جدید ترین

اطلاعیه خبری: اعتراضات معلمان، کارگران پیمانی نفت، کنتور سازی قزوین و چند خبر دیگر

  • روز یکشنبه ۲۲ تیرماه ٩٩ جمعی از معلمان شاغل در مدارس غیرانتفاعی استان مازندران با سفر به تهران در مقابل ساختمان مجلس در تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند. عدم استخدام رسمی در آموزش و پرورش علیرغم سالها تدریس؛ نداشتن ایمنی و آینده روشن شغلی، حقوق چند بار زیر فقر که زندگی را برای آنها غیر قابل تحمل کرده و خلف وعده ها باعث شده که علیرغم پاندمی کرونا این معلمان به تجمع اعتراضی در تهران دست بزنند. خواستهای اعتراضی معلمان مدارس غیر انتفاعی، حق التدریسی و قراردادی و تاکید بر استخدام آنها در آموزش و پرورش همواره یکی از بندهای قطعنامه های تجمعات اعتراضی معلمان بوده است.
  • روز شنبه 21 تیر بار دیگر کارگران پیمانی صنعت نفت نسبت به وعده های توخالی منجمله عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل دست به تجمع زدند. در اسفند ماه گذشته وزیر نفت زیر فشار اعتراضات این کارگران دستورالعملی مبنی بر اجرای طرح طبقه بندی که به معنای بهبودی ناچیز در وضع کارگران بود، صادر کرد. اما با گذشت بیش از چهار ماه هنوز شرکت های نفتی اقدامی در این زمینه انجام نداده اند. این طرح شامل ١٠٦ هزار کارگر پیمانکاری صنعت نفت ( مستمر و غیره پروژه ای) میشود. لازم به یادآوری است که در اوایل ماه جاری بدنبال تجمع اعتراضی این کارگران مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران دستور العملی جهت پاسخگویی به اعتراض این کارگران صادر کرد. اما در آن اشاره ای به ابلاغیه سال گذشته وزیر نفت نشده بود. علیرغم همه اینها اعتراض کارگران پیمانی صنعت نفت بی پاسخ مانده است. خواست اصلی این کارگران افزایش حقوقهای زیر خط فقر و امنیت شغلی است.
  • روز ١٩ تیر محمد علی زحمتکش از معلمان معترض در شیراز بدنبال کارزاری گسترده از سوی معلمان برای آزادی وی، از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد. آزادی محمد علی زحمتکش را به او ، به همکارانش و به همگان تبریک میگوییم. محمد علی زحمتکش در هفدهم اردیبهشت سال جاری بازداشت شده بود. او در بیدادگاه جمهوری اسلامی به هشت ماه حبس محکوم شده بود. اتهامات عنوان شده علیه وی “تبلیغ علیه نظام” و “توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی” و حضور در تجمعات معلمان شیراز و تهران بوده است. محمد علی زحمتکش باید به سرکار بازگردد.
  • روز چهارشنبه 18 تیر حاتم شاکرمی معاون روابط کار وزارت کار از رد پیشنهاد افزایش200هزارتومانی حق مسکن کارگران که از جانب شورایعالی کار و کمیسیون اقتصادی مجلس اسلامی به دولت داده شده بود، خبر داد. این درحالیست که دو روز پیش پرداخت حق مسکن 200 میلیون تومانی به نمایندگان مجلس اسلامی رسانه ای شد. این موضوع به موضوع بحث داغ و اعتراض گسترده ای در مدیای اجتماعی و در گروههای مختلف تلگرامی کارگران، معلمان، بازنشستگان و بخش های مختلف جامعه تبدیل شده است. یک خواست بازنشستگان تامین اجتماعی که برای ۲۵ تیر فراخوان تجمع داده اندُ حق داشتن مسکن مناسب است .
  • روز ۱۷ تیرماه کارگران واحد تولیدی کنتورسازی قزوین در اعتراض به عدم دریافت مطالبات مزدی خود و وضعیت بلاتکلیف شلغی شان در مقابل دفتر امام جمعه قزوین تجمع کردند. پیرو تجمع ٢٩ بهمن سال ٩٨ قرار بود که وضعیت شغلی این کارگران که به دلیل وضعیت بحرانی کارخانه و اختلاس های پشت پرده وضعیت بلاتکلیفی پیدا کرده بودند، روشن شود. اما عملا کارخانه به تعطیل کشیده شد و از کارگران خواسته شد که خود را برای گرفتن چندرغاز پولی که به آن “بیمه بیکاری ” میگویند ، معرفی کنند. اما بیمه بیکاری نیز به آنها پرداخت نشد و هم اکنون این کارگران ٤ ماه است که مزدی دریافت نکرده و بلاتکلیف و بی تامین بسر میبرند. تجمع روز ١٧ تیر کارگران کنتورسازی قزوین دررابطه با این موضوع بر پا شد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران
٢٢ تیر ۱۳۹۹، ١٢ ژوئیه ۲۰۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *