اعتراض کارگران مجتمع بزرگ ماشین سازی تبریز! – کمیته آذربایجان حزب کمونیست کارگری ایران

بنا بر گزارشات دریافتی، روزهشتم آبانماه کارگران ماشین‌سازی تبریز، در اعتراض به وضع بد معیشتی خود یازده نفر از مدیران و مشاوران جدید این کارخانه را بیرون کردند و مدیر عامل شرکت نیز از ترس خودش از کارخانه خارج شد.

شرکت ماشین‌سازی تبریز یکی از شرکت‌های صنعتی بزرگ است که در زمینه تولید و بازرگانی ماشین‌آلات صنعتی ازجمله ماشین‌های تراشکاری، فرزکاری، مته، سنگزنی، سنتر، CNC، ابزار تیزکنی، فرز نیمه‌سنگین، ماشین سنتر عمودی، ماشین سنتر افقی، ماشین‌های سوراخ‌کاری فعال است.

کمیته آذربایجان حزب کمونیست کارگری گزارشی از وضعیت کار و معیشت کارگران در این مجتمع بزرگ کارگری و موضوعات مورد اعتراض کارگران دریافت کرده است که در زیر میخوانید:

در مجتمع ماشین‌سازی تبریز هفت هزار کارگر به کار اشتغال دارند. بخشی از آنها قراردادهایشان رسمی است و قرارداد بخشی دیگری از کارگران قراردادی و پیمانی است. میانگین حقوق این کارگران رقمی حول و حوش دو میلیون و پانصد هزار تومان است که با حق سنوات و بیمه و غیره به سه میلیون و پانصد میرسد. با این سطح نازل حقوقها، کارگران با مشکلات جدی معیشتی مواجه هستند و میکوشند با اضافه کاری کمی بر دستمزدشان اضافه کنند. مدیریت نیز بر این معضل کارگران واقف است و سعی میکند اضافه کاری را بصورت پارتی بازی به افراد معینی بدهد و در عین حال از اضافه کاری به عنوان حربه ای برای ایجاد تفرقه در صف کارگران استفاده کند.  یک ابزار دیگر مدیریت برای ایجاد تفرقه در میان کارگران پرداخت حقوق بر اساس سابقه و شاخص های دلبخواهی خود مدیریت است.

ماشین سازی تبریز در سالهای اخیر با مشکل خصوصی سازی که در واقع اسمی برای دزدی ها و چپاول کارگران است درگیر بوده و یک موضوع دائمی اعتراض آنان نداشتن امنیت شغلی و وضعیت بد معیشتی و کاری شان بوده است. بدنبال اعتراضات کارگران، این شرکت در سال گذشته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)  واگذار شد اما همچنان یک موضوع دائمی اعتراضی کارگران ماشین سازی تبریز دزدی های پشت پرده و وضعیت نابسامان معیشتی و کاری شان در این شرکت بوده است.

 این کارگران بویژه در بخش ریخته گری در سال گذشته اعتراضاتی داشتند  و وعده و وعیدهایی مبنی بر تامین نقدینگی و مواد اولیه برای ادامه کاری شرکت داده شد، اما کارگران همچنان نگران وضعیت شغلی خود هستند و میگویند فکر کردیم از چپاولگری خصوصی سازی رها شده ایم، باز هم نداشتن امنیت شغلی و معیشتی درد ماست.

زیر فشار این اعتراضات در دهم آذر ماه سال گذشته بازرسانی از طرف فرمانداری به کارخانه اعزام شدند تا به وضع کارگران رسیدگی کنند. در ادامه این جدال است که امسال نیز با معرفی مدیریت جدید، در کنار زمزمه های اعتراض در هشتم آبانماه، کارگران ماشین سازی تبریز در اعتراض به اين مشکلات معیشتی و کاری خود دست به اعتراض زدند و ، همانطور كه اشاره شد، یازده نفر از مدیران جدید را  مجبور به خروج از كارخانه کردند و مدیر عامل شرکت نیز خودش از ترس کارگران از کارخانه خارج شد.

گفتنی است که   نزاع بر سر مدیریت در مقطع تعیین مدیریت در هر سال یک موضوع جدال در میان دارو دسته های مختلف  مرتبط با سازمان صنایع و گسترش است. اما نکته مهم اینست که در این میان کارگران پیگیر مطالباتشان هستند و برای تحقق آنها اعتراض میکنند. افزایش فوری سطح حقوقها، دائمی شدن تمامی قراردادها، داشتن امنیت شغلی ، ایمنی محیط کار از جمله خواستهای این کارگران است.

کمیته آذربایجان بر اتکای مبارزات کارگران به تصمیم گیری جمعی از طریق ایجاد مجامع عمومی تاکید دارد. با اتکا به تصمیم گیری جمعی از طریق مجامع عمومی، میتوان و نباید گذاشت که مدیریت با ترفندهای مختلف در صف کارگران تفرقه ایجاد کند. همچنین با اتکا به مجمع عمومی، میتوان با اتحاد بیشتر حکومت را برای افزایش دستمزدها به بالای خط فقر ١٢ میلیونی اعلام شده توسط دولت زیر فشار گذاشت و به عقب نشینی وادار کرد.

کمیته آذربایجان حزب کمونیست کارگری ایران

٣١ آکتبر ٢٠٢١، ٩ آبان ١٤٠٠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *