مدیای اجتماعی میدان جدال سیاسی و طبقاتی مهمی در جامعه است

انترناسیونال 913
اصغر کریمی

جهرمی وزیر ارتباطات گفته است:فیلترینگ و سانسور کارایی ندارد. با فیلترینگ جلو شکاف نسل ها را نمیتوان گرفت.
مسئولان حکومت (چپ و راست) توان تربیت فرزندان خودشان را هم نداشتند. شما از آنها انتظار تربیت جامعه را دارید؟
راهکار موثر، تکیه بر جوانهای خلاق و وارد شدن در رقابت‌ با پلتفرمهای بین‌المللی است.
موانع داخلی و تنگ نظریها رفع شود، جوانهای توانمندی داریم.
مخاطب جهرمی خامنه ای و جناح مقابل هستند. جناح مقابل نیز به ناکارایی خود اعتراف کرده اما راه حل دیگری را نشان میدهد. از جمله روزنامه صبح صادق وابسته به سپاه پاسداران گفته بود که جوان های دهه هفتاد و هشتاد برای نظام یک خطر هستند و خامنه ای سرپوشیده تر، طبق معمول، گفته بود که جوان ها در فضای مجازی امیدآفرینی کنند. منظورش به زبان آدمیزاد این بود که نیروهای نظام بی افق و ناامید شده اند باید ارتش سایبری نقش آفرینی کند. موضع سپاه و صبح صادق نیز در همین راستا است.
مجموع این اظهار نظرها یعنی حریف نسل جوان نشده ایم و آنها به خطری برای نظام تبدیل شده اند. بنابراین راه حل اصلی حکومت مقابله با این نسل از طریق سرکوب است. اما مشکل فقط این نسل نیست از نسل جوان تا بازنشسته ها که دست از سر حکومت برنمیدارند همه خطری برای نظام هستند. جوان های خلاق مورد نظر جهرمی نیز نهایتا همان ارتش سایبری است که از لمپن ترین و کثیف ترین عناصر رژیم به مثابه بخشی از دستگاه جاسوسی و سرکوب از سالها قبل تشکیل شده است. اما اینهم در مقابل نسل آگاه و معترض امروز کارایی نداشته و خامنه ای و صبح صادق و جهرمی را ناامید کرده است.
اما چه صحبت جهرمی که میگوید مسئولین توان تربیت نسل جوان را نداشته اند و شکاف نسلی با فیلترینگ حل نمیشود و جناح مقابل را مسئول این بن بست میداند و چه صحبت خامنه ای در مقابل جهرمی که «آزادی در مدیای اجتماعی افتخار نیست» هر کدام از یک بن بست صحبت میکنند. در واقع رژیم نه توان فیلترینگ و کنترل مدیای اجتماعی را دارد و نه توان آزاد گذاشتن آنرا.
در چنین فضایی است که نسل جوان، زن و مرد، همچنان به پیش میروند و شکاف ها را بیشتر و بیشتر میکنند و دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ های دیگری می آفرینند. و از آنطرف نسل های مختلف در کارخانه ها، در میان معلمان و بازنشستگان و دانشجویان با اعتصابات و تجمعات اعتراضی خود و همسو و همراه با نسل دهه هفتاد و هشتاد عرصه را بر خامنه ای و جهرمی و کل حکومت تنگ تر میکنند.
مدیای اجتماعی عرصه مهم و موفق جامعه علیه حکومت است. اینجا جایی است که نسل های مختلف علیرغم همه محدودیتها و تهدیدها و فیلترینگ ها، نه بزرگ خود را به حکومت گفته اند، فعالین مختلف اجتماعی و سیاسی انواع کارزارها را سازمان داده اند، مقابل فرهنگ اسلامی و سنتی قاطعانه صف آرایی کرده اند و گفتمان های خود را شکل میدهند. اینجا یک میدان مهم جدال فرهنگی، سیاسی و طبقاتی است و فعالین کمونیست و رادیکال و اعضا و فعالین حزب کمونیست کارگری باید سازمان یافته و با تمام قوا در آن حضور داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *