اطلاعيه پايانى پلنوم بيستم کميته مرکزى حزب

بيستمين پلنوم کميته مرکزى حزب کمونيست کارگرى در روزهاى ١٢ تا ١٤ مارس با شرکت اعضاى کميته مرکزى حزب، هيئتى از رهبرى حزب کمونيست کارگرى عراق و اعضاى مشاور کميته مرکزى تشکيل شد. در اين نشست مباحث و قطعنامه هائى در رابطه با اوضاع متحول در ايران و نقش و وظايف حزب مورد بحث و بررسى قرار گرفت. يکى از قطعنامه هاى مهمى که در پلنوم مورد بررسى قرار گرفت قطعنامه طبقه کارگر و قدرت سياسى بود که متن مبناى آن در کنگره به تصويب رسيده و تصويب نهايى آن به کميته مرکزى سپرده شده بود. پلنوم بعد از وارد کردن اصلاحيه اى در يک بند قطعنامه، باتفاق آرا اين قطعنامه را به تصويب رساند. پلنوم همچنين سند “اولويتها و جهت گيريها، پلاتفرمى براى رهبرى حزب” ارائه شده از جانب حميد تقوائى ليدر حزب را مورد بحث قرار داد و پس از اصلاحاتى آنرا باتفاق آرا به تصويب رساند.

مبحث اصلى پلنوم قطعنامه پيشنهادى در مورد نتيجه گيريهاى عملى از مبحث حزب و جامعه در ايران و ابراز وجود علنى رهبران عملى جنبش کارگرى بود. اين بحثى بود از يکسو در ادامه تزهاى راهگشاى حزب و جامعه منصور حکمت و از سوى ديگر در ادامه قطعنامه چشم انداز انقلاب کنگره چهارم و جهت گيريهاى مشخص حزب براى سازماندهى و رهبرى انقلاب در ايران. پلنوم با دقت و بطور هم جانبه اين موضوع را مورد بحث و بررسى قرار داد و بر نقش و اهميت تعيين کننده آن در عرصه هاى مختلف پراتيک حزب در ايران تاکيد کرد. در خاتمه مباحثات با توجه به آنکه فرصت براى وارد کردن پيشنهادات اصلاحى نبود، تصويب نهايى اين سند به دفتر سياسى سپرده شد. پلنوم همچنين دفتر سياسى را موظف کرد که سندى را در مورد اوضاع متحول جارى در ايران و نقش و وظايف حزب به تصويب برساند.

در پايان پلنوم، حميد تقوايى بعنوان ليدر حزب و ٢١ نفر بعنوان اعضاى دفتر سياسى انتخاب شدند. حميد تقوائى تنها کانديد براى پست ليدرى بود. اعضاى منتخب دفتر سياسى عبارتند از:

محسن ابراهيمى، مينا احدى، فاتح بهرامى، على جوادى، رحمان حسين زاده، مجيد حسينى، عبدالله دارابى، شهلا دانشفر، سياوش دانشور، ثريا شهابى، فاتح شيخ، مصطفى صابر، ايرج فرزاد، اصغر کريمى، اسد گلچينى، آذر ماجدى، کورش مدرسى، آذر مدرسى، حسين مراد بيگى، مريم نمازى، کاظم نيکخواه.

در اولين نشست دفتر سياسى پس از پلنوم، کورش مدرسى و آذر ماجدى کانديد رئيس دفتر سياسى شدند و کورش مدرسى بعنوان رئيس دفتر سياسى انتخاب شد.

پلنوم بيست هم از نظر اتحاد و همبستگى بالاى رهبران حزبى و هم از نظر محتواى بحثها و مصوباتش پلنومى موفق و پربار بود. پلنومى که در ادامه کنگره چهارم، گام بلند ديگرى در جهت انسجام و اتحاد هر چه محکم تر و پيشرويهاى هر چه بيشتر حزب در عرصه هاى متعدد مبارزه بجلو برداشت.

حزب کمونيست کارگرى ايران
٢٨ اسفند ١٣٨٢ – ١٨ مارس ٢٠٠٤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *