behroz mehrabadi

بهروز مهرآبادی

b.mehrabadi@gmail.com

بشریت متمدن کجا ایستاده است؟

behroz mehrabadi

بهروز مهرآبادی:

در حاشیه آتشسوزی و غرق کشتی پناهجویان آفریقایی

روز پنجشنبه ۱۳ مهر یک کشتی فرسوده حامل پناهندگانی از کشورهای مختلف آفریقایی در نزدیکی جزیره لامپدوسای ایتالیا دچار آتشسوزی و سپس غرق شد. بر اساس آخرین گزارش های منتشر شده جسد ۱۱۱ نفر پیدا شده و ۱۵۵ نفر توسط نجات پیدا کرده اند. تعداد زیادی از سرنشینان ناپدید شده اند. غواصان گفته اند که هنوز تعداد زیادی اجساد در قایق غرق شده وجود دارد و یا در دریا پراکنده است. هیچ گزارش و آماری از تعداد سرنشینان کشتی غرق شده وجود ندارد. اما بر اساس گفته های نجات یافتگان تعداد مسافران این کشتی فرسوده، نزدیک به ۵۰۰ نفر برآورد شده است که تعداد زیادی کودک در بین آنها بوده اند.
از تعداد پناهندگی که هر روز در در دریاها غرق میشوند، آماری در دست نیست. در آبهای جنوب اروپا، در استرالیا، در بخش های مختلف آمریکا هر روز تعداد زیادی از این پناهندگان جانشان به خطر می افتد و تعداد زیادی از آنها زندگی خود را از دست می دهند. آنها به حساب نمی آیند. مقامات دولتها و رسانه هایشان آنها را “پناهندگان غیر قانونی” لقب می دهند. از نظر قوانین آنها میلیونها انسانی را که تلاش می کنند از خفقان و سرکوب، از جنگ، از زن ستیزی، از کودک آزاری، از قوانین ارتجاعی حاکم، از فقر و فلاکت و از دست گروههای و دولتهای تروریست و غارتگر بگریزند، مجرمند. با آنها همانند بزهکاران رفتار می کنند و با اسلحه با آنها روبرو میشوند. هیچ قانونی وجود آنها را به رسمیت نمی شناسد و از آنها حمایت نمی کند.
مسئول این فاجعه بزرگ انسانی و کشته شدن این انسانها کیست؟ گروههای تروریست اسلامی؟ دولتهای سرکوبگر و غارتگر؟ گاردهای مسلح شرکتهای بزرگ نفتی که مناطق تحت نفوذ خود را از ساکنین آن “پاکسازی” و آنها را وادار به ترک محل زندگی خود می کنند؟ دولتهای غربی که هر کدام در پشت یکی از این گروهها و دولتهای تروریستی یا شرکتها ایستاده، و مرزهای خود را به روی پناهجویان بسته اند، سازمان ملل که جز غرولند کار دیگری انجام نمی دهد و یا نظام گندیده ای که بر جهان حاکم است و تمام منابع، داده ها و استعدادهای بشریت را برای کسب سود بیشتر و منافع یک اقلیت ناچیز گروگان گرفته و چیزی بجز استثمار، جنگ، ناامنی، مرگ و فلاکت و نکبت برای مردم دنیا نداشته است؟
هر پاسخی برای این سوالها داشته باشیم در مقابل این پرسش اساسی قرار میگیریم که بشریت متمدن کجا ایستاده است و برای نقطه پایان گذاشتن به این تراژدی ها چه باید کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *