Nesan Nodiniam
نسان نودینیان

در حاشیه اخبار کارگری

Nesan Nodiniam
نسان نودینیان:

نکات مهم اعتصاب کارگران معدن بافق
اعتصاب و مبارزات مداوم؛ ٥ هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق اولین بار در تاریخ ٢٧ اردیبهشت ٩٣ در اعتراض به خصوصی سازی معدن تحصن کردند. این تحصن – که ٣٩ روز طول کشید – یکی از طولانی‌ترین اعتراضات رادیکال کارگران پس از قیام ١٣٥٧ شد. مطالبات کارگران: تغییر مدیرعامل معدن، اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور، تضمین راه اندازی و تامین بودجه کارخانه‌های جوار معدنی نظیر کارخانه‌های فرآوری سنگ آهن و فولاد سازی، واگذاری ١٥ درصد از سهام معدن به مردم بافق، گاز کشی این شهرستان و دو بانده شدن جاده بافق – یزد از مطالبات کارگران متحصن بود. این تحصن (با مهلت دو ماهه کارگران) به دولت با لغو موقت خصوصی سازی معدن و وعده دولت مبنی بر تحقق مطالبات کارگران در تاریخ ٤ تیر پایان یافت. اعتصاب دوم از ٢٨مرداد شروع شد. کارگران تولید را متوقف میکنند. اعتصاب ادامه دارد.

پلیس و نهادهای سرکوبگر مسلحانه اعتصاب را در محاصره میگیرند: پلیس (٢٨ مرداد) «امیر حسین کارگران»، «علی صبری»، «محمدحسن تشکری»، «علی‌محمد تشکری»، «کاظم کارگران»، «رضا دهستانی»، «رضا خواجه‌زاده»، «ایرانی» و «جلیل کمالی» را در پی شکایت کارفرما بازداشت میکند. در حالی که اعتصاب کارگران معدن سنگ آهن بافق وارد پنجمین روز شد. پلیس ساعت ٢ نیمه شب (شنبه ١ شهریور) ٥ کارگر معدن سنگ آهن بافق را بازداشت کرد. پلیس این ٥ کارگر را در خانه‌ای شخصی بازداشت کرده است. این کارگران جزء لیست بازداشت ١٨ نفره پلیس هستند که پلیس پیش‌تر موفق نشده بود آنان را بازداشت کند.

حکومت نظامی در شهر؛ یگان ویژه از معدن خارج میشود. در شهر مستقر میشود و شهر حالت حکومت نظامی دارد.

پیوستن خانواده های کارگری به اعتصاب: در حالی که یگان ویژه اعتصاب را در محاصره گرفته و شهر هم در حالت حکومت نظامی است، خانواده کارگران دستگیر شده مقابل دفتر کارفرما دست به تحصن میزنند و عملا کارفرما را در محل کارش زندانی میکنند. . از خروجش از محل کارش ممانعت میکنند. کارفرما تحت حمایت مامورین پلیس از محل کارش خارج میشود.

دولت علیه کارگران: ٢شهریور اگر چه کارفرما شکایت خود را از کارگران معترض معدن بافق پس گرفته است اما آزادی کارگران به نظر مثبت شورای تامین استان یزد منوط شده است. اقدام امنیتی نهاد دولتی«شورای امنیت» اینبار دشمنی دولت را بشکل علنی در مقابله اعتصاب کارگران آشکارتر از گذشته به نمایش گذاشت. بخشی از مطالبات کارگران و خانواده های اعتصابی آزادی و لغو احکام بازداشت و دستگیری ١٨نفر از کارگران شرکت سنگ آهن بافق بود، مخالفت نهاد«شورای امنیت» شهر سد امنیتی این نهاد دولتی علیه کارگران است. به همین دلیل رو در ررویی کارگران اعتصاب کننده وارد دوره جدیدی شده است. ادامه اعتصاب تا آزادی و لغو احکام بازداشت کارکران، و بی اعتنایی به تهدید و خط و نشان کشیدن نهاد دولتی ـ امنیتی«شورای امنیت» اعتصاب کارگران را موفق و به ثمر خواهد رساند.

نتیجه: اعتصاب ٥٠٠٠نفر از کارگران معدن سنگ آهن بافق، اعتراضات کارکری در سطح سزاسری را وارد دوره جدید کرده است. استاندارد و شاخصهای موفق یک اعتصاب را تغییر داد. خانواده های گارگران را در موقعیت تعرضی، متحد و پشتیبانان اصلی کارگران قرار داد. همبستگی و وارد شدن خانواده های کارگران به اعتصاب اگر چه در تاریخ اعتصابات کارگری وجود داشته اما پیگیری و رادیکالیسم حمایت خانواده های بازداشتی از کارگران دستگیر شده، ممانعت از خروج کارفرما خود نیز حامل درسهایی ارزنده در سنت اعتصاب و اعتراضات کارگری است. اعتصاب به کارگران اعتصابی درس های مهمی میاموزد. نکات برشمرده شده، درسهای آموزنده اعتصاب کارگران معدن بافق بود.

کارگران و دولت
چند شغلی(کارهای دوم و سوم)؛ شکاف موجود بین دستمزد و مخارج خانواده های کارگری که بیشتر از ٥٠ درصد کل شاغلان را تشکیل می دهند، سبب کارهای دوم وسوم دلالی، شب کاری، کار پاره وقت، رانندگی و و مواردی از این دست برای امرار معاش شده است. در حال حاضر ٥ میلیون نفر کمتر از حداقل دستمزد مصوب ٦٠٩ هزارتومانی را دریافت می کنند و بدون هرگونه بیمه و شناسنامه کاری هستند. شاغلان پاره وقت به ویژه زنان در برخی مشاغل شیک مانند مطب پزشکان و دفاتر وکلا حقوق‌هایی بین ٢٠٠ تا ٤٠٠ هزارتومانی می گیرند.

دستمزد برای ده روز! کارشناسان بازار کار می گویند در حال حاضر، حداقل دستمزد حدود ٦٠٩ هزارتومانی کارگران توان تامین هزینه های ماهیانه خانوار کارگری را ندارد و این رقم حداکثر تامین کننده هزینه های ١٠ روز اول ماه کارگران خواهد بود و برای کسری موجود در این بخش، افراد مجبور هستند معمولا در مشاغل دیگری بکارها دوم و سوم روی بیاورند. در تهران خانواده کارگری با چهار نفر جمعیت با دستمزد ماهانه دو میلیون تومان هنوز در زیر خط فقر قرار خواهد گرفت.

محرومیت ٥ میلیون کارگر از مزایای بیمه. حقوق های زیر حداقل ٦٠٩ هزارتومان. بخش عمده ای از کارگران زن هستند که در مراکزی مانند مطب های پزشکان، دفاتر وکالت و اصناف کوچک کار میکنند. درصد بالایی از زنان شاغل در این بخش ها حقوق های بسیار پایین ٢٠٠ تا ٤٠٠ هزارتومان در ماه دریافت می کنند.
هزینه تحصیل کودکان خانواده های کارگری؛ به زودی فصل مدارس شروع می شود و کارگران مجبورند برای ثبت نام فرزندان خود در مدارس انواع هزینه هایی که از سوی مدارس اعلام می شود را بپردازند. می گویند ثبت نام در مدارس رایگان است، اما در عمل به بهانه های مختلف از خانواده ها پول دریافت می شود و اینها هزینه هایی است که باعث فشار به خانوار کارگری می شود. بالا بودن هزینه های خانوار کارگری باعث سختی در تامین نیازهای مربوط به خوراک، پوشاک، مسکن، تحصیل فرزندان، هزینه های مربوط به بیماری ها و درمان و غیره شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *