حکومت کاری جدی برای مقابله با کرونا نمی کند! افزایش هزینه های درمانێ و افزایش فقر – محمد شکوهی

محمد شکوهی

مندرج در انترناسیونال ۹۳۷

فایل پی دی اف ویژه پیاده کردن روی تلفن همراه

کرونا در کشور بیداد می کند.آمار فوتی های روزانه بنابر اخبار حکومتی بیش از دو هفته است که به بالای ٦٠٠ نفر رسیده است .روزانه بین ٣ تا ٤ هزار نفر نیز به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری میشوند. کمبود واکسن؛ وسایل و تجهیزات مقابله با کرونا هم که جای خود دارد.این وضعیت فاجعه بار در کشور در حالی است که اکثر کشورهای جهان با واکسیناسیون گسترده درصدد مهار کرونا می باشند.  جمهوری اسلامی هنوز که هنوز است کار اساسی و جدی ای برای مقابله با بیماری کرونا در دست ندارد. نگاهی گذرا به اظهارات و سخنان متناقض و دروغ های مقامات حکومت به خوبی نشان می دهد که کل حکومت  به سیاست ضد انسانی لاقیدی و بی تفاوتی در مقابله با کرونا ادامه می دهد.برخی اخبار در این مورد:

*در هفته های اخیر حکومت وعده واردات ٤٠ تا ٥٠ میلیون دوز واکسن خارجی را داده است. اینکه این واکسنها وارد شده و در گمرکات حکومت منتظر ترخیص هستند، خود ماجرای دیگری دارد.

*حیدر محمدی مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو وابسته به وزارت بهداشت به موضوع رسوب کالاهای سلامت ‌محور در گمرک  اشاره کرده و گفته: گمرک هیچ وقت حاضر نشده اطلاعات موجودی کالاهایی را که در اختیار انبارهای عمومی است، به نهادهای تخصصی مثل وزارت بهداشت و.. ارائه بدهد و خبری نداریم.

*معاون فنی و امور گمرکی گمرک حکومت هم اخیرا اعلام‌کرد: بیش از ۲۶ میلیون دز واکسن کرونا در هفت ماه گذشته به کشور وارد شده است.

*محمدی  نایب رئیس انجمن داروسازان در باره کمبود دارو با وقاحت اعلام کرده: کمبود دارو‌ها در کشور به دلیل افزایش شدید تقاضا در موج جدید شیوع کرونا قابل پیش بینی بود.وی در شرح ۹۵ درصد کالاهایی که در گمرک وجود دارد، در مورد محصولات دارویی گفته نمی‌دانیم چه کالایی است و ما هم نمی‌دانیم و با صاحبان کالا که ۲۲۰ شرکت در حوزه دارو بودند، مکاتبه کردیم.

*مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره  کمبود سرم هم هفته گذشته گفت: در یکی از کارخانه‌های تولید سرم با مشکل کمبود در بازار مواجه شدیم و مجبور شدیم سریع واردات را انجام دهیم که سرم ها مشکل داشت

* چند مقام وزارت بهداشت نیز در هفته های اخیر اعلام کرده اند که در برخی از استانها داروهایی که  سهیمه بیمارستان ها برای بیماران کرونایی بود در داروخانه ها و بازار قاچاق به  چندین برابر قیمت فروخته شده است.

*در افتضاح دیگر ۱۳ تن  داروی «رمدسیویر» که از هند وارد شده بود؛ به دلیل تعلل گمرک به موقع ترخیص نشد و بعد از فاسد شدن  از گمرک ترخیص شد. در همین رابطه در تاریخ هفتم شهریور ماه  در شرایطی که تمام این داروها وارد چرخه توزیع شده بودند، سازمان غذا و دارو نامه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور ارسال می‌کند مبنی بر اینکه گمرک بدون مجوز داروی غیرمجاز رمد سیویر هندی و سرم غیر مجاز از کشور ترکیه را ترخیص کرده‌ است…

*کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز از فراهم شدن مقدمات واردات «۱۲۰ میلیون دز واکسن کرونا در سه ماه آینده» به کشور خبر داد.وی پیرامون میزان پیشرفت واکسیناسیون در کشور گفته:تا ۱۷ شهریور ماه جمعا ۳۱ میلیون و ۴۵۰هزار و ۶۹۴ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

اینها برخی اظهارات مسئولان حکومت پیرامون وضعیت پیشرفت واکسیناسیون و واردات واکسن در کشور است. خودشان می گویند که جمعا ۳۱ میلیون نفر تا روز ١٧ شهریور دوز اول واکسن را دریافت کرده اند. تازه حضرات وعده واردات «۱۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا در سه ماه آینده» را داده اند. این نشان می دهد که چقدر حکومت لاقید و بی تفاوت  بوده و خود حکومت مسئول مستقیم افزایش مرگ و میر کرونایی، کمبود دهها قلم وسایل بهداشتی برای مقابله با کرونا است.

جمهوری اسلامی هیچ برنامه تدوین شده و منظم برای واکسیناسیون عمومی تا حالا نداشته و ندارد. یکسال  تقلا کردند واکسن داخلی تولید بکنند. میلیاردها تومان را به این بهانه خوردند و آخرش هم دارند به نحوی اعتراف میکنند که قادر به ادامه کاری تولید واکسن در داخل نیستند.

خامنه ای رئیس حکومت آدمکشان بالاخره مجبور شده ممنوعیت واردات واکسن خارجی را بطور مشروط برداشته و اجازه واردات را بدهد اما به شرط آنکه پروژه های تولید واکسن داخلی هم کار بکنند. منظورش پروژه های در دست ستاد اجرایی امام و بنیاد برکت وابسته به خامنه ای است. نهادهای حکومتی کاسبان واقعی واکسن کرونا هستند. میلیاردها تومان پول را بین خودشان تقسیم کردند و دست آخر، دست از پا درازتر مجبور شدند اعتراف بکنند که نمی توانند واکسن تولید بکنند. بعد از این ماجرا تلاش کردند با کمک روسیه و در ایران واکسن تولید بکنند. در بوق و کرنا کردند که واکسن با کیفیت و استاندارد جهانی را تولید می کنند. چند هفته بعد از این ماجرا خودشان اعلام کردند روسیه واکسن تولید شده در ایران را با خودش می برد! اما این تمام مصائب بحران و فاجعه کرونا نیست. روزانه صدها نفر می میرند و هزاران نفر به امید بهبود هزینه های گزافی برای بستری شدن در بیمارستان می پردازند؛ که طبق اعلام  خود بیمارستان های معروف تهران و اصفهان؛ بیش از ٩٥ درصد شان در بیمارستانها فوت می کنند. حکومت با سیاستهایی که در پیش گرفته جان و مال بیماران کرونایی را یکجا می گیرد و مرتکب جنایت بزرگتری  میشود.

کرونا؛ هزینه های درمان و میزان فقر را افزایش داده است

کرونا فقر و فلاکت را افزایش داده هزینه های خانوارها بیش از ٤٠ درصد اضافه شده است

یکی از معاونان وزارت بهداشت چند هفته پیش اعلام کرد در یک سال اخیر حدود ۶۱۲ هزار نفر به دلیل تامین هزینه‌های درمان به زیر خط فقر رفته‌اند بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا (کرونومی)، سهم هزینه‌های بهداشت و درمان در سبد هزینه‌های خانوار ها بعد از مسکن در ردیف دوم بین ٣٤ تا ٤٢ درصد می باشد.

باز بر اساس گزارش مرکز آمار و وزارت بهداشت، افزایش تقاضا برای اقلام مراقبتی، خوددرمانی و درمانی، قیمت این محصولات و همینطور خدمات مرتبط با بیماران کرونایی بستری در حال رشد است برخی از اقلام، در این مدت به سبد خانوار افزوده شده‌اند مانند ماسک‌های تنفسی، ضدعفونی‌کننده‌ها، دستکش‌های یک‌بارمصرف و برخی دیگر نیز با وجود اینکه از پیش، در سبد مصرفی خانوار بودند، با افزایش استفاده روبه‌رو بوده‌اند مانند شوینده‌ها، دستمال کاغذی، ویتامین‌ها و مکمل‌های خوراکی. هر دارویی را به هر قیمتی که می‌خواهند می‌فروشند.

هزینه های کمرشکن و سرسام آور معالجه بیماران کرونایی در بیمارستانها

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت، درباره میزان هزینه درمان کرونا در بخش دولتی و سهم بیمار در پرداخت هزینه‌ها، می گوید: هزینه‌های بستری مبتلایان کرونا در بخش دولتی به طور میانگین ۸۶ میلیون ریال تمام می‌شود که ۶ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان آن توسط سازمان پرداخت می‌شود و مابقی نیز سهم بیمار است، در عین حال بخشی از مبلغ به صورت یارانه‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود در واقع بدون در نظر گرفتن کمک دولت مریض باید یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پرداخت کند. از طرفی بسته به نیاز بیماران به بستری شدن در ICU این هزینه‌ها بیشتر نیز خواهد شد.

البته لازم به توضیح است که این همه هزینه ها نیست همین بیمارستانهای به ظاهر دولتی و تامین اجتماعی فقط هزینه بستری روی تخت؛ یک سرم و غذا و مواد ضد عفونی می باشد. مداوای واقعی از قبیل وصل بودن به تجهیزات پزشکی ویژه بیماران کرونایی، داروی ویژه، اکسیژن، سرم و قرص های ویژه ، خود هزینه های جداگانه ای دارند که بیماران باید خودشان بپردازند.

هزینه  نزدیک به ٩ میلیون تومانی که حکومت اعلام کرده را با  سهم پرداختی بیمار برای مداوای دو سه هفته ای در بیمارستان را هم باید به کل هزینه ها اضافه کرد. هزینه یک بیماری کرونائی که حدودا دو هفته در بیمارستان بستری میشود بر اساس برآورد های کارشناسان حکومتی رقمی بین ٣٠ تا ٤٠ میلیون تومان برآورده شده است.به اعتراف مقامات وزارت بهداشت بسیاری از بیماران کرونایی به خاطر بالا بودن هزینه های بستری در بیمارستان؛ ناچارا اقدام به معالجه در خانه می کنند که این کار خطرات زیادی دارد.

جمهوری اسلامی با سیاستهای ضد انسانی اش، با لاقیدی و بی تفاوتی تمام  در مقابله با این بیماری، با ممنوعیت واردات واکسن و…خود عامل گسترش کرونا و مسئول مستقیم قتل عام مردم است.  جمهوری اسلامی بیماری کرونا را تبدیل به یک فاجعه مرگبار اجتماعی در کشور کرده است.حکومت میتوانست واکسن وارد کند تا دهها هزار نفر جانشان را از دست ندهند و اینکار را بخاطر سیاست های ارتجاعی و بساط دزدی و فساد حاکم انجام نداد. به این میگویند قتل عمد مردم. این نیز به پرونده سراپا جنایت حکومت اضافه شد. جامعه باید یکپارچه دست به اعتراض بزند هم برای تهیه فوری واکسن؛ واکسیناسیون عمومی و رایگان و هم سایر نیازهای دارویی. . راه حل مقابله با کرونا واکسیناسیون است. راه دیگری متصور نیست.

۱۹ شهریور ۱۴۰۰۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *