جدید ترین

اعتراضات کارگران شهرداری به شهرهای بیشتری کشیده میشود

در اطلاعیه های قبلی به گسترش اعتراضات کارگران شهرداری ها اشاره کردیم. محور مشترک این اعتراضات تعویق پرداخت دستمزدها و حق بیمه کارگران، قراردادهای برده وار موقت و پیمانی، و اعتراض به سطح نازل حقوقها، و عدم اختصاص امکانات لازم پیشگیری در برابر بیماری مرگبار کرونا است. طی دو روز گذشته کارگران شهرداری در شهرهای دیگری دست به اعتراض زدند. اخبار این اعتراضات را در زیر میخوانید:

-عصرشنبه ۲۱ تیرماه کارگران شهرداری لالی در خوزستان در اعتراض به ۱۰ ماه حقوق معوقه و ۵ ماه عدم پرداخت بیمه با پهن کردن سفره ی خالی در میدان شهدای ۲۱ دی و در دست داشتن پلاکارد اعتراضی تجمع کردند. کارگران به اعتراض میگویند: آقای فرماندار، آقای استاندار، آقای نماینده مجلس، اگر حقوق برج ٦ سال گذشته شما را هم الان بدهند، واقعا چه میکنید؟

  • روز ٢١ تیر جمعی از کارگران شهرداری منجیل اعتراض خود را بخاطر عدم پرداخت 6 ماه حقوق،عیدی (معادل 2 ماه حقوق) و سنوات سال 98 رسانه ای کردند. به گفته کارگران طی یک الی دو سال گذشته مدیریت شهرداری منجیل به بهانه شرایط بد اقتصادی، حقوق و عیدی آنها را با تاخیر پرداخت کرده است. هرکدام از این کارگران به ‌صورت میانگین 6 تا 10 سال سابقه کار دارند و نگران امنیت شغلی خود هستند. آخرین پولی که یک هفته قبل توسط شهرداری به حساب این کارگران واریز شده پرداخت یک میلیون و 500 هزار تومان به هر کارگر بوده است. ضمن اینکه اضافه‌کاری ها که کارگران بناچار برای جبران کمبود درآمد خود انجام میدهند، از 80 تا90 ساعت درماه به 30 تا 40 ساعت کاهش یافته است و مابه‌التفاوت حق مسکن سال گذشته را هم دریافت یا نکرده اند؟
  • کارگران شهرداری مریوان و استانهای آذربایجان که همانند دیگر شهرداری ها با معضل دستمزدهای پرداخت نشده روبرویند، نسبت به شرایط سخت کاری خود آنهم در وضعیت قرمز کرونا و فشار سنگین اقتصادی بخاطر نپرداختن دستمزدهایشان صدای اعتراضشان را بلند کردند و خواستار پرداخت طلبهایشان هستند.
  • روز ٢١ تیر جمعی از کارگران شهرداری مهریز واقع در استان یزد در اعتراض به عدم پرداخت ٢ ماه دستمزد خود مقابل شهرداری این شهر دست به تجمع زدند. به گفته کارگران شمار زیادی از آنان به‌دلیل عدم پرداخت دستمزدها و افزایش سرسام‌آور کالاهای اساسی توان تأمین هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌هایشان را ندارند و به همین دلیل در این شرایط خطرناک کرونایی به کارهای دیگری روی آورده‌اند.
    اعتراضات کارگران شهرداری دارد ابعاد سراسری ای به خود میگیرد. دامنه این اعتراضات در ده روز گذشته به بیش از ١٦ شهر رسیده و اخبار آن در شهرهای لالی، منجیل، مریوان، تبریز، کلاله، سراوان، دزفول، بهبهان، لوشان، اهواز، کوت عبدالله، حمیدیه، بندر لنگه، بوشهر، آبادان و دهدشت رسانه ای شده است. اعتراضات کارگران شهرداری حول خواستهای مشترکی است و این مطالبات فوری و حیاتی است. محور اصلی خواستهای آنها عبارتند از: دائمی شدن قراردادها و کوتاه شدن دست پیمانکاران، پرداخت فوری دستمزدهای معوقه و حق بیمه کارگران و افزایش سطح حقوقها و اختصاص امکانات بهداشتی لازم برای مقابله با بیماری مرگبار کروناست.
    مضمون مشترک مطالبات و شرایط کار یکسان این کارگران بستر واقعی گسترش اعتراضات آنها و رفتن بسوی اعتصابات سراسری است. اتکاء به تصمیم گیری جمعی در مجمع عمومی و شکل شورایی، الگوی موثر مبارزه است که کارگران نیشکر هفت تپه در برابر همه جامعه قرار داده اند. کارگران شهرداری با استفاده از ابزار مهم مدیای اجتماعی بهترین فرصت را برای ایجاد شورای سازماندهی اعتراض خود و اطلاع رسانی وسیع به جامعه وجلب بیشترین هم بستگی ها را دارند. از خواستها و اعتراضات کارگران شهرداری باید وسیعا حمایت کرد.
    پیش بسوی اعتصابات سراسری
    پیش بسوی ایجاد شوراها
    حزب کمونیست کارگری ایران
    ٢٢ تیر ۱۳۹۹، ١٢ ژوئیه ۲۰۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *