yadi mahmodi

یدی محمودی

yadi.mahmodi@gmail.com

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان عراق

yadi mahmodi
تهیه و تنظیم: یدی محمودی

نا امنی محیط کار در شهر سلیمانیه، باز هم قربانی بر جای گذاشت!
روز سه شنبه ۲۵ ماه مارس یکی از کارگران ساختمانی شهر سلیمانیه عراق به اسم عبدالرحمان عارف ۲۳ ساله در حین کار از طبقه نهم ساختمانی به پائین می افتد و جانش را از دست می دهد، بنا به گزارش روزنامه “هاولاتی” همشهری این کارگر اهل کردستان سوریه بود که برای تامین زندگی خود و خانواده اش به کردستان عراق آمده بود، همین گزارش می افزاید که در همین هفته این سومین کارگری است که به دلیل نا امنی محیط کار جانش را از دست می دهد. طبق گزارش دیگری تنها در سال ۲۰۱۳ صد و هفت کارگر در منطقه اقلیم کردستان بدلیل نا امنی محیط کار جانشان را از دست داده اند که ۵۶ مورد آن مربوط به شهر سلیمانیه بوده. امروزه هزاران نفر از کارگران کشورهای ایران، سوریه، ترکیه، هند، بنگلادش، ایتوپی و کشورهای عربی در کردستان عراق مشغول به کار هستند و بخشی از این کارگران جانباخته کارگران خارجی بوده که متاسفانه از کمترین حقوق و مزایای محیط کار برخوردار نیستند و گویا تنها بر اثر فشار سندیکای کارگران ساختمانی، صاحبان کار ناچار شده اند در مقابل جان باختن هر کارگر خارجی مبلغ ناچیزی را به خانوده کارگران جانباخته کمک کنند.

حقوق کارمندان دولت در مناطق اقلیم کردستان همچنان با تاخیر پرداخت می شود!
اختلاف و بحران حکومت اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق بر سر حقوق کارمندان دولت همچنان ادامه دارد و حقوق هزاران نفر از کارمندان دولت همچنان با تاخیر پرداخت می شود. در اوائل سال جاری تا هم اکنون دولت عراق از پرداخت حقوق کارمندان دولت در مناطق تحت حاکمیت احزاب ناسیونالیست کرد خود داری کرده و حکومت اقلیم هم تحت فشار و اعتراضات مردم با تاخیری چند ماه بخشی از حقوق کارمندان دولت را پرداخت کرده و در آخرین اظهار نظر رشید طاهر وزیر دارائی و اقتصاد حکومت اقلیم اعلام کرده که آنها از یکشنبه ۳۰ مارس شروع به پرداخت حقوق بازنشستگان و خانواده شهدا خواهند کرد و تازه بعد از آن شروع به پرداخت حقوق بقیه کارکنان دولت خواهند کرد. چندی قبل هم مسعود بارزانی رئیس حکومت اقلیم کردستان اعلام کرده بود که آنها تا پایان ماه آپریل توانائی پرداخت حقوق کارمندان دولت را دارند. جنگ لفظی حکومت اقلیم و دولت نوری مالکی بر سر سهم بیشتر از نفت، زندگی دهها هزار نفر از مردم کردستان را که جز کارمندان دولت هستند را به مخاطره انداخته و بسیاری از مردم به حق خواهان پرداخت فوری و بدونه وقفه حقوقهای خود هستند.

دو زندان مخفی حزب دمکرات کشف شد!
روزنامه کوردستان پوست روز ۲۷ مارس طی مطلبی اعلام کرده که نیروهای حزب دمکرات به رهبری مسعود بارزانی جدا از دهها زندان علنی که دارند، دو زندان مخفی جداگانه هم یکی برای کادرهای ناراضی این حزب و یکی برای مسولین آن وجود دارد. بنا بر این گزارش هر دو زندان در شهر مصیف قرار دارد و اولی واقع در طبقات نهم، دوم و سوم هتل کاروخ این شهر قرار دارد. این گزارش می افزاید که هر یک از کادرهای حزب دمکرات که ممکن باشد سیاستهای حزب را قبول نداشته باشد و یا علیه حزب در هر جائی سخنی گفته باشد به دستور دفتر سیاسی و رهبری حزب دستگیر می شوند و برای ماهها آنها را از ملاقات و هر گونه ارتباط با دنیائی خارج محروم می کنند.
زندان دوم هم در همان شهر مصیف و در هتل میدا قرار دارد که این زندان هم برای مسولین رده بالائی حزب دمکرات می باشد که با سیاستهای رسمی حزب دمکرات مخالفت کنند. همین گزارش می آفزاید که عبدل مهیمن بارزانی از مسولین گارد حفاظتی خانواده بارزانی جز دست اندرکاران این زندانها می باشد و او رسا می تواند هر کسی را زندانی کند و حتی برای از بین بردن مخالفین و کسانی که ممکن است خطراتی برای خانواده بارزانی ایجاد کنند اقدام نماید.
لازم به ذکر است که از بدو به قدرت رسیدن احزاب حاکم در کردستان عراق اذیت و آزار زندانیان و مخالفین احزاب حاکم و بویژه اتحادیه مهینی و حزب دمکرات در زندانهای این احزاب به یکی از مباحث میان مردم تبدیل شده، بطوری که بسیاری از مردم هم اکنون می گویند شرایط در زندانهای احزاب ناسیونالیست بمراتب بدتر از زندانهای دوران حکومت بعث عراق است و در چند سال گذشته هم تعدادی از زندانیان در زندانهای این احزاب دست به خودکشی زده اند.

جنگ و اختلاف بر سر پستهای دولتی، شش ماه بعد از انتخابات مانع تشکیل دولت شده!
از انتخابات پارلمانی کردستان عراق بیش از شش ماه می گذرد، و این در حالی است که حزب دمکرات به رهبری بارزانی که بیشترین کرسی های پارلمان را به خود اختصاص داده هنوز نتوانسته با هیچ کدام از احزاب دیگر دولت را تشکیل دهد. نشست روز یکشنبه ۳۰ مارس روسائی فراکسیونهای پارلمان هم عملا بدونه نتیجه به پایان رسید. اختلاف و جنگ قدرت بر سر تقسیم وزرا و چگونگی اداره حکومت اقلیم و صد البته دزدی و چپاول بیشتر از جانب احزاب حاکم عامل اصلی تشکیل نشدن دولت در شش ماه گذشته بوده .
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *