخت کرده است و وضعیت معیشتی ناشی از این شرایط تحمیل شده ادامه زندگی را به برای آنان به مخاطره انداخته است.
در بخش دیگری از این قطعنامه با اشاره به بی‌نتیجه ماندن پیگیری مطالبات و خواسته‌های قانونی نمایندگان صنف کارگران خباز از اینکه مسئولان مربوطه هیچگونه ترتیب اثری به این مطالبات نداده‌اند، انتقاد شده است. کارگران خبازی‌های سنندج و حومه در این قطعنامه خواستار انجام اقدام عملی و فوری مسئولان دولت یازدهم در خصوص به روز رسانی دستمزدهای کارگران خباز شده‌اند.(منبع ایلنا)

اعتراض به عدم دریافت حقوق و عیدی
٢٦فروردین: کارگران شهرداری شادگان در اعتراض به عدم دریافت حقوق و عیدی سال ٩٢ و ٩٣ دست به اعتراض زدند. در این اعتراض ٥٠ نفر از مجموعه شهرداری به نمایندگی از سایرکارگران، حضور پیدا کردند. حقوق‌های معوقه کارگران شهرداری شادگان موجب اعتراض کارگران شهرداری و درخواست مکرر آنها برای ستاندن حقوق و عیدیشان شد. باتوجه به سپری شدن سال ٩٢ و حتی گذراندن ایام تعطیلات و فرارسیدن روزهای پایانی فروردین ماه ٩٣ هنوز این کارگران به مزایا و حقوقی که باید و شاید دست نیافته‌اند و همواره در انتظار دریافت پاداش و عیدی هستند.

تجمع کارکنان محیط زیست کردستان در اعتراض به ناعادلانه بودن حقوق و مزایاشان!
٢٥قروردین: کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان در اعتراض به ناعادلانه بودن حقوق و مزایا در محوطه محل کار خود تجمع کردند. یکی از معترضان در تشریح علت این اعتراض گفت: حق فوق العاده ویژه کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان که معادل ٣٥ درصد از حقوق آنان است، از پایان خرداد ماه سال ٩٢ پرداخت نشده است. کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان از سال ٨٧ تا به امروز نزدیک به ١٧٦ میلیون تومان حقوق و مزایای معوقه دارند.

با اعتراضات کارگران “اشکان سازان غرب سنندج” نسبت به مزایا و دستمزدهای معوقه خود توسط کارفرمای این کارخانه از کار اخراج شدند.
٢٤قروردین: ٨ نفر از کارگران اشکان سازان غرب سنندج، به نام های “سیروان حسینی، اسد ماه جبینی، شاهو تکاب، آرش عزیزی، عبدالله ماه جبینی، روناک پرگال، مهرداد و خبات” به دلیل اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزایای عقب افتاده خود دست به اعتراض زدند، که با بی اعتنایی و تهدید کارفرما روبرو گشتند. در جریان تاکید کارگران بر خواستهای خود در نهایت از جانب کارفرما ٨ نفر از آنان اخراج شدند.

تجمع اعتراضی فرهنگیان بازنشسته استان کهگیلویه و بویراحمد!
٢٥فروردین: فرهنگیان بازنشسته استان کهگیلویه و بویراحمد برای دریافت پاداش خود از سال ٧٤ تا ٨٥ ،در محل اداره‌کل آموزش و پرورش دست به تجمع اعتراضی زدند. تجمع کنندگان از مسئولان اموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد خواستار پاسخ در مورد مبنای پرداخت، به روز نبودن پاداش ها و همچنین دلیل پرداخت نشدن به سه شهر یاسوج، گچساران و دهدشت شدند.

تجمع در مقابل وزارت نفت
٢٧فروردین: کارکنان رسمی صنعت نفت شاغل در پتروشیمی اصفهان با سفر به تهران در اعتراض به بلاتکلیفی در قراردادهای کار در مقابل ساختمان وزارت نفت تجمع کردند. مشکلات کارکنان پتروشیمی اصفهان از سال ٨٢ و زمانی که دولت وقت این واحد صنعتی را بابت پرداخت بخشی از بدهی‌های مالیش به سازمان تامین اجتماعی واگذار کرد آغاز شد. در زمان این واگذاری ١٢٠ نفر از کارمندان استخدامی وزارت نفت در این مجموعه پتروشیمی مشغول به کار بودند. سازمان تامین اجتماعی بعد از تحویل پتروشیمی اصفهان متعهد شد تا با آن گروه از کارکنانی که در استخدام وزارت نفت مطابق با قوانین حاکم بر نفت رفتار کند که این موضوع تا سال ٨٩ تا حدودی رعایت می‌شد. اما از سال ٨٩ که این و احد (پتروشیمی اصفهان) مجدداً از سازمان تامین اجتماعی منفک و به بخش خصوصی و اگذار شد، مشکلات جدی کارکنان استخدامی وزارت نفت شاغل در پتروشیمی اصفهان نیز شروع شد بطوری که در تیر ماه سال گذشته فعالیت این کارخانه به دلیل نداشتن توان مالی و مواد اولیه تولید برای مدت ٧ ماه بطور موقت تعطیل شد. در نتیجه این واگذاری‌ها وضعیت شغلی کارکنان پتروشیمی نامعلوم است. مسئولان صنعت پتروشیمی نیز در پاسخ به مراجعه کنندگان می‌گویند که ما مسئول پی گیری مطالباتتان نیستیم چون شما کارمندان رسمی وزارت نفت هستید.

تجمع کارگران در اعتراض به عدم دریافت حقوق و عیدی
٥٠نفر از کارگران شهرداری شادگان به نمایندگی از کارگران شهرداری این شهر در اعتراض به عدم دریافت حقوق و عیدی سال ٩٢ و ٩٣ دست به اعتراض زدند. با شروع تجمع پرداخت حقوق یک ماه معوقه پیشنهاد شد که بسیاری از کارگران به دلیل اینکه حقوق و مزایا بدون عیدی و نصفه کاره قابل قبول نیست حاضر به دریافت آن نشدند و خواستار پرداخت تمام مطالباتشان شدند.

تجمع اعتراضی برای سومین بار
٢٧فروردین: ٢٠٠ نفر از بازرسان سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنند گان سراسری برای سومین بار در دوهفته جاری در اعتراض به تبدیل وضعیت استخدامیشان از قرار داد مستقیم به شرکتی، در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
یکی از معترضین؛ در دو تجمع گذشته که روزهای ٢٤ و ٢٦فروردین ماه سال جاری در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی انجام شد هیچ پاسخ قاطعانه‌ای ازسوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی دریافت نکردیم. از روز یازدهم فرودین ماه، وزارت صنعت معدن و تجارت با انجام مکاتباتی اصرار دارد تا وضعیت استخدامی بیش از ٣ هزار بازرس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدی کنندگان از قرار داد مستقیم به شرکتی تبدیل شود که این موضوع مورد مخالفت بازرسان قرار گرفته است.

کارگران
حسن سعیدی و مرتضی کمساری از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد بار دیگر مورد محاکمه قرار گرفتند
اتحادیه آزاد کارگران ایران: بدنبال دستگیری حسن سعیدی و مرتضی کمساری از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد تهران در روز ششم اسفند ماه سال ٩٢ که با هدف مهندسی انتخابات شوراهای اسلامی و تحمیل این نهاد بر کارگران شرکت واحد صورت گرفت آنان در روز هفتم اسفند ماه سال گذشته مورد محاکمه قرار گرفتند و از اتهامات وارده تبرئه و آزاد شدند. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، علیرغم آزادی این دو فعال خوشنام سندیکای کارگران شرکت واحد تهران، حراست این شرکت به رای صادره اعتراض و تلاش کرد با آوردن شهود بر علیه این کارگران پرونده سازی و آنان را در محاکم قضائی محکوم کند. بر این اساس دادسرای ناحیه ٥ اباذر در بلوار ایت الله کاشانی با احضاریه ای کتبی این دو عضو سندیکای کارگران شرکت واحد را احضار و صبح امروز مورد محاکمه قرار داد. در این محاکمه که دو نماینده حقوقی شرکت واحد تهران به همراه شهودی برای ادای شهادت بر علیه حسن سعیدی و مرتضی کمساری شرکت داشتند شاهدین در اقدامی شرافتمندانه با رد اظهارت مسئولین حراست شرکت واحد به نفع حسن سعیدی و مرتضی کمساری شهادت دادند و این دو کارگر حق طلب عضو سندیکای کارگران شرکت واحد تهران بار دیگر تبرئه و آزاد شدند. اتحادیه آزاد کارگران ایران با محکوم کردن دسیسه های حراست شرکت واحد تهران برای پرونده سازی بر علیه اعضای سندیکای کارگرن شرکت واحد تهران و تاکید بر ماهیت ضد کارگری شوراهای اسلامی بویژه شورای اسلامی شرکت واحد تهران، خواهان اعلام رسمی سندیکای کارگران شرکت واحد به عنوان تنها نماینده کارگران شرکت واحد تهران و آزادی این سندیکا برای فعالیتهای صنفی در شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه می باشد. اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٧ فروردین ماه ١٣٩٣

داوود سندیکا: حمله به زندانیان سیاسی و ضرب و شتم زندانیان بند ٣٥٠به بهانه بازرسی
در میان زندانیانی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به سلول انفرادی منتقل شده اند. نام عبدالفتاح سلظانی و بهنام ابراهیم زاده به چشم می خورد: سهیل بابادی، سروش ثابت، سعید متین پور و سمکو خلقتی از جمله زندانیانی بودند که به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. به هنگام عبور سمکو خلقتی از تونل وحشت، گارد ویژه، پیراهن و لباس های وی را از تنش در آورده و مستقیما به پشت و گردن و کتف لخت وی با شدت می کوبیدند. شدت باتوم های وارده بر بدن سهیل بابادی چندان شدید بود که گردن و کتف و بازوی وی به شدت کبود و دچار خونمردگی شده بود. درست مانند کسی که حد شرعی شلاق در موردش اجرا شده باشد. سروش ثابت و سعید متین پور نیز با عبور از این تونل گوشتی، توسط گارد ویژه مورد ضربات باتوم قرار گرفتند. حدود ١١ نفر از اعضای اتاق ٣ با ضرب و شتم از اتاق بیرون برده شده و سپس از تونل وحشت به مکان نامعلومی منتقل شدند. این حرکت اسف بار و رقت انگیز تا ساعت ٢ بعد از ظهر به طول انجامید. اسامی زندانیان منتقل شده به انفرادی:
١.سعید متین پور ٢. سروش ثابت ٣. یاشار دارالشفا ٤. داور حسینی وجدان ٥. سعید حائری ٦. مهدی خدایی ٧. محمد صدیق کبودوند ٨. سیمکو خلقتی ٩. بهنام ابراهیم زاده ١٠. سهیل بابادی ١١. علی عسکری ١٢. غلامرضا خسروی ١٣. مجید اسدی ١٤. اسدالله اسدی ١٥. رضا اکبری منفرد ١٦. جواد فولادوند ١٧. مهرداد آهن خواه ١٨. سهیل عبدی ١٩. امیر قاضیان ٢٠.. .. داوری ٢١.آرش همپای ٢٢. بهزاد عرب گل ٢٣. امید بهروزی ٢٤.مصطفی عبدی ٢٥. محمد شجاعی ٢٦. عبدالفتاح سلطانی ٢٧. مصطفی ریسمان باف ٢٨. محمد امین هادوی ٢٩. هوتن دولتی ٣٠. اسماعیل برزگری
درحالی که مسئولان سازمان زندان ها گزارش ها درباره «حمله» به زندانیان بند ٣٥٠ اوین را تکذیب کرده اند، علی مطهری، نماینده مجلس می گوید،‌ برای روشن شدن حقیقت می بایست اجازه داد تا این زندانیان با خانواده های خود ملاقات کنند.

احضار مجدد دو تن از فعالین کارگری سندیکای کارگران شرکت واحد به دادسرا
حسن سعیدی و مرتضی کمساری که از رانندگان فعال سندیکایی شرکت واحد هستند و توسط عوامل حراست و مدیریت شرکت واحد درششم اسفند ماه با پرونده سازی ،یک شب را در بازداشتگاه سپری کردند و از سوی ان دادسرا تبرئه شده بودند، بار دیگر حراست شرکت واحد با ادعاهای جدید و دلایلی مبنی بر اینکه سایت ها و رسانه های بیگانه اخبار این افراد را منتشر کرده اند و مجبور کردن کارگری دیگر برای شهادت علیه این فعالین سندیکایی،قصد پرونده سازی جدیدی را داشته که هم کارگری که قرار بود شهادت دهد به نفع کارگران حق طلب شهادت داد و هم اینکه اتهامات ساختگی مورد قبول قاضی قرار نگرفت و یکبار دیگر ماهیت زشت کارفرما و عوامل حراست برای کارگران نمایان تر شد و سعیدی و کمساری بدون هیج قید و شرطی ازاد شدند

اطلاعیه شماره ١٥ کمیته دفاع از کارگران دستگیر شده مهاباد- پیام تبریک محمد مولانایی، واحد سیده و یوسف آب‌خرابات به مناسبت اول مه! پیش به سوی اول ماه مه گسترده! پیام تبریک کارگران دستگیر شده مهاباد به مناسبت اول ماه مه
کارگران زحمتکشان اول ماه مه در راه است؛
اول ماه مه روز جهانی کارگر، روز هبستگی طبقه کارگر علیه نظم سرمایه داری است. در این روز کارگران در یک صف به خیابانها خواهند آمد، تا علیه نظام سرمایه داری اعلام جنگ کنند. کارگران در این روز خواست و مطالبات خود را از طریق قطعنامه های مصوب شده به نظام سرمایه داری و حامیان آنان اعلام می کنند. در سال ١٨٨٦ میلادی کارگران امریکا در شهر شیکاگو مورد حمله نیروهای دولتی قرار گرفتند. تعداد زیادی از کارگران کشته و زخمی شدند و رهبران اتحادیه های کارگری را دستگیر و محاکمه کردند. ٣ سال بعد، روز جهانی کارگر در انترناسیونال دوم، یعنی روز اول ماه مه، از جانب این سازمان بین المللی کارگران، به روز جهانی کارگر تبدیل شد و در سال ١٨٩٠ به صورت گسترده ای در اغلب کشورهای دنیا، کارگران این مراسم را برگزار کردند. از آن پس کارگران در اکثر کشورهای جهان، در روز اول ماه مه یکپارچه به خیابان‌ها می‌آیند و خواست و مطالبات خود را فریاد می‌زنند. اما در ایران برگزاری این مراسم جرم است و کسانی که اقدام به برگزاری مراسم روز کارگر کنند با زندان و یا تبعید مواجه هستند. اما کارگران ایران هم چون کارگران جهان هیچ وقت مرعوب حاکمان نشده و به اشکال مختلف این روز را گرامی داشته و می دارند. کارگران، تشکل های کارگری؛ امروز در شرایطی به پیشواز اول ماه مه روز جهانی کارگر می رویم که نظام سرمایه داری ایران با استثمار بیشتر کارگران می خواهد سیاست نئولیبرالی خود را بر بستر سرکوب بیشتر جنبش طبقه کارگر و نرمش در مقابل دولت‌های سرمایه‌داری، دنبال کند. بخشنامه‌های شورای عالی کار به وضوح نشان می‌دهد که با مصوب کردن دستمزد های به مراتب زیر خط فقر، سیاستی جز استثمار بیشتر نیروی کار برای برون رفت از منجلاب و بحران اقتصادی که خود بانی آن هستند، را تعقیب نمی‌کند آنها به سرمایه‌داران داخلی و خارجی چراغ سبز نشان می دهند و با این مصوبات آنان را دعوت می‌کنند که سرمایه‌گذاری کنند و با سرکوب خشن نشان داده‌اند که حافظان خوبی برای سرمایه هستند. ما کارگران ایران در مقابل این بی حقوقی سکوت نخواهیم کرد و با هر شکل ممکن اعتراض خودمان را به اذهان عمومی می رسانیم. کارگران؛ در اول ماه مه روز جهانی کارگر، باید همراه با خانواده های خود در صف های فشرده به خیابان بیاییم و مطالبات خود را مطرح و برای تحمیل آن‌ها به سرمایه‌داران تلاش و مبارزه کنیم. به طور قطع خواست افزایش دستمزد و آزادی زندانیان سیاسی و کارگران زندانی سرلوحه خواست و مطالبات صنفی و سیاسی کارگران است. کارگران؛ قدرت ما در تشکل ماست و با اتکا به قدرت تشکل‌‌هایمان می‌توان هر خواست و مطالباتی ولو صنفی یا سیاسی را به سرمایه‌داران تحمیل کرد. اول ماه مه را به همه کارگران و اقشار ستمدیده جامعه تبریک می‌گوییم. محمد مولانایی، واحد سیده و یوسف آب خرابات ٢٦/١/٩٣ زندان مرکزی مهاباد

شاپور احسانی راد، آقای روحانی، با تصویب این دستمزدهای زیرخط فقر، معاش کارگران را سه قفله کردید!!!
آقای روحانی ٤ روز پس از انتخاب جنابعالی در تاریخ ٢٨ خرداد ماه ٩٢ در نامه ایی سرگشاده قید کردم که وعده های انتخاباتی شما در حد شعارهای عوام فریبانه دولتهای تاکنونی باقی خواهد ماند و اینک پس از ٩ ماه آن وعده های تو خالی برای همگان مشخص شد. دولت شما نه تنها مابه تفاوت ٧ درصدی سال ٩٢ را پرداخت نکرد بلکه در ادامه سیاستهای احمدی نژادی حتی بدتر از آن ١٠ درصد کمتر از تورم رسمی، حداقل مزد سال ٩٣ را برخلاف ماده ٤١ قانون کار تصویب کرد و با این عمل غیرقانونی و مجرمانه بر شدت فقر و فلاکت ٤٠ میلیون خانواده کارگری صحه گذاشتید، در صورتیکه بطور واقعی اختلاف مزد با تورم ٣٠٠ درصد است و حداقل دستمزد باید بیشتر از دو میلیون باشد.
آقای روحانی! کلید سیاستهای شما در این مدت نه تنها گشایشی برای معیشت میلیونها کارگر ایجاد نکرد بلکه با تصویب مزدهای زیر خط فقر،معاش ما را سه قفله کرد و این در حالی است که به گفته همکارانتان در وزارت کار سهم مزد کارگر ایرانی در قیمت تمام شده کالا زیر ٥ درصد است درحالیکه در استرالیا بالای ٦٠ درصد است و فساد اقتصادی دراسترالیا زیرنیم درصد است و در ایران بالای ١٤ درصد است که به گفته خودتان هر روز میلیارد، میلیارد و کرور، کرور ثروت این کشور را مفتخوران بالا میکشند و تاوان این همه اختلاسها، دزدیها ، غارتها و چپاولها را باید کارگران و زحمتکشان با ریاضت اقتصادی و زدن از نان و سلامتی شان پرداخت کنند و کلید سیاستهای شما دراین مدت نتوانست جلوی این همه دزدیها و اختلاسها، این همه تورم و گرانی ها، این همه حقوق های معوقه از دو ماه تا سی ماه، جلوی این همه اخراج و بیکارسازیها و جلوی این همه خودسوزیها و خودکشیها و دیگر جنایتهای روزمره در کشور را بگیرد و این بن بست تمام عیار با اجرای فاز دوم آزاد سازی قیمتها و گران شدن حاملهای انرژی و به تبع آن همه اجناس میرود تا راه نفس کشیدن ما کارگران را نیز مسدود کند . آقای روحانی! کلید سیاستهای شما نه بدرد دنیا میخورد نه بدرد آن آخرت مورد نظر شما! البته برای ما کارگران و زحمتکشان اگرچه شاید این شاه کلید برای باز گشایی راهی برای بهشت سرمایه داری غربی باشد که سرمایه داران داخلی هم پیمان جنابعالی نیز بی صبرانه منتظر گم شده موعود خود هستند تا ٣٥ سال سود آوری و انباشت میلیاردها دلار غارت زحمتکشان را در رکاب آنها جشن بگیرند. شاه کلیدی که قصد دارید همه مناسبات اقتصادی کهنه و عقب مانده ٣٥ سال گذشته را که باعث و بانی ویرانی مملکت شده است، سرپوش بگذارید و به کمک سرمایه داری تمام غربی و شرکای شرقی، با هدیه انرژی و کارگر ارزان به سرمایه داری غرب، مناسبات لجام گسیخته سرمایه داری را همچنان بر زندگی و معیشت ما کارگران تحمیل کنید شاید از بدشانسی شما و خوش شانسی ما کارگران است که مطالبات انباشته شده این ٣٥ سال ما را به جایی رسانده است که هر تغیر ریل اقتصادی، اجتماعی بدون در نظر گرفتن منافع مستقل طبقه کارگر دیگر امکان پذیر نیست و باید بدانید هرگز نخواهید توانست هم بیکاری و گرسنگی را به کارگران تحمیل کنید و هم آنها را سرکوب کنید و حقوق شان را پایمال کنید. بنابراین هر چه زودتر به وزارت کارتان دستور دهید که در تغیین حداقل دستمزد سال ٩٣ این مصوبه غیرقانونی تجدید نظر شود وگرنه شک نکنید ١١ اردیبهشت روز جهانی کارگر خیابانها در تهران و شهرستان ها میعادگاه خشم هزاران کارگری خواهد شد که فریاد اعتراض خودرا بر علیه این عمل غیرقانونی بلند خواهند کرد. شاپور احسانی راد نماینده اخراجی کارگران پروفیل ساوه و عضو هیات مدیره اتحادیه آزا کارگران ایران

جوانمیر مرادی، در روز جهانی کارگر خواست اصلی کارگران افزایش فوری حداقل مزد است
شورای عالی کار بعد از برگزاری جلسات متعددی با افزایش ٢٥ درصدی حداقل مزد موافقت نمود. این موافقت در حالی صورت گرفته است که مطابق ماده ٤١ قانون کار حداقل مزد باید برابر با نرخ تورم افزایش یابد. این اقدام شورای عالی کار آشکارا نقض قانون است که باید جوابگوی میلیونها کارگر و خانواده کارگری باشد. نرخ تورم زمانی که شورای عالی در حال به اصطلاح بررسی و گفتگو بر سر میزان افزایش حداقل مزد بود، چندین بار عددهای زیر ٤٠ درصد اعلام شد. این تغییرات بیشتر شبیه به بازی ای بود تا ذهن جامعه و بخصوص کارگران را نسبت به واقعیت تورم مغشوش و متوهم کنند. مدام به طور غیر واقعی رو به پایین اعلام نمودن نرخ تورم چیزی جز ایجاد توهم مبنی بر اینکه تورم در حال به تحت کنترل در آمدن است، را در خود نداشته. و انتظار این بوده که کارگران نسبت به آن خوشبین شده و راضی به تصمیم شورای عالی کار شوند. در آن زمان (زمان تصویب حداقل مزد) نرخ تورم ٣٥درصد اعلام شده بود در حالیکه حداقل مزد ٢٥درصد تصویب شد. این اتفاق علاوه بر ضدیت شورای عالی کار با کارگران، بیانگر عمق گرانی و فاجعه معیشتی اکثریت جامعه است. عمق گرانی و تورم به حدی زیاد بود که بیشتر از این قابل پرده پوشی برای مسؤلین نبود و ناچار شدند تن به اعلام رقم ٣٥ درصدی تورم بدهند. مطابق ماده ٤١ قانون کار هر ساله بایستی حداقل مزد مطابق نرخ تورم اعلام شده توسط مرکز آمار ایران تعیین و تصویب شود، اما امسال حداقل مزد با ١٠ درصد کمتر از نرخ تورم اعلام شده تعیین گردیده است که خود آشکارا نقض قانون است و کارگران حق دارند ناقضان قانون را به چالش بکشند کما اینکه تاکنون اقدام به اعتراضاتی در بعضی مراکز کارگری نموده اند. اما این اعتراضات به همین حد موجود محدود نخواهد ماند و تا رسیدن به جواب مطلوب در سطح وسیعتری به مبارزات خود ادامه خواهند داد. واقعیت گرانی ای که امروز بعد از حدود دو ماه از تصویب حداقل مزد کمر کارگران را خرد کرده فراتر از نرخ تورم اعلام شده و دیگر ادعاهای مرتبط با گرانی می باشد. هنوز کمتر از یک ماه از سال جدید نگذشته که مقرر شده است قیمت حاملهای انرژی که نقش و تأثیر مستقیمی بر سطح معیشت میلیونها خانواده کارگری و دیگر اقشار زحمتکش جامعه دارند، از ٢٥ درصد تا ٣٥ درصد و بالاتر افزایش یابند و قیمت برق ٢٥ درصد، گاز ٢٠ درصد و حمل و نقل ٢٥ درصد از اول سال افزایش پیدا کرده است. تجربه چندین ساله اخیر به خوبی نشان داده است وقتی که دولت راسا خود اقدام به افزایش قیمت برق و گاز و … میکند، قیمت بقیه اجناس نیز بخصوص مواد خوراکی، پوشاک، حمل و نقل، بهداشت و درمان و غیره چندین برابر بالا می رود. بنابراین و بر اساس واقعیات موجود تا همین امروز افزایش ٢٥ درصدی حداقل مزد بر اثر افزایش قیمت گاز و برق و حمل و نقل و…، و به طبع آن افزایش قیمت مایحتاج عمومی، خنثی شده و عملا کارگران از نظر قدرت خرید ناتوان تر از زمان تصویب حداقل مزد شده اند. این شرایط باعث شده است تا کارگران به چاره جوئی جدی واداشته شوند. بطوریکه از فردای تصویب حداقل مزد جنب و جوشی برای وا داشتن شورای عالی کار به تجدید نظر بر مزد مصوب در جریان است و کارگران ایران مصمم هستند تا از حق قانونی خود استفاده کرده و مسؤلین را به پاسخگوئی وادارند. کارگران می دانند که حداقل مزد باید بالای ٢ میلیون تومان باشد تا بتوانند زندگی ای در سطح بالای خط فقر داشته باشند و در واقع چنین توقعی از دولت دارند و برای آن در حال مبارزه هستند، اما قبل از هر چیز خواهان اجرای ماده ٤١ قانون کار و تجدید نظر در مزد مصوب ٩٣ می باشند. هر چند اجرای ماده ٤١ قانون کار در حالیکه نرخ تورم واقعی هیچ وقت اعلام نمی شود، دردی از هزاران درد کارگران را دوا نمی کند اما این تخطی از قانون توسط شورای عالی کار باید با تجدید نظر در مزد مصوب جبران گردد و کارگران در این مورد به حق قانونی خود برسند. بعد از این گام، نوبت به گام بعدی برای رسیدن به زندگی ای در خور انسان مدرن قرن بیست و یکمی خواهد رسید. زندگی ای که هزینه اش نه بر اساس داده های مرکز آمار بلکه از واقعیات بازار بیرون خواهد آمد و باید مطابق با آن حداقل مزد تعیین شود. مرکز آمار ایران نرخ تورم را هر عددی اعلام کند نمی تواند سیب زمینی کیلوئی ٤ هزار تومان امروز را نسبت به سیب زمین کیلوئی ٢ هزار تومان دو ماه پیش در جدول ٢٥ درصد تورم جای دهد. بنابراین معلوم است که مرکز آمار نرخ تورم واقعی را اعلام نمی کند و واقعیت آنجاست که مردم باید مایحتاج زندگیشان را تهیه کنند، یعنی بازار است که تعیین می کند کارگر از چه سهمی از خوراک، پوشاک، بهداشت و درمان، حمل و نقل و غیره برخوردار باشد.
اکنون ١١ اردیبهشت روز جهانی کارگر در راه است . این روز را باید به روز اعتراض سراسری به حداقل مزد تبدیل کرد و بویژه خواستار اجرای ماده ٤١ قانون کار شد. حداقل مزد موجود به هیچ وجه جوابگوی حداقلهای زندگی نمی باشد. این وضعیت برای کارگران نه قابل تحمل است و نه قابل دوام، قابل تحمل نیست چون ٦٠٨ هزار تومان معادل رقم تقریبا چهار برابر زیر خط فقر است و قابل دوام نیست چون کارگران مصمم به ایجاد تغییر در وضعیت زندگیشان هستند و تا رسیدن به حداقل مزد مطلوب اعتراضات خود را جدی تر از گذشته به پیش خواهند برد. امسال مراسم روز جهانی کارگر باید با خواست افزایش دستمزد به عنوان یکی از خواستهای اصلی کارگران در هر جمع و گروه کارگری برگزار شود. با توجه به شرایط تاکنونی و موجود و اوضاع بحرانی ای که در سایه حذف یارانه ها (مرحله دوم) در راه است افزایش دستمزد یکی از اصلی ترین مطالبات کارگران است. این گفته خود مسؤلین است که موج گرانی عظیم تری در راه است و این یعنی گرسنگی و فقر شدیدتر برای اکثریت جامعه، در نتیجه خواست اصلی کارگران نیز باید افزایش حداقل مزد متناسب با میزان گرانی و تورم واقعی باشد.

‌اعتصاب غذای شاهرخ زمانی ادامه دارد!
٢٨قروردین: روز ٢٥ فروردین ماه مسولان زندان در یک عقب‌نشینی وی را به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل کردند اما پس از نیم ساعت مردانی، رییس زندان با حضور در سالن ١٢ و تهدید شاهرخ زمانی وی را به سالن ٨ بند ٣ منتقل کرد. شاهرخ زمانی از روز سه‌شنبه ٢٦ فروردین ماه در اعتراض به این عمل غیرقانونی اعتصاب غذای خود را از سرگرفته و خواهان بازگشت به سالن ١٢ زندانیان سیاسی است. گفتنی است ٣ تن از ماموران زندان قزلحصار وی را هنگام انتقال به زندان رجایی‌شهر به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند که منجر به خونریزی گوش وی و شکستن عینک‌اش شده است. یکی از این ماموران که شاهرخ زمانی را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده شاهین حسینی نام دارد. شایان ذکر است وی تاکنون بیش از ٢٢ کیلوگرم وزن کم کرده و به دلیل ضرب و شتم در هنگام انتقال نیز در وضعیت جسمی وخیمی به سر می‌برد. عفو بین‌الملل دیروز در یک بیانیه‌ی اقدام فوری خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط شاهرخ زمانی شده بود.

وخامت حال شاهرخ زمانی و انتقال وی به بهداری
وضعیت جسمی شاهرخ زمانی در چهل و چهارمین روز اعتصاب غذا رو به وخامت گذاشته و وی ظهر امروز ٣١ فروردین ماه به بهداری زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شده است. شاهرخ زمانی کارگر زندانی که از روز ١٧ اسفند ماه ١٣٩٢ در اعتراض به انتقال به بند زندانیان عادی در اعتصاب غذا به سر می‌برد تاکنون بیش از ٢٣ کیلوگرم وزن کم کرده و از نظر جسمی در وضعیت وخیمی به سر می‌برد. یکی از هم‌بندی‌های سابق شاهرخ که وی را در بهداری زندان دیده از دیدن وی شوکه شده و در ابتدا وی را نشناخته است. بنا به گزارش‌های دریافتی از زندان رجایی‌شهر کرج شاهرخ زمانی به شدت ضعیف شده و از کاهش بینایی نیز رنج می‌برد. منبع:وبلاگ کمیته حمایت ازشاهرخ زمانی

خبر فوری: شاهرخ زمانی را به بند سیاسی نبرده‌اند!
آخرین اخبار از وضعیت شاهرخ زمانی حاکی از آن است که ماموران زندان رجایی‌شهر کرج در یک اقدام غیرقانونی دیگر از انتقال وی به بند سیاسی خودداری کرده‌اند. ساعت ١٩ عصر امروز سه‌شنبه ٢٦ فروردین ماه ١٣٩٣، شاهرخ زمانی ابتدا به سالن ١٢ زندان رجایی‌شهر کرج که مخصوص زندانیان است منتقل شد اما تنها پس از نیم ساعت، مردانی رییس زندان با حضور در سالن ١٢ با ذکر این عبارت که «من باید پوزه‌ی شاهرخ زمانی را به خاک بمالم» دستور داده است که شاهرخ را به بند ٣ که مخصوص نگه‌داری زندانیان عادی و خطرناک است منتقل کنند. رفقا و دوستان، همان‌طور که اعمال فراقانونی و فشار مضاعف بر شاهرخ زمانی ادامه دارد، مبارزه‌ی ما نیز بایستی ادامه‌دار باشد.
ما یک بار توانستیم با اتحاد عمل جمهوری اسلامی را وادار به یک قدم عقب‌نشینی کنیم پس این مساله باز هم ممکن است اتفاق بیفتد. بیایید با شعار «مبارزه هم‌چنان ادامه دارد» به حمایت هر چه بیش‌تر از شاهرخ زمانی بپردازیم تا این جدیدترین توطئه‌ی ماموران رژیم را در هم بشکنیم. کمیته حمایت از شاهرخ زمانی

باز جویی مجدد از شاهرخ زمانی!!!
بنابه گزارش٢٤فروردین کمیته حمایت از شاهرخ زمانی،در کمال بی شرمی و برای چنگ و دندان نشان دادن به جنبش کارگران شاهرخ زمانی را روز شنبه٢٣ فروردین ١٣٩٣ به شعبه ٧بازپرسی انقلاب کرج برده و او را تحت بازجویی قرار دادند. از او پرسیدند که چرا در رابطه با اعدام زندانیان در گوهردشت گزارش داده‌ای و نوشته‌ای که اینجا مرگ هم ناله میکند؟ شاهرخ در جواب گفته است من بعد از ٣٦ روز اعتصاب غذا در جهت اعتراض به تبعید غیرقانونی خود از گوهردشت به قزلحصار توان جوابگویی به سوالات شما را ندارم تنها می‌توانم بگویم تمام این اتهامات دروغ و ساختگی است. من فقط پس از روشن شدن تکلیف تبعید غیرقانونی که به من تحمیل شده است و در حضور وکیلم به سوالات می‌توانم جواب بدهم.

اطلاعیه شماره ٢٠ کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده
اعتصاب غذای بهنام ابراهیم زاده در حمایت از فعال کارگری زندانی شاهرخ زمانی!
همانگونه که مستحضر هستید شاهرخ زمانی‌ یکی‌ از فعالین جسور و راستین جنبش کارگری ایران بیشتر از یک ماه است که در اعتصاب غذا به سر میبرد ، شاهرخ به خاطر تبعید‌های پیا پی‌ و دستگیری بدون دلیل و محکومیت به ١١ سال زندان تعزیری و در اعتراض به تمام این بی‌ حقوقی‌ها دست به اعتصاب غذا زده و تنها ابزاری که یک زندانی در اختیار دارد یعنی‌ بدن خود را برای اعتراض انتخاب کرده تا صدای تمامی‌ این ظلم و ستم و شکنجه‌ای که در این چند سال زندان متحمل شده به گوش جهانیان برساند! اینجانب بهنام ابراهیم زاده هم از آنجایی‌ که خود در درون زندان مشغول گذراندن دوران محکومیت زندان هستم و سرنوشتی مشابه شاهرخ دارم برای حمایت و پشتیبانی‌ از هم طبقه‌ای مبارز خودم شاهرخ زمانی‌ از امروز عصر اعتصاب غذای خود را آغاز می‌کنم و تا رسیدن شاهرخ به خواست و مطالبه‌اش و تا زمانی‌ که شاهرخ در اعتصاب غذا است من هم در اعتصاب غذا خواهم ماند ، زیرا باور دارم حمایت از شاهرخ زمانی‌ حمایت از جنبش کارگری و یکی‌ از فعالین جسور این جنبش است. بهنام ابراهیم زاده ، زندان اوین- بیست و سوم فروردین ماه ١٣٩٣

احضار و تهدید فعالین کارگری و اعضای کمیته هماهنگی در سنندج
طبق گزارش رسیده، طی روزهای اخیر، تعدادی از فعالین کارگری و اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، همچون خالد حسینی، غالب حسینی، عباس اندریاری، سوسن رازانی ، کوروش بخشنده و مجید حمیدی توسط اداره ی اطلاعات شهر سنندج احضار و مورد بازجویی قرار گرفته، و صراحتاً مورد تهدید بازجویان نیز قرار گرفته اند. شواهد ازین قرار است که با نزدیک تر شدن به اول ماه مه و بغرنج تر شدن اوضاع اقتصادی و اجرای فاز دوم حذف یارانه ها، و محتمل شدن امکان بروز خیزش های عمومی، میزان فشار و تعرض دستگاه های امنیتی به فعالین کارگری و تشکل های کارگری نیز افزایش یافته است. شایان ذکر است در اوضاع و احوال سیاسی و اقتصادی ای که حاکمیت سرمایه در ایران با آن مواجه است، تشکل های کارگری و کارگران پیشرو که عملا در تقاطع آینده قرار گرفته اند و مسیر و ماهیت مبارزات آنی و آتی طبقه ی کارگر را مشخص می نمایند، مورد بیشترین تهاجمات قهرآمیز عوامل سرمایه قرار گرفته و می گیرند؛ تا شاید بدین وسیله رسالت تاریخی و طبقاتی آنان را که الهام بخش حرکت های اعتراضی کارگران می باشد را با چالش مواجه نموده، و فرایند مبارزات توده ای را دچار گسست نمایند. کمیته هماهنگی ضمن پای فشاری مجدد بر تمامی مواضع برحق جنبش کارگری، و دفاع از فعالین آن عرصه، هر گونه تعرضی به صفوف کارگران پیشرو و تشکل های کارگری را محکوم نموده، و خواهان پایان بخشیدن به تهدید ،بازداشت و احضار کارگران و فعالین کارگری و تمامی عرصه های سیاسی و اجتماعی می باشد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ٢٣/١/٩٣

تقاضای محمد جراحی از شاهرخ زمانی برای پایان اعتصاب غذا!رفیق عزیزم، نگرانت هستم، اعتصابت را تمام کن!
شاهرخ عزیز، ٣٧ روز از اعتصاب غذای برحق تو گذشته و با توجه به اعتصاب غذای ٣٢ روزه‌ات در سلول‌های انفرادی وزارت اطلاعات در تبریز در دوران بازداشت‌مان در سال ١٣٩٠ خوب می‌توانم تصور کنم که اکنون چقدر از نظر جسمی ضعیف شده و در چه وضع خطیری قرار گرفته‌ای.
تو در حالی پا در این راه گذاشتی که ظالمان هیچ راه دیگری برایت باقی نگذاشته بودند. بارها تبعید از بندی به بند دیگر و از زندانی به زندان دیگر، پرونده‌سازی‌ها و احکام حبس جدید و فشار بر روی تو به حدی افزایش یافته بود که هیچ راهی غیر از جان خود را تضمین احقاق حقوق کردن برایت باقی نمانده بود. تو مطالبه‌ی بسیار ابتدایی و ساده‌ای داری و در واقع تحقق آن برای مسولان هیچ سختی ندارد اما لجاجت و رفتارهای فراقانونی با بی‌رحمی تمام به تماشای آب شدن جسم و جان تو نشسته است. در طی روزهای گذشته شنیدم که حمایت‌های بسیاری در داخل و خارج کشور از مبارزه‌ات به عمل آمده و با تو و دیگر کارگران زندانی اعلام همبستگی کرده‌اند. یکی از آخرین موارد اعلام اعتصاب غذای رفیقمان بهنام ابراهیم‌زاده در زندان اوین و در حمایت از تو است. من نیز هم‌زبان با همگان بار دیگر از مطالبه‌ی تو برای بازگشت به بند سیاسی زندان رجایی‌شهر حمایت کرده و از مسولان می‌خواهم سریعا به این خواسته‌ی تو ترتیب اثر دهند. در غیر این صورت مسولیت عواقب این اعتصاب با آن‌ها خواهد بود. من نیز لحظه به لحظه به تو می‌اندیشم و رنجی که می‌بری را در وجود خود حس می‌کنم. ابتلا به بیماری و ضرورت درمان مداوم و این‌که خودت پیغام فرستاده و قدغن کرده بودی مانع از این شد که من نیز چون تو جان خود را به میدان بیاورم و در این راه هم‌راه تو باشم.
در آستانه‌ی روز چهلم اعتصاب غذایت از تو خواهش می‌کنم که وجود گرانقدر خود را از ما دریغ نکنی و در تصمیم خود برای «ادامه‌ی اعتصاب غذا به هر قیمت» تجدیدنظر کنی. محمد جراحی- زندان مرکزی تبریز

اطلاعیه شماره ١٤ کمیته دفاع از کارگران دستگیر شده مهاباد- در حمایت از شاهرخ زمانی
آزادی بی قید و شرط کلیه زندانیان سیاسی و کارگران زندانی، خواست ما کارگران است
کارگران، مردم آزاده و تشکل های کارگری: شاهرخ زمانی یک کارگر است. او مدت‌هاست که در زندانهای مختلف در ایران بسر می برد. شاهرخ زمانی کارگر آگاه و معترضی است که در مقابل سیستم سرمایه داری به مبارزه برخواسته و خواستار دنیای عاری از ستم و استثمار است. اما نظام سرمایه داری برای ادامه حاکمیت خود، این کارگر پیشرو و رزمنده را اسیر و زندانی کرده است. شاهرخ زمانی در مدت زمانی که در زندان به سر می‌برد، بارها از طرف مسئولان قضایی به زندان های متعدد تبعید شده و این در حالی است که در محکومیت ایشان تبعید در زندان وجود ندارد. با این وصف، مسئولان قضایی مکررا” او را تبعید کرده و نهایتا شاهرخ زمانی در اعتراض به این بی عدالتی، اقدام به اعتصاب غذا نموده است. ما اعضای کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد، ضمن محکوم کردن قوه قضائیه در مورد سرنوشت یک انسان و سکوت این قوه در مقابل خواست برحق شاهرخ زمانی و نیز اعتراضات گسترده بین‌المللی، بر این باور هستیم که هر گونه اتفاق نا گوار بر عهده قاضی پرونده است و آن قاضی باید در یک دادگاه علنی به جرم قتل عمد دادگاهی و محاکمه شود.
خواست یک زندانی که در مقابل آن آماده است تا جان خود را از دست بدهد، بر گرداندن او به زندان اول است. این خواست خیلی مهم نیست تا قوه ای که خود را مستقل و داعیه دادخواهی مظلومان را دارد در مقابل جان یک انسان بی‌تفاوت باشد و در مقابل خواست یک کارگر زندانی مقاومت کنند.
قاضی پرونده شاهرخ زمانی، نیک می‌داند که در اثر استثمار کارگرانی همچون شاهرخ به ثروت و سرمایه بادآورده دست یافته و خودکار و کاغذی که با آن حکم زندان و تبعید شاهرخ را امضا کرده است، از استثمار و حاصل رنج شاهرخ‌ها بدست آورده است. قاضی دادگاه با تکیه بر صندلی راحتی که از عرق و رنج کارگر بدست آورده است علیه خود کارگران بی‌محابا حکم صادر می‌کند. قوه قضائیه چرا باید در مقابل خواست شاهرخ زمانی اینچنین سکوت کند؟ راستی این چه رازی است که قاضی دادگاه و حامیان سرمایه از اعتراض یک کارگر آن‌چنان وحشت دارند که صدور حکم ١١ سال زندان کفایت نمی‌کند و او را مرتبا از این زندان به آن زندان تبعید می‌کنند؟! سرمایه‌داران و محافظانشان به خوبی درک کرده‌اند که قدرت نیروی متشکل توده کارگر، در این کشمکش طبقاتی، طبقه سرمایه‌دار و سیستمش را در هم می‌پیچد. تلاش برای ایجاد تشکل کارگری و فعالیت‌های شاهرخ زمانی دقیقن به این دلیل است که سرمایه‌داران را وادار کرده است که او را اسیر و حکم ١١ سال زندان برایش صادر کنند. سرمایه‌داران متشکل و سازمان یافته علیه کارگران می‌جنگند و توده کارگر نیز نیاز به تشکل و مبارزات منسجم و سازمان یافته دارد. کارگران باید بدون توهم در مقابل این همه بی عدالتی ایستاده و این دنیای نابرابر را تغییر دهند تا انسانها شاهد ذوب شدن جان انسانها نباشند.
ما خواستار آزادی بدون قید و شراط شاهرخ زمانی و کلیه کارگران زندانی هستیم.

تقاضای کمپین حمایت از شاهرخ زمانی برای پایان بخشیدن به اعتصاب غذا!
رفیق همدرد و گرامی شاهرخ زمانی عزیز!
پیکار خستگی ناپذیرِ چند سالِ گذشته ی تو در سیاه چالهای مخوف سرمایه، همچون مشعلی فروزان، بخشی از ظلمات مبارزات توده ها را روشنی بخشید و افق های تازه تری را در فراروی مبارزات کارگران به تصویر کشانید. فریاد رسای تو و دیگر کارگران پیشرو دربند ثابت نمود که هیچ قدرتی قادر به متوقف ساختن و خفه نمودن فریاد اعتراض رنجبران به ستوه آمده از قید مناسبات موجود نخواهد بود. اعتراضات و مبارزات مستمر تو و دیگر همزنجیریانت ثابت نمود که شاید بتوان به آسانی جسم و تن شما را به بند کشید؛ اما اندیشه ی مبارزاتی شما را هرگز نمی توان تسخیر نمود! شاهرخ عزیز! ما اعضای کمپین حمایت از تو که وظیفه ی خود را پشتیبانی از خواست های برحق تو و جنبش کارگری می دانیم، هم آوا با بسیاری دیگر از مردمان جهان، در نگرانی از وضعیت نگران کننده ی تو، با دلهره ی سنگینی مواجه گشته ایم؛ و ادامه ی اعتصاب تو هر لحظه بیشتر بر تشویش و نگرانی ما می افزاید. ما ضمن قدردانی از رزمندگی و روحیه ی مبارزه جویانه ی تو در مصاف با نابرابری و تلاش برای آفرینش شرایطی دموکراتیک در اعتلا بخشیدن به زندگی کارگران، خواستار پایان بخشیدن به اعتصاب غذایت می باشیم؛ تا ازین پس همگام با هم به نبرد با مناسبات منجمد و پوسیده ی موجود رفته، و هم دوش با هم به دردها و رنج های موجود پایان بخشیم.

« در دفاع از خواست و اقدام شاهرخ زمانی برای بازگشت به زندان گوهردشت »
(مبارزه ادامه دارد)
هرچندمقاومت در مقابل نهادهای سرکوب سرمایه سرانجام نتیجه داد و شاهرخ زمانی، کارگری که تنها به اتهام دفاع از منافع هم طبقه ای های خود و خواست ها و مطالبات برحق طبقه ی کارگر به زندان افتاده و رنج و درد ناشی از ستم سرمایه را این بار از پشت میله های زندان تجربه می کند، حرف خود را به کرسی نشاند و پس از ٣٨ روز اعتصاب غذا در زندان قزل حصار، به زندان گوهر دشت باز گشت،امانیمساعت بعد از ورود وی به بند١٢این زندان که بند زندانیان سیاسی می باشد، به دستور مردانی رئیس زندان گوهردشت ، به بند٨(بند زندانیان عادی) منتقل شد و طبق گزارشات دریافتی،شاهرخ زمانی در اعتراض به این اقدام مجدا”اعلام اعتصاب غذا نموده است. این اولین بار نیست که کارگران و فعالین کارگری در دفاع از حقوق ابتدایی خود ودیگر همزنجیران وهم طبقه ای ها مجبور می شوند سلامتی و جان خودرابه خطر بیاندازند و دست به اعتصاب غذا بزنند. اقدام اگاهانه، منطقی و جسورانه ی شاهرخ زمانی در تحمیل خواست برحق خود به صاحبان سرمایه و عوامل آنان، دایر بر انتقال وی از زندان قزل حصار به زندان گوهردشت و همچنین حمایت بی دریغ، گسترده و پیگیرانه ی کارگران آگاه، تشکل های کارگری، انسان های آزادی خواه و عدالت طلب و همه ی وجدان های بیدار جامعه، اگر چه به نوبه ی خود قابل تقدیر و ارج گذاری است و به سهم خود موفقیتی در به عقب راندن عوامل سرکوب از تحمیل خواست های نادرست و ضدانسانی آنان محسوب می شود، اما به هیچ وجه و حتی برای لحظه ای این پرسش را از یاد و خاطر کارگران آگاه و انسان های شریف و متعهد جامعه دور نمی کند که اساساً چرا باید کارگران و فعالانی چون شاهرخ زمانی را، که اندیشه ای جز دفاع از خواست ها و منافع انسانی و صدالبته برحق کارگران نداشته و ندارند، برای سال های متمادی در زندان محبوس کرد و شرایط سخت زندان را همراه با انواع فشارها و تهدید و توهین، به آنها تحمیل نمود ؟ حرف ما این است که کارگران و فعالانی چون شاهرخ زمانی، نباید مدتی از عمر گرانمایه و پربار خود را در اعتراض به شرایط سخت و طاقت فرسای زندگی کارگران و توده های مردم ستمدیده و زحمتکش در زندان سپری کنند. این انسان ها کاری جز دفاع از حقوق و مطالبات برحق کارگران انجام نداده و اندیشه ای جز ایجاد جامعه ای فارغ از ظلم، استثمار و ستم طبقاتی نداشته و ندارند که مستوجب پاداشی تا این حد ظالمانه و غیر انسانی باشند. حرف زدن در این خصوص که کارگران به مثابه یک طبقه، جهان پیرامونی و هرآن چه در اوست را می آفرینند و بهروزی و نیکبختی را به جامعه و بشریت موجود ارزانی می دارند، لذا باید حتی در این نوع جوامع ( جوامع سرمایه داری ) و با وجود سلطه ی سرمایه، در حد متعارف از نعمات و ثروت های حاصله بهره مند شوند؛ اینکه تعیین حداقل دستمزد به میزان ٦٠٠٠٠٠ تومان، حتی به گفته کارشناسان مورد وثوق و حمایت سرمایه، تا چهار برابر زیر خط فقر است، چنین دستمزدی در خور کارگران، این تولید کنندگان همه ی هستی و رفاه در جامعه نیست؛ اینکه کارگران نباید در راستای حرص و آز سیری ناپذیر صاحبان سرمایه، هر زمان که کارفرمایان اراده کنند از کارخانه و محل کار اخراج شده و از هستی ساقط شوند؛ اینکه باید حقوق و مزایای کارگران که حاصل کار و تلاش شبانه روزی و طاقت فرسای آنان در محیط های کار است به موقع و سر ِ وقت پرداخت شود و پدیده ای تحت عنوان حقوق های معوقه موجودیت نداشته باشند؛ اینکه شرکت های واسطه ای و پیمانکاری و همچنین قرار دادهای موقت و سفید امضای کار در واقع تحمیل شرایط برده وار و غیر انسانی کار به کارگران است و باید از میان برداشته شوند؛ و سرانجام اینکه کارگران به مثابه ی یک طبقه نباید از حقوق و مطالبات اجتماعی و سیاسی خویش محروم گردند، آنان باید از حق ایجاد تشکل و حق اعتراض و اعتصاب، حق آزادی اندیشه و بیان، حق طبع و نشر و سایر حقوق سیاسی و اجتماعی برخوردار باشند و . . . چرا باید پاداشی چون تعقیب و احضارهای مکرر و تهدید و ارعاب و دستگیری و زندان داشته باشند و کارگران و فعالانی چون شاهرخ زمانی، رضا شهابی و بسیاری دیگر را به کنج زندان ها و بازداشت گاه ها بکشانند ؟ سرمایه البته به حکم ماهیت طبقاتی خویش، همه ی سعی و تلاش خود را به کار می گیرد تا با توسل به تهدید و ارعاب و دستگیری و شلاق و زندان، حتی المقدور از اعتراض کارگران در مقابله با ستم و استثمار سرمایه داری جلوگیری کند وطبقه ی کارگر و فعالان مرتبط با این طبقه را وادار به سکوت و تسلیم نماید. دستگیری و زندانی کردن شاهرخ زمانی، رضا شهابی و بسیاری دیگر از کارگران و فعالان کارگری و انواع فشارها و تهدیدها نسبت به آن ها را تنها در این راستا می توان ارزیابی نمود . اما شاهرخ زمانی و رضا شهابی و کارگران و فعالان کارگری و دیگر جنبش های اجتماعی با ادامه مبارزه و اعتراض خود حتی در زندان ها نیز این حربه صاحبان سرمایه و عوامل آن ها خنثی نموده و آن ها را به حربه ای علیه سرمایه تبدیل نمودند. اعتصاب غذای شاهرخ زمانی و عقب نشینی عوامل سرمایه در تبعید این عزیز به زندان قزل حصار خود یک نمونه از این قبیل اقدامات است . باور ما بر این است که شاهرخ زمانی، صدها بار حق داشت که دست به چنین اقدامی بزند و دلاورانه از حقوق حقه ی خویش دفاع کند. کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن اعلام حمایت مجدد از شاهرخ زمانی در دفاع از خواست برحق خویش و تحمیل آن به عوامل سرمایه و وادار کردن آن ها به عقب نشینی در این خصوص، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط این عزیز و تمامی کارگران و زندانیان سیاسی و عقیدتی است که تنها به خاطر اعتقادات خود در دفاع از کارگران و توده های مردم ستمدیده و استثمار شده در زندان به سر برده و با اقدام خود در دفاع از حقوق و منافع کارگران، زندان را نیز به عرصه ای از عرصه های اعتراض و مبارزه تبدیل نموده اند. کمیته هماهنگی در این راستا همچنین از همه ی کارگران، تشکل های کارگری و نهادهای مدافع حقوق کارگران می خواهد که در حد توان به دفاع از این فعال کارگری بپردازند.
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

آزادی پدرام نصراللهی از زندان
طبق گزارش رسیده، امروز شنبه ٣٠/١/٩٣ پدرام نصراللهی فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری پس از تحمل ١٩ ماه حبس تعزیری، از زندان مرکزی سنندج آزاد شد. آزادی این فعال کارگری با استقبال پرشور خانواده ی وی، فعالین کارگری و مردم شهر سنندج مواجه گردید. استقبال کنندگان با کف زدن های ممتد و با حلقه های گل از مبارزات و مقاومت های خستگی ناپذیر این فعال کارگری و دیگر فعالین کارگری دربند قدردانی نموده، و با حضور پرشور خود، بار دیگر بر حقانیت مواضع و مبارزات جنبش کارگری و فعالین آن عرصه مهری دوباره گذاشتند. شایان ذکر است دوران حبس پدرام نصراللهی مقارن بود با مرگ مادر زحمتکش و زجردیده اش، که تمامی عمرش را با درد و رنج حاصل از نابرابری های اجتماعی گذرانده، و آخرین روزهای حیاتِ پر از محنتش را نیز در حسرت وداع با فرزند دلبند و دربندش با افسوس گذرانده بود. به همین خاطر همه ی حاضرین با حضور بر مزار این مادر فداکار، و تجلیل از تمامیِ زحمات گرانقدرش در حمایت از فعالیت های فرزندش، دیگر باره با آرمان های وی و تمامی انسان هایی که دل در گرو رهایی انسان از قید مناسبات موجود دارند تجدید میثاق نموده، و سوگند یاد نمودند که تا تحقق دنیای آزاد و برابر، مبارزاتشان را پیگیرانه ادامه خواهند داد. حاضرین ابتدا با یک دقیقه سکوت به یاد تمامی جانباختگان راه آزادی و برابری مراسم را آغاز نموده، سپس با خواندن سرود انترناسیونال، سرود همبستگی جهانی طبقه ی کارگر آن را ادامه دادند. سپس چند نفر از حاضرین با ارائه ی سخنانی در ستایش از فداکاری های مادر اگریجه عبدی، نهایت سپاس طبقه ی کارگر را به پیشگاه این عزیز و دیگر مادران مبارز تقدیم نمودند. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن شادباش به مناسبت آزادی پدرام نصراللهی به خانواده، دوستان و تمامی طبقه ی کارگر ایران، خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی فعالین کارگری و کارگران پیشرو همچون شاهرخ زمانی، رضا شهابی، محمد جراحی، بهنام ابراهیم زاده، رسول بداغی، محمد مولانایی، واحد سیده، یوسف آبخرابات و دیگر فعالین عرصه های اجتماعی و سیاسی در اسرع وقت می باشد. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ٣٠/١/٩٣

ناامنی محیط کار

جان باختن ٣کارگرمعدن زغال سنگ سوادکوه
٢٥فروردین: برخورد یک دستگاه پراید(سرویس کارگران معدن زغال سنگ) با تریلی باعث شد سه کارگراز سرنشینان پراید در دم جان بدهند و دو کارگر دیگر نیز به شدت زخمی شوند. دو کارگرسرنشین پراید نیز که به شدت زخمی و در پراید محبوس شده بودند بعد انجام عملیات رها سازی توسط امدادگران پایگاه جوارم به بیمارستان منتقل شدند. این پراید سرویس کارگران معدن زغال سنگ بوده که از سوادکوه به سمت قائشمهر می رفت. در طول سال این محور به دلیل عدم تکمیل پروژه نیمه کاره چهار بانده شدن سوادکوه جان ده ها تن را می گیرد و معلوم نیست چند نفر دیگر باید در این محور قربانی شوند تا مسئولین خفته از خواب بیدار گردند.

کارگر ساختمانی در روستای کوپیچ علیا دچار برق گرفتگی شد – این کارگرشاغل از پوشش بیمه تامین اجتماعی برخوردار نیست!
٢٦فروردین: «نوری حسینی» هنگامی که در طبقه سوم از ساختمانی ٣ طبقه داربست می‌کاشت، تعادل یکی از میله‌های داربست را از دست داده و در حالی که یک سر میله را در دست داشته، سر دیگر آن به سیم‌های برق اصابت کرده است. اصابت میله داربست با سیم‌های برق به برق گرفتگی منجر شده و دنبال آن، او از طبقه سوم ساختمان سقوط کرده است.

مرگ کارگر جوان بدنبال سقوط ازداربست!
٢٥فروردین: سقوط داربست به علت عدم استحکام داربست فلزی ساختمان در حال ساخت، مرگ کارگر جوان را در خیابان شهرآرا، بالاتر از خیابان محمدی در پی داشت.

مرگ کارگر ٢٠ ساله به علت سقوط در چاه
٢٤فروردین: کارگرجوانی درپی سقوط به داخل چاهی در ساختمان در حال ساخت، واقع در محله شهر آرا،جان باخت.

کشته وزخمی شدن ٥کارگرمکانیک درقم- هیچیک ازاین ٥کارگربیمه نبودند!
٢٤فروردین: انفجار در یک تعمیرگاه ماشین در قم، ٥ کارگر مکانیکی و یکی از مشتریان این تعمیرگاه را دچار سوختگی و آسیب دیدگی کرد. مهران شیرمحمدی ١٨ ساله ،بر اثر شدت جراحات وارده کشته شد. انفجاری در یک واحد صنفی تعمیرگاه تنظیم موتور واقع در ابتدای ٢٠ متری ونک در خیابان جوادالائمه منطقه نیروگاه قم رخ داد. هیچیک ازاین ٥کارگربیمه نبودند.

مرگ راننده کامیون محموله نفتی LED بر اثر واژگونی تانکر
٢٤فروردین: بر اثر واژگونی تانکر حامل محموله نفتی LED در محور “یاسوج به اصفهان راننده جان خود را از دست داد. این تانکر در حال حمل سوخت از اصفهان به بوشهر بود بر اثر آتش‌سوزی در کابین جلو (یدک‌ کش) در نزدیکی روستای دار‌شاهی در محور “یاسوج به اصفهان” واژگون شد.

سقوط مرگبار کارگر جوان از سبد جرثقیل
٢٦فروردین: دو نفر از کارگران مهاجر(پاکستانی) ساختمانی بدنبال سقوط از داخل سبد تاور جرثقیل واقع در شهریار،خیابان ولی عصرکوچه شهیدحاج اسماعیلی کشته وزخمی شدند.

اخراج و بیکارسازی

٨کارگر شرکت اشکان ساز غرب از کار اخراج شدند
اتحادیه آزاد کارگران ایران: ٨ کارگر شرکت اشکان ساز غرب بدلیل اعتراض به افزایش حداقل مزدشان به میزان یکصد هزار تومان از کار خود اخراج شدند. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران با آغاز کار در سال جدید کارفرمای شرکت اشکان ساز عرب به کارگران خود اعلام کرد مبلغ یکصدهزارتومان که زیر مبلغ مزد مصوب سال ٩٣ می باشد به حقوقهای آنان اضافه خواهد کرد که این امر منجر به اعتراض و سپس اخراج ٨ نفر از کارگران این شرکت شد. بنا بر این گزارش، ٨ کارگر اخراجی این شرکت پس از اخراج شکایتی را تسلیم اداره کار سنندج کردند. شرکت اشکان ساز غرب تولید کننده لوله پلی اتیلن در فاز ٢ شهرک صنعتی دهگلان قرار دارد و کارگران آن روزانه ١٢ ساعت کار میکنند. اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٦ فروردین ماه ١٣٩٣

وضعیت نامعلوم کارگران کارخانه فولاد سازان فرآیند
٢٥فروردین: کارگران کارخانه فولاد سازان فرآیند؛ درهای کارخانه به روی کارگران بسته شده‌است. وضعیت پیش آمده در حالی است که ٨٠ کارگر شاغل در این واحد صنعتی، بابت دو ماه حقوق، سه ماه حق بیمه و عیدی و پاداش سال گذشته طلبکار هستند. کارخانه فولاد سازان فرآیند که سازنده مخازن تحت فشار مواد سوختی نفت و گاز در منطقه صفا دشت شهریار است، ٦٠ کارگر رسمی و ٢٠ کارگر قراردادی دارد که همه آن‌ها حقوق ماههای بهمن و اسفند و عیدی و پاداش سال گذشته را نگرفته‌ و علاوه‌ برآن حقوق بیمه ماههای آبان، دی واسفند ان‌ها نیز هنوز پرداخت نشده است.

اخراج یک سوم زنان پس از بازگشت از مرخصی زایمان
٢٤فروردین: معاون فنی درآمد سازمان تامین اجتماعی،محمد حسن زدا به تحقیق و پژوهشی که در خصوص اخراج زنان پس از بازگشت ازمرخصی زایمان اشاره کرد و گفت: در طی مدت ١٨ ماه بررسی هایی که انجام شد مشخص گردید که از میان ١٤٥ هزار زنی که از مرخصی ٦ ماهه زایمان استفاده کرده اند پس از بازگشت به کار ٤٧ هزار نفر آنان از سوی کارفرمایان خود اخراج شده اند به همین دلیل پیش بینی می شود با افزایش ٩ ماه مرخصی زایمان این ریزش زنان در محیط های کار به صورت تصاعدی بالا برود. «قانون افزایش مرخصی زایمان زنان از ٦ به ٩ ماه در خرداد ماه سال گذشته در قالب لایحه ای از سوی دولت به مجلس فرستاده شد که این لایحه پس از بررسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. براساس مصوبه دولت ‌برای افزایش مرخصی زایمان زنان، مدت مرخصی زایمان (یک و ٢ قلو) زنان شاغل در بخشهای دولتی و غیردولتی ٩‌ماه تمام با پرداخت حقوق و فوق‌العاده‌های مربوط تعیین می‌شود. همسران افراد یادشده نیز از ٢ هفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار می‌شوند».

سونامی اخراج
٢٧فروردین: مدیریت جدید صدرا با کسب مجوز و چراغ سبز لازم از وزارت نفت و شرکت نفت و گاز پارس، کارفرمای اصلی پروژه‏های پارس جنوبی، قراردادی را برای انتقال سکوهای در دست ساخت فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی به یک یارد اماراتی بسته تا مراحل تکمیل و تحویل آن در حاشیه جنوبی خلیج فارس انجام شود. روزهایی که بدنبال تصمیم مدیریت جدید، کارگران کارخانجات کشتی‏سازی و فراساحل صدرا در جزیره صنعتی بوشهر، با موج اخراج و قراردادهای یک ماهه دست به گریبان هستند.

٥٠٠کارگر اخراج شدند!
٢٧فروردین: شرکت جی ال ایکس سازنده ی گوشی های وطنی ، حدود ٥٠٠ نفر از کارکنان خود را اخراج کرد.

اخراج٥ کارگر کارخانه سیمان لارستان
٢٧فروردین: قرارداد کار ٥ کارگرباسابقه و متخصص رشته برق کارخانه سیمان لارستان به دلیل آنکه حاضر نشدند تا عنوان شغلی آن‌ها به کارگر ساده تغییر یابد در سال ٩٣ تمدید نشد وبه گفته کارفرما امکان بازگشت به کار این کارگران وجود ندارد. هریک از این کارگران حداقل ٨ سال به عنوان کارگرمتخصص برق در این واحد تولیدی مشغول فعالیت بوده‌اند. کارفرما از این کارگران خواسته است تا شغل خود را در بخش نگهداری وتعمیرات سیستمهای برقی‌‌ رها کرده و به عنوان یک کارگر ساده وارد سیلوهای نگهداری سیمان شوند و این درحالی است که سلامتی کارگران مورد نظر از بابت نداشتن تجربه کاری لازم در معرض تهدید است. در حال حاضر کارگران اخراجی مورد اشاره قصد دارند تا با طرح شکایت به اداره کار وسایر مراجع قانونی دیگر حکم بازگشت به کار بگیرند.

اخراج ٣ هزار نفر از کارکنان وزارت صنعت
٢٧ فروردین: وزارت صنعت و معدن و تجارت ٣ هزار نفر از کارکنان خود را اخراج کرده است. این افراد تحصیلکرده سالها در مباحث اقتصادی و نظارت بر کنترل بازار کار کرده بودند اما اخیرا این وزارتخانه اقدام به اخراج این افراد کرده است. بیشتر کارکنان اخراج شده از استانهایی مانند کردستان و سیستان بوده‌اند. کارکنان اخراج شده وزارت صنعت حدود ٥ سال در این وزارتخانه کار کرده‌اند اما یک شبه آنها را اخراج کرده‌اند.

١٨ واحد صنعتی در استان قزوین پس ازاجرای هدفمندی یارانه ها تعطیل شده است
٢٩قروردین: با اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها تعداد ١٨ واحد صنعتی در استان قزوین دچار مشکلات جدی شده و تعطیل شدند. هفت شرکت در شهرستان البرز، شش واحد در تاکستان، سه واحد در آبیک، یک واحد در بوئین زهرا و یک واحد در قزوین در این راستا تعطیل شده است. برخی از این واحدها مانند سکویا پارس، برلیان و تبد از شرکتهای بسیار خوب و با تولید بالا بودند که زمینه اشتغال صدها کارگر را تامین کرده بودند که امروز متوقف شده و در مرحله بحرانی هستند.

اخراج ٤٥ کارگر در کارخانه نخ تولید
کارفرمای کارخانه نخ الوند در روزهای پایای سال گذشته، اسامی ٤٥ نفر از کارگران قرار دادی این واحد ریسندگی را برای تعدیل به واحد اداری معرفی کرد. بیش از ١٠٠ کارگر با سابقه ١٠ تا ١٦ سال در این مجموعه مشغول کار بودند. پس از اخراج‌های اخیر وظایف ٤٥ کارگر اخراجی میان کارگران باقیمانده تقسیم شده است. کارگران نخ الوند بابت بخشی از حقوق اسفند و عیدی پایان سال ٩٢ طلبکار هستند.

٢٠٠کارگر اخراج شدند
با تعطیلی ٢٠ سنگ‌بری در شهر دولت آباد اصفهان، ٢٠٠ کارگر در سال گذشته بیکار شدند. سنگ‌بری‌های بسیاری در معرض تعطیلی هستند. این صنعت رونق خود را داخل کشور از دست داده است و در شرایط کنونی حتی لغو تحریم‌ها هم این صنعت را نجات نخواهد داد.

دستمزدهای پرداخت نشده

عدم پرداخت حقوق و عیدی کارگران خدماتی در کاکی
٢٥فروردین: یکی از شرکت های خدمات کشاورزی در بخش کاکی شهرستان دشتی ٢ ماه حقوق کارگران را پرداخت نکرده، ضمن اینکه هنوز عیدی آنها را نداده است. از طرفی کارگران نیز از ترس اخراج، قادر به احقاق حق حق خود نبوده اند.

طلب کارگران کاشی گیلانا از مرز یک سال گذشت
٢٤فروردین: کارخانه کاشی گیلانا که در شهر منجیل واقع است سابقه طولانی در تولید کاشی دارد اما از چند سال پیش به دلیل مشکلات مدیریتی این کارخانه برای پرداخت مطالبات کارگران و سایر هزینه‌های تولید با مشکلاتی مواجه است. از آذر ماه سال ٩٢ که فعالیت تولیدی در کارخانه کاشی گیلانا متوقف شد، کارگران صرفا برای حضور غیاب در محل کار خود حاضر می‌شوند وهیچ فعالیت تولیدی ندارند. علاوه بر تاخیر ١٤ ماه‌ای که در پرداخت حقوق کارگران گیلانا ایجاد شده است،، در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی بابت بیمه کارگران بیش از یک میلیارد تومان از کارفرما طلبکار است. به همین دلیل در حال حاضر تمامی ١٤٨ کارگر گیلانا برای تمدید دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی خود دچار مشکل جدی هستند. در حال حاضر هیچ کس برای پاسخگویی به وضعیت کارگران وجود ندارد.

٦٠ درصد مطالبات فرهنگیان بازنشسته پرداخت نشده است
٢٧فروردین: در استان اصفهان پس از گذشته هفت سال از بدهی دولت به بازنشستگان فرهنگی هنوز ٦٠ درصد مطالبات فرهنگیان بازنشسته پرداخت نشده است. این بدهی یک‌هزار و ٨٣٠ میلیارد تومان بوده و ٧٥٠ هزار بازنشسته فرهنگی در سطح کشور همچنان از دولت طلبکار هستند.

کارگران نیروگاه ایرانی سنگ توده-٢درتاجیکستان چهارماه حقوق نگرفته اند!
٢٩فروردین: کارگران شاغل در این نیروگاه بیش از چهار ماه است که حقوقی دریافت نکرده اند.

٣٧ماه حقوقهای معوقه
٤٥ شرکت تولیدی استان ها در سطح سراسری با مشکل پرداخت حقوق مواجه شده که از یک ماه تا ٣٧ ماه معوقه به صدها نفر از کارگران دارند.

گزارش

تأمین امنیت شغلی زنان به موازات افرایش مرخصی زایمان
هاله صفر‌زاده: افزایش مرخصی زایمان بدون اجرای قوانین حمایتی، سبب افزایش اشتغال زنان در بازار کار غیر رسمی می‌شود که در این بخش‌ها قوانین کار، بیمه و بازنشستگی اجرا نمی‌شوند و در نتیجه‌ی این فرایند، به جای افزایش اشتغال زنان، با افزایش فقر زنان روبرو خواهیم شد. در سیاست‌های تعدیل ساختاری بنا ست که دولت کوچک شود و از هزینه‌هایش کاسته شود اما مشخص نیست که این کم شدن هزینه‌ها چرا از حقوق و مزایای مدیران شروع نمی‌شود، و تنها خدمات عمومی را که وظیفه دولت‌ها ست شامل می‌شود. در صورت اجرای قانون افزایش مرخصی زایمان باید ضمانت اجرایی وجود داشته باشد تا از اخراج زنان جلوگیری کند.

اخبار بین المللی

برزیل – حمله پلیس ریو دوژانیرو به بیخانمانها
روز جمعه١١ آوریل (٢٢ فروردین( درگیریهای شدیدی بین بی خانما نهای ریو دو ژانیرو و پلیس این شهر در گرفت. پلیس ریو با مجوز دولتی به حلبی آباد های حاشیه شهر حمله ور شد تا در آستانه برگزاری جام جهانی ساکنان فقیر و بی خانمان این محله ها را از اقامتگاههایشان بیرون براند. یکی از ساکنان این حلبی آباد ها می گوید: “پلیسها آمدند و همه چیز را نابود کردند و مردم را به مکانهای دیگری بردند. به من و پسرم حمله ور نشدند اما درباره دیگران نمی دانم چه بلایی سرشان آمده است. خانه مان را پیشتر سیل نابود کرده است و به اینجا پناه آورده ایم، تا شاید بتوانیم محلی برای اقامت برگزینیم، چرا که دیگر نمی توانیم در خانه دیگران بمانیم. ” شهرداری ریو دو ژانیرو قصد دارد ویرانه های حاشیه این شهر موسوم به فاولاس را که محل اقامت بیش از پنج هزار تن از ساکنان کم درآمد برزیل است را نابود کند. بیکاری و فقر این محله های فقیرنشین را بدل به جرم خیز ترین مناطق برزیل کرده است و دولت این کشور می خواهد در آستانه میزبانی جام جهانی در تابستان امسال از مخصمه این حلبی آبادها رهایی پیدا کند. با این حال معلوم نیست که ساکنان این محله ها در چه جایی اقامت خواهند گزید.

آرژانتین – اعتصاب سراسری در اعتراض به تورم و گرانی
اعضای سندیکاهای کارگری آرژانتین در اعتراض به تورم بالا روز پنجشنبه ١٠ آوریل (٢١ فروردین( دست به اعتصاب بیست و چهار ساعته زدند و به خیابان آمدند. عده کثیری از آن ها یکی از بزرگراههای بوینوس آیرس پایتخت کشور را اشغال کردند. آنها پلاکاردهایی در دست گرفته بودند که روی آن ها شعارهای ضد دولتی نوشته شده بود. یکی از کارشناسان اقتصادی دلیل اعتراضات را واکنش یکروزه نمی داند. وی می گوید: «هنوز معلمان زیادی هستند که در ٧ استان کشور در اعتصاب کامل بسر می برند. گروههای زیاد کارگری قصد اعتصاب دارند و اعتصاب اخیر گویی آتش اعتراضات در آینده را روشن کرده است.» دلیل اصلی خشم مردم افزایش روزانه قیمت کالاهای اساسی در این کشور است. اتحادیه کارگری آرژانتین روز دهم آوریل را روز اعتصاب و تظاهرات ضد دولتی نامگذاری کرده اند. اعتصاب حمل و نقل عمومی بوینوس آیرس را کاملا فلج کرده است.

ایتالیا – درگیری مخالفان سیاست ریاضت کشی‌دولت و پلیس
روز شنبه ١٢ آوریل (٢٣ فروردین) رم پایتخت ایتالیا میزبان درگیریهای گسترده میان نیروهای پلیس و معترضانی بود که علیه سیاست های ریاضت کشی‌ اقتصادی دولت به خیابان آمده بودند.
معترضان در ویا ونه تو، مکانی نمادین در مرکز شهر رم به خیابان آمده بودند. پلیس با خودروهای آبپاش و گاز اشک آور به معترضان حمله ور شد. خشونت پلیس علیه معترضان فراتر از تصور ناظران بود. تا حدی که یکی از تظاهراتکنندگان به شدت زخمی و به بیمارستان منتقل شده است.
شعار اصلی مخالفان تامین مسکن ارزان برای افراد کم درآمد بود. معترضان همچنان نسبت به نرخ بالای بیکاری و حقوقهای پایین در ایتالیا اعتراض کردند.

فرانسه – تظاهرات علیه سیاست ریاضت کشی‌دولت
روز یکشنبه ١٣ آوریل (٢٤ فروردین) هزاران تن درپاریس علیه سیاستهای ریاضتی اتحادیه اروپا و دولت فرانسه به خیابان آمدند. تظاهراتی که به دعوت حزب جبهه چپ و متحدان آن انجام گرفت. در این تظاهرات برخی از رهبران احزاب چپ اروپایی نیز حضور داشتند.

هائیتی – تظاهرات معترضین با شعار “ما گرسنه ایم”
تظاهرات مخالفان دولت در شهر پورتو پرنس، پایتخت هائیتی با دخالت پلیس به درگیری انجامید. به گفته شاهدان عینی، پلیس برای مقابله با معترضانی که سعی داشتند وارد کاخ ریاست جمهوری شوند، به پرتاب گاز اشک آور و شلیک گلوله متوسل شد. برخی شاهدان عینی اظهار داشته اند که علاوه بر پلیس، گروهی از جوانان حزب حاکم نیز با پرتاب سنگ به معترضان حمله کردند. معترضانی که شعار سر می دادند “ما گرسنه ایم”خواهان کناره گیری میشل مارتلی، رئیس جمهوری این کشور از قدرت هستند. هائیتی، فقیر ترین کشور آمریکای لاتین است و معترضان می گویند دولت به شهروندان این کشور اهمیت نمی دهد و اموال عمومی را صرف امور غیر ضروری می کند.

آمریکا – دریافت معتبرترین جایزه روزنامه نگاری بدلیل چاپ افشاگری “اسنودن”
روزنامه های واشنگتن پست و گاردین به طور مشترک به عنوان برندگان نود و هشتمین دوره جایزه مشهور روزنامه نگاری پولیتزر در بخش ارایه “خدمات عمومی” معتبر شدند. این جایزه به دلیل انتشار گزارش هایی درباره افشا گری های ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان امنیت ملی آمریکا به این دو روزنامه اهداء شد. نیویورک تایمز نیز موفق به دریافت دو جایزه در بخش عکاسی شده است.
پولیتزر، معتبرترین جایزه روزنامه نگاری در آمریکا است که از سال ١٩١٧ میلادی تاکنون هر ساله با نظارت دانشگاه کلمبیا به روزنامه نگاران، نویسندگان، شاعران و موسیقی دانان داده می شود. برندگان این جایزه که رشته های مختلفی از جمله گزارش خبری، عکاسی، و ادبیات را در برمی گیرد توسط هیاتی ١٩ نفره از سردبیران و مدیران نشریات و شخصیت های دانشگاهی تعیین می شوند.

چین – ده‌ها هزار کارگر دست به اعتصاب زدند
دهها هزار کارگر از روز دوشنبه ١٤ آوریل (٢٥ فروردین) در کارخانه‌ای در جنوب چین که کفش شرکت‌های نایک و آدیداس را تولید می‌کند، در اعتصاب بسر می‌برند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، “دیده‌بان نیروی کار چین” که گروهی مستقر در آمریکا است، اعلام کرد چندین روز است بیش از ٣٠ هزار تن از کارکنان کارخانه صنعتی یو یوئن در شهر دونگگوان در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مزایای خود، اعتصاب کرده‌اند. این گروه افزود پلیس، چندین معترض را کتک زده و بازداشت کرده است. در حالیکه رشد اقتصادی چین کاهش یافته و کارخانجات در منطقه صنعتی جنوب این کشور از کمبود نیروی کار خبر داده‌اند، چین با مشکل ناآرامیهای کارگری مواجه شده است.
یو یوئن در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرده است کفش ‌برای شرکت‌های خارجی از جمله نایک، آدیداس، پوما و نیو بالانس را تولید می‌کند. دونگ لین، یک کارگر در “اداره خدمات عدالت کار شنجن چونفنگ”، یک سازمان حامی حقوق کارگران نیز اعلام کرد: کارگران همچنان در اعتصاب بسر می‌برند و تعداد آنها احتمالا افزایش یافته است.وی افزود: آنها خواستار (پرداخت) مزایای پرداخت نشده تامین اجتماعی هستند.وی با اعلام اینکه هیچ توافقی به‌دست نیامده است، تخمین زد که ٤٠ هزار کارگر در این کارخانه کار می‌کنند.وی گفت: کارخانه اعلامیه‌ای صادر و اعلام کرده است اگر کارگران (به اعتصاب) ادامه دهند، آنها را اخراج خواهد کرد. یکی از کارگران زن که از بیم دستگیر شدن نخواست نامش فاش شود، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه با اعلام اینکه پلیس شماری از معترضان را کتک زده و بازداشت کرده است، افزود ماموران مسلح پلیس همچنان در مقابل این کارخانه مستقر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *